LOV nr 716 af 13/06/2023
Kulturministeriet
Lov om ændring af lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner under Kulturministeriet, lov om scenekunst og lov om Statens Kunstfonds virksomhed (Ny styringsform på institutionerne, udpegning til Det Kongelige Teaters bestyrelse og digitale ansøgninger) § 3
I lov nr. 458 af 8. maj 2013 om Statens Kunstfonds virksomhed, som ændret ved § 25 i lov nr. 628 af 8. juni 2016, foretages følgende ændring:
1. Efter § 10 indsættes før overskriften før § 11:
§ 10 a. Kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om krav om digital kommunikation, herunder om anvendelse af bestemte it-systemer, særlige digitale formater, digitale ansøgninger, afrapportering m.v., til brug for administration af kunststøtte efter § 3, stk. 1.«
Forarbejder til Lov om ændring af lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner under Kulturministeriet, lov om scenekunst og lov om Statens Kunstfonds virksomhed (Ny styringsform på institutionerne, udpegning til Det Kongelige Teaters bestyrelse og digitale ansøgninger) § 3
RetsinformationTil nr. 1
Det følger af § 3, stk. 1, i gældende lov om Statens Kunstfonds virksomhed, at Statens Kunstfond yder tilskud, garantier m.v. til kunstneriske formål, herunder de formål, som er nævnt i kapitel 2 i lov om litteratur, kapitel 1, 2 og 2 b i lov om musik, kapitel 8 i lov om scenekunst, kapitel 4 a i lov om film og §§ 2-4 i lov om billedkunst og kunstnerisk formgivning.
Efter almindelige forvaltningsretlige principper har borgerne som udgangspunkt ret til at henvende sig til forvaltningen i den form, de selv ønsker, medmindre andet er fastsat ved lov. Borgerne kan derfor ikke uden lovhjemmel pålægges pligt til at anvende digital kommunikation, herunder digitale selvbetjeningsløsninger, i forbindelse med deres henvendelser til myndighederne.
Med den foreslåede § 10 a, kan kulturministeren fastsætte regler om digital kommunikation, herunder om anvendelse af bestemte it-systemer, særlige digitale formater, digitale ansøgninger, afrapportering mv., til brug for administration af kunststøtte efter § 3, stk. 1.
Forslaget giver hjemmel til, at digital ansøgning om kunststøtte kan gøres obligatorisk for ansøgere. Kravene om digital ansøgning vil blive udmøntet i en bekendtgørelse, som vil indeholde nærmere regler om, at en ansøgning, som ikke er indgivet ved anvendelse af den digitale selvbetjeningsløsning, som Statens Kunstfond stiller til rådighed, som udgangspunkt skal afvises af Statens Kunstfond samt at Statens Kunstfonds sekretariat varetager behandlingen af ansøgninger m.m. Foreligger der efter Statens Kunstfonds vurdering særlige forhold, kan ansøgeren imidlertid anmode om at blive fritaget for kravet om digital ansøgning.
Den foreslåede § 10 a, vil ikke omfatte kunststøtte, der ikke administreres af Statens Kunstfond, for eksempel biblioteksafgiften. Støtte, som administreres i samme sekretariat som støtte ydet af Statens Kunstfond, men som enten har andre tilskudsgivere, eller som ikke tildeles efter opfordrede ansøgninger, vil derfor heller ikke være omfattet af § 10 a. Det samme gælder driftstilskud til museer, teatre og orkestre samt tilskud af tipsmidler til idræt, almennyttige formål og folkeoplysning mv.
Det er hensigten, at reglerne i bekendtgørelsen, som indføres i medfør af den foreslåede § 10 a, skal fastsætte, at borgere, der er fritaget for Digital Post, efter anmodning skal kunne fritages for krav om digital kommunikation og ansøgning. En sådan fritagelse vil ikke bero på en konkret vurdering, idet fritagelse efter reglerne om Digital Post anses som et objektivt kriterium.
Det er ligeledes hensigten, at reglerne i bekendtgørelsen skal fastsætte, at ansøgere, som ikke kan få elektroniske signaturer, MitID eller lign. også er fritaget for krav om digital kommunikation og ansøgning. Såfremt MitID eller den til enhver tid gældende nationale eID-løsning implementeres på alle tilskudsordninger, og der ikke bliver indført muligheder for identifikation af ansøgere uden personnummer, vil denne bestemmelse blive relevant for det ikke ubetydelige antal ansøgere om kunststøtte, herunder udenlandske ansøgere.
Det er intentionen, at bekendtgørelsen endvidere skal indeholde regler om, at når der foreligger særlige forhold, der gør, at ansøgeren ikke kan, eller ikke må forventes at kunne, anvende den digitale selvbetjeningsløsning, skal Statens Kunstfond kunne tilbyde ansøgeren, at ansøgning m.v. kan indgives på anden måde. Statens Kunstfond fastsætter, hvordan en ansøgning omfattet af undtagelsen indgives, herunder om den skal indgives mundtligt eller skriftligt.
