LOV nr 551 af 07/05/2019
Beskæftigelsesministeriet
Lov om ændring af lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., lov om aktiv socialpolitik, lov om sygedagpenge, integrationsloven og forskellige andre love (Konsekvenser af aftale om en forenklet beskæftigelsesindsats m.v.) § 3
I lov om sygedagpenge, jf. lovbekendtgørelse nr. 68 af 25. januar 2019, som ændret ved § 3 i lov nr. 701 af 8. juni 2018 og § 4 i lov nr. 339 af 2. april 2019, foretages følgende ændringer:
1. I § 7, stk. 2, 3. pkt., og stk. 6, ændres »§ 70 c« til: »§ 120«.
2. I § 13, 1. pkt., udgår », herunder form og hyppighed«.
3. I § 13 a, stk. 3, ændres »kapitel 10 og 11« til: »kapitel 11 og 14«.
4. I § 13 a, stk. 4, 1. pkt., ændres »kapitel 7 og 9 b-12« til: »kapitel 7, 11, 12, 14 og 26«.
5. § 13 b, stk. 1, affattes således:
»I sager, der er visiteret til kategori 2 og 3 efter § 12, stk. 1, nr. 2 og 3, skal der følges op mindst fire gange inden for det første halve år regnet fra første fraværsdag. Der følges op første gang senest inden udgangen af ottende uge regnet fra første fraværsdag, jf. dog stk. 2. Efter de første 6 måneder aftales opfølgningen mellem kommunen og den sygemeldte. Herudover følger kommunen op, når der vurderes at være behov herfor. Den sygemeldte har ret til at få en samtale, hvis den sygemeldte ønsker det. Opfølgningen sker ved en individuel samtale med personligt fremmøde, jf. dog stk. 4 og 5.«
6. I § 13 b indsættes som stk. 6-8:
»Stk. 6. Sygemeldte, som ikke er i et ansættelsesforhold eller driver selvstændig virksomhed, er omfattet af reglerne i kapitel 6 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats om registrering af cv-oplysninger på Jobnet.
Stk. 7. Sygemeldte, der er visteret til kategori 2 og 3, skal efter den første opfølgningssamtale selv booke samtaler digitalt, jf. stk. 1.
Stk. 8. Kommunen kan fravige kravet om, at selvbooking skal ske digitalt, hvis kommunen vurderer, at der konkret foreligger særlige forhold, herunder helbredsforhold, som bevirker, at den sygemeldte ikke forventes at kunne booke samtalen.«
7. I § 13 c, stk. 2, indsættes efter 1. pkt.:
»Aftalen skal indgå i den sygemeldtes »Min Plan« efter kapitel 8 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.«
8. I § 13 c, stk. 5, ændres »kapitel 10« til: »kapitel 14«.
9. I § 13 d, stk. 2, og § 15, stk. 5, ændres »kapitel 9 b-12« til: »kapitel 11, 12, 14 og 26«.
10. I § 13 d, stk. 3, 3. pkt., ændres »§ 30 a, stk. 2 og 3,« til: »§ 43 og § 44, stk. 1 og 2,«.
11. I § 13 d, stk. 5, 2. pkt., ændres »§ 30 b, stk. 2,« til: »§ 46, stk. 1,«.
12. I § 14 indsættes efter »jf. § 12«: », og nærmere regler om selvbooking af samtaler efter § 13 b, stk. 7, og om fritagelse for obligatorisk selvbooking for visse grupper af sygemeldte efter § 13 b, stk. 8«.
13. I § 15, stk. 7, nr. 2, ændres »kapitel 9 b-11« til: »kapitel 11, 14 og 26«.
14. Overskriften før § 19 ophæves.
15. §§ 19 og 20 ophæves.
16. I § 21, stk. 1, nr. 1, ændres »§ 30 a« til: »§§ 43 og 44«.
17. I § 24, stk. 2, § 24 a, stk. 1 og 2, § 24 b, stk. 1, § 24 c, stk. 1, 2. pkt., og § 27, stk. 3, ændres »kapitel 12 b« til: »kapitel 18«.
