LOV nr 551 af 07/05/2019
Beskæftigelsesministeriet
Lov om ændring af lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., lov om aktiv socialpolitik, lov om sygedagpenge, integrationsloven og forskellige andre love (Konsekvenser af aftale om en forenklet beskæftigelsesindsats m.v.) § 17
I kildeskatteloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 117 af 29. januar 2016, som ændret senest ved § 4 i lov nr. 84 af 30. januar 2019, foretages følgende ændringer:
1. § 2, stk. 1, nr. 24 og 25, ophæves.
Nr. 26-29 bliver herefter nr. 24-27.
2. I § 2, stk. 4, 1. pkt., og § 48 E, stk. 3, nr. 1, ændres »9-29« til: »9-27«.
3. I § 2, stk. 9, og nr. 2, 2. pkt., ændres »10-29« til: »10-27«.
4. I § 49 A, stk. 3, nr. 2, litra i, udgår »og aktiveringsydelse«.
5. I § 49 A, stk. 3, nr. 2, litra j, ændres »efteruddannelse,« til: »efteruddannelse og«.
6. I § 49 A, stk. 3, nr. 2, litra k, ændres »m.v.,« til: »m.v.«
7. § 49 A, stk. 3, nr. 2, litra l og m, ophæves.
Forarbejder til Lov om ændring af lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., lov om aktiv socialpolitik, lov om sygedagpenge, integrationsloven og forskellige andre love (Konsekvenser af aftale om en forenklet beskæftigelsesindsats m.v.) § 17
RetsinformationTil nr. 1
Efter gældende § 2 i kildeskatteloven er der fastsat skattepligt af de i bestemmelsen nævnte indkomster for bl.a. personer, der ikke er fuldt skattepligtig efter kildeskattelovens § 1.
Det følger af § 2, stk. 1, nr. 24, at det gælder, når en person erhverver indkomst her fra landet i form af støtte til beskæftigede, der deltager i uddannelse som led i jobrotationsordninger i henhold til § 20, stk. 4, i lov om en aktiv arbejdsmarkedspolitik, jf. § 134 i lov nr. 419 af 10. juni 2003 om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Endvidere følger det af bestemmelsens nr. 25, at det gælder, når en person erhverver indkomst her fra landet i form af uddannelsesgodtgørelse m.v., jobrotationsydelse og aktiveringsydelse m.v., der udbetales til ledige i henhold til §§ 40 og 41 i lov om en aktiv arbejdsmarkedspolitik, jf. § 17, § 20, stk. 4, og § 21 i lov om en aktiv arbejdsmarkedspolitik, jf. § 134 i lov nr. 419 af 10. juni 2003 om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Det følger af § 134, stk. 2, i lov om aktiv beskæftigelsesindsats, at beskæftigede, der inden den 1. september 2003 modtager eller har fået tilsagn om støtte efter bestemmelser fastsat i medfør af § 20, stk. 4, i lov om en aktiv arbejdsmarkedspolitik, kan modtage støtten efter de hidtil gældende regler. Efter dagældende § 20, stk. 4, i lov om en aktiv arbejdsmarkedspolitik kunne beskæftigelsesministeren fastsætte nærmere regler om forsøg med betaling for uddannelse af beskæftigede samt støtte til beskæftigede, der deltager i uddannelse som led i jobrotationsordninger.
Det følger tillige af den gældende § 98 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, at private og offentlige arbejdsgivere har ret til at få udbetalt en jobrotationsydelse af jobcenteret, når en beskæftiget midlertidigt deltager i uddannelse, og der i uddannelsesperioden ansættes en person som vikar for den beskæftigede. Det vil sige, at jobrotationsydelsen udbetales til arbejdsgiveren.
§§ 40 og 41 i dagældende lov om en aktiv arbejdsmarkedspolitik omhandler arbejdsløshedskassens udbetaling af uddannelsesgodtgørelse og aktiveringsydelse m.v. til ledige dagpengemodtagere samt arbejdsformidlingen eller (amts)kommunens udbetaling af løntilskud i forbindelse med jobtræning og tilskud i forbindelse med individuel jobtræning.
