Til nr. 1
Det følger af den gældende § 71, stk. 3, i lov om naturbeskyttelse (naturbeskyttelsesloven), at ministeren for grøn trepart kan fastsætte regler, der er nødvendige for anvendelsen her i landet af De Europæiske Fællesskabers forordninger vedrørende forhold, der er omfattet af denne lov.
Det foreslås, at § 71, stk. 3 , i naturbeskyttelsesloven ændres således, at ministeren for grøn trepart bemyndiges til at fastsætte regler, der er nødvendige for anvendelsen af EU-forordninger vedrørende forhold, der er omfattet af loven, herunder regler om kompetente myndigheders beføjelser. Desuden foreslås det at foretage en opdatering af EU-begreberne i ordlyden, så de gøres tidssvarende.
Den foreslåede ændring vil medføre, at der skabes en udtrykkelig hjemmel til, at ministeren for grøn trepart kan fastsætte regler, som er nødvendige for at administrere EU-forordninger i dansk ret vedrørende forhold, der er omfattet af naturbeskyttelsesloven, herunder nærmere regler om de kompetente myndigheders beføjelser med henblik på at sikre overholdelse af EU-forordninger.
De kompetente myndighedsbeføjelser, som ministeren vil kunne fastsætte regler om i medfør af § 71, stk. 3, i naturbeskyttelsesloven vil være begrænset til beføjelser til brug for tilsyn med overholdelse af EU-forordninger. Lovens eksisterende tilsynsbeføjelser vurderes tilstrækkelige til at sikre et effektiv tilsyn med overholdelse af lovens øvrige bestemmelser.
Ministeren for grøn trepart vil endvidere i medfør af den gældende § 89, stk. 3, i naturbeskyttelsesloven, kunne fastsætte regler om sanktioner for overtrædelse EU-forordninger omfattet af bemyndigelsen i § 71, stk. 3.
Det er hensigten, at ministeren for grøn trepart vil anvende den ændrede bemyndigelse i § 71, stk. 3, i naturbeskyttelsesloven til at fastsætte regler om de tilsynsforpligtelser og -beføjelser, der fremgår af skovrydningsforordningens kapitel 3, herunder meddelelse af forbud og påbud. For de tilsynsforpligtelser og -beføjelser, der påhviler tilsynsmyndigheden efter skovrydningsforordningen, henvises til pkt. 2.1.1.1. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Herudover er det hensigten, at der vil blive fastsat regler om, at operatører og forhandlere efter anmodning fra tilsynsmyndigheden vederlagsfrit skal yde bistand ved tilsyn, herunder i forbindelse med prøveudtagning m.v. i overensstemmelse med forordningens bestemmelser herom, jf. pkt. 2.1.1.1. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Endelig er det hensigten, at ministeren for grøn trepart vil anvende bemyndigelsen i § 71, stk. 3, sammenholdt med den gældende § 89, stk. 3, i naturbeskyttelsesloven til at fastsætte regler om strafferetlige sanktioner for overtrædelser af skovrydningsforordningen i overensstemmelse med de påkrævede sanktioner i skovrydningsforordningens artikel 25.
I medfør af naturbeskyttelseslovens § 73, stk. 3, forventes Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø udpeget som tilsynsmyndighed med de tilsynsforpligtelser og -beføjelser, der fremgår af skovrydningsforordningen. Det forventes ligeledes, at der vil blive fastsat regler om, at Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljøs afgørelser ikke kan påklages til anden administrativ myndighed, jf. den gældende § 78, stk. 7, i naturbeskyttelsesloven. Der vil fortsat være adgang til domstolsprøvelse af forvaltningsafgørelser.
Oplysningspligt og vederlagsfri bistand fra operatører og forhandlere i forbindelse med tilsyn vil være af væsentlig betydning for, at Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø kan udføre en effektiv kontrol af overholdelsen af skovrydningsforordningen. Vurderingen af hvilke oplysninger, der vil blive indhentet og hvilke prøver, der vil blive taget i forbindelse med en kontrol, vil altid bero på en proportionalitetsvurdering ligesom karakteren af den dokumentation og prøvetype, der kan kræves, vil variere fra sag til sag. De oplysninger og prøver, som Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø vil kunne kræve, skal være relevante for det, som kontrollen skal belyse.
Bestemmelserne om oplysningspligt i de regler, der vil blive fastsat i medfør af § 71, stk. 3, vil være omfattet af § 10 i lov om retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter (retssikkerhedsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 1109 af 24. august 2023, og vil således ikke gælde, hvis der foreligger en konkret mistanke om, at en fysisk eller juridisk person har begået en strafbar lovovertrædelse. I disse tilfælde vil indhentelse af oplysninger i forbindelse med tilsyn hos virksomheden skulle ske efter retsplejelovens regler om strafprocessuelle tvangsindgreb, medmindre det kan udelukkes, at de oplysninger, som søges tilvejebragt, kan have betydning for den formodede lovovertrædelse.
Udveksling og videregivelse af oplysninger mellem danske myndigheder, myndigheder i andre medlemsstater, administrative myndigheder i tredjelande og EU-Kommissionen i forbindelse med tilsyn og administration m.v. vil ske inden for rammerne af forvaltningsloven, skovrydningsforordningen og databeskyttelsesforordningen.
