LOV nr 1777 af 28/12/2023
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Lov om ændring af lov om valg til Folketinget og forskellige andre love og om ophævelse af lov om midlertidig videreførelse af rettigheder efter lov om kommunale og regionale valg og lov om valg af danske medlemmer til Europa-Parlamentet i forbindelse med Det Forenede Kongeriges udtræden af Den Europæiske Union (Modernisering af rammerne for valg og lokaldemokrati m.v.) § 5
I regionsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 447 af 8. april 2022, foretages følgende ændringer:
1. I § 11, stk. 1, 1. pkt., og § 50, stk. 1, 1. pkt., ændres »§ 16, stk. 1, 3-6 og 8-12« til: »§ 16, stk. 1, 3-7 og 9-13«.
2. I § 11, stk. 1, 1. pkt., indsættes efter »stk. 3«: »og 4«.
3. I § 11 indsættes som stk. 4:
»Stk. 4. Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler om et maksimumsbeløb for de godtgørelser, der er nævnt i stk. 1, jf. § 16, stk. 11, litra d, og § 16 a, stk. 8, herunder den godtgørelse, der er nævnt i stk. 8, jf. § 16, stk. 3 og 9, i lov om kommunernes styrelse.«
4. I § 12 indsættes efter stk. 1 som nye stykker:
»Stk. 2. En lønmodtager, der er statsborger i Den Europæiske Union, i en stat, der er omfattet af Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde, eller i Schweiz, og som varetager et regionalpolitisk hverv i et af de pågældende lande, har ret til fravær fra arbejdet i Danmark af hensyn til varetagelsen af det regionalpolitiske hverv i det omfang, som er fastsat i stk. 1, jf. § 16 b, stk. 1-3, i lov om kommunernes styrelse. 1. pkt. gælder tilsvarende for en lønmodtager, der er statsborger i Det Forenede Kongerige, og som inden den 31. december 2020 udøvede sin ret til fri bevægelighed som arbejdstager i overensstemmelse med EU-retten og stadig udøver denne ret. 1. pkt. gælder desuden tilsvarende for en lønmodtager, der er familiemedlem til en person omfattet af 1. eller 2. pkt., der har krav herpå i medfør af EU-retten.
Stk. 3. En lønmodtager, der er omfattet af stk. 2, har ret til den beskyttelse mod afskedigelse, der er nævnt i stk. 1, jf. § 16 c, stk. 1, og § 16 d, stk. 1-3, i lov om kommunernes styrelse.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 4.
5. I § 12, stk. 2, der bliver stk. 4, indsættes efter »Indenrigs- og sundhedsministeren kan«: »uden for de tilfælde, der er nævnt i stk. 2,«, »personer« ændres til: »lønmodtagere«, og »i det pågældende land« udgår.
6. Efter § 12, stk. 2, der bliver stk. 4, indsættes som nyt stykke:
»Stk. 5. Indenrigs- og sundhedsministeren kan uden for de tilfælde, der er nævnt i stk. 3, under forudsætning af gensidighed indgå aftale med et andet land, hvorefter lønmodtagere, der varetager regionalpolitiske hverv, helt eller delvis kan opnå ret til den beskyttelse mod afskedigelse, der er nævnt i stk. 1, jf. § 16 c, stk. 1, og § 16 d, stk. 1-3, i lov om kommunernes styrelse.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 6.
7. I § 12, stk. 3, der bliver stk. 6, ændres »jf. stk. 2« til: »der er indgået i medfør af stk. 4 og 5«.
8. I § 28, stk. 1, 1. pkt., ændres »statsautoriseret eller registreret revisor« til: »revisor, der er godkendt efter revisorloven«.
Forarbejder til Lov om ændring af lov om valg til Folketinget og forskellige andre love og om ophævelse af lov om midlertidig videreførelse af rettigheder efter lov om kommunale og regionale valg og lov om valg af danske medlemmer til Europa-Parlamentet i forbindelse med Det Forenede Kongeriges udtræden af Den Europæiske Union (Modernisering af rammerne for valg og lokaldemokrati m.v.) § 5
RetsinformationTil nr. 1
Efter regionslovens § 11, stk. 1, 1. pkt., ydes der vederlag, pension m.v. i overensstemmelse med § 16, stk. 1, 3-6 og 8-12, § 16 a og § 34 i lov om kommunernes styrelse, jf. dog stk. 3. Bestemmelsen omhandler vederlag, pension m.v. til medlemmer af og formænd for regionsrådet.
Efter regionslovens § 50, stk. 1, 1. pkt., ydes der vederlag m.v. i overensstemmelse med § 16, stk. 1, 3-6, og 8-12, § 16 a og § 34 i lov om kommunernes styrelse, jf. dog stk. 2. Bestemmelsen omhandler vederlag m.v. til medlemmer af forberedelsesudvalget.
