LOV nr 628 af 08/06/2016
Beskæftigelsesministeriet
Lov om ændring af lov om Udbetaling Danmark og forskellige andre love (Overførsel af opgaver fra Statens Administrations Finansservicecenter m.fl. til Udbetaling Danmark m.v.) § 41
I lov nr. 580 af 4. maj 2015 om ændring af lov om apoteksvirksomhed og lov om tinglysning (Friere adgang til oprettelse m.v. af apoteksfilialer, veterinærafdelinger og apoteksudsalg, ændret procedure for Sundhedsstyrelsens meddelelse af apotekerbevilling og bidrag ved ansættelse af sygehusapotekere, ophævelse af apotekeres adgang til statsgaranti ved lånoptagelse m.v.) foretages følgende ændringer:
1. I § 3, stk. 3, indsættes som 2. pkt.:
»Udbetaling Danmark varetager administrationen af ydede garantier for pengeinstitutters lån til danske apotekere.«
2. I § 3, stk. 4, indsættes som 3. pkt.:
»Udbetaling Danmark varetager administrationen af ydede garantier for pengeinstitutters lån til danske apotekere.«
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Forarbejder til Lov om ændring af lov om Udbetaling Danmark og forskellige andre love (Overførsel af opgaver fra Statens Administrations Finansservicecenter m.fl. til Udbetaling Danmark m.v.) § 41
Retsinformation(SU-loven)
Til nr. 1
Det følger af SU-lovens § 38, at finansministeren kan fastsætte regler om betaling af gebyrer i forbindelse med opkrævning og tilbagebetaling af stats- og studielån og for meget udbetalt uddannelsesstøtte, der er tildelt efter den gældende SU-lov eller efter tidligere gældende regler. Gebyrerne er fastsat i § 2 i bekendtgørelse nr. 974 af 26. juli 2013 om gebyrer for ekspedition af Statens Administrations finansforvaltningsopgaver.
Det forudsættes, at Uddannelses- og Forskningsministeriet overtager ansvaret for styringen af de økonomiske rammer for Udbetaling Danmarks administration af tilbagebetaling af studielån, slutlån og statslån og for meget modtaget SU, jf. de almindelige bemærkninger, afsnit 3.1.11.1. om lov om statens uddannelsesstøtte.
På den baggrund foreslås det, at ændre SU-lovens § 38, så uddannelses- og forskningsministeren bemyndiges til at fastsætte regler om gebyr vedrørende studie- og statslån og krav om tilbagebetaling af for meget modtaget SU. Gebyrerne vil på baggrund af indstilling fra Udbetaling Danmarks bestyrelse blive fastsat i overensstemmelse med de regler, der i øvrigt gælder for fastsættelse af gebyrer i staten.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, afsnit 3.2.5. om tilsyn med bestyrelsen for Udbetaling Danmark.
Til nr. 2
SU-lovens § 39 omhandler indsamling og videregivelse af oplysninger om støttemodtagere og låntagere i forbindelse med tildeling og tilbagebetaling af statens uddannelsesstøtte (SU).
Det følger af § 39, stk. 6, i SU-loven, at Styrelsen for Videregående Uddannelser kan indhente oplysninger fra Statens Administration om stats- og studielån under tilbagebetaling eller inddrivelse, når oplysningerne er nødvendige for at følge ordningen. Oplysningerne anvendes i forbindelse med dels Styrelsen for Videregående Uddannelsers statistiske publikationer m.v., dels ministerbetjening, herunder i det lovforberedende arbejde.
Det foreslås, at SU-lovens § 39, stk. 6, ophæves. Bestemmelsens indhold omfattes i stedet af § 29 i lov om Udbetaling Danmark, som foreslået affattet under § 1, nr. 31.
Til nr. 3
Efter SU-lovens § 39 stk. 11, kan uddannelses- og forskningsministeren fastsætte regler om adgangen til at indhente oplysninger efter SU-lovens § 39, stk. 1-6. Forslaget, hvormed "stk. 1-6" ændres til "stk. 1-5", er en konsekvens af forslagets § 38, nr. 2.