Behandling af personoplysninger vil ske inden for rammerne af databeskyttelseslovgivningen, herunder reglerne om oplysningspligt i databeskyttelsesforordningens artikel 13 og 14.
Retssikkerhedsloven gælder bl.a. for tilsynsmyndighedens gennemførelse af miljøtilsyn og regulerer, hvordan tilsyn skal foretages, herunder hvornår en myndighed kan komme på uvarslet tilsyn. Som udgangspunkt varsler tilsynsmyndigheden parten skriftligt 14 dage før tilsynet, jf. lovens § 5, stk. 2. Der gælder dog en række undtagelser til reglen om forudgående varsel, herunder hvis det er nødvendigt af hensyn til EU-regler, jf. § 5, stk. 4, nr. 3. Det følger af skovrydningsforordningens artikel 16, stk. 13, at tilsyn som hovedregel foretages uanmeldt, undtagen i tilfælde, hvor det er nødvendigt at varsle operatøren eller forhandleren af hensyn til tilsynenes effektivitet. Det vil derfor være op til Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø at vurdere i hvert enkelt tilfælde, hvorvidt tilsynet foretages uvarslet, eller med forudgående varsel af hensyn til tilsynenes effektivitet.
Den ændrede bemyndigelse vil endvidere kunne anvendes til at fastsætte regler for de tilsynsforpligtelser og -beføjelser, der kunne blive vedtaget ved senere ændringer af skovrydningsforordningen.
Den ændrede bemyndigelse vil herudover kunne anvendes til at fastsætte regler for tilsynsforpligtelser og -beføjelser, der følger af andre EU-forordninger vedrørende forhold, der er omfattet af loven.
Til nr. 2
Det følger af den gældende § 72, stk. 1, i naturbeskyttelsesloven, at ministeren for grøn trepart kan fastsætte regler om gebyrer til hel eller delvis dækning af myndighedernes omkostninger ved administration af loven.
Det følger af lovbemærkningerne til § 72, stk. 1, jf. Folketingstidende 1991-92, tillæg A, spalte 1494 ff., at bestemmelsen giver ministeren for grøn trepart bemyndigelse til at fastsætte regler om brugerbetaling i forbindelse med lovens administration, herunder til dækning af myndighedernes omkostninger ved behandling af sager om tilladelser eller dispensationer og ved behandling af klagesager. Gebyrer vil kun kunne komme på tale i tilfælde, hvor en person ved ansøgning, klage eller lignende har givet anledning til en sagsbehandling. Herudover kan gebyrer bl.a. komme på tale i forbindelse med registrerings- og mærkningsordningen, der er hjemlet i lovens § 30, samt for udstedelse af tilladelser, dispensationer og certifikater indenfor rammerne af Washingtonkonventionen og for kontrollen med overholdelsen af disse regler.
Det foreslås, at bemyndigelsen i § 72, stk. 1 , i naturbeskyttelsesloven ændres således, at ministeren for grøn trepart bemyndiges til at fastsætte regler om gebyrer til hel eller delvis dækning af myndighedernes omkostninger ved administration og tilsyn i forbindelse med loven og EU-regler vedrørende forhold, der er omfattet af denne lov.
Den foreslåede ændring vil medføre, at der skabes en tilstrækkelig klar hjemmel til, at ministeren for grøn trepart kan fastsætte regler om gebyrer til hel eller delvis dækning af myndighedernes omkostninger ved administration og tilsyn med EU-regler vedrørende forhold, der er omfattet af denne lov.
Det er hensigten, at ministeren vil anvende bemyndigelsen i § 72, stk. 1, i naturbeskyttelsesloven til at fastsætte regler om gebyrer for Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljøs omkostninger i forbindelse med udførelse af tilsyn med overholdelse af skovrydningsforordningen, herunder administrationsomkostninger i forbindelse med gennemførelse af tilsynsindsatsen. For de tilsynsforpligtelser og -beføjelser, der påhviler tilsynsmyndigheden efter skovrydningsforordningen, henvises til pkt. 2.1.1.1. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Gebyrerne forbundet med Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljøs administration og tilsyn med overholdelse af skovrydningsforordningen forventes både at dække udgifter af administrativ karakter, som f.eks. udgifter til planlægning af tilsynsindsatsen, udgifter af driftsmæssig karakter, som f.eks. udgift til transport og overhead, samt udgifter forbundet med prøvetagning, herunder udgifter forbundet med analysering heraf.
Det er hensigten at udmønte bemyndigelsen i bekendtgørelsesform, hvorefter Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø opkræver to forskellige gebyrer, henholdsvis et årligt gebyr for administration og almindeligt tilsyn og et tids- og omkostningsbaseret gebyr for opfølgende tilsyn.
