LOV nr 1657 af 30/12/2024
Beskæftigelsesministeriet
Lov om ændring af lov om sygedagpenge, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v. (Fleksibel brug og sammensætning af rehabiliteringsteams, forenkling af visitationskategorier, færre krav til sygemeldte fra beskæftigelse m.v.) § 2
I lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, jf. lovbekendtgørelse nr. 280 af 1. marts 2024, foretages følgende ændringer:
1. I § 40, stk. 1, indsættes som 2. pkt.:
»1. pkt. gælder dog ikke for personer omfattet af § 6, nr. 6, som er i job.«
2. I § 41, stk. 1, 3. pkt., og stk. 3, 2. pkt., ændres »§ 6, nr. 6 og 7« til: »§ 6, nr. 6, som driver selvstændig virksomhed, og § 6, nr. 7«.
3. I § 41, stk. 2, indsættes efter »»Min Plan« skal«: »bortset fra for personer omfattet af § 6, nr. 6, som er i job,«.
4. I § 43 udgår »§ 6, nr. 6, som er visiteret til kategori 3, jf. § 12 i lov om sygedagpenge, og for personer omfattet af«.
5. I § 47, stk. 3, ændres »stk. 1, i sager, hvor« til: »stk. 1.«, og nr. 1-4 ophæves.
6. I § 108, stk. 1, 1. pkt., udgår », tværfaglig«, og stk. 4 ophæves.
7. § 109 affattes således:
»§ 109. En sag kan behandles i rehabiliteringsteamet efter reglerne i kapitel 2 i lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., efter at personen er overgået til et jobafklaringsforløb, eller efter at kommunen har truffet afgørelse om, at personen er berettiget til et jobafklaringsforløb efter § 24 a i lov om sygedagpenge, hvis kommunen vurderer, at personen har behov for en tværfaglig indsats.«
8. § 111 a ophæves.
Forarbejder til Lov om ændring af lov om sygedagpenge, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v. (Fleksibel brug og sammensætning af rehabiliteringsteams, forenkling af visitationskategorier, færre krav til sygemeldte fra beskæftigelse m.v.) § 2
RetsinformationTil nr. 1
Efter § 40, stk. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats skal personer omfattet af § 6 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, der kan få en indsats efter loven, have en »Min Plan« for indsatsen. Personer omfattet af lovens § 6 er bl.a. personer, der modtager sygedagpenge efter lov om sygedagpenge.
De nærmere krav til indholdet af »Min Plan« følger af lovens § 41. Der henvises til lovforslagets § 2, nr. 3, for en nærmere beskrivelse af de gældende regler herom.
Det foreslås, at i § 40, stk. 1, indsættes som 2. pkt. , at
»1. pkt. gælder dog ikke for personer omfattet af § 6, nr. 6, som er i job.«
Forslaget vil betyde, at det ikke længere vil være et krav, at kommunen skal udarbejde »Min Plan« for sygedagpengemodtagere, som er i job. For disse personer vil der således alene være krav om, at kommunen ved den første opfølgningssamtale vil skulle indgå en aftale med personen, jf. lovforslagets § 1, nr. 10, hvor det foreslås at nyaffatte § 13 c, stk. 2, i lov om sygedagpenge.
Forslaget vil således betyde, at kommunen eksempelvis ikke længere vil skulle udarbejde »Min Plan« for sygedagpengemodtagere, som er i job, når aftalen med kommunen er, at personen gradvist vender tilbage til sit arbejde.
Kommunen vil fortsat have mulighed for at udarbejde »Min Plan«, hvis kommunen vurderer, at det giver mening i den konkrete sag, eksempelvis hvis personen skal have et tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Hvis kommunen udarbejder »Min Plan« for en sygedagpengemodtager, som er i job, vil der ikke være krav om, at »Min Plan« skal indeholde bestemte oplysninger, jf. lovforslagets § 2, nr. 3.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.5.2 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Til nr. 2
Efter § 41, stk. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats beskriver »Min Plan« den beskæftigelsesrettede indsats med henblik på at få personen i varigt job, herunder med få ugentlige timer, på det ordinære arbejdsmarked. For personer, der har et uddannelsespålæg efter § 30, beskriver planen den uddannelsesrettede indsats. For personer omfattet af § 6, nr. 6 og 7, som er i job eller driver selvstændig virksomhed, beskriver planen indsatsen for at fastholde personen i jobbet.
Efter lovens § 41, stk. 3, skal jobmål så vidt muligt være rettet mod job inden for områder, hvor der er behov for arbejdskraft. For personer omfattet af § 6, nr. 6 og 7, som er i job eller driver selvstændig virksomhed, skal jobmålet være rettet mod tilbagevenden til jobbet.
Personer omfattet af lovens § 6, nr. 6 og 7, er personer, der modtager sygedagpenge efter lov om sygedagpenge og personer i jobafklaringsforløb.
Efter de gældende regler skal »Min Plan« for sygedagpengemodtagere, som er i job, således beskrive indsatsen for at fastholde personen i jobbet og jobmålet skal være rettet mod tilbagevenden til jobbet.
Det foreslås, at i § 41, stk. 1, 3. pkt., og stk. 3, 2. pkt., ændres »§ 6, nr. 6 og 7« til »§ 6, nr. 6, som driver selvstændig virksomhed og § 6, nr. 7«.
Forslaget vil betyde, at det ikke vil være et krav, at »Min Plan« beskriver indsatsen for at fastholde personen i jobbet, hvis kommunen udarbejder »Min Plan« for sygedagpengemodtagere, som er i job.
Forslaget skal ses i sammenhæng med lovforslagets § 2, nr. 1, hvor det foreslås at afskaffe kravet om »Min Plan« for sygedagpengemodtagere, som er i job.