Det foreslås, at § 2, stk. 1, nr. 24 og 25 , ophæves.
Som følge af, at de nævnte bestemmelser i den dagældende lov om en aktiv arbejdsmarkedspolitik er udfaset siden vedtagelsen af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, jf. lov nr. 419 af 10. juni 2003, er ydelser omfattet af bestemmelserne ikke længere relevante for opgørelsen af en persons skattepligtige indkomst.
Til nr. 2
Efter gældende § 2 i kildeskatteloven er der fastsat skattepligt af de i bestemmelsen nævnte indkomster for bl.a. personer, der ikke er fuldt skattepligtig efter kildeskattelovens § 1.
Efter gældende § 48 E i kildeskatteloven kan personer, som bliver skattepligtige efter kildeskattelovens § 1 eller § 2, stk. 1, nr. 1, i forbindelse med påbegyndelse af ansættelsesforhold hos en arbejdsgiver, som er omfattet af kildeskattelovens § 1 eller § 2, stk. 1, nr. 4, selskabsskattelovens § 1, § 2, stk. 1, litra a, eller § 3, fondsbeskatningslovens § 1 eller dødsboskattelovens § 1, vælge at blive beskattet af vederlag i penge, jf. kildeskattelovens § 43, stk. 1, efter § 48 F.
Det foreslås at ændre 9-29 til 9-27 i § 2, stk. 4, 1. pkt., og § 48 E, stk. 3, nr. 1 .
Der er tale om konsekvensændringer som følge af nr. 1, hvorved § 2, stk. 1, nr. 24 og 25 i kildeskatteloven ophæves.
Til nr. 3
Efter gældende § 2 i kildeskatteloven er der fastsat skattepligt af de i bestemmelsen nævnte indkomster for bl.a. personer, der ikke er fuldt skattepligtige efter kildeskattelovens § 1.
Det foreslås at ændre 10-29 til 10-27 i § 2, stk. 9, og nr. 2, 2. pkt .
Der er tale om en konsekvensændring som følge af nr. 1, hvorved § 2, stk. 1, nr. 24 og 25 ophæves.
Til nr. 4
Efter gældende § 49 A i kildeskatteloven omfatter den arbejdsmarkedsbidragspligtige indkomst, for hvilken der foretages indeholdelse af arbejdsmarkedsbidrag, vederlag m.v. som nævnt i lovens § 43, stk. 1, bl.a. løn og feriepenge. Herudover omfattes en række indkomster, der er nævnt i kildeskattelovens § 49 A, stk. 2 og 3. Efter kildeskattelovens § 49 A, stk. 3, nr. 2, litra i, omfattes dagpenge og aktiveringsydelse efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
Det foreslås, at »og aktiveringsydelse« i kildeskattelovens § 49 A, stk. 3, nr. 2, litra i, udgår.
Reglerne om aktiveringsydelse blev ophævet ved lov nr. 482 af 12. juni 2009, med virkning fra 1. januar 2010. Der udbetales derfor ikke længere aktiveringsydelse.
Da der ikke længere udbetales aktiveringsydelse, er denne ydelse ikke længere relevant at medtage i reglerne om beregning af arbejdsmarkedsbidrag af visse skattepligtige indkomster. Derfor foreslås det, at den udgår fra bestemmelsens ordlyd.
Til nr. 5
Efter gældende § 49 A i kildeskatteloven omfatter den arbejdsmarkedsbidragspligtige indkomst, for hvilken der foretages indeholdelse af arbejdsmarkedsbidrag, vederlag m.v. som nævnt i lovens § 43, stk. 1.
Det foreslås at ændre »efteruddannelse,« til: »efteruddannelse, og« i kildeskattelovens § 49 A, stk. 3, nr. 2, litra j.
Der er tale om en konsekvensændring som følge af nr. 8, hvorved litra l og m i kildeskattelovens § 49 A, stk. 3, nr. 2, udgår.