Det foreslås, at henvisningen i regionslovens § 11, stk. 1, 1. pkt., og § 50, stk. 1, 1. pkt. , til § 16, stk. 1, 3-6 og 8-12, i lov om kommunernes styrelse ændres til § 16, stk. 1, 3-7 og 9-13 i lov om kommunernes styrelse.
Henvisningen vil indebære, at det foreslåede stk. 6 i lov om kommunernes styrelse om adgang til at stille krav om revisorerklæring som betingelse for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste finder tilsvarende anvendelse på vederlag m.v. til medlemmer af regionsrådet.
Der er tale om konsekvensændringer som følge af lovforslagets § 4, nr. 8, om indsættelse af et nyt stk. 6 i § 16 i lov om kommunernes styrelse.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.2.2.2 og 2.2.2.3.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Efter regionslovens § 11, stk. 1, 1. pkt., ydes der vederlag, pension m.v. i overensstemmelse med § 16, stk. 1, 3-6 og 8-12, § 16 a og § 34 i lov om kommunernes styrelse, jf. dog stk. 3. Bestemmelsen omhandler vederlag, pension m.v. til medlemmer af og formænd for regionsrådet.
Det foreslås, at der i regionslovens § 11, stk. 1, 1. pkt., indsættes efter »stk. 3«: »og 4«.
Det tydeliggøres med ændringen, at den foreslåede bemyndigelse i regionslovens § 11, stk. 4, jf. lovforslagets § 5, nr. 3, vil kunne udnyttes til at fastsætte regler om maksimumbeløb for de i bestemmelsen nævnte godtgørelser, der vil fravige regionslovens § 11, stk. 1, 1. pkt. og den deri indeholdte henvisning til bestemmelserne i lov om kommunernes styrelse.
Den foreslåede bestemmelse hænger sammen med lovforslagets § 5, nr. 1, hvori det foreslås, at henvisningen i regionslovens § 11, stk. 1, 1. pkt., til § 16, stk. 1, 3-6 og 8-12, i lov om kommunernes styrelse ændres til § 16, stk. 1, 3-7 og 9-13 i lov om kommunernes styrelse.
Lovforslagets § 5, nr. 1, vil indebære, at den foreslåede § 16, stk. 11, litra d, i lov om kommunernes styrelse, jf. lovforslagets § 4, nr. 14, vil finde tilsvarende anvendelse på vederlag m.v. til medlemmer af regionsrådet.
Efter det foreslåede § 16, stk. 11, litra d, i lov om kommunernes styrelse, jf. lovforslagets § 4, nr. 14, ydes der til kommunalbestyrelsesmedlemmer godtgørelse af dokumenterede udgifter til revisorerklæring, som kommunalbestyrelsen efter § 16, stk. 6, i lov om kommunernes styrelse har besluttet skal fremlægges som dokumentation for tabt arbejdsfortjeneste.
Den foreslåede bestemmelse hænger desuden sammen med lovforslagets § 5, nr. 3, hvorefter det foreslås i regionslovens § 11 indsat som et stk. 4, at indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler om maksimumbeløb for de godtgørelser, der er nævnt i stk. 1, jf. § 16, stk. 11, litra d, og § 16 a, stk. 8, i lov om kommunernes styrelse, herunder den godtgørelse, der er nævnt i stk. 8, jf. § 16, stk. 3 og 9, i lov om kommunernes styrelse.
Det tydeliggøres således med ændringen, at den godtgørelse, som medlemmet har krav på, af dokumenterede udgifter til revisorerklæring, som regionsrådet efter det foreslåede § 11, stk. 1, 1. pkt. i regionsloven, jf. lovforslagets § 5, nr. 1, jf. § 16, stk. 6, i lov om kommunernes styrelse, har besluttet skal fremlægges som dokumentation for medlemmets tabte arbejdsfortjeneste, ikke må overstige det eventuelle maksimumbeløb for godtgørelsen, som indenrigs- og sundhedsministeren måtte fastsætte i medfør af det foreslåede § 11, stk. 4, i regionsloven, jf. lovforslagets § 5, nr. 3.
Til nr. 3
Efter regionslovens § 11, stk. 1, jf. § 16, stk. 10, i lov om kommunernes styrelse, har et medlem af regionsrådet ikke ret til at modtage godtgørelse for en revisorerklæring, som medlemmet har indhentet som dokumentation for medlemmets ret til at modtage erstatning for tabt arbejdsfortjeneste. Efter regionsloven, jf. lov om kommunernes styrelse, har indenrigs- og sundhedsministeren ikke bemyndigelse til at fastsætte regler om et maksimumbeløb for godtgørelsen.
Det foreslås i regionslovens § 11 indsat som et stk. 4 , at indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler om maksimumbeløb for de godtgørelser, der er nævnt i stk. 1, jf. § 16, stk. 11, litra d, og § 16 a, stk. 8, i lov om kommunernes styrelse, herunder den godtgørelse, der er nævnt i stk. 8, jf. § 16, stk. 3 og 9, i lov om kommunernes styrelse.
