Lov om ændring af lov om spil, lov om afgifter af spil, lov ...
Gældende
LOV nr 375 af 28/03/2022
Skatteministeriet
Ændringer:
0
Lov om ændring af lov om spil, lov om afgifter af spil, lov om udlodning af overskud og udbytte fra lotteri, folkeoplysningsloven og lov om Danske Spil A/S (Sammenlægning af Danske Spil A/S og Det Danske Klasselotteri A/S)
I lov om spil, jf. lovbekendtgørelse nr. 1303 af 4. september 2020, som ændret ved § 4 i lov nr. 650 af 8. juni 2016 og § 2 i lov nr. 533 af 27. marts 2021, foretages følgende ændringer:
1. I § 8, stk. 1 og to steder i stk. 2, ændres »Det Danske Klasselotteri A/S« til: »Danske Spil A/S«.
2. I overskriften før § 9 udgår »og Det Danske Klasselotteri A/S’«.
3. I § 9, stk. 1, udgår »og Det Danske Klasselotteri A/S«.
I lov om afgifter af spil, jf. lovbekendtgørelse nr. 1209 af 13. august 2020, som ændret ved § 4 i lov nr. 2226 af 29. december 2020, foretages følgende ændring:
1. I § 4 ændres »Det Danske Klasselotteri A/S« til: »Indehaveren af Danske Spil A/S’ tilladelse til udbud af klasselotteri«.
I lov nr. 1532 af 19. december 2017 om udlodning af overskud og udbytte fra lotteri, som ændret ved § 3 i lov nr. 785 af 4. maj 2021, foretages følgende ændringer:
1. Lovens titel affattes således:
»Lov om udlodning af overskud fra lotteri«.
2. § 1, nr. 2 og 3, ophæves, og i stedet indsættes:
»2) Overskud: Det resultat, Danske Spil A/S opnår efter skat ved udbud af lotteri og klasselotteri, fratrukket reserver, der skal bindes på egenkapitalen, tilført reserver, der frigives fra den bundne del af egenkapitalen, og fratrukket overskud fra lotteri udbudt i Grønland.«
Nr. 4-6 bliver herefter nr. 3-5.
3. To steder i § 1, nr. 5, 2. pkt., der bliver nr. 4, 2. pkt., udgår »og udbytte«.
4. § 1, nr. 6, der bliver nr. 5, affattes således:
»5) Forbrugerprisindekset: Forbrugerprisindekset for det pågældende år, som opgøres af Danmarks Statistik.«
5. § 2, stk. 1-4, ophæves, og i stedet indsættes:
»Udlodningsbeløbet fastsættes årligt som overskud fra Danske Spil A/S på baggrund af regnskabsperioden, der afsluttes i det forudgående kalenderår, samt et udligningsbeløb, jf. stk. 3, 1. pkt., og eventuelle ekstraordinære statslige kompensationsbeløb efter stk. 4. Udlodningsbeløbet fratrækkes det beløb, der tilfalder staten, hvis overskuddet overstiger udlodningsloftet, jf. stk. 3, 2. pkt. Udlodningsbeløbet fratrækkes endvidere det beløb, der tilfalder staten, hvis Danske Spil A/S frigiver reserver fra egenkapitalen, jf. stk. 4.
Stk. 2. Udlodningsloftet fastsættes til 2.046,6 mio. kr. i udlodningsåret 2019 og reguleres årligt med forbrugerprisindekset. Indekset anvendes med én decimal. Det regulerede beløb afrundes opad til nærmeste hele millioner kroner.
Stk. 3. Udligningsbeløbet fastsættes som 60 pct. af forskellen mellem udlodningsloftet, jf. stk. 2, og overskuddet, hvis overskuddet er mindre end udlodningsloftet. Overstiger overskuddet udlodningsloftet, jf. stk. 2, fordeles 40 pct. af forskellen mellem udlodningsloftet og overskuddet til udlodningsmodtagerne, og de resterende 60 pct. af forskellen mellem udlodningsloftet og overskuddet tilfalder staten.«
Stk. 5 bliver herefter stk. 4.
6. Tre steder i § 28, stk. 1, og i § 29 ændres »Moderniseringsstyrelsen« til: »Økonomistyrelsen«.
I folkeoplysningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1115 af 31. august 2018, som ændret ved § 9 i lov nr. 1052 af 30. juni 2020, foretages følgende ændring:
Stk. 2. § 3, nr. 2, har virkning for det overskud, som tilgår udlodningsbeløbet i 2023 og senere år.