Herefter foreslås SU-lovens § 39, stk. 6, hvorefter Styrelsen for Videregående Uddannelser kan indhente oplysninger fra Statens Administration om stats- og studielån under tilbagebetaling eller inddrivelse, når oplysningerne er nødvendige for at følge ordningen, ophævet.
Til nr. 4
Det følger af SU-lovens § 40, 1. pkt., at Statens Administration kan indhente oplysninger, herunder oplysninger om indkomst- og formueforhold, om låntagere i det omfang, oplysningerne er nødvendige for, at Statens Administration kan administrere krav efter SU-lovens § 36. Det fremgår endvidere af SU-lovens § 40, 2. og 3. pkt., at Statens Administration kan få terminaladgang til disse oplysninger via eIndkomstregisteret, jf. lov om et indkomstregister, og at oplysningerne efter anmodning fra Statens Administration skal overføres i elektronisk form.
SU-lovens § 36 omhandler gæld, der er opsagt til skadesløs betaling, fordi låntager ikke har overholdt studielånets, slutlånets eller statslånets vilkår, herunder ikke betaler forfaldne ydelser. Det fremgår af SU-lovens § 36, stk. 2, at denne misligholdte gæld administreres af restanceinddrivelsesmyndigheden. Statens Administration har dog, blandt andet i forbindelse med, at gæld efter SU-lovens § 36 tilbageføres til Statens Administration fra restanceinddrivelsesmyndigheden, behov for at indhente oplysninger om låntagers indkomst- og formueforhold.
Med den foreslåede ændring af SU-lovens § 40 ændres ordene "Statens Administration" til "Udbetaling Danmark" overalt i bestemmelsen. Hermed overføres Statens Administrations adgang til at indhente oplysninger om låntager i forbindelse med misligholdt gæld efter SU-lovens § 36 til Udbetaling Danmark. Herved sikres det, at Udbetaling Danmark har samme hjemmel som Statens Administration til at indhente oplysninger om låntager i forbindelse med misligholdte lån.
Statens Administration træffer efter uddannelses- og forskningsministerens bestemmelse, jf. SU-lovens § 41, afgørelse om opkrævningen af styrelsens krav om tilbagebetaling af for meget udbetalt støtte, jf. SU-lovens kapitel 7, og tilbagebetalingen af stats-, studie- og slutlån, jf. SU-lovens kapitel 8.
Det fremgår af SU-lovens § 46, stk. 3, at afgørelser truffet af Statens Administration efter SU-lovens § 41 kan indbringes for Ankenævnet for Statens Uddannelsesstøtteordninger efter reglerne i lov om Ankenævnet for Statens Uddannelsesstøtteordninger, jf. lov nr. 269 af 19. marts 2013. Klagen skal indbringes for nævnet inden 4 uger fra det tidspunkt, hvor klager har modtaget afgørelsen fra Statens Administration.
Med den foreslåede ændring af SU-lovens § 46, stk. 3, 1. pkt., ændres ordene "Statens Administration" til "Udbetaling Danmark” i bestemmelsen. Forslaget er en konsekvens af § 41, nr. 5, hvorefter Udbetaling Danmark fremover kan træffe afgørelse om opkrævningen af for meget modtaget SU, jf. SU-lovens kapitel 7, og tilbagebetaling af studielån, slutlån og statslån, jf. SU-lovens kapitel 8.
Det foreslås således, at Udbetaling Danmarks afgørelser kan indbringes for Ankenævnet for Statens Uddannelsesstøtte efter samme regler, som i dag gælder for afgørelser truffet af Statens Administration. Herved sikres det, at låntagere og debitorer får samme klageadgang i forhold til Udbetaling Danmarks afgørelser, som i dag gælder for så vidt angår klage over Statens Administrations afgørelser.