Efter det foreslåede § 16, stk. 11, litra d, i lov om kommunernes styrelse, jf. lovforslagets § 4, nr. 14, ydes der til kommunalbestyrelsesmedlemmer godtgørelse af dokumenterede udgifter til revisorerklæring, som kommunalbestyrelsen efter § 16, stk. 6, i lov om kommunernes styrelse har besluttet skal fremlægges som dokumentation for tabt arbejdsfortjeneste.
Der henvises til bemærkningerne til § 4, nr. 14.
§ 16, stk. 6 og stk. 11, litra d, i lov om kommunernes styrelse finder tilsvarende anvendelse på vederlag m.v. til medlemmer af regionsrådet, jf. regionslovens § 11, stk. 1, som ændret ved lovforslagets § 5, nr. 1.
Efter det foreslåede § 16 a, stk. 8, i lov om kommunernes styrelse, jf. lovforslagets § 4, nr. 21, ydes der til den, der ikke er medlem af kommunalbestyrelsen, godtgørelse af dokumenterede udgifter til revisorerklæring, som kommunalbestyrelsen efter stk. 4 har besluttet skal fremlægges som dokumentation for tabt arbejdsfortjeneste.
Der henvises til bemærkningerne til § 4, nr. 21.
§ 16, stk. 8, i lov om kommunernes styrelse finder tilsvarende anvendelse på vederlag m.v. til medlemmer af regionsrådet, jf. regionslovens § 11, stk. 1, som ændret ved lovforslagets § 5, nr. 1.
Efter det foreslåede § 16, stk. 3, 2. pkt., i lov om kommunernes styrelse, jf. lovforslagets § 4, nr. 5, finder § 16 a, stk. 8, i lov om kommunernes styrelse tilsvarende anvendelse for medlemmer af kommunalbestyrelsen, der deltager i kommunalbestyrelsens konstituerende møde.
Efter det foreslåede § 16, stk. 8, 2. pkt., i lov om kommunernes styrelse, der bliver § 16, stk. 9, 2. pkt., jf. lovforslagets § 4, nr. 11, finder § 16 a, stk. 8, i lov om kommunernes styrelse tilsvarende anvendelse for stedfortrædere, der indkaldes til at deltage i enkelte møder i kommunalbestyrelsen, jf. § 14, stk. 3, og § 15, stk. 1 og stk. 2, 2. pkt., i lov om kommunernes styrelse.
De nævnte bestemmelser finder tilsvarende anvendelse for regionsrådsmedlemmer og disses stedfortrædere, jf. regionslovens § 11, stk. 1, som ændret ved lovforslagets § 5, nr. 1.
Formålet med bemyndigelsen i regionslovens § 11, stk. 4, er at give indenrigs- og sundhedsministeren mulighed for at sikre regionen mod uforholdsmæssigt store udgifter til godtgørelse af revisionsudgifter, hvis der skulle opstå behov for det.
Det vil ikke være pligtmæssigt at udnytte bemyndigelsen.
Bemyndigelsen giver således alene mulighed for at fastsætte et maksimumbeløb for godtgørelsen af revisors vederlag for udfærdigelsen af erklæringen og ikke for at regulere størrelsen af godtgørelsen i øvrigt.
Det er ikke hensigten med bemyndigelsen at give mulighed for at regulere størrelsen af det vederlag, medlemmet skal betale sin revisor for udfærdigelsen af erklæringen.
Hvis den pågældendes udgift til en revisionserklæring er højere end det i medfør af bemyndigelsen fastsatte maksimumbeløb til godtgørelse, må den pågældende således selv afholde differencen.
Bemyndigelsen vil blive udnyttet, hvis der ved regionernes brug af adgangen til at gøre erstatning for tabt arbejdsfortjeneste betinget af fremlæggelse af revisorerklæring viser sig at opstå et behov for at sikre regionen mod uforholdsmæssigt store udgifter til godtgørelse af revisionsudgifter. Den nærmere størrelse af godtgørelsen vil blive fastsat efter drøftelse med Danske Regioner og Erhvervsministeriet.
Der henvises til pkt. 2.2.2.2.2 og 2.2.2.3.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
Det fremgår af § 12, stk. 1, i regionsloven, at bl.a. § 16 b, stk. 1-3, og §§ 16 c-16 e om kommunalbestyrelsesmedlemmers ret til fravær fra arbejde, forbud mod afskedigelse m.v. i lov om kommunernes styrelse finder tilsvarende anvendelse for regionsrådet og dets medlemmer.
