Diplomuddannelser er reguleret af lov om videregående uddannelse (videreuddannelsessystemet) for voksne, jf. lovbekendtgørelse nr.
1038 af 30. august 2017, (herefter VFV-loven).
I VFV-lovens § 15 fastlægges regler om adgangskrav til uddannelser i videreuddannelsessystemet for voksne. Det følger af lovens §
15, stk. 3, at ansøgeren, ud over den adgangsgivende uddannelse, skal have mindst 2 års relevant erhvervserfaring efter gennemført
adgangsgivende uddannelse.
Uddannelses- og forskningsministeren fastsætter regler om fravigelse af kravet om erhvervserfaring, jf. § 15, stk. 6, nr. 3.
Det foreslås, at der i VFV-lovens § 15, stk. 3, indsættes en henvisning til den foreslåede § 15, stk. 8, der ligesom lovens § 15,
stk. 6, nr. 3, modificerer bestemmelsen om erhvervserfaring i lovens § 15, stk. 3.
Det foreslåede skal således ses i sammenhæng med, at det foreslås, at der i VFV-lovens § 15 indsættes et stk. 8, hvorefter
uddannelses- og forskningsministeren kan fravige kravet om mindst 2 års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende
uddannelse, jf. stk. 3, for en diplomuddannelse i skat.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, pkt. 2.
Til nr. 2
VFV-lovens § 15 fastlægger regler om adgangskrav til uddannelser i videreuddannelsessystemet for voksne.
Efter lovens § 15, stk. 3, er adgang til en diplomuddannelse betinget af, at ansøgeren, ud over den adgangsgivende uddannelse, har
mindst 2 års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse.
Det foreslås med dette lovforslag, at der i VFV-lovens § 15 indsættes et stk. 8
, hvorefter uddannelses- og forskningsministeren kan fravige kravet om mindst 2 års relevant erhvervserfaring efter gennemført
adgangsgivende uddannelse, jf. stk. 3, for så vidt angår optagelse på en diplomuddannelse i skat.
Det foreslås endvidere, at der i VFV-lovens § 15 indsættes et stk. 9
, hvorefter uddannelses- og forskningsministeren fastsætter nærmere regler om adgangskrav til en diplomuddannelse i skat.
Skatteministeriet står i disse år over for en omfattende rekrutteringsopgave og ønsker at kunne styrke de systematiske
opkvalificerings- og videreuddannelsesinitiativer, bl.a. med diplomuddannelsen i skat eller elementer af denne uddannelse. Mange
nyansatte medarbejdere i Skatteministeriets underliggende myndigheder forventes dog ikke at have de mindst 2 års relevant
erhvervsfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse, der er en forudsætning for at kunne optages på en diplomuddannelse.
For at understøtte Skatteministeriets rekrutteringsopgave er det således hensigten med den foreslåede § 15, stk. 8, at
uddannelses- og forskningsministeren kan fravige det generelle krav om mindst 2 års relevant erhvervserfaring efter gennemført
adgangsgivende uddannelse ved ansøgning om optagelse på en diplomuddannelse i skat.
Endvidere er det hensigten med den foreslåede § 15, stk. 9, at uddannelses- og forskningsministeren vil fastsætte regler, der
blandt andet vil indebære, at personer, der ønsker at blive optaget på en diplomuddannelse i skat uden at have mindst 2 års
relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse, skal dokumentere at være i relevant beskæftigelse på
ansøgningstidspunktet.
Det forventes herunder, at det med hjemmel i den foreslåede bestemmelse i § 15, stk. 9, blandt andet vil blive fastsat, at
relevant beskæftigelse i den konkrete sammenhæng indebærer, at den pågældende udelukkende eller i alt overvejende grad beskæftiger
sig med skattefaglige forhold.
Endvidere forventes det fastsat, at kravet om relevant beskæftigelse forudsætter, at ansættelsen har et vist tidsmæssigt omfang
(opgjort i timer pr. uge eller pr. måned).
