LOV nr 1334 af 25/11/2023
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Lov om ændring af lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v. (Forlængelse af Afghanistansærloven) § 1
I lov nr. 2055 af 16. november 2021 om midlertidig opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v., foretages følgende ændringer:
1. I § 1, stk. 5, ændres »ikke forlænges« til: »forlænges til den 30. november 2025, medmindre der er grundlag for at inddrage opholdstilladelsen«.
2. I § 2 indsættes som stk. 4 og 5:
»Stk. 4. Ansøgning om forlængelse af en opholdstilladelse meddelt efter § 1 skal indgives til Udlændingestyrelsen inden opholdstilladelsens udløb. Ansøgninger, der indgives efter opholdstilladelsens udløb, afvises, medmindre der foreligger særlige omstændigheder.
Stk. 5. Der tillægges opsættende virkning ved ansøgning om forlængelse af en opholdstilladelse efter § 1, stk. 5.«
3. I § 3, stk. 2, ændres »ikke forlænges« til: »forlænges til udløbet af det herboende familiemedlems forlængede opholdstilladelse, medmindre der er grundlag for at inddrage opholdstilladelsen«.
4. I § 3 indsættes som stk. 3 og 4:
»Stk. 3. Ansøgning om forlængelse af en opholdstilladelse meddelt efter stk. 1 skal indgives til Udlændingestyrelsen inden opholdstilladelsens udløb. Ansøgninger, der indgives efter opholdstilladelsens udløb, afvises, medmindre der foreligger særlige omstændigheder.
Stk. 4. Der tillægges opsættende virkning ved ansøgning om forlængelse af en opholdstilladelse efter stk. 2.«
5. I § 4, stk. 2, nr. 4, ændres »SIS II« til: »SIS«, og »SIS II-forordningen« ændres til: »SIS-forordningen«, og i stk. 5 og § 8, stk. 4, ændres »SIS II« til: »SIS«.
6. I § 8, stk. 2, 1. pkt., indsættes efter »til stede«: »enten«.
7. I § 9, stk. 2, 2. pkt., indsættes efter »EU-reglerne«: », eller hvis udlændingen hidtil har haft opholdstilladelse efter loven«, og i 4. pkt. ændres »2 år fra meddelelsen af opholdstilladelsen« til: »den 30. november 2025«.
8. I § 17, stk. 3, indsættes efter »virkning«: », dog senest indtil lovens ophævelse den 1. december 2025, jf. § 28, stk. 1«.
9. I § 28, stk. 1, ændres »1. juni 2024« til: »1. december 2025«.
Forarbejder til Lov om ændring af lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v. (Forlængelse af Afghanistansærloven) § 1
RetsinformationTil nr. 1
Efter særlovens § 1, stk. 5, meddeles opholdstilladelser efter stk. 1-3 med henblik på midlertidigt ophold, tidsbegrænses til 2 år og kan ikke forlænges.
Det foreslås i særlovens § 1, stk. 5, at ændre »ikke forlænges« til: »forlænges til den 30. november 2025, medmindre der er grundlag for at inddrage opholdstilladelsen«.
En opholdstilladelse efter stk. 1-3 vil således blive meddelt med henblik på midlertidigt ophold, tidsbegrænses til 2 år og kunne forlænges til den 30. november 2025, medmindre der er grundlag for at inddrage opholdstilladelsen.
Bestemmelsen vil indebære, at en opholdstilladelse efter særloven alene vil kunne forlænges frem til og med den 30. november 2025. Alle opholdstilladelser, der forlænges efter bestemmelsen, vil således blive meddelt med en gyldighedsperiode frem til og med den 30. november 2025, hvorefter alle opholdstilladelser efter særloven udløber.
Det forudsættes, at Udlændingestyrelsen i forbindelse med meddelelse af en forlængelse vejleder udlændingen om, at opholdstilladelsen er midlertidig og alene er gyldig frem til og med den 30. november 2025, samt at den pågældende herefter vil have pligt til at udrejse, medmindre den pågældende har opnået opholdstilladelse på et andet grundlag.
