LOV nr 1703 af 30/12/2024
Ældreministeriet
Lov om ændring af lov om social service, lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, lov om socialtilsyn og forskellige andre love (Ændringer som følge af ældreloven, lov om ældretilsyn og lov om lokalplejehjem og udskillelse af reglerne om madservice fra bestemmelsen om personlig og praktisk hjælp i lov om social service) § 13
I lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 208 af 26. februar 2024, som ændret ved § 1 i lov nr. 630 af 11. juni 2024, foretages følgende ændringer:
1. I § 48, stk. 2, 3. pkt., og § 53, stk. 6, 2. pkt., ændres »§ 120 i lov om social service eller § 90, nr. 11, i barnets lov« til: »§ 24 i ældreloven«.
2. I § 49, stk. 3, nr. 3, § 53, stk. 17, nr. 3, § 55, stk. 5, nr. 3, og § 56 a, stk. 5, nr. 3, ændres »efter lov om social service eller barnets lov« til: »plejevederlag efter ældreloven«.
3. I § 74 a, stk. 10, ændres »efter lov om social service eller barnets lov modtager plejevederlag for« til: »plejevederlag efter ældreloven til«.
Forarbejder til Lov om ændring af lov om social service, lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, lov om socialtilsyn og forskellige andre love (Ændringer som følge af ældreloven, lov om ældretilsyn og lov om lokalplejehjem og udskillelse af reglerne om madservice fra bestemmelsen om personlig og praktisk hjælp i lov om social service) § 13
RetsinformationTil nr. 1
Efter § 48, stk. 1, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 209 af 26. februar 2024, beregnes dagpengenes størrelse til det enkelte medlem på grundlag af medlemmets hidtidige indtægt efter fradrag af arbejdsmarkedsbidrag. Det fremgår af § 48, stk. 2, 3. pkt., at hvis indtægten helt eller delvis er opnået ved udbetaling af tabt arbejdsfortjeneste efter bl.a. § 120 i serviceloven eller § 90, nr. 11, i barnets lov, medregnes denne indtægt ikke.
Efter § 53, stk. 1, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. opnås ret til dagpenge efter et års medlemskab af en anerkendt arbejdsløshedskasse. Efter bestemmelsens stk. 2 er retten til at opnå dagpenge i de perioder, der er nævnt i § 55, stk. 1, endvidere betinget af at et fuldtidsforsikret medlem inden for de seneste tre år har haft en indkomst på mindst 263.232 kr. (2024), at et deltidsforsikret medlem inden for de seneste tre år, har haft en indkomst på mindst 175.488 kr. (2024), eller at medlemmet har gennemført en uddannelse. Det fremgår bl.a. af § 53, stk. 6, 2. pkt., at indkomst opnået ved udbetaling af plejevederlag efter § 120 i serviceloven eller § 90, nr. 11, i barnets lov ikke medregnes. Ved en fejl er henvisningen til § 90, nr. 11, ikke blevet rettet som konsekvens af vedtagelsen af § 1, nr. 5, i lov nr. 1562 af 12. december 2023. Ved lovændringen blev der indsat et nyt nummer 9 i § 90 i barnets lov, og nr. 10 og 11 blev herefter nr. 11 og 12.
§ 120 i serviceloven og § 90, nr. 11 (nu nr. 12) i barnets lov vedrører plejevederlag for pasning af en nærtstående, der ønsker at dø i eget hjem
Det foreslås, at der i § 48, stk. 2, 3. pkt., og § 53, stk. 6, 2. pkt., ændres »§ 120 i lov om social service eller § 90, nr. 11, i barnets lov« til: »§ 24 i ældrelov«.
Forslaget vil medføre, at indkomst i form af plejevederlag for pasning af en nærtstående, der ønsker at dø i eget hjem, fortsat ikke vil indgå i beregningen af størrelsen af dagpenge efter § 48 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
Forslaget vil videre medføre, at plejevederlag for pasning af en nærtstående, der ønsker at dø i eget hjem fortsat ikke vil blive medregnet ved opfyldelsen af indkomstkravet i § 53, stk. 2, i loven.
De foreslåede ændringer er en konsekvens af, at reglerne om plejevederlag for pasning af en nærtstående, der ønsker at dø i eget hjem fremadrettet udelukkende kommer til at fremgå af den ny ældrelov. De foreslåede ændringer vil således ikke medføre materielle ændringer.
Der henvises i øvrigt til § 24 i det samtidigt fremsatte forslag til ældrelov og til de almindelige bemærkninger, punkt 2.2.1.
Til nr. 2
Efter § 48, stk. 1, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. beregnes dagpengenes størrelse til det enkelte medlem på grundlag af medlemmets hidtidige indtægt efter fradrag af arbejdsmarkedsbidrag. Efter § 49, stk. 1, opgøres indtægten på grundlag af indtægt, der er indberettet i henhold til lov om et indkomstregister i de måneder, som danner grundlag for en beregningsperiode. Efter § 49, stk. 3, nr. 3, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. kan beregningsperioderne forlænges efter reglerne i § 53, stk. 17, bl.a. hvis der i perioden forekommer perioder, hvor medlemmet har modtaget plejevederlag efter lov om social service eller barnets lov til pasning af nærtstående, der ønsker at dø i eget hjem.
