Diplomuddannelser er en del af videreuddannelsessystemet for voksne, jf. § 10, nr. 2, i lov om videregående uddannelse
(videreuddannelsessystemet) for voksne, jf. lovbekendtgørelse nr. 1038 af 30. august 2017 (herefter VFV-loven).
Diplomuddannelsen gennemføres på et niveau, der svarer til en mellemlang videregående uddannelse eller en bacheloruddannelse, jf.
VFV-lovens § 13, stk. 3.
Med § 20 a i VFV-loven blev der i 2009 indført en særlig certificeringsordning. Ordningen indebærer, at uddannelsesmoduler inden
for offentlig ledelse, som udbydes af private og offentlige udbydere, er meritgivende i forhold til diplomuddannelsen i ledelse,
hvis uddannelsesmodulerne er certificeret i henhold til den særlige certificeringsordning.
Efter VFV-lovens § 20 a, stk. 1, kan uddannelses- og forskningsministeren for en eller flere diplomuddannelser i ledelse fastsætte
regler om, at uddannelseselementer, der er gennemført som led i en offentlig lederuddannelse på diplomniveau og certificeret,
erstatter moduler af diplomuddannelsen.
Det følger af lovens § 20 a, stk. 2, at uddannelses- og forskningsministeren nedsætter et uafhængigt råd til at forestå
certificering af uddannelseselementer som led i en offentlig lederuddannelse på diplomniveau, og at rådet træffer afgørelse efter
indstilling fra et fagligt ekspertudvalg om certificering af et uddannelseselement. Afgørelser, som rådet træffer, kan indbringes
for uddannelses- og forskningsministeren, når klagen vedrører retlige spørgsmål. Rådet fører tilsyn med certificerede
uddannelseselementer.
Der er fastsat nærmere bestemmelser om certificeringsordningen i bekendtgørelse nr. 564 af 23. maj 2023 om certificering af
uddannelseselementer i offentlig ledelse på diplomniveau og etablering af et certificeringsråd (herefter
certificeringsbekendtgørelsen). Certificeringsbekendtgørelsen finder anvendelse for certificering af udbud af uddannelseselementer
(herefter moduler) i offentlig ledelse på diplomniveau, jf. § 1, stk. 1.
Ved certificering forstås certificeringsrådets afgørelse og attestation af, at et udbud af et modul i offentlig ledelse på
diplomniveau opfylder de fastsatte kriterier for certificering, jf. certificeringsbekendtgørelsens § 2.
Med lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås det at affatte § 20 a på ny.
Efter det foreslåede § 20 a, stk. 1, 1. pkt.,
træffer uddannelses- og forskningsministeren på baggrund af en ekstern kvalitetssikringsvurdering afgørelse om certificering af en
offentlig lederuddannelse på diplomniveau eller af uddannelseselementer, der er gennemført som led i en offentlig lederuddannelse
på diplomniveau.
Efter det foreslåede § 20 a, stk. 1, 2. pkt.,
erstatter en uddannelse, der er certificeret, en diplomuddannelse i ledelse, og uddannelseselementer, der er certificerede,
erstatter moduler af en diplomuddannelse i ledelse (merit).
Det er hensigten, at ministeren vil delegere kompetencen til at træffe afgørelse om certificering til Uddannelses- og
Forskningsstyrelsen, der er en styrelse under Uddannelses- og Forskningsministeriet.
I forbindelse med delegationen forventes det med hjemmel i VFV-lovens § 32 a, stk. 2, fastsat, at afgørelser om certificering
truffet af styrelsen ikke skal kunne påklages.
Med den foreslåede nye bemyndigelsesbestemmelse i VFV-lovens § 20 a, stk. 2,
vil ministeren skulle fastsætte nærmere regler om certificeringsordningen og om merit. Det er hensigten at udmønte den foreslåede
bemyndigelse ved udstedelse af en ny bekendtgørelse om certificering af uddannelseselementer i offentlig ledelse på diplomniveau.
Det er bl.a. hensigten, at det også fremover skal følge af bekendtgørelsens regler, at deltagere, der inden for en nærmere fastsat
årrække har gennemført et eller flere uddannelseselementer, der er certificeret, har ret til at få merit for
uddannelseselementerne i forhold til moduler af diplomuddannelsen.
