LOV nr 742 af 20/06/2025
Miljø- og Ligestillingsministeriet
Lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse, lov om vandforsyning m.v., lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v. og vandsektorloven (Spildevandsforsyningsselskabernes håndtering af terrænnært grundvand ved grundvandssænkende foranstaltninger og takstfinansiering heraf og ændrede regler om tilladelse til bortledning eller anden sænkning af grundvand) § 1
I lov om miljøbeskyttelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 1093 af 11. oktober 2024, som ændret senest ved § 35 i lov nr. 468 af 14. maj 2025, foretages følgende ændringer:
1. Overalt i loven ændres »lov om vandsektorens organisering og økonomiske forhold« til: »vandsektorloven«.
2. Overskriften til kapitel 4 affattes således:
3. I § 30, stk. 1, 1. pkt., ændres »§ 32, stk. 4« til: »§ 32, stk. 5«.
4. I § 32 indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2. I spildevandsplanen fastlægger kommunalbestyrelsen områder inden for eksisterende eller planlagte kloakerede områder til håndtering af tag- og overfladevand, jf. stk. 1, 1. pkt., hvor terrænnært grundvand medfører en fare for oversvømmelse af infrastruktur og bygninger eller for uønsket indsivning i spildevandsanlæg, der tilhører spildevandsforsyningsselskaber, som er omfattet af § 2, stk. 1, i vandsektorloven.«
Stk. 2-5 bliver herefter stk. 3-6.
5. I § 32, stk. 2, der bliver stk. 3, ændres »stk. 4« til: »stk. 5«.
6. I § 32, stk. 4, 1. pkt., der bliver stk. 5, 1. pkt., indsættes efter »stk. 1«: »og 2«.
7. I § 32, stk. 4, 3. pkt., der bliver stk. 5, 3. pkt., indsættes efter »nærmere angivne forudsætninger«: », herunder kortlægning, data m.v.,«.
8. I § 32, stk. 4, der bliver stk. 5, indsættes som 4. pkt.:
»Ministeren kan i den forbindelse fastsætte regler om, at visse områder ikke må fastlægges efter stk. 2.«
9. I § 32, stk. 5, nr. 3, der bliver stk. 6, nr. 3, ændres »stk. 6« til: »stk. 7«.
10. I § 32 a, stk. 1, indsættes efter »§ 32, stk. 1«: »og 2«.
11. I § 32 b indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2. Spildevandsforsyningsselskaber, som er omfattet af § 2, stk. 1, i vandsektorloven, er forpligtet til at forsyne områder som fastlagt af kommunalbestyrelsen, jf. § 32, stk. 2, med grundvandssænkende foranstaltninger i spildevandsforsyningsselskabets kloakeringsområde, jf. stk. 1, hvis det er samfundsøkonomisk hensigtsmæssigt efter regler fastsat i medfør af stk. 8.«
Stk. 2-6 bliver herefter stk. 3-7.
12. I § 32 b, stk. 2, 1. pkt., der bliver stk. 3, 1. pkt., indsættes efter »§ 32, stk. 1«: »og 2«.
13. I § 32 b, stk. 2, 2. pkt., der bliver stk. 3, 2. pkt., og to steder i stk. 2, 3. pkt., der bliver stk. 3, 3. pkt., ændres »§ 32, stk. 5« til: »§ 32, stk. 6«.
14. I § 32 b, stk. 2, 3. pkt., der bliver stk. 3, 3. pkt., ændres »stk. 6« til: »stk. 7«.
15. I § 32 b, stk. 3, der bliver stk. 4, ændres »stk. 1,« til: »stk. 1 og 2, og pligt til beregninger efter regler fastsat i medfør af stk. 8«.
16. I § 32 b, stk. 4, der bliver stk. 5, ændres »stk. 3« til: »stk. 4«, og efter »spildevandsplanen,« indsættes: »eller at foretage beregninger efter regler fastsat i medfør af stk. 8«.
17. I § 32 b, stk. 5, der bliver stk. 6, indsættes efter »stk. 1«: »og 2«.
18. I § 32 b, stk. 6, nr. 1 og 3, der bliver stk. 7, nr. 1 og 3, ændres »stk. 2, 3. pkt.« til: »stk. 3, 3. pkt.«
19. I § 32 b indsættes som stk. 8:
»Stk. 8. Miljøministeren kan fastsætte regler om følgende:
-
Pligt for spildevandsforsyningsselskaber til at beregne den samfundsøkonomiske hensigtsmæssighed ved forsyning af områder med grundvandssænkende foranstaltninger i spildevandsforsyningsselskabets kloakeringsområde, jf. stk. 2, og om tidsfrister herfor. Ministeren kan i den forbindelse fastsætte regler om beregningen af den samfundsøkonomiske hensigtsmæssighed, herunder hvilke kortlægninger, data, beregninger og vurderinger spildevandsforsyningsselskaberne skal udarbejde, foretage og lægge til grund for beregningen.
-
Pligt for spildevandsforsyningsselskaber til at inddrage kommunalbestyrelsen ved beregning af den samfundsøkonomiske hensigtsmæssighed, jf. nr. 1.
-
Pligt for spildevandsforsyningsselskaber til at offentliggøre resultatet af selskabernes beregninger, herunder hvilke kortlægninger, data, beregninger og vurderinger der indgår i beregningerne på spildevandsforsyningsselskabernes hjemmeside.«
Forarbejder til Lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse, lov om vandforsyning m.v., lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v. og vandsektorloven (Spildevandsforsyningsselskabernes håndtering af terrænnært grundvand ved grundvandssænkende foranstaltninger og takstfinansiering heraf og ændrede regler om tilladelse til bortledning eller anden sænkning af grundvand) § 1
RetsinformationTil nr. 1
Lov om miljøbeskyttelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 1093 af 11. oktober 2024 (herefter benævnt miljøbeskyttelsesloven), regulerer adskillige steder i lovens kapitel 4 om beskyttelse af overfladevand, i kapitel 8 om ekspropriation og i kapitel 9 om tilsyn forhold vedr. spildevandsforsyningsselskaber, der er omfattet af § 2, stk. 1, i lov om vandsektorens organisering og økonomiske forhold.
Lov om vandsektorens organisering og økonomiske forhold blev med lov nr. 1567 af 27. december 2019 om ændring af lov om vandsektorens organisering og økonomiske forhold, lov om elforsyning, lov om varmeforsyning og selskabsskatteloven forsynet med populærtitlen »vandsektorloven«, jf. lovens § 1, nr. 1.
Det foreslås overalt i miljøbeskyttelsesloven at ændre »lov om vandsektorens organisering og økonomiske forhold« til: »vandsektorloven«.
Den foreslåede ændring vil indebære, at der ved henvisninger i lov om miljøbeskyttelse til lov om vandsektorens organisering og økonomiske forhold vil blive anvendt populærtitlen »vandsektorloven«.
Til nr. 2
Det følger af overskriften til miljøbeskyttelseslovens kapitel 4, at kapitlet vedrører beskyttelse af overfladevand.
Det foreslås, at overskriften til miljøbeskyttelseslovens kapitel 4 affattes, således: »Beskyttelse af overfladevandområder m.v.«.
Forslaget skal ses i sammenhæng med lovforslagets § 1, nr. 4, hvormed der foreslås indsat et nyt stk. 2 i § 32. Efter den foreslåede bestemmelse i § 32, stk. 2, vil kommunalbestyrelsen skulle fastlægge områder, hvor terrænært grundvand medfører fare for oversvømmelse af infrastruktur og bygninger eller for uønsket indsivning i spildevandsanlæg, som tilhører spildevandsforsyningsselskaber omfattet af § 2, stk. 1, i vandsektorloven. Forslaget skal endvidere ses i sammenhæng med lovforslagets § 1, nr. 11, hvormed der foreslås indsat et nyt stk. 2 i § 32 b. Efter den foreslåede bestemmelse i § 32 b, stk. 2, vil spildevandsforsyningsselskaber omfattet af § 2, stk. 1, i vandsektorloven, få en pligt til at forsyne områder, som kommunalbestyrelsen fastlægger i spildevandsplanen med grundvandssænkende foranstaltninger, hvis det er samfundsøkonomisk hensigtsmæssigt. Endvidere indeholder kapitlet allerede regler, som har til formål at beskytte overfladevandområder, men som efter fast praksis også kan anvendes til at regulere støj og lugtgener fra spildevandsanlæg, jf. miljøbeskyttelseslovens § 30.
Den foreslåede ændring vil indebære, at overskriften vil være dækkende for indholdet i kapitlet, og at overskriften herudover bringes i overensstemmelse med det gældende indhold i kapitlet.