Efter § 53, stk. 1, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. opnås ret til dagpenge efter et års medlemskab af en anerkendt arbejdsløshedskasse. Efter bestemmelsens stk. 2, er retten til at opnå dagpenge i de perioder, der er nævnt i § 55, stk. 1, endvidere betinget af at et fuldtidsforsikret medlem inden for de seneste tre år har haft en indkomst på mindst 263.232 kr. (2014), at et deltidsforsikret medlem inden for de seneste tre år, har haft en indkomst på mindst 175.488 kr., eller at medlemmet har gennemført en uddannelse. Efter § 53, stk. 17, nr. 3, forlænges perioderne, hvor indkomst- henholdsvis beskæftigelseskravet skal være opfyldt, med sammenlagt op til to år, bl.a. hvis der forekommer perioder, hvor medlemmet har modtaget plejevederlag efter lov om social service eller barnets lov til pasning af nærtstående, der ønsker at dø i eget hjem.
Efter § 55, stk. 5, nr. 3, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. medregnes perioder, hvor medlemmet har modtaget plejevederlag efter lov om social service eller barnets lov til pasning af nærtstående, der ønsker at dø i eget hjem, ikke i dagpengeperioden efter § 55, stk. 1 og 2, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
Efter § 56 a, stk. 1, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. nedsættes dagpengene hver fjerde måned med et beløb svarende til en dags dagpenge for medlemmet for et medlem, som er indplaceret i dagpengeperioden. Perioden på fire måneder forlænges efter § 56 a, stk. 5, nr. 3, med antallet af måneder, hvor medlemmet bl.a. har modtaget plejevederlag efter lov om social service eller barnets lov til pasning af nærtstående, der ønsker at dø i eget hjem.
Det foreslås, at der i § 49, stk. 3, nr. 3, § 53, stk. 17, nr. 3, § 55, stk. 5, nr. 3, og § 56 a, stk. 5, nr. 3, ændres »efter lov om social service eller barnets lov« til: »plejevederlag efter ældrelov«.
Forslaget vil medføre, at for så vidt angår § 49, stk. 3, nr. 3, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., vil beregningsperioderne fortsat kunne forlænges, hvis der i perioden forekommer perioder, hvor medlemmet modtager plejevederlag efter det samtidigt fremsatte forslag til en ny ældrelov til pasning af nærtstående, der ønsker at dø i eget hjem.
Forslaget betyder videre for så vidt angår § 53, stk. 17, nr. 3, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., at perioden, hvor henholdsvis indkomst henholdsvis beskæftigelseskravet vil skulle være opfyldt, fortsat vil blive forlænget med sammenlagt op til to år, hvis der forekommer perioder, hvor medlemmet modtager plejevederlag efter det samtidigt fremsatte forslag til en ny ældrelov til pasning af nærtstående, der ønsker at dø i eget hjem.
Forslaget betyder endvidere for så vidt angår § 55, stk. 5, nr. 3, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., at perioder med plejevederlag efter det samtidigt fremsatte forslag til en ny ældrelov til pasning af nærtstående, der ønsker at dø i eget hjem, fortsat ikke vil blive medregnet i dagpengeperioden efter § 55, stk. 1 og 2, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
Forslaget betyder endeligt for så vidt angår § 56 a, stk. 5, nr. 3, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., at perioden på fire måneder efter § 56 a, stk. 1, fortsat vil blive forlænget med antallet af måneder, hvor medlemmet har modtaget plejevederlag efter det samtidigt fremsatte forslag til en ny ældrelov til pasning af nærtstående, der ønsker at dø i eget hjem.
De foreslåede ændringer er en konsekvens af, at reglerne om plejevederlag for pasning af en nærtstående, der ønsker at dø i eget hjem fremadrettet udelukkende kommer til at fremgå af den ny ældrelov. De foreslåede ændringer vil således ikke medføre materielle ændringer.
Der henvises i øvrigt til § 23 i det samtidigt fremsatte forslag til ældrelov og til de almindelige bemærkninger, punkt 2.2.1.
Til nr. 3
Efter § 74 a, stk. 10, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., har et medlem ret til efterløn, selv om medlemmet på tidspunktet for overgang til efterløn ikke opfylder rådighedskravet efter § 62, bl.a. fordi medlemmet efter lov om social service eller barnets lov har modtaget plejevederlag for pasning af nærtstående, der ønsker at dø i eget hjem.
Det foreslås, at der i § 74 a, stk. 10 , ændres »efter lov om social service eller barnets lov modtager plejevederlag for« til »plejevederlag efter ældrelov til«.
Forslaget vil medføre, at et medlem af en a-kasse fortsat vil have ret til efterløn, selv om medlemmet på tidspunktet for overgang til efterløn ikke opfylder rådighedskravet efter § 62 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., fordi medlemmet har modtaget plejevederlag efter det samtidigt fremsatte forslag til en ny ældrelov til pasning af nærtstående, der ønsker at dø i eget hjem.
De foreslåede ændringer er en konsekvens af, at reglerne om plejevederlag for pasning af en nærtstående, der ønsker at dø i eget hjem fremadrettet udelukkende kommer til at fremgå af den ny ældrelov. De foreslåede ændringer vil således ikke medføre materielle ændringer.
Der henvises i øvrigt til § 23 i det samtidigt fremsatte forslag til ældrelov og til de almindelige bemærkninger, punkt 2.2.1.