Lov om ændring af lov om udenrigstjenesten (Ansættelse af tj...
Gældende
LOV nr 753 af 02/06/2015
Udenrigsministeriet
Ændringer:
0
Lov om ændring af lov om udenrigstjenesten (Ansættelse af tjenestemænd på åremål, ændring af proceduren for at stille en tjenestemand til rådighed, ophævelse af reglerne om notarialforretninger m.v.)
I lov nr. 150 af 13. april 1983 om udenrigstjenesten, som ændret ved lov nr. 331 af 14. maj 1997 og § 1 i lov nr. 410 af 6. juni 2002, foretages følgende ændringer:
»Stk. 2. Honorære generalkonsuler og honorære konsuler udnævnes af kongen, honorære vicekonsuler af udenrigsministeren.«
15. § 12, stk. 1, affattes således:
»Udenrigsministeren kan i særlige tilfælde yde honorære konsularembedsmænd et fast årligt beløb til kontorhold.«
16. I § 12, stk. 2, ændres »valgte« til: »honorære«.
17. § 13 ophæves.
18. § 14, stk. 2, affattes således:
»Stk. 2. Gebyrbeløbene indgår i statsregnskabet som indtægter under Udenrigsministeriets driftsbevillinger. Udenrigsministeren kan dog bestemme, at honorære konsularembedsmænd kan anvende modtagne gebyrbeløb til dækning af driftsomkostninger.«
Det foreslås, at betegnelsen »De europæiske Fællesskaber« i § 1 ændres til »Den Europæiske Union«. Ændringen er en konsekvens af
Lissabontraktaten om Den Europæiske Union, der trådte i kraft den 1. december 2009. Ændringen i § 1, stk. 2, har ikke nogen
materiel betydning.
Til nr. 2
Det foreslås at slette »gesandtskaber« i § 3, da betegnelsen ikke længere er i brug som betegnelse for en repræsentation i
udenrigstjenesten. Betegnelsen er historisk betinget og indgår ikke længere som betegnelse for udsendte danske repræsentationer.
Til nr. 3
Det foreslås at slette »De ledes af udsendte medarbejdere« i § 3, stk. 2, 2. pkt. Bestemmelsen er videreført fra lov om
udenrigstjenesten fra 1961 og har i dag ingen praktisk eller juridisk betydning.
Til nr. 4
Det foreslås at slette »De ledes enten af udsendte medarbejdere eller af valgte konsularembedsmænd« i § 3, stk. 3, 2. pkt.
Bestemmelsen er videreført fra lov om udenrigstjenesten fra 1961 og har i dag ingen praktisk eller juridisk betydning.
Til nr. 5
Der foreslås indsat et nyt 3. punktum i bestemmelsens § 5, stk. 1, hvorefter tjenestemænd i udenrigstjenesten kan ansættes på
åremål. Bestemmelsen svarer til den almindelige regel i tjenestemandslovens § 33 b, hvorefter vedkommende minister bestemmer
hvilke stillinger, der kan besættes på åremål.
Ansættelse som tjenestemand i udenrigstjenesten på åremål sker i øvrigt efter tilsvarende regler som ansættelse på åremål efter
tjenestemandslovgivningen. Med bestemmelsen får udenrigstjenesten adgang til som den øvrige centraladministration at anvende
åremålsansættelse som ansættelsesform.
Åremålsansættelse tænkes alene anvendt undtagelsesvis, således at anvendelsen begrænses til de tilfælde, hvor ansættelse på åremål
ud fra en samlet vurdering vil være hensigtsmæssig for en fleksibel og omkostningseffektiv udnyttelse af personaleressourcerne.
Åremålsansættelsen kan ske med og uden forflyttelsespligt,
jf. § 5, stk. 2 og 3.
I øvrigt henvises til punkt 2.1.1. om gældende ret.