Til nr. 6
Efter gældende § 49 A i kildeskatteloven omfatter den arbejdsmarkedsbidragspligtige indkomst, for hvilken der foretages indeholdelse af arbejdsmarkedsbidrag, vederlag m.v. som nævnt i lovens § 43, stk. 1.
Det foreslås at ændre »m.v., « til: »m.v.« i kildeskattelovens § 49 A, stk. 3, nr. 2, litra k.
Der er tale om en konsekvensændring som følge af nr. 8, hvorved litra l og m i kildeskattelovens § 49 A, stk. 3, nr. 2, udgår.
Til nr. 7
Efter gældende § 49 A i kildeskatteloven omfatter den arbejdsmarkedsbidragspligtige indkomst, for hvilken der foretages indeholdelse af arbejdsmarkedsbidrag, vederlag m.v. som nævnt i lovens § 43, stk. 1. Herudover omfattes en række indkomster, der er nævnt i kildeskattelovens § 49 A, stk. 2 og 3. Efter kildeskattelovens § 49 A, stk. 3, nr. 2, litra l, omfattes uddannelsesgodtgørelse, jobrotationsydelse eller aktiveringsydelse efter § 134, stk. 1 og 2, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Efter § 49 A, stk. 3, nr. 2, litra m, omfattes jobrotationsydelse efter § 97 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Den gældende § 134 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats er en overgangsbestemmelse, der havde til formål at sikre overgangen fra den dagældende lov om en aktiv arbejdsmarkedspolitik, som blev ophævet den 1. juli 2003 med ikrafttrædelsen af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Bestemmelsen i § 134, stk. 1, sikrede, at de personer, der havde fået tilsagn om eller havde påbegyndt et tilbud før den 1. juli 2013 og efter den dagældende lov om en aktiv arbejdsmarkedspolitik, kunne påbegynde eller gennemføre dette efter de hidtil gældende regler.
Det følger endvidere af stk. 2 i samme bestemmelse, at beskæftigede, der inden den 1. september 2003 modtager eller har fået tilsagn om støtte efter bestemmelser fastsat i medfør af § 20, stk. 4, i lov om en aktiv arbejdsmarkedspolitik, kan modtage støtten efter de hidtil gældende regler. Efter dagældende § 20, stk. 4, i lov om en aktiv arbejdsmarkedspolitik kunne beskæftigelsesministeren fastsætte nærmere regler om forsøg med betaling for uddannelse af beskæftigede samt til støtte til beskæftigede, der deltager i uddannelse som led i jobrotationsordninger.
Endelig følger det af § 97 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, at private eller offentlige arbejdsgivere i forbindelse med beskæftigedes midlertidige fravær kan aftale jobrotationsordninger med jobcenteret, hvor ledige erstatter beskæftigede.
Det foreslås at ophæve litra l og m i § 49 A, stk. 3, nr. 2.
Ordningerne om uddannelsesgodtgørelse og jobrotationsydelse efter § 134, stk. 1 og 2, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats er udfaset siden vedtagelsen af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, jf. lov nr. 419 af 10. juni 2003, så ydelser omfattet af disse bestemmelser er ikke længere relevante for opgørelsen af en persons skattepligtige indkomst.
Reglerne om aktiveringsydelse blev ophævet ved lov nr. 482 af 12. juni 2009 med virkning fra 1. januar 2010. Aktiveringsydelsen er således ikke længere relevant for opgørelsen af en persons skattepligtige indkomst.
Jobrotationsordningen blev forenklet og gjort permanent ved lov nr. 176 af 27. februar 2007.
Ændringsloven indebærer bl.a., at offentlige og private arbejdsgivere får ret til en jobrotationsydelse, når en beskæftiget, der ikke har en uddannelse, der overstiger en erhvervsuddannelse eller anden uddannelse, der kan sidestilles hermed, deltager i uddannelse, og der ansættes en vikar. Jobrotationsydelsen er således ikke længere relevant for opgørelsen af en persons skattepligtige indkomst.