Forslaget skal endvidere ses i sammenhæng med lovforslagets § 2, nr. 3, hvor det foreslås, at kravene til oplysningerne i »Min Plan«, herunder kravet om job- og uddannelsesmål, ikke skal gælde for sygedagpengemodtagere, som er i job.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.5.2 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Til nr. 3
Efter lovens § 41, stk. 2, skal »Min Plan« indeholde oplysninger om 1) jobmål for personer omfattet af § 6, nr. 1-3, personer omfattet af § 6, nr. 9, som modtager ledighedsydelse, og personer omfattet af § 6, nr. 10, 2) job- og uddannelsesmål for personer omfattet af § 6, nr. 1, som har et uddannelsespålæg efter § 30, og personer omfattet af § 6, nr. 4-8 og 11-13, 3) aftaler om og krav til jobsøgning 4) tilbud efter kapitel 11-14, 5) aktiviteter, der kan stabilisere og forbedre personens fysiske, psykiske og sociale tilstand, med henblik på at personen efterfølgende kan deltage i tilbud efter denne lov, for personer omfattet af § 6, nr. 3 og 5-8, personer omfattet af § 6, nr. 9, som modtager ledighedsydelse, og personer omfattet af § 6, nr. 11 og 6) øvrige aftalte indsatser.
Bestemmelsen fastsætter således kravene til indholdet af »Min Plan« for bl.a. personer omfattet af lovens § 6, nr. 6, som er personer, der modtager sygedagpenge efter lov om sygedagpenge.
Efter § 47, stk. 1, fastsætter beskæftigelsesministeren nærmere regler om indhold og udformning af »Min Plan« og rehabiliteringsplanen, om, hvilke oplysninger om mentorstøtte der skal fremgå i »Min Plan«, om, hvordan rehabiliteringsplanens indsatsdel indgår i personens »Min Plan«, og om muligheden for at fravige disse regler, når der udarbejdes en helhedsorienteret plan.
Der er med hjemmel i § 47, stk. 1, fastsat nærmere regler om indhold og udformning af »Min Plan« i bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Det foreslås, at i § 41, stk. 2, indsættes efter »»Min Plan« skal« », bortset fra for personer omfattet af § 6, nr. 6, som er i job,«.
Forslaget vil betyde, at kravene til indholdet i »Min Plan« ikke vil gælde for sygedagpengemodtagere, som er i job. Det vil betyde, at hvis kommunen udarbejder »Min Plan« til en sygedagpengemodtager, som er i job, vil det være op til kommunen at vurdere, hvilke oplysninger, det vil være relevante at skrive ind i »Min Plan« i det konkrete tilfælde.
Forslaget skal ses i sammenhæng med lovforslagets § 2, nr. 1, hvor det foreslås at afskaffe kravet om »Min Plan« for sygedagpengemodtagere, som er i job.
Forslaget ændrer ikke på reglerne om, hvilke oplysninger »Min Plan« skal indeholde for sygedagpengemodtagere, der ikke er i job.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.5.2 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Til nr. 4
Efter § 43 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats består rehabiliteringsplanen dels af en forberedende del, som udarbejdes for alle, jf. § 40, stk. 2, og som danner grundlag for sagens behandling i rehabiliteringsteamet, dels af en indsatsdel, som udarbejdes for personer omfattet af § 6, nr. 6, som er visiteret til kategori 3, jf. § 12 i lov om sygedagpenge, og for personer omfattet af § 6, nr. 7 og 8.
Efter bestemmelsen skal bl.a. sygemeldte med behov for tværfaglig indsats, der er visiteret til kategori 3, have udarbejdet rehabiliteringsplanens indsatsdel.
Det følger af § 45, stk. 1, at rehabiliteringsplanens indsatsdel udarbejdes på baggrund af rehabiliteringsteamets indstilling og skal indgå i personens »Min Plan«.
Efter § 45, stk. 2, skal indsatsdelen indeholde personens job- og uddannelsesmål og en beskrivelse af, hvilke indsatser fra de forskellige forvaltninger og myndigheder der skal iværksættes for at bringe personen tættere på arbejdsmarkedet, eventuelt i form af timer, hvor personen ansættes ordinært som lønmodtager.
Efter § 47, stk. 1, fastsætter beskæftigelsesministeren nærmere regler om indhold og udformning af »Min Plan« og rehabiliteringsplanen, om, hvilke oplysninger om mentorstøtte der skal fremgå i »Min Plan«, om, hvordan rehabiliteringsplanens indsatsdel indgår i personens »Min Plan«, og om muligheden for at fravige disse regler, når der udarbejdes en helhedsorienteret plan.
Der er med hjemmel i § 47, stk. 1, blandt andet fastsat nærmere regler om indhold og udformning af rehabiliteringsplanen, herunder hvordan rehabiliteringsplanen skal indgå i »Min Plan« i bekendtgørelse om rehabiliteringsplan og rehabiliteringsteamets indstilling om ressourceforløb, fleksjob, førtidspension mv.
Af § 5, stk. 3, i bekendtgørelsen, fremgår det, at rehabiliteringsplanens indsatsdel skal indgå i borgerens »Min Plan«, jf. § 45, stk. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats således, at alle indsatser i forløbet vises i »Min Plan«. Indgår alle relevante oplysninger om rehabiliteringsplanens indsatsdel i »Min Plan«, er der ikke krav om, at der udarbejdes en særskilt indsatsdel.
Det foreslås, at i § 43 udgår »§ 6, nr. 6, som er visiteret til kategori 3, jf. § 12 i lov om sygedagpenge, og for personer omfattet af«.
