Det fremgår af § 29 e i lov om sikkerhed til søs, at retten til at gøre tjeneste som styrmand eller maskinmester ved dom kan
frakendes for den, der har gjort sig skyldig i en række forskellige overtrædelser. Stk. 1 omhandler spiritussejlads, mens stk. 2
henviser til situationer, hvor den pågældende har foranlediget grundstødning, forlis eller anden søulykke, eller har navigeret
eller behandlet skibet i strid med godt sømandskab. Efter både stk. 1 og 2 kan frakendelsen gøres betinget.
Ovenstående oplistning af de overtrædelser, der kan føre til frakendelse af retten til at sejle, er udtømmende.
Det foreslås, i § 29 e,
at indsætte et nyt stk. 3
, hvor det fremgår, at retten til at gøre tjeneste om bord kan ved dom frakendes den, som har gjort sig skyldig i visse
overtrædelser af straffeloven, såfremt forbrydelsen er sket om bord eller i relation til tjenesten.
Det fremgår af straffelovens § 79, at man kan miste retten til at udøve sin erhvervsaktivitet, hvis man dømmes for strafbart
forhold, såfremt det udviste forhold begrunder en nærliggende fare for misbrug af stillingen.
Der indføjes en mulighed for ved dom at frakende en søfarende retten til at gøre tjeneste om bord, hvis den pågældende er dømt for
visse overtrædelser af straffeloven og sådanne overtrædelser er begået om bord eller i nær relation til tjenesten. Det er
hensigten, at denne mulighed skal kunne bringes i anvendelse også i forhold, der ikke opfylder kriteriet i straffelovens § 79 om
nærliggende fare for stillingsmisbrug, men som måtte være egnet til at fremkalde utryghed om bord.
For så vidt angår spørgsmålet om frakendelsens karakter, er bestemmelsen udformet, så den tager hensyn til, at lovovertrædelsen
skal være sket om bord eller i relation til tjenesten. Det tidsmæssige aspekt følger de eksisterende rammer i den nuværende § 29
e
i lov om sikkerhed til søs, hvorefter frakendelsen kan ske ubetinget eller betinget (sidstnævnte under formildende omstændigheder)
og for et tidsrum af mellem 6 måneder og 5 år eller for bestandig.
De konkrete overtrædelser af straffeloven, der tænkes indeholdt i denne ordning er navnlig forbrydelser, der er rettet mod en
eller flere enkelpersoner, og som er egnet til at skabe utryghed på arbejdspladsen. Når skibet for en længere periode fungerer
både som arbejdsplads og hjem for den søfarende, der udsættes for overtrædelser af straffeloven, får det en særlig karakter, da
den søfarende ikke på samme måde som på land har mulighed for at komme væk.
Konkret er hensigten således, at de straffelovsovertrædelser, der skal kunne føre til rettighedsfrakendelse, er brandstiftelse
(straffelovens § 180), voldtægt (§ 216), at skaffe sig samleje ved groft misbrug (§ 220), grooming (§ 231), blufærdighedskrænkelse
(§ 232), drab (§ 237), uagtsomt manddrab (§ 241), chikane (§ 242), vold (§§ 244-246), uagtsom legemsbeskadigelse (§ 249),
fareforvoldelse (§ 252), frihedsberøvelse (§ 261), uberettiget fotografering og videregivelse (§ 264 a og d), trusler (§ 266) og
røveri (§ 288), og hvor ofret har en arbejdsmæssig relation til gerningsmanden.
Det bør i vurderingen af rettighedsfrakendelsen indgå som skærpende omstændighed, hvis gerningsmanden har en ledende stilling i
forhold til ofret.
Det er hensigten, at samtlige domme vedrørende ovennævnte forbrydelser med vilkår om fængselsstraf, herunder betingede
fængselsdomme, skal kunne føre til frakendelse. Omstændighederne kan dog i særlige tilfælde tale for, at også forhold, der alene
straffes med bøde, omfattes, hvis forholdet skønnes egnet til at fremkalde utryghed om bord. Ved vurderingen af om frakendelse
efter den foreslåede § 29 e, stk. 3
, skal ske, forudsættes der lagt afgørende vægt på grovheden af den eller de begåede forseelser.
I modsætning til de gældende muligheder for at frakende en skibsfører, styrmand eller maskinmester retten til at udføre sit hverv,
er denne mulighed for frakendelse udstrakt til samtlige besætningsmedlemmer.
Lovens eksisterende muligheder for at frakende nogen retten til at sejle bibeholdes. De eksisterende rammer for frakendelsernes
tidsmæssige udstrækning bibeholdes, ligesom det fortsat skal være strafbart at udføre sit erhverv, mens frakendelsen er gældende.
Det foreslås derudover, at der i forlængelse af ovenstående indsættes et nyt stk. 4
, hvor det fremgår, at lovens bestemmelser om frakendelse af retten til at gøre tjeneste om bord med de begrænsninger, der følger
af straffelovens §§ 7, 10, 10 a og 10 b, også finder anvendelse på handlinger foretaget i udlandet.
Hovedparten af de relevante straffelovsovertrædelser vil forventelig finde sted om bord på et skib, hvor der er dansk
strafferetlig jurisdiktion. Sigtet med lovændringen er imidlertid bredere end blot hændelser, der sker på selve arbejdspladsen, og
vil tillige kunne omfatte handlinger foretaget i land. Det må lægges til grund, at en betydelig del af disse tilfælde vil finde
sted i fremmed havn, altså uden for dansk strafferetlig jurisdiktion.
Det følger af straffelovens § 11, at hvis en person, der har dansk indfødsret, er bosat i den danske stat eller har lignende fast
ophold her i landet, i en fremmed stat straffes for en handling, der efter dansk ret kan medføre frakendelse eller fortabelse af
kald eller erhverv eller anden rettighed, kan frakendelse heraf ske efter offentlig påtale her i landet.
Efter straffelovens § 11, jf. den foreslåede § 29 e, stk. 4
, kan der således ske frakendelse af retten til at gøre tjeneste om bord, hvis en dansk statsborger eller en person, der er bosat
i Danmark m.v., i et andet land er straffet for en overtrædelse, der efter lov om sikkerhed til søs kan medføre frakendelse af
retten til at gøre tjeneste om bord.
Stk. 3-7 bliver herefter stk. 5-9.
Til nr. 2
Forslaget er en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 1, således at den eksisterende bestemmelse om frakendelsers tidsmæssige
udstrækning fremover også omfatter frakendelser i medfør af visse forbrydelser begået om bord eller i nær relation til tjenesten.
Ifølge den gældende § 2, nr. 8, forstås ved en STCW-F-konventionspåtegning, et sønæringsbevis eller anerkendelsesbevis udfærdiget
i overensstemmelse med bestemmelserne i den internationale konvention om uddannelse, om sønæring og om vagthold for personel i
fiskeskibe, 1995 (STCW-F-konventionen).