Stk. 3. Udbytte fra Det Danske Klasselotteri A/S for regnskabsperioden fra og med den 1. april 2021 til og med den 31. marts 2022 tilgår udlodningsbeløbet i 2023, jf. § 2, stk. 1, i lov om udlodning af overskud fra lotteri som affattet ved denne lovs § 3, nr. 1 og 5.
Stk. 4. Overskud fra Danske Spil A/S’ udbud af klasselotteri for regnskabsperioden fra og med den 1. april 2022 til og med den 31. december 2022 tilgår ikke udlodningsbeløbet, jf. § 2, stk. 1, i lov om udlodning af overskud fra lotteri som affattet ved denne lovs § 3, nr. 1 og 5.
Det fremgår af § 8, stk. 1, i lov om spil, at tilladelsen til klasselotteri kun kan gives til Klasselotteriet, Landbrugslotteriet
og Almindeligt Dansk Vare- og Industrilotteri (Varelotteriet).
Af § 8, stk. 2, i lov om spil, fremgår det, at tilladelsen til Klasselotteriet med skatteministerens godkendelse kan overdrages
til et af Klasselotteriet helejet datterselskab.
Det foreslås at ændre § 8
, så ”Det Danske Klasselotteri A/S” ændres til: ”Danske Spil A/S”.
Det betyder, at tilladelsen til Klasselotteriet til udbud af klasselotteri overdrages til Danske Spil, og tilladelsen kan efter
skatteministerens godkendelse, overdrages til et af Danske Spils helejede datterselskaber. Det datterselskab, som tilladelsen i
første omgang ønskes overdraget til, er Klasselotteriet.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1.1. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2-4
Det fremgår af § 9 i lov om spil, at Danske Spil og Klasselotteriet i medfør af lov om spil kan ansøge om tilladelse til at udbyde
andre spil i selvstændige selskaber. De i § 9 nævnte spil er spil på det konkurrenceudsatte marked.
Danske Spil har gjort brug af den mulighed, som § 9 tillader, og udbyder f.eks. væddemål og onlinekasino fra datterselskabet
Danske Licens Spil A/S, mens Klasselotteriet ikke har gjort brug af muligheden.
Med den foreslåede sammenlægning, hvor Klasselotteriet bliver et helejet datterselskab under Danske Spil og dermed ophører med at
være et selvstændigt selskab, jf. beskrivelsen herom under pkt. 1 i lovforslagets almindelige bemærkninger, skal der foretages en
række konsekvensændringer i lov om spil.
I overskriften før § 9
og i § 9, stk. 1
, i lov om spil, bliver ”Det Danske Klasselotteri A/S” overflødig. Det foreslås derfor at lade dette udgå.
Det fremgår af § 9, stk. 2, i lov om spil, at ”Spillemyndigheden kan fastsætte nærmere regler for selskaberne, som nævnt i stk. 1,
om konkurrence- og regnskabsmæssige forhold”. ”Selskaberne”, som der i stk. 2 refereres til, er Danske Spil og Klasselotteriet.
Henset til, at ”Det Danske Klasselotteri A/S” udgår af stk. 1, foreslås det at ændre § 9, stk. 2
, så ”selskaberne, som er nævnt i stk. 1”, ændres til: ”Danske Spil A/S”.
Ændringerne er konsekvenser af den foreslåede sammenlægning, hvor Klasselotteriet bliver et helejet datterselskab under Danske
Spil.
Det fremgår af § 3 i lov om afgifter af spil, at indehaverne af tilladelse til udbud af klasselotteri (Det Danske Klasselotteri
A/S, Landbrugslotteriet og Almindeligt Dansk Vare- og Industrilotteri (Varelotteriet)) skal betale en afgift på 15 pct. beregnet
af den del af gevinstbeløbet, der overstiger 200 kr.
Efter sammenlægning af Danske Spil og Klasselotteriet, vil det være Danske Spil eller det af Danske Spils datterselskaber, som
udbyder klasselotteri, der skal betale afgiften på 15 pct. beregnet af den del gevinstbeløbet, som overstiger 200 kr.
I henhold til § 4 i lov om afgifter af spil skal Klasselotteriet, som det eneste selskab af de tre selskaber, der udbyder
klasselotteri, betale en tillægsafgift på 6 pct. af indskudssummen.