Til nr. 6
Den foreslåede ændring af § 5, stk. 4, medfører, at der ikke længere anvendes et 60 års kriterium for, hvornår en tjenestemand i
udenrigstjenesten (i visse tilfælde) kan vælge at lade sig pensionere med egen pension uden fradrag af det såkaldte
førtidspensionsfradrag, jf. tjenestemandspensionslovens § 6, stk. 6. I stedet anvendes pensionsudbetalingsalderen, jf.
pensionsbeskatningslovens § 1 a, som kriterium. Ændringen sker for at harmonisere bestemmelsen med tjenestemandspensionsloven,
hvor 60 års kriteriet ligeledes er forladt til fordel for pensionsudbetalingsalderen. Referencen til tjenestemandspensionslovens §
6, stk. 6, frem for stk. 2, er alene en konsekvensrettelse af en ændring af tjenestemandspensionsloven. Med ændringen bringes
bestemmelsen i overensstemmelse med gældende ret på området.
Til nr. 7
I den gældende formulering i § 5, stk. 4, anvendes en ikke-kønsneutral betegnelse for tjenestemanden. Det foreslås i § 5, stk. 4,
2. pkt., at ændre »hans« til »tjenestemandens« som en retvisende kønsneutral betegnelse. Ændringen har alene redaktionel karakter.
Til nr. 8
Det foreslås at ophæve bestemmelsen i § 6, stk. 1, om ansættelse af handels- og industrikyndige specialmedarbejdere efter
forhandling med et rådgivende udvalg under Udenrigsministeriet. Bestemmelsen er videreført fra lov om udenrigstjenesten fra 1961.
Rekruttering af den pågældende medarbejdergruppe foregår i dag som led i ministeriets almindelige rekrutteringsproces. I samme
bestemmelse foreslås det at ophæve bemyndigelsen til udenrigsministeren til at nedsætte andre rådgivende udvalg. Det er
Udenrigsministeriets vurdering, at udenrigsministeren kan nedsætte nye rådgivende udvalg i det omfang, der opstår behov herfor.
Der tilsigtes ingen materiel ændring. Der henvises til punkt 2.2.1. om gældende ret.
Til nr. 9
I overensstemmelse med den administrative praksis, som har udviklet sig gennem de seneste år, foreslås processen forenklet ved
bemyndigelse af udenrigsministeren til at træffe afgørelse i spørgsmålet om, hvorvidt en tjenestemand i udenrigstjenesten skal
stilles til rådighed på et af tjenestens rådighedsnumre. Mens bestemmelsen i § 5, stk. 2, vedrørende kongelig resolution i
spørgsmål om de omfattede tjenestemænds titel og tjenestested i udlandet modsvarer et praktisk behov for kongeligt underskrevne
dokumenter til brug for den diplomatiske proces (akkrediterings- og rappelskrivelser, jf. Wienerkonventionen om Diplomatiske
Forbindelsers artikel 14, stk. 1 a og b), fordrer overførsel af en tjenestemand til et rådighedsnummer ikke noget dokument med
kongelig underskrift.
Begrundelsen for at stille en tjenestemand til rådighed for Udenrigsministeriet kan være, at der som følge af tjenestens skiftende
forhold kan forekomme tilfælde, hvor der ikke kan anvises tjenestemanden en egnet stilling, ligesom der kan opstå behov for, at
tjenestemanden varetager særlige opgaver. Den foreslåede ændring, hvorefter beslutningen om at stille en tjenestemand til rådighed
kan træffes på administrativt grundlag uden indhentelse af kongelig resolution, vil indebære en administrativ rationalisering.
Til nr. 10
Det foreslås i § 8, stk. 1, at ændre »ham« og »han« til »tjenestemanden« som en retvisende kønsneutral betegnelse. Ændringen har
alene redaktionel karakter. Der henvises til bemærkningerne under nr. 7 ovenfor.
Til nr. 11
I henhold til § 8, stk. 2, skal der på løbende basis stilles 5 tjenestemænd i udenrigstjenesten i lønramme 16 til rådighed med
henblik på disses uddannelse til oprykning i højere lønrammer. Der skal på de årlige finanslove fastsættes et beløb til uddannelse
af disse tjenestemænd.
