LOV nr 753 af 13/06/2023
Social- og Boligministeriet
Lov om ændring af lov om social service, lov om retssikkerhed og administration på det sociale område og forskellige andre love (Ændringer som følge af barnets lov, initiativret for adopterede børn, adoption uden samtykke fra fødslen, samvær med børn på kvindekrisecentre m.v. og fasttrack for godkendelse af plejefamilier m.v.) § 15
I lov om aktiv socialpolitik, jf. lovbekendtgørelse nr. 241 af 12. februar 2021, som ændret bl.a. ved § 2 i lov nr. 466 af 20. marts 2021 og § 3 i lov nr. 1160 af 8. juni 2021 og senest ved § 5 i lov nr. 879 af 21. juni 2022, foretages følgende ændringer:
1. I § 13 f, stk. 12, nr. 3, og § 75, stk. 4, 1. pkt., ændres »lov om social service« til: »barnets lov«, og »handicappet barn,« ændres til: »et barn med handicap eller døende nærtstående, efter lov om social service til pasning af«.
2. I § 22, stk. 3, 2. pkt., § 23, stk. 5, 2. pkt., § 25, stk. 6, 2. pkt., og § 96 ændres »lov om social service« til: »barnets lov«.
3. I § 32, 1. pkt., § 68 a, stk. 4, 1. pkt., og § 69 j, stk. 11, 1. pkt., ændres »§ 42 i lov om social service« til: »§ 87 i barnets lov«.
Forarbejder til Lov om ændring af lov om social service, lov om retssikkerhed og administration på det sociale område og forskellige andre love (Ændringer som følge af barnets lov, initiativret for adopterede børn, adoption uden samtykke fra fødslen, samvær med børn på kvindekrisecentre m.v. og fasttrack for godkendelse af plejefamilier m.v.) § 15
RetsinformationTil nr. 1
§ 13 f i lov om aktiv socialpolitik omhandler det skærpede rådighedskrav. Det fremgår af § 13 f, stk. 1, at for ægtepar, hvor en eller begge ægtefæller er berettiget til uddannelses- eller kontanthjælp efter § 11, og hvor hjælpen til ægteparret beregnes efter § 26, stk. 1, på baggrund af satserne i §§ 23-25, anses en ægtefælle for ikke at udnytte sine arbejdsmuligheder efter reglerne i § 13, stk. 1-6, og § 13 a, når ægteparret har modtaget hjælp efter § 11 beregnet efter § 26, stk. 1, i sammenlagt et år eller derover inden for tre år og den pågældende ægtefælle ikke har dokumenteret at have haft mindst 225 timers ordinært og ustøttet arbejde inden for de seneste 12 kalendermåneder.
Det fremgår af § 13 f, stk. 3, at for ægtepar, hvor en eller begge ægtefæller er berettiget til selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse efter § 11, og hvor hjælpen beregnes efter § 26, stk. 1 eller 2, på baggrund af satserne i §§ 22-25, anses en ægtefælle for ikke at udnytte sine arbejdsmuligheder efter reglerne i § 13, stk. 1-6, og § 13 a og efter reglerne i integrationsloven, når ægteparret har modtaget hjælp efter § 11 beregnet efter § 26, stk. 1 eller 2, i sammenlagt et år eller derover inden for tre år, og den pågældende ægtefælle ikke har dokumenteret at have haft mindst 225 timers ordinært og ustøttet arbejde inden for de seneste 12 kalendermåneder.
Det fremgår af § 13 f, stk. 6, at en ugift modtager af uddannelses- eller kontanthjælp efter § 11, hvis hjælp beregnes på baggrund af satserne i §§ 23-25, anses for ikke at udnytte sine arbejdsmuligheder efter reglerne i § 13, stk. 1-6, og § 13 a, når personen har modtaget hjælp efter § 11 i sammenlagt et år eller derover inden for tre år, og den pågældende ikke har dokumenteret at have haft mindst 225 timers ordinært og ustøttet arbejde inden for de seneste 12 kalendermåneder.