Til nr. 3
Det følger af miljøbeskyttelseslovens § 30, stk. 1, 1. pkt., at hvis et spildevandsanlæg ikke fungerer miljømæssigt forsvarligt, herunder ikke opfylder eller tilgodeser de krav, der er fastsat efter § 28 og § 29, samt forudsætninger fastsat efter § 32, stk. 4, kan tilsynsmyndigheden påbyde, at der foretages den nødvendige forbedring eller fornyelse af anlægget.
Det følger af bestemmelsen i miljøbeskyttelseslovens § 32, stk. 4, 1. pkt., at miljøministeren kan fastsætte nærmere regler for planlægningen for bortskaffelse af spildevand i kommunen efter stk. 1, og efter bestemmelsen i stk. 4, 3. pkt., at ministeren kan bestemme eller fastsætte regler om, at nærmere angivne forudsætninger skal lægges til grund for planlægningen og administrationen af loven. Bemyndigelsen i § 32, stk. 4, 3. pkt., er ikke udnyttet i dag.
Det foreslås med ændringen af § 30, stk. 1, 1. pkt., at »§ 32, stk. 4« ændres til »§ 32, stk. 5«.
Den foreslåede ændring er en konsekvens af indsættelse af et nyt stk. 2 i § 32, således at stk. 2-5, herefter bliver stk. 3-6, jf. lovforslagets § 1, nr. 4.
Med den foreslåede henvisning til § 32, stk. 5, er der ikke tilsigtet en ændring af påbudsbestemmelsen i § 30.
Til nr. 4
Det følger af miljøbeskyttelseslovens § 32, stk. 1, 1. pkt., at kommunalbestyrelsen udarbejder en plan for bortskaffelse af spildevand i kommunen, hvor kloakeringsområder for de enkelte spildevandsforsyningsselskaber, som er omfattet af § 2, stk. 1, i vandsektorloven, fastlægges.
Kommunens spildevandsplan udgør det planmæssige grundlag for spildevandshåndteringen i den enkelte kommune. Spildevandsplanerne kan endvidere udarbejdes på tværs af kommunegrænserne, jf. miljøbeskyttelseslovens § 32, stk. 1, 2. pkt.
De nærmere regler om spildevandsplanen er fastsat i § 32, stk. 2 og 3, og regler fastsat i medfør af § 32, stk. 4 og 5. For nærmere om gældende ret se lovforslagets almindelige bemærkninger pkt. 3.1.1.
Miljøbeskyttelsesloven indeholder i dag ikke regler for planlægning i kommunerne for håndtering af terrænnært grundvand.
Det foreslås at indsætte et nyt § 32, stk. 2, hvorefter kommunalbestyrelsen i spildevandsplanen fastlægger områder, inden for eksisterende eller planlagte kloakerede områder til håndtering af tag- og overfladevand, jf. stk. 1, 1. pkt., hvor terrænnært grundvand medfører en fare for oversvømmelse af infrastruktur og bygninger eller for uønsket indsivning i spildevandsanlæg, der tilhører spildevandsforsyningsselskaber, som er omfattet af § 2, stk. 1, i vandsektorloven.
Ved terrænnært grundvand i denne sammenhæng forstås det vand, som står under terræn og som medfører en fare for oversvømmelse af infrastruktur og bygninger eller for uønsket indsivning i spildevandsanlæg. Terrænnært grundvand omfatter ikke eventuelle oversvømmelser fra kyst, vandløb og søer, og oversvømmelser fra tag- og overfladevand (regnvand). I det omfang, at det er muligt at identificere, at faren for oversvømmelse af infrastruktur og bygninger eller for uønsket vand i spildevandsanlæg er forårsaget af indsivende havvand, vil der heller ikke være tale om terrænnært grundvand. Se yderligere herom i lovforslagets almindelige bemærkninger i pkt. 3.1.2.
Ved kloakerede områder til håndtering af tag- og overfladevand forstås, at tag- og overfladevand (regnvand) håndteres af spildevandsforsyningsselskabet i enten fælles kloakledninger (dvs. spildevand og regnvand afledes i samme ledningsnet) eller separate kloakledninger (dvs. spildevand og regnvand afledes i hver deres ledningsnet).
Et eksisterende kloakeret område til håndtering af tag- og overfladevand er et område, som i spildevandsplanen, jf. miljøbeskyttelseslovens § 32, stk. 1, er planlagt kloakeret, og hvor spildevandsforsyningsselskabet, omfattet af § 2, stk. 1, i vandsektorloven, har gennemført kloakering.
Et område, som er planlagt kloakeret til håndtering af tag- og overfladevand, er et område, hvor kommunalbestyrelsen i spildevandsplanen har planlagt området kloakeret, men hvor spildevandsforsyningsselskabet, jf. ovenfor, ikke har gennemført kloakeringen til håndtering af tag- og overfladevand.
Ved fare for oversvømmelse af infrastruktur og bygninger forstås, at terrænnært grundvand står i et niveau, som vil kunne forårsage skader både over og under terræn på f.eks. vejkasser, broer, kældre og bygningsfundamenter.
Ved fare for uønsket indsivning i spildevandsanlæg, der tilhører spildevandsforsyningsselskaber, forstås, at selskabet har konstateret eller vil kunne konstatere uønsket vand i deres ledninger og renseanlæg.
De områder, som efter den foreslåede bestemmelse vil skulle fastlægges, vil være områder, hvor relevante kortlægninger, data m.v. viser, at der er en sandsynlighed for, at terrænnært grundvand vil kunne medføre en fare for oversvømmelse af infrastruktur og bygninger eller for uønsket indsivning i spildevandsanlæg, der tilhører spildevandsforsyningsselskaber, omfattet af § 2, stk. 1, i vandsektorloven. Se nærmere om den foreslåede bemyndigelse til at fastsætte regler om bl.a. kortlægning i lovforslagets § 1, nr. 7, og bemærkningerne hertil.
Den foreslåede bestemmelse i § 32, stk. 2, vil indebære en løbende forpligtigelse for kommunalbestyrelsen til at fastlægge områder i spildevandsplanen til håndtering af terrænnært grundvand inden for de til en hver tid eksisterende eller planlagte kloakerede områder i spildevandsplanen til håndtering af tag- og overfladevand.
De gældende regler i § 32, stk. 2, der bliver stk. 3, hvorefter spildevandsplanen ikke må stride mod regler om indsatsprogram udstedt med hjemmel i lov om vandplanlægning, kommuneplanen og forudsætninger efter § 32, stk. 4, der bliver stk. 5, vil tilsvarende finde anvendelse på fastlæggelse af områder efter den foreslåede § 32, stk. 2.
Tilsvarende vil bestemmelsen i § 32, stk. 3, der bliver stk. 4, hvorefter kommunalbestyrelsens vedtagelse af en spildevandsplan ikke kan påklages til anden administrativ myndighed finde anvendelse for kommunalbestyrelsens planlægning for håndtering af terrænært grundvand i spildevandsplanen. Dette vil indebære, at kommunalbestyrelsens vedtagelse af en spildevandsplan, hvori områder fastlægges i medfør af den foreslåede § 32, stk. 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 4, således heller ikke kan påklages til anden administrativ myndighed.
Det er hensigten at fastsætte nærmere regler om planlægningen efter den foreslåede § 32, stk. 2, herunder om områder, som kommunalbestyrelsen ikke må fastlægge i medfør af § 32, stk. 4, der bliver stk. 5. For nærmere om § 32, stk. 4, der bliver stk. 5, vedrørende planlægningen efter den foreslåede stk. 2, henvises der til de specielle bemærkninger til lovforslagets § 1, nr. 6-8.
Det bemærkes, at bestemmelsen i § 32, stk. 5, der bliver stk. 6, vedrørende håndteringen af tag- og overfladevand ikke vil være relevant for fastlæggelsen af områder i medfør af den foreslåede § 32, stk. 2.
Den foreslåede bestemmelse vil endelig skulle ses i sammenhæng med den foreslåede § 32 b, stk. 2, hvorefter spildevandsforsyningsselskaber, som er omfattet af § 2, stk. 1, i vandsektorloven, pålægges en forsyningspligt med grundvandssænkende foranstaltninger for de områder, som kommunalbestyrelsen fastlægger i medfør af den foreslåede § 32, stk. 2, hvis det er samfundsøkonomisk hensigtsmæssigt efter regler fastsat i medfør af den foreslåede § 32 b, stk. 8. For nærmere herom henvises til den foreslåede § 32 b, stk. 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 11, og bemærkningerne hertil.
Til nr. 5
Det følger af miljøbeskyttelseslovens § 32, stk. 2, at spildevandsplanen ikke må stride mod regler om indsatsprogram udstedt med hjemmel i lov om vandplanlægning, kommuneplanen og forudsætninger efter stk. 4.
Det foreslås i § 32, stk. 2, der bliver stk. 3, at »stk. 4« ændres til »stk. 5«.
Den foreslåede ændring er en konsekvens af, at der med lovforslagets § 1, nr. 4, indsættes et nyt stk. 2 i § 32, hvorefter § 32, stk. 2-5, bliver stk. 3-6.