Forslaget vil indebære, at rehabiliteringsplanens indsatsdel ikke vil skulle udarbejdes for sygemeldte i kategori 2, der får en tværfaglig indsats efter lovforslagets § 1, nr. 10 om at nyaffatte § 13 c i lov om sygedagpenge. Det vil gælde uanset, om kommunen vælger at forelægge sagen for rehabiliteringsteamet forud for, at den tværfaglige indsats iværksættes, jf. den foreslåede nyaffattelse af § 13 c, stk. 3, i lov om sygedagpenge. Der vil således alene være krav om, at kommunen indgår en aftale med personen om den tværfaglige indsats, som skal indgå i personens »Min Plan«, jf. den foreslåede nyaffattelse af § 13 c, stk. 2. Hvis personen ikke er omfattet af kravet om »Min Plan«, jf. lovforslagets § 2, nr. 1, vil det alene være et krav, at kommunen indgår en aftale med personen om den tværfaglige indsats.
Forslaget skal ses i sammenhæng med lovforslagets § 1, nr. 2 og 11, hvor det foreslås at ophæve visitationskategori 3 og reglerne om indsatsen for disse personer. Forslaget skal endvidere ses i sammenhæng med lovforslagets § 1, nr. 10, hvor det foreslås at nyaffatte § 13 c i lov om sygedagpenge.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.4.2 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Til nr. 5
Efter § 43, 1. pkt., i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats skal der i alle sager, der skal behandles i rehabiliteringsteamet, udarbejdes rehabiliteringsplanens forberedende del, som danner grundlag for behandlingen i rehabiliteringsteamet.
Efter lovens § 44, stk. 1, skal rehabiliteringsplanens forberedende del i alle sager indeholde oplysninger om 1) personens job- og uddannelsesmål, 2) personens jobmæssige, sociale og helbredsmæssige ressourcer og udfordringer, herunder dokumentation for den forudgående indsats på disse områder og 3) den praktiserende læges vurdering af personens helbredsmæssige situation i forhold til at kunne arbejde, som foretages på baggrund af en konsultation.
Efter § 47, stk. 1, fastsætter beskæftigelsesministeren nærmere regler om indhold og udformning af »Min Plan« og rehabiliteringsplanen, om, hvilke oplysninger om mentorstøtte der skal fremgå i »Min Plan«, om, hvordan rehabiliteringsplanens indsatsdel indgår i personens »Min Plan«, og om muligheden for at fravige disse regler, når der udarbejdes en helhedsorienteret plan.
Efter § 47, stk. 3, fastsætter beskæftigelsesministeren regler om mulighed for at fravige kravene til indhold i rehabiliteringsplanens forberedende del, jf. § 44, stk. 1, i sager, hvor 1) det er åbenbart formålsløst at udvikle arbejdsevnen, 2) personen søger om førtidspension, 3) personen overgår til jobafklaringsforløb eller 4) en sygedagpengemodtager er visiteret til kategori 3, jf. § 12 i lov om sygedagpenge.
Med hjemmel i lovens § 47, stk. 1, er der i bekendtgørelse om rehabiliteringsplan og rehabiliteringsteamets indstilling om ressourceforløb, fleksjob, førtidspension mv., fastsat nærmere regler om, at kommunen på en lægeattest skal indhente den praktiserende læges vurdering af personens helbredsmæssige situation i forhold til at kunne arbejde. Der er udarbejdet en landsdækkende lægeattest, efter forhandling mellem KL og Lægeforeningens Attestudvalg (LÆ 265). Kommunen afholder udgiften til lægeattesten.
Med hjemmel i lovens § 47, stk. 1 og 3, er der i samme bekendtgørelse endvidere fastsat regler, som fraviger kravet om indhentelse af lægeattesten LÆ 265. Af bekendtgørelsens § 4, stk. 2, fremgår, at sager om overgang til jobafklaringsforløb og sager om sygedagpenge, hvor borgeren er visiteret til kategori 3 efter § 12 i lov om sygedagpenge, kan behandles i rehabiliteringsteamet på grundlag af lægeattesten til brug for den første opfølgningssamtale efter § 11 a i lov om sygedagpenge (LÆ 285).
Det fremgår endvidere af bestemmelsen, at det er en betingelse, at lægeattesten til brug for første opfølgningssamtale og de eventuelle øvrige relevante helbredsoplysninger, der foreligger hos kommunen, efter kommunens vurdering kan danne grundlag for rehabiliteringsteamets vurdering af, hvilken tværfaglig indsats, borgeren skal have.
I bekendtgørelsens §§ 12 og 13 er der endvidere fastsat regler, der fraviger kravene til indholdet i rehabiliteringsplanens forberedende del i visse sager om førtidspension, herunder kravet om attesten med den praktiserende læges vurdering (LÆ 265).
Det foreslås, at i § 47, stk. 3, udgår », i sager, hvor 1) det er åbenbart formålsløst at udvikle arbejdsevnen, 2) personen søger om førtidspension, 3) personen overgår til jobafklaringsforløb eller 4) en sygedagpengemodtager er visiteret til kategori 3, jf. § 12 i lov om sygedagpenge«.
Forslaget vil betyde, at bemyndigelsen vil blive udvidet således, at ministeren vil kunne fastsætte regler om fravigelse af kravene til indholdet i rehabiliteringsplanens forberedende del, herunder kravet om den praktiserende læges vurdering, jf. § 44, stk. 1, nr. 3, i alle sager, der skal forelægges rehabiliteringsteamet, og ikke kun i visse sager.
Der vil med hjemmel i den foreslåede § 47, stk. 3, blive fastsat regler om, at kommunen kan undlade at indhente attesten med den praktiserende læges vurdering af personens helbredsmæssige situation i forhold til at kunne arbejde (LÆ 265), hvis kommunen vurderer, at de helbredsmæssige oplysninger, der allerede er i sagen, danner tilstrækkeligt grundlag for rehabiliteringsteamets vurdering af sagen.
