LOV nr 753 af 13/06/2023
Social- og Boligministeriet
Lov om ændring af lov om social service, lov om retssikkerhed og administration på det sociale område og forskellige andre love (Ændringer som følge af barnets lov, initiativret for adopterede børn, adoption uden samtykke fra fødslen, samvær med børn på kvindekrisecentre m.v. og fasttrack for godkendelse af plejefamilier m.v.) § 30
I lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, jf. lovbekendtgørelse nr. 1401 af 11. oktober 2022, som ændret ved § 2 i lov nr. 2152 af 27. november 2021 og § 1 i lov nr. 326 af 28. marts 2023, foretages følgende ændringer:
1. I § 21 i, stk. 1, nr. 1, indsættes efter »lov om social service«: »eller § 90, nr. 1-3, i barnets lov«.
2. I § 21 i, stk. 1, nr. 2, ændres »§ 66, stk. 1, nr. 5 og 6,« til: »§ 43, stk. 1, nr. 6, i barnets lov«.
Justitsministeriet
Forarbejder til Lov om ændring af lov om social service, lov om retssikkerhed og administration på det sociale område og forskellige andre love (Ændringer som følge af barnets lov, initiativret for adopterede børn, adoption uden samtykke fra fødslen, samvær med børn på kvindekrisecentre m.v. og fasttrack for godkendelse af plejefamilier m.v.) § 30
RetsinformationTil nr. 1
Det fremgår af § 21 i i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, at en række arbejdsgivere, som opfylder betingelsen i § 21 a, stk. 2, efter ansøgning til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag kan blive fritaget for at betale merbidrag efter § 21 a, stk. 1, for elever og lærlinge på erhvervsuddannelsen til social- og sundhedshjælper og erhvervsuddannelsen til social- og sundhedsassistent, som arbejdsgiveren uddanner efter skriftlig aftale med den offentlige myndighed, som har indgået uddannelsesaftale med eleven eller lærlingen. Det fremgår af § 21 i, stk. 1, nr. 1, at dette gælder for private leverandører, der udfører opgaver efter §§ 83, 83 a eller 86 i serviceloven.
Efter § 44 i serviceloven finder bestemmelserne i § 83, § 84, stk. 1, og § 86, stk. 2, tilsvarende anvendelse vedrørende børn, der har behov herfor.
Det fremgår af § 83, stk. 1, i serviceloven, at kommunalbestyrelsen skal tilbyde personlig hjælp og pleje, hjælp eller støtte til nødvendige praktiske opgaver i hjemmet og madservice.
Det fremgår af § 84, stk. 1, i serviceloven, at kommunalbestyrelsen skal tilbyde afløsning eller aflastning til ægtefælle, forældre eller andre nære pårørende, der passer en person med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne.
Det fremgår af § 86, stk. 2, at kommunalbestyrelsen skal tilbyde hjælp til at vedligeholde fysiske eller psykiske færdigheder til personer, som på grund af nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer har behov herfor.
Det foreslås, at der tilføjes en henvisning til § 90, nr. 1-3, i barnets lov i § 21 i, stk. 1, nr. 1, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
Den foreslåede ændring vil betyde, at private leverandører, der udfører opgaver efter § 83, § 84, stk. 1, eller § 86, stk. 2, i serviceloven, jf. § 90, nr. 1-3, i det samtidigt fremsatte forslag til barnets lov vil være omfattet af bestemmelsen i § 21 i, stk. 1, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag og dermed vil kunne blive fritaget for merbidrag efter § 21 a, stk. 1, for elever og lærlinge på uddannelserne til social- og sundhedshjælper og social- og sundhedsassistent, som arbejdsgiveren uddanner efter skriftlig aftale med den offentlige myndighed, som har indgået uddannelsesaftalen med eleven eller lærlingen.
Den foreslåede ændring er begrundet i, at personlig hjælp og pleje, hjælp eller støtte til nødvendige praktiske opgaver i hjemmet og madservice efter § 83 i serviceloven, for så vidt angår børn og unge, med § 90, nr. 1, i det samtidigt fremsatte forslag til barnets lov foreslås reguleret i denne lov. Det fremgår af § 90, nr. 1, i det samtidigt fremsatte forslag til barnets lov, at § 83 i serviceloven finder tilsvarende anvendelse for børn, unge eller familier, som har behov herfor på grund af barnets eller den unges nedsatte fysiske eller psykiske funktionsevne. Den foreslåede ændring er endvidere begrundet i, at afløsning og aflastning efter § 84, stk. 1, i serviceloven, for så vidt angår børn og unge, med § 90, nr. 2, i det samtidigt fremsatte forslag til barnets lov foreslås reguleret i denne lov. Det fremgår af § 90, nr. 2, i det samtidigt fremsatte forslag til barnets lov, at § 84, stk. 1, i serviceloven finder tilsvarende anvendelse for børn, unge eller familier, som har behov herfor på grund af barnets eller den unges nedsatte fysiske eller psykiske funktionsevne. Den foreslåede ændring er endelig begrundet i, at hjælp til at vedligeholde fysiske eller psykiske færdigheder efter § 86, stk. 2, i serviceloven, for så vidt angår børn og unge, med § 90, nr. 3, i det samtidigt fremsatte forslag til barnets lov foreslås reguleret i denne lov. Det fremgår af § 90, nr. 3, i det samtidigt fremsatte forslag til barnets lov, at § 86, stk. 2, i serviceloven finder tilsvarende anvendelse for børn, unge eller familier, som har behov herfor på grund af barnets eller den unges nedsatte fysiske eller psykiske funktionsevne. Der er således behov for en ændring af § 21 i, stk. 1, nr. 1, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, således at bestemmelsen fortsat vil finde anvendelse for private leverandører, der yder personlig hjælp og pleje, hjælp og støtte til nødvendige praktiske opgaver i hjemmet, madservice, afløsning, aflastning eller hjælp til at vedligeholde fysiske eller psykiske færdigheder. Den foreslåede ændring vil ikke medføre materielle ændringer.