Af § 13 f, stk. 12, nr. 3, fremgår at perioden på 12 kalendermåneder for en ægtefælle i § 13 f, stk. 1, nr. 2, og stk. 3, nr. 2, og en ugift person i § 13 f, stk. 6, nr. 2, forlænges med perioder, hvor den pågældende har modtaget støtte efter serviceloven til pasning af handicappet barn, handicappet voksen eller døende nærtstående eller efter barselsloven til pasning af alvorligt sygt barn.
Af § 75, stk. 1, i lov om aktiv socialpolitik fremgår, at en person, der modtager ledighedsydelse, aktivt skal udnytte sine arbejdsmuligheder for at opnå fleksjob. Af bestemmelsens stk. 1, nr. 1-7 fremgår en række krav, der skal opfyldes, for at personen anses for at udnytte sine arbejdsmuligheder. Efter § 75, stk. 1, nr. 7, skal personen således registrere cv-oplysninger på Jobnet efter kapitel 6 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, senest tre uger efter, at personen har opnået ret til ledighedsydelse. Efter § 75, stk. 4, 1. pkt., i lov om aktiv socialpolitik gælder kravet i § 75, stk. 1, nr. 7, ikke i en række tilfælde. Det gælder bl.a., når personen modtager støtte efter serviceloven til pasning af handicappet barn, handicappet voksen eller døende nærtstående.
For så vidt angår henvisningerne til støtte efter serviceloven til pasning af et handicappet barn i § 13 f, stk. 6, nr. 2, og § 75, stk. 4, 1. pkt., i lov om aktiv socialpolitik, ses der ikke i forarbejderne til bestemmelserne at være foretaget en nærmere afgrænsning af hvilken støtte efter serviceloven, der omfattes af bestemmelserne, jf. Folketingstidende 2015-16, A, L 115 som fremsat, side 32-33 og Folketingstidende 2000-01, tillæg A, side 2546. Beskæftigelsesministeriet lægger til grund, at der er tale om støtte efter § 42 i serviceloven om tabt arbejdsfortjeneste til personer, der i hjemmet forsørger et barn eller ung med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller indgribende kronisk eller langvarig lidelse, samt støtte efter § 118 om støtte til pasning af nærtstående med handicap og §§ 119-122 om plejevederlag ved pasning af nærtstående, som ønsker at dø i eget hjem.
Det foreslås, at henvisningerne til serviceloven i § 13 f, stk. 12, nr. 3, og § 75, stk. 4, 1. pkt., i lov om aktiv socialpolitik ændres til barnets lov, for så vidt angår pasning af handicappet barn. Det foreslås endvidere, at henvisningen til handicappet barn ændres til et barn med handicap eller døende nærtstående, og efter serviceloven til pasning af.
De foreslåede ændringer vil betyde, at perioden på 12 kalendermåneder for vurderingen af 225-timers reglen for ægtefæller efter § 13 f, stk. 1 og 3, i lov om aktiv socialpolitik og for en ugift person efter § 13 f, stk. 6, efter § 13 f, stk. 12, nr. 3, vil blive forlænget med den periode, hvor den pågældende har modtaget støtte efter det samtidigt fremsatte forslag til barnets lov til pasning af et barn med handicap eller en døende nærtstående.
De foreslåede ændringer vil endvidere betyde, at efter § 75, stk. 4, 1. pkt., i lov om aktiv socialpolitik, vil en person, der modtager ledighedsydelse, ikke skulle opfylde kravet i § 75, stk. 1, nr. 7, om registrering på Jobnet, når personen modtager støtte efter det samtidigt fremsatte forslag til barnets lov til pasning af et barn med handicap eller en døende nærtstående eller efter serviceloven til pasning af en handicappet voksen eller en døende nærtstående.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, punkt 2.7.2.2 og 2.7.2.3.