Bestemmelsen i § 32, stk. 2, der bliver stk. 3, vil også finde anvendelse for planlægningen efter den foreslåede bestemmelse i § 32, stk. 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 4 og bemærkningerne hertil.
Til nr. 6
Miljøbeskyttelseslovens § 32, stk. 4, indeholder en bemyndigelse for miljøministeren til at fastsætte nærmere regler om planlægningen for bortskaffelse af spildevand efter § 32, stk. 1, herunder om planens indhold, inddragelse af offentligheden, tidsfrister og procedure herfor. Inddragelse af offentligheden kan ske udelukkende ved digital annoncering. Ministeren kan endvidere bestemme og fastsætte regler om, at nærmere angivne forudsætninger skal lægges til grund for planlægningen og administrationen af loven.
Bemyndigelsen i stk. 4, 1. og 2. pkt., er udnyttet i bekendtgørelse om spildevandstilladelser m.v. efter miljøbeskyttelseslovens kapitel 3 og 4 (herefter benævnt spildevandsbekendtgørelsen) som fastsætter nærmere regler om de kommunale spildevandsplaner, herunder de indholdsmæssige krav til planen. Bekendtgørelsen indeholder endvidere regler om, at spildevandsplanen skal ajourføres af kommunalbestyrelsen, når der sker ændringer i forudsætningerne herfor. Forud for planens vedtagelse skal forslaget til planen forhandles med spildevandsforsyningsselskabet og skal derefter i 8 ugers offentlig høring på kommunens hjemmeside. Kommunalbestyrelsen offentliggør spildevandsplanen, når den er vedtaget, jf. spildevandsbekendtgørelsens §§ 6-8.
Det foreslås, at der i § 32, stk. 4, 1. pkt., der bliver stk. 5, 1. pkt., efter »stk. 1« indsættes: »og 2«.
Den foreslåede ændring vil indebære, at bemyndigelsen for miljøministeren til at fastsætte nærmere regler om planlægningen efter § 32, stk. 1, herunder om planens indhold, inddragelse af offentligheden, tidsfrister og procedure herfor, udvides til også at omfatte planlægningen efter den foreslåede § 32, stk. 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 4, og bemærkningerne hertil.
Det er hensigten, at der med hjemmel i stk. 4, 1. pkt., der bliver stk. 5, 1. pkt., vil blive fastsat regler i spildevandsbekendtgørelsen om planlægningen efter den foreslåede § 32, stk. 2.
I den forbindelse forventes det, at der vil blive fastsat regler om, at spildevandsplanen skal indeholde oplysninger om de planlagte grundvandssænkende foranstaltninger, herunder den forventede tidsmæssige gennemførelse heraf, oplysninger om de gennemførte foranstaltninger, samt oplysninger om ledningsnet til afledning af terrænnært grundvand. Se nærmere om ledningsnettet i lovforslagets § 1, nr. 13, og bemærkningerne hertil.
Der forventes endvidere, at der vil blive fastsat regler om, at kommunalbestyrelsen skal udtage fastlagte områder eller dele af fastlagte områder til håndtering af terrænnært grundvand af spildevandsplanen igen i de tilfælde, hvor spildevandsforsyningsselskaberne ikke må foretage grundvandssænkende foranstaltninger som følge af manglende samfundsøkonomisk hensigtsmæssighed. For nærmere om spildevandsforsyningsselskabernes foreslåede forsyningspligt med grundvandssænkende foranstaltninger og beregning af foranstaltningernes samfundsøkonomiske hensigtsmæssighed henvises til den foreslåede § 32 b, stk. 2 og 8, jf. lovforslagets § 1, nr. 11 og 19, og bemærkningerne hertil.
Det forventes desuden, at der vil blive fastsat regler om, at spildevandsplanen skal indeholde oplysninger om relevante kortlægning, data m.v., der er lagt til grund ved planlægningen.
Herudover er det hensigten, at der vil blive fastsat regler om tidsfrister for kommunalbestyrelsens planlægning i medfør af den foreslåede § 32, stk. 2. Det er hensigten at fastsætte en frist, indenfor hvilken de første planlægninger på baggrund af eksisterende viden, som f.eks. kendte kortlægninger, data og viden, skal være gennemført, og en frist (eller evetuelt flere) til en opdatering af planlægningen på baggrund af eventuel yderligere viden til brug for fastlæggelsen af områderne. Der vil kunne fastsættes andre frister for planlægningen i medfør af den foreslåede § 32, stk. 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 4, hvis det vurderes hensigtsmæssigt. Herefter er det hensigten, at opdatering af spildevandsplanen vil skulle følge den almindelige revision, når der sker ændringer i forudsætningerne for planlægningen.
Det forventes endvidere, at reglerne i spildevandsbekendtgørelsens §§ 6-8 om inddragelse af offentligheden, tidsfrister og procedure tilsvarende vil finde anvendelse for planlægningen i medfør af den foreslåede § 32, stk. 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 3.
Det bemærkes, at den gældende bestemmelse i stk. 4, 2. pkt., der bliver stk. 5, 2. pkt., hvorefter inddragelse af offentligheden kan ske udelukkende ved digital annoncering ligeledes vil kunne finde anvendelse for planlægning efter den foreslåede § 32, stk. 2.
Den foreslåede ændring af bemyndigelsen i stk. 4, 1. pkt., der bliver stk. 5, 1. pkt., vil endvidere kunne udnyttes til at fastsætte andre regler om planlægningen efter den foreslåede § 32, stk. 2, end de ovenfor nævnte.
Den foreslåede udvidede bemyndigelse i stk. 4, 1. pkt., skal ses i sammenhæng med den foreslåede udvidelse af den gældende bemyndigelse i § 32, stk. 4, 3. pkt., om hjemmel til også at fastsætte regler om, at nærmere angivne forudsætninger skal lægges til grund for planlægningen m.v. og den foreslåede indsættelse af 4. pkt. i § 32, stk. 4, vedrørende hjemmel til at fastsætte regler om, at visse områder ikke skal kunne fastlægges efter den foreslåede § 32, stk. 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 7 og 8, og bemærkningerne hertil.
Til nr. 7
Miljøbeskyttelseslovens § 32, stk. 4, 3. pkt., indeholder bemyndigelse for miljøministeren til at bestemme og fastsætte regler om, at nærmere angivne forudsætninger skal lægges til grund for planlægningen efter stk. 1 og administrationen af loven.
Bemyndigelsen er ikke udnyttet i dag.
Det foreslås i § 32, stk. 4, 3. pkt., der bliver stk. 5, 3. pkt., at der efter »nærmere angivne forudsætninger« indsættes: », herunder kortlægning, data m.v.,«.
Det foreslåede skal ses i sammenhæng med den foreslåede ændring af § 32, stk. 4, 1. pkt., hvorved bemyndigelsen for miljøministeren til at fastsætte nærmere regler for planlægningen efter § 32, stk. 1, udvides til også at omfatte planlægningen efter den foreslåede § 32, stk. 2. Se nærmere herom lovforslagets § 1, nr. 4 og 6, og bemærkningerne hertil.
Den foreslåede ændring af § 32, stk. 4, 3. pkt., vil indebære, at der også kan fastsættes regler om, at særlig viden, antagelser eller anden nødvendig baggrundsforståelse eller specifikt materiale, skal lægges til grund ved planlægningen efter § 32, stk. 1, og den foreslåede § 32, stk. 2.
Dette vil f.eks. kunne omfatte statslige kortlægninger eller data om grundvandsdannelse og terrænnært grundvand inden for en kommunes område eller at kommunalbestyrelsen i øvrigt skal lægge konkret lokal viden om forholdene i kommunen til grund for planlægningen i medfør af § 32, stk. 1, og den foreslåede § 32, stk. 2.
De nærmere regler herom forventes udmøntet i spildevandsbekendtgørelsen.
Til nr. 8
Efter § 32, stk. 4, i miljøbeskyttelsesloven kan miljøministeren fastsætte nærmere regler om planlægningen efter § 32, stk. 1, herunder om planens indhold, inddragelse af offentligheden, tidsfrister og procedure herfor. Ministeren kan endvidere bestemme og fastsætte regler om, at nærmere angivne forudsætninger skal lægges til grund for planlægningen og administrationen af loven.
Der kan ikke i medfør af den gældende bemyndigelsesbestemmelse fastsættes regler om, at visse områder ikke må fastlægges i spildevandsplanen.
Det foreslås i § 32, stk. 4, der bliver stk. 5, at indsætte som 4. pkt.; Ministeren kan i den forbindelse fastsætte regler om, at visse områder ikke må fastlægges efter stk. 2.
