LOV nr 1678 af 30/12/2024
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Lov om ændring af lov om varmeforsyning og lov om planlægning (Gennemsigtighed i varmeforsyningsvirksomheder) § 3
Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. januar 2025.
Stk. 2. For virksomheder, der inden den 1. januar 2025 har varetaget eller deltaget i virksomhed med anlæg til decentral produktion af opvarmet vand med varmepumper, har § 1, nr. 2, 5 og 6, virkning fra den 1. januar 2035.
Stk. 3. Garanti for lånoptagelse til finansiering af anlægsinvesteringer eller driftsaktiviteter i en virksomhed nævnt i § 2, stk. 5, i lov om varmeforsyning, jf. denne lovs § 1, nr. 2, kan opretholdes til den 1. januar 2035, når kommunen har stillet garanti og virksomheden har optaget lån inden den 1. juli 2024.
Stk. 4. § 1, nr. 7, finder anvendelse fra varmeforsyningsvirksomhedens førstkommende valg til det øverste ledelsesorgan efter den 1. januar 2025.
Stk. 5. Regler udstedt i medfør af § 2, stk. 5, i lov om varmeforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 124 af 2. februar 2024, forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af regler udstedt i medfør af § 2, stk. 6, i lov om varmeforsyning, jf. denne lovs § 1, nr. 2.
/ Lars Aagaard
Forarbejder til Lov om ændring af lov om varmeforsyning og lov om planlægning (Gennemsigtighed i varmeforsyningsvirksomheder) § 3
RetsinformationDet foreslås i stk. 1, at loven træder i kraft den 1. januar 2025.
Det foreslås i stk. 2, at for virksomheder, der inden den 1. januar 2025 har varetaget eller deltaget i virksomhed med anlæg til decentral produktion af opvarmet vand med varmepumper, har § 1, nr. 2, 5 og 6, virkning fra den 1. januar 2035.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre en overgangsperiode på 10 år for virksomheder, der inden lovens ikrafttræden har varetaget virksomhed med drift af anlæg til decentral produktion af opvarmet vand med varmepumper efter den foreslåede § 2, stk. 5, i lov om varmeforsyning.
Den foreslåede bestemmelse vil således skulle ses i sammenhæng med den foreslåede indsættelse af det nye stk. 5 i § 2 i lov om varmeforsyning, hvorefter kollektive varmeforsyningsanlæg efter § 2, stk. 1, ikke vil omfatte anlæg til decentral produktion af opvarmet vand med varmepumper. Den foreslåede bestemmelse vil finde anvendelse, uanset om den i § 2, stk. 5, nævnte virksomhed er ejet af en kommune eller er privat- eller forbrugerejet.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at virksomheder, der inden lovens ikrafttræden har varetaget virksomhed nævnt i § 2, stk. 5, vil have en længere periode til at kunne nå at indrette sig, herunder have tid til for eksempel at nedbringe gæld eller afhænde virksomheden til anden side. Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 2, og bemærkningerne hertil.
For kommuner vil bestemmelsen medføre en længere periode, inden virksomhed nævnt i § 2, stk. 5, vil skulle varetages på samme vilkår som tilknyttet virksomhed efter den foreslåede § 2 f, stk. 7, i lov om varmeforsyning, hvis kommunen ikke afhænder virksomheden. Det foreslås i § 2 f, stk. 1 og 7, jf. lovforslagets § 1, nr. 5 og 6, og bemærkningerne hertil, at en kommune vil kunne varetage eller deltage i virksomhed med anlæg omfattet af § 2, stk. 5, i det omfang varmepumperne i anlægget er væske-til-vand-varmepumper, som er forbundet til fælles jordslangeanlæg, på samme vilkår som tilknyttet virksomhed. Den foreslåede bestemmelse i § 3, stk. 2, vil således navnlig tilgodese de tilfælde, hvor virksomhed omfattet af § 2 f, stk. 7, vil skulle udøves på kommercielle vilkår i selskaber med begrænset ansvar, jf. § 2 f, stk. 2.
Det foreslås i stk. 3, at garanti for lånoptagelse til finansiering af anlægsinvesteringer eller driftsaktiviteter i en virksomhed nævnt i § 2, stk. 5, kan opretholdes til den 1. januar 2035, når kommunen har stillet garanti, og virksomheden har optaget lån, inden den 1. juli 2024.
Lov om varmeforsyning indeholder i § 2 d, stk. 1, en hjemmel for en kommune til, med visse undtagelser og i overensstemmelse med EU’s statsstøtteregler, at stille garanti for lånoptagelse til finansiering af anlægsinvesteringer eller driftsaktiviteter i en virksomhed, der driver kollektive varmeforsyningsanlæg.
Der har i lov om varmeforsyning været uklarhed om, hvorvidt virksomheder, der driver anlæg, hvor energi i omgivelser udnyttes til decentral produktion af opvarmet vand med varmepumper i tilknytning til de enkelte bygninger, skulle betragtes som kollektive varmeforsyningsanlæg efter § 2, stk. 1, og dermed har været omfattet af kommuners mulighed for garantistillelse efter § 2 d, stk.
- Uklarheden kan have medført, at enkelte kommuner i perioden frem til den politiske aftale 2024, som blev offentliggjort den 1. juli 2024, kan have stillet denne type garanti.