Det følger af det foreslåede § 12, stk. 2, i regionsloven, at en lønmodtager, der er statsborger i Den Europæiske Union, i en stat, der er omfattet af Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde, eller i Schweiz, og som varetager et regionalpolitisk hverv i et af de pågældende lande, har ret til fravær fra arbejdet i Danmark af hensyn til varetagelsen af det regionalpolitiske hverv, i det omfang som er fastsat i regionslovens § 12, stk. 1, jf. § 16 b, stk. 1-3, i lov om kommunernes styrelse. 1. pkt. gælder tilsvarende for en lønmodtager, der er statsborger i Det Forenede Kongerige, og som inden den 31. december 2020 udøvede sin ret til fri bevægelighed som arbejdstager i overensstemmelse med EU-retten og stadig udøver denne ret. 1. pkt. gælder desuden tilsvarende for en lønmodtager, der er familiemedlem til EU- eller EØS-statsborger, en statsborger i Schweiz eller en af bestemmelsen omfattet britisk statsborger, der har krav herpå i medfør af EU-retten.
Forslaget vil medføre, at en lønmodtager, der er statsborger i Den Europæiske Union, herunder også personer med dansk indfødsret, i en stat, der er omfattet af Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde, eller i Schweiz, og som varetager et regionalpolitisk hverv i et af de pågældende lande, vil have samme ret til fravær fra arbejdet i Danmark af hensyn til varetagelsen af det regionalpolitiske hverv i det pågældende land i det omfang, som er fastsat i § 16 b, stk. 1-3, i lov om kommunernes styrelse. Tilsvarende vil gælde for en lønmodtager, der er statsborger i Det Forenede Kongerige, og som inden den 31. december 2020 udøvede sin ret til fri bevægelighed som arbejdstager i overensstemmelse med EU-retten og stadig udøver denne ret. Tilsvarende vil desuden gælde for en lønmodtager, der er familiemedlem til en EU- eller EØS-statsborger, en statsborger i Schweiz eller en af bestemmelsen omfattet britisk statsborger, der har krav herpå i medfør af EU-retten.
Udtrykket lønmodtager skal forstås på samme måde som i det foreslåede § 16 b, stk. 4, i lov om kommunernes styrelse, jf. lovforslagets § 4, nr. 24.
Udtrykket regionalpolitiske hverv skal forstås på samme måde som udtrykket kommunalpolitiske hverv i det foreslåede § 16 b, stk. 4, i lov om kommunernes styrelse, jf. lovforslagets § 4, nr. 24, blot med den tilpasning, at udtrykket omfatter folkevalgte hverv på et eller flere regionale niveauer i det pågældende EU- eller EØS-land m.v. Bestemmelsen omfatter valgte personer på ethvert af de regionale niveauer i det pågældende land under det eller de landsdækkende lovgivende niveauer, hvor der efter det pågældende lands egen lovgivning er folkevalgte organer. Bestemmelsen omfatter således valgte personer i lokale myndigheder på flere niveauer i det pågældende land, f.eks. regioner, amter, provinser m.v.
For så vidt angår kravet om, at vedkommende EU- eller EØS-statsborger m.v. skal varetage et regionalpolitisk hverv i et af pågældende EU- eller EØS-lande m.v., henvises til bemærkningerne til § 4, nr. 24. Det er efter den foreslåede bestemmelse ikke et krav, at det EU-land eller EØS-land, hvori den pågældende EU- eller EØS-statsborger m.v. varetager et regionalpolitisk hverv, er det samme som det land, hvori den pågældende EU- eller EØS-statsborger m.v. er statsborger.
For så vidt angår rækkevidden af udtrykket statsborger i Det Forenede Kongerige samt kravet om, at vedkommende statsborger inden den 31. december 2020 udøvede sin ret til fri bevægelighed som arbejdstager i overensstemmelse med EU-retten og stadig udøver denne ret, henvises til bemærkningerne til § 4, nr. 24.
For så vidt angår familiemedlemmer til EU- og EØS-statsborgere, statsborgere i Schweiz og de af bestemmelsen omfattede statsborgere i Det Forenede Kongerige, der har ret til ligebehandling i medfør af EU-retten, henvises til bemærkningerne til § 4, nr. 24.
Rækkevidden af retten til fravær fra arbejdet for indehavere af regionalpolitiske hverv i et andet EU-, EØS-land eller Schweiz m.v. skal forstås på tilsvarende måde som retten til fravær fra arbejdet for indehavere af regionalpolitiske hverv i Danmark, jf. de gældende bestemmelser i regionsloven § 12, stk. 1, jf. § 16 b, stk. 1-3, i lov om kommunernes styrelse. Fraværet fra arbejdet i Danmark vil således skulle være nødvendigt af hensyn til deltagelsen i det regionale hverv, som EU- eller EØS-statsborgeren, herunder også en person med dansk indfødsret, eller statsborgeren fra Schweiz m.v. varetager i et andet EU-, EØS-land eller Schweiz, jf. § 16 b, stk. 1 i lov om kommunernes styrelse. Indehavere af regionalpolitiske hverv i et andet EU-, EØS-land eller Schweiz, der i henseende til funktioner og vederlæggelse kan sidestilles med hvervet som regionsrådsformand i Danmark, vil ikke have ret til fravær fra arbejdet, jf. § 16 b, stk. 2, i lov om kommunernes styrelse. Retten til fravær fra arbejdet vil ikke omfatte tilfælde, hvor afgørende hensyn til arbejdets varetagelse taler imod, at der indrømmes ret til fravær, jf. § 16 b, stk. 3, i lov om kommunernes styrelse. Der henvises til bemærkningerne til § 4, nr. 24.