Det forventes, at det årlige gebyr vil blive opkrævet én gang årligt bagudrettet hos alle operatører og ikke-SMV-forhandlere, der har uploadet en due diligence-erklæring i EU-Kommissionens informationssystem i det forgangne år. Gebyret vil blive opkrævet til dækning af Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljøs omkostninger forbundet med det almindelige tilsyn inkl. direkte omkostninger, fællesomkostninger og transportomkostninger i forbindelse med det almindelige tilsyn efter skovrydningsforordningens artikel 16, stk. 8-10. Gebyret forventes desuden at dække Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljøs omkostninger i forbindelse med prøvetagning, analyse af prøver, bistand til operatører m.fl. i forbindelse med upload af due diligence-erklæringer i EU-Kommissionens informationssystem, understøttelse af operatørers og forhandleres arbejde i den forbindelse, samt tilrettelæggelse af tilsynsindsatsen, herunder årlig udarbejdelse af tilsynsplan. Det forventes desuden, at det årlige gebyr skal dække omkostninger til udvikling, vedligehold og drift af IT-systemer til brug for udvælgelse af operatører og forhandlere til tilsyn m.m.
Det årlige gebyr vil blive beregnet en gang årligt på baggrund af antallet af udførte almindelige tilsyn og udgifterne forbundet hermed. Gebyrsatsen vil bl.a. afhænge af antallet og varigheden af de udførte tilsyn, udgifter til prøvetagning og analysering og antallet af due diligence-erklæringer. Det bemærkes, at antallet af påkrævede tilsyn vil afhænge af EU-Kommissionens landerisikoinddeling. Om EU-Kommissionens landerisikoinddeling henvises til pkt. 2.1.1.1. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget. Gebyrsatsen kan variere fra år til år, men den forventes ud fra et foreløbigt skøn, at blive ca. 400 kr.
Det tids- og omkostningsbaserede gebyr vil dække Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljøs omkostninger ved opfølgende tilsyn, herunder nødvendige tilsyn som følge af Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljøs konstatering af mangelfulde forhold ved det almindelige tilsyn, eller når Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø modtager eller får kendskab til relevante oplysninger, herunder ved modtagelse af anmeldelser fra tredjemand eller andre landes tilsynsmyndigheder om manglende overholdelse af skovrydningsforordningen. Det tids- og omkostningsbaserede gebyr vil alene blive opkrævet af den virksomhed, der har givet anledning til det opfølgende tilsyn.
Taksten for det tids- og omkostningsbaserede gebyr vil blive fastsat med en fast pris pr. påbegyndt time. Timeprisen forventes at følge den til enhver tid gældende timesats for Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø, som i dag er 741 kr. Hertil kommer alle andre udgifter i forbindelse med tilsynet, herunder udgifter til prøvetagning, analysering af prøver, sagsopfølgning, udarbejdelse af afgørelser om forbud og påbud, oplagring af produkter m.v. Gebyret vil også dække udgifter forbundet med beslaglæggelse, donation og destruktion, som udspringer af midlertidige foranstaltninger og korrigerende tiltag i tilfælde af manglende overholdelse efter skovrydningsforordningens artikel 23 og 24. Om skovrydningsforordningens artikel 23 og 24, henvises til pkt. 2.1.1.1. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget. Den pågældende operatør eller forhandler vil blive faktureret efter medgået tid og andre udgifter i forbindelse med tilsynet.
I overensstemmelse med Finansministeriets budgetvejledning vil gebyrtakster blive fastsat således, at der tilstræbes fuld dækning for de omkostninger, der er forbundet med Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljøs administration og tilsyn med overholdelse af skovrydningsforordningen.
Justeringer af gebyrsatserne vil blive foretaget i overensstemmelse med Finansministeriets budgetvejledning. Det forventes, at gebyrsatserne vil blive reguleret årligt per 1. januar på grundlag af det senest offentliggjorte pris- og lønindeks i Økonomisk-Administrativ Vejledning fra Finansministeriet. De aktuelle gebyrsatser forventes offentliggjort på Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø hjemmeside.
Det er hensigten, at de nærmere regler om opkrævning, beregning af gebyrsatser, omfattede virksomheder m.v. vil blive fastsat ved bekendtgørelse. Det er ikke hensigten at differentiere gebyrerne, f.eks. efter antallet af indsendte due diligence-erklæringer, eller størrelsen på virksomhederne. Det er heller ikke hensigten at undtage nogle typer af virksomheder.
Den gældende bestemmelse i naturbeskyttelseslovens § 92, hvorefter myndighederne bl.a. kan opkræve morarenter for gebyrer efter § 72, der ikke betales rettidigt, vil også finde anvendelse på ovenstående gebyrer.
Den foreslåede ændrede bemyndigelse vil endvidere kunne anvendes til at fastsætte regler om gebyrer til hel eller delvis dækning af myndighedernes omkostninger ved administration og tilsyn med krav, der kunne blive vedtaget ved senere ændringer af skovrydningsforordningen.
Den foreslåede ændrede bemyndigelse vil herudover kunne anvendes til at fastsætte regler om gebyrer til hel eller delvis dækning af myndighedernes omkostninger ved administration og tilsyn med andre EU-regler vedrørende forhold, der er omfattet af loven.
Til nr. 3
Reglerne om beslaglæggelse i dansk ret findes i retsplejelovens kapitel 74. Naturbeskyttelsesloven indeholder i dag ikke særregler om beslaglæggelse.