Det foreslåede vil indebære, at miljøministeren vil kunne fastsætte regler om, at kommunalbestyrelsen ved fastlæggelsen af områder til håndtering af terrænært grundvand i medfør af den foreslåede § 32, stk. 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 4, ikke må fastlægge visse områder inden for de kloakerede områder til håndtering af tag- og overfladevand, som ellers ville kunne opfylde kravene i den foreslåede § 32, stk. 2, og regler udstedt i medfør af § 32, stk. 4, 1-3. pkt., som bliver stk. 5, 1.-3. pkt., til at blive fastlagt i spildevandsplanen.
Dette vil f.eks. kunne være nye byområder, hvor kommunalbestyrelsen i medfør af lov om planlægning skal fastsætte retningslinjer for etablering af afværgeforanstaltninger for de områder, der er i fare for oversvømmelse eller erosion. Det vil herudover også kunne være områder, hvor det er åbenlyst for kommunalbestyrelsen, at spildevandsforsyningsselskaberne ikke vil kunne eller må gennemføre grundvandssænkende foranstaltninger. Dette vil f.eks. kunne være hvis det er fysisk umuligt for spildevandsforsyningsselskaberne at gennemføre grundvandssænkende foranstaltninger, hvis det er åbenlyst, at det ikke er samfundsøkonomisk hensigtsmæssigt, eller hvis det er åbenlyst, at spildevandsforsyningsselskaberne ikke vil kunne opnå de nødvendige tilladelser, dispensationer eller godkendelser
Det forventes, at der vil blive fastsat regler herom i spildevandsbekendtgørelsen. Spildevandsbekendtgørelsen forventes revideret efter en periode med erfaringsopsamling, hvis erfaringsopsamlingen viser, at der er behov herfor, herunder at der viser sig andre områder end nævnt ovenfor, hvor der ikke bør eller kan gennemføres grundvandssænkende foranstaltninger, eller at det i øvrigt er åbenlyst, at området ikke bør fastlægges i spildevandsplanen.
Til nr. 9
Det følger af miljøbeskyttelseslovens § 32, stk. 5, nr. 3, at miljøministeren efter forhandling med klima-, energi- og forsyningsministeren og erhvervsministeren kan fastsætte regler om, at kommunalbestyrelsen i planlægningen efter stk. 1, kan pålægge spildevandsforsyningsselskaberne at fastsætte et serviceniveau for håndteringen af tag- og overfladevand i medfør af reglerne i miljøbeskyttelseslovens § 32 b, stk. 6, og at lægge specifikke forudsætninger til grund for den samfundsøkonomiske analyse.
Det foreslås i § 32, stk. 5, nr. 3, der bliver stk. 6, nr. 3, at »stk. 6« ændres til »stk. 7«.
Den foreslåede ændring er en konsekvens af den foreslåede § 32 b, stk. 2, hvorefter § 32 b, stk. 2-6, herefter bliver § 32 b, stk. 3-7, jf. lovforslagets § 1, nr. 11. Der er herved ikke tilsigtet nogen ændring af retstilstanden.
Til nr. 10
Det følger af miljøbeskyttelseslovens § 32 a, stk. 1, at den der er ansvarlig for driften af et spildevandsforsyningsselskab, omfattet af § 2, stk. 1, i vandsektorloven, efter anmodning fra kommunalbestyrelsen skal give alle oplysninger, herunder om økonomiske og regnskabsmæssige forhold, som har betydning for kommunalbestyrelsens planlægning efter § 32, stk. 1.
Overtrædelse af § 32 a, stk. 1, kan straffes med bøde, jf. miljøbeskyttelseslovens § 110, stk. 1, nr. 7.
Bestemmelsen blev indsat ved lov nr. 460 af 12. juni 2009, og det fremgår af bemærkningerne, at bestemmelsen giver kommunalbestyrelsen mulighed for, at indhente oplysninger fra spildevandsforsyningsselskabet, som kommunen ikke selv er i besiddelse af, men som, jf. miljøbeskyttelseslovens § 32, stk. 1, og spildevandsbekendtgørelsen, skal indgå i kommunens spildevandsplan, jf. Folketingstidende 2008-2009, tillæg A, side 4694.
Det foreslås i § 32 a, stk. 1, at indsætte efter »§ 32, stk. 1«: »og 2«.
Den foreslåede ændring af § 32 a, stk. 1, vil indebære, at kommunalbestyrelsens adgang til at anmode spildevandsforsyningsselskaberne om oplysninger til brug for planlægningen i medfør af miljøbeskyttelseslovens § 32, stk. 1, udvides til også at vedrøre kommunalbestyrelsens planlægning i medfør af den foreslåede § 32, stk. 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 4, og bemærkningerne hertil.
Kommunalbestyrelsen vil således også kunne anmode spildevandsforsyningsselskaberne om oplysninger, som kommunalbestyrelsen ikke selv er i besiddelse af vedrørende terrænnært grundvand. Det vil f.eks. kunne være oplysninger om uønsket indsivning af terrænnært grundvand i spildevandsforsyningsselskabets spildevandsanlæg eller oplysninger om, hvor problemerne med oversvømmelse fra terrænnært grundvand kan lokaliseres til. Der vil være tale om oplysninger som spildevandsforsyningsselskabet er i besiddelse af, men som kommunalbestyrelsen ikke selv er i besiddelse af.
Reglerne i § 32 a, stk. 2-4, vil ligeledes finde anvendelse for planlægningen i medfør af den foreslåede § 32, stk. 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 4.
Undladelse af at meddele oplysninger i medfør af § 32 a, stk. 1, er strafbelagt i medfør af § 110, stk. 1, nr. 7.
Til nr. 11
Det følger af den gældende § 32 b, stk. 1, at spildevandsforsyningsselskaber, som er omfattet af § 2, stk. 1, i vandsektorloven har en pligt til at forsyne ejendomme, der ligger inden for spildevandsforsyningsselskabets kloakeringsområder, som fastlægges af kommunalbestyrelsen i spildevandsplanen, jf. miljøbeskyttelseslovens § 32 b, stk. 1. Forsyningspligten forstås således, at spildevandsforsyningsselskabet forpligtes til at føre stikledning frem til grundgrænsen, modtage spildevandet fra ejendommen og transportere dette videre til behandling, jf. bemærkningerne til § 32 b, stk. 1, Folketingstidende 2015-2016, tillæg A, L91 som fremsat, side 68.
For nærmere om gældende ret se lovforslagets almindelige bemærkninger pkt. 3.2.1.
Forsyningspligten efter § 32 b, stk. 1, omfatter ikke grundvandssænkende foranstaltninger til håndtering af terrænnært grundvand. I dag er hver grundejer selv ansvarlig for at håndtere og finansiere forebyggelse og udbedring af skader fra terrænnært grundvand gennem individuelle løsninger. For nærmere om håndteringen af det terrænnære grundvand henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger pkt. 3.2.
Det foreslås at indsætte et nyt § 32 b, stk. 2, hvorefter spildevandsforsyningsselskaber, som er omfattet af § 2, stk. 1, i vandsektorloven, er forpligtet til at forsyne områder, som fastlagt af kommunalbestyrelsen, jf. § 32, stk. 2, med grundvandssænkende foranstaltninger i spildevandsforsyningsselskabets kloakeringsområde, jf. stk. 1, hvis det er samfundsøkonomisk hensigtsmæssigt efter regler fastsat i medfør af stk. 8.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære en pligt for spildevandsforsyningsselskabet til at forsyne områder med grundvandssænkende foranstaltninger i spildevandsforsyningsselskabernes kloakeringsområder, som fastlagt af kommunalbestyrelsen i spildevandsplanen, hvis det efter regler fastsat i medfør af den foreslåede § 32 b, stk. 8, vil være samfundsøkonomisk hensigtsmæssigt at forsyne området.
Den foreslåede forsyningspligt vil omfatte områder, som ligger inden for eksisterende eller planlagte kloakerede områder til håndtering af tag- og overfladevand (regnvand), og hvor terrænnært grundvand medfører en fare for oversvømmelse af infrastruktur og bygninger eller for uønsket indsivning i spildevandsanlæg, der tilhører nævnte spildevandsforsyningsselskaber, jf. den foreslåede § 32, stk. 2. For nærmere herom henvises til den foreslåede § 32, stk. 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 4, og bemærkningerne hertil. Kloakerede områder skal forstås i overensstemmelse med § 32, stk. 1.
Ved grundvandssænkende foranstaltninger forstås foranstaltninger som har en generel grundvandssænkende effekt på det terrænnære grundvand. Det kan f.eks. være anlæg af grøfter, dræn eller en 3. ledning til afledning af det terrænnære grundvand eller lignende med det formål at lede vandet væk fra området. Grundvandssænkning kan f.eks. også ske via grundvandsboringer, hvor grundvand pumpes op og ledes væk.