Det nye stk. 2 vil medføre, at der for EU- og EØS-statsborgere, herunder også for personer med dansk indfødsret, for statsborgere i Schweiz og for de af bestemmelsen omfattede statsborgere i Det Forenede Kongerige, der varetager regionalpolitiske hverv i et EU- eller EØS-land m.v., indføres de samme regler om ret til fravær fra arbejdet i Danmark med henblik på varetagelsen af regionalpolitiske hverv, som allerede gælder for varetagelsen af regionalpolitiske hverv i Danmark.
Det følger af det foreslåede § 12, stk. 3, i regionsloven, at en lønmodtager omfattet af regionslovens § 12, stk. 2, har ret til den beskyttelse mod afskedigelse, der er nævnt i regionslovens § 12, stk. 1, jf. § 16 c, stk. 1, og § 16 d, stk. 1-3, i lov om kommunernes styrelse.
Forslaget vil medføre, at en lønmodtager, der er statsborger i Den Europæiske Union, i en stat, der er omfattet af Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde, eller i Schweiz, og som varetager regionalpolitiske hverv i et af de pågældende lande, vil nyde samme beskyttelse mod afskedigelse fra arbejdet i Danmark, der er nævnt i det med lovforslagets § 4, nr. 27, foreslåede § 16 c, stk. 2, og det med lovforslagets § 4, nr. 28, foreslåede § 16 d, stk. 4, jf. stk. 1-3, i lov om kommunernes styrelse, som regionsrådsmedlemmer i Danmark. Tilsvarende vil gælde for en lønmodtager, der er statsborger i Det Forenede Kongerige, og som inden den 31. december 2020 udøvede sin ret til fri bevægelighed som arbejdstager i overensstemmelse med EU-retten og stadig udøver denne ret. Tilsvarende vil desuden gælde for en lønmodtager, der er familiemedlem til en EU- eller EØS-statsborger, en statsborger i Schweiz eller en af bestemmelsen omfattet britisk statsborger, der har krav herpå i medfør af EU-retten.
Udtrykket lønmodtager skal forstås på samme måde som i det foreslåede § 16 b, stk. 4, i lov om kommunernes styrelse, jf. lovforslagets § 4, nr. 24.
Udtrykket regionalpolitiske hverv skal forstås på samme måde som udtrykket kommunalpolitiske hverv i det foreslåede § 16 b, stk. 4, i lov om kommunernes styrelse, jf. lovforslagets § 4, nr. 24, blot med den tilpasning, at udtrykket omfatter folkevalgte hverv på et eller flere regionale niveauer i det pågældende EU- eller EØS-land m.v. Bestemmelsen omfatter valgte personer på ethvert af de regionale niveauer i det pågældende land under det eller de landsdækkende lovgivende niveauer, hvor der efter det pågældende lands egen lovgivning er folkevalgte organer. Bestemmelsen omfatter således valgte personer i lokale myndigheder på flere niveauer i det pågældende land, f.eks. regioner, amter, provinser m.v.
For så vidt angår kravet om, at vedkommende EU- eller EØS-statsborger m.v. skal være opført på en kandidatliste til et valg til eller være valgt til et regionalpolitisk hverv i et af pågældende EU- eller EØS-lande m.v., henvises til bemærkningerne til § 4, nr. 24.
For så vidt angår rækkevidden af udtrykket statsborger i Det Forenede Kongerige samt kravet om, at vedkommende statsborger inden den 31. december 2020 udøvede sin ret til fri bevægelighed som arbejdstager i overensstemmelse med EU-retten og stadig udøver denne ret, henvises til bemærkningerne til § 4, nr. 24. Det er efter den foreslåede bestemmelse ikke et krav, at det EU-land eller EØS-land, hvori den pågældende EU- eller EØS-statsborger m.v. er opført på en kandidatliste til et valg eller er valgt til et regionalpolitisk hverv, er det samme som det land, hvori den pågældende EU- eller EØS-statsborger m.v. er statsborger.
For så vidt angår familiemedlemmer til EU- og EØS-statsborgere, statsborgere i Schweiz og de af bestemmelsen omfattede statsborgere i Det Forenede Kongerige, der har ret til ligebehandling i medfør af EU-retten, henvises til bemærkningerne til § 4, nr. 24.