Det foreslås i § 2, nr. 8
, at ”med senere ændringer” tilføjes bestemmelsen.
Den 1. januar 2026 vil en revideret STCW-F-konvention træde i kraft. Arbejdet med revisionen har været i gang i en årrække i FN’s
Søfartsorganisation, IMO, og der er en del ændringer i forhold til den oprindelige konvention. Referencen i den reviderede lov
skal derfor være til den reviderede STCW-F-konvention.
Den foreslåede ordning vil medføre, at den reviderede STCW-F-konvention sættes i kraft for Danmark ved dens ikrafttræden
internationalt. Ændringen vil gøre det muligt at udstede korrekt påtegnede sønæringsbeviser til fiskere i henhold til
bestemmelserne i den reviderede konvention. Uden ændringen vil dette ikke være muligt.
Til nr. 2
Det fremgår af den gældende § 6, stk. 2, at beviserne skal forefindes om bord i original og have STCW-konventionspåtegning enten i
overensstemmelse med STCW-konventionens reglement VII som anført i skibets besætningsfastsættelse eller i overensstemmelse med
skemaerne.
Det foreslås, at der i § 6, stk. 2,
efter »original« indsættes »papirform eller i en flagstatsgodkendt elektronisk form« og efter »og« indsættes »skal uanset
formatet«.
Med den foreslåede ændring vil der blive mulighed for elektroniske beviser om bord. Dette vil ske ved formuleringen om, at
beviserne skal forefindes om bord i enten original eller i en flagstatsgodkendt elektronisk form.
Til nr. 3
§ 6, stk. 3, regulerer, at Søfartsstyrelsen for passagerskibe og tankskibe kan forøge eller formindske de i § 6, stk. 2, anførte
kvalifikationskrav under hensyn til skibets indretning, udstyr, fartsområde og passagerantal. I medfør af bekendtgørelse nr. 916
af 23. juni 2023 om fravigelse af kvalifikationskrav og besætningsregler kan Søfartsstyrelsen tillige forøge eller formindske de i
stk. 2 anførte kvalifikationskrav ved sejlads i ethvert skib med særlige manøvreegenskaber, ved sejlads i skibe med særlig
udrustning eller særligt udstyr og ved sejlads med skibe af særlig konstruktion.
Ved lovændringen vil det efter § 6, stk. 3,
være muligt for Søfartsstyrelsen tillige at forøge eller formindske de i stk. 2 anførte kvalifikationskrav ved sejlads i ethvert
skib med særlige manøvreegenskaber, ved sejlads i skibe med særlig udrustning eller særligt udstyr og ved sejlads med skibe af
særlig konstruktion.
Det fremgår, at den foreslåede retstilstand allerede findes jf. § 1 i bekendtgørelse nr. 916 af 23. juni 2023 om fravigelse af
kvalifikationskrav og besætningsregler efter lov om skibes besætning. I henhold til denne bekendtgørelse kan Søfartsstyrelsen
efter en konkret vurdering forøge eller formindske de kvalifikationskrav og besætningsregler, der fremgår af § 6, stk. 2, i lov om
skibes besætning. Bekendtgørelsens § 1, nr. 2-5, regulerer at der kan ske fravigelse for passagerskibe og tankskibe under hensyn
til skibets indretning, udstyr, fartsområde og passagerantal, ved sejlads i skibe med særlige manøvreegenskaber, ved sejlads i
skibe med særlig udrustning eller særligt udstyr, og ved sejlads med skibe af særlig konstruktion.
For at forenkle reglerne foreslås det, at undtagelsesbestemmelserne i § 1, nr. 2-5, i bekendtgørelse nr. 916 af 23. juni 2023 om
fravigelse af kvalifikationskrav og besætningsregler efter lov om skibes besætning tilføjes i § 6, stk. 3
.
Undtagelsesbestemmelserne gør det muligt at tage individuel hensyntagen, når dette er nødvendigt. Sådanne bør kunne tages til
konkrete skibe eller skibstyper pga. deres konstruktion eller beskaffenheden af det arbejde, de udfører, så sikkerheden altid kan
opretholdes – også for fx. nye skibstyper, som man ikke har erfaring med, og for skibstyper, som udgør en særlig risiko (fx.
tankskibe). I gældende ret findes fravigelsesmulighederne dels i besætningsloven, dels i bekendtgørelse nr. 916 af 23. juni 2023.
Ændringen vil medføre at reglerne bliver mere overskuelige, idet alle undtagelsesbestemmelserne herefter vil være samlet i lov om
skibes besætning. Bekendtgørelsen vil kunne ophæves samtidig med lovens ikrafttræden.
Til nr. 4
Det fremgår af § 1 i bekendtgørelse nr. 916 af 23. juni 2023 om fravigelse af kvalifikationskrav og besætningsregler efter lov om
skibes besætning, at Søfartsstyrelsen, efter en konkret vurdering kan forøge eller formindske de kvalifikationskrav og
besætningsregler, der fremgår af § 6, stk. 2, i lov om skibes besætning. Bekendtgørelsens § 1, nr. 1, regulerer, at der kan ske
fravigelse ved sejlads uden for dansk kystfart på kystfartslignende vilkår i et andet lands kystfart under forudsætning af, at
både detaljerne for de pågældende områder og andre relevante betingelser er specificeret i samarbejde med det eller de pågældende
lande eller berørte parter, jf. STCW-konventionens regulation I/3.
For at gøre reglerne mere overskuelige, foreslås det, at bestemmelsen i § 1, nr. 1, i bekendtgørelse nr. 916 af 23. juni 2023 om
fravigelse af kvalifikationskrav og besætningsregler efter lov om skibes besætning indsættes som et nyt § 6, stk. 4.
Ændringen vil medføreat reglerne gøres mere overskuelige, idet alle undtagelsesbestemmelserne herefter vil samles et sted.
Bekendtgørelsen vil herefter kunne ophæves. Det bemærkes, at bestemmelsen i bekendtgørelse nr. 916 af 23. juni 2023 ikke gælder i
Grønland. Dette skyldes, at Grønland har et forbehold for STCW-konventionen, hvorfor der ikke for Grønland er defineret et
kystfart-område efter samme konvention. Indtil Grønland en dag måtte vælge at tiltræde STCW-konventionen, kan der altså ikke i
konventionens forstand indgås aftaler vedrørende grønlandske farvande.
Til nr. 5
Det fremgår af § 6, stk. 2, i lov om skibes besætning, hvilke uddannelsesniveauer der kræves til de forskellige stillinger om
bord.
Det foreslås, at der i § 6 tilføjes et stk. 7
, som giver visse skibe mulighed for at anvende en ny besætningskategori, som følge af den nye Færgenavigatøruddannelse.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at bekendtgørelsen om sønæringsbeviser kan få den nye besætningskategori indarbejdet,
hvorefter elever, som har gennemført den nye uddannelse til færgenavigatør, vil kunne få et sønæringsbevis som sådan.
