Det fremgår af musiklovens § 3 d, stk. 1, at Statens Kunstfond kan yde tilskud til musikalske grundkurser ved musikskoler og i
særlige tilfælde, f.eks. i forbindelse med gymnasiale uddannelser, dispensere fra kravet om, at et musikalsk grundkursus skal
drives af en musikskole eller flere musikskoler i fællesskab.
Det foreslås, at i § 3 d, stk. 1,
ændres »Statens Kunstfond« til »Kulturministeriet«.
Den foreslåede ændring, vil medføre, at Kulturministeriet overtager ansvaret med at kunne yde statsligt tilskud til musikalske
grundkurser. Fremadrettet vil kulturministeren fastsætte nærmere regler for det statslige tilskud til de musikalske grundkurser på
bekendtgørelsesniveau, herunder organisering og kursusfaglige retningslinjer.
Til nr. 2
Det fremgår af musiklovens § 3 d, stk. 1, at Statens Kunstfond kan yde tilskud til musikalske grundkurser.
De musikalske grundkurser er i øvrigt ikke reguleret ved anden lovgivning.
Statens Kunstfond fastsætter formål for de musikalske grundkurser i forbindelse med, at der ydes tilskud, ligesom det også er
Statens Kunstfond, der fastsætter krav til organisering af musikalske grundkurser og tilskudsfordeling.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at formålet med de musikalske grundkurser fremover vil være direkte fastsat i musikloven.
Oprindeligt blev det musikalske grundkursus oprettet for at sikre konservatorieforberedende undervisning, der ellers ikke var
tilgængelig uden for de store byer. Den foreslåede bestemmelse er en fortsættelse af det nuværende formål og i overensstemmelse
med intentionen ved oprettelsen af de første musikalske grundkurser tilbage i 1976.
Det foreslås, at der indsættes et nyt § 3 d, stk. 3,
hvormed formålet for de musikalske grundkurser fastsættes i loven. Dette formål medfører ikke ændringer af indholdsmæssig karakter
sammenlignet med det formål for de musikalske grundkurser, som hidtil har været fastsat af Statens Kunstfond.
Det foreslås, at der indsættes et nyt § 3 d, stk. 4
, hvorefter kulturministeren kan til at fastsætte nærmere regler for de musikalske grundkurser, herunder om organisering,
tilskudsfordeling og fælles kursusfaglige retningslinjer mv.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at kulturministeren vil blive bemyndiget til at fastsætte nærmere regler for de musikalske
grundkurser. Der vil blive fastsat regler om organisering og fælles kursusfaglige retningslinjer mv. på bekendtgørelsesniveau med
udgangspunkt i den foreslåede bestemmelse.
Det fremgår af § 43, stk. 3 i folkeoplysningsloven, at kommunalbestyrelsen kan kræve betaling fra en anden kommune for udgifterne
til undervisning, studiekredse og aktiviteter tilrettelagt som fleksible tilrettelæggelsesformer efter kapitel 4 i
folkeoplysningsloven for personer, for hvilke den anden kommune i henhold til § 9 a, stk. 4, 1.-3. pkt., og § 9 c, stk. 2, 4-6 og
12, i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område har den generelle betalingsforpligtelse.
Den sociale retssikkerhedslov blev i 2023 ændret ved lovforslag 95, 2022/2, hvor § 9 a, stk. 4, 1.-3. pkt. blev videreført som § 9
a, stk. 1, 4 og 6. Ændringen medførte en række konsekvensrettelser på andre ministeriers område, men ved en fejl blev
folkeoplysningsloven ikke taget med i lovændringen.
Det foreslås i § 43, stk. 3
, at kommunalbestyrelsen i bopælskommunen kan kræve refusion af bidrag efter stk. 1 fra handlekommunen eller den refusionspligtige
kommune, jf. § 9 a, stk. 1, 2, 4 og 6, og § 9 c, stk. 2, 4-6 og 12, i lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område.
