Lovforslagets § 1, nr. 1,
nyaffatter fodnoten til lovens titel.
Med forslaget tilføjes Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/105/EF af 16. december 2008 om miljøkvalitetskrav inden for
vandpolitikken (direktiv om miljøkvalitetskrav), således at det af fodnoten fremgår, at loven også gennemfører dele af dette
direktiv.
Forslaget er en konsekvens af, at loven nu også gennemfører art. 6, stk. 1, i dette direktiv. Der henvises til bemærkningerne til
§ 1, nr. 10.
Til nr. 2
Lovforslagets § 1, nr. 2,
ændrer den betegnelse, som er defineret i lovens § 2, nr. 3, og som anvendes om alt stillestående eller strømmende vand på
jordoverfladen og alt grundvand på landsiden af den basislinje, hvorfra bredden af territoriale farvande måles.
I lovens § 2, nr. 3, er der fastsat en definition af »Indvand«. Bestemmelsen gennemfører definitionen i vandrammedirektivets art.
2, nr. 3. Endvidere henvises der i lovens § 2, nr. 1, 4 og 5 til »Indvand« og »indvand«. Sidstnævnte bestemmelser gennemfører
vandrammedirektivets art. 2, nr. 1, 4 og 5.
Det foreslås, at »Indvand« ændres til »Indlandsvand« i lovens § 2, nr. 3, og at »indvand« ændres til »indvandsland« i § 2, nr. 4
og 5.
Betegnelsen »indvand«, der er anvendt i den dansksprogede version af vandrammedirektivet, og som er ordret gennemført i lov om
vandplanlægning, er ukorrekt i forhold til, hvad den efter definitionen i direktivets art. 2, nr. 3, dækker over. »Indvand«
betegner på dansk et mindre havområde, der ligger omgivet eller beskyttet af land. Om områder inden for et større landområde,
beliggende i en vis afstand fra kysten, anvendes på dansk betegnelsen »indland«. Om stillestående vand og strømmende vand på
jordoverfladen og grundvand, som findes i sådanne områder, bør derfor anvendes betegnelsen »indlandsvand«.
Forslaget er således udtryk for en sprogligt mere korrekt gennemførelse af definitionen i vandrammedirektivets art. 2, nr. 3, i
dansk ret. Med forslaget tilsigtes ingen indholdsmæssig ændring.
Til nr. 3
Lovforslagets § 1, nr. 3,
ændrer lovens definition af grundvand.
I lovens § 2, nr. 2, er fastsat en definition af »Grundvand« med henblik på gennemførelse af definitionen af grundvand i
vandrammedirektivets art. 2, nr. 2.
Definitionen i af grundvand i den dansksprogede version af direktivet adskiller sig fra andre versioner, herunder den
engelsksprogede, og er siden lovens vedtagelse i 2013 blevet berigtiget i direktivet.
Med forslaget gennemføres ordret den berigtigede definition af grundvand i vandrammedirektivets art. 2, nr. 2.
Med bestemmelsen tilsigtes ingen ændring af retstilstanden.
Til nr. 4
Lovforslagets § 1, nr. 4,
ændrer en henvisning i lovens definition af stærkt modificeret vandområde.
I lovens § 2, nr. 9, er fastsat en definition af »Stærkt modificeret vandområde«. Af bestemmelsen fremgår, at et stærkt
modificeret vandområde er: »En forekomst af overfladevand, der som et resultat af fysiske ændringer som følge af menneskelig
aktivitet i væsentlig grad har ændret karakter som angivet af miljøministeren i henhold til bestemmelserne i § 9«. Bestemmelsen
gennemfører definitionen i vandrammedirektivets art. 2, nr. 9.
I vandrammedirektivets art. 2, nr. 9 er »Stærkt modificeret vandområde« defineret som: »forekomst af overfladevand, der som et
resultat af fysiske ændringer som følge af menneskelig aktivitet i væsentlig grad har ændret karakter som angivet af medlemsstaten
i henhold til bestemmelserne i bilag II«. Dette bilag II fastsætter bl.a., at medlemsstaterne skal foretage en første
karakterisering af overfladevandområder og herunder karakterisere overfladevandområder som en af følgende kategorier
overfladevand: vandløb, søer, overgangsvande, kystvande, kunstige overfladevandområder eller stærkt modificerede
overfladevandområder.