Det bemærkes, at de i stk. 3
anførte muligheder for at fravige skemaet i stk. 2 ikke tilsvarende finder anvendelse i skemaet i det nye stk. 7
. Der kan derfor ikke tillades bemanding med personer, som er uddannet som færgenavigatører eller færgefører, hvis skibet ikke kan
indplaceres inden for skemaets rammer. Undtaget herfra er dog de i det nye stk. 8
nævnte tilfælde.
Da kravene til skibes besætningers uddannelse som regel beskrives i henhold til de internationale bestemmelser, skal det
understreges, at færgenavigatøruddannet personale kun vil kunne gøre tjeneste i danske indenrigsfærger under 500 BT i fart i indre
dansk territorialfarvand (dog ikke ved Grønlands kyster), og kun hvis skibets besætningsfastsættelse for broofficersgruppen kræver
uddannelse til kystskipper eller lavere jf. skemaet i lovens § 6, stk. 2, om skibe under 500 BT i kystfart.
Det foreslås endvidere, at der i § 6 tilføjes et stk. 8,
som en undtagelsesbestemmelse for det geografiske farvandskrav nævnt i stk. 7
.
Uanset afgrænsningen af fartsområde i skemaet i stk. 7
, kan Søfartsstyrelsen ud fra en konkret vurdering tillade undtagelsesvis sejlads uden for indre dansk territorialfarvand med et
passagerskib, som er omfattet af skemaet, såfremt der i hvert enkelt tilfælde er truffet behørige foranstaltninger til sikring af
sejladsen. En sådan sejlads er dog altid begrænset til det havområde, som er fastsat i passagerskibets fartstilladelse, og skal
altid ske under gunstige vejrforhold og uden passagerer om bord.
Hvor stk. 7
vil give visse skibe mulighed for at anvende en ny besætningskategori inden for indre dansk territorialfarvand, fastlægger stk.
8
, at undtagelsesvis fart uden for indre dansk territorialfarvand vil kunne tillades den samme gruppe af skibe på visse
betingelser.
Ved undtagelsens formulering forstås, at sejlads til og fra danske værfter samt forlægninger og lignende kan foretages inden for
samme havområde som fastsat i færgens fartstilladelse, når der overholdes en række kriterier, som er opsat i færgens
sikkerhedsstyringssystem, herunder at sejladsen skal ske uden passagerer og under gunstige vejrforhold. Vejrforhold skal her
forstås bredt således, at også en vurdering af søens tilstand skal være omfattet af beskrivelsen i sikkerhedsstyringssystemet.
Efter de gældende regler i sølovens § 15 a betaler ejere af skibe en årlig afgift for hvert skib, der er registreret i
skibsregisteret eller Fartøjsfortegnelsen. Afgiften er fastsat efter skibets størrelse i bruttotonnage og i visse tilfælde skibets
anvendelse. Afgiften er inddelt i følgende grupper:
– Fritidsfartøjer med en BT fra 0 til 20 betaler 800 kr. om året.
– Fritidsskibe med en BT på 20 eller mere betaler 1.600 kr. om året.
– Mindre erhvervsskibe med en BT fra 0 til 30 betaler 300 kr. om året.
– Erhvervsskibe med en BT på 30 eller indtil 500 betaler 1.600 kr. om året.
– Erhvervsskibe med en BT på 500 eller mere betaler 2.400 kr. om året.
Følgende typer af skibe er ikke omfattet af pligten til at betale årlig afgift:
– Skibe under bygning optaget i Skibsbygningsregistret.
– Skibe registreret i dansk register, men som midlertidigt er bareboatregistreret til et udenlandsk register på et bareboat
certeparti.
– Skibe med hjemsted i Grønland og hvis ejer har adresse i Grønland.
– Bevaringsværdige skibe, som er opført på Skibsbevaringsfondens liste over skibe, der er erklæret bevaringsværdige.
Det foreslås i § 15 a, stk. 1
, at såvel registrerede ejere som noterede befragtere forpligtes til at betale årlig afgift.
Formålet med lovændringen er at bringe ordlyden af, hvem der er forpligtet til at indbetale årlig afgift, på linje med den
faktiske situation efter indførelse af Det Digitale Skibsregister (DSRG), idet der ikke længere sker ”registrering”, men notering
af bareboatbefragteren af et skib, som er registreret i dansk register på grundlag af en bareboat aftale.
Den foreslåede ændring medfører ingen materielle ændringer.
Det foreslås i § 15 a, stk. 2
, generelt at hæve satserne for den årlige afgift ved at forenkle bestemmelsens opbygning, indføre ensartede afgifter for alle
skibe med en given bruttotonnage uden hensyntagen til skibets anvendelse og begrænse antallet af skibe, for hvilke der ikke skal
betales årlig afgift.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at den årlige afgift fremover for følgende grupper af skibe vil indebære følgende årlige
afgifter:
– For fritidsskibe med en bruttotonnage under 20 hæves den årlige afgift fra 800 kr. til 1.025 kr.
– For fritidsskibe med en bruttotonnage på 20 eller mere, men under 30 sænkes den årlige afgift fra 1.600 kr. til 1.025 kr.
– For handelsskibe og fiskeskibe med en bruttotonnage under 30 hæves den årlige afgift fra 300 kr. til 1.025 kr.
– For skibe med en bruttotonnage mellem 30 og 500 hæves den årlige afgift fra 1.600 kr. til 3.075 kr.
– For skibe med en bruttotonnage på 500 eller derover hæves den årlige afgift fra 2.400 kr. til 9.225 kr.
Med henblik på at simplificere afgiftsordningen, skal fritidsskibe med en BT på 20 eller derover, men under 30, fremover alene
betale en årlig afgift på 1.025 kr. Disse skibe har med de hidtidige satser skullet betale en årlig afgift på 1.600 kr., men opnår
nu en besparelse, fordi bruttotonnagen på den laveste afgiftsgruppe hæves fra 20 BT til 30 BT, for at nå målet om en enklere
ordning.
For handelsskibe og fiskeskibe med en bruttotonnage under 30 betales der fremadrettet afgift svarende til skibets tonnage og de
ovennævnte takster. Det betyder, at alle sådanne skibe med en BT under 30 skal betale 1.025 kr. i årlig afgift, og at alle sådanne
skibe med en bruttotonnage mellem 30 og 500 skal betale 3.075 kr., samt at skibe med en bruttotonnage over 500 skal betale 9.225
kr.
Det foreslås i § 15 a, stk. 3
, at afgiften for skibe, der alene er registreret med en målt bruttoregistertonnage, blive fastsat efter stk. 2 på baggrund af
skibets bruttoregistertonnage.