18. I § 32, stk. 1, nr. 6, og § 49 ændres »kapitel 13« til: »kapitel 20«.
19. I § 42, stk. 3, og § 71 b, stk. 1, nr. 8, ændres »§ 70 g« til: »§ 126«.
20. I § 51, stk. 2, 1. pkt., ændres »§ 33 a« til: »§ 96«.
21. Efter § 69 a indsættes:
»§ 69 b. Beskæftigelsesministeren fastsætter regler om anvendelse af bestemte digitale løsninger ved selvbooking af opfølgningssamtaler efter § 13 b, stk. 7.«
22. I § 71 b, stk. 1, nr. 8, ændres »§ 70 f« til: »§§ 123 og 124«.
Forarbejder til Lov om ændring af lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., lov om aktiv socialpolitik, lov om sygedagpenge, integrationsloven og forskellige andre love (Konsekvenser af aftale om en forenklet beskæftigelsesindsats m.v.) § 3
RetsinformationTil nr. 1
I gældende § 7, stk. 2, 3. pkt. og stk. 6, henvises til § 70 c, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. § 70 c, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats indeholder regler om jobcenterets bevilling af midlertidige fleksjob.
Det foreslås at ændre henvisningen i § 7, stk. 2, 3. pkt. og stk. 6, fra § 70 c til § 120.
Ændringerne foreslås som følge af det samtidigt fremsatte forslag til lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, hvor § 70 c ændres til § 120.
Med de foreslåede ændringer bringes henvisningerne i § 7, stk. 2, 3. pkt. og stk. 6, i lov om sygedagpenge i overensstemmelse med den foreslåede regel i § 120 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. De foreslåede ændringer medfører ikke indholdsmæssige ændringer.
Der henvises til punkt 2.1. i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Det fremgår af § 13, 1. pkt., at kommunen ved visitationen og revisitationen efter § 12 fastlægger opfølgningen, herunder form og hyppighed, jf. §§ 13 a -13 d.
Det foreslås i § 13, 1. pkt., at »herunder form og hyppighed« udgår.
Ændringen foreslås som en konsekvens af den foreslåede ændring til § 13 b, stk. 1, om at hyppigheden af opfølgningen efter forslaget ikke vil være fastlagt ud fra visitationskategorien. Herudover indebærer forslaget en sproglig forenkling ved at foreslå, at der ikke specielt nævnes opfølgningens form, men alene henvises bl.a. til lovens § 13 b, stk. 4 og 5, hvor opfølgningens form er fastsat uændret.
Der henvises til punkt 2.1 i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
I § 13 a, stk. 3, henvises til kapitel 10 og 11 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Kapitel 10 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats indeholder regler om vejledning og opkvalificering. Kapitel 11 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats indeholder regler om virksomhedspraktik.
Det fremgår af § 13 a, stk. 3, at tilbyder kommunen den sygemeldte aktive tilbud efter kapitel 10 og 11, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats som led i opfølgningen, jf. stk. 2, er det frivilligt for den sygemeldte at deltage i tilbuddet.
Det foreslås at ændre bestemmelsens henvisning fra kapitel 10 og 11til kapitel 11 og 14.
Ændringen foreslås som følge af det samtidigt fremsatte forslag til lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, hvor kapitel 10 og 11 ændres til kapitel 11 og 14.
Med de foreslåede ændringer bringes henvisningen i § 13 a, stk. 3, i lov om sygedagpenge i overensstemmelse med de foreslåede kapitler 11 og 14 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. De foreslåede ændringer medfører ikke indholdsmæssige ændringer.
Der henvises til punkt 2.1. i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
I § 13 a, stk. 4, i lov om sygedagpenge, henvises til kapitel 7 og 9 b-12, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Det fremgår af § 13 a, stk. 4, at en sygemeldt, der er visiteret til kategori 1 efter § 12, stk. 1, nr. 1, og som er ledig og medlem af en arbejdsløshedskasse, fortsat skal deltage i kontaktforløb og tilbud efter de regler i kapitel 7 og 9 b – 12 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, som gælder for ledige, der modtager arbejdsløshedsdagpenge efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. Der skal dog tages hensyn til den sygemeldtes helbredssituation.