Den nævnte bestemmelse i vandrammedirektivets bilag II er i dansk ret gennemført i bekendtgørelse om basisanalyser.
Det foreslås derfor, at definitionen i lovens § 2, nr. 9, ændres, så der i definitionen henvises til »bestemmelserne i
bekendtgørelse om basisanalyser«.
Forslaget er således udtryk for en mere direktivnær gennemførelse af definitionen i vandrammedirektivets art. 2, nr. 9, i dansk
ret. Med forslaget tilsigtes ingen indholdsmæssig ændring.
Til nr. 5
Lovforslagets § 1, nr. 5,
fastsætter en definition af »Delopland«.
Loven indeholder ikke i dag en definition af »Delopland«.
Med forslaget gennemføres definitionen i vandrammedirektivets art. 2, nr. 14, af »Delopland«. Der er tale om en ordret
gennemførelse af definitionen i vandrammedirektivets art. 2, nr. 14.
Med bestemmelsen tilsigtes ingen ændring af retstilstanden.
Til nr. 6
Lovforslagets § 1, nr. 6,
ændrer en henvisning i lovens definition af god kemisk tilstand for overfladevand.
I lovens § 2, nr. 25, er fastsat en definition af »God kemisk tilstand for overfladevand«. Af bestemmelsen fremgår, at god kemisk
tilstand for overfladevand er: »Den kemiske tilstand, der er nødvendig for at opfylde miljømålene for overfladevand i kapitel 4,
dvs. den kemiske tilstand, der er nået i et overfladevandområde, hvori koncentrationerne af forurenende stoffer ikke overstiger de
miljøkvalitetskrav, der er fastlagt i bekendtgørelse om miljøkvalitetskrav.«
Bestemmelsen gennemfører definitionen i vandrammedirektivets art. 2, nr. 24, hvori der er henvist til miljøkvalitetskrav, der er
fastlagt i vandrammedirektivets bilag IX og i medfør af direktivets artikel 16, stk. 7, eller anden relevant
fællesskabslovgivning, hvori der er fastsat miljøkvalitetskrav på fællesskabsplan. Den nuværende formulering af lovens § 2, nr.
25, er egnet til at skabe tvivl om, hvorvidt kemisk tilstand vedrører overholdelse af alene de EU-fastsatte miljøkvalitetskrav
eller vedrører overholdelse af både EU-fastsatte og nationalt fastsatte miljøkvalitetskrav. Det foreslås derfor præciseret i
bestemmelsen, at kemisk tilstand vedrører overholdelse af alene EU-fastsatte miljøkvalitetskrav.
Da endvidere både EU-fastsatte og nationalt fastsatte miljøkvalitetskrav efter lovens vedtagelse er blevet flyttet til
bekendtgørelse om fastlæggelse af miljømål for vandløb, søer, overgangsvande, kystvande og grundvand, foreslås det at ændre
henvisningen i definitionen.
Med bestemmelsen tilsigtes ingen ændring af retstilstanden.
Til nr. 7
Lovforslagets § 1, nr. 7,
ændrer en henvisning i lovens definition af prioriterede stoffer.
I lovens § 2, nr. 30, er fastsat en definition af »Prioriterede stoffer«. Af bestemmelsen fremgår, at prioriterede stoffer er: »De
stoffer, som fremgår af liste over prioriterede stoffer i bilag til bekendtgørelse om miljøkvalitetskrav. Heriblandt prioriterede
farlige stoffer, som fremgår af nævnte liste over prioriterede stoffer.«
Listen over prioriterede stoffer er siden lovens vedtagelse blevet flyttet til bilag til bekendtgørelse om fastlæggelse af
miljømål for vandløb, søer, overgangsvande, kystvande og grundvand. Det foreslås at ændre henvisningen i definitionen i
overensstemmelse hermed.
Med bestemmelsen tilsigtes ingen ændring af retstilstanden.
Til nr. 8
Lovforslagets § 1, nr. 8,
ændrer lovens definition af forurenende stof.