Herudover forventes det fastsat, at der ikke må være tale om en tidsbegrænset stilling, at ansøgeren har gennemført en eventuel
prøvetid, og at stillingen på ansøgningstidspunktet ikke er opsagt af hverken ansøgeren eller dennes arbejdsgiver.
Det forventes tillige fastsat, at der på ansøgningstidspunktet skal foreligge en individuel tilrettelagt uddannelsesplan for den
pågældende ansøger udarbejdet af ansættelsesstedet, hvori der er en redegørelse for de faglige opgaver i ansættelsesforholdet og
for samspillet mellem opgaverne og uddannelsens elementer.
Det forventes, at der i bekendtgørelse om diplomuddannelser fastsættes nærmere regler i henhold til bemyndigelsen i den foreslåede
§ 15, stk. 9, i VFV-loven.
Det bemærkes, at den foreslåede ordning ikke kun henvender sig til medarbejdere i Skatteministeriets underliggende myndigheder.
Andre personer, f.eks. medarbejdere hos andre – private og offentlige – arbejdsgivere, der beskæftiger sig med skattefaglige
forhold, vil med forslaget dermed også kunne blive omfattet af ordningen.
Det er ikke hensigten at ændre institutionens muligheder for at foretage en konkret vurdering af hver enkelt ansøgers
uddannelsesmæssige forudsætninger, jf. lovens § 15, stk. 4. Det vil dermed som hidtil være den enkelte uddannelsesinstitution, som
ud fra en samlet vurdering af den konkrete ansøgning træffer afgørelse om optagelse.
Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger, pkt. 2.
Det foreslås med bestemmelsen i stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. juli 2022, jf. dog stk. 2.
Stk. 1 indebærer, at uddannelses- og forskningsministeren fra og med den 1. juli 2022 kan fravige kravet om mindst 2 års relevant
erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse for en diplomuddannelse i skat i henhold til den foreslåede nye
bestemmelse i VFV-lovens § 15, stk. 8.
Det indebærer også, at ministeren fra og med den 1. juli 2022 kan fastsætte nærmere regler om adgangskrav til en diplomuddannelse
i skat i henhold til den foreslåede nye bestemmelse i VFV-lovens § 15, stk. 9.
Det er ikke hensigten at opretholde ordningen længere end nødvendigt, dvs. længere end den periode, hvor Skatteministeriet
forventes at opleve de beskrevne rekrutteringsudfordringer.
Det foreslås derfor med stk. 2,
at loven ophæves den 1. juli 2027.
Forslaget indebærer, at de ændringer af VFV-loven, der gennemføres med lovforslaget, automatisk ophæves, medmindre Folketinget
forinden beslutter at forlænge de ændrede reglers gyldighedsperiode. Det forudsættes i den forbindelse, at der forud for en
eventuel videreførelse af lovændringerne skal foretages en vurdering af, om lovforslagets formål om at understøtte
Skatteministeriets rekrutteringsopgave er imødekommet.
Lov om videregående uddannelse (videreuddannelsessystemet) for voksne gælder ikke for Færøerne og Grønland og indeholder ikke en
hjemmel til at sætte loven i kraft for Færøerne og Grønland.
Derfor gælder nærværende lov heller ikke for Færøerne og Grønland.
Gældende
LOV nr 913 af 21/06/2022
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Ændringer:
0
Lov om ændring af lov om videregående uddannelse (videreuddannelsessystemet) for voksne (Midlertidig ændring af visse adgangskrav til en diplomuddannelse i skat)
I lov om videregående uddannelse (videreuddannelsessystemet) for voksne, jf. lovbekendtgørelse nr. 1038 af 30. august 2017, foretages følgende ændringer:
1. I § 15, stk. 3, indsættes efter »nr. 3«: », og stk. 8«.
2. I § 15 indsættes som stk. 8 og 9:
»Stk. 8. Uddannelses- og forskningsministeren kan fravige kravet om mindst 2 års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse, jf. stk. 3, for så vidt angår optagelse på en diplomuddannelse i skat.
Stk. 9. Uddannelses- og forskningsministeren fastsætter nærmere regler om adgangskrav til en diplomuddannelse i skat.«