For at undgå kostbare ommålinger af de ældre fartøjer, der ikke er målt efter de nye måleregler og derfor ikke har en registreret
bruttotonnage, er det valgt at sidestille bruttoregistertonnage (BRT) med bruttotonnage (BT) i relation til fastsættelsen af de
årlige afgifter. Det bemærkes, at det ikke er muligt at omregne fra BRT til BT uden at foretage en ommåling af skibet.
Det foreslås i § 15 a, stk. 4,
at i de tilfælde, hvor Søfartsstyrelsens registre på nuværende tidspunkt hverken indeholder oplysninger om skibets bruttotonnage
eller bruttoregistertonnage, fastsættes den årlige afgift som for skibe med en bruttotonnage på under 30, jf. stk. 2, nr. 1.
Fremadrettet vil alle skibe, der optages i registrene, indeholde oplysninger om BT.
Det foreslås i § 15 a, stk
. 5,
at ejere af skibe med bevaringsstatus, er fritaget for betaling af årlig afgift.
Da Skibsbevaringsfonden på sin hjemmeside fører en offentligt tilgængelig liste over skibe, som er erklæret bevaringsværdige,
foreslås bestemmelsens ordlyd ændret, således at oplysningen om et skibs bevaringsværdighed autoritativt konstateres på listen og
ikke ved indkaldelse af bevaringsværdighedserklæring for hvert skib årligt forud og for hver afgiftsperiode. Det er en løsning,
som er administrativt mindre belastende både for ejere af bevaringsværdige skibe og for Søfartsstyrelsen. Der er tale om en
videreførelse af gældende ret, da bevaringsværdige skibe på nuværende tidspunkt heller ikke betaler en årlig afgift.
Det foreslås i § 15 a, stk. 6,
at give skibe, hvis sejlads er omfattet af § 21 b i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner, mulighed for at
få refunderet betaling af årlig afgift. Refusionen tjener til at understøtte ”Landevejsprincippet”, således at prisen pr. km for
at komme frem og tilbage til en mindre ø, svarer til hvad det koster at transportere sig ad vej over en tilsvarende distance.
Det er vurderingen, at selvom det ville være optimalt helt at undtage sådanne skibe fra årlig afgift, så vurderes det ikke at være
muligt ét år i forvejen at udpege præcist, hvilke skibe, der vil besejle en bestemt rute i den pågældende periode. Det er
hensigten, at ejeren af et skib, som kan opnå refusion efter § 21 b i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner,
skal betale årlig afgift i forbindelse med den generelle opkrævning. Ejeren kan så anmode om refusion, evt. forholdsmæssigt, af
betalt årlig afgift ved den næstfølgende periodes start. Anmodning om refusion vil være underlagt almindelige forældelsesregler og
skal vedlægges dokumentation for, at skibet har besejlet en af de i § 21 b nævnte ruter.
Det foreslås i § 15 a, stk. 7,
at for skibe hjemmehørende i Grønland, der ejes af personer, der har bopæl i Grønland, eller af juridiske personer, der har
hjemsted i Grønland, finder stk. 1-5 ikke anvendelse.
Forslaget svarer til den gældende § 15 a, stk. 7.
Indtil da foreslås det at fastholde den eksisterende bestemmelse, som modsætningsvist indebærer, at skibe, som har hjemsted i
Grønland, men hvis ejer er bosiddende i den sydlige del af riget er omfattet af forpligtelsen til at betale årlig afgift. Aktuelt
er der kun ganske få skibe, som i medfør af denne modsætningsslutning betaler årlig afgift. Imidlertid ville en ophævelse af
bestemmelsen før end årlig afgift sættes i kraft for alle skibe med hjemsted i Grønland, åbne for en omgåelse af pligten til at
betale årlig afgift for alle skibe i skibsregistret og Fartøjsfortegnelsen, som ikke er fiskeskibe, fordi de uden konsekvenser kan
vælge at ændre hjemsted til Grønland og dermed ikke være omfattet af årlig afgift.
Det foreslås i § 15 a, stk. 8,
at skibe, der er bareboatet ud af et af de danske registre, ikke skal betale afgift, så længe skibet i bareboatperioden bærer
fremmed flag. Dette gælder uanset, at skibet i bareboatperioden fortsat vil være optaget i det danske register, skibet er
bareboatet ud fra.
Det foreslås i § 15 a, stk. 9
, at afgiftssatserne kan pris- og indeksreguleres højest en gang årligt. Erhvervsministeren beslutter, hvornår regulering skal
ske, og enhver regulering vil ske ved udstedelse af bekendtgørelse.
Til nr. 2
§ 15 b i søloven indeholder nærmere regler om betaling af årlig afgift, herunder, at den årlige afgift forfalder til betaling
hvert år den 1. marts og dækker perioden fra den 1. marts samme år til den sidste dag i februar det efterfølgende år.
Skibe, for hvilke der er betalt årlig afgift, og som efterfølgende udslettes af registret i en afgiftsperiode inden den 31. august
samme år, kan efter udslettelsen anmode om at få refunderet halvdelen af den årlige afgift. Søfartsstyrelsen foretager herefter
refusion af halvdelen af den indbetalte årlige afgift.
Erhvervsministeren er bemyndiget til at fastsætte regler om betalingsmåden, frister for indbetaling, erindringsskrivelser, gebyrer
og renter samt regler om, at Søfartsstyrelsen kan eftergive eller frafalde krav på betaling af den årlige afgift. Bemyndigelsen er
udnyttet ved fastsættelse af regler i kapitel 14 i bekendtgørelse nr. 35 af 13. januar 2023 om registrering af skibe, herunder
bareboat registrering, og rettigheder over skibe i Dansk Skibsregister, Dansk Internationalt Skibsregister og optagelse i
Fartøjsfortegnelsen og om årlig afgift af skibe med hjemsted i Danmark.
Det foreslås at nyaffatte sølovens § 15 b med henblik på at foretage sproglige tilpasninger som konsekvens af indførelsen af Det
Digitale Skibsregister samt for at justere adgangen for Søfartsstyrelsen til at tilbagebetale afgift.
Det foreslås i § 15 b, stk. 1
, at registrerede ejere eller noterede befragtere af skibe, er forpligtede til at betale forfalden årlig afgift til
Søfartsstyrelsen.
Ændringen er en konsekvens af, at der efter indførelsen af Det Digitale Skibsregister ikke længere sker egentlig registrering af
befragtere, men derimod en notering.
Ændringen indebærer også, at den eksisterende § 15 b, stk. 3, hvorefter en registreret bareboatbefragter har pligt til at betale
afgift, bliver overflødig og derfor ikke indgår i nyaffatningen.
Ændringen medfører herudover ingen ændringer af gældende ret.
Det foreslås i § 15 b, stk. 2,
at ejes skibe af partredere, hæfter partrederne solidarisk for afgiftens betaling. Ejes skibe af kommanditselskaber,
interessentskaber, interessentskabslignende samejer m.v., hæfter de ansvarlige deltagere eller ejere solidarisk for afgiftens
betaling.