Det foreslås at ændre bestemmelsens henvisning fra kapitel 7 og 9 b-12 til kapitel 7, 11, 12, 14 og 26.
Ændringerne foreslås som følge af det samtidigt fremsatte forslag til lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, hvor kapitel 7 og 9 b-12 ændres til kapitel 7, 11, 12, 14 og 26.
Med de foreslåede ændringer bringes henvisningen i § 13 a, stk. 4, i lov om sygedagpenge i overensstemmelse med de foreslåede kapitler 7, 11, 12, 14 og 26 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
De foreslåede ændringer medfører ikke indholdsmæssige ændringer.
Der henvises til punkt 2.1 i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 5
Det fremgår af § 13 b, stk. 1, at i sager, hvor der er visiteret til kategori 2 og 3 efter § 12, stk. 1, nr. 2 og 3, skal kommunen følge op første gang senest inden udgangen af ottende uge regnet fra første fraværsdag, jf. dog stk. 2.
Herefter skal kommunen følge op mindst hver fjerde uge. Opfølgningen sker ved en individuel samtale, jf. dog stk. 4 og 5.
Det foreslås, at § 13 b, stk. 1, affattes således, at i sager, der er visiteret til kategori 2 og 3 efter § 12, stk. 1, nr. 2 og 3, skal kommunen følge op mindst 4 gange inden for det første halve år regnet fra første fraværsdag. Der følges op første gang senest inden udgangen af ottende uge regnet fra første fraværsdag, jf. dog stk. 2. Herefter aftales opfølgningen individuelt mellem kommunen og den sygemeldte. Opfølgningen sker ved en individuel samtale, jf. dog stk. 4 og 5. Kommunen skal holde samtale med borgeren, når der vurderes at være behov herfor. Den sygemeldte har ret til at få en samtale.
Baggrunden for ændringen er, at det fremgår af aftalen om en forenklet beskæftigelsesindsats, at kontaktforløbet skal ensrettes på tværs af målgrupper.
Formålet med forslaget er at forenkle reglerne for samtaler på tværs af målgrupper. Begrundelsen for forslaget er, at der er evidens for, at tidlig og intensiv opfølgning får personer i arbejde. Samtidig gøres der op med proceskrav, fordi der bortset fra første samtale for nogle målgrupper ikke længere stilles præcise krav til, hvornår samtalerne skal foregå, men alene at de skal foregå løbende. Dermed bliver det i højere grad op til den enkelte sagsbehandler og personen at fastlægge et kontaktforløb, der understøtter, at kontakten med jobcenteret er meningsfuld og tilpasset personens behov.
Forslaget betyder, at sygemeldte, der er visiteret til kategori 2 og 3 efter §12, skal have mindst 4 samtaler i løbet af de første 6 måneder regnet fra første fraværsdag og herefter samtaler efter behov. Den første samtale skal som hidtil være senest inden udgangen af ottende uge regnet fra første fraværsdag. Efter de første 6 måneder aftales opfølgningen individuelt mellem kommunen og den sygemeldte. Forslaget indebærer endvidere, at vurderer kommunen, at der er behov for det, skal kommunen holde samtale med den sygemeldte. Hvis den sygemeldte ønsker det, har den sygemeldte ret til at få en samtale.
Der henvises til punkt 2.5.1 i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 6
Der er ikke i sygedagpengeloven regler om, at sygemeldte skal udarbejde et cv som led i opfølgningen.
Det foreslås i § 13 b, stk. 6, at sygemeldte, der ikke er i et ansættelsesforhold eller driver selvstændig virksomhed, bliver omfattet af reglerne i kapitel 6 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats om registrering af cv-oplysninger på Jobnet.