Deltagerne vil således som hidtil have krav på at kunne gennemføre deres uddannelse på diplomuddannelsen i ledelse uden at skulle
gennemføre de pågældende uddannelsesmoduler igen. En deltager, der har opnået merit for den fulde uddannelse, vil have ret til at
få udstedt eksamensbevis for den fulde uddannelse.
Efter det foreslåede § 20 a, stk. 2, nr. 1,
vil der skulle fastsættes nærmere regler om indgivelse af ansøgning om certificering og kravene hertil.
Det forventes herunder fastsat, at det som noget nyt vil være muligt at søge om at få certificeret en hel lederuddannelse på
diplomniveau, således at kvaliteten af hele uddannelsen vurderes samlet, og således at antallet af ansøgninger dermed også
nedbringes for de kursusudbydere, der udbyder uddannelseselementer (moduler) svarende til en hel diplomuddannelse.
Det forventes endvidere fastsat, i hvilket omfang der i certificeringen af en hel lederuddannelse på diplomniveau kan indgå
allerede certificerede enkeltmoduler. Det forventes desuden fastsat, at der som hidtil vil kunne søges om certificering af
enkeltmoduler, der indgår i uddannelsen.
Efter det foreslåede § 20 a, stk. 2, nr. 2,
vil der kunne fastsættes regler om formkrav til ansøgninger, herunder om digital kommunikation, anvendelse af et bestemt
ansøgningssystem og tidsfrister, og om afvisning som følge af manglende overholdelse heraf.
Baggrunden for denne del af forslaget er bl.a., at det overvejes at udvikle en digital ansøgningsløsning med henblik på at lette
ansøgningsprocessen i forbindelse med certificeringen.
Der vil efter det foreslåede § 20 a, stk. 2, nr. 3,
endvidere skulle fastsættes regler om kriterier for certificering, herunder tidsmæssige begrænsninger.
Dette kan f.eks. være kriterier om mål for læringsudbytte og fagligt indhold, tilrettelæggelse, undervisernes faglige
kvalifikationer og kvalitetssikring m.v. Der kan endvidere være tale om regler om læringsudbytte m.v. og om indhold i moduler i
offentlig ledelse på diplomniveau m.v.
Med henblik på at forenkle ordningen er det hensigten, at der skal fastsættes færre certificeringskriterier end efter den gældende
ordning, og at certificeringskriterier, hvor dette er muligt, erstattes af objektivt konstatérbare krav. Det er endvidere
hensigten, at der ved fastsættelsen af certificeringskriterier skal være et øget fokus på et system til kvalitetssikring hos
udbyderne af en hel offentlig lederuddannelse på diplomniveau.
Derudover forventes det bl.a. fastlagt, at afgørelser om certificering som hidtil vil være tidsbegrænset til en nærmere fastsat
årrække, som i dag er 4 år.
Efter det foreslåede § 20 a, stk. 2, nr. 4,
vil der skulle fastsættes regler om indhentelse af eksterne kvalitetssikringsvurderinger til brug for behandling af ansøgninger om
certificering.
Det er bl.a. hensigten, at der vil blive fastsat regler om, hvilken ekstern kvalitetssikringsoperatør der skal forestå
udarbejdelsen af kvalitetssikringsvurderinger til brug for certificering.
Det forventes fastsat, at Danmarks Akkrediteringsinstitution, der i forvejen har ekspertise i og udfører kvalitets- og
niveauvurdering af uddannelser, vil skulle varetage denne opgave, og at der ved udarbejdelsen af kvalitetssikringsvurderingen skal
ske den fornødne inddragelse af faglige eksperter i ledelse.
Opgaven med at udarbejde kvalitetssikringsvurderinger vil efter den foreslåede bestemmelse kunne placeres hos en anden
kvalitetssikringsoperatør med tilsvarende ekspertise i kvalitets- og niveauvurdering af uddannelser.
Endelig vil der efter det foreslåede § 20, stk. 2, nr. 5,
skulle fastsættes regler om gebyr for behandling af ansøgning om certificering.
