Lov om ændring af lov om naturgasforsyning (Bemyndigelse til...
Gældende
LOV nr 77 af 27/01/2016
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Ændringer:
0
Lov om ændring af lov om naturgasforsyning (Bemyndigelse til fastsættelse af regler om opgørelse af produktions- og tilførselsomkostninger for opgraderet og renset biogas m.v.)
I lov om naturgasforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 1331 af 25. november 2013, som ændret ved § 2 i lov nr. 466 af 18. maj 2011, § 2 i lov nr. 633 af 16. juni 2014 og § 2 i lov nr. 1498 af 23. december 2014, foretages følgende ændringer:
1. I § 35 c, stk. 7, ændres »tildeling af pristillægget« til: »tildeling af pristillæg«.
»Stk. 10. Energi-, forsynings- og klimaministeren kan fastsætte regler om, at Energinet.dk skal opgøre omkostninger ved produktion og tilførsel af opgraderet biogas til det sammenkoblede system og af renset biogas til et bygasnet, og om, hvordan disse omkostninger skal opgøres. Ministeren kan endvidere fastsætte regler om, at enhver, der modtager pristillæg efter § 35 c, og producenter af biogas, der leverer biogas til modtagere af pristillæg efter § 35 c, skal meddele Energinet.dk de oplysninger, der er nødvendige for at opgøre omkostningerne efter 1. pkt.«
Det fremgår af § 35 c, stk. 7, at det er en betingelse for tildeling af »pristillægget«, at ansøgeren blandt andet opfylder
nærmere dokumentationskrav fastsat i medfør af § 35 d i lov om naturgasforsyning.
Det foreslås at præcisere, at der er tale om tildeling af flere pristillæg og ikke kun ét. Der er med ændringsforslaget således
ikke tilsigtet materielle ændringer af bestemmelsen. Støtten gives i form af et pristillæg til opgraderet og renset biogas på 79
kr. pr. leveret gigajoule (GJ) opgraderet biogas, som indeksreguleres hvert år, jf. § 35 c, stk. 2 og 4, et pristillæg på 26 kr.
pr. leveret GJ opgraderet biogas, som reguleres årligt i forhold til naturgasprisen, jf. § 35 c, stk. 3 og 4, og et pristillæg på
10 kr. pr. leveret GJ opgraderet biogas, der nedsættes årligt med 2 kr. pr. GJ fra den 1. januar 2016 og ophører med udgangen af
2019, jf. § 35 c, stk. 5. Således omfatter støtten mere end ét pristillæg.
Til nr. 2
Det følger af § 35 c, stk. 8, 2. pkt., at »pristillægget« ydes til den, der renser biogassen, og som leveres til et bygasnet.
Det foreslås at præcisere, at der ydes flere pristillæg til den, der renser biogassen og ikke kun ét. Der er med ændringsforslaget
således ikke tilsigtet materielle ændringer af bestemmelsen. Støtten gives i form af et pristillæg til opgraderet og renset biogas
på 79 kr. pr. leveret gigajoule (GJ) opgraderet biogas, som indeksreguleres hvert år, jf. § 35 c, stk. 2 og 4, et pristillæg på 26
kr. pr. leveret GJ opgraderet biogas, som reguleres årligt i forhold til naturgasprisen, jf. § 35 c, stk. 3 og 4, og et pristillæg
på 10 kr. pr. leveret GJ opgraderet biogas, der nedsættes årligt med 2 kr. pr. GJ fra den 1. januar 2016 og ophører med udgangen
af 2019, jf. § 35 c, stk. 5. Således omfatter støtten mere end ét pristillæg.
Til nr. 3
Efter § 35 c, stk. 6, i naturgasforsyningsloven kan energi-, forsynings- og klimaministeren efter forelæggelse for et af
Folketinget nedsat udvalg (Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget) fastsætte nærmere regler om, at pristillæg til opgraderet og
renset biogas skal nedsættes eller bortfalde. Det fremgår af bemærkningerne til § 35 c, stk. 6, som indsat ved lov nr. 576 af 18.
juni 2012, jf. Folketingstidende 2011-12 (2. samling), A, L 182, side 25, at nedsættelse kan ske ved at reducere pristillæggenes
størrelse eller varighed. Det fremgår videre af bemærkningerne, at pristillægget kan nedsættes eller bortfalde for at undgå
overkompensation. Der mangler imidlertid dels hjemmel til, at ministeren kan fastsætte regler om, at Energinet.dk skal opgøre
produktions- og tilførselsomkostningerne, dels hjemmel til, at ministeren kan fastsætte regler om, at støttemodtagere og
biogasproducenter, der levere biogas til støttemodtagere, skal meddele Energinet.dk de oplysninger, der er nødvendige for at
opgøre omkostningerne ved produktion og tilførsel af opgraderet og renset biogas. Energinet.dk's opgørelser er nødvendige for at
vurdere, om de gældende pristillæg til opgraderet og renset biogas kan føre til overkompensation, og om der således skal ske
nedsættelse eller bortfald af pristillæg.