Det afledte terrænnære grundvand vil blive håndteret som spildevand, og anlæg, der afleder det terrænnære grundvand, vil blive en del af spildevandsforsyningsselskabets spildevandsanlæg og ledningsnet. For nærmere herom se lovforslagets almindelige bemærkninger pkt. 3.1.2 og 3.2.2.
Det foreslåede vil endvidere indebære, at spildevandsforsyningsselskabet efter den foreslåede bestemmelse kun vil være forpligtet til at gennemføre grundvandssænkende foranstaltninger for et område, hvis beregninger efter regler fastsat i medfør af den foreslåede § 32 b, stk. 8, viser at det vil være samfundsøkonomisk hensigtsmæssigt at forsyne området med disse foranstaltninger.
Det nærmere omfang af forsyningspligten og tidsfrist for opfyldelse heraf vil blive aftalt af kommunalbestyrelsen og spildevandsforsyningsselskabet i forbindelse med de årlige drøftelser om forsyningsforholdene i kommunen. Kan der ikke opnås en aftale på rimelige vilkår eller overtrædes aftalen af spildevandsforsyningsselskaberne kan kommunalbestyrelsen påbyde at forsyne et område inden for det kloakeringsområde som er fastsat i spildevandsplanen inden for en nærmere frist. Se nærmere om den forslåede ændring af § 32 b, stk. 3-5, jf. lovforslagets § 1, nr. 15-17 og bemærkningerne hertil.
Den foreslåede forsyningspligt forudsætter, at spildevandsforsyningsselskabet vil kunne opnå de nødvendige tilladelser, dispensationer og godkendelser i medfør af miljøbeskyttelsesloven eller anden relevant lovgivning for at kunne gennemføre forsyningspligten. F.eks. vil selskabet efter omstændighederne skulle indhente en udledningstilladelse efter miljøbeskyttelseslovens § 28, stk. 1, til udledning af terrænnært grundvand til vandløb, søer eller havet eller en tilladelse efter den foreslåede bestemmelse i vandforsyningslovens § 26, stk. 1, til at foretage grundvandssænkende foranstaltninger. For nærmere om tilladelseskravet til grundvandssænkninger se lovforslagets almindelige bemærkninger pkt. 3.3.
I de tilfælde, hvor forsyningspligten opfyldes med anlæg af f.eks. en tredje ledning til en ejendoms skelgrænse vil de gældende regler om pligt om tilslutning til anlæg, der tilhører spildevandsforsyningsselskaberne, jf. miljøbeskyttelseslovens § 28, stk. 3 og 4, og § 30, stk. 1, kunne finde anvendelse. Reglerne om ekspropriation til fordel for spildevandsanlæg, jf. miljøbeskyttelseslovens § 58, vil ligeledes kunne finde anvendelse for spildevandsanlæg, der anlægges som led i den foreslåede forsyningspligt. For nærmere om ekspropriation se lovforslagets almindelige bemærkninger pkt. 3.2.1.
Bestemmelsen i § 32 b, stk. 2, 1. pkt., om forbud mod at anlægge ledningsnet i strid med spildevandsplanen vil ligeledes finde anvendelse på den foreslåede bestemmelse i § 32 b, stk. 2. Se nærmere herom i lovforslagets § 1, nr. 13, og bemærkningerne hertil.
Kommunalbestyrelsen vil føre tilsyn med den foreslåede forsyningspligt efter miljøbeskyttelseslovens § 65.
Til nr. 12
Det følger af miljøbeskyttelseslovens § 32 b, stk. 2, 2. pkt., at spildevandsforsyningsselskaber alene er forpligtet til at opfylde et i spildevandsplanen fastsat serviceniveau for håndtering af tag- og overfladevand, hvis det er fastsat i overensstemmelse med regler fastsat i medfør af § 32, stk. 5. Det fremgår af § 32, stk. 2, 3. pkt., at hvis kommunalbestyrelsen i spildevandsplanen har bestemt, at serviceniveauet skal fastsættes af spildevandsforsyningsselskabet, eller hvis kommunalbestyrelsen i øvrigt ikke har fastsat et serviceniveau i spildevandsplanen i overensstemmelse med regler fastsat i medfør af § 32, stk. 5, skal spildevandsforsyningsselskabet fastsætte et serviceniveau i henhold til regler fastsat i medfør af stk. 6 og § 32, stk. 5.
Det foreslås i § 32 b, stk. 2, 2. pkt., og to steder i 3. pkt., der bliver stk. 3, 2. og 3. pkt., at ændre »§ 32, stk. 5« til: »§ 32, stk. 6«.
Den foreslåede ændring er en konsekvens af, at der med lovforslagets § 1, nr. 4, indsættes et nyt stk. 2 i § 32, hvorefter § 32, stk. 2-5, bliver stk. 3-6, jf. lovforslagets § 1, nr. 4. Der er med ændringen ikke tilsigtet nogen ændringer i retstilstanden.
Til nr. 13
Det følger af miljøbeskyttelseslovens § 32 b, stk. 2, 1. pkt., at spildevandsforsyningsselskaber, som er omfattet af § 2, stk. 1, i vandsektorloven, ikke må anlægge ledningsnet i strid med spildevandsplanen, jf. miljøbeskyttelseslovens § 32, stk. 1.
Efter bemærkningerne til bestemmelsen indebærer dette, at spildevandsforsyningsselskaberne skal anlægge ledningsnet i overensstemmelse med den politisk vedtagne spildevandsplan, og at ledningerne skal dimensioneres således, at ledningerne sikrer en god og effektiv afledning af alt spildevand, herunder tag- og overfladevand, jf. Folketingstidende 2015-2016, A, L91 som fremsat, side 68.
Begrebet ledningsnet skal bl.a. forstås i overensstemmelse med spildevandsbekendtgørelsens § 3, nr. 7, hvorefter der ved spildevandsanlæg forstås åbne såvel som lukkede ledninger og andre anlæg, der tjener til afledning eller behandling af spildevand m.v. i forbindelse med udledning til vandløb, søer eller havet, afledning til jorden eller anden form for bortskaffelse. Begrebet omfatter således alle spildevandsforsyningsselskabets ledninger, pumper m.v. Det vil sige det, der transporterer spildevand for at sikre en god afledning.
Det foreslås i § 32 b, stk. 2, 1. pkt., der bliver stk. 3, 1. pkt., at indsætte efter »stk. 1«: »og 2«.
Det foreslåede vil indebære, at pligten i den gældende § 32 b, stk. 2, 1. pkt., hvorefter spildevandsforsyningsselskaber, som er omfattet af § 2, stk. 1, i vandsektorloven, ikke må anlægge ledningsnet i strid med spildevandsplanen, jf. miljøbeskyttelseslovens § 32, stk. 1, udvides til også at omfatte de områder i spildevandsplanen, som kommunalbestyrelsen skal fastlægge i medfør af den foreslåede § 32, stk. 2. Det vil være områder, hvor terrænnært grundvand medfører en fare for oversvømmelse af infrastruktur og bygninger eller for uønsket indsivning i spildevandsanlæg, der tilhører ovennævnte spildevandsforsyningsselskaber, jf. lovforslagets § 32, stk. 2, og lovforslagets § 1, nr. 4, og bemærkningerne hertil.
Det foreslåede skal ses i sammenhæng med den foreslåede forsyningspligt i § 32 b, stk. 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 11, og bemærkningerne hertil, og det ledningsnet som selskabet anlægger til opfyldelse af forsyningspligten.
Det foreslåede vil indebære, at ledningsnettet for terrænnært grundvand, vil skulle anlægges i overensstemmelse med spildevandsplanen og vil skulle dimensioneres således, at det sikrer en god og effektiv afledning af terrænnært grundvand.
Ved ledningsnet forstås de ledninger, som selskabet anlægger til opfyldelse af selskabets forsyningspligt, jf. den foreslåede § 32 b, stk. 2, i lovforslagets § 1, nr. 11, og bemærkningerne hertil.
Til nr. 14
Det følger af miljøbeskyttelseslovens § 32 b, stk. 2, 3. pkt. at hvis kommunalbestyrelsen i spildevandsplanen har bestemt, at serviceniveau skal fastsættes af spildevandsforsyningsselskabet, eller hvis kommunalbestyrelsen i øvrigt ikke har fastsat et serviceniveau i spildevandsplanen i overensstemmelse med regler fastsat i medfør af § 32, stk. 5, skal spildevandsforsyningsselskabet fastsætte et serviceniveau i henhold til regler fastsat i medfør af stk. 6 og § 32, stk. 5.
Det foreslås i § 32 b, stk. 2, 3. pkt., der bliver stk. 3, 3. pkt., at ændre »stk. 6« til: »stk. 7«.
Det foreslåede er en konsekvens af den foreslåede indsættelse af et nyt stk. 2 i § 32 b, således at stk. 2-6, bliver stk. 3-7, jf. lovforslagets § 1, nr. 11. Der er med ændringen ikke tilsigtet nogen ændringer i retstilstanden.