Der henvises i øvrigt til § 90 i det samtidigt fremsatte forslag til barnets lov og til de almindelige bemærkninger, punkt 2.7.2.2 og 2.7.2.3.
Til nr. 2
Af § 21 i i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag fremgår, at en række arbejdsgivere, som opfylder betingelsen i § 21 a, stk. 2, efter ansøgning til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag kan blive fritaget for at betale merbidrag efter § 21 a, stk. 1, for elever eller lærlinge på erhvervsuddannelsen til social- og sundhedshjælper og erhvervsuddannelsen til social- og sundhedsassistent, som arbejdsgiveren uddanner efter skriftlig aftale med den offentlige myndighed, som har indgået uddannelsesaftale med eleven eller lærlingen. Det fremgår af § 21 i, stk. 1, nr. 2, at dette gælder for private leverandører, der udfører opgaver efter bl.a. § 66, stk. 1, nr. 5 og 6, i serviceloven.
§ 66 i serviceloven indeholder en opregning af anbringelsessteder for børn og unge. Anbringelsessteder kan efter § 66, stk. 1, nr. 5, være egne værelser, kollegier eller kollegielignende opholdssteder, efter § 66, stk. 1, nr. 6, opholdssteder for børn og unge, og efter § 66, stk. 1, nr. 7, døgninstitutioner, herunder delvis lukkede døgninstitutioner og delvis lukkede afdelinger på døgninstitutioner samt sikrede døgninstitutioner og særligt sikrede afdelinger. § 21 i blev indsat i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag med lov nr. 1737 af 27. december 2018 om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, lov om erhvervsuddannelser og lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v. (Modelparametre for erhvervsuddannelser til brug for beregning af praktikpladsafhængigt arbejdsgiverbidrag, justering af det aktivitetsafhængige VEU-bidrag, merbidragsfritagelse m.v.). Af bemærkningerne til det af undervisningsministeren fremsatte ændringsforslag til § 21 i fremgår, at servicelovens § 66, stk. 1, nr. 5 og 6, oplister to af de mulige anbringelsessteder for børn og unge, som kommunalbestyrelsen kan benytte, hvis kommunalbestyrelsen har truffet afgørelse om anbringelse uden for hjemmet efter servicelovens § 52. Det fremgår videre af bemærkningerne, at servicelovens § 66, stk. 1, nr. 5, vedrører opholdssteder, og § 66, stk. 1, nr. 6, vedrører døgninstitutioner, herunder delvis lukkede døgninstitutioner og delvis lukkede afdelinger på døgninstitutioner samt sikrede døgninstitutioner og særligt sikrede afdelinger. jf. Folketingstidende 2018-19 (1. samling), B, betænkning over L 104, side 6. Der skulle således rettelig i § 21 i, stk. 1, nr. 2, have været en henvisning til § 66, stk. 1, nr. 6 og 7, i serviceloven fremfor § 66, stk. 1, nr. 5 og 6, i serviceloven.
Det foreslås, at henvisningen til § 66, stk. 1, nr. 5 og 6, i serviceloven i § 21 i, stk. 1, nr. 1, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag ændres til en henvisnings til § 43, stk. 1, nr. 6, i barnets lov.
Den foreslåede ændring vil betyde, at private leverandører, der udfører opgaver efter § 43, stk. 1, nr. 6, i barnets lov vil være omfattet af bestemmelsen i § 21 i, stk. 1, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag og dermed vil kunne blive fritaget for merbidrag efter § 21 a, stk. 1, for elever og lærlinge på uddannelserne til social- og sundhedshjælper og social- og sundhedsassistent, som arbejdsgiveren uddanner efter skriftlig aftale med den offentlige myndighed, som har indgået uddannelsesaftalen med eleven eller lærlingen.
Den foreslåede ændring er begrundet i, at § 66 i serviceloven om anbringelsessteder med lovforslagets § 1, nr. 14, foreslås ophævet. Opregningen af anbringelsessteder, herunder opholdssteder efter § 66, stk. 1, nr. 6, og døgninstitutioner efter § 66, stk. 1, nr. 7, foreslås videreført som § 43, stk. 1, nr. 6, i det samtidigt fremsatte forslag til barnets lov under samlebetegnelsen børne- og ungehjem. Der er således behov for en ændring af § 21 i, stk. 1, nr. 1, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, således at bestemmelsen fortsat vil finde anvendelse for private leverandører, der udfører opgaver på opholdssteder og døgninstitutioner for børn og unge. Den foreslåede ændring vil ikke medføre materielle ændringer.
Der henvises i øvrigt til § 43 i det samtidigt fremsatte forslag til barnets lov og til de almindelige bemærkninger, punkt 2.7.2.2 og 2.7.2.3.