Rækkevidden af beskyttelsen mod afskedigelse af indehavere af regionalpolitiske hverv i et andet EU-, EØS-land eller Schweiz m.v. efter det foreslåede § 12, stk. 3, i regionsloven skal forstås på tilsvarende måde som beskyttelsen mod afskedigelse af regionsrådsmedlemmer i Danmark efter de gældende bestemmelser i regionslovens § 12, stk. 1, jf. § 16 c, stk. 1 og § 16 d, stk. 1-3, i lov om kommunerenes styrelse. En arbejdsgiver må således ikke afskedige en lønmodtager, fordi denne er opført på en kandidatliste til regionsrådsvalg eller er valgt til et regionsråd, jf. § 16 c, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse. Afskediges en lønmodtager i strid hermed, påhviler det arbejdsgiveren at godtgøre, at afskedigelsen ikke skyldes disse forhold, jf. § 16 d, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse. Afskediges en lønmodtager i strid hermed, skal arbejdsgiveren betale en godtgørelse, der ikke kan overstige 78 ugers løn, og som fastsættes under hensyn til lønmodtagerens ansættelsestid og sagens omstændigheder i øvrigt, jf. § 16 d, stk. 2 og 3, i lov om kommunernes styrelse. Der henvises til bemærkningerne til § 4, nr. 27 og 28.
Det nye stk. 3 vil medføre, at der for EU- og EØS-statsborgere, herunder også for personer med dansk indfødsret, for statsborgere i Schweiz og for de af bestemmelsen omfattede statsborgere i Det Forenede Kongerige, der varetager regionalpolitiske hverv i et EU- eller EØS-land m.v., indføres de samme regler om beskyttelse mod afskedigelse fra arbejdet i Danmark med henblik på varetagelsen af regionalpolitiske hverv, som allerede gælder for varetagelsen af regionalpolitiske hverv i Danmark.
Der henvises til pkt. 2.2.3.2 og 2.2.3.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 5
Det fremgår af regionslovens § 12, stk. 2, at indenrigs- og sundhedsministeren under forudsætning af gensidighed kan indgå aftale med et andet land, hvorefter personer, der varetager regionalpolitiske hverv i det pågældende land, kan opnå ret til fravær fra arbejdet i Danmark af hensyn til varetagelsen af det regionalpolitiske hverv i det omfang, som er fastsat i stk. 1, jf. § 16 b, stk. 1-3, i lov om kommunernes styrelse.
Det foreslås, at bestemmelsen i regionslovens § 12, stk. 2, der med lovforslagets § 5, nr. 4, bliver stk. 4, ændres, således at der efter »Indenrigs- og sundhedsministeren kan« indsættes ordene »uden for de tilfælde, der er nævnt i stk. 2«, »personer« ændres til »lønmodtagere«, og »i det pågældende land« udgår.
Den foreslåede tilføjelse af »uden for de tilfælde, der er nævnt i stk. 2« vil medføre, at indenrigs- og sundhedsministeren under forudsætning af gensidighed ikke længere vil kunne indgå aftale med et EU-, EØS-land eller Schweiz, hvorefter lønmodtagere, der varetager regionalpolitiske hverv, kan opnå ret til fravær fra arbejdet i Danmark af hensyn til varetagelsen af det regionalpolitiske hverv, i det omfang som er fastsat i regionslovens § 12, stk. 1, § 16 b, stk. 1-3, i lov om kommunernes styrelse, da statsborgere i EU-, EØS-lande eller Schweiz allerede vil være omfattet af det foreslåede § 12, stk. 3, i regionsloven og dermed have ret til fravær.
Indenrigs- og sundhedsministeren vil fortsat under forudsætning af gensidighed kunne indgå aftaler med andre lande – herunder lande, der ikke grænser op til Danmark – hvorefter lønmodtagere, der varetager regionalpolitiske hverv, kan opnå ret til fravær fra arbejdet i Danmark af hensyn til varetagelsen af det regionalpolitiske hverv, i det omfang som er fastsat i regionslovens § 12, stk. 1, jf. § 16 b, stk. 1-3, i lov om kommunernes styrelse. Tilsvarende vil indenrigs- og sundhedsministeren kunne indgå aftaler med et EU-, EØS-land eller Schweiz eller et tredjeland om ret til fravær fra arbejde for tredjelandsstatsborgere med regionalpolitiske hverv i det pågældende land.
Ændringen af »personer« til »lønmodtagere« er alene en sproglig konsekvensrettelse. Udtrykket lønmodtager skal forstås på samme måde som i det foreslåede § 16 b, stk. 4, i kommunestyrelsesloven, jf. lovforslagets § 4, nr. 24, og udtrykket regionalpolitisk hverv skal forstås på samme måde som i det foreslåede § 12, stk. 2 og 3, i regionsloven, jf. lovforslagets § 5, nr. 4.
At ordene »i det pågældende land« udgår, vil medføre, at det ikke længere vil være et krav, at den aftale, som indenrigs- og sundhedsministeren indgår med et andet land om gensidig indrømmelse af ret til fravær fra arbejde, alene skal vedrøre personer, der varetager regionalpolitiske hverv i det land, som indenrigs- og sundhedsministeren indgår aftale med. Det vil fremover være tilstrækkeligt, at aftalen vedrører personer, der er statsborger i det land, Danmark har indgået gensidig aftale med efter bestemmelsen, og at disse varetager et regionalpolitisk hverv. Med ændringen vil der blive givet mulighed for at indgå aftale med et andet land om gensidig indrømmelse af ret til fravær fra arbejde for personer, der har statsborgerskab i det pågældende land, men som varetager regionalpolitiske hverv i et eller flere tredjelande. Der henvises til bemærkningerne til § 4, nr. 25.