Den foreslåede bestemmelse er et led i den ensretning af begrebsbrugen vedrørende handlekommuneforholdet, som kommer til udtryk i
de gennemførte ændringer af §§ 9-9 b ved lov om ændring af retssikkerhedsloven m.fl., hvor begrebet handlekommune anvendes
konsekvent.
De foreslåede ændringer vil ikke medføre materielle ændringer, og det vurderes ikke, at fejlen har haft betydning i praksis.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, afsnit 2.3.
Til nr. 2
(Til § 51 a)
Det følger af finansloven i dag, at kulturministeren yder tilskud til fremme af debat og oplysning i Danmark om det europæiske
fællesskab (EU), herunder udvikling af deltagelsesdemokrati. Til varetagelse heraf nedsætter kulturministeren Europa-Nævnet.
Europa-Nævnet er et uafhængigt nævn, der har til formål at ruste danskerne til stillingtagen til europapolitiske spørgsmål. Det
sker gennem upartisk uddeling af puljemidler til oplysnings- og debatskabende initiativer om EU i den danske offentlighed. Nævnet
træffer efter ansøgning beslutning om, hvem der skal modtage puljemidlerne. Partier, organisationer, virksomheder og
privatpersoner kan søge puljemidlerne.
Tilskuddene til fremme af debat og oplysning om EU, herunder udvikling af deltagelsesdemokrati, fastsættes på bevilling på de
årlige finanslove. Her fremgår det blandt andet, at der af bevillingen fordeles midler til alle partier i Folketinget og til
danske bevægelser indvalgt i Europa-Parlamentet. Det fremgår videre, at der af bevillingen fordeles midler til tilskud til fremme
af debat og oplysning i Danmark om det europæiske fællesskab (EU), herunder udvikling af deltagelsesdemokrati ved tre puljer til
henholdsvis støtte til EU-oplysning for organisationer med EU som hovedformål, støtte til EU-oplysning for organisationer med EU
som delformål og støtte til EU-oplysning.
Kulturministeren nedsætter således allerede i dag et uafhængigt Europa-Nævn, der træffer afgørelse om, hvem der skal modtage
puljemidlerne, som fastsættes på de årlige finanslove.
Dette videreføres med lovforslagets 2, nr. 2, hvor kulturministeren efter den foreslåede § 51 a, stk. 1
nedsætter et Europa-Nævn.
Den foreslåede bestemmelse viderefører gældende ret, som indebærer, at kulturministeren nedsætter Europa-Nævnet, men med hjemmel i
folkeoplysningslovens regler i stedet for regler på de årlige finanslove.
Europa-Nævnet træffer i dag afgørelse om upartisk tilskud til fremme af debat og oplysning i Danmark om EU efter afsøgning fra
partier, organisationer, virksomheder og privatpersoner.
Med lovforslaget lægges der ikke op til en ændring af dette. Det foreslås derfor med stk. 2
, at Europa-Nævnet er uafhængigt og træffer efter ansøgning afgørelse om tilskud til fremme af debat og oplysning i Danmark om EU,
herunder udvikling af deltagelsesdemokrati.
Europa-Nævnet er allerede i dag et uafhængigt nævn, og den foreslåede bestemmelse er en tydeliggørelse af dette. Den foreslåede
bestemmelse sikrer således Europa-Nævnets generelle uafhængighed af det politiske system og sikrer en fri samfundsmæssig debat om
europapolitiske spørgsmål.
At Europa-Nævnet er uafhængigt indebærer blandt andet, at nævnet ikke kan modtage tjenestebefalinger fra en minister eller andre,
og at nævnets afgørelser ikke kan påklages til anden administrativ myndighed.
Dette vurderes særligt relevant, da Europa-Nævnet blandt andet fordeler tilskud til partier i Folketinget og til danske bevægelser
indvalgt i Europa-Parlamentet.
Bestemmelsen indebærer, at der skal indsendes en ansøgning for at komme i betragtning til at modtage tilskud.