Med lovforslagets § 1, nr. 16, foreslås det, at Ankenævnet for Statens Uddannelsesstøtteordninger skal udarbejde en redegørelse om sagsbehandlingen i Udbetaling Danmark på baggrund af de sager, der indbringes for Ankenævnet for Statens Uddannelsesstøtteordninger. Redegørelsen udarbejdes som en del af tilsynet med Udbetaling Danmark, jf. § 19 i lov om Udbetaling Danmark.
Til nr. 5
Det følger af SU-lovens § 41, at uddannelses- og forskningsministeren efter aftale med finansministeren kan fastsætte regler om, at Statens Administration varetager administrationen af opkrævningen af Styrelsen for Videregående Uddannelsers krav om tilbagebetaling af for meget modtaget SU, jf. kapitel 7, samt tilbagebetalingen af studielån, herunder udlandsstudielån, slutlån og statslån, jf. SU-lovens kapitel 8. Det følger endvidere af SU-lovens § 41, at uddannelses- og forskningsministeren kan bestemme, at Statens Administration kan træffe afgørelse om støttemodtagerens tilbagebetaling af SU. SU-lovens § 41 er udmøntet i SU-bekendtgørelsens kapitel 14 om tilbagebetaling af for meget modtaget SU og kapitel 15 om tilbagebetaling af studielån, slutlån og statslån, hvoraf Statens Administrations beføjelser til at administrere og træffe afgørelse fremgår.
Det foreslås, at SU-lovens § 41 ophæves og erstattes af en bestemmelse, hvorefter det fremgår direkte af stk. 2, at Udbetaling Danmark administrerer opkrævningen af for meget modtaget SU, jf. SU-lovens kapitel 7, og tilbagebetaling af studielån, slutlån og statslån, jf. SU-lovens kapitel 8. Efter det foreslåede stk. 2 vil uddannelses- og forskningsministeren endvidere kunne fastsætte regler om Udbetaling Danmarks administration. Det kan f.eks. være regler om frister for indbetalinger på lån eller regler om, at Udbetaling Danmark kan kræve de oplysninger, der er nødvendige for deres administration. For så vidt angår sidstnævnte kan der f.eks. være tale om oplysninger fra uddannelsesinstitutioner om, hvorvidt den uddannelsessøgende er under uddannelse, med henblik på, at Udbetaling Danmark kan afgøre forrentnings- og tilbagebetalingstidspunktet for studielån. Videregivelsen vil skulle ske inden for rammerne af persondataloven.
Herved sikres det, at det fremgår klart af SU-loven, at Udbetaling Danmark varetager den administration af opkrævningen af for meget modtaget SU og tilbagebetalingen af studielån, slutlån og statslån, som i dag efter uddannelses- og forskningsministerens bestemmelse varetages af Statens Administration.
Til nr. 6
Det følger af SU-lovens § 43 a, stk. 1, at uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte regler om elektronisk kommunikation mellem den uddannelsessøgende eller låntageren og uddannelsesinstitutionen, styrelsen eller efter forhandling med finansministeren og skatteministeren Statens Administration og restanceinddrivelsesmyndigheden. Uddannelses- og forskningsministeren kan herunder fastsætte regler om anvendelse af digital signatur eller anden sikker personidentifikation bl.a. i forbindelse med ansøgninger om uddannelsesstøtte og ved afgivelse af oplysninger.
Bemyndigelsen er udmøntet i en række bestemmelser i SU-bekendtgørelsen.
Det fremgåraf SU-bekendtgørelsens § 78, stk. 1, at Statens Administration stiller et elektronisk selvbetjeningssystem til rådighed for tilbagebetaling af studielån, slutlån og statslån og tilbagebetaling af for meget modtaget støtte. Det fremgår endvidere af SU-bekendtgørelsens § 78, stk. 2, at for at få adgang til selvbetjeningssystemet skal den uddannelsessøgende eller låntager være i besiddelse af den form for digital signatur eller anden sikker personidentifikation, der efter Statens Administrations bestemmelse giver adgang hertil. Endelig fremgår det af SU-bekendtgørelsens § 78, stk. 3, at Statens Administration sender afgørelser og meddelelser til debitor eller låntagers digitale postkasse i Offentlig Digital Post. Statens Administration kan endvidere bestemme, at visse afgørelser og meddelelser sendes i papirform, og at visse uddannelsessøgende kan modtage afgørelser og meddelelser i papirform.