Det betyder, at alle sygemeldte, der ikke er i et ansættelsesforhold eller driver selvstændig virksomhed, vil skulle registrere cv-oplysninger som led i at understøtte jobcenterets hjælp til sygemeldte med at finde et job i takt med, at de bliver i stand til igen at arbejde. Det vil afhænge af jobcenterets konkrete vurdering, hvornår i opfølgningsforløbet, der i den enkelte sag skal registreres cv-oplysninger. Sygemeldte skal løbende opdatere cv-oplysningerne. Hvis den sygemeldte anmoder om det, skal jobcenteret yde bistand med registreringen af cv-oplysninger. Der vil ikke være ydelsesmæssige konsekvenser forbundet med ikke at registrere cv-oplysninger.
Der henvises til punkt 2.5.3 i de almindelige bemærkninger.
Der er ikke i gældende regler i sygedagpengeloven en pligt for sygemeldte til at selvbooke opfølgningssamtaler. Med sygedagpengereformen blev der givet adgang til at fastsætte regler om selvbooking for sygemeldte efter bemyndigelsen i § 10 a, stk. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Med den bemyndigelse er der i § 17 i bekendtgørelse nr. 790 af 14. juni 2018 fastsat, at sygemeldte, der er visiteret til kategori 2 og 3, jf. § 12 i lov om sygedagpenge, efter første opfølgningssamtale har mulighed for digitalt på Jobnet selv at booke eller ombooke samtaler, jf. § 13 b, stk. 1, i lov om sygedagpenge, jf. §§ 12 og 13 i bekendtgørelse om det fælles it-baserede datagrundlag og statistiske datavarehus for beskæftigelsesindsatsen.
Kommunen kan i særlige tilfælde fratage den sygemeldte muligheden for selv at booke samtaler, eksempelvis hvis den sygemeldtes adfærd i forhold til selv at booke samtaler er uhensigtsmæssig, eller hvis kommunen vurderer, at retten til selv at booke samtaler vil medføre, at samtalen ikke kan gennemføres efter hensigten.
Når den sygemeldte selv har booket en samtale, sidestilles den sygemeldtes booking med en indkaldelse til samtale fra kommunen, og orienteringen på Jobnet til den sygemeldte om konsekvenserne ved at undlade at medvirke ved samtalen, sidestilles med en skriftlig orientering modtaget fra kommunen, jf. § 21, stk. 2, i lov om sygedagpenge.
Det foreslås i § 13 b, stk. 7, at sygemeldte, der er visteret til kategori 2 og 3, efter den første opfølgningssamtale selv digitalt skal booke samtaler, jf. § 13 b, stk. 1. I tilfælde af, at den sygemeldte undlader at selvbooke, indkalder jobcenteret den sygemeldte til samtale. Undladelsen har ingen ydelsesmæssige konsekvenser.
Forslaget betyder, at længerevarende sygemeldte får en pligt til selv at booke samtaler efter den første opfølgningssamtale inden udgangen af 8. fraværsuge. Hvis den sygemeldte ikke selv booker samtale, vil jobcenteret skulle indkalde den sygemeldte til samtale. Den sygemeldtes undladelse af selv at booke en samtale får ingen ydelsesmæssige konsekvenser.
Kommunen yder inden for rammerne af den almindelige vejledningsforpligtelse hjælp til sygemeldte, der kan have svært ved at finde ud af at selvbooke.
Der henvises til punkt 2.5.2. i de almindelige bemærkninger.
Det foreslås endvidere i § 13 b, stk. 8, at kommunen kan fravige kravet om, at selvbooking skal ske digitalt, hvis kommunen vurderer, at der konkret foreligger særlige forhold, herunder helbredsforhold, som bevirker, at den sygemeldte ikke forventes at kunne booke samtalen.
Det betyder, at kommunen ud fra en konkret vurdering, vil have mulighed for at fravige kravet om, at den sygemeldte selv skal booke samtaler digitalt for eksempel, hvis helbredsforholdene bevirker, at den sygemeldte ikke selv vil være i stand til at booke samtaler, eller hvis den sygemeldte booker mange samtaler ud over det aftalte.