Lovforslaget ændrer ligeledes ikke ved, at tilskuddets størrelse og fordeling i puljer fastsættes på de årlige finanslove for at
give den fornødne fleksibilitet for så vidt angår bevillingens samlede størrelse og fordeling af beløb til de enkelte puljer.
Med stk
. 3
foreslås det, at Europa-Nævnet fører tilsyn med tilskudsmodtagernes overholdelse af loven, bestemmelser udstedt i medfør af loven
og vilkår for tilskud.
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at Europa-Nævnet blandt andet kan afkræve tilskudsmodtagerne dokumentation for overholdelse
af vilkårene og vil kunne kræve at få forelagt de oplysninger, som nævnet finder nødvendige for at kunne konstatere, om en
tilskudsmodtager opfylder vilkårene for tilskuddet.
Den foreslåede bestemmelse skal ses i sammenhæng med den foreslåede stk. 5
, hvorefter ministeren fastsætter nærmere regler om Europa-Nævnets virke og om ydelse af tilskud efter stk. 2, herunder om
administration af ordningen, ansøgningsform, tidsfrister, vilkår, dokumentation, udbetaling og betaling af forskud,
regnskabsaflæggelse, revision og rapportering og tilbagebetaling af tilskud og opsparing af ikke forbrugte beløb til brug i
følgende finansår.
Europa-Nævnet er i dag et uafhængigt nævn, hvilket betyder, at nævnets afgørelser om tildeling af støtte er endelige og ikke kan
indbringes for anden administrativ myndighed.
Efter det foreslåede stk. 4
kan Europa-Nævnets afgørelser ikke indbringes for anden administrativ myndighed.
Der er således tale om en videreførelse af, hvad der allerede gælder i dag, og den foreslåede bestemmelse indebærer, at
Europa-Nævnets afgørelser ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed. Dette vil gælde både afgørelser om bevilling af
tilskud og om tilbagebetaling m.v.
Den foreslåede bestemmelse skal ses i sammenhæng med Europa-Nævnets generelle uafhængighed af det politiske system og sikring af
en fri samfundsmæssig debat.
Nævnets afgørelser vil i lighed med andre afgørelser, som er truffet af fagkyndige organer, kunne indbringes for Folketingets
Ombudsmand eller domstolene.
Den nærmere fordeling af midlerne og administration af ordningen med Europa-Nævnet, herunder nævnets virke er i dag fastsat i tre
bekendtgørelser med hjemmel i de årlige finanslove.
Da lovforslaget ikke har til hensigt at ændre ved den eksisterende ordning for Europa-Nævnet, fastsætter kulturministeren efter
det foreslåede stk. 5
nærmere regler om Europa-Nævnets virke og om ydelse af tilskud efter stk. 2, herunder om regnskabsaflæggelse og revision m.v.,
samt om administration af ordningen, herunder om ansøgningsform, udbetaling, tilbagebetaling og opsparing af ikke forbrugte beløb
til brug i følgende finansår.
Forslaget vil medføre, at kulturministeren fortsat fastsætter nærmere regler om Europa-Nævnets virke og om ydelse af tilskud efter
stk. 2, herunder om regnskabsaflæggelse og revision m.v., samt om administration af ordningen, herunder om ansøgningsform,
udbetaling, tilbagebetaling og opsparing af ikke forbrugte beløb til brug i følgende finansår.
Det er hensigten, at den foreslåede bestemmelse blandt andet vil blive brugt til at fastsætte nærmere regler om Europa-Nævnets
virke, herunder regler for fratrædelse og genbeskikkelse af nævnets medlemmer, vederlag til nævnets medlemmer, om nævnets
beslutningsdygtighed m.v., og at nævnet selv fastsætter sin forretningsorden. Det er hertil hensigten, at den foreslåede
bestemmelse vil blive brugt til at fastsætte regler om sekretariatsbetjening af Europa-Nævnet, som forventes at skulle varetages
af Slots- og Kulturstyrelsen, som tilfældet er i dag.
