LOV nr 1703 af 30/12/2024
Ældreministeriet
Lov om ændring af lov om social service, lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, lov om socialtilsyn og forskellige andre love (Ændringer som følge af ældreloven, lov om ældretilsyn og lov om lokalplejehjem og udskillelse af reglerne om madservice fra bestemmelsen om personlig og praktisk hjælp i lov om social service) § 20
I lov om fonde og visse foreninger, jf. lovbekendtgørelse nr. 2020 af 11. december 2020, som ændret ved § 5 i lov nr. 2601 af 28. december 2021 og § 33 i lov nr. 753 af 13. juni 2023, foretages følgende ændring:
1. I § 1, stk. 4, nr. 2, indsættes efter »barnets lov«: », ældreloven«.
Ikrafttræden m.v.
Forarbejder til Lov om ændring af lov om social service, lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, lov om socialtilsyn og forskellige andre love (Ændringer som følge af ældreloven, lov om ældretilsyn og lov om lokalplejehjem og udskillelse af reglerne om madservice fra bestemmelsen om personlig og praktisk hjælp i lov om social service) § 20
RetsinformationDet foreslås i stk. 1, at § 5 træder i kraft den 31. december 2024
Forslaget vil medføre, at §§ 150-150 d, 157 a og 157 b i serviceloven vil gælde indtil den 1. juli 2025, og at de nævnte bestemmelser i serviceloven først vil blive ophævet på dette tidspunkt, jf. lovforslagets § 5.
Da det fremgår af § 3, stk. 3, i lov nr. 560 af 29. maj 2018 om ændring af lov om social service og lov om socialtilsyn (Styrket tilsyn på ældreområdet) som ændret ved lov nr. 170 af 29. april 2021 om ændring af lov om social service (Videreførelse af Styrelsen for Patientsikkerheds Ældretilsyn og indførelse af obligatorisk opfølgnings- og læringsforløb efter påbud fra Styrelsen for Patientsikkerheds Ældretilsyn), at §§ 150-150 d, 157 a og 157 b i lov om social service ophæves den 31. december 2024, foreslås det, at § 5 træder i kraft den 31. december 2024 for at sikre, at Styrelsen for Patientsikkerheds ældretilsyn vil blive forlænget fra og med den 31. december 2024, så styrelsen også vil kunne udøve ældretilsynet den 31. december 2024.
Det foreslås i stk. 2 , at § 6 træder i kraft den 1. januar 2025.
Forslaget vil medføre, at § 150 e i serviceloven vil gælde indtil den 1. juli 2025, og at den nævnte bestemmelse i serviceloven først vil blive ophævet på dette tidspunkt, jf. lovforslagets § 6
Det foreslås i stk. 3, at §§ 1, 2, § 3, nr. 2, § 4 og §§ 7-19 træder i kraft den 1. juli 2025.
Det foreslås i stk. 4, at § 3, nr. 1, træder i kraft den 1. juli 2027.
Det foreslåede vil betyde, at henvisningen til servicelovens § 85 i socialtilsynslovens § 4, stk. 1, nr. 3, litra c, vil udgå den
- juli 2027, når reglerne om helhedspleje i ældreloven, jf. det samtidigt foreslåede forslag til ældrelov, er fuldt indfaset.
Det foreslås i stk. 5, at regler udstedt i medfør af § 2 a, stk. 3, § 14 a, stk. 4, § 79, stk. 3, § 91, stk. 6, § 161, stk. 3 og 4, og § 192 i lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 909 af 3. juli 2024, forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af nye regler.
Det foreslåede skal ses i sammenhæng med, at servicelovens § 2 a, stk. 3, § 14 a, stk. 4, § 79, stk. 3, § 91, stk. 6, § 161, stk. 3 og 4, og § 192 foreslås ændret eller ophævet i lovforslagets § 1, nr. 3 og 5, hvorfor det af ordensmæssige hensyn fastslås, at regler udstedt i medfør af disse bemyndigelsesbestemmelser forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af nye regler.