Efter den foreslåede bestemmelse vil en opholdstilladelse efter særloven alene kunne forlænges, såfremt der ikke er grundlag for at inddrage denne. En forlængelse vil endvidere alene kunne meddeles, såfremt den pågældende udlændings opholdstilladelse efter særloven ikke er bortfaldet.
Det vil ikke være til hinder for forlængelse af en opholdstilladelse efter særloven, at udlændingen i mellemtiden har opnået opholdstilladelse efter udlændingelovens regler.
Til nr. 2
En opholdstilladelse meddelt efter særloven kan ikke forlænges, hvorfor særloven i dag ikke regulerer, hvor og hvornår en ansøgning om forlængelse skal indgives, eller om en sådan kan tillægges opsættende virkning.
Det foreslås, at der i særlovens § 2 indsættes et nyt stk. 4 og 5.
Det bemærkes i den forbindelse, at det i lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås, at en opholdstilladelse meddelt efter særlovens § 1 kan forlænges til den 30. november 2025.
Efter det foreslåede nye stk. 4 skal en ansøgning om forlængelse af en opholdstilladelse meddelt efter § 1 indgives til Udlændingestyrelsen inden opholdstilladelsens udløb. Ansøgninger, der indgives efter opholdstilladelsens udløb, afvises, medmindre der foreligger særlige omstændigheder.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at udlændinge med opholdstilladelse efter særloven alene vil kunne få forlænget deres opholdstilladelse, såfremt de ansøger herom. Ansøgning vil skulle indgives til Udlændingestyrelsen, der herefter vil forestå sagsbehandlingen.
Bestemmelsen vil endvidere indebære, at en ansøgning om forlængelse af en opholdstilladelse efter særloven som det altovervejende udgangspunkt skal indgives senest på den dag, hvor den pågældende udlændings opholdstilladelse efter § 1, stk. 1-3, udløber. Det betyder, at indgivelse af en ansøgning om forlængelse vil være rettidig, såfremt den indgives senest på datoen for den pågældende opholdstilladelses udløb. Det betyder endvidere, at ansøgninger, der indgives efter udløbet af den oprindelige opholdstilladelse, alene behandles, såfremt der foreligger særlige omstændigheder, der taler herfor. I vurderingen heraf vil det navnlig skulle tages i betragtning, om Danmarks internationale forpligtelser tilsiger, at ansøgningen alligevel bør tillades indgivet, eller om der er særlige omstændigheder for fristens overskridelse. Særlige omstændigheder vil bl.a. kunne foreligge, såfremt udlændingen kort tid efter opholdstilladelsens udløb bliver opmærksom herpå og umiddelbart i forlængelse heraf indgiver en ansøgning om forlængelse. Særlige omstændigheder vil endvidere kunne foreligge, såfremt udlændingen på grund af sygdom eller andre forhold ikke har været i stand til at indgive en ansøgning inden fristens udløb. Længden af fristoverskridelsen vil også kunne have betydning for vurderingen af, om en ansøgning om forlængelse skal tages under behandling.
Det forudsættes, at Udlændingestyrelsen i forlængelse af lovforslagets fremsættelse iværksætter en vejledning af udlændinge, der har opholdstilladelse efter særloven om vigtigheden af, at der ansøges om forlængelse, inden udløbet af vedkommendes opholdstilladelse, såfremt opholdstilladelsen ønskes forlænget. Vejledningen vil ske bl.a. ved fremsendelse af vejledningsbreve til udlændinge med opholdstilladelse efter særloven, der ikke også har opnået opholdstilladelse efter udlændingelovens bestemmelser om asyl. Udlændingestyrelsen vil foretage en direkte vejledende indsats over for den persongruppe, der alene har en opholdstilladelse efter særloven, og udlændinge, der ud over opholdstilladelse efter særloven tillige har opnået opholdsgrundlag efter udlændingeloven, der dog ikke er asyl. Det forudsættes endvidere, at Udlændingestyrelsen vejleder såkaldte hovedpersoner til at søge om forlængelse, uagtet om vedkommende i mellemtiden har opnået opholdstilladelse på andet grundlag, såfremt hovedpersonen har familie i Danmark med opholdstilladelse efter særlovens § 3, hvis forlængelse er betinget af, at hovedpersonens opholdstilladelse efter særloven forlænges efter dette lovforslag.