Der henvises til punkt 2.5.2. i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 7
Efter gældende § 13 c, stk. 2, skal kommunen ved første opfølgning indgå en aftale med den sygemeldte om beskæftigelsesmål og beskæftigelsesindsats. Aftalen justeres løbende.
Det foreslås, at der i § 13 c, stk. 2, efter 1. pkt. indsættes at kommunens aftale med den sygemeldte skal indgå i den sygemeldtes »Min Plan« efter kapitel 8 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Baggrunden for forslaget er, at det følger af aftale om forenklingen af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, at det skal være obligatorisk for alle at få »Min Plan« som led i at understøtte den sygemeldtes aktive deltagelse i egen sag.
Planen skal være nem og overskuelig for den sygemeldte, som umiddelbart i oversigtsform kan danne sig et samlet overblik over egen situation, herunder de planer, aktiviteter og tilbud, som den sygemeldte har aftalt sammen med sagsbehandleren.
Den foreslåede ændring betyder, at det bliver præciseret, at den sygemeldte skal kunne se sine aftaler, beskæftigelsesmål og indsats i »Min Plan« ligesom andre personer, der får en indsats i jobcenteret.
Der henvises til punkt 2.1 i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 8
Efter den gældende § 13 c, stk. 5, 1. pkt., henvises til kapitel 10 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Det foreslås, at henvisningen til kapitel 10 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats ændres til kapitel 14 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Forslaget er en konsekvens af det samtidigt fremsatte forslag til lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, hvor reglerne i kapitel 10 om vejledning og opkvalificering foreslås flyttet til kapitel 14.
Med den foreslåede ændring bringes henvisningen i § 13 c, stk. 5, 1. pkt., i lov om sygedagpenge i overensstemmelse med de foreslåede regler i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. De foreslåede ændringer medfører ikke indholdsmæssige ændringer.
Der henvises til punkt 2.1 i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 9
Efter de gældende § 13 d, stk. 2, og § 15, stk. 5, henvises til kapitel 9 b-12 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Det foreslås, at henvisningen til kapitel 9 b- 12 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats ændres til kapitel 11, 12, 14 og 26 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Forslaget er en konsekvens af det samtidigt fremsatte forslag til lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, hvor reglerne i kapitel 9 b-12 foreslås flyttet til kapitel 11, 12, 14 og 26.
Med de foreslåede ændringer bringes henvisningen i § 13 d, stk. 2, og § 15, stk. 5, i lov om sygedagpenge i overensstemmelse med de foreslåede regler i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. De foreslåede ændringer medfører ikke indholdsmæssige ændringer.
Der henvises til punkt 2.1. i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 10
Efter den gældende § 13 d, stk. 3, 3. pkt., henvises til § 30 a, stk. 2 og 3, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Det foreslås, at henvisningen til § 30 a, stk. 2 og 3, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats i § 13 d, stk. 3, 3. pkt., i lov om sygedagpenge, ændres til § 43 og § 44, stk. 1 og 2, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Forslaget er en konsekvens af det samtidigt fremsatte forslag til lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, hvor reglerne om rehabiliteringsplanens forberedende del foreslås placeret i § 43 og § 44, stk. 1 og 2.
Med den foreslåede ændring bringes henvisningerne i § 13 d, stk. 3, 3. pkt., i lov om sygedagpenge i overensstemmelse med de foreslåede regler i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. De foreslåede ændringer medfører ikke indholdsmæssige ændringer.
Der henvises til punkt 2.1 i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 11
Efter den gældende § 13 d, stk. 5, 2. pkt., henvises til § 30 b, stk. 2, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Det foreslås, at henvisningen til § 30 b, stk. 2, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats i § 13 d, stk. 5, 2. pkt., i lov om sygedagpenge ændres til § 46, stk. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Forslaget er en konsekvens af det samtidigt fremsatte forslag til lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, hvor reglerne i § 30 b, stk. 2, foreslås flyttet til § 46, stk. 1.