Der henvises pkt. 2.2.3.2 og 2.2.3.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 6
Det fremgår af regionslovens § 12, stk. 2, at indenrigs- og sundhedsministeren under forudsætning af gensidighed kan indgå aftale med et andet land, hvorefter personer, der varetager regionalpolitiske hverv i det pågældende land, kan opnå ret til fravær fra arbejdet i Danmark af hensyn til varetagelsen af det regionalpolitiske hverv i det omfang, som er fastsat i stk. 1, jf. § 16 b, stk. 1-3, i lov om kommunernes styrelse.
Det foreslås, at der indsættes et nyt stk. 5 efter regionslovens § 12, stk. 2 , der med lovforslagets § 5, nr. 4, bliver stk. 4.
Det foreslås i det nye stk. 5, at indenrigs- og sundhedsministeren uden for de tilfælde, der er nævnt i stk. 3, under forudsætning af gensidighed kan indgå aftale med et andet land, hvorefter lønmodtagere, der varetager regionalpolitiske hverv, helt eller delvis kan opnå ret til den beskyttelse mod afskedigelse, der er nævnt i stk. 1, jf. § 16 c, stk. 1, og § 16 d, stk. 1-3, i lov om kommunernes styrelse.
Det foreslås således i stk. 5, at der indføres de samme regler om mulighed for under forudsætning af gensidighed at indgå aftale med andre lande om beskyttelse mod afskedigelse fra arbejdet i Danmark med henblik på varetagelsen af regionalpolitiske hverv, som med lovforslagets § 4, nr. 28, foreslås indført for varetagelsen af kommunalpolitiske hverv.
Udtrykket lønmodtager skal forstås på samme måde som i det foreslåede § 16 b, stk. 4, i kommunestyrelsesloven, jf. lovforslagets § 4, nr. 24, og udtrykket regionalpolitisk hverv skal forstås på samme måde som i det foreslåede § 12, stk. 2 og 3, i regionsloven, jf. lovforslagets § 5, nr. 4.
Bestemmelsen fastsætter ingen forpligtelse for indenrigs- og sundhedsministeren til at indgå aftaler med et andet land om beskyttelse mod afskedigelse fra arbejdet for personer, der varetager regionalpolitiske hverv. Det er således op til indenrigs- og sundhedsministeren, i hvilket omfang og på hvilken måde bemyndigelsen vil blive udnyttet.
Kravet om gensidighed betyder, at det er en forudsætning, at det land, Danmark indgår aftale med om beskyttelse mod afskedigelse fra arbejdet i forhold til regionalpolitikere, der arbejder i Danmark og varetager regionalpolitiske hverv, har eller indfører et lignende regelsæt om beskyttelse mod afskedigelse i forhold til personer, der varetager regionalpolitiske hverv i Danmark, men arbejder i det pågældende land.
Kravet om gensidighed indebærer alene, at det land, Danmark indgår aftale med om beskyttelse mod afskedigelse fra arbejdet, har et lignende, men ikke nødvendigvis det samme regelsæt om beskyttelse mod afskedigelse. Regelsættet skal i sine kerneelementer (beskyttelse mod afskedigelse for lønmodtagere med regionalpolitiske hverv) svare til det danske regelsæt, men regelsættet i det land, Danmark indgår aftale med, behøver ikke at være udformet på nøjagtig samme måde som efter regionslovens § 12, stk. 1, jf. § 16 c og § 16 d i lov om kommunernes styrelse.
Efter bestemmelsen er indenrigs- og sundhedsministeren bemyndiget til at indgå aftale om beskyttelse mod afskedigelse fra arbejdet med et andet land. Bestemmelsen indeholder ikke nogen begrænsning i, med hvilket land en sådan aftale kan indgås. Der er således intet krav om, at det land, Danmark indgår aftale med, grænser op til Danmark.
Det vil efter den foreslåede bestemmelse ikke være et krav, at den aftale, som indenrigs- og sundhedsministeren indgår med et andet land om gensidig indrømmelse af beskyttelse mod afskedigelse, alene skal vedrøre personer, der varetager regionalpolitiske hverv i det land, som indenrigs- og sundhedsministeren indgår aftale med. Det vil fremover være tilstrækkeligt, at aftalen vedrører personer, der er statsborgere i det land, Danmark har indgået gensidig aftale med efter bestemmelsen, og at disse varetager et regionalpolitisk hverv. Med ændringen vil der blive givet mulighed for at indgå aftale med et andet land om gensidig indrømmelse af beskyttelse mod afskedigelse af personer, der har statsborgerskab i det pågældende land, men som varetager regionalpolitiske hverv i et eller flere tredjelande.