Der er alene tale om en sproglig ændring af benævnelsen ”skibet” til det mere generiske ”skibe”, som i øvrigt anvendes i sølovens
bestemmelser om årlig afgift. Der er således tale om videreførelse af gældende ret.
Det foreslås i § 15 b, stk. 3,
at den årlige afgift forfalder hvert år den 1. marts og dækker perioden fra den 1. marts samme år til den sidste dag i februar det
efterfølgende år, jf. dog stk. 4. Bestemmelsen er en sproglig tilpasning af den eksisterende § 15 b, stk. 4.
Det foreslås i § 15 b, stk. 4,
at for skibe, som optages i dansk register mellem 1. marts og inden udgangen af februar det følgende år, forfalder en
forholdsmæssig afgift for alle hele måneder, skibet er registreret indtil den førstkommende 1. marts.
Formålet med ændringen er at effektivisere ordningen med årlig afgift, således at det tidspunkt, hvorfra betaling af årlig afgift
skal ske, afspejler hele den periode, hvor et skib faktisk er registreret i skibsregistret. I dag er det sådan, at ethvert skib,
som anmeldes til registrering efter den sidste dag i februar et givent år, først opkræves årlig afgift for den næstkommende
periode.
Med indførelsen af Det Digitale Skibsregister og den dermed forbedrede adgang til data og træk på data, kan der opkræves årlig
afgift også for ”skæve” perioder. Endvidere vil det mindske muligheden for at spekulere i, hvornår et skib anmeldes til
registrering med henblik på at undgå at betale årlig afgift det første år, et skib er registreret.
Det foreslås i § 15 b, stk. 5
, at udslettes et skib fra dansk register inden den 1. marts i en afgiftsperiode, tilbagebetaler Søfartsstyrelsen indbetalt afgift
for de hele måneder efter udslettelsestidspunktet og indtil den 1. marts i det følgende afgiftsår.
Samtidig med forslaget om indførelse af forholdsmæssig betaling af årlig afgift, som beskrevet ovenfor, forslås den hidtidige
ordning for delvis tilbagebetaling af indbetalt årlig afgift ændret tilsvarende. Endvidere foreslås tilbagebetaling ændret fra en
ordning, hvor tilbagebetaling sker efter ansøgning, til en ordning hvor Søfartsstyrelsen automatisk gennemfører tilbagebetaling,
når betingelserne er til stede.
Muligheden for delvis tilbagebetaling af årlig afgift vil fortsat gælde, når et skib udslettes af skibsregistret. Det er således
ikke muligt at få betalt årlig afgift tilbage, blot fordi skibet skifter ejer i en afgiftsperiode. Da parterne ved overdragelse af
skibet inter partes kan tage højde for den betalte årlige afgift, og da det ville medføre øget administration, foreslås det ikke
at lade ejerskifte af skib omfatte af tilbagebetalingsmuligheden.
Det foreslås i § 15 b, stk. 6
, at erhvervsministeren kan fastsætte regler om betaling af årlig afgift, herunder tidspunkt for betaling, betalingsmåden, frister
for indbetaling, frister for tilbagebetaling, erindringsskrivelser, rykkergebyrer og renter samt regler om, at Søfartsstyrelsen
kan eftergive eller frafalde krav på betaling af den årlige afgift. Bestemmelsen indeholder en tilføjelse til den eksisterende §
15 b, stk. 6, idet erhvervsministeren med den foreslåede bestemmelse bemyndiges til også at fastsætte regler om tidspunktet for
betaling af årlig afgift.
Det foreslås at indsætte mulighed for at fastsætte bestemmelser om tidspunkt for betaling. Det foreslås, fordi det
erfaringsmæssigt gennem de sidste 11 år har vist sig at være upraktisk at udsende samtlige opkrævninger samtidig.
Derudover er der foretaget en sproglig præcisering i forhold til den del af bestemmelsen, der vedrører gebyrer, således, at det
fremgår udtrykkeligt, at der er tale om rykkergebyrer.
Rykkergebyret kan kun dække omkostninger forbundet med inddrivelsen, og dets størrelse beregnes ud fra styrelsens faktiske
omkostninger forbundet med opgaven. Det tilstræbes, at der med opkrævning af rykkergebyr vil være fuld omkostningsdækning.
Der er i dag indsat bestemmelser om betaling af årlig afgift i overensstemmelse med ovenstående i kapitel 14 i bekendtgørelse nr.
35 af 13. januar 2023 om registrering af skibe, herunder bareboat-registrering, og rettigheder over skibe i Dansk Skibsregister,
Dansk Internationalt Skibsregister og optagelse i Fartøjsfortegnelsen og om årlig afgift af skibe med hjemsted i Danmark gældende
for skibe med hjemsted i Danmark. Den tilsvarende bekendtgørelse for skibe med hjemsted i Grønland indeholder i dag ikke
bestemmelser om årlig afgift, fordi sølovens bestemmelser om årlig afgift ikke gælder for skibe, hjemmehørende i Grønland, som
ejes af en person, der har bopæl i Grønland, eller af selskaber el.lign., der har hjemsted i Grønland.
Det fremgår af den gældende § 6, stk. 2, 1. pkt., i lov nr. 526 af 7. juni 2006 om ændring af søloven og forskellige andre love,
at lovens § 1 og § 2 ved kongelig anordning kan sættes i kraft for Grønland med de ændringer, der følger af de særlige grønlandske
forhold.
§ 1, nr. 1-9, 11-24 og 26-28 i lov nr. 526 af 7. juni 2006 blev sat i kraft for Grønland ved kongelig anordning nr. 782 af 6. juni
2018 og kongelig anordning nr. 30 af 13. januar 2023. Lovens § 1, nr. 25, blev dog ikke sat i kraft.
Lovens § 1, nr. 25, vedrører indsættelsen af sølovens § 47, stk. 4-8, som omhandler fiskerirettigheder og i hvilket omfang
fiskerirettigheder omfattes af en rettighed over et skib.
Ændringen til sølovens § 47 skal også kunne sættes i kraft for Grønland. Det foreslås, at der indsættes et nyt stk. 3
i § 6 i lov nr. 526 af 7. juni 2006 således, at lovens § 1, nr. 25, vil kunne sættes i kraft for Grønland, med de ændringer, som
de grønlandske forhold tilsiger.
Det foreslås i § 6, stk. 3,
at lovens § 1, nr. 25, som ikke i medfør af stk. 2 er sat i kraft for Grønland, ved kongelig anordning kan sættes helt eller
delvis i kraft for Grønland med de ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
Formålet med ændringen er at kunne sætte sølovens § 47, stk. 4-8, i kraft for Grønland.