Til nr. 15
Det følger af miljøbeskyttelseslovens § 32 b, stk. 3, at kommunalbestyrelsen i forbindelse med den årlige drøftelse om forsyningsforholdene i kommunen, jf. miljøbeskyttelseslovens § 32 c, aftaler omfang og tidsfrist for opfyldelse af forsyningspligten, jf. stk. 1, med spildevandsforsyningsselskabet.
Det foreslås i § 32 b, stk. 3, der bliver stk. 4, at indsætte efter »stk. 1«: »og 2, og pligt til beregninger efter regler fastsat i medfør af stk. 8«.
Det foreslåede vil medføre, at kommunalbestyrelsen i forbindelse med den årlige drøftelse af forsyningsforholdene i kommunen, jf. § 32 c, også vil skulle aftale omfang og tidsfrist med spildevandsforsyningsselskaberne for opfyldelse af forsyningspligten i stk. 2, jf. den foreslåede § 32 b, stk. 2 i lovforslagets § 1, nr. 11, og bemærkningerne hertil. Kommunalbestyrelsen og spildevandsforsyningsselskabet vil endvidere også skulle aftale omfang og tidsfrist for opfyldelse af pligt til beregning af om forsyningen af et område vil være samfundsøkonomisk hensigtsmæssig, jf. den foreslåede § 32 b, stk. 8, i lovforslagets § 1, nr. 19, og bemærkningerne hertil.
Det foreslåede vil indebære, at forsyningspligten efter den foreslåede § 32 b, stk. 2, og pligt til at beregne samfundsøkonomisk hensigtsmæssighed efter regler fastsat i medfør af den foreslåede § 32 b, stk. 8, konkret udmøntes gennem aftaler mellem kommunalbestyrelsen og spildevandsforsyningsselskabet.
Aftalerne forventes ikke fornyet årligt, men i de tilfælde, hvor der er behov for at aftale yderligere til opfyldelse af forsyningspligten eller pligt til at beregne samfundsøkonomisk hensigtsmæssighed efter regler fastsat i medfør af den foreslåede § 32 b, stk. 8, eller hvor tidligere indgåede aftaler viser sig at blive overflødige eller er uhensigtsmæssigt formulerede i forhold til ændrede behov, kan aftalerne fornys.
Aftalerne vil ikke kunne indeholde omfang og tidsfrist for forsyning af områder, hvor spildevandsforsyningsselskabet ikke har en forsyningspligt. Se nærmere herom i lovforslagets § 1, nr. 11, og bemærkningerne hertil.
Hvis der ikke vil kunne opnås en aftale på rimelige vilkår, eller overtrædes aftalen af spildevandsforsyningsselskabet, vil kommunalbestyrelsen kunne meddele spildevandsforsyningsselskaberne påbud til opfyldelse af forsyningspligten eller pligt til beregninger efter regler fastsat i medfør af den foreslåede § 32 b, stk. 8. Se nærmere herom i lovforslagets § 1, nr. 16, og bemærkningerne hertil.
Miljøbeskyttelseslovens § 32 c, hvorefter kommunalbestyrelsen og spildevandsforsyningsselskaber, som er omfattet § 2, stk. 1, i vandsektorloven, årligt drøfter forsyningsforholdene i kommunen finder tilsvarende anvendelse for den foreslåede forsyningspligt i § 32 b, stk. 2.
Til nr. 16
Det følger af miljøbeskyttelseslovens § 32 b, stk. 4, at kommunalbestyrelsen kan påbyde spildevandsforsyningsselskaber, som er omfattet af § 2, stk. 1, i vandsektorloven, at forsyne et givent område inden for en nærmere fastsat frist, hvis der ikke kan opnås en aftale på rimelige vilkår, jf. stk. 3, eller hvis spildevandsforsyningsselskabet overtræder aftalen.
Med rimelige vilkår forstås at påbuddet ikke pålægger spildevandsforsyningsselskabet uforholdsmæssigt store byrder som selskabet ikke vil kunne opfylde enten økonomisk eller praktisk, jf. bemærkningerne til § 32 b, stk. 4, Folketingstidende 2015-2016, tillæg A, L91 som fremsat, side 68.
Det foreslås i § 32 b, stk. 4, der bliver stk. 5, at ændre »stk. 3« til: »stk. 4« og efter »spildevandsplanen,« at indsætte: »eller at foretage beregninger efter regler fastsat i medfør af stk. 8,«.
Den foreslåede ændring, hvorved stk. 3 ændres til stk. 4, er en konsekvens af den foreslåede indsættelse af et nyt stk. 2 i § 32 b, således at stk. 2-6, herefter bliver stk. 3-7, jf. lovforslagets § 1, nr. 11.
Påbudsbestemmelsen i § 32 b, stk. 4, der bliver stk. 5, vil som følge af lovforslagets § 1, nr. 15, også omfatte påbud om forsyning af et givent område med grundvandssænkende foranstaltninger til opfyldelse af den foreslåede forsyningspligt i § 32 b, stk. 2, inden for en nærmere fastsat frist, hvis der ikke kan opnås en aftale på rimelige vilkår, jf. stk. 4, eller hvis spildevandsforsyningsselskabet overtræder aftalen.
De områder, som kommunalbestyrelsen vil kunne påbyde spildevandsforsyningsselskaber, omfattet af § 2, stk. 1, i vandsektorloven, at forsyne med grundvandssænkende foranstaltninger, vil være de områder inden for spildevandsforsyningsselskabets kloakeringsområde, som er fastlagt af kommunalbestyrelsen i spildevandsplanen i medfør af den foreslåede § 32, stk. 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 4.
Kommunalbestyrelsen kan ikke påbyde spildevandsforsyningsselskaber at forsyne andre områder end dem, der er fastlagt i spildevandsplanen i medfør af den foreslående § 32, stk. 2.
Kommunalbestyrelsen vil kun kunne påbyde spildevandsforsyningsselskabet at forsyne et givent område med grundvandssænkende foranstaltninger, hvis det vil være samfundsøkonomisk hensigtsmæssigt efter regler fastsat i medfør af den foreslåede § 32 b, stk. 8.
Ved vurderingen heraf skal kommunalbestyrelsen lægge spildevandsforsyningsselskabets beregninger af den samfundsøkonomiske hensigtsmæssighed efter regler fastsat i medfør af den foreslåede § 32 b, stk. 8, til grund for påbuddet.
Kommunalbestyrelsen vil ligeledes hvor relevant skulle lægge regler om forsyningspligtens omfang og tidsfrist fastsat i medfør af § 32 b, stk. 5, der bliver stk. 6, til grund for påbuddet, jf. lovforslagets § 1, nr. 17.
Den foreslåede indsættelse i § 32 b, stk. 4, der bliver stk. 5, af »eller at foretage beregninger efter reglerne fastsat i medfør af stk. 8,«, vil indebære at hvis der ikke kan opnås en aftale på rimelige vilkår efter stk. 3, der bliver stk. 4, eller hvis aftalen overtrædes af spildevandsforsyningsselskabet, vil kommunalbestyrelsen kunne påbyde spildevandsforsyningsselskaber, som er omfattet af § 2, stk. 1, i vandsektorloven, at beregne den samfundsøkonomiske hensigtsmæssighed efter regler fastsat i medfør af den foreslåede § 32 b, stk. 8.
Kommunalbestyrelsen vil alene kunne påbyde selskabet at foretage beregninger efter regler fastsat i medfør af den foreslåede § 32 b, stk. 8, og at beregningerne skal foretages inden for en given frist.
Kommunalbestyrelsen vil ikke kunne påbyde spildevandsforsyningsselskaberne at genberegne samfundsøkonomisk hensigtsmæssighed for områder, som spildevandsforsyningsselskabet allerede har regnet på i den gældende spildevandsplan.
Et påbud efter stk. 4, der bliver stk. 5, vil ikke kunne meddeles, før kommunalbestyrelsen har vurderet, hvorvidt de anser det pågældende aftaleudkast som værende på rimelige vilkår, jf. § 32 b, stk. 3, der bliver stk. 4, og lovforslagets § 1, nr. 15, og bemærkningerne hertil.
Påbud vil kunne påklages til Miljø- og Fødevareklagenævnet, jf. miljøbeskyttelseslovens § 91. Som en del af klagen vil nævnet kunne tage stilling til, om der har været foretaget de fornødne bestræbelser på at indgå en aftale på rimelige vilkår. Hvis spildevandsforsyningsselskabet ikke opfylder påbuddet kan selskabet pålægges straf efter miljøbeskyttelseslovens § 110, stk. 1, nr. 2.
Til nr. 17
Det følger af miljøbeskyttelseslovens § 32 b, stk. 5, at miljøministeren fastsætter regler om forsyningspligten, herunder omfang og tidsfrist, jf. stk. 1. Bemyndigelsen er ikke udnyttet.