Der lægges med forslaget op til, at certificeringsordningen også fremover skal være gebyrfinansieret, og der vil derfor fortsat
være behov for, at der fastsættes regler om betaling m.v. af et gebyr for behandlingen af ansøgninger om certificering.
Da størstedelen af ressourceforbruget i forbindelse med den foreslåede certificeringsproces forventes at ligge hos
kvalitetssikringsoperatøren, vil det kunne fastsættes, at det er kvalitetssikringsoperatøren, der fastsætter gebyrets størrelse og
opkræver gebyret i forbindelse med udarbejdelsen af den kvalitetssikringsvurdering, der skal lægges til grund for afgørelsen om
certificering.
Gebyrets størrelse vil skulle modsvare udgifterne til udarbejdelsen af kvalitetssikringsvurderingen og eventuelle udgifter i
forbindelse med inddragelse af faglige eksperter i ledelse.
Det bemærkes i den forbindelse, at gebyret skal fastsættes ud fra de principper om prisfastsættelse, som gælder for statslige
gebyrer. Der henvises i den forbindelse til Budgetvejledningen, pkt. 2.3.1, Finansministeriet 2021.
Det foreslås i stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. januar 2024.
Det forudsættes herved, at certificeringsrådet, der er etableret med hjemmel i VFV-lovens § 20 a, stk. 2, vil blive nedlagt pr.
denne dato.
Det foreslås i stk. 2,
at regler fastsat i medfør af § 20 a, stk. 1 og 3, i lov om videregående uddannelse (videreuddannelsessystemet) for voksne, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1038 af 30. august 2017, forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af forskrifter fastsat i medfør
af § 20 a, stk. 2, i lov om videregående uddannelse (videreuddannelsessystemet) for voksne som affattet ved dette lovforslags § 1,
nr. 1.
Loven vil ikke gælde for Færøerne og Grønland og vil heller ikke kunne sættes i kraft for Færøerne og Grønland, fordi den lov, som
foreslås ændret, ikke gælder for Færøerne og Grønland og ikke indeholder en hjemmel til at sætte loven i kraft for Færøerne og
Grønland.
Lov om ændring af lov om videregående uddannelse (videreudda...
Gældende
LOV nr 1573 af 12/12/2023
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Ændringer:
0
Lov om ændring af lov om videregående uddannelse (videreuddannelsessystemet) for voksne (Ændring af ordning for certificering af uddannelseselementer som led i en offentlig lederuddannelse på diplomniveau)
I lov om videregående uddannelse (videreuddannelsessystemet) for voksne, jf. lovbekendtgørelse nr. 1038 af 30. august 2017, som ændret ved lov nr. 913 af 21. juni 2022, foretages følgende ændring:
1. § 20 a affattes således:
»§ 20 a. Uddannelses- og forskningsministeren træffer på baggrund af en ekstern kvalitetssikringsvurdering afgørelse om certificering af en offentlig lederuddannelse på diplomniveau eller af uddannelseselementer, der gennemføres som led i en offentlig lederuddannelse på diplomniveau. En uddannelse, der er certificeret, erstatter en diplomuddannelse i ledelse, og uddannelseselementer, der er certificerede, erstatter moduler af en diplomuddannelse i ledelse (merit).
Stk. 2. Uddannelses- og forskningsministeren fastsætter nærmere regler om certificering og merit, jf. stk. 1, herunder om følgende:
Indgivelse af ansøgning om certificering og kravene hertil.
Formkrav til ansøgninger, herunder om digital kommunikation, anvendelse af et bestemt ansøgningssystem og tidsfrister, og om afvisning som følge af manglende overholdelse heraf.
Kriterier for certificering, herunder tidsmæssige begrænsninger.
Indhentelse af eksterne kvalitetssikringsvurderinger til brug for behandling af ansøgning om certificering.
Gebyr for behandling af ansøgning om certificering.«
Stk. 2. Regler fastsat i medfør af § 20 a, stk. 1 og 3, i lov om videregående uddannelse (videreuddannelsessystemet) for voksne, jf. lovbekendtgørelse nr. 1038 af 30. august 2017, forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af forskrifter fastsat i medfør af § 20 a, stk. 2, i lov om videregående uddannelse (videreuddannelsessystemet) for voksne som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1.
Givet på Christiansborg Slot, den 12. december 2023