Det foreslås at ændre § 4
, så ”Det Danske Klasselotteri A/S” ændres til: ”Indehaveren af Danske Spil A/S’ tilladelse til udbud af klasselotteri”.
Det betyder, at Danske Spil eller det af Danske Spils datterselskaber, som benytter Danske Spils tilladelse til at udbyde
klasselotteri, skal betale tillægsafgiften på 6 pct. af indskudssummen.
I første omgang vil det blive Danske Spils nye datterselskab Klasselotteriet, der vil skulle betale indskudsafgiften, idet der,
jf. aktstykke nr. 62 af 25. november 2021 om sammenlægningen af Danske Spil A/S og Det Danske Klasselotteri A/S, lægges op til en
transaktionsmodel, hvor Danske Spils udbud af klasselotteri vil skulle udbydes af dette datterselskab. Hvis Danske Spil på et
senere tidspunkt ønsker en ændring af organiseringen af udbuddet af klasselotteri, så udbuddet sker under et andet helejet
datterselskab, f.eks. Danske Lotteri Spil A/S, vil det være dette datterselskab, der overtager forpligtelsen om at betale
tillægsafgiften på 6 pct. af indskudssummen.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at der ikke sker en ændring af beskatningen af spil, og at statens provenu som
udgangspunkt ikke bliver mindre.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.2.1. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det fremgår af den gældende § 2, i lov om udlodning af overskud og udbytte fra lotteri (udlodningsloven), at udlodningsbeløbet
fastsættes årligt som overskud fra Danske Spil og udbytte fra Klasselotteriet.
Det foreslås, som konsekvens af at resultatet fra udbud af klasselotteri bliver en del af Danske Spils overskud, at begrebet
”udbytte” udgår af udlodningslovens titel.
Til nr. 2
Det fremgår af den gældende § 2, i lov om udlodning af overskud og udbytte fra lotteri (udlodningsloven), at overskud defineres,
som det resultat, Danske Spil A/S opnår efter skat ved udbud af lotteri, fratrukket reserver, der skal bindes på egenkapitalen, og
overskud fra spil udbudt i Grønland.
Det foreslås at definere overskud i udlodningslovens § 1, nr. 2, som det resultat, Danske Spil opnår efter skat ved udbud af
lotteri og klasselotteri i medfør af lov om spil, fratrukket eller tilført reserver, der skal henholdsvis bindes på eller frigives
fra den bundne del af egenkapitalen, og fratrukket overskud fra lotteri udbudt i Grønland.
Bestemmelsen er en konsekvens af den foreslåede sammenlægning af Danske Spil og Klasselotteriet, der bevirker, at Danske Spils
overskud efter udlodningsloven både hidrører fra udbud af lotteri og klasselotteri.
Derudover er definitionen af overskud præciseret, således at denne også inkluderer reserveret overskud, der frigives fra den
bundne del af Danske Spils egenkapital, men ikke overskud fra lotteri udbudt i Grønland.
Præciseringen har til formål at beskrive den eksisterende praksis og vil derfor ikke påvirke udlodningsbeløbet.
Til nr. 3
Det foreslås som konsekvens af, at resultatet fra udbud af klasselotteri bliver en del af Danske Spils overskud, at begrebet
”udbytte” udgår af udlodningslovens § 1, nr. 5, 2. pkt., der bliver nr. 4.
Til nr. 4
Det foreslås, at definitionen af forbrugerprisindekset i udlodningslovens § 1, nr. 6, ændres fra forbrugerprisindekset fra den til
enhver tid nyeste udgave af Økonomisk Redegørelse til forbrugerprisindekset fra Danmarks Statistik. Forbrugerprisindekset fra
Danmarks Statistik er identisk med forbrugerprisindekset fra Økonomisk Redegørelse.
Ændringen er indsat for at give mere fleksibilitet i forhold til det præcise udbetalingstidspunkt af udlodningsmidlerne. Danmarks
Statistik udgiver det endelige forbrugerprisindeks for forudgående år allerede i januar måned det efterfølgende år. Det endelige
forbrugerindeks for forudgående år fremgår imidlertid først af den udgave af Økonomisk Redegørelse, der udgives i maj måned det
efterfølgende år. Ændringen tillader dermed en tidligere udbetaling af udlodningsmidlerne. Ændringerne har ikke betydning for
udlodningsbeløbet.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.3.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 5
Af den gældende § 2 i lov om udlodning af overskud og udbytte af lotteri (udlodningsloven) fremgår en bestemmelse om fastsættelsen
af udlodningsbeløbet i overgangsperioden efter ændringen af udlodningsmodellen i 2017.