Til nr. 2
§ 22 i lov om aktiv socialpolitik vedrører selvforsørgelses- og hjemrejseydelse og overgangsydelse. Det fremgår af § 22, stk. 3, 2. pkt., at selvforsørgelses- og hjemrejseydelsen og overgangsydelsen ydes med den sats, som den enlige forsørger ville have haft ret til, hvis betingelserne i lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag var opfyldt, når den enlige forsørger ikke har erhvervet ret til ekstra børnetilskud, som følge af at barnet er anbragt uden for hjemmet efter serviceloven.
§ 23 i lov om aktiv socialpolitik vedrører uddannelseshjælp. Det fremgår af § 23, stk. 5, 2. pkt., at uddannelseshjælp ydes med den sats, som den enlige forsørger ville have haft ret til, hvis betingelserne i lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag var opfyldt, når den enlige forsørger ikke har erhvervet ret til ekstra børnetilskud, som følge af at barnet er anbragt uden for hjemmet efter serviceloven.
§ 25 i lov om aktiv socialpolitik vedrører kontanthjælp. Det fremgår af § 25, stk. 6, 2. pkt., at kontanthjælp ydes med den sats, som den enlige forsørger ville have haft ret til, hvis betingelserne i lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag var opfyldt, når den enlige forsørger ikke har erhvervet ret til ekstra børnetilskud, som følge af at barnet er anbragt uden for hjemmet efter serviceloven.
§ 42 i serviceloven vedrører udbetaling af tabt arbejdsfortjeneste til personer, der i hjemmet forsørger et barn under 18 år med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller indgribende kronisk eller langvarig lidelse.
Af § 96 i lov om aktiv socialpolitik fremgår, at hvis en person, der modtager hjælp efter kapitel 4 og 6 c, ikke har betalt for dag- eller klubtilbud efter dagtilbudsloven eller serviceloven, kan kommunen fradrage den fremtidige månedlige betaling i den fremtidige hjælp efter kapitel 4 og 6 c i lov om aktiv socialpolitik. Kapitel 4 regulerer selvforsørgelses- og hjemrejseydelse, overgangsydelse, uddannelseshjælp og kontanthjælp. Kapitel 6 c regulerer revalideringsydelse m.v.
Særlige dagtilbud for børn, der på grund af betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne har behov for hjælp eller særlig støtte, er reguleret i § 32 i serviceloven. § 36 i serviceloven indeholder endvidere bestemmelser om særlige klubtilbud til større børn og unge, der på grund af betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne har et særligt behov for støtte, behandling m.v., der ikke kan dækkes gennem deltagelse i et af de tilbud, der er nævnt i §§ 65 og 66 i dagtilbudsloven.
Det foreslås, at henvisningerne til serviceloven ændres til barnets lov i § 22, stk. 3, 2. pkt., § 23, stk. 5, 2. pkt., § 25, stk. 6, 2. pkt., og § 96 i lov om aktiv socialpolitik.
De foreslåede ændringer vil, for så for så vidt angår ændringerne i § 22, stk. 3, 2. pkt., § 23, stk. 5, 2. pkt., og § 25, stk. 6, 2. pkt., betyde, at selvforsørgelses- og hjemrejseydelse og overgangsydelse efter § 22, stk. 3, 2. pkt., uddannelseshjælp efter § 23, stk. 5, 2. pkt., og kontanthjælp efter § 25, stk. 6, 2. pkt., for enlige forsørgere, som ikke har ret til ekstra børnetilskud som følge af, at barnet er anbragt uden for hjemmet efter det samtidigt fremsatte forslag til barnets lov, vil blive ydet med en sats, som svarer til, at den enlige forsørger havde ret til ekstra børnetilskud.
De foreslåede ændringer af § 22, stk. 3, 2. pkt., § 23, stk. 5, 2. pkt., og § 25. stk. 6, 2. pkt., er begrundet i, at § 52, stk. 3, nr. 7, i serviceloven, der hjemler anbringelse uden for hjemmet af børn og unge, med lovforslagets § 1, nr. 14, foreslås ophævet. Samtidig foreslås indholdet af § 52, stk. 3, nr. 7, i serviceloven videreført som § 46 i det samtidigt fremsatte forslag til barnets lov. De foreslåede ændringer vil således ikke medføre materielle ændringer.