I lovens § 2, nr. 31, er fastsat en definition af »Forurenende stof«. Af bestemmelsen fremgår, at et forurenende stof er: »Ethvert
stof, der kan forårsage forurening, herunder navnlig stoffer nævnt i liste over de vigtigste forurenende stoffer i bilag til
bekendtgørelse om miljøkvalitetskrav.«
Den i definitionen omhandlede liste over de vigtigste forurenende stoffer er siden lovens vedtagelse blevet flyttet til bilag til
bekendtgørelse om fastlæggelse af miljømål for vandløb, søer, overgangsvande, kystvande og grundvand. Det foreslås at ændre
henvisningen i definitionen i overensstemmelse hermed. Da endvidere listen, som ordret gennemfører en liste i bilag VIII til
vandrammedirektivet, omfatter grupper af forurenende stoffer nærmere end individuelle forurenende stoffer, foreslås det at
foretage en præcisering heraf, svarende til en præcisering foretaget i bekendtgørelsen.
Med bestemmelsen tilsigtes ingen ændring af retstilstanden.
Til nr. 9
Lovforslagets § 1, nr. 9
, ændrer i lovens § 11, stk. 1.
Af lovens § 11 fremgår, at miljø- og fødevareministeren for specifikke vandforekomster kan fastsætte mindre strenge miljømål end
de generelle miljømål god overfladevandstilstand, god grundvandstilstand eller, for kunstige og stærkt modificerede
overfladevandområder, godt økologisk potentiale og god kemisk tilstand. Fastsættelse af sådanne mindre strenge miljømål
forudsætter, at vandforekomsten er påvirket af menneskelig aktivitet som fastslået i overensstemmelse med basisanalysen eller
vandforekomstens naturlige betingelser er sådanne, at opfyldelse af disse mål er umulig eller forbundet med uforholdsmæssigt store
omkostninger, og at de miljømæssige og socioøkonomiske behov, der dækkes af de menneskelige aktiviteter, ikke kan opfyldes med
andre midler, som miljømæssigt er en væsentlig bedre løsning og ikke medfører uforholdsmæssigt store omkostninger.
Lovens § 11 gengiver tekstnært vandrammedirektivets artikel 4, stk. 5, som denne bestemmelse fremgår af den dansksprogede version
af direktivet. En formulering i nævnte artikel 4, stk. 5, adskiller sig imidlertid fra andre sprogversioner, herunder bl.a. den
engelsksprogede, den fransksprogede, den svensksprogede og den tysksprogede version, ifølge hvilke de pågældende vandforekomster
skal være så påvirkede
(EN: »so affected«
; FR: »tellement touchées«
; SV: »så påverkade«
; DE: »so beeinträchtigt«
) af menneskelig aktivitet, at opfyldelse af de fastlagte mål er umulig eller forbundet med uforholdsmæssigt store omkostninger.
Forhandlingssproget var engelsk. Formuleringen i den dansksprogede version kan skabe uklarhed om bestemmelsens indhold.
Med henblik på, at bestemmelsen får det præcise indhold, som var hensigten ved vedtagelsen af direktivet, foreslås lovens § 11,
stk. 1, ændret. Således ændres »vandforekomsten er påvirket« til »vandforekomsten er så påvirket«.
Forslaget er udtryk for en gennemførelse af vandrammedirektivets artikel 4, stk. 5, i dansk ret.
Til nr. 10
Lovforslagets § 1, nr. 10,
indsætter en ny bestemmelse om grænseoverskridende forurening.
Lovens § 19 fastsætter, at miljø- og fødevareministeren fastsætter regler, som for hvert vandområdedistrikt fastlægger et
indsatsprogram med henblik på opfyldelse af de konkrete miljømål, der er fastlagt i regler udstedt efter lovens § 7, stk. 1. Disse
miljømål fastlægges bl.a. med henblik på, at alle overfladevandområder og alle grundvandsforekomster senest den 22. december 2015
opnår god tilstand, jf. lovens § 7, stk. 2, nr. 2, og at alle kunstige og stærkt modificerede overfladevandområder senest den 22.
december 2015 opnår godt økologisk potentiale og god kemisk tilstand, jf. lovens § 7, stk. 2, nr. 3, medmindre andet er fastsat
efter lovens §§ 10-13. Miljø- og fødevareministeren har med hjemmel i lovens § 8 fastsat, at god tilstand for overfladevand og
godt økologisk potentiale og god kemisk tilstand for kunstige og stærkt modificerede overfladevandområder bl.a. indebærer, at
EU-fastsatte og nationalt fastsatte miljøkvalitetskrav for miljøfarlige forurenende stoffer er overholdt.