Der henvises i øvrigt til punkt 2.4 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det fremgår af den gældende § 9, stk. 3, i lov nr. 493 af 12. maj 2010 om ændring af lov om sikkerhed til søs, sømandsloven og
forskellige andre love og om ophævelse af lov om forhyring af skibsmandskab, som ændret ved lov nr. 1773 af 28. december 2023, at
§§ 1-5 ved kongelig anordning helt eller delvis kan sættes i kraft for Grønland med de ændringer, som de grønlandske forhold
tilsiger.
§ 1, nr. 2-4, 6-7, 9, 11-14, 17-22 og 25-26 samt dele af nr. 10 og 23 i lov nr. 493 af 12. maj 2010 blev sat i kraft for Grønland
ved kongelig anordning nr. 71 af 29. januar 2013. Lovens § 1, nr. 5, 8 og 16 samt dele af nr. 10 og 23 blev dog ikke sat i kraft.
Baggrunden for, at ændringerne i lovens § 1, nr. 5, 8 og 16 ikke er sat i kraft for Grønland sammen med de andre ændringer
skyldes, at bestemmelserne har sammenhæng med lov om søfarendes ansættelsesforhold m.v., og denne lov endnu ikke er sat i kraft
for Grønland. Lov om søfarendes ansættelsesforhold m.v. kan sættes i kraft for Grønland ved en kongelig anordning, hvilket
forventes at ske inden for en kortere tidshorisont. I samme anordning skal ændringerne i lovens § 1, nr. 5, 8 og 16, også kunne
sættes i kraft.
Lovens § 1, nr. 5, vedrører indsættelsen af § 3, stk. 2, i lov om sikkerhed til søs og giver erhvervsministeren hjemmel til for
udenlandske skibe, der er omfattet af loven, at fastsætte regler om de forhold, som er omfattet af FN’s Internationale
Arbejdsorganisations Konvention om søfarendes arbejdsforhold.
Lovens § 1, nr. 8, vedrører en ændring af § 14, stk. 2, i lov om sikkerhed til søs, som giver Søfartsstyrelsen mulighed for at
tilbageholde et skib, hvis der fx konstateres overtrædelser af lov om søfarendes ansættelsesforhold m.v.
Lovens § 1, nr. 16, vedrører indsættelsen af § 20 b i lov om sikkerhed til søs, som giver Søfartsstyrelsen hjemmel til udstedelse
af foreskrevne certifikater og anden dokumentation efter lov om søfarendes ansættelsesforhold m.v.
Ændringerne, som er relateret til lov om søfarendes ansættelsesforhold m.v., skal også kunne sættes i kraft for Grønland. Det
foreslås, at der indsættes et nyt stk. 4
i § 9 i lov nr. 493 af 12. maj 2010 således at lovens § 1, nr. 5, 8 og 16 samt dele af nr. 10 og 23 vil kunne sættes i kraft for
Grønland med de ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
Det foreslås i § 9, stk.
4, at de dele af loven, som ikke i medfør af stk. 3 er sat i kraft for Grønland, ved kongelig anordning kan sættes helt eller
delvis i kraft for Grønland med de ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
Formålet med ændringen er at kunne sætte bestemmelser, som er relateret til lov om søfarendes ansættelsesforhold m.v. i kraft for
Grønland.
Der henvises i øvrigt til punkt 2.4 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det fremgår af § 10, stk. 2, i lov nr. 1384 af 23. december 2012 om ændring af lov om søloven, lov om tillæg til strandingsloven
af 10. april 1895, lov om skibes besætning og forskellige andre love samt ophævelse af lov om registreringsafgift for
fritidsfartøjer, at Erhvervsministeren ved kongelig anordning kan sætte loven helt eller delvis i kraft for Grønland med de
ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
§ 5, nr. 2 og 3, i lov nr. 1384 af 23. december 2012 blev sat i kraft for Grønland ved kongelig anordning nr. 1031 af 24. august
2015. Lovens § 5, nr. 1, blev dog ikke sat i kraft.
Baggrunden for, at ændringen ikke er sat i kraft for Grønland sammen med de andre ændringer skyldes, at bestemmelsen har
sammenhæng med lov om sikkerhedsundersøgelse af ulykker til søs, som gennemfører Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/18/EF
af 23. april 2009 om de grundlæggende principper for undersøgelser af ulykker i søtransportsektoren og om ændring af Rådets
direktiv 1999/35/EF og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/59/EF, og denne er ikke sat i kraft for Grønland.
Lov om sikkerhedsundersøgelse af ulykker til søs kan sættes i kraft for Grønland ved en kongelig anordning, hvilket er igangsat. I
samme anordning skal ændringen til § 4, stk. 3, i lov om sikkerhed til søs også kunne sættes i kraft.
§ 4, stk. 3, i lov om sikkerhed til søs giver erhvervsministeren hjemmel til at kunne fastsætte regler om anmeldelsespligt til
danske og udenlandske søfartsmyndigheder vedrørende ulykker og andre hændelser til søs og om danske myndigheders indberetning
heraf til den europæiske informationsplatform for ulykker til søs.
Ændringen til § 4, stk. 3, i lov om sikkerhed til søs skal også kunne sættes i kraft for Grønland. Det foreslås, at der indsættes
et nyt stykke efter stk. 2 i § 10 i lov nr. 493 af 12. maj 2010 således at lovens § 5, nr. 1, kan sættes i kraft for Grønland med
de ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
Det foreslås i § 10, stk. 3,
at lovens § 5, nr. 1, som ikke i medfør af stk. 2 er sat i kraft for Grønland, ved kongelig anordning kan sættes helt eller delvis
i kraft for Grønland med de ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
Formålet med ændringen er alene at kunne sætte § 4, stk. 3, i lov om sikkerhed til søs i kraft for Grønland.
Der henvises i øvrigt til punkt 2.4 i lovforlagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 27. februar 2025.
Regulering, som har direkte konsekvenser for erhvervslivet, skal som hovedregel træde i kraft enten den 1. januar eller den 1.
juli. Det letter virksomhedernes arbejde med at holde sig orienteret om ny regulering. I dette tilfælde fraviges de faste
ikrafttrædelsesdatoer. Med ikrafttræden i februar 2025 kan lovændringerne implementeres, således de får virkning for de årlige
afgifter allerede i 2025, idet disse forfalder 1. marts som affattet ved lovforslagets § 3, nr. 2.
Det foreslås i stk. 1
, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland, jf. dog stk. 2
.
Lov om sikkerhed til søs kan i henhold til § 36 i lov nr. 900 af 16. december 1998 sættes i kraft for Grønland med de ændringer,
der følger af de særlige grønlandske forhold.
Loven er første gang sat i kraft for Grønland ved anordning nr. 607 af 25. juni 2001 om ikrafttræden for Grønland af lov om
sikkerhed til søs og senere ændringer til loven er sat i kraft for Grønland i 2003, 2008, 2013 og 2015.