Det foreslås, at § 2, stk. 1-4, ophæves, og at der i stedet indsættes tre nye stykker.
I stk. 1
foreslås det, at det i lighed med den gældende lov fremgår, at udlodningsbeløbet fastsættes årligt som overskud fra Danske Spil
A/S på baggrund af regnskabsperioden, der afsluttes i det forudgående kalenderår, samt et udligningsbeløb, jf. stk. 3, 1. pkt. og
eventuelle ekstraordinære statslige kompensationsbeløb efter stk. 4. Hertil foreslås, at udlodningsbeløbet fratrækkes det beløb,
der tilfalder staten, hvis overskuddet overstiger udlodningsloftet, og at udlodningsbeløbet endvidere fratrækkes det beløb, der
tilfalder staten, hvis Danske Spil A/S frigiver reserver fra egenkapitalen.
De foreslåede ændringer har til formål at præcisere den gældende praksis og skrive den forældede overgangsordning ud efter
ændringen af udlodningsmodellen i 2017. Ændringerne har ikke betydning for udlodningsbeløbet.
I stk.
2 foreslås det, at udlodningsloftet fastsættes til 2.046,6 mio. kr. i udlodningsåret 2019, hvorefter det reguleres årligt med
forbrugerprisindekset, som anvendes med én decimal, hvorefter det regulerede beløb afrundes opad til nærmeste hele millioner kr.
Den foreslåede ændring er en konsekvens af ændringen af den forældede overgangsordning efter ændringen af udlodningsmodellen i
2017. Ændringerne har ikke betydning for udlodningsbeløbet.
I stk. 3
foreslås det, at udligningsbeløbet fastsættes som 60 pct. af forskellen mellem udlodningsloftet, jf. stk. 2, og overskuddet, hvis
overskuddet er mindre end udlodningsloftet. Yderligere foreslås det, at hvis overskuddet overstiger udlodningsloftet, fordeles 40
pct. af forskellen mellem udlodningsloftet og overskuddet til udlodningsmodtagerne, og de resterende 60 pct. af forskellen mellem
udlodningsloftet og overskuddet tilfalder staten.
Den foreslåede bestemmelse er i overensstemmelse med den gældende udlodningslov, dog præciseret som konsekvens af, at den
forældede overgangsordning efter ændringen af udlodningsmodellen i 2017 er udgået. Ændringerne har ikke betydning for
udlodningsbeløbet.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.3.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 6
Det fremgår af § 28, stk. 1, i lov om udlodning af overskud og udbytte af lotteri (udlodningsloven), at indbetalingerne fra Danske
Spil skal ske til Moderniseringsstyrelsen. Af den gældende udlodningslovs § 29 fremgår det, at Moderniseringsstyrelsen herefter
forestår viderebetalingen af beløbene.
Det foreslås, at der tre steder i § 28, stk. 1
og i § 29
, foretages en ændring således at det fremgår, at indbetalingerne ikke skal ske til Moderniseringsstyrelsen, men til
Økonomistyrelsen, der herefter forestår viderebetalingen af beløbene. Forslaget er en konsekvens af, at Moderniseringsstyrelsen
den 3. marts 2020 skiftede navn til Økonomistyrelsen.
Til nr. 7
Det fremgår af § 28, stk. 1, i lov om udlodning af overskud og udbytte af lotteri (udlodningsloven), at Danske Spil indbetaler
overskud for det pågældende regnskabsår til Moderniseringsstyrelsen (nu Økonomistyrelsen) halvårligt hver den 30. juni og den 31.
december, med endelig afregning i marts måned efter regnskabet er godkendt.
Der foreslås i § 28, stk. 1
, 2. pkt.,
at den endelige afregning rykkes fra marts måned til april måned.
Ændringen skyldes, at der ønskes mulighed for at afholde ordinær generalforsamling i Danske Spil i april måned, hvor der formelt
tages stilling til anvendelse af selskabets overskud, herunder udlodning af overskud fra lotteri og klasselotteri, på baggrund af
det forudgående regnskabsår. Udlodningsmidlerne udbetales fortsat fra Moderniseringsstyrelsen (nu Økonomistyrelsen) til
ressortministerierne senest i maj måned. Ressortministerierne udbetaler herefter midlerne i løbet af året.