Det følger af skovrydningsforordningens artikel 23, at den kompetente myndighed skal gives beføjelser til at kunne træffe midlertidige foranstaltninger, når der er konstateret potentiel manglende overholdelse af skovrydningsforordningen. Herudover følger det af skovrydningsforordningens artikel 24, at den kompetente myndighed pålægger operatører og forhandlere at træffe korrigerende tiltag, når der er konstateret manglende overholdelse af skovrydningsforordningen. For en nærmere beskrivelse af de konkrete foranstaltninger og tiltag efter artikel 23 og 24 henvises til pkt. 2.1.1.1. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås at indsætte en ny § 73 a i naturbeskyttelsesloven.
Det følger af den foreslåede § 73 a, stk. 1, at ministeren for grøn trepart kan træffe midlertidige foranstaltninger efter artikel 23 og korrigerende tiltag i tilfælde af manglende overholdelse efter artikel 24 i Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EU) 2023/1115 af 31. maj 2023 om tilgængeliggørelse på EU-markedet og eksport fra Unionen af visse råvarer og produkter, der er forbundet med skovrydning og skovforringelse, og om ophævelse af forordning (EU) nr. 995/2010 med senere ændringer.
Den foreslåede bestemmelse i § 73 a, stk. 1, vil medføre, at ministeren for grøn trepart tildeles de beføjelser, som medlemsstaterne efter skovrydningsforordningen artikel 23 er forpligtet til at give deres kompetente myndigheder, herunder beføjelse til beslaglæggelse af de relevante råvarer eller relevante produkter eller suspension af bringen i omsætning eller tilgængeliggørelse på markedet eller eksport af de relevante råvarer eller relevante produkter.
Den foreslåede bestemmelse i § 73 a, stk. 1, vil dernæst medføre, at ministeren for grøn trepart tildeles de beføjelser, som medlemsstaterne efter skovrydningsforordningen artikel 24 er forpligtet til at give deres kompetente myndigheder, herunder beføjelse til at pålægge krav om afhjælpning af eventuel formel manglende overholdelse, forhindring af, at relevante produkter bringes i omsætning, gøres tilgængelig på markedet eller eksporteres, samt krav om tilbagetrækning, tilbagekaldelse eller donation af det relevante produkt til velgørende eller almennyttige formål. Hvis donation ikke er muligt, da bortskaffes det relevante produkt i overensstemmelse med de EU-retlige regler om affaldshåndtering, jf. artikel 24, stk. 2.
Den foreslåede bestemmelse i § 73 a, stk. 1, vil endvidere medføre, at ministeren for grøn trepart tildeles beføjelse til at sikre gennemførelse af de krævede korrigerende tiltag, som påkrævet af skovrydningsforordningens artikel 24, stk. 4. Såfremt operatøren eller forhandleren ikke træffer disse tiltag inden for den frist, der er fastsat af den kompetente myndighed i henhold til artikel 24, stk. 1, eller hvis den manglede overholdelse, jf. artikel 24 stk. 1, fortsat består efter denne frist, vil Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø kunne sikre gennemførelse af tiltagene.
Den foreslåede bestemmelse i § 73 a, stk. 1, vil endvidere kunne udnyttes til, at ministeren træffer midlertidige foranstaltninger efter artikel 23 og korrigerende tiltag i tilfælde af manglende overholdelse efter artikel 24, der kunne blive vedtaget ved senere ændringer af skovrydningsforordningen.
Det forventes, at ministeren for grøn trepart vil delegere sine beføjelser efter den foreslåede § 73 a, stk. 1, til Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø i medfør af den gældende § 70, stk. 1, i naturbeskyttelsesloven. Efter den gældende § 70, stk. 1, kan ministeren for grøn trepart bemyndige en under ministeriet oprettet statslig myndighed til at udøve de beføjelser, der er tillagt ministeren i naturbeskyttelsesloven.
Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø vil herefter kunne foretage beslaglæggelse af relevante råvarer eller relevante produkter, hvis der konstateres potentiel manglende overholdelse af skovrydningsforordningen. Beføjelsen foreslås begrænset til beslaglæggelse med henblik på lovliggørelse, donation eller destruktion, til sikring af bevismidler og til sikring af det offentliges krav på sagsomkostninger, konfiskation og bøde.
Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø vil også kunne udstede markedsføringspåbud til operatører og forhandlere med henblik på at suspendere bringen i omsætning eller tilgængeliggørelse på markedet eller eksport af relevante råvarer eller relevante produkter.
Beslaglæggelse og suspension vil kun kunne komme på tale, når der er konstateret potentiel manglende overholdelse af skovrydningsforordningen. Det forventes, at Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø fortrinsvist vil anvende beføjelsen til at udstede markedsføringspåbud frem for at foretage beslaglæggelse, idet et markedsføringspåbud anses at være en mindre indgribende foranstaltning. Beslaglæggelse kan dog foretages i alle tilfælde, hvor Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø ud fra en proportionalitetsvurdering finder, at beslaglæggelse er den mest hensigtsmæssige reaktion på en potentiel manglende overholdelse af skovrydningsforordningen.