Denne vejledende indsats vil rette sig mod udlændinge, som er tilmeldt en adresse i Danmark i CPR, og udlændinge, der er fyldt 18 år. Såfremt disse udlændinge har børn, vil der ske orientering om, at vejledningen også gælder deres børn. Såfremt, der er tale om udlændinge under 18 år, der opholder sig i Danmark uden sine forældre, tilpasses vejledningen i overensstemmelse hermed.
Endvidere vil der blive vejledt generelt om adgangen til at søge om at få forlænget sin opholdstilladelse i medfør af særloven til alle, der har opholdstilladelse efter særloven. Denne generelle vejledningsindsats vil finde sted ved brug af nyheder på udlændingemyndighedernes hjemmeside.
Udlændingestyrelsen vil udarbejde et kort ansøgningsskema, som udlændinge, der ønsker at få deres opholdstilladelse efter særloven forlænget, vil kunne benytte ved indgivelse af ansøgning herom. Det vil således ikke være et krav, at de pågældende anvender ansøgningsskemaet ved indgivelse af en ansøgning om forlængelse, men anvendelse af ansøgningsskemaet vil sikre en effektiv og simpel måde at indgive ansøgning om forlængelse efter lovforslaget, ligesom det vil være med til at sikre, at der ikke opstår misforståelser om bl.a., hvorvidt ansøgningen har været indgivet rettidigt, eller om der tillige ansøges på den pågældende børns vegne.
Det bemærkes, at en udlænding vil skulle have optaget biometri til brug for behandlingen af en ansøgning om forlængelse, jf. særlovens § 12. Det forudsættes med lovforslaget, at eventuelle ansøgninger, der indgives til Udlændingestyrelsen i tidsrummet fra lovforslagets fremsættelse til ikrafttræden, vil blive betragtet som, at de pågældende på tidspunktet for lovforslagets ikrafttræden har indgivet ansøgning om forlængelse af opholdstilladelsen efter lovforslaget. Det bemærkes, at der dog først vil kunne træffes afgørelser i medfør af de foreslåede ændringer fra det tidspunkt, hvor lovforslaget er vedtaget og stadfæstet, og loven er kundgjort og trådt i kraft.
Efter det foreslåede nye stk. 5 tillægges der opsættende virkning ved ansøgning om forlængelse af en opholdstilladelse efter § 1, stk. 5.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at en udlænding, der indgiver en ansøgning om forlængelse af sin opholdstilladelse efter særloven, bibeholder den retsstilling, som vedkommende har opnået som følge af opholdstilladelsen meddelt efter særloven. Det bemærkes, at en ansøgning, der indgives efter opholdstilladelsens udløb, jf. den foreslåede bestemmelse i særlovens § 2, stk. 4, 2. pkt., jf. lige ovenfor, også vil blive tillagt opsættende virkning.
De pågældende vil således under behandlingen af deres ansøgning om forlængelse bevare adgangen til fortsat bl.a. at kunne arbejde i Danmark, modtage undervisning og deltage i uddannelse samt at blive boende i eget hjem.
Til nr. 3
Efter særlovens § 3, stk. 2, meddeles opholdstilladelse efter stk. 1 med henblik på midlertidigt ophold, tidsbegrænses til udløbet af det herboende familiemedlems opholdstilladelse og kan ikke forlænges.
Det foreslås i særlovens § 3, stk. 2, at ændre »ikke forlænges« til: »forlænges til udløbet af det herboende familiemedlems forlængede opholdstilladelse, medmindre der er grundlag for at inddrage opholdstilladelsen«.
Ændringen vil betyde, at en opholdstilladelse efter stk. 1 vil blive meddelt med henblik på midlertidigt ophold, tidsbegrænses til 2 år og kunne forlænges til udløbet af det herboende familiemedlems forlængede opholdstilladelse, medmindre der er grundlag for at inddrage opholdstilladelsen.
Den foreslåede ændring vil indebære, at udlændinge, der er familiesammenførte efter særlovens § 3, stk. 1, vil kunne få forlænget deres opholdstilladelse frem til udløbet af det herboende familiemedlems forlængede opholdstilladelse, hvilket i praksis betyder, at en opholdstilladelse vil kunne forlænges til og med den 30. november 2025, jf. lovforslagets § 1, nr. 1.