Lov om skibes besætning kan i henhold til § 32 i lov nr. 15 af 13. januar 1997 sættes i kraft for Grønland med de ændringer, der
følger af de særlige grønlandske forhold.
Loven er første gang sat i kraft for Grønland ved anordning nr. 608 af 25. juni 2001 om ikrafttræden for Grønland af lov om skibes
besætning og senere ændringer til loven er sat i kraft for Grønland i 2005 og 2023.
Søloven er fortsat et rigsanliggende for både Færøerne og Grønland, og forslaget til ændringer i søloven vil derfor ved kongelige
anordninger kunne sættes i kraft der med de fornødne tilpasninger. Dog er skibsregistrering et hjemmestyreanliggende på Færøerne,
og lovforslaget vil derfor ikke kunne sættes i kraft for Færøerne.
Den gældende lov om Dansk Internationalt Skibsregister er ikke sat i kraft for Grønland. Skibe hjemmehørende i Grønland kan derfor
i dag ikke registreres i Dansk Internationalt Skibsregister. Såfremt loven sættes i kraft for Grønland, vil denne ændring også
kunne sættes i kraft.
Det foreslås derfor i stk. 2,
at § 1, nr. 1-2, § 2, nr. 1-5, og § 3, nr. 1 og 2, som vedrører ændringer til lov om sikkerhed til søs, lov om skibes besætning og
søloven, ved en kongelig anordning helt eller delvis kan sættes i kraft for Grønland med de ændringer, som de grønlandske forhold
tilsiger. Bestemmelserne kan sættes i kraft på forskellige tidspunkter.
Det er i øvrigt i overensstemmelse med regeringsgrundlaget, da ændringerne sikrer opdatering af lovgivningen i Grønland.
Lov om ændring af lov om sikkerhed til søs, lov om skibes be...
Gældende
LOV nr 199 af 25/02/2025
Erhvervsministeriet
Ændringer:
0
Lov om ændring af lov om sikkerhed til søs, lov om skibes besætning og søloven (Frakendelse af retten til at arbejde på danske skibe for søfarende, der begår personfarlig kriminalitet om bord eller i relation til tjenesten, ny uddannelse for færgenavigatører, justering af årlig afgift for skibe og ikraftsættelse for Grønland af ændringer af søloven og lov om sikkerhed til søs)
I lov om sikkerhed til søs, jf. lovbekendtgørelse nr. 221 af 11. februar 2022, som ændret ved § 3 i lov nr. 243 af 7. marts 2023, § 1 i lov nr. 1773 af 28. december 2023 og § 8 i lov nr. 1669 af 30. december 2024, foretages følgende ændringer:
1. I § 29 e indsættes efter stk. 2 som nye stykker:
»Stk. 3. Retten til at gøre tjeneste om bord kan ved dom frakendes den, som har gjort sig skyldig i overtrædelse af straffeloven, såfremt overtrædelsen er sket om bord eller i relation til tjenesten og den er egnet til at fremkalde utryghed om bord.
Stk. 4. Stk. 1-3 finder med de begrænsninger, der følger af straffelovens §§ 7 og 10-10 b, også anvendelse på handlinger foretaget i udlandet.«
Stk. 3-7 bliver herefter stk. 5-9.
2. I § 29 e, stk. 3, der bliver stk. 5, ændres »stk. 1 og 2« til: »stk. 1-3«.
3. § 29 e, stk. 4, 1. pkt., der bliver stk. 6, 1. pkt., affattes således:
»Frakendes retten til at føre skib eller gøre tjeneste om bord ubetinget, indgiver anklagemyndigheden vedkommendes fysiske eller digitale sønæringsbevis, duelighedsbevis, speedbådsbevis eller vandscooterbevis og udskrift af dommen til Erhvervsministeriet.«
4. I § 29 e, stk. 4, 2. pkt., der bliver stk. 6, 2. pkt., ændres »som styrmand eller maskinmester« til: »om bord«.
5. I § 29 e, stk. 5, der bliver stk. 7, ændres »som styrmand eller maskinmester« til: »om bord«.
I lov om skibes besætning, jf. lovbekendtgørelse nr. 74 af 17. januar 2014, som ændret ved § 5 i lov nr. 400 af 2. maj 2016, foretages følgende ændringer:
1. I § 2, nr. 8, indsættes efter »1995«: », med senere ændringer«.
2. I § 6, stk. 2, indsættes efter »original«: »papirform eller i en flagstatsgodkendt elektronisk form«, og efter »og« indsættes: »skal uanset formatet«.
3. § 6, stk. 3, affattes således:
»Stk. 3. Søfartsstyrelsen kan forøge eller formindske de i stk. 2 anførte kvalifikationskrav ved sejlads med følgende skibstyper:
Passagerskibe og tankskibe under hensyn til skibets indretning, udstyr, fartsområde og passagertal.
Ethvert skib med særlige manøvreegenskaber.
Skibe med særlig udrustning eller særligt udstyr.
Skibe af særlig konstruktion.«
4. I § 6 indsættes efter stk. 3 som nyt stykke:
»Stk. 4. Tilsvarende kan Søfartsstyrelsen i henhold til bestemmelserne i den internationale konvention om uddannelse af søfarende, om sønæring og om vagthold (STCW-konventionen), reglement I/3, forøge eller formindske kravene, jf. stk. 2, ved sejlads uden for dansk kystfart på kystfartslignende vilkår i et andet lands kystfart, under forudsætning af at både detaljerne for de pågældende områder og andre relevante betingelser er specificeret i samarbejde med det eller de pågældende lande eller berørte parter.«
Stk. 4 og 5 bliver herefter stk. 5 og 6.
5. I § 6 indsættes som stk. 7 og 8:
»Stk. 7. Uanset de i stk. 2 påkrævede kvalifikationskrav og bevispåtegninger kan skibsførere og styrmænd i passagerskibe under 500 BT i stedet besidde et bevis i henhold til skemaet nedenfor, såfremt skibets besætningsfastsættelse giver mulighed for det:
| |
| |
Bruttotonnage
Passagerskib i fart i indre dansk territorialfarvand
I søloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1013 af 29. juni 2023, som ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 249 af 21. marts 2012 og § 1 i lov nr. 618 af 12. juni 2013, foretages følgende ændringer:
1. § 15 a affattes således:
»§ 15 a. Registrerede ejere og noterede befragtere af skibe, der er optaget i skibsregisteret eller fartøjsfortegnelsen, skal betale en årlig afgift for hvert skib, der er registreret, jf. dog stk. 5.
Stk. 2. Den årlige afgift beregnes på grundlag af skibets bruttotonnage på følgende måde:
For skibe med en bruttotonnage på under 30 udgør den årlige afgift 1.025 kr.
For skibe med en bruttotonnage på mellem 30 og 500 udgør den årlige afgift 3.075 kr.