Det foreslås derfor, at der indsættes en bemyndigelse i § 35 d, stk. 10, 1. pkt.
, i lov om naturgasforsyning, til at energi-, forsynings- og klimaministeren kan fastsætte regler om, at Energinet.dk skal opgøre
omkostningerne ved produktion og tilførsel af opgraderet biogas til det sammenkoblede system og renset biogas til et bygasnet, og
om hvordan disse skal opgøres. Energi-, forsynings- og klimaministeren vil både kunne fastsætte regler om, hvor ofte der skal
foretages en opgørelse af produktions- og tilførselsomkostningerne, og om hvordan disse skal opgøres. I forhold til fastsættelse
af regler om, hvordan omkostningerne opgøres vil der blandt andet kunne indgå oplysninger om investeringsomkostninger til anlæg og
nettilslutning, kapitalforrentning, tariffer samt drifts- og vedligeholdelsesomkostninger, herunder omkostninger til produktion
eller køb af biogas, for de relevante anlæg.
Det foreslås endvidere, at der indsættes en bemyndigelse i stk. 10, 2. pkt.,
til at energi-, forsynings- og klimaministeren kan fastsætte regler om, at enhver, der modtager pristillæg efter § 35 c i lov om
naturgasforsyning og producenter af biogas, skal meddele Energinet.dk oplysninger, der er nødvendige for, at Energinet.dk kan
opgøre produktions- og tilførselsomkostninger efter det foreslåede stk. 10, 1. pkt.
Ministeren vil således kunne fastsætte regler om, at støttemodtageren og producenter af biogas, der leverer biogas til modtagere
af støtte efter § 35 c i lov om naturgasforsyning, skal meddele Energinet.dk nærmere angivne oplysninger. Oplysningsforpligtelsen
efter stk. 10, 2. pkt. vil også kunne omfatte krav om nærmere dokumentation for oplysningerne.
Udover støttemodtagere vil oplysningsforpligtelsen også kunne omfatte biogasproducenter. Det skyldes, at nogle støttemodtagere
selv producerer den biogas, de opgraderer eller renser med henblik på levering til henholdsvis det sammenkoblede system eller et
bygasnet, hvorimod andre støttemodtagere køber biogas fra en biogasproducent med henblik på at opgradere eller rense biogas. For
at sikre, at Energinet.dk modtager alle de nødvendige oplysninger for at opgøre produktions- og tilførselsomkostninger, uanset om
støttemodtageren selv producerer eller køber biogas, anses det som nødvendigt, at den forslåede bemyndigelse til ministeren til at
fastsætte en oplysningsforpligtelse også omfatter biogasproducenter. Det er hensigten, at der ved udmøntningen af bemyndigelsen
kun vil blive fastsat krav over for modtagere af pristillæg til opgraderet og renset biogas efter lovens § 35 c, og de
biogasproducenter, der leverer biogas til disse støttemodtagere.
Hvis opgørelse af produktions- og tilførselsomkostningerne for opgraderet eller renset biogas viser, at støtteniveauet er for
højt, vil det være nødvendigt at nedsætte støtten af hensyn til overholdelse af statsstøttereglerne. Det vil energi-, forsynings-
og klimaministeren kunne gøre ved enten at udnytte den gældende bemyndigelse i § 35 c, stk. 6, i lov om naturgasforsyning eller
ved at fremsætte lovforslag for Folketinget herom.
Ændringsforslaget er en følge af de vilkår, som fremgår af Europa-Kommissionens afgørelse af 14. november 2013, jf. nærmere afsnit
2 i de almindelige bemærkninger. Opgørelse af omkostningerne ved produktion og tilførsel af opgraderet biogas til det
sammenkoblede system og renset biogas til et bygasnet er nødvendig for at vurdere, om de gældende pristillæg kan føre til
overkompensation.
Det er Energinet.dk, som i Danmark forestår administrationen af pristillæg til opgradering og rensning af biogas, jf. § 35 d, stk.
Det vurderes derfor mest hensigtsmæssigt, at det er Energinet.dk, som opgør produktions- og tilførselsomkostningerne med
henblik på, at energi-, forsynings- og klimaministeren kan foretage en regelmæssig vurdering af, om der foreligger
overkompensation.