Artikel 6, stk. 1, i direktiv om miljøkvalitetskrav fastsætter, at en medlemsstat under visse betingelser ikke anses for at have
misligholdt sine forpligtelser som følge af overskridelse af de miljøkvalitetskrav for miljøfarlige forurenende stoffer, som er
fastsat i direktivet, hvis overskridelsen skyldes en forureningskilde uden for den nationale jurisdiktion.
Eftersom artikel 6, stk. 1, i direktiv om miljøkvalitetskrav ikke er gennemført i dansk ret, foreslås det, miljø- og
fødevareministeren bemyndiges til at fastsætte regler om, at en grænseoverskridende forurening, der stammer fra en udenlandsk
forureningskilde, under nærmere angivne betingelser kan begrunde, at miljøkvalitetskrav, der er fastsat i bekendtgørelse om
fastlæggelse af miljømål for vandløb, søer, kystvande, overgangsvande og grundvand, overskrides i et overfladevandområde.
Sådanne regler vil skulle indeholde forudsætninger om, at ministeren i den konkrete situation kan dokumentere, at overskridelsen
skyldtes en forureningskilde uden for den nationale jurisdiktion, at ministeren på grund af denne grænseoverskridende forurening
ikke havde mulighed for at træffe effektive foranstaltninger til at opfylde de pågældende miljøkvalitetskrav, og at ministeren
havde benyttet de koordineringsmekanismer, der er omhandlet i artikel 3 i vandrammedirektivet, og om nødvendigt havde benyttet sig
af bestemmelserne i art. 4, stk. 4-6, i samme direktiv for de forekomster af vand, der var ramt af grænseoverskridende forurening.
Forslaget er en gennemførelse af art. 6, stk. 1, i direktiv om miljøkvalitetskrav i dansk ret.
Til nr. 11
Med lovforslagets § 1, nr. 11,
bemyndiges miljø- og fødevareministeren til at fastsætte regler om fravigelse af reglerne fastsat med hjemmel i lovens § 19, stk.
1, for gennem injektion af kuldioxidstrømme i geologiske formationer at modvirke klimaændringer.
Lovens § 19, stk. 1, fastsætter, at miljø- og fødevareministeren fastsætter regler, som for hvert vandområdedistrikt fastlægger et
indsatsprogram med henblik på opfyldelse af de konkrete miljømål, der er fastlagt i regler udstedt efter lovens § 7, stk. 1.
Indsatprogrammet skal ifølge lovens § 20 omfatte bl.a. grundlæggende foranstaltninger, som ifølge § 20, stk. 2, er
foranstaltninger, der gennemfører EU-lovgivning, som allerede er fastsat i sektorlovgivningen, og eventuelle yderligere
foranstaltninger til gennemførelse af EU-retlige forpligtelser. Af bemærkninger til loven fremgår, at der blandt de grundlæggende
foranstaltninger, som allerede er gennemført, er forbud mod direkte udledning af forurenende stoffer til grundvand.
Vandrammedirektivets artikel 11 indeholder regler om indsatsprogrammet. Med artikel 32 i direktiv om geologisk lagring af
kuldioxid (Europa-Parlamentets og Rådets Direktiv 2009/31/EF af 23. april 2009 om geologisk lagring af kuldioxid) blev
vandrammedirektivets artikel 11 ændret. Således blev der i vandrammedirektivets artikel 11, stk. 3, litra j, efter tredje led som
fjerde led indsat regler om, at medlemsstaterne uanset vandrammedirektivets generelle forbud mod direkte udledning af forurenende
stoffer til grundvand kan tillade, at der fastsættes betingelser for injektion af kuldioxidstrømme til oplagringsformål i
geologiske formationer, som af naturlige årsager er permanent uegnede til anden anvendelse, forudsat at injektionen foretages i
overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/31/EF af 23. april 2009 om geologisk lagring af kuldioxid eller
ikke er omfattet af nævnte direktivs anvendelsesområde, jf. dets artikel 2, stk. 2.