Fastsættelsen af disse regler vil medføre, at kommunen under udarbejdelsen af rehabiliteringsplanens forberedende del efter en konkret vurdering vil kunne undlade at indhente den praktiserende læges vurdering af personens helbredsmæssige situation i forhold til at kunne arbejde (LÆ 265). Reglerne vil omfatte alle sager, der skal behandles i rehabiliteringsteamet, dvs. ud over sygedagpengesager og sager om jobafklaringsforløb også sager, der skal behandles i rehabiliteringsteamet med henblik på, at personen skal have ressourceforløb, fleksjob, tilskud til selvstændigt erhvervsdrivende og førtidspension.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.6.2 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Til nr. 6
Efter § 108, stk. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats skal et jobafklaringsforløb give personen en individuelt tilpasset, tværfaglig og helhedsorienteret indsats, med henblik på at personen bringes tilbage i arbejde eller i gang med en uddannelse. Indsatsen skal altid være tilpasset personens forudsætninger og behov, herunder helbredstilstand.
Det fremgår af lovens § 108, stk. 2, at jobafklaringsforløbet kan bestå af tilbud efter kapitel 11, 12 og 14 og en indsats efter anden lovgivning. Jobafklaringsforløbet kan endvidere bestå i mentorstøtte efter kapitel 26 og indsatser, der kan stabilisere og forbedre personens fysiske, psykiske og sociale tilstand med henblik på at understøtte, at personen kan deltage i tilbud efter denne lov og dermed udvikle arbejdsevnen og fremme tilknytningen til og fastholdelsen på arbejdsmarkedet.
De tilbud, der kan gives i jobafklaringsforløb efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, omfatter virksomhedspraktik efter kapitel 11, ansættelse med løntilskud efter kapitel 12 og vejledning og opkvalificering efter kapitel 14.
Det følger af § 108, stk. 3, at hvis personen er i et ansættelsesforhold, tilrettelægges jobafklaringsforløbet med fokus på hurtigst mulig tilbagevenden til jobbet og med inddragelse af arbejdsgiveren.
Efter § 108, stk. 4, kan kommunen, når personen forventes fuldt raskmeldt inden 8 uger regnet fra tidspunktet for overgang til jobafklaringsforløb, og der ikke allerede er iværksat en tværfaglig indsats som led i sygedagpengeforløbet, ud fra en konkret vurdering beslutte, om der skal gives en beskæftigelsesrettet indsats med tilbud om virksomhedspraktik efter kapitel 11 eller vejledning og opkvalificering efter kapitel 14.
Det foreslås, at i § 108, stk. 1, udgår », tværfaglig« og at stk. 4 ophæves.
Forslaget vil betyde, at et jobafklaringsforløb vil skulle give personen en individuelt tilpasset og helhedsorienteret indsats med henblik på, at personen bringes tilbage i arbejde eller i gang med en uddannelse. Indsatsen skal være tilpasset personens forudsætninger og behov, herunder helbredstilstand. Kommunen vil således altid ud fra en konkret vurdering af personens behov kunne iværksætte enten en beskæftigelsesrettet eller en tværfaglig indsats i jobafklaringsforløbet.
Forslaget skal ses i sammenhæng med lovforslagets § 2, nr. 7, hvor det foreslås at nyaffatte § 109 således, at kommunen kan forelægge en sag for rehabiliteringsteamet, hvis kommunen vurderer, at personen har behov for en tværfaglig indsats.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Til nr. 7
Det følger af § 109, stk. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, at senest 4 uger efter overgang til et jobafklaringsforløb eller 4 uger efter det tidspunkt, hvor kommunen har truffet afgørelse om, at personen er berettiget til et jobafklaringsforløb efter § 24 a i lov om sygedagpenge, skal sagen behandles i rehabiliteringsteamet efter reglerne i kapitel 2 i lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., jf. dog stk. 2.
Efter bestemmelsen skal en sag således altid behandles i rehabiliteringsteamet 4 uger efter, at personen er overgået til det første jobafklaringsforløb.
Efter § 109, stk. 2, finder stk. 1 ikke anvendelse, når fuld raskmelding forventes inden 8 uger regnet fra tidspunktet for overgang til et jobafklaringsforløb, eller når personen har fået en tværfaglig og helhedsorienteret indsats efter § 13 d i lov om sygedagpenge, hvis personen overgår fra sygedagpenge til et jobafklaringsforløb ved revurderingstidspunktet efter § 24, stk. 1, i lov om sygedagpenge. Ved overgangen til jobafklaringsforløbet videreføres den tværfaglige indsats som et jobafklaringsforløb.
Det er således ikke et krav, at sygemeldte med et forventet kortvarigt sygeforløb eller sygemeldte i visitationskategori 3, der allerede har fået en tværfaglig indsats efter lov om sygedagpenge, skal have deres sag behandlet i rehabiliteringsteamet. Kommunen kan dog altid vælge at anmode rehabiliteringsteamet om at afgive indstilling i en sag.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 2.1.1 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås, at § 109 affattes »En sag kan behandles i rehabiliteringsteamet efter reglerne i kapitel 2 i lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., efter personen er overgået til et jobafklaringsforløb, eller efter at kommunen har truffet afgørelse om, at personen er berettiget til et jobafklaringsforløb efter § 24 a i lov om sygedagpenge, hvis kommunen vurderer, at personen har behov for en tværfaglig indsats.«
Forslaget vil betyde, at det ikke længere vil være et krav, at alle sager om det første jobafklaringsforløb skal behandles i rehabiliteringsteamet.
Forslaget vil medføre, at personer der overgår til det første jobafklaringsforløb, ikke vil skulle have deres sag behandlet i rehabiliteringsteamet, hvis kommunen vurderer, at personen alene har behov for en beskæftigelsesrettet indsats.