Dette svarer i øvrigt til, hvad der gælder for aftaler med andre lande om ret til fravær fra arbejdet af hensyn til varetagelsen af et kommunalpolitisk hverv, jf. den gældende bestemmelse i § 16 b, stk. 4, i lov om kommunernes styrelse. Der henvises til bemærkningerne til § 16 b, stk. 4, der blev indsat ved lov nr. 180 af 24. februar 2015, jf. Folketingstidende 2014-15 (1. samling), tillæg A, L 54, side 10.
Under tilsvarende betingelser vil indenrigs- og sundhedsministeren kunne indgå aftaler med et EU-, EØS-land eller Schweiz eller tredjeland om beskyttelse mod afskedigelse fra arbejde for tredjelandsstatsborgere med regionalpolitiske hverv i det pågældende land.
Udtrykket lønmodtager skal forstås på samme måde som i det foreslåede § 16 b, stk. 4, i kommunestyrelsesloven, jf. lovforslagets § 4, nr. 24, og udtrykket regionalpolitisk hverv skal forstås på samme måde som i det foreslåede § 12, stk. 2 og 3, i regionsloven, jf. lovforslagets § 5, nr. 4.
Der henvises til bemærkningerne til § 4, nr. 28.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.3.2 og 2.2.3.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 7
Efter regionslovens § 12, stk. 3, kan indenrigs- og sundhedsministeren fastsætte regler med henblik på opfyldelsen af en aftale, jf. stk. 2.
Det foreslås at ændre bestemmelsen i § 12, stk. 3, der med lovforslagets § 5, nr. 6, bliver stk. 6, således at ordene »jf. stk. 2« ændres til »der er indgået i medfør af stk. 4 og 5«.
Forslaget medfører, at det fremover vil fremgå af bestemmelsen, at indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler med henblik på opfyldelsen af en aftale, der er indgået i medfør af stk. 4 og 5. At »jf.« ændres til »der er indgået i medfør af«, er en sproglig præcisering. Ændringen af henvisningen til stk. 2 til stk. 4 er en konsekvensrettelse som følge af lovforslagets § 5, nr. 4.
Som en konsekvens af, at der med lovforslagets § 5, nr. 6, foreslås indsat et nyt stk. 5 i regionslovens § 12 med en bemyndigelse til at indgå aftale med et andet land om gensidig beskyttelse af de pågældende landes regionalpolitikere, foreslås det, at der i stk. 3, der bliver stk. 6, også indsættes en henvisning til stk. 5. Indenrigs- og sundhedsministeren vil således kunne fastsætte regler med henblik på opfyldelsen af en aftale, som indenrigs- og sundhedsministeren har indgået i medfør af det foreslåede § 12, stk. 5, i regionsloven.
Dette vil ske ved en bekendtgørelse, hvorefter personer, som arbejder i et andet land, kan opnå ret til fravær fra arbejdet, i det omfang det er nødvendigt af hensyn til at kunne deltage i det regionalpolitiske arbejde og/eller beskyttelse mod afskedigelse. Aftalen bliver hermed en del af dansk ret med den virkning, at den pågældende lønmodtager kan gøre retskrav gældende over for en dansk arbejdsgiver i henhold til den udstedte bekendtgørelse. Der henvises til bemærkningerne til den gældende bestemmelse i regionslovens § 12, stk. 3, der blev indsat ved lov nr. 180 af 24. februar 2015, jf. Folketingstidende 2014-15 (1. samling), tillæg A, L 54, side 11.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.3.2 og 2.2.3.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 8
Efter regionslovens § 28, stk. 1, 1. pkt., skal enhver region skal lade sine regnskaber revidere af en statsautoriseret eller registreret revisor.
Det foreslås, at regionslovens § 28, stk. 1, 1. pkt., ændres, således at udtrykket »statsautoriseret eller registreret revisor« ændres til: »revisor, der er godkendt efter revisorloven«.
Ændringen vil betyde, at enhver region vil skulle lade sine regnskaber revidere af en revisor, der er godkendt efter revisorloven. Der er alene tale om en ajourføring af sprogbrugen i overensstemmelse med gældende revisorlovgivning, jf. lovbekendtgørelse nr. 1219 af 31. august 2022 af revisorloven.
Forslaget vil medføre, at en revisor, som Erhvervsstyrelsen har godkendt som statsautoriseret revisor i medfør af revisorloven, som hidtil kan være regionens revisor. En revisor, der efter de før den 1. januar 2014 gældende regler i revisorloven er registreret som revisor, kan efter revisorloven fortsætte som registreret revisor, indtil vedkommendes godkendelse slettes i Erhvervsstyrelsens register over offentligt godkendte revisorer, jf. § 4, stk. 1, i lov nr. 617 af 12. juni 2013 om ændring af blandt andet revisorloven. En registreret revisor kan således ligeledes som hidtil være regionens revisor.