Eftersom ovennævnte ændring af vandrammedirektivet ikke er gennemført i dansk lovgivning, og idet Danmark har fået en uformel
henvendelse fra Europa-Kommissionen herom, foreslås det, at der i lovens § 19, indsættes et nyt stk. 3, hvorefter miljø- og
fødevareministeren bemyndiges til at fastsætte regler om fravigelse af reglerne fastsat med hjemmel i lovens § 19, stk. 1, for
gennem injektion af kuldioxidstrømme i geologiske formationer at modvirke klimaændringer.
Den foreslåede bestemmelse gennemfører vandrammedirektivets artikel 11, stk. 3, litra j, 4. led, i dansk ret.
Med bestemmelsen vil ministeren kunne fastsætte betingelser for injektion af kuldioxidstrømme til oplagringsformål i geologiske
formationer, som af naturlige årsager er permanent uegnede til anden anvendelse, forudsat at injektionen foretages i
overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/31/EF af 23. april 2009 om geologisk lagring af kuldioxid eller
ikke er omfattet af nævnte direktivs anvendelsesområde, jf. dets artikel 2, stk. 2.
En udmøntning af bestemmelsen forudsætter, at der forinden i folketingssalen er taget principiel stilling til lagring af CO2 på
land, som det fremgår af betænkning afgivet af Det Energipolitiske Udvalg den 12. maj 2011 (Betænkning over Forslag til ændring af
lov om anvendelse af Danmarks undergrund (Implementering af CCS-direktivet, efterforskning og indvinding af geotermisk energi,
påbud om tredjepartsadgang til anlæg til indvinding, behandling og transport af olie og gas m.v.)), jf. Folketingstidende 2010-11,
tillæg B, til lovforslag L 141.
Med bestemmelsen tilsigtes ingen ændring af retstilstanden.
Til nr. 12
Med lovforslagets § 1, nr. 12,
bemyndiges ministeren til i en bekendtgørelse at fastsætte regler om, at kommunalbestyrelserne i hovedvandoplandet skal varetage
andre opgaver end de opgaver, der er nævnt i lovens § 22, stk. 2.
Efter lovens § 19, skal miljø- og fødevareministeren fastsætte regler, som for hvert vandområdedistrikt fastlægger et
indsatsprogram med henblik på opfyldelse af de konkrete miljømål, der er fastlagt i regler udstedt efter lovens § 7, stk. 1. Af
lovens § 22, stk. 2, fremgår, at kommunalbestyrelserne i et hovedvandopland udarbejder forslag til hele eller dele af
indsatsprogrammets supplerende foranstaltninger. På initiativ af visse nærmere angivne organisationer kan der inden for et
hovedvandopland oprettes vandråd, som kan rådgive kommunerne ved udarbejdelse heraf, jf. lovens § 25, stk. 1.
Med forslaget indsættes som nyt stk. 4 i lovens § 22 en bemyndigelse til miljø- og fødevareministeren til i en bekendtgørelse at
fastsætte regler om, at kommuner i samarbejde med vandråd skal varetage andre opgaver end den, de allerede er tillagt i loven.
Bestemmelsen om oprettelse af vandråd er ikke et direktivkrav. Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger afsnit 2.1 om
yderligere interessentinddragelse.
Til nr. 13 og 14
Lovforslagets § 1, nr. 13 og 14
, fastsætter, at lovens gældende § 22, stk. 4, (der med forslaget bliver til § 22, stk. 5), hvorefter ministeren kan fastsætte
regler om samarbejde mellem kommunalbestyrelserne og lovens § 25 om oprettelse af vandråd m.v. tillige findes at skulle gælde for
de opgaver, der fastsættes med hjemmel i den foreslåede § 22, stk. 4.
Forslagene er en konsekvens af § 1, nr. 12.
Endelig rettes med forslaget i nr. 13 en grammatisk fejl i lovens § 22, stk. 2.
Det fremgår af kemikalielovens § 45, stk. 2, 1. pkt., at ministeren bistås af Miljøstyrelsen og Naturstyrelsen ved varetagelsen af
de opgaver, der påhviler ministeren efter loven. Bestemmelsen foreslås ændret, således at den alene angiver, at ministeriets
styrelser bistår ministeren. Det er op til ministeren at beslutte organiseringen af ministeriet, herunder hvilke styrelser og
navnene på disse der skal bistå ministeren. Den bistand, der hidtil har været varetaget af Naturstyrelsen, varetages nu af
Styrelsen for Vand- og Naturforvaltning.