Konstaterer Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø, at en operatør eller forhandler ikke har overholdt skovrydningsforordningen, eller at et relevant produkt, der bringes i omsætning eller gøres tilgængeligt på markedet eller eksporteres, ikke overholder kravene, vil Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø udstede påbud til den for forholdet ansvarlige med krav om, at de træffer mindst én af de i forordningens artikel 24, stk. 2 oplistede korrigerende tiltag med henblik på at bringe den manglende overholdelse til ophør inden for en nærmere angivet og rimelig frist. Hvis operatøren eller forhandleren ikke træffer korrigerende tiltag inden for en frist fastsæt af den kompetente myndighed, eller hvis den manglede overholdelse, fortsat består efter denne frist, vil Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø sikre, at de krævede korrigerende tiltag, gennemføres.
Det forventes, at omkostninger i forbindelse med beslaglæggelse, donation og destruktion, herunder udgifter til transport og opbevaring af produkterne pålægges den pågældende operatør eller forhandler. Det bemærkes, at der alene vil kunne kræves betaling for faktisk dokumenterbare udgifter i forbindelse med beslaglæggelsen.
Det foreslås i § 73 a, stk. 2, at ministeren fastsætter nærmere regler for udøvelsen af beføjelserne i stk. 1.
Den foreslåede § 73 a, stk. 2, vil medføre, at ministeren for grøn trepart bemyndiges til at fastsætte regler for udøvelsen af midlertidige foranstaltninger efter artikel 23 og korrigerende tiltag efter skovrydningsforordningens artikel 23 og artikel 24 i skovrydningsforordningen.
Det forventes, at ministeren for grøn trepart vil udnytte bemyndigelsen til at fastsætte regler om, at Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø udøver ministeren for grøn treparts beføjelser til at træffe midlertidige foranstaltninger efter artikel 23 og til at træffe beslutning om korrigerende tiltag i tilfælde af manglende overholdelse efter artikel 24 i skovrydningsforordningen. Herudover forventes det, at Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø, under iagttagelse af reglerne om beslaglæggelse i retsplejelovens kapitel 74, vil kunne beslaglægge relevante produkter ved konstatering af potentiel manglende overholdelse af skovrydningsforordningens i følgende tilfælde: 1) med henblik på lovliggørelse, donation eller destruktion, 2) til sikring af bevismidler, og 3) til sikring af det offentliges krav på sagsomkostninger, konfiskation og bøde. Endelig forventes det, at omkostninger i forbindelse med beslaglæggelse, donation og destruktion pålægges den, der er ansvarlig for forholdet.
Det forventes, at adgangen til at påklage Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljøs afgørelser vil blive afskåret i medfør af den gældende § 70, stk. 2, i naturbeskyttelsesloven. Der vil fortsat være adgang til domstolsprøvelse af forvaltningsafgørelser.
Den foreslåede bestemmelse i § 73 a, stk. 2, vil endvidere kunne udnyttes til, at ministeren for grøn trepart fastsætter regler for udøvelsen af midlertidige foranstaltninger efter artikel 23 og korrigerende tiltag i tilfælde af manglende overholdelse efter artikel 24, der kunne blive vedtaget ved senere ændringer af artiklerne i skovrydningsforordningen.
Til nr. 4
Det følger af den gældende § 76, stk. 1, i naturbeskyttelsesloven, at myndighederne efter loven eller personer, der er bemyndiget hertil, uden retskendelse har adgang til offentlig og private ejendomme for at udøve de beføjelser, der er tillagt dem i medfør af loven, herunder for at foretage undersøgelser af betydning for lovens formål. Tilsvarende gælder lokaliteter, der helt eller delvis benyttes erhvervsmæssigt. Legitimation skal forevises efter anmodning. For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 2.1.1.2. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås, at tilføje EU-forordninger til ordlyden i § 76, stk. 1, 1. pkt. , hvorefter myndighederne efter loven eller EU-forordninger og personer, der af disse myndigheder er bemyndiget hertil, uden retskendelse har adgang til offentlige og private ejendomme for at udøve de beføjelser, der er tillagt dem i medfør af denne lov og EU-forordninger, herunder for at foretage undersøgelser af betydning for lovens eller EU-forordningers formål.
Den foreslåede ændring er udtryk for en præcisering, der skal sikre et udtrykkeligt lovgrundlag for, at myndighederne efter EU-forordninger tilføjes kredsen af myndigheder, der efter bestemmelsen uden retskendelse har adgang til offentlige og private ejendomme. Desuden har ændringen til formål at tydeliggøre, at bestemmelsen også giver mulighed for husundersøgelse m.v. uden retskendelse, når undersøgelsen er nødvendig for at kontrollere overholdelse af EU-forordninger.
Den hidtidige retstilstand har ikke givet anledning til problemer i praksis, men for at undgå fortolkningstvivl ønsker Ministeriet for Grøn Trepart at bringe ordlyden i § 76, stk. 1, 1. pkt., i naturbeskyttelsesloven, i overensstemmelse med øvrige love på miljørettens område, navnlig miljøbeskyttelsesloven og husdyrbrugloven.
Den foreslåede ændring vil sikre hjemmel til, at Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø vil kunne få fysisk adgang uden retskendelse til offentlige og private ejendomme for at føre tilsyn med overholdelsen af skovrydningsforordningen.