Forslaget vil endvidere betyde, at kommunen vil kunne forelægge sagen om det første jobafklaringsforløb for rehabiliteringsteamet, hvis kommunen vurderer, at personen har behov for en tværfaglig indsats, og kommunen herudover vurderer, at der er behov for, at rehabiliteringsteamet afgiver indstilling om, hvilken indsats der skal indgå i jobafklaringsforløbet.
Der vil ikke være en frist for, hvornår sagen skal forelægges rehabiliteringsteamet. Behovet for en tværfaglig indsats kan opstå på et senere tidspunkt end ved overgangen til det første jobafklaringsforløb og kommunen vil kunne forelægge sagen for rehabiliteringsteamet på et senere tidspunkt under jobafklaringsforløbet, hvis kommunen vurderer, at der er behov for rehabiliteringsteamets indstilling til den tværfaglige indsats.
Derudover betyder forslaget, at kommunen vil kunne iværksætte en tværfaglig indsats i det første jobafklaringsforløb, uden at sagen først har været behandlet i rehabiliteringsteamet.
Den foreslåede ændring vil alene gælde sager, hvor personen overgår til det første jobafklaringsforløb. Sager, hvor personen overgår til et efterfølgende jobafklaringsforløb, vil fortsat skulle forelægges rehabiliteringsteamet efter de gældende regler herom efter § 111 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Forslaget indebærer endelig, at den gældende § 109, stk. 2, bliver ophævet. Dette er en konsekvens af den foreslåede nyaffattelse af § 109, hvorefter kommunen altid selv kan beslutte, hvorvidt en sag om overgang til det første jobafklaringsforløb skal behandles i rehabiliteringsteamet. Der vil således ikke længere være behov for særlige regler om, hvornår en sag om det første jobafklaringsforløb ikke skal behandles i rehabiliteringsteamet.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Til nr. 8
Efter § 111 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats fastsætter beskæftigelsesministeren nærmere regler om fravigelse af fristen for, hvornår rehabiliteringsteamet skal behandle en sag om jobafklaringsforløb, jf. § 109, stk. 1, og om iværksættelse af indsatsen i jobafklaringsforløbet, inden sagen forelægges for rehabiliteringsteamet.
Bemyndigelsen blev indsat med lov nr. 467 af 20. marts 2021. Som følge af bl.a. en midlertidig forlængelse af retten til sygedagpenge, som skulle sikre, at ingen sygedagpengemodtagere skulle overgå til jobafklaringsforløb i perioden den 1. marts 2021 til og med den 30. april 2021 (covid-19 situationen), var det forventningen, at det i en periode ikke ville være muligt for kommunens rehabiliteringsteam at behandle sager om jobafklaringsforløb inden for den gældende frist på 4 uger efter § 109, stk. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Med hjemmel i § 111 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats er der i § 20, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 2408 af 13. december 2021 om rehabiliteringsplan og rehabiliteringsteamets indstilling om ressourceforløb, fleksjob, førtidspension mv., fastsat regler om, at for sager om jobafklaringsforløb, hvor borgeren påbegynder forløbet i perioden fra og med 1. juli 2021 til og med 28. februar 2022, fraviges kravet om, at sagen skal forelægges rehabiliteringsteamet inden 4 uger, jf. § 109 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Sagerne skulle dog forelægges rehabiliteringsteamet senest 31. marts 2022.
Det følger af § 20, stk. 2, i bekendtgørelsen, at i sager omfattet af stk. 1 kunne kommunen iværksætte en tværfaglig indsats i jobafklaringsforløbet, jf. § 108 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, og udarbejde rehabiliteringsplanens indsatsdel, jf. § 5, forud for, at sagen forelagdes for rehabiliteringsteamet. Bestemmelsen er ikke længere relevant.
Det foreslås, at § 111 a ophæves.
Forslaget vil indebære, at reglerne udstedt i medfør af § 111 a i bekendtgørelse om rehabiliteringsplan og rehabiliteringsteamets indstilling om ressourceforløb, fleksjob, førtidspension mv., vil bortfalde.
Forslaget skal ses i sammenhæng med lovforslagets § 2, nr. 7, hvor det foreslås at nyaffatte § 109, således at en sag om det første jobafklaringsforløb kan behandles i rehabiliteringsteamet, hvis personen har behov for en tværfaglig indsats og kommunen vurderer, at der er behov for, at rehabiliteringsteamet afgiver indstilling om den tværfaglige indsats. Det vil således ikke længere være udgangspunktet, at alle sager om det første jobafklaringsforløb skal behandles i rehabiliteringsteamet. Der vil derfor heller ikke længere være en frist for, hvornår sagen eventuelt skal behandles i rehabiliteringsteamet.
Det følger således af dette forslag, at der ikke længere vil være behov for en bemyndigelse til at fravige fristen for, hvornår en sag om jobafklaringsforløb skal behandles i rehabiliteringsteamet.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
§ 3
Til nr. 1
Efter § 13 d, stk. 4, i lov om sygedagpenge skal kommunen udpege en gennemgående og koordinerende sagsbehandler til en sygemeldt, der er visiteret til kategori 3, jf. § 12 i lov om sygedagpenge.
Det fremgår af § 6, stk. 5, i lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., at kommunalbestyrelsen kan beslutte, at funktionen som gennemgående og koordinerende sagsbehandler for borgere i ressourceforløb og i jobafklaringsforløb, jf. § 36, stk. 3, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, og for sygemeldte borgere, jf. § 13 d i lov om sygedagpenge, kan overdrages til en anden enhed i kommunen end jobcenteret. Den gennemgående og koordinerende sagsbehandler fra en anden enhed end jobcenteret kan ikke træffe afgørelser efter beskæftigelseslovgivningen, jf. dog stk. 4.