Det er desuden hensigten, at den foreslåede bestemmelse blandt andet vil blive brugt til at fastætte regler om regnskabsaflæggelse
og revision i overensstemmelse med til enhver tid gældende regler om regnskab og revision af projekt- og aktivitetstilskud fra
Kulturministeriet, herunder også om at Europa-Nævnet kan kræve udbetalte tilskud helt eller delvist tilbagebetalt og tilbagekalde
tilsagn om tilskud, hvis tilskudsmodtageren har afgivet urigtige eller vildledende oplysninger eller har fortiet væsentlige
oplysninger i forbindelse med ansøgning eller dokumentation m.v.
Den foreslåede bestemmelse udelukker ikke, at projekter, der er givet tilskud til – som det også er tilfældet i dag – kan ændres i
projektperioden efter dialog med Europa-Nævnet.
(Til § 51 b)
Europa-Nævnet består i dag af fem medlemmer, som beskikkes af kulturministeren efter indstilling fra de fem største partier i
Folketinget. Medlemmerne kan ikke samtidig være medlem af Folketinget eller Europa-Parlamentet. Kulturministeren udpeger nævnets
formand blandt nævnets medlemmer.
Lovforslaget har ikke til hensigt at ændre i sammensætningen af Europa-Nævnet.
Med § 51 b, stk. 1
foreslås det derfor, at Europa-Nævnet består af fem medlemmer, som beskikkes af kulturministeren efter indstilling fra de fem
største partier i Folketinget. Medlemmerne kan ikke samtidig være medlem af Folketinget eller Europa-Parlamentet.
Med stk. 2
foreslås det, at kulturministeren udpeger nævnets formand blandt nævnets medlemmer.
De foreslåede bestemmelser indebærer en videreførelse af ordningen, som den er i dag, da der med bestemmelsen ikke lægges op til
at ændre i nævnets sammensætning.
(Til § 51 c)
Det foreslås med § 51 c
, at kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om digital kommunikation, herunder om anvendelse af bestemte it-systemer,
særlige digitale formater og digital signatur eller lignende.
Den foreslåede bestemmelse medfører, at kulturministeren ved bekendtgørelse kan fastsætte regler om krav om anvendelse af bestemte
it-systemer, digitale formater og digital signatur eller lignende.
Anvendelsen af bemyndigelsen skal ske i overensstemmelse med de til enhver tid gældende regler om den danske, nationale
eID-løsning og den fællesoffentlige digitale infrastruktur.
Det bemærkes i øvrigt, at bestemmelserne skal fortolkes i overensstemmelse med udgangspunktet i dansk ret, herunder § 10 i lov om
Digital Post fra offentlige afsendere, jf. lovbekendtgørelse nr. 686 af 15. april 2021, hvorefter en meddelelse anses for at være
kommet frem på det tidspunkt, hvor meddelelsen er tilgængelig for adressaten.
Det fremgår af højskoleloven § 32, stk. 3, at kommunalbestyrelsen i bopælskommunen kan kræve refusion af bidrag efter § 32, stk.
1, fra en anden kommune for elever, for hvilke den anden kommune i henhold til § 9 a, stk. 4, 1.-3. pkt., og § 9 c, stk. 2, 4-6 og
12, i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område har den generelle betalingsforpligtelse.
Den sociale retssikkerhedslov blev i 2023 ændret ved lovforslag 95, 2022/2, hvor § 9 a, stk. 4, 1.-3. pkt. blev videreført som § 9
a, stk. 1, 4 og 6. Ændringen medførte en række konsekvensrettelser på andre ministeriers område, men ved en fejl blev
højskoleloven ikke taget med i lovændringen.
Det foreslås i § 32, stk. 3
, at kommunalbestyrelsen i bopælskommunen kan kræve refusion af bidrag efter stk. 1 fra handlekommunen eller den refusionspligtige
kommune, jf. § 9 a, stk. 1, 2, 4 og 6, og § 9 c, stk. 2, 4-6 og 12, i lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område.