Til nr. 8
Det fremgår af den gældende § 28, stk. 2, i lov om udlodning af overskud og udbytte af lotteri (udlodningsloven), at
Klasselotteriet indbetaler udbytte til Moderniseringsstyrelsen (nu Økonomistyrelsen) efter regnskabsårets afslutning.
Klasselotteriets regnskabsår foreslås omlagt fra perioden fra og med den 1. april til og med den 31. marts til Danske Spils
regnskabsår, der følger kalenderåret (1. januar til 31. december).
Som konsekvens af omlægningen af regnskabsåret, og at overskud fra Danske Spil fremover vil udgøre det samlede resultat efter skat
fra udbud af lotteri og klasselotteri fratrukket reserver, der skal bindes på egenkapitalen og lotteri udbudt i Grønland, og
tilført reserver, der frigives fra den bundne del af egenkapitalen, jf. ovenfor, vil resultatet fra udbud af klasselotteri
fremover blive indbetalt som en del af overskuddet fra Danske Spil i henhold til § 28, stk. 1, i udlodningsloven.
Den gældende § 28, stk. 2, i udlodningsloven, er herefter ikke længere relevant, og det foreslås, at bestemmelsen udgår.
Det fremgår af § 12, i folkeoplysningslovens, at kommunalbestyrelsen varetager administrationen i forbindelse med aflønning m.v.
fastsat i medfør af § 52 af ledere og lærere ved virksomhed for de foreninger, der ønsker det, og som ikke er tilknyttet en
landsdækkende organisation, der gennem Oplysningsforbundenes Fællesråd modtager tilskud efter en henvisning til lov om udlodning
af overskud og udbytte fra lotteri.
Det foreslås at ændre § 12
derved, at ”og udbytte” udgår. Det betyder, at henvisningen til lov om udlodning af overskud og udbytte fra lotteri ændres til lov
om udlodning af overskud fra lotteri som en konsekvens af den foreslåede ændring af titlen på udlodningsloven, jf. lovforslagets §
2, nr. 1.
Det fremgår af § 4, stk. 1, i lov om Danske Spil A/S, at overskud, der fremkommer ved udbud af lotteri her i landet, opgøres og
udloddes efter lov om udlodning af overskud og udbytte fra lotteri (udlodningsloven).
Som følge af sammenlægningen af Danske Spil og Klasselotteriet foreslås det, at § 4, stk. 1
, ændres ved, at der efter ”af lotteri” indsættes ”og klasselotteri”. Det betyder, at bestemmelsen vil blive udvidet til også at
omfatte overskud, der fremkommer ved udbud af klasselotteri her i landet.
Det foreslås endvidere, at ”og udbytte” udgår. Det betyder, at henvisningen til lov om udlodning af overskud og udbytte fra
lotteri vil blive ændret til lov om udlodning af overskud fra lotteri, og det er en konsekvens af den foreslåede ændring af titlen
på denne lov, jf. lovforslagets § 3, nr. 1.
Med de foreslåede ændringer sikres det, at det fortsat vil være overskuddet fra lotteri og klasselotteri, der i overensstemmelse
med udlodningsloven udloddes til fordeling til udlodningsmodtagerne.
De foreslåede ændringer af § 4, stk. 1, skal ses i sammenhæng med den foreslåede sammenlægning af Danske Spil og Klasselotteriet.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.4.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. april 2022.
Den foreslåede dato for lovens ikrafttræden skyldes, at den nuværende regnskabsperiode for Klasselotteriet løber til og med den
31. marts 2022 (fra og med den 1. april 2021 til og med den 31. marts 2022). Med den 1. april 2022, som er den foreslåede
ikrafttrædelsesdato, vil sammenlægningen mellem Danske Spil og Klasselotteriet finde sted samtidig med, at Klasselotteriet (som et
nyt datterselskab under Danske Spil) påbegynder et nyt regnskabsår (det forkortede regnskabsår fra og med den 1. april 2022 til og
med den 31. december 2022).
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, fordi hovedlovene ikke gælder for Færøerne og Grønland, og vil således ikke kunne
blive sat i kraft for Færøerne og Grønland.