Der tilsigtes ikke med lovforslagets § 2
nogen ændring af retstilstanden.
I råstoflovens § 22 a, stk. 5, er det fastsat, at der ved anmodning om afholdelse af auktion over et råstofindvindingsområde på
søterritoriet eller kontinentalsoklen, skal der stilles sikkerhed for gennemførelse af efterforskningen af området. Hvis den, der
har anmodet om auktionen eller er meddelt efterforskningstilladelse, ikke opfylder visse betingelser, skal den pågældende betale
et beløb svarende til sikkerhedsstillesen som bod til Naturstyrelsen.
Efter lovens § 28 skal den, der udfører en råstofboring eller en prøvegravning i jorden, på søterritoriet eller kontinentalsoklen
underrette De Nationale Geologiske Undersøgelser for Danmark og Grønland (GEUS) Naturstyrelsen om boringens beliggenhed m.v. og
indberette undersøgelsesresultater, herunder om råstoffernes kvalitet til (GEUS) og Naturstyrelsen.
Det foreslås, at bestemmelserne ændres, således at forpligtelsen til at betale bod til Naturstyrelsen og til at indberette til
Naturstyrelsen ændres til en forpligtelse til at betale henholdsvis indberette til miljø-og fødevareministeren. Det er hensigten
at delegere beføjelserne til Styrelsen for Vand- og Naturforvaltning.
Der tilsigtes ikke med lovforslagets § 3
nogen ændring af retstilstanden.
Efter storflodslovens § 21 nedsættes der et stormråd med 1 formand og 8 medlemmer. Desuden knyttes der til rådet særligt
sagkyndige, herunder særligt sagkyndige med indsigt i vandløb og søer samt stormfald, som udpeges af Naturstyrelsen. Det foreslås,
at disse sagkyndige fremover udpeges af Styrelsen for Vand- og Naturforvaltning, som fra 1. juli 2016 er den kompeente myndighed
på disse fagområder.
Lovens § 29 c fastsætter, at hvor det i loven eller regler udstedt i medfør af loven er forudsat, at dokumenter, som er udstedt af
andre end Stormrådet, forsikringsselskaber og disses taksatorer eller Naturstyrelsen, skal være underskrevet, kan dette krav
opfyldes ved anvendelse af en teknik, der sikrer entydig identifikation af den, som har udstedt de pågældende dokumenter. Det
foreslås, at Naturstyrelsen ændres til Styrelsen for Vand- og Naturforvaltning.
Der tilsigtes ikke med lovforslagets § 4
nogen ændring af retstilstanden.
Efter § 4 og § 5 i lov om elektrificering af jernbanen træffes godkendelse af den endelige udformning af elektrificeringen for den
pågældende strækning, herunder nye broer, arealerhvervelser, erstatningsnatur, servitutter m.m. af transport-og bygningsministeren
efter høring af Naturstyrelsen, Miljøstyrelsen, Kulturstyrelen og et folketingsudvalg.
I lovens § 5 er det fastsat, at eventuelle mindre ændringer af et godkendt projekt efter indstilling fra Banedanmark og i relevant
omfang efter høring af de tre ovennævnte styreler og et folketingsudvalg kan godkendes af ministeren.
Det foreslås, at Naturstyrelsen ændres til Styrelsen for Vand- og Naturforvaltning i begge bestemmelser.
Der tilsigtes ikke med lovforslagets § 5
nogen ændring af retstilstanden.
Det foreslås, at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende.
Idet igangsættelse af kommunernes og vandrådenes arbejde med henblik på opfølgning af Fødevare- og landbrugspakken ønskes iværksat
hurtigst muligt, og da arbejdet ikke kan igangsættes før lovens vedtagelse, jf. bemærkningerne til afsnit 2.1. om yderligere
interessentinddragelse, foreslås det, at loven skal træde i kraft dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende.
Det foreslås, at loven ikke skal gælde for Færøerne og Grønland.
Lov om ændring af lov om vandplanlægning og forskellige andr...