Den foreslåede bestemmelse er et led i den ensretning af begrebsbrugen vedrørende handlekommuneforholdet, som kommer til udtryk i
de gennemførte ændringer af §§ 9-9 b i lov om ændring af retssikkerhedsloven m.fl., hvor begrebet handlekommune anvendes
konsekvent og skal ses i sammenhæng hermed.
De foreslåede ændringer vil ikke medføre materielle ændringer, og det vurderes ikke, at fejlen har haft betydning i praksis.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, afsnit 2.3.
I lov om musik, jf. lovbekendtgørelse nr. 32 af 14. januar 2014, som ændret ved § 3 i lov nr. 1640 af 26. december 2013, foretages følgende ændringer:
1. I § 3 d, stk. 1, 1. og 2. pkt., ændres »Statens Kunstfond« til: »Kulturministeriet«.
2. I § 3 d indsættes som stk. 3 og 4:
»Stk. 3. Musikalske grundkurser har til formål dels at uddanne musikudøvere og -skabere, som kan deltage i og stimulere det lokale og regionale musikliv, dels at forberede elever til optagelse på en videregående musikuddannelse.
Stk. 4. Kulturministeren fastsætter nærmere regler om de musikalske grundkurser, herunder om organisering, tilskudsfordeling og fælles kursusfaglige retningslinjer.«
I folkeoplysningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1115 af 31. august 2018, som ændret ved § 9 i lov nr. 1052 af 30. juni 2020 og § 4 i lov nr. 375 af 28. marts 2022, foretages følgende ændringer:
1. § 43, stk. 3, affattes således:
»Stk. 3. Kommunalbestyrelsen kan kræve betaling for udgifterne til undervisning, studiekredse og aktiviteter tilrettelagt som fleksible tilrettelæggelsesformer efter kapitel 4 fra handlekommunen eller den refusionspligtige kommune, jf. § 9 a, stk. 1, 2, 4 og 6, og § 9 c, stk. 2, 4-6 og 12, i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område.«
2. Efter afsnit III indsættes:
»Afsnit III a
Europa-Nævnet
Kapitel 13 a
§ 51 a. Kulturministeren nedsætter Europa-Nævnet.
Stk. 2. Europa-Nævnet er uafhængigt og træffer efter ansøgning afgørelse om tilskud til fremme af debat og oplysning i Danmark om EU, herunder udvikling af deltagelsesdemokrati.
Stk. 3. Europa-Nævnet fører tilsyn med tilskudsmodtagernes overholdelse af loven, bestemmelser udstedt i medfør af loven og vilkår for tilskud.
Stk. 4. Europa-Nævnets afgørelser kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.
Stk. 5. Kulturministeren fastsætter nærmere regler om Europa-Nævnets virke og om ydelse af tilskud efter stk. 2, herunder om regnskabsaflæggelse og revision m.v., og om administration af ordningen, herunder om ansøgningsform, udbetaling, tilbagebetaling og opsparing af ikke forbrugte beløb til brug i følgende finansår.
§ 51 b. Europa-Nævnet består af 5 medlemmer, som beskikkes af kulturministeren efter indstilling fra de fem største partier i Folketinget. Medlemmerne kan ikke samtidig være medlem af Folketinget eller Europa-Parlamentet.
Stk. 2. Kulturministeren udpeger Europa-Nævnets formand blandt nævnets medlemmer.
§ 51 c. Kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om digital kommunikation, herunder om anvendelse af bestemte it-systemer, særlige digitale formater og digital signatur el.lign.«
I lov om folkehøjskoler, jf. lovbekendtgørelse nr. 280 af 25. marts 2019, som ændret ved § 10 i lov nr. 1052 af 30. juni 2020, foretages følgende ændring:
1. § 32, stk. 3, affattes således:
»Stk. 3. Kommunalbestyrelsen i bopælskommunen kan kræve refusion af bidrag efter stk. 1 fra handlekommunen eller den refusionspligtige kommune, jf. § 9 a, stk. 1, 2, 4 og 6, og § 9 c, stk. 2, 4-6 og 12, i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område.«