Efter bemærkningerne til bestemmelsen i lov nr. 132 af 16. februar 2016, jf. Folketingstidende 2015-2016, A, L91 som fremsat, side 68, var bemyndigelsen først tiltænkt udmøntet efter en erfaringsopsamling.
Det foreslås i § 32 b, stk. 5, der bliver stk. 6, at indsætte efter »stk. 1«: »og 2«.
Den foreslåede ændring i § 32 b, stk. 5, der bliver stk. 6, vil medføre en udvidelse af miljøministerens bemyndigelse til at fastsætte regler om forsyningspligten, herunder om omfang og tidsfrist, således at ministeren både fastsætter regler om forsyningspligten efter § 32 b, stk. 1 og den foreslåede forsyningspligt i § 32 b, stk. 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 11.
Der er endnu ikke fastsat regler om forsyningspligten i § 32 b, stk. 1, da der ikke er tilvejebragt tilstrækkeligt grundlag herfor.
For så vidt angår den foreslåede forsyningspligt i § 32 b, stk. 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 11, er det hensigten, at der vil blive fastsat regler om, hvordan spildevandsforsyningsselskaberne vil skulle afgøre, hvilken grundvandssænkende foranstaltning selskabet vil skulle forsyne et område med i det tilfælde, hvor beregninger efter regler udstedt i medfør af den foreslåede § 32 b, stk. 8, viser, at der er positiv samfundsøkonomi ved flere forskellige grundvandssænkende foranstaltninger til forsyning af området. For nærmere om samfundsøkonomisk hensigtsmæssighed henvises til § 32 b, stk. 8, jf. lovforslagets § 1, nr. 19.
Derudover forventes bemyndigelsen vedrørende forsyningspligten i den foreslåede § 32 b, stk. 2, løbende udmøntet efter en periode med erfaringsopsamling.
Til nr. 18
Det følger af miljøbeskyttelseslovens § 32 b, stk. 6, at miljøministeren efter forhandling med klima-, energi- og forsyningsministeren og erhvervsministeren kan fastsætte regler om, at et serviceniveau for håndtering af tag- og overfladevand efter stk. 2, 3. pkt., skal fastsættes af spildevandsforsyningsselskaber, der er omfattet af § 2, stk. 1, i vandsektorloven, til et samfundsøkonomisk hensigtsmæssigt niveau, at spildevandsforsyningsselskaberne skal lægge specifikke kortlægninger, data, beregninger og vurderinger til grund ved fastsættelse af det samfundsøkonomisk hensigtsmæssige niveau, og at spildevandsforsyningsselskaber skal offentliggøre de serviceniveauer, de har fastsat i medfør af stk. 2, 3. pkt., og de kortlægninger, beregninger og vurderinger, der ligger til grund for serviceniveauerne, på deres hjemmeside.
Det foreslås i § 32 b, stk. 6, nr. 1 og 3, der bliver stk. 7, nr. 1 og 3, at ændre »stk. 2, 3. pkt.« til: »stk. 3, 3. pkt.«.
Det foreslåede er en konsekvens af indsættelse af et nyt stk. 2 i § 32 b, således at stk. 2-6, herefter bliver stk. 3-7, jf. lovforslagets § 1, nr. 11. Der er med ændringen ikke tilsigtet nogen ændringer i retstilstanden.
Til nr. 19
Miljøbeskyttelsesloven indeholder ikke regler om spildevandsforsyningsselskabernes håndtering af terrænnært grundvand og om beregning af samfundsøkonomisk hensigtsmæssighed herved. Der henvises til pkt. 3.2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger for nærmere om gældende ret og pkt. 3.2.2.2 for nærmere om samfundsøkonomisk hensigtsmæssighed.
Det foreslås at indsætte en ny bemyndigelsesbestemmelse som stk. 8 i § 32 b.
Det foreslås med § 32 b, stk. 8, nr. 1, 1. pkt., at miljøministeren kan fastsætte regler om pligt for spildevandsforsyningsselskaber til at beregne den samfundsøkonomiske hensigtsmæssighed ved forsyning af områder med grundvandssænkende foranstaltninger i spildevandsforsyningsselskabets kloakeringsområde, jf. stk. 2, og om tidsfrister herfor.
Den foreslåede bemyndigelse i nr. 1, 1. pkt., vil indebære, at miljøministeren vil kunne fastsætte regler om, at spildevandsforsyningsselskaber omfattet af § 2, stk. 1, i vandsektorloven vil skulle beregne den samfundsøkonomiske hensigtsmæssighed ved forsyning af områder, som fastlagt af kommunalbestyrelsen i medfør af den foreslåede § 32, stk. 2, med grundvandssænkende foranstaltninger i spildevandsforsyningsselskabets kloakeringsområde, jf. den foreslåede § 32 b, stk. 2. For nærmere om § 32, stk. 2, henvises til lovforslagets § 1, nr. 4, og bemærkningerne hertil.
Den foreslåede bemyndigelse vil skulle ses i sammenhæng med den foreslåede forsyningspligt i § 32 b, stk. 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 11, hvorefter spildevandsforsyningsselskabernes forsyningspligt med grundvandssænkende foranstaltninger først vil indtræde i de fastlagte områder, hvis det vil være samfundsøkonomisk hensigtsmæssigt i overensstemmelse med regler fastsat i medfør af den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse i § 32 b, stk. 8. Bemyndigelsen vil endvidere skulle ses i sammenhæng med § 32 b, stk. 5, der bliver stk. 6, jf. lovforslagets § 1, nr. 17, hvorefter der kan fastsættes nærmere regler om forsyningspligtens omfang.
Ved samfundsøkonomisk hensigtsmæssighed skal forstås, at de forventede skadesomkostninger er større end de beregnede omkostninger til forebyggelse af oversvømmelse af infrastruktur og bygninger og uønsket indsivning af terrænnært grundvand i spildevandsanlæg, der tilhører spildevandsforsyningsselskaber, ved grundvandssænkende foranstaltninger.
Områder omfattet af den foreslåede bemyndigelse i 1. pkt. vil være de områder, som kommunalbestyrelsen fastlægger i medfør af den foreslåede § 32, stk. 2, inden for spildevandsforsyningsselskabernes kloakerede områder til håndtering af tag- og overfladevand, hvor terrænnært grundvand medfører fare for oversvømmelse af infrastruktur og bygninger eller for uønsket indsivning af terrænnært grundvand i spildevandsforsyningsselskabernes spildevandsanlæg.
Ved grundvandssænkende foranstaltninger skal forstås foranstaltninger, som har en generel grundvandssænkende effekt på det terrænnære grundvand i det område, som spildevandsforsyningsselskabet skal forsyne i medfør af den foreslåede § 32, b, stk. 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 11, og bemærkningerne hertil. De grundvandssænkende foranstaltninger vil f.eks. kunne være anlæggelse af grøfter, dræn eller en 3. ledning til afledning af det terrænnære grundvand eller lignende med det formål at lede vandet væk fra området. Grundvandssænkning vil f.eks. også kunne ske via grundvandsboringer, hvor grundvand pumpes op og ledes væk.
Det er hensigten, at der i medfør af den foreslåede bemyndigelse vil blive fastsat regler om, at spildevandsforsyningsselskaberne skal foretage samfundsøkonomiske beregninger ved forsyning af områder, som fastlagt af kommunalbestyrelsen efter den foreslåede § 32, stk. 2, med grundvandssænkende foranstaltninger inden for forsyningsselskabets fastlagte kloakeringsområde.
Bemyndigelsen i den foreslåede stk. 8, nr. 1, 1. pkt., vil endvidere indebære, at miljøministeren vil kunne fastsætte regler om tidsfrister for, hvornår spildevandsforsyningsselskaberne vil skulle have gennemført beregningerne. Bemyndigelsen til at fastsætte regler om tidsfrister for spildevandsforsyningsselskabernes beregning af samfundsøkonomisk hensigtsmæssighed, forventes først udmøntet efter en periode med erfaringsopsamling.
Det foreslås med § 32 b, stk. 8, nr. 1, 2. pkt ., at miljøministeren i den forbindelse kan fastsætte regler om beregningen af den samfundsøkonomisk hensigtsmæssighed, herunder hvilke kortlægninger, data, beregninger og vurderinger, som spildevandsforsyningsselskaberne skal udarbejde, foretage og lægge til grund for beregningen.
Den foreslåede bemyndigelse vil indebære, at ministeren i forbindelse med regler om spildevandsforsyningsselskabernes pligt til at beregne den samfundsøkonomiske hensigtsmæssighed ved forsyning af områder med grundvandssænkende foranstaltninger inden for forsyningsselskabets kloakeringsområde også vil kunne fastsætte regler om, hvorledes spildevandsforsyningsselskaberne vil skulle beregne den samfundsøkonomiske hensigtsmæssighed. Bemyndigelsen vil således indebære, at der vil kunne fastsættes regler om en metode, som spildevandsforsyningsselskaberne vil skulle benytte ved beregning af den samfundsøkonomiske hensigtsmæssighed.