Tjenestemænd ansat i Udenrigsministeriet er i dag omfattet af ministeriets generelle programmer og budgetter for
kompetenceudvikling, og behovet for at afsætte særlige beløb til de ganske få tilbageværende medarbejdere i den nævnte gruppe er
bortfaldet. Bestemmelsen foreslås derfor ophævet.
Til nr. 12
Som en tilpasning til moderne sprogbrug foreslås ordet »overordentlige« i lovens § 9, stk. 2, slettet. Der tilsigtes ingen
materiel ændring.
Til nr. 13
Valgte konsularembedsmænd omtales i almindelig nutidig dansk sprogbrug som honorære konsuler. Når der til brug for lovteksten
vælges betegnelsen honorære konsularembedsmænd frem for honorære konsuler, skyldes det behovet for en fællesbetegnelse dækkende
ikke alene klassen af honorære konsuler, men alle klasser af honorære konsularembedsmænd, det vil sige både honorære
generalkonsuler, honorære konsuler, honorære vicekonsuler og honorære konsularagenter. Betegnelsen svarer til den engelske term
honorary consular officer, som anvendes i den engelsksprogede version af Wienerkonventionen af 24. april 1963 om Konsulære
Forbindelser. Der tilsigtes ingen materiel ændring, men alene tilpasning til moderne sprogbrug og praksis.
Til nr. 14
Ændringsforslaget til lovens § 10, stk. 2, er en konsekvens af den foreslåede ændrede betegnelse for konsularembedsmænd. Der
tilsigtes ingen materiel ændring.
Til nr. 15
Lovens § 12 giver udenrigsministeren hjemmel til i særlige tilfælde at yde et fast årligt kontorholdstilskud til honorære
konsularembedsmænd. Det fastslås, at der ved fastsættelsen af beløbets størrelse skal tages hensyn til, om der drages omsorg for,
at brevvekslingen med konsulatet kan ske på dansk.
Som følge af en ændring af praksis for fastsættelsen af kontorholdstilskud til honorære konsularembedsmænd, herunder at det i dag
som følge af den almindelige udvikling tilstræbes, at honorære konsulater kan fungere såvel mundtligt som skriftligt på enten
dansk eller engelsk, er § 12, stk. 1, 2. pkt., ikke længere tidssvarende. Bestemmelsen foreslås derfor ophævet.
Til nr. 16
Den sproglige ændring af betegnelsen i § 12, stk. 2, »honorære konsularembedsmænd«, er udtryk for en tilpasning til moderne
sprogbrug. Der tilsigtes ingen materiel ændring.
Til nr. 17
Det fremgår af § 13, stk. 1, at udsendte medarbejdere i chefstillinger er bemyndiget til at udføre sådanne forretninger, der i
Danmark påhviler en notarius publicus med hensyn til danske statsborgeres retshandler. Bestemmelsen er en uændret videreførelse af
en bestemmelse i lov om udenrigstjenesten fra 1961. De danske repræsentationer udfører ikke længere notarialforretninger, og
bestemmelsen foreslås derfor ophævet.
Kompetencen til at udføre notarius publicus-forretninger er reguleret i anden lovgivning, jf. retsplejelovens § 11, stk. 2 og stk.
3, hvorefter notarialforretninger er henlagt til de danske domstole. De nærmere regler om notarialforretninger er indeholdt i
Justitsministeriets bekendtgørelse nr. 1555 af 18. december 2007 om notarialforretninger.
Til nr. 18
I henhold til § 14, stk. 2, opkræves der gebyrer for tjenestehandlinger i udenrigstjenesten. Gebyrindtægterne hidrører fra
konsulære tjenestehandlinger i udenrigstjenesten i forbindelse med udstedelse af pas og visa, legaliseringer mv. Beløbet indgår i
statsregnskabet som indtægter under Udenrigsministeriets driftsbevillinger. Endvidere fremgår det af en tekstanmærkning på
finansloven for finansåret 2015, at årets resultat som led i den årlige bevillingsafregning overføres til Udenrigsministeriets
driftsbevillinger. Med den foreslåede affattelse af bestemmelsen præciseres det, at disse indtægter ikke tilgår statskassen, men
indgår i statsregnskabet under Udenrigsministeriets driftsbevillinger.