Det fysiske, faktiske tilsyn med en virksomheds overholdelse af skovrydningsforordningen forventes som udgangspunkt alene at skulle foregå som dokumentkontrol i forretningslokaler. Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø vil skulle have adgang til lokaliteter, hvor dokumentation for overholdelse af skovrydningsforordningen er tilgængelig i papirform eller i elektronisk form. Tilsyn foretages i overensstemmelse med skovrydningsforordningens krav, herunder artikel 16-19.
For så vidt angår tilsyn med operatører og forhandlere, der ikke er SMV’er vil Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø skulle have adgang til virksomhedens due diligence-ordning og dokumentation og optegnelser, der dokumenterer, at due diligence-ordningen fungerer korrekt. Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø vil skulle have adgang til dokumentation og optegnelser, der dokumenterer, at et bestemt relevant produkt, som virksomheden har bragt eller påtænker at bringe i omsætning eller påtænker at eksportere, eller som virksomheden har gjort tilgængelig eller påtænker at gøre tilgængelig på markedet, overholder skovrydningsforordningen. Adgangsretten vil også skulle omfatte adgang til dokumentation for eventuelle risikobegrænsende foranstaltninger, og undersøgelse af de relevante due diligence-erklæringer. Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø vil skulle have adgang til lokaliteter, hvor virksomheden opbevarer relevante råvarer og relevante produkter, i det omfang Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø skulle finde det nødvendigt at foretage prøveudtagninger med henblik på at fastslå deres overensstemmelse med skovrydningsforordningen.
For så vidt angår tilsyn med SMV-forhandlere, vil Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø skulle have adgang til dokumentation og optegnelser, der dokumenterer, at virksomheden kun har gjort relevante produkter tilgængelige på markedet, hvis de er i besiddelse af de oplysninger, der kræves i henhold til artikel 5, stk. 3, i skovrydningsforordningen, herunder bl.a. kontaktoplysninger på operatører og forhandlere, der har leveret de relevante produkter til dem. Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø vil skulle have adgang til dokumentation og optegnelser, der dokumenterer, at virksomheden har opbevaret disse oplysninger i mindst fem år fra datoen for tilgængeliggørelse på markedet.
Med hensyn til definitionen af SMV henvises til pkt. 2.1.1.1. i de almindelige bemærkninger.
Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø vil endvidere kunne få adgang til at foretage stikprøvetilsyn, herunder revisioner på stedet.
Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø vil kunne fotografere og kopiere dokumenter, samt medtage relevante produkter uden vederlag, i det omfang Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø skulle finde dette nødvendigt.
Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø vil kun kunne søge efter relevante og nødvendige oplysninger i medfør af den foreslåede ændring. Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø vil ikke kunne undersøge eller kopiere dele af den fremlagte dokumentation, som måtte indeholde oplysninger, der ikke er relevante for tilsynet, herunder særlig personoplysninger, f.eks. oplysninger om ansatte eller privat e-mailkorrespondance. Myndighederne vil som dataansvarlige skulle overholde persondataforordningen og databeskyttelsesloven.
Adgangsretten er betinget af, at lokaliteterne helt eller delvis benyttes erhvervsmæssigt. Adgangsretten er udtryk for et tvangsindgreb, som foretages af den offentlige forvaltning uden for strafferetsplejen, hvorfor retssikkerhedsloven finder anvendelse.
Den foreslåede ændrede bestemmelse vil endvidere kunne anvendes til, at kompetente myndigheder efter skovrydningsforordningen vil kunne få fysisk adgang uden retskendelse til offentlige og private ejendomme for at føre tilsyn med overholdelsen af krav, der kunne blive vedtaget ved senere ændringer af skovrydningsforordningen.
Den foreslåede ændrede bestemmelse vil herudover kunne anvendes til, at myndighederne efter kommende EU-forordninger vedrørende forhold, der er omfattet af loven og personer, der af disse myndigheder er bemyndiget hertil, vil kunne få fysisk adgang uden retskendelse til offentlige og private ejendomme for at føre tilsyn med overholdelsen af disse kommende EU-forordninger. En sådan anvendelse forudsætter dog, at de pågældende EU-forordninger indeholder krav til et fysisk, faktisk tilsyn med overholdelse af EU-forordningerne, der nødvendiggør fysisk adgang uden retskendelse til offentlige og private ejendomme.
Til nr. 5
Det følger af den gældende § 89, stk. 11, 1. pkt., i naturbeskyttelsesloven, at sagerne behandles som politisager. Retsmidlerne i retsplejelovens kapitel 73 kan anvendes i samme omfang som i statsadvokatsager, jf. bestemmelsens 2. pkt.
Det foreslås, at § 89, stk. 11, ophæves.
Forslaget er en konsekvens af, at sondringen mellem politisager og statsadvokatsager blev ophævet ved lov nr. 385 af 20. maj 1992 om ændring af retsplejeloven, straffeloven, færdselsloven og udlændingeloven (Anklagemyndighedens struktur). Det beror således på en fejl, at bestemmelsen ikke tidligere er blevet ophævet.
Til nr. 6
Konfiskation i medfør af straffeloven indebærer normalt, at de pågældende effekter bortsælges ved offentlig auktion, og at provenuet inddrages til fordel for statskassen, eller – i visse tilfælde – at effekterne destrueres.