Det foreslås, at i § 6, stk. 5, 1. pkt., udgår »og for sygemeldte borgere, jf. § 13 d i lov om sygedagpenge,«.
Forslaget vil betyde, at det alene er funktionen som gennemgående og koordinerende sagsbehandler for borgere i ressourceforløb og i jobafklaringsforløb, jf. § 36, stk. 3, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, der vil kunne overdrages til en anden enhed i kommunen end jobcenteret.
Forslaget skal ses i sammenhæng med lovforslagets § 1, nr. 2 og 11, hvor det foreslås at ophæve § 12, stk. 1, nr. 3, (visitationskategori 3) og § 13 d i lov om sygedagpenge, hvilket bl.a. indebærer, at det ikke længere vil være et krav, at kommunen udpeger en koordinerende sagsbehandler til sygemeldte med behov for en tværfaglig indsats.
Kommunen vil kunne udpege en koordinerende sagsbehandler for en sygemeldt borger, som skal have en tværfaglig indsats efter den foreslåede nyaffattelse af § 13 c i lov om sygedagpenge, jf. lovforslagets § 1, nr. 10, hvis kommunen vurderer, at der er behov for det. Funktionen som koordinerende sagsbehandler vil ikke kunne overdrages til en anden enhed i kommunen end jobcenteret.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.4.2 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Til nr. 2
Det fremgår af § 9, stk. 1, i lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., at kommunalbestyrelsen skal oprette et rehabiliteringsteam. Rehabiliteringsteamet er et dialog- og koordineringsforum, som afgiver en indstilling i alle sager, inden der træffes beslutning om og tilkendes ressourceforløb, fleksjob, tilskud til selvstændigt erhvervsdrivende og førtidspension, jf. dog § 17, stk. 3, og § 18, stk. 2, i lov om social pension. Indstillingen skal indeholde rehabiliteringsteamets vurderinger i forhold til borgerens muligheder for at opnå beskæftigelse eller uddanne sig.
Det fremgår endvidere, at herudover afgiver rehabiliteringsteamet indstilling i sager om jobafklaringsforløb efter kapitel 18 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, jf. dog stk. 2, i sygedagpengesager, hvor personen er visiteret til kategori 3 efter § 12 i lov om sygedagpenge, og i sager om ressourceforløb, der forelægges for rehabiliteringsteamet efter § 113, stk. 2, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Det foreslås, at i § 9, stk. 1, 4. pkt., ændres »jf. dog stk. 2, i sygedagpengesager, hvor personen er visiteret til kategori 3 efter § 12 i lov om sygedagpenge« til »i sygedagpengesager, der forelægges rehabiliteringsteamet efter § 13 c, stk. 3, i lov om sygedagpenge«.
Forslaget vil betyde, at rehabiliteringsteamet vil skulle afgive indstilling om indsatsen i de sager om det første jobafklaringsforløb, hvor der er behov for tværfaglig indsats, som kommunen vælger at forlægge rehabiliteringsteamet efter den foreslåede nyaffattelse af § 109 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, jf. lovforslagets § 2, nr. 7. Forslaget vil endvidere betyde, at rehabiliteringsteamet vil skulle afgive indstilling om indsatsen i de sygedagpengesager, hvor der er behov for en tværfaglig indsats, som kommunen vælger at forelægge for rehabiliteringsteamet efter den foreslåede nyaffattelse af § 13 c, stk. 3, jf. lovforslagets § 1, nr. 10.
Forslaget ændrer ikke på, at rehabiliteringsteamet fortsat vil skulle afgive indstilling i alle sager om et nyt jobafklaringsforløb, der forelægges rehabiliteringsteamet efter § 111, stk. 2, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Forslaget skal ses i sammenhæng med lovforslagets § 1, nr. 2 og 11, hvor det foreslås at ophæve § 12, stk. 1, nr. 3, (visitationskategori 3) og § 13 d i lov om sygedagpenge, der vedrører indsatsen for sygemeldte visiteret til kategori 3.
Forslaget skal endvidere ses i sammenhæng med lovforslagets § 1, nr. 10, hvor det foreslås at nyaffatte § 13 c i lov om sygedagpenge, således at en sag kan forelægges rehabiliteringsteamet, inden kommunen iværksætter en tværfaglig indsats, jf. § 13, c, stk. 3.
Herudover skal forslaget ses i sammenhæng med lovforslagets § 2, nr. 7, hvor det foreslås at nyaffatte § 109 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, således, at en sag om det første jobafklaringsforløb kan behandles i rehabiliteringsteamet, hvis personen har behov for en tværfaglig indsats og kommunen vurderer, at der er behov for, at rehabiliteringsteamet afgiver indstilling om den tværfaglige indsats.
Endelig skal forslaget ses i sammenhæng med lovforslagets § 3, nr. 3, hvor det foreslås at § 9, stk. 2, ophæves.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.4.2 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Til nr. 3
Efter § 9, stk. 1, 4. pkt., i lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., afgiver rehabiliteringsteamet indstilling i sager om jobafklaringsforløb efter kapitel 18 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, jf. dog stk. 2, i sygedagpengesager, hvor personen er visiteret til kategori 3 efter § 12 i lov om sygedagpenge, og i sager om ressourceforløb, der forelægges for rehabiliteringsteamet efter § 113, stk. 2, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Efter § 9, stk. 2, finder stk. 1 ikke anvendelse for sager om jobafklaringsforløb, når borgeren forventes fuldt raskmeldt inden 8 uger regnet fra tidspunktet for overgang til jobafklaringsforløb, eller når borgeren har fået en tværfaglig og helhedsorienteret indsats efter § 13 d i lov om sygedagpenge, og borgeren overgår fra sygedagpenge til jobafklaringsforløb ved ophør af sygedagpengene efter § 24, stk. 1, i lov om sygedagpenge.