Gældende
LOV nr 1730 af 27/12/2016
Miljø- og Ligestillingsministeriet
Ændringer:
0
Lov om ændring af lov om vandplanlægning og forskellige andre love (Inddragelse af kommuner og vandråd i afgrænsning af vandløb i vandområdeplaner og kvalificering af udpegning af kunstige og stærkt modificerede vandløb samt ny organisering i Miljø- og Fødevareministeriet)
I lov nr. 1606 af 26. december 2013 om vandplanlægning foretages følgende ændringer:
1. Fodnoten til lovens titel affattes således:
»1) Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/60/EF af 23. oktober 2000 om fastlæggelse af en ramme for Fællesskabets vandpolitiske foranstaltninger (vandrammedirektivet), EF-Tidende 2000, nr. L 327, side 1, som ændret senest ved Kommissionens direktiv 2014/101/EU af 30. oktober 2014, EU-Tidende 2014, nr. L 311, side 32, dele af Rådets direktiv 92/43/EØF af 21. maj 1992 om bevaring af naturtyper samt vilde dyr og planter (habitatdirektivet), EF-Tidende 1992, nr. L 206, side 7, som ændret senest ved Rådets direktiv 2013/17/EU af 13. maj 2013, EU-Tidende 2013, nr. L 158, side 193, dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/147/EF af 30. november 2009 om beskyttelse af vilde fugle (fuglebeskyttelsesdirektivet), EU-Tidende 2009, nr. L 20, side 7, som ændret senest ved Rådets direktiv 2013/17/EU af 13. maj 2013, EU-Tidende 2013, nr. L 158, side 193, og dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/105/EF af 16. december 2008 om miljøkvalitetskrav inden for vandpolitikken (direktiv om miljøkvalitetskrav), EU-Tidende 2008, nr. L 348, side 84, som ændret senest ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2013/39/EU af 12. august 2013, EU-Tidende 2013, nr. L 226, side 1.«
2. I § 2, nr. 1 og 3, ændres »Indvand« til: »Indlandsvand«, og i nr. 4 og 5 ændres »indvand« til: »indlandsvand«.
3. § 2, nr. 2, affattes således:
»2) Grundvand: Alt vand under jordoverfladen i den mættede zone og i direkte kontakt med jorden eller undergrunden.«
4. I § 2, nr. 9, ændres »§ 9« til: »bekendtgørelse om basisanalyser«.
5. I § 2 indsættes efter nr. 13 som nyt nummer:
»14) Delopland: Landområde, hvorfra al overfladeafstrømning løber gennem en række mindre og større vandløb og eventuelt søer til et bestemt punkt i et vandløb (normalt en sø eller et vandløbssammenløb).«
Nr. 14-43 bliver herefter nr. 15-44.
6. I § 2, nr. 25, der bliver nr. 26, ændres »de miljøkvalitetskrav, der« til: »de miljøkvalitetskrav, der er fastsat af EU, og som«, og »bekendtgørelse om miljøkvalitetskrav« ændres til: »bekendtgørelse om fastlæggelse af miljømål for vandløb, søer, overgangsvande, kystvande og grundvand«.
7. I § 2, nr. 30, der bliver nr. 31, ændres »bekendtgørelse om miljøkvalitetskrav« til: »bekendtgørelse om fastlæggelse af miljømål for vandløb, søer, overgangsvande, kystvande og grundvand«.
8. I § 2, nr. 31, der bliver nr. 32, ændres »stoffer nævnt i liste over de vigtigste forurenende stoffer« til: »stoffer omfattet af liste over de vigtigste grupper af forurenende stoffer«, og »bekendtgørelse om miljøkvalitetskrav« ændres til: »bekendtgørelse om fastlæggelse af miljømål for vandløb, søer, overgangsvande, kystvande og grundvand«.
I lov om råstoffer, jf. lovbekendtgørelse nr. 1218 af 28. september 2016, som ændret ved § 3 i lov nr. 427 af 18. maj 2016, foretages følgende ændring:
1. I § 22 a, stk. 5, 7. pkt., og § 28, stk. 1, 1. og 2. pkt., og stk. 2, ændres »Naturstyrelsen« til: »miljø- og fødevareministeren«.