For skibe med en bruttotonnage på 500 eller derover udgør den årlige afgift 9.225 kr.
Stk. 3. For skibe, der alene er registreret med en målt bruttoregistertonnage, fastsættes afgiften efter stk. 2 på baggrund af denne.
Stk. 4. For skibe, som hverken er registreret med en bruttotonnage eller en bruttoregistertonnage, fastsættes den årlige afgift som for skibe med en bruttotonnage på under 30, jf. stk. 2, nr. 1.
Stk. 5. Ejere af skibe med bevaringsstatus er fritaget for betaling af årlig afgift.
Stk. 6. Ejere kan anmode Søfartsstyrelsen om refusion af årlig afgift for skibe, der har været anvendt som passagerskibe i en hel afgiftsperiode, og som besejler færgeruter, der er omfattet af ordningen i § 21 b i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner.
Stk. 7. Stk. 1-5 finder ikke anvendelse for skibe hjemmehørende i Grønland, som ejes af en person med bopæl i Grønland eller af juridiske personer med hjemsted i Grønland.
Stk. 8. Stk. 1-6 finder ikke anvendelse for skibe, der i medfør af § 24 på grundlag af en bareboatbefragtningsaftale er optaget i et udenlandsk skibsregister og midlertidigt fører et andet nationalitetsflag end det danske.
Stk. 9. De årlige afgifter efter stk. 2 pris- og lønreguleres højst én gang årligt med den af Finansministeriet fastsatte sats for det generelle pris- og lønindeks. Det herefter fremkomne beløb afrundes til nærmeste kronebeløb. Erhvervsministeren kan fastsætte regler om, hvornår regulering skal finde sted.«
I lov nr. 526 af 7. juni 2006 om ændring af søloven og forskellige andre love (Digital skibsregistrering, pant, udlæg m.v. i fiskerirettigheder, fordeling af bjærgeløn og skibes hjemsted), som ændret ved § 3 i lov nr. 504 af 12. juni 2009, § 6 i lov nr. 270 af 26. marts 2019 og § 3 i lov nr. 569 af 10. maj 2022, foretages følgende ændring:
1. I § 6 indsættes som stk. 3:
»Stk. 3. Lovens § 1, nr. 25, som ikke i medfør af stk. 2 er sat i kraft for Grønland, kan ved kongelig anordning sættes helt eller delvis i kraft for Grønland med de ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.«
I lov nr. 493 af 12. maj 2010 om ændring af lov om sikkerhed til søs, sømandsloven og forskellige andre love og om ophævelse af lov om forhyring af skibsmandskab (Gennemførelse af konventionen om søfarendes arbejdsforhold, modernisering af bestemmelser om tilsyn, forbud mod spiritussejlads i grønlandsk farvand m.v.), som ændret ved § 4 i lov nr. 251 af 30. marts 2011, § 4 i lov nr. 478 af 30. maj 2012, § 6 i lov nr. 618 af 12. juni 2013 og § 4 i lov nr. 1773 af 28. december 2023, foretages følgende ændring:
1. I § 9 indsættes som stk. 4:
»Stk. 4. De dele af loven, som ikke i medfør af stk. 3 er sat i kraft for Grønland, kan ved kongelig anordning sættes helt eller delvis i kraft for Grønland med de ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger. Bestemmelserne kan sættes i kraft på forskellige tidspunkter.«
I lov nr. 1384 af 23. december 2012 om ændring af lov om søloven, lov om tillæg til strandingsloven af 10. april 1895, lov om skibes besætning og forskellige andre love samt ophævelse af lov om registreringsafgift for fritidsfartøjer (Gennemførelse af vragfjernelseskonventionen, tilpasninger som følge af passagerrettighedsforordningen, gebyr for sønærings- og kvalifikationsbeviser, indførelse af en årlig afgift for skibe optaget i skibsregistrene og sanktionering af skibsførerens forpligtelse til at redde de ombordværende m.v.), som ændret ved § 8 i lov nr. 618 af 12. juni 2013, foretages følgende ændring:
1. I § 10 indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
»Stk. 3. Lovens § 5, nr. 1, som ikke i medfør af stk. 2 er sat i kraft for Grønland, kan ved kongelig anordning sættes helt eller delvis i kraft for Grønland med de ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.«
Stk. 1. Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. §§ 1-3 kan ved kongelig anordning helt eller delvis sættes i kraft for Grønland med de ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger. Bestemmelserne kan sættes i kraft på forskellige tidspunkter.
Givet på Amalienborg, den 25. februar 2025
Under Vor Kongelige Hånd og Segl
FREDERIK R.
/ Morten Bødskov
20-499
Færgefører
Færgenavigatør
| |
| |
Stk. 8. Uanset afgrænsningen af fartsområde i skemaet i stk. 7 kan Søfartsstyrelsen ud fra en konkret vurdering tillade undtagelsesvis sejlads uden for indre dansk territorialfarvand med et passagerskib, som er omfattet af skemaet, såfremt der i hvert enkelt tilfælde er truffet behørige foranstaltninger til sikring af sejladsen. En sådan sejlads er dog altid begrænset til det havområde, som er fastsat i passagerskibets fartstilladelse, og skal altid ske under gunstige vejrforhold og uden passagerer om bord.«
»§ 15 b. Registrerede ejere og noterede befragtere af skibe er forpligtet til at betale forfalden årlig afgift til Søfartsstyrelsen.
Stk. 2. Ejes skibe af partredere, hæfter partrederne solidarisk for afgiftens betaling. Ejes skibe af kommanditselskaber, interessentskaber, interessentskabslignende samejer m.v., hæfter de ansvarlige deltagere eller ejere solidarisk for afgiftens betaling.
Stk. 3. Årlig afgift forfalder hver den 1. marts og dækker perioden fra den 1. marts det pågældende år til den sidste dag i februar det efterfølgende år, jf. dog stk. 4.
Stk. 4. For skibe, som optages i et dansk register eller i fartøjsfortegnelsen, ændrer anvendelse eller opnår status som bevaringsværdigt i perioden fra den 1. marts og til udgangen af februar, forfalder en forholdsmæssig afgift for de hele måneder, skibet er registreret, indtil den førstkommende 1. marts.
Stk. 5. Udslettes et skib fra et dansk register eller fra fartøjsfortegnelsen, eller opnår det status som bevaringsværdigt inden den 1. marts, tilbagebetaler Søfartsstyrelsen indbetalt afgift for de hele måneder efter udslettelsestidspunktet og indtil den 1. marts det følgende afgiftsår.
Stk. 6. Erhvervsministeren kan fastsætte regler om betaling af årlig afgift, herunder tidspunktet for betaling, betalingsmåden, frister for indbetaling, frister for tilbagebetaling, erindringsskrivelser, rykkergebyrer og renter, og regler om, at Søfartsstyrelsen kan eftergive eller frafalde krav på betaling.«