Det foreslås, at § 9, stk. 2, ophæves.
Forslaget er en konsekvens af lovforslagets § 2, nr. 7, hvor det foreslås at nyaffatte § 109 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats således, at det fremover ikke vil være et krav, at alle sager om det første jobafklaringsforløb skal forelægges rehabiliteringsteamet.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Til nr. 4
Det fremgår af § 9, stk. 3, i lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., at formålet med rehabiliteringsteamet er med udgangspunkt i den enkelte borgers samlede situation at sikre en tværfaglig koordinering og en helhedsorienteret indsats på tværs af forvaltninger og myndigheder og med fokus på beskæftigelse og uddannelse, så den enkelte borger så vidt muligt får tilknytning til arbejdsmarkedet.
Rehabiliteringsteamet skal medvirke til, at der sker en parallel afklaring af den enkelte borgers beskæftigelsesmæssige, sociale og helbredsmæssige ressourcer og udfordringer med fokus på uddannelse, job og selvforsørgelse, samt at de samlede ressourcer anvendes effektivt og til gavn for den enkelte borger.
Det er kommunen, der beslutter, hvilke personer fra de respektive forvaltninger, der skal deltage i rehabiliteringsteamet.
Kommunen kan efter behov inddrage kommunale eller eksterne eksperter til støtte for rehabiliteringsteamets arbejde og indstilling.
Efter lovens § 10, stk. 1, skal rehabiliteringsteamet have en tværfaglig sammensætning med repræsentanter fra relevante forvaltningsområder, herunder 1) beskæftigelsesområdet, 2) sundhedsområdet, 3) socialområdet, 4) regionen ved en sundhedskoordinator, jf. § 14, og 5) undervisningsområdet i sager vedrørende borgere under 30 år uden erhvervskompetencegivende uddannelse og i øvrige sager efter behov.
Det fremgår af lovens § 10, stk. 2, at borgeren og borgerens sagsbehandler deltager i rehabiliteringsteamets møder, når borgerens sag behandles. Sagen kan dog behandles uden borgerens deltagelse, hvis det er åbenbart formålsløst at udvikle borgerens arbejdsevne.
Efter lovens § 11, stk. 1, skal rehabiliteringsteamet drøfte og afgive indstilling om, 1) hvorvidt borgeren skal gives jobafklaringsforløb, ressourceforløb, fleksjob, tilskud til selvstændigt erhvervsdrivende, anden beskæftigelsesrettet indsats eller førtidspension, jf. dog stk. 3, 2) hvilke beskæftigelsesmæssige, sociale og sundhedsmæssige indsatser der er nødvendige, for at den enkelte borger opnår tilknytning til arbejdsmarkedet, og hvordan disse indsatser koordineres, og 3) hvordan opfølgning på ressourceforløbet eller jobafklaringsforløbet tilrettelægges, så borgeren støttes i at fastholde uddannelses- og beskæftigelsesmålet, herunder hvorvidt og i hvilket omfang der er brug for mentorstøtte for at sikre, at indsatsen realiseres.
Efter lovens § 11, stk. 2, træffer kommunen afgørelse i sagen på baggrund af rehabiliteringsteamets indstilling. Hvis kommunen ikke følger rehabiliteringsteamets indstilling, skal sagen forelægges for rehabiliteringsteamet på ny, inden der træffes afgørelse.
Det foreslås, at § 10, stk. 1 , affattes »Rehabiliteringsteamet skal være tværfagligt sammensat med en repræsentant fra kommunens beskæftigelsesområde og en repræsentant fra regionen ved en sundhedskoordinator, jf. § 14. Herudover skal der være repræsentanter fra andre relevante forvaltningsområder, herunder fra sundheds-, social-, eller undervisningsområdet, når det er relevant for sagen.«.
Forslaget vil betyde, at der i rehabiliteringsteamet altid vil skulle være en repræsentant fra kommunens beskæftigelsesområde og en repræsentant fra regionen ved en sundhedskoordinator, og at kommunen fremover ud fra en konkret vurdering kan beslutte, hvilke øvrige repræsentanter, der skal deltage i sagens behandling i rehabiliteringsteamet.
Kommunen vil altid skulle sørge for at inddrage repræsentanter fra andre forvaltningsområder, f.eks. fra sundheds-, social-, eller undervisningsområdet, i det omfang, det er relevant for borgerens sag. Hvis kommunen eksempelvis vurderer, at det er relevant for borgeren at få en indsats, der hører under socialområdet, vil der ud over repræsentanten fra beskæftigelsesområdet og sundhedskoordinatoren, også skulle være en repræsentant fra socialområdet, når borgerens sag behandles i rehabiliteringsteamet. Hver repræsentant fra øvrige forvaltningsområder skal repræsentere det område, der har kompetencen til at iværksætte indsatser inden for det pågældende område.
Forslaget vil gælde for samtlige sager, der skal behandles i rehabiliteringsteamet, dvs. ud over sager om sygedagpenge og jobafklaringsforløb også sager, der behandles i rehabiliteringsteamet med henblik på, at borgeren skal have ressourceforløb, fleksjob, tilskud til selvstændigt erhvervsdrivende eller førtidspension.
Forslaget ændrer ikke på reglerne om rehabiliteringsteamets formål, opgaver m.v.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.2 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Til nr. 5
Efter § 12, stk. 2, i lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., kan beskæftigelsesministeren fastsætte nærmere regler om indhold og procedurer for rehabiliteringsteamets indstilling i sager om jobafklaringsforløb og sygedagpenge visiteret til kategori 3, jf. § 12 i lov om sygedagpenge.