I lov nr. 609 af 12. juni 2013 om elektrificering af jernbanen, som ændret ved § 5 i lov nr. 658 af 8. juni 2016, foretages følgende ændringer:
1. § 4, stk. 1, affattes således:
»Godkendelse af den endelige udformning af elektrificeringen for den pågældende strækning, herunder nye broer, arealerhvervelser, erstatningsnatur, servitutter m.m., træffes af transportministeren efter høring af Styrelsen for Vand- og Naturforvaltning, Miljøstyrelsen og Slots- og Kulturstyrelsen samt et af Folketinget nedsat udvalg.«
2. § 4, stk. 1, affattes således:
»Godkendelse af den endelige udformning af elektrificeringen for den pågældende strækning, herunder nye broer, arealerhvervelser, erstatningsnatur, servitutter m.m., træffes af Trafik- og Byggestyrelsen efter høring af et af Folketinget nedsat udvalg.«
3. § 5, stk. 2, affattes således:
»Stk. 2. Eventuelle mindre ændringer af et godkendt projekt, der kan gennemføres uden ny VVM-procedure, kan efter indstilling fra Banedanmark godkendes af transportministeren og i relevant omfang efter høring af Styrelsen for Vand- og Naturforvaltning, Miljøstyrelsen og Slots- og Kulturstyrelsen samt et af Folketinget nedsat udvalg.«
4. § 5, stk. 2, affattes således:
»Stk. 2. Eventuelle mindre ændringer af et godkendt projekt, der kan gennemføres uden ny VVM-procedure, kan efter indstilling fra Banedanmark godkendes af Trafik- og Byggestyrelsen og i relevant omfang efter høring af et af Folketinget nedsat udvalg.«
I lov nr. 658 af 8. juni 2016 om ændring af lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og forskellige andre love (Implementering af VVM-direktivet for statslige vej- og jernbaneprojekter samt havneprojekter) foretages følgende ændring:
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/60/EF af 23. oktober 2000 om fastlæggelse af en ramme for Fællesskabets vandpolitiske foranstaltninger (vandrammedirektivet), EF-Tidende 2000, nr. L 327, side 1, som ændret senest ved Kommissionens direktiv 2014/101/EU af 30. oktober 2014, EU-Tidende 2014, nr. L 311, side 32, og dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/105/EF af 16. december 2008 om miljøkvalitetskrav inden for vandpolitikken (direktiv om miljøkvalitetskrav), EU-Tidende 2008, nr. L 348, side 84, som ændret senest ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2013/39/EU af 12. august 2013, EU-Tidende 2013, nr. L 226, side 1.
9. I § 11, stk. 1, ændres »vandforekomsten er påvirket« til: »vandforekomsten er så påvirket«.
10. Efter § 12 indsættes:
»§ 12 a. Miljø- og fødevareministeren kan i regler udstedt med hjemmel i § 7, stk. 1, fastsætte, at en grænseoverskridende forurening, der stammer fra en udenlandsk forureningskilde, under nærmere angivne betingelser kan begrunde, at miljøkvalitetskrav, der er fastsat i bekendtgørelse om fastlæggelse af miljømål for vandløb, søer, overgangsvande, kystvande og grundvand, overskrides i et overfladevandområde.«
11. I § 19, stk. 3, indsættes som stk. 4:
»Stk. 4. Ministeren kan fastsætte regler om fravigelse af regler fastsat med hjemmel i stk. 1 for gennem injektion af kuldioxidstrømme i geologiske formationer at modvirke klimaændringer.«
12. I § 22 indsættes efter stk. 3 som nyt stykke:
»Stk. 4. Ministeren kan fastsætte regler om, at kommunalbestyrelserne i hovedvandoplandet skal varetage andre opgaver end nævnt i stk. 2.«
Stk. 4 bliver herefter stk. 5.
13. § 22, stk. 4, der bliver stk. 5, affattes således:
»Stk. 5. Ministeren kan fastsætte regler om samarbejde mellem kommunalbestyrelser, for så vidt angår opgaven nævnt i stk. 2, og for så vidt angår opgaver, som kommunalbestyrelserne skal varetage efter regler fastsat i medfør af stk. 4.«
14. I § 25, stk. 1, indsættes efter »§ 22, stk. 2«: », og om opgaver, som kommunalbestyrelserne skal varetage efter regler fastsat i medfør af § 22, stk. 4.«