Med lovforslaget slås det fast, at virksomhed, der driver anlæg, hvor energi i omgivelser udnyttes til decentral produktion af opvarmet vand med varmepumper i tilknytning til de enkelte bygninger, ikke er omfattet som kollektive varmeforsyningsanlæg, jf. den foreslåede § 2, stk. 5.
Det foreslås i § 3, stk. 3, at indføre en hjemmel til opretholdelse af en garanti, som en kommune har stillet for lånoptagelse til finansiering af anlægsinvesteringer eller driftsaktiviteter i en virksomhed, der driver anlæg, hvor energi i omgivelser udnyttes til decentral produktion af opvarmet vand med varmepumper i tilknytning til de enkelte bygninger efter den foreslåede § 2, stk. 5.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at garantier for lånoptagelse til finansiering af anlægsinvesteringer eller driftsaktiviteter i en virksomhed nævnt i § 2, stk. 5, der er stillet af en kommune på et tidspunkt, hvor det for kommuner og virksomheder kan have været forbundet med tvivl, hvorvidt anlægget var omfattet af lov om varmeforsyning, vil kunne opretholdes i en periode frem til den 1. januar 2035. Den foreslåede bestemmelse vil således i en periode tage hensyn til de virksomheder, hvor kommunen allerede har stillet garanti for lånoptagelse til finansiering af anlægsinvesteringer eller driftsaktiviteter.
Det vil være en forudsætning for bestemmelsens anvendelse, at garantien er stillet, og lånet er optaget, inden den 1. juli 2024. Betingelserne vil skulle være opfyldt forud for lovens forventede ikrafttræden den 1. januar 2025 efter den foreslåede § 3, stk.
- En kommunal garantistillelse vil efter forslaget kunne opretholdes frem til 1. januar 2035.
Baggrunden for, at overgangsperioden foreslås begrænset til garanti stillet og lån optaget før den 1. juli 2024, er, at det fra det tidspunkt har været klart for kommunerne, at der ikke kunne stilles garanti for lånoptagelse til finansiering af anlægsinvesteringer eller driftsaktiviteter i en virksomhed omfattet af § 2, stk. 5.
Det vurderes, at den foreslåede bestemmelse vil være af begunstigende karakter for de berørte virksomheder, idet de berørte virksomheder, der har optaget lån ud fra en stillet garanti, vil kunne opretholde garantien, hvorved lån optaget i navnligt KommuneKredit ikke vil skulle indfries, som følge af afklaringen af den tidligere usikkerhed.
Afgrænsningen af den foreslåede bestemmelse vil desuden have til hensigt at sikre, at der ikke stilles nye kommunale garantier og optages nye lån til finansiering af anlægsinvesteringer eller driftsaktiviteter i en virksomhed omfattet af § 2, stk. 5, før den forlængede overgangsperiodes start og imod den politiske hensigt med reguleringen, der følger af den opfølgende aftale af 28. juni 2024 som offentliggjort den 1. juli 2024. Det er således forventningen, at en eventuel kommunal garanti vil være stillet før dette tidspunkt. Den foreslåede bestemmelse vil dermed medvirke til at sikre, at det kun er eksisterende lån med kommunale garantier, der vil kunne opretholdes i overgangsperioden.
Den foreslåede bestemmelse i § 3, stk. 3, vil finde anvendelse, uanset om virksomheden er omfattet af den foreslåede § 2, stk. 5, er ejet af en kommune eller er privat- eller forbrugerejet.
For lån optaget i KommuneKredit vil bestemmelsen i § 3, stk. 3, medføre, at eksisterende lån optaget før den 1. juli 2024 forventes at kunne videreføres på de eksisterende vilkår frem til den 1. januar 2035.
En kommunal garantistillelse skal leve op til de til enhver tid gældende regler for kommunal garantistillelse. Den foreslåede bestemmelse ændrer ikke herpå.
Der vil ikke kunne stilles ny kommunal garanti til virksomhed omfattet af § 2, stk. 5, jf. § 2 d, jf. § 2, stk. 1, og eller til virksomhed omfattet af § 2, stk. 7, jf. § 2 f, stk. 4. Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 2, 5 og 6, og bemærkningerne hertil.
Det foreslås i stk. 4, at § 1, nr. 7, finder anvendelse fra varmeforsyningsvirksomhedens førstkommende valg til det øverste ledelsesorgan efter den 1. januar 2025.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at kravet om uafhængighed vil skulle opfyldes ved varmeforsyningsvirksomhedens førstkommende ordinære generalforsamling efter lovens ikrafttræden. Posten som uafhængigt medlem af det øverste ledelsesorgan vil skulle besættes ved valg gennem stemmeafgivning på førstkommende ordinære generalforsamling efter den 1. januar 2025. Kravet vil kunne opfyldes i takt med den løbende udskiftning af medlemmer og i overensstemmelse med virksomhedens vedtægter herom.
Det foreslås i stk. 5, at regler udstedt i medfør af § 2, stk. 5, i lov om varmeforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 124 af 2. februar 2024, forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af regler udstedt i medfør af § 2, stk. 6, i lov om varmeforsyning, jf. denne lovs § 1, nr. 2.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at den såkaldte undtagelsesbekendtgørelse fortsat vil være gældende.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, idet lov om varmeforsyning og lov om planlægning ikke gælder for Færøerne og Grønland, og ikke kan sættes i kraft for Færøerne og Grønland, jf. § 36 i lov om varmeforsyning og § 70 i lov om planlægning.