Det følger af den gældende § 90, i naturbeskyttelsesloven, at ministeren for grøn trepart bestemmer, hvorledes der forholdes med dyr og planter, herunder dele og produkter heraf, der er konfiskeret i forbindelse med overtrædelse af loven eller af regler udstedt efter loven.
Det følger af lovbemærkningerne til naturbeskyttelseslovens § 90, der er en videreførelse af § 66, stk. 5, i den tidligere naturfredningslov, jf. Folketingstidende 1983-84 (2. samling), tillæg A, spalte 1587-88, at bestemmelsen blev indsat til administration af konventionen om international handel med udryddelsestruede vilde dyr og planter (Washingtonkonventionen). Da Washington-konventionen har til formål at beskytte de af konventionen omfattede arter af vilde dyr og planter mod udryddelse ved at foreskrive en regulering af al international handel med disse, ville det være i åbenbar strid med konventionens bestemmelser og i øvrigt med dens ånd og formål, om konfiskerede varer, der var omfattet af konventionen, skulle bortsælges ved offentlig auktion for derefter eventuelt på ny at gå ud i omsætningen eller eventuelt blive destruerede. Miljøministeren (i dag ministeren for grøn trepart) skulle derfor bestemme, hvad der skulle ske med konfiskerede varer, f.eks. at varerne skulle stilles til rådighed for videnskabelige institutioner og anerkendte zoologiske haver i form af enten udlån eller egentlig overdragelse.
Det foreslås i § 90 , i naturbeskyttelsesloven, at tilføje »EU-forordninger vedrørende forhold, der er omfattet af denne lov« til ordlyden, hvorefter ministeren for grøn trepart bestemmer, hvorledes der forholdes med dyr og planter, herunder dele og produkter heraf, der er konfiskeret i forbindelse med overtrædelse af loven, EU-forordninger vedrørende forhold, der er omfattet af denne lov eller af regler udstedt efter loven eller EU-forordninger vedrørende forhold, der er omfattet af denne lov.
Ændringen af § 90 vil medføre, at anvendelsesområdet for bestemmelsen udvides, således ministeren for grøn trepart også vil kunne bestemme hvorledes der forholdes med dyr og planter, herunder dele og produkter heraf, der er konfiskeret i forbindelse med overtrædelse af EU-forordninger vedrørende forhold, der er omfattet af loven eller af regler udstedt efter EU-forordninger vedrørende forhold, der er omfattet af loven.
Det er hensigten, at ministeren for grøn trepart vil udnytte den ændrede beføjelse i § 90 i naturbeskyttelsesloven til at bestemme, hvorledes der forholdes med relevante produkter, der er konfiskeret i forbindelse med overtrædelse af skovrydningsforordningen.
Det forventes, at ministeren for grøn trepart vil bestemme, at de konfiskerede relevante produkter doneres til velgørende eller almennyttige formål, eller hvis dette ikke er muligt, bortskaffes i overensstemmelse med EU-retlige regler om affaldshåndtering. Beføjelsen forventes delegeret til Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø, og klageadgang forventes afskåret, i medfør af den gældende § 70, stk. 1 og 2, i naturbeskyttelsesloven. Der vil fortsat være adgang til domstolsprøvelse af forvaltningsafgørelser.
Den ændrede beføjelse vil endvidere kunne udnyttes til at bestemme, hvorledes der forholdes med relevante produkter, der er konfiskeret i forbindelse med overtrædelse af senere vedtagne ændringer af skovrydningsforordningen.
Den ændrede beføjelse vil endelig kunne udnyttes til at bestemme, hvorledes der forholdes med dyr og planter, herunder dele og produkter heraf, der er konfiskeret i forbindelse med overtrædelse af andre EU-forordninger vedrørende forhold, der er omfattet af loven eller af regler udstedt efter andre EU-forordninger vedrørende forhold, der er omfattet af loven.
Med henblik på regelforenkling og ønsket om ét sammenhængende regelsæt i naturbeskyttelsesloven foreslås det i § 2, stk. 1, at lov nr. 1225 af 18. december 2012 om administration af Den Europæiske Unions forordninger om handel med træ og træprodukter med henblik på bekæmpelse af handel med ulovligt fældet træ ophæves.
Det foreslås i stk. 2, at loven til og med den 31. december 2027 ikke finder anvendelse på træ og træprodukter, som er omfattet af definitionen i artikel 2, litra a, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 995/2010 af 20. oktober 2010 om fastsættelse af krav til virksomheder, der bringer træ og træprodukter i omsætning, og som er produceret før den 29. juni 2023 og bragt i omsætning fra den 30. december 2024. For sådanne produkter finder de hidtil gældende regler i lov nr. 1225 af 18. december 2012 om administration af Den Europæiske Unions forordninger om handel med træ og træprodukter med henblik på bekæmpelse af handel med ulovligt fældet træ anvendelse til og med den 31. december 2027.
Den foreslåede § 2, stk. 2 skal sikre, at gældende regler, der vedrører de produkter, der indtil d. 31. december 2027 fortsat reguleres af tømmerforordningen, jf. skovrydningsforordningens artikel 37, stk. 2, opretholdes indtil de ophæves eller afløses af regler fastsat i medfør af naturbeskyttelsesloven.