Med den foreslåede ændring bringes henvisningerne i § 13 d, stk. 5, 2. pkt., i lov om sygedagpenge i overensstemmelse med de foreslåede regler i § 46 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Den foreslåede ændring medfører ikke indholdsmæssige ændringer.
Der henvises til punkt 2.1. i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 12
Efter den gældende § 14 kan beskæftigelsesministeren fastsætte nærmere regler om de tre kategorier og om visitation og revisitation efter sygedagpengelovens § 12. Der er i dag ikke fastsat nærmere regler efter denne bestemmelse.
I gældende lovgivning er der ikke regler om, at sygemeldte har pligt til at selvbooke opfølgningssamtaler. Med reformen af sygedagpengesystemet blev der givet adgang til at fastsætte regler om selvbooking. Det er i bekendtgørelse nr. 790 af 14. juni 2018 om opfølgning i sygedagpengesager fastsat, at sygemeldte visiteret til kategori 2 og 3, efter første opfølgningssamtale har mulighed for digitalt på Jobnet selv at booke samtaler. Der er endvidere fastsat regler om, at kommunen i særlige tilfælde kan fratage den sygemeldte muligheden for selv at booke samtaler.
Det foreslås, at der i § 14 efter »jf. § 12« indsættes: », og nærmere regler om selvbooking af samtaler efter § 13 b, stk. 7, og om fritagelse for obligatorisk selvbooking for visse grupper af sygemeldte efter § 13 b, stk. 8«.
Baggrunden for forslaget er, at det fremgår af aftale om forenklingen af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, at selvbooking bliver obligatorisk for sygedagpengemodtagere.
Bemyndigelsen forventes anvendt til at fastsætte nærmere regler om selvbooking af samtaler, og således at der på bekendtgørelsesniveau fastsættes regler om, at jobcenteret kan fritage en sygemeldt fra pligten til selv at booke jobsamtaler, hvis jobcenteret vurderer, at det er uforholdsmæssigt svært eller umuligt for den sygemeldte selv at booke jobsamtaler, fordi den sygemeldte har meget ringe it-kundskaber, har betydelige sproglige barrierer bestående i manglende beherskelse af dansk, eller har betydelig fysisk, kognitiv eller psykisk funktionsnedsættelse, eller hvis afholdelsen af opfølgningssamtalen er betinget af særlige lokaliteter eller deltagelse af en tolk.
Der henvises til punkt 2.5.2. i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 13
Efter den gældende § 15, stk. 7, nr. 2, henvises til kapitel 9 b – 11 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Det foreslås, at henvisningen i § 15, stk. 7, nr. 2, i lov om sygedagpenge til kapitel 9 b-11 ændres til kapitel 11, 14 og 26 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Forslaget er en konsekvens af det samtidigt fremsatte forslag til lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, hvor kapitel 9 b-11 ændres til kapitel 11, 14 og 26.
Med de foreslåede ændringer bringes henvisningen i § 15, stk. 7, nr. 2, i lov om sygedagpenge i overensstemmelse med de foreslåede kapitler 11, 14 og 26 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. De foreslåede ændringer medfører ikke indholdsmæssige ændringer.
Der henvises til punkt 2.1. i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 14
Det foreslås, at overskriften ”Andre aktører i opfølgningsindsatsen” før § 19 ophæves. Forslaget er en konsekvens af, at de gældende regler i §§ 19 og 20 om andre aktører som led i forenkling af lovgivningen foreslås flyttet til lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v.
Der henvises til punkt 2.2.1 i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 15
Efter gældende § 19 kan kommunen overlade det til andre aktører at udføre opgaver og træffe afgørelse efter denne lov. Ansvaret for indsatsen påhviler fortsat kommunen. Kommunen kan ikke overlade det til andre aktører at træffe afgørelse om retten til sygedagpenge efter denne lov. Kommunen kan overlade det til andre aktører at vurdere, om en person er helt eller delvis uarbejdsdygtig. Anden aktør kan dog kun træffe afgørelse herom, hvis aktøren og den sygemeldte er enige i vurderingen af hel eller delvis uarbejdsdygtighed. Hvis kommunen skønner, at flere aktører er næsten lige effektive i forhold til at bringe personen i ordinær beskæftigelse, skal den sygemeldte kunne vælge mellem disse aktører.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om, hvordan indsatsen kan varetages af andre aktører, og om sagsbehandling, underretning til kommunen, klagefrister m.v.