I stk. 2
og 3
præciseres det, at udlodningsmidlerne i 2023 består af Klasselotteriets udbytte for regnskabsperioden fra og med den 1. april 2021
til og med den 31. marts 2022 samt Danske Spils overskud fra lotteri, der er udbudt af Danske Lotteri Spil A/S, i 2022.
Udlodningsmidlerne for 2024 og årene frem vil bestå af overskuddet fra Danske Spils udbud af lotteri og klasselotteri (fra
datterselskaberne Danske Lotteri Spil A/S og Klasselotteriet) fra det forudgående regnskabsår, dvs. udlodningen for f.eks. 2024
vil basere sig på regnskabsperioden fra og med den 1. januar 2023 til og med den 31. december 2023 for begge selskaber.
I stk. 4
præciseres det, at det overskud, der opstår som følge af ændringen af regnskabsåret for Danske Spils udbud af klasselotteri og det
deraf selvstændige forkortet regnskabsperiode (fra og med den 1. april 2022 til og med den 31. december 2022), ikke tilgår
udlodningsbeløbet.
Det forventes, at Klasselotteriet med afsæt i en bestyrelsesbeslutning omlægger sit regnskabsår fra 2023. Dermed vil
Klasselotteriets regnskabsår i 2022, som normalt ville løbe i perioden fra den 1. april 2022 til den 31. marts 2023, at blive
afsluttet allerede den 31. december 2022, hvormed regnskabsåret reduceres til ni måneder (fra og med den 1. april 2022 til og med
den 31. december 2022). Den 1. januar 2023 vil Klasselotteriet påbegynde et nyt regnskabsår, der følger kalenderåret, og som
således harmonerer med regnskabsåret for Danske Spil.
Når Klasselotteriets regnskabsår omlægges, så det er det samme som Danske Spils, fremrykkes de fremtidige indbetalinger af
overskuddet fra Klasselotteriet, hvormed der opstår en overgangsperiode med et overskud fra Klasselotteriets forkortede
regnskabsår på ni måneder (fra og med den 1. april 2022 til og med den 31. december 2022), som forventes at udgøre i
størrelsesorden 75 mio. kr.
Overskuddet fra overgangsperioden opstår som følge af, at påbegyndelsen af Klasselotteriets regnskabsår fremrykkes i 2023, og at
praksis for indbetaling for Klasselotteriet harmoniseres med Danske Spils praksis, således at indbetalinger fra Klasselotteriet
ikke kun sker efter regnskabsårets afslutning, men derimod løbende som to acontoindbetalinger i løbet af regnskabsåret og
eventuelt en endelig restbetaling efter regnskabsårets afslutning.
Med omlægningen af Klasselotteriets regnskabsår vil udlodningsmidlerne for 2024 og årene frem bestå af overskuddet fra Danske
Spils datterselskaber Danske Lotteri Spil A/S og Klasselotteriet fra det forudgående regnskabsår, dvs. at udlodningsmidlerne for
f.eks. 2024 vil basere sig på regnskabsperioden fra og med den 1. januar 2023 til og med den 31. december 2023 for begge
selskaber.
Udlodningsmidlerne i 2023 (regnskabsåret 2022) vil derfor som udgangspunkt basere sig på overskud udloddet fra Danske Lotteri Spil
A/S for regnskabsperioden fra og med den 1. januar 2022 til og med den 31. december 2022 samt udbytte fra Klasselotteriet for
regnskabsperioden fra og med den 1. april 2021 til og med den 31. marts 2022, dvs. et allerede afsluttet regnskabsår. Derudover
vil der være en overgangsperiode med et overskud fra Klasselotteriets forkortede regnskabsår på ni måneder (fra og med den 1.
april 2022 til og med den 31. december 2022).
Den foreslåede stk. 4 indebærer, at overskuddet fra overgangsperioden forbliver i Klasselotteriet i forbindelse med
sammenlægningen og ikke udbetales til udlodningsmodtagerne, som fortsat i 2023 og frem vil få udbetalt det forventede overskud fra
Klasselotteriet.
Det bemærkes, at Klasselotteriets udbyttepolitik er aftalebelagt med ”Bred aftale om Nordsøens fremtid” (2020), hvormed
Klasselotteriets udbyttepolitik fra regnskabsåret 2022 er fastlagt til 100 pct. af Klasselotteriets overskud fratrukket reserver,
der skal bindes på egenkapitalen. Klasselotteriets udbyttepolitik bidrager til finansieringen af aftalen.