Den foreslåede ændring af § 96 i lov om aktiv socialpolitik vil betyde, at hvis en person, der modtager selvforsørgelses- og hjemrejseydelse, overgangsydelse, uddannelseshjælp eller kontanthjælp efter kapitel 4 eller revalideringsydelse m.v. efter kapitel 6 c, ikke har betalt for dag- eller klubtilbud efter dagtilbudsloven eller det samtidigt fremsatte forslag til barnets lov, vil kommunen kunne fradrage den fremtidige månedlige betaling i den fremtidige hjælp efter kapitel 4 og 6 c i lov om aktiv socialpolitik.
Den foreslåede ændring af § 96 i lov om aktiv socialpolitik er begrundet i, at §§ 32 og 36 i serviceloven om særlige dagtilbud og særlige klubtilbud med lovforslagets § 1, nr. 14, foreslås ophævet. Samtidig foreslås indholdet af §§ 32 og 36 i serviceloven videreført som §§ 82-84 i det samtidigt fremsatte forslag til barnets lov. Den foreslåede ændring vil således ikke medføre materielle ændringer.
Der henvises i øvrigt til §§ 46 og 82-84 i det samtidigt fremsatte forslag til barnets lov og til de almindelige bemærkninger, punkt 2.7.2.2 og 2.7.2.3.
Til nr. 3
§ 32 i lov om aktiv socialpolitik vedrører feriegodtgørelse. Det fremgår af 1. pkt. i bestemmelsen, at feriegodtgørelse efter ferielovgivningen og udbetalte ferietillæg til personer, der er ophørt med at modtage hjælp efter § 42 i serviceloven, bliver trukket fra i hjælpen, når ferien holdes.
Af § 68 a, stk. 4, 1. pkt., i lov om aktiv socialpolitik fremgår, at feriegodtgørelse efter ferielovgivningen og udbetalte ferietillæg til personer, der er ophørt med at modtage hjælp efter § 42 i serviceloven, medfører fradrag i ressourceforløbsydelsen på samme måde som lønindtægt, jf. § 68 a, stk. 2, i lov om aktiv socialpolitik, når ferien holdes.
Det fremgår af § 69, stk. 11, 1. pkt., i lov om aktiv socialpolitik, at feriegodtgørelse efter ferielovgivningen og udbetalte ferietillæg til personer, der er ophørt med at modtage hjælp efter § 42 i serviceloven, medfører fradrag i ressourceforløbsydelsen på samme måde som lønindtægt, jf. § 69, stk. 9, i lov om aktiv socialpolitik, når ferien holdes.
Det foreslås, at henvisningerne til § 42 i serviceloven ændres til § 87 i barnets lov i § 32, 2. pkt., § 68 a, stk. 4, 1. pkt.,
og § 69 j, stk. 11, 1. pkt., i lov om aktiv socialpolitik.
De foreslåede ændringer vil betyde, at feriegodtgørelse efter ferielovgivningen og udbetalte ferietillæg til personer, der er ophørt med at modtage hjælp efter § 87 i det samtidigt fremsatte forslag til barnets lov, vil blive trukket fra i kontanthjælpen, jf. § 32, 2. pkt., henholdsvis ressourceforløbsydelsen, jf. § 68 a, stk. 4, 1. pkt., og § 69 j, stk. 11, 1. pkt.
De foreslåede ændringer af § 32, 2. pkt., § 68 a, stk. 4, 1. pkt., og § 69 j, stk. 11, 1. pkt., i lov om aktiv socialpolitik er begrundet i, at § 42 i serviceloven med lovforslagets § 1, nr. 14, foreslås ophævet. Samtidig foreslås indholdet af § 42 i serviceloven videreført som § 87 i det samtidigt fremsatte forslag til barnets lov. De foreslåede ændringer vil således ikke medføre materielle ændringer.
Der henvises i øvrigt til § 87 i det samtidigt fremsatte forslag til barnets lov og til de almindelige bemærkninger, punkt 2.7.2.2 og 2.7.2.3.