Særlige forhold kan for eksempel foreligge, hvor der er tale om ansøgere med særlige handikap, såvel kognitiv som fysisk funktionsnedsættelse samt demens. Ligeledes for ansøgere, der mangler digitale kompetencer, visse socialt udsatte ansøgere, ansøgere med psykiske lidelser, ansøgere med sprogvanskeligheder mv., hvor hjælp eller medbetjening fra Statens Kunstfond side konkret vurderes ikke at være en egnet løsning. Der vil således kunne være tale om, at der foreligger særlige forhold for nogle af de nævnte ansøgere, der gør, at ansøgeren ikke kan ansøge om kunststøtte digitalt. Tilsvarende vil der være ansøgere fra de nævnte grupper, der kan ansøge digitalt og derfor skal ansøge digitalt.
Statens Kunstfond skal derudover kunne undlade at afvise en ansøgning, der ikke er indgivet ved digital selvbetjening, hvis der ud fra en samlet økonomisk vurdering er klare fordele for Statens Kunstfond ved at modtage ansøgningen på anden måde end digitalt.
For at sikre, at bestemmelsen i § 10 a, lever op til digitaliseringsklar lovgivning, er bestemmelsen justeret i overensstemmelse hermed, sådan at der i bekendtgørelse kan fastsættes, at Statens Kunstfond kan kræve, at ansøgninger m.v. håndteres via den digitale selvbetjeningsløsning, der stilles til rådighed af Statens Kunstfond, og hvor selvbetjeningsløsningen forudsætter, at dialog med ansøger foregår via den digitale selvbetjeningsløsning, herunder ved brug af MitID eller den til enhver tid gældende eID-løsning. Det er Slots- og Kulturstyrelsen, der gennem sin sekretariatsbetjening stiller samme digitale platform til rådighed for Statens Kunstfond, og som anvendes ved styrelsens øvrige tilskudsadministration.
På Statens Kunstfonds hjemmeside vejledes om, hvordan ansøgere kan anmode om at blive undtaget fra kravet om at anvende den digitale selvbetjeningsløsning.
Udover særlige forhold hos ansøgeren kan der også helt ekstraordinært forekomme situationer, hvor omstændighederne ved ansøgningen eller Statens Kunstfonds forhold gør, at der ikke kan ansøges digitalt. Der kan eksempelvis være tale om, at Statens Kunstfonds digitale selvbetjeningssystem ikke er indrettet til at håndtere en bestemt situation. Tilsvarende vil Statens Kunstfond eksempelvis kunne anvise ansøgeren en anden måde at ansøge på, hvis Statens Kunstfonds selvbetjeningssystem er ude af drift. Der vil i sådanne tilfælde være tale om, at der ud fra en samlet vurdering er klare økonomiske fordele ved at modtage ansøgningen ikke-digitalt. Der henvises til de almindelige bemærkninger ovenfor under afsnit 3.4.2.
Statens Kunstfond vil efter de nye regler være forpligtet til at stille en sikker digital selvbetjeningsløsning til rådighed for ansøgerne.
Det digitale system, som Statens Kunstfond stiller til rådighed for ansøgning, afrapportering, kommunikation m.v., er indrettet på en sådan måde, at Statens Kunstfond kan identificere, hvem der har indgivet ansøgningen svarende til krav om anvendelse af en sikker identifikation af borger eller virksomhed i form af den digitale signaturer som eksempelvis MitID eller digitale signaturer med et sikkerhedsniveau svarende til OCES-standarden eller højere.
Statens Kunstfond vil efter den foreslåede ændring kunne tilrettelægge proceduren i forbindelse med indgivelse af ansøgning om kunststøtte i de særlige tilfælde, som undtages fra kravet om digital ansøgning ved brug af den digitale selvbetjeningsløsning, herunder fastsætte krav om, at ansøgningen fremsættes mundtligt eller skriftligt, jf. bemyndigelsesbestemmelsen i § 10 a.
Det forudsættes, at ansøgninger fra flere personer i fællesskab, for eksempel et orkester eller en forening, skal indgives digitalt, hvis blot en af de deltagende personer er i stand til at ansøge digitalt.
Endeligt foreslås det, at kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om, hvornår en digital ansøgning, afrapportering, m.v. anses for at være modtaget. Det er hensigten, at dette i medfør af bekendtgørelsen vil være tilfældet, når dokumenterne er tilgængelige for Statens Kunstfond, som er det tidspunkt, hvor Statens Kunstfond har adgang til at behandle eller læse ansøgningen m.v.