Det foreslås i stk. 6, at ved afgørelser efter §§ 32 og 42 i lov om sygedagpenge og §§ 27 og 28 i barselsloven efter lovens ikrafttræden indgår perioder med plejevederlag for pasning af en nærtstående, der ønsker at dø i eget hjem efter den hidtil gældende § 120 i lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 909 af 3. juli 2024 eller § 90, nr. 12, i barnets lov, jf. lovbekendtgørelse nr. 890 af 19. juni 2024 samt perioder med godtgørelse for tabt arbejdsfortjeneste ved pasning af et handicappet barn i hjemmet efter den til og med den 31. december 2023 gældende § 42 i lov om social service.
Efter § 32, stk. 3, og § 42, stk. 2, i lov om sygedagpenge, jf. lovbekendtgørelse nr. 994 af 22. august 2024, og § 27, stk. 3, og § 28, stk. 2, i barselsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 184 af 27. februar 2024, kan der ved vurderingen af, om beskæftigelseskravet for ret til syge- eller barselsdagpenge er opfyldt, ses bort fra perioder på indtil 2 år med udbetaling af tabt arbejdsfortjeneste til personer, der i hjemmet forsørger et barn under 18 år med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller indgribende kronisk eller langvarig lidelse efter den indtil den 1. januar 2024 gældende § 42 i lov om social service. Der kan endvidere ses bort fra perioder på indtil 2 år, hvor der er ydet plejevederlag ved pasning af døende, jf. § 120 i lov om social service og § 90, nr. 11, i barnets lov.
I dette lovforslags §§ 8 og 11 er der indarbejdet konsekvensændringer i lov om sygedagpenge og barselsloven som følge af, at udbetaling af tabt arbejdsfortjeneste til personer, der i hjemmet forsørger et barn under 18 år med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller indgribende kronisk eller langvarig lidelse, jf. den til og med den 31. december 2023 gældende § 42 i lov om social service, med lov nr. 721 af 13. juni 2023 blev overflyttet til § 87 i barnets lov. Der er endvidere indarbejdet konsekvensændringer i lov om sygedagpenge og barselsloven som følge af, at plejevederlag for pasning af en nærtstående, der ønsker at dø i eget hjem, jf. den hidtil gældende § 120 i lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 909 af 3. juli 2024 og § 90, nr. 12, i barnets lov, jf. lovbekendtgørelse nr. 890 af 19. juni 2024, overflyttes til § 30 i forslaget til ældreloven, jf. det samtidigt hermed fremsatte lovforslag herom.
Det foreslås derfor, at det fastsættes, at ved afgørelser efter §§ 32 og 42 i lov om sygedagpenge og §§ 27 og 28 i barselsloven efter lovens ikrafttræden indgår perioder med plejevederlag for pasning af en nærtstående, der ønsker at dø i eget hjem, efter den hidtil gældende § 120 i lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 909 af 3. juli 2024 eller § 90, nr. 12, i barnets lov, jf. lovbekendtgørelse nr. 890 af 19. juni 2024 samt perioder med godtgørelse for tabt arbejdsfortjeneste ved pasning af et handicappet barn i hjemmet efter den indtil den 1. januar 2024 gældende § 42 i lov om social service.
Forslaget betyder, at perioder med tabt arbejdsfortjeneste efter den til og med den 31. december 2023 gældende § 42 i lov om social service og perioder med plejevederlag efter den hidtil gældende § 120 i lov om social service og § 90, nr. 12, i barnets lov fortsat vil kunne lægges til grund ved opgørelsen af, om beskæftigelseskravene efter lov om sygedagpenge og barselsloven er Det foreslås i stk. 7, at ved administrationen af §§ 48, 49, 53, 55, 56 a og 74 a i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. efter lovens ikrafttræden indgår plejevederlag for pasning afopfyldt.
en nærtstående, der ønsker at dø i eget hjem efter den hidtil gældende § 120 i lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 909 af 3. juli 2024 eller § 90, nr. 12, i barnets lov, jf. lovbekendtgørelse nr. 890 af 19. juni 2024.