Efter SU-bekendtgørelsens § 60, stk. 2, om tilbagebetaling af for meget modtaget støtte skal anmodning om ændring af tilbagebetaling af for meget modtaget uddannelsesstøtte, forespørgsel vedrørende tilbagebetaling og klage ske gennem Statens Administrations selvbetjeningssystem, jf. SU-bekendtgørelsens § 78. Statens Administration kan dog med hjemmel i SU-bekendtgørelsens § 60, stk. 3, bestemme, i hvilke tilfælde de ovennævnte henvendelser kan indgives i anden form, herunder i papirform.
Tilsvarende regler er fastsat i SU-bekendtgørelsens § 63, stk. 2 og 3, for så vidt angår forespørgsler m.v. om tilbagebetaling af studielån, slutlån eller statslån.
Som konsekvens af, at Udbetaling Danmark tillægges de beføjelser, der i dag er tillagt Statens Administration, for så vidt angår tilbagebetaling af studielån, slutlån og statslån, foreslås det med § 41, nr. 6, at ændre SU-lovens § 43 a, stk. 1, så uddannelses- og forskningsministeren bemyndiges til at fastsætte regler om elektronisk kommunikation mellem den uddannelsessøgende eller låntageren og Udbetaling Danmark i stedet for Statens Administration, og at disse regler fastsættes efter forhandling med andre ressortministre.
Det er herefter hensigten at ændre SU-bekendtgørelsens regler om obligatorisk digital selvbetjening m.v., jf. § 60, stk. 2 og 3, § 63, stk. 2 og 3, og § 78, stk. 1-3, så Udbetaling Danmark tillægges de beføjelser, der i dag er tillagt Statens Administration.
Til nr. 7
Det følger af SU-lovens § 46, stk. 4, at afgørelser truffet af Styrelsen for Videregående Uddannelser og af Statens Administration efter SU-loven eller SU-bekendtgørelsen ikke kan påklages til uddannelses- og forskningsministeren.
Som en konsekvens af § 41, nr. 4, hvorefter det foreslås, at Udbetaling Danmarks afgørelse vedrørende SU kan indbringes for Ankenævnet for Statens Uddannelsesstøtteordninger, foreslås det at ændre SU-lovens § 46, stk. 6, så det alene fremgår, at Styrelsen for Videregående Uddannelsers afgørelser efter SU-loven og SU-bekendtgørelsen ikke kan påklages til uddannelses- og forskningsministeren.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit 3.1.13. om klageregler efter overflytning af opgaver til Udbetaling Danmark.
Til nr. 8
Det følger af SU-lovens § 46 h, stk. 3, at den uddannelsessøgende i forbindelse med ansøgning om udlandsstipendium og ved henvendelse i øvrigt i en sag til Styrelsen for Videregående Uddannelser eller til Statens Administration skal oplyse navn, adresse og personnummer.
Med den foreslåede ændring af SU-lovens § 46 h, stk. 3, ændres ordene Statens Administration til Udbetaling Danmark i bestemmelsen. Herved forpligtes den uddannelsessøgende til at oplyse navn, adresse og personnummer i forbindelse med henvendelse til Udbetaling Danmark om tilbagebetaling af udlandsstudielån eller for meget modtaget udlandsstipendium. Forslaget er en konsekvens af, at Udbetaling Danmark tillægges de beføjelser, der i dag er tillagt Statens Administration, for så vidt angår udlandsstipendium og udlandsstudielån.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit 3.1.11.1. om lov om statens uddannelsesstøtte (SU).