Efter gældende § 20 videregiver kommunen oplysninger til en anden aktør om en persons helbred, beskæftigelsesprofil, sygdomsforløb, modtagne ydelser og øvrige forhold, som er nødvendige for den anden aktørs gennemførelse af den aftalte opfølgningsindsats. Den anden aktør må ikke benytte de modtagne oplysninger eller registrere nye oplysninger til andre formål end dem, som er aftalt ved opgaveoverdragelsen.
For at understøtte intentionen i aftalen om en forenklet beskæftigelsesindsats om, at lov om en aktiv beskæftigelsesindsats skal have en mere logisk opbygning foreslås det, at bestemmelserne om inddragelse af anden aktør flyttes fra lov om en aktiv beskæftigelsesindsats til lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen, hvor de overordnede regler om ansvaret for beskæftigelsesindsatsen fremgår. Samtidig foreslås det at flytte bestemmelserne om anden aktør fra lov om sygedagpenge til lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen og dermed samle bestemmelserne om anden aktør i denne lov som led i forenkling af beskæftigelseslovgivningens bestemmelser om anden aktør.
Det foreslås at ophæve § 19 som led i, at de gældende regler om kommunens adgang til at overlade opgaver til anden aktør flyttes til lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v.
Det foreslås endvidere som led i forenkling af lovgivningen at ophæve de gældende regler i lov om sygedagpenge § 20. Reglen erstattes af den tilsvarende gældende regel i § 41 i lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v.
Baggrunden for forslaget er forenkling og samling af beskæftigelseslovens regler om anden aktør. Forslaget vil ikke medføre indholdsmæssige ændringer.
Der henvises til punkt 2.2.1. i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 16
I § 21, stk. 1, nr. 1, henvises til § 30 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Det foreslås at ændre henvisningen i § 21, stk. 1, nr. 1, fra § 30 a til § 44.
Ændringen foreslås som følge af det samtidigt fremsatte forslag til lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, hvor § 30 a ændres til §§ 43 og 44.
Med den foreslåede ændring bringes henvisningen i § 21, stk. 1, nr. 1, i overensstemmelse med de foreslåede regler i §§ 43 og 44 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Den forslåede ændring medfører ikke indholdsmæssige ændringer.
Der henvises til punkt 2.1. i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 17
I § 24, stk. 2, § 24 a, stk. 1 og 2, § 24 b, stk. 1, § 24 c, stk. 1, og § 27, stk. 3, henvises til kapitel 12 b i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Kapitel 12 b i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats indeholder regler om jobafklaringsforløb.
Det foreslås at ændre henvisningen i bestemmelserne fra kapitel 12 b til kapitel 18.
Ændringerne foreslås som følge af det samtidigt fremsatte forslag til lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, hvor reglerne i kapitel 12 b foreslås flyttet til kapitel 18.
Med de foreslåede ændringer bringes henvisningen i § 24, stk. 2, § 24 a, stk. 1 og 2, § 24 b, stk. 1, § 24 c, stk. 1, og § 27, stk. 3, i lov om sygedagpenge i overensstemmelse med det foreslåede kapitel 18 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Der er tale om konsekvensændringer, som ikke medfører indholdsmæssige ændringer.
Der henvises til punkt 2.1. i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 18
I § 32, stk. 1, nr. 6, og § 49 henvises til kapitel 13 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Kapitel 13 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats indeholder regler om fleksjob m.v.
Det foreslås at ændre henvisningen i § 32, stk. 1, nr. 6, og § 49 fra kapitel 13 til kapitel 20.
Ændringerne foreslås som følge af det samtidigt fremsatte forslag til lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, hvor reglerne i kapitel 13 er flyttet til kapitel 20.