Efter § 48, stk. 2, 3. pkt., § 49, stk. 3, nr. 3, § 53, stk. 6, 2. pkt., § 53, stk. 17, nr. 3, § 53, stk. 18, § 55, stk. 5, nr. 3, § 56 a, stk. 5, nr. 3, og § 74 a, stk. 10, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 208 af 26. februar 2024, medfører plejevederlag for pasning af en nærtstående, der ønsker at dø i eget hjem efter den hidtidige § 120 i lov om social service eller § 90, nr. 12, i barnets lov, ret til, at optjeningsperioden for ret til dagpenge, beregningsperioden for opgørelsen af dagpengesatsen, dagpenge- og referenceperiodens længde og opgørelsen af karensperioden, mulighed for, at de respektive perioder kan forlænges med længden af den periode, hvori der er modtaget plejevederlag for pasning af en nærtstående, der ønsker at dø i eget hjem.
Desuden betragtes perioder med plejevederlag for pasning af en nærtstående, der ønsker at dø i eget hjem tabt arbejdsfortjeneste efter den hidtidige § 120 i lov om social service eller § 90, nr. 12, ikke som ordinært arbejde og kan dermed ikke medregnes til optjening af retten til dagpenge eller indgå i opgørelsen af indtægtsgrundlaget ved beregningen af dagpengesatsen.
Yderligere medfører plejevederlag for pasning af en nærtstående, der ønsker at dø i eget hjem udbetaling, efter den hidtidige § 120 i lov om social service eller § 90, nr. 12, i barnets lov, at et medlem har ret til efterløn, selv om medlemmet på tidspunktet for overgang til efterløn ikke opfylder rådighedskravet efter § 62, fordi den pågældende efter § 120 i lov om social service eller § 90, nr. 12, i barnets lov har modtaget plejevederlag for pasning af en nærtstående, der ønsker at dø i eget hjem.
I dette lovforslags § 13 er der indarbejdet konsekvensændringer i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. som følge af, at udbetaling af plejevederlag for pasning af en nærtstående, der ønsker at dø i eget hjem jf. den hidtidige § 120 i lov om social service eller § 90, nr. 12, i barnets lov, overflyttes til § 30 i forslaget til ny ældrelov, jf. det samtidigt hermed fremsatte lovforslag herom.
Det foreslås derfor, at det fastsættes, at ved administrationen af § 48, § 49, § 53, § 55, § 56 a, og § 74 a i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. efter lovens ikrafttræden indgår plejevederlag for pasning af en nærtstående, der ønsker at dø i eget hjem efter den hidtil gældende 120 i lov om social service eller § 90, nr. 11, i barnets lov.
Forslaget betyder, at plejevederlag for pasning af en nærtstående, der ønsker at dø i eget hjem perioder med tabt arbejdsfortjeneste efter den hidtidige § 120 i lov om social service eller § 90, nr. 12, i barnets lov fortsat vil kunne lægges til grund ved opgørelsen af rettighederne efter de ovenfor nævnte bestemmelser i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
Det bemærkes, at plejevederlag for pasning af en nærtstående, der ønsker at dø i eget hjem efter den hidtidige § 120 i lov om social service eller § 90, nr. 12, i barnets lov teoretisk set vil kunne have betydning for opgørelsen af retten til dagpenge efter § 53 og ved opgørelsen af beregningsgrundlaget for dagpengesatsen efter § 49 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. i op til 2 år efter tidspunktet for plejevederlag for pasning af en nærtstående, der ønsker at dø i eget hjem efter den hidtidige § 120 i lov om social service eller § 90, nr. 12, i barnets lov.