Det foreslås i stk. 3, at bekendtgørelse nr. 849 af 27. juni 2016 om handel med træ og træprodukter med henblik på bekæmpelse af handel med ulovligt fældet træ udstedt i medfør af § 1, § 3, stk. 3, § 6, stk. 2 og 3, og § 7, stk. 3, i lov nr. 1225 af 18. december 2012 om administration af Den Europæiske Unions forordninger om handel med træ og træprodukter med henblik på bekæmpelse af handel med ulovligt fældet træ forbliver i kraft, indtil bekendtgørelsen ophæves eller afløses af regler fastsat i medfør af naturbeskyttelsesloven.
Den foreslåede § 2, stk. 3, skal sikre, at gældende regler, der vedrører de produkter, der indtil d. 31. december 2027 fortsat reguleres af tømmerforordningen, jf. den foreslåede § 2, stk. 2, opretholdes indtil bekendtgørelsen ophæves eller afløses af regler fastsat i medfør af naturbeskyttelsesloven.
Det foreslås i § 3, at loven skal træde i kraft den 30. december 2024.
Det foreslåede ikrafttrædelsestidspunkt fraviger hovedreglen for ikrafttrædelse af erhvervsrettet regulering. Fravigelsen skyldes, at skovrydningsforordningens forpligtelser for store og mellemstore virksomheder, samt kompetente myndigheder finder anvendelse fra d. 30. december 2024, jf. skovrydningsforordningens artikel 38, stk. 2. Ikrafttrædelsestidspunktet er således i overensstemmelse med de fem principper for implementering af erhvervsrettet EU-regulering (princip nr. 5).
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland. Naturbeskyttelsesloven gælder ikke for Færøerne og Grønland og kan heller ikke sættes i kraft for Færøerne og Grønland, jf. herved naturbeskyttelseslovens § 105.
I lov om naturbeskyttelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 927 af 28. juni 2024, foretages følgende ændringer:
1. I § 71, stk. 3, ændres »her i landet af De Europæiske Fællesskabers forordninger« til: »af EU-forordninger«, og efter »lov« indsættes: », herunder regler om kompetente myndigheders beføjelser«.
2. I § 72, stk. 1, ændres »af loven« til: »og tilsyn i forbindelse med loven og EU-regler vedrørende forhold, der er omfattet af denne lov«.
3. Efter § 73 indsættes:
»§ 73 a. Ministeren for grøn trepart kan træffe midlertidige foranstaltninger efter artikel 23 og korrigerende tiltag i tilfælde af manglende overholdelse efter artikel 24 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2023/1115 af 31. maj 2023 om tilgængeliggørelse på EU-markedet og eksport fra Unionen af visse råvarer og produkter, der er forbundet med skovrydning og skovforringelse, og om ophævelse af forordning (EU) nr. 995/2010 med senere ændringer.
Stk. 2. Ministeren for grøn trepart fastsætter nærmere regler for udøvelsen af beføjelserne i stk. 1.«
4. I § 76, stk. 1, 1. pkt., indsættes efter »eller«: »EU-forordninger og«, efter »lov« indsættes: »og EU-forordninger«, og efter »lovens« indsættes: »eller EU-forordningers«.
5. § 89, stk. 11, ophæves.
6. I § 90 indsættes efter »af loven«: », af EU-forordninger vedrørende forhold, der er omfattet af denne lov,«, og efter »efter loven« indsættes: »eller EU-forordninger vedrørende forhold, der er omfattet af denne lov«.
Stk. 1. Lov nr. 1225 af 18. december 2012 om administration af Den Europæiske Unions forordninger om handel med træ og træprodukter med henblik på bekæmpelse af handel med ulovligt fældet træ ophæves.
Stk. 2. Loven finder til og med den 31. december 2027 ikke anvendelse på træ og træprodukter, som er omfattet af definitionen i artikel 2, litra a, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 995/2010 af 20. oktober 2010 om fastsættelse af krav til virksomheder, der bringer træ og træprodukter i omsætning, og som er produceret før den 29. juni 2023 og bragt i omsætning fra den 30. december 2024. For sådanne produkter finder de hidtil gældende regler i lov nr. 1225 af 18. december 2012 om administration af Den Europæiske Unions forordninger om handel med træ og træprodukter med henblik på bekæmpelse af handel med ulovligt fældet træ anvendelse til og med den 31. december 2027.
Stk. 3. Bekendtgørelse nr. 849 af 27. juni 2016 om handel med træ og træprodukter med henblik på bekæmpelse af handel med ulovligt fældet træ udstedt i medfør af § 1, § 3, stk. 3, § 6, stk. 2 og 3, og § 7, stk. 3, i lov nr. 1225 af 18. december 2012 om administration af Den Europæiske Unions forordninger om handel med træ og træprodukter med henblik på bekæmpelse af handel med ulovligt fældet træ forbliver i kraft, indtil bekendtgørelsen ophæves eller afløses af regler udstedt i medfør af lov om naturbeskyttelse.
Loven træder i kraft den 30. december 2024.
/ Jeppe Bruus