Med de foreslåede ændringer bringes henvisningen i § 32, stk. 1, nr. 6, og § 49 i overensstemmelse med det foreslåede kapitel 20 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Der er tale om konsekvensændringer, som ikke medfører indholdsmæssige ændringer.
Der henvises til punkt 2.1. i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 19
I § 42, stk. 3, og i § 71 b, stk. 1, nr. 8, henvises til § 70 g i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. § 70 g i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats indeholder regler om støtte til tilskud til selvstændigt erhvervsdrivende tilkendt efter den 1. januar 2013.
Det foreslås at ændre henvisningen i § 42, stk. 3, og i § 71 b, stk. 1, nr. 8, fra § 70 g til § 126.
Ændringerne foreslås som følge af det samtidigt fremsatte forslag til lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, hvor § 70 g ændres til § 126.
Med de foreslåede ændringer bringes henvisningen i § 42, stk. 3, og § 71 b, stk. 1, nr. 8, i lov om sygedagpenge i overensstemmelse med den foreslåede regel i § 126 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Der er tale om konsekvensændringer, som ikke medfører indholdsmæssige ændringer.
Der henvises til punkt 2.1. i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 20
I § 51, stk. 2, henvises til § 33 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. § 33 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats indeholder regler om, at der kan gives tilbud om en erhvervsuddannelse til ledige personer, der modtager dagpenge efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
Det foreslås at ændre henvisningen i § 51, stk. 2, fra § 33 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats til § 96.
Ændringen foreslås som følge af det samtidigt fremsatte forslag til lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, hvor § 33 a ændres til § 96.
Med den foreslåede ændring bringes henvisningen i § 51, stk. 2, i lov om sygedagpenge i overensstemmelse med den foreslåede regel i § 96 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Der er tale om en konsekvensændring, som ikke medfører indholdsmæssige ændringer.
Der henvises til punkt 2.1. i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 21
I gældende lovgivning er der ikke regler om, at sygemeldte har pligt til at selvbooke opfølgningssamtaler. Med reformen af sygedagpengesystemet blev der givet adgang til at fastsætte regler om selvbooking. Det er i bekendtgørelse nr. 790 af 14. juni 2018 om opfølgning i sygedagpengesager fastsat, at sygemeldte visiteret til kategori 2 og 3, efter første opfølgningssamtale har mulighed for digitalt på Jobnet selv at booke samtaler. Der er endvidere fastsat regler om, at kommunen i særlige tilfælde kan fratage den sygemeldte muligheden for selv at booke samtaler.
Det fremgår af aftalen om forenklingen af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, at selvbooking bliver obligatorisk for sygedagpengemodtagere.
Det foreslås, at beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om anvendelse af bestemte digitale løsninger.
I det omfang kommunerne ønsker at stille supplerende kanaler til rådighed for selvbooking, fx via kommunens egen hjemmeside eller fremmødestandere, vil der kunne fastsættes regler, der muliggør dette.
Virkningen af forslaget er, at beskæftigelsesministeren fortsat vil kunne fastsætte regler om at selvbooking af opfølgningssamtaler skal se via Jobnet.
Der henvises til punkt 2.5.2. i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 22
I § 71 b, stk. 1, nr. 8, henvises til § 70 f i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. § 70 f i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats indeholder regler om fleksløntilskud.
Det foreslås at ændre henvisningen i § 71 b, stk. 1, nr. 8 , fra § 70 f i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats til § 123.
Ændringen foreslås som følge af det samtidigt fremsatte forslag til lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, hvor § 70 f foreslås flyttet til §§ 123-124.
Med den foreslåede ændring bringes henvisningen i § 71 b, stk. 1, nr. 8, i lov om sygedagpenge i overensstemmelse med de foreslåede regeler i §§ 123-124 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Der er tale om en konsekvensændring, som ikke medfører indholdsmæssige ændringer.
Der henvises til punkt 2.1 i de almindelige bemærkninger.