Med den foreslåede bemyndigelse vil der således kunne fastsættes regler om en metode, hvorefter spildevandsforsyningsselskaberne indledningsvis vil skulle foretage en kortlægning af faren for oversvømmelse af infrastruktur og bygninger og uønsket indsivning af grundvand i spildevandsanlæg som følge af terrænnært grundvand i det fastlagte område. Efterfulgt af en kortlægning af de berørte værdier i området i form af f.eks. infrastruktur, bygninger og spildevandsforsyningsselskabernes spildevandsanlæg. Dernæst af en beregning af de forventede skadesomkostninger ved oversvømmelse og uønsket indsivning af grundvand i spildevandsanlægget, samt opstilling og vurdering af forskellige scenarier for forsyning af området med grundvandssænkende foranstaltninger og beregning af omkostningerne forbundet hermed. Endelig en opgørelse af omkostningerne forbundet med skader på f.eks. infrastruktur, bygninger og uønsket vand i spildevandsanlægget uden investering i grundvandssænkende foranstaltninger sammenholdt med udgifterne ved at gennemføre de forskellige vurderede scenarier for forsyning af området med grundvandssænkende foranstaltninger.
Den foreslåede bemyndigelse vil endvidere indebære, at der f.eks. som led i kortlægningen af faren og værdierne for området vil kunne fastsættes regler om, hvilke kortlægninger som spildevandsforsyningsselskaberne vil skulle udarbejde, f.eks. med henblik på at vurdere oversvømmelsesfaren for et område sammenholdt med områdets værdier.
Til brug for spildevandsforsyningsselskabernes kortlægning vil der i den forbindelse f.eks. kunne fastsættes regler om, at spildevandsforsyningsselskaberne vil skulle tilvejebringe data om områdets grundvandsstand og grundvandsbevægelser eller anvende bestemte typer af data, f.eks. nationalt tilgængelige grundvandsdata, der stilles til rådighed af statslige myndigheder eller relevante lokale data for området, som spildevandsforsyningsselskaberne allerede er i besiddelse af, f.eks. fra indberetning fra driften eller borgerhenvendelser eller data som spildevandsforsyningsselskabet i øvrigt selv fremskaffer. Der vil endvidere kunne fastsættes regler om, at spildevandsforsyningsselskaberne til brug for deres kortlægning vil skulle anvende andre relevante kortlægninger, der f.eks. stilles til rådighed af statslige myndigheder.
Til brug for beregningen af de forventede skadesomkostninger ved oversvømmelse af infrastruktur og bygninger og evtentuelle besparelser ved reduktion af uønsket indsivning af grundvand i spildevandsanlægget vil der endvidere kunne fastsættes regler om, hvorledes disse vil skulle indgå i beregningen, og hvorledes omkostningerne forbundet med disse skader vil skulle opgøres. Der vil i den forbindelse f.eks. kunne fastsættes regler om, at det alene vil være markedsomsatte værdier, der vil skulle medtages. Der vil endvidere i den forbindelse kunne fastsættes regler om, at spildevandsforsyningsselskaberne ved beregningerne vil skulle anvende og udarbejde bestemte typer af data vedrørende skaderne forårsaget af det terrænnære grundvand i det nuværende og et forventet fremtidigt klima inden for samme årrække.
Den foreslåede bemyndigelse vil endvidere indebære, at der f.eks. vil kunne fastsættes regler om, at spildevandsforsyningsselskabet ved vurdering af forskellige scenarier for forsyning af et område med grundvandssænkende foranstaltninger og beregningen af omkostninger forbundet hermed vil skulle vurdere og beregne på forskellige typer grundvandssænkende foranstaltninger og på investeringstidspunktet herfor og på afgrænsningen af de grundvandssænkende foranstaltninger. Bemyndigelsen vil endvidere give mulighed for at fastsætte regler om omfanget af nødvendige scenarieberegninger.
I den forbindelse vil der kunne fastsættes regler om, at vurderingen af forskellige scenarier for forsyning af et område med grundvandssænkende foranstaltninger og beregningen af omkostninger forbundet hermed vil kunne ske på forskellige måder alt efter om de grundvandssænkende foranstaltninger vil skulle udføres alene, eller sammen med spildevandsforsyningsselskabets øvrige opgaver, at den grundvandssænkende foranstaltning er af begrænset omfang, eller at det i øvrigt ikke giver mening at vurdere og beregne et givent scenarie.
Den foreslåede bemyndigelse vil ligeledes indebære, at der vil kunne fastsættes regler om, at spildevandsforsyningsselskaberne vil skulle opgøre skadesomkostningerne forbundet med oversvømmelse af f.eks. infrastruktur, bygninger og ved uønsket indsivning i spildevandsanlæg sammenholdt med udgifterne ved at gennemføre de forskellige vurderede scenarier for forsyning af området med grundvandssænkende foranstaltninger. Der vil i den forbindelse kunne fastsættes regler om, hvorledes spildevandsforsyningsselskaberne vil skulle udregne besparelsen ved at gennemføre de grundvandssænkende foranstaltninger, herunder f.eks. opgjort som forskellen i skader før og efter en grundvandssænkende foranstaltning til forsyning af et område.
Det er hensigten at fastsætte regler om en metode for beregningen af samfundsøkonomisk hensigtsmæssighed, som beskrevet ovenfor. Det forventes, at reglerne løbende vil blive justeret, som følge af erfaringsopsamling. Der forventes endvidere, at der vil blive udformet en vejledning til brug for spildevandsforsyningsselskabernes beregning af samfundsøkonomisk hensigtsmæssighed.
Den foreslåede bemyndigelse vil endeligt indebære, at der vil kunne fastsættes regler om andre metoder end beskrevet ovenfor ved beregning af den samfundsøkonomiske hensigtsmæssighed ved at forsyne et område med grundvandssænkende foranstaltninger, som vil være egnet til at påvise om de forventede skadesomkostninger er større end de beregnede omkostninger til forebyggelse ved grundvandssænkende foranstaltninger i hele den grundvandssænkende foranstaltnings levetid.
Det foreslås med § 32 b, stk. 8, nr. 2 , at miljøministeren kan fastsætte regler om pligt for spildevandsforsyningsselskaber til at inddrage kommunalbestyrelsen ved beregning af den samfundsøkonomiske hensigtsmæssighed, jf. nr. 1.
Den foreslåede bemyndigelse vil indebære, at miljøministeren kan fastsætte regler om spildevandsforsyningsselskabernes pligt til at inddrage kommunalbestyrelsen ved beregning af den samfundsøkonomiske hensigtsmæssighed, herunder hvornår i beregningsprocessen inddragelse vil skulle ske, og at spildevandsforsyningsselskabet vil skulle tage kommunalbestyrelsens bemærkninger i betragtning ved færdiggørelsen af deres beregninger. Det er hensigten at fastsætte regler herom.
Det foreslås med § 32 b, stk. 8, nr. 3 , at miljøministeren kan fastsætte regler om pligt for spildevandsforsyningsselskaber til at offentliggøre resultatet af selskabernes beregninger, herunder de kortlægninger, data, beregninger og vurderinger, som indgår i beregningerne på spildevandsforsyningsselskabernes hjemmeside.
Den foreslåede bemyndigelse vil indebære, at miljøministeren kan fastsætte regler om, at spildevandsforsyningsselskaberne på deres hjemmeside vil skulle offentliggøre resultatet af beregningerne, herunder de kortlægninger, data, beregninger og vurderinger, som indgår i spildevandsforsyningsselskabernes beregninger af den samfundsøkonomiske hensigtsmæssighed ved forsyning med grundvandssænkende foranstaltninger. Der vil ligeledes kunne fastsættes regler om, at spildevandsforsyningsselskabet skal offentliggøre hele eller dele af den dokumentation, herunder de kortlægninger, data, beregninger og vurderinger, som indgår i beregningerne.
Ved resultatet af beregningerne skal forstås både den situation, hvor spildevandsforsyningsselskabets beregninger viser, at det vil være samfundsøkonomisk hensigtsmæssigt at forsyne et område med grundvandssænkende foranstaltninger, men også den situation, hvor beregningerne viser, at det ikke vil være samfundsøkonomisk hensigtsmæssigt at forsyne et område med grundvandssænkende foranstaltninger.
Det er hensigten at fastsætte regler om, at spildevandsforsyningsselskaberne skal offentliggøre resultatet af beregningerne, herunder offentliggøre hele eller dele af den dokumentation, herunder de kortlægninger, data, beregninger og vurderinger, som indgår i beregningerne.
Bestemmelsen forventes løbende justeret på baggrund af erfaringsopsamling.