Det foreslås, at i § 12, stk. 2, ændres »visiteret til kategori 3, jf. § 12 i lov om sygedagpenge« til », der forelægges rehabiliteringsteamet efter § 13 c, stk. 3, i lov om sygedagpenge«.
Forslaget vil betyde, at beskæftigelsesministeren vil kunne fastsætte nærmere regler om indhold og procedurer for rehabiliteringsteamets indstilling i sager om jobafklaringsforløb og sygedagpenge, der forelægges rehabiliteringsteamet efter den foreslåede nyaffattelse af § 13 c, stk. 3, i lov om sygedagpenge, jf. lovforslagets § 1, nr. 10.
Den foreslåede ændring er en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 2 og 10, hvor det foreslås at ophæve § 12, stk. 1, nr. 3, (visitationskategori 3) og nyaffatte § 13 c i lov om sygedagpenge.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.4.2 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Til nr. 6
Efter § 14 i lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., skal sundhedskoordinatoren deltage i rehabiliteringsteamet, jf. § 10, stk. 1, nr. 4, og skal efter behov yde bistand i kommunens forberedelse af sager til forelæggelse for teamet samt i teamet bidrage til vurdering af den konkrete sag. Sundhedskoordinatorens vurdering indgår som en del af teamets indstilling i den enkelte sag.
Det foreslås, at i § 14, stk. 1, udgår »nr. 4,«.
Forslaget er en konsekvens af lovforslagets § 3, nr. 4, hvor det foreslås at nyaffatte § 10, stk. 1.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.2 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Til nr. 7
Det følger af § 15 i lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., at i sagsbehandlingen i sager, som skal behandles i rehabiliteringsteamet, og i sager om jobafklaringsforløb, ressourceforløb, fleksjob og tilskud til selvstændigt erhvervsdrivende og i sygedagpengesager visiteret til kategori 3 efter § 12 i lov om sygedagpenge, kan kommunen alene 1) benytte sundhedsfaglig rådgivning og vurdering fra den kliniske funktion og den praktiserende læge og 2) rekvirere lægeattester fra den praktiserende læge og speciallægeattester fra den kliniske funktion.
Efter lovens § 17, stk. 2, fastsætter beskæftigelsesministeren efter forhandling med ministeren for sundhed og forebyggelse nærmere regler om krav til organiseringen, tilrettelæggelsen og indholdet i den sundhedsfaglige rådgivning, som kommunen indhenter til brug for sagsbehandlingen i sager, som skal behandles i rehabiliteringsteamet, i sager om jobafklaringsforløb, ressourceforløb og fleksjob og i sygedagpengesager visiteret til kategori 3 efter § 12 i lov om sygedagpenge.
Der er i bekendtgørelse om sundhedsfaglig rådgivning og vurdering i sager om ressourceforløb, fleksjob, førtidspension, seniorpension m.v. fastsat nærmere regler om krav til organiseringen, tilrettelæggelsen og indholdet i den sundhedsfaglige rådgivning til brug for sagsbehandlingen i sager, som skal behandles i rehabiliteringsteamet, i sager om jobafklaringsforløb, ressourceforløb og fleksjob og i sygedagpengesager visiteret til kategori 3 efter § 12 i lov om sygedagpenge.
Det foreslås, at i § 15 og § 17, stk. 2, udgår »og i sygedagpengesager visiteret til kategori 3 efter § 12 i lov om sygedagpenge«.
Forslaget skal ses i sammenhæng med lovforslagets § 1, nr. 2 og 10, hvor det foreslås at ophæve § 12, stk. 1, nr. 3, (visitationskategori 3) og nyaffatte § 13 c i lov om sygedagpenge, som bl.a. vedrører indsatsen til sygemeldte i visitationskategori 2.
Forslaget vil betyde, at § 15, nr. 1 og 2, ikke vil gælde for sygedagpengesager. Reglerne i § 15, nr. 1 og 2, vil fortsat gælde i sagsbehandlingen af alle sager, som skal behandles i rehabiliteringsteamet.
Sager som skal behandles i rehabiliteringsteamet vil bl.a. omfatte sager om sygemeldte i kategori 2, som har behov for en tværfaglig indsats, og hvor kommunen vælger at forelægge sagen for rehabiliteringsteamet efter den foreslåede nyaffattelse af § 13 c, stk. 3, i lov om sygedagpenge, jf. lovforslagets § 1, nr. 10. I disse sager vil kommunen eksempelvis alene kunne rekvirere lægeattester fra den praktiserende læge og speciallægeattester fra klinisk funktion i forbindelse med, at kommunen forbereder sagen til behandling i rehabiliteringsteamet.
Forslaget vil også medføre, at reglerne udstedt med hjemmel i lovens § 17, stk. 2, i bekendtgørelse om sundhedsfaglig rådgivning til brug for sagsbehandlingen i sager om sygedagpenge, kontanthjælp, revalidering m.v., og som vedrører sygedagpengesager visiteret til kategori 3 efter § 12 i lov om sygedagpenge, vil bortfalde.
Beskæftigelsesministeren vil fortsat kunne fastsætte regler om krav til organiseringen, tilrettelæggelsen og indholdet i den sundhedsfaglige rådgivning, som kommunen indhenter til brug for sagsbehandlingen i sager, som skal behandles i rehabiliteringsteamet. Sager, som skal behandles i rehabiliteringsteamet vil bl.a. omfatte sager om sygemeldte i kategori 2, som har behov for en tværfaglig indsats, og hvor kommunen vælger at forelægge sagen for rehabiliteringsteamet efter den nyaffattede § 13 c, stk. 3, i lov om sygedagpenge, jf. lovforslagets § 1, nr. 10.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.4.2 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.