En forlængelse vil være betinget af, at der ikke er grundlag for at inddrage opholdstilladelsen. Det vil betyde, at forlængelse af opholdstilladelsen meddelt efter særlovens § 3, stk. 1, som udgangspunkt forudsætter, at det herboende familiemedlems (hovedpersonen) opholdstilladelse forlænges, og den familiesammenførte udlændings opholdsgrundlag således fortsat er til stede. Dog vil der skulle tages særlig hensyn til, om opholdsgrundlaget ikke længere er til stede som følge af samlivsophør, der skyldes, at udlændingen eller udlændingens barn har været udsat for overgreb, misbrug eller anden overlast m.v. her i landet, eller at hovedpersonen er afgået ved døden, jf. særlovens § 8, stk. 2.
En forlængelse vil endvidere alene kunne meddeles, såfremt den pågældende udlændings opholdstilladelse efter særloven ikke er bortfaldet.
Det forudsættes, at Udlændingestyrelsen i forbindelse med meddelelse af en forlængelse vejleder udlændingen om, at opholdstilladelsen er midlertidig og alene er gyldig til udløbet af det herboende familiemedlems opholdstilladelse efter særloven, samt at den pågældende herefter vil have pligt til at udrejse, medmindre den pågældende har opnået andet opholdsgrundlag.
Det vil ikke være til hinder for forlængelse af en opholdstilladelse efter særloven, at udlændingen i mellemtiden har opnået opholdstilladelse efter udlændingelovens regler.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
En opholdstilladelse meddelt efter særlovens § 3 kan ikke forlænges. Særloven regulerer derfor i dag ikke, hvor og hvornår en ansøgning om forlængelse skal indgives, eller om en sådan kan tillægges opsættende virkning.
Det foreslås, at der i særlovens § 3 indsættes et nyt stk. 3 og 4.
Det bemærkes i den forbindelse, at det i lovforslagets § 1, nr. 3, foreslås, at en opholdstilladelse meddelt efter særlovens § 3, stk. 1, kan forlænges til udløbet af det herboende familiemedlems forlængede opholdstilladelse.
Efter det foreslåede nye stk. 3 skal en ansøgning om forlængelse af en opholdstilladelse meddelt efter stk. 1 indgives til Udlændingestyrelsen inden opholdstilladelsens udløb. Ansøgninger, der indgives efter opholdstilladelsens udløb, afvises, medmindre der foreligger særlige omstændigheder.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at udlændinge, der efter særlovens § 3, stk. 1, er familiesammenførte, alene vil kunne få forlænget deres opholdstilladelse, såfremt de ansøger herom. Ansøgning vil skulle indgives til Udlændingestyrelsen, der herefter vil forestå sagsbehandlingen.
Bestemmelsen vil endvidere indebære, at en ansøgning om forlængelse af en opholdstilladelse efter særlovens § 3, stk. 1, som det altovervejende udgangspunkt skal indgives senest på den dag, hvor den pågældende udlændings opholdstilladelse efter § 3, stk. 1, udløber. Det vil betyde, at indgivelse af en ansøgning om forlængelse vil være rettidig, såfremt den indgives senest på datoen for den pågældende opholdstilladelses udløb. Det betyder endvidere, at ansøgninger, der indgives efter den oprindelige opholdstilladelses udløb, alene behandles, såfremt der foreligger særlige omstændigheder, der taler herfor. I vurderingen heraf vil det navnlig skulle tages i betragtning, om Danmarks internationale forpligtelser tilsiger, at ansøgningen alligevel bør tillades indgivet, eller om der er særlige omstændigheder for fristens overskridelse. Særlige omstændigheder vil bl.a. kunne foreligge, såfremt udlændingen kort tid efter opholdstilladelsens udløb bliver opmærksom herpå og umiddelbart i forlængelse heraf indgiver en ansøgning om forlængelse. Særlige omstændigheder vil endvidere kunne foreligge, såfremt udlændingen på grund af sygdom, eller andre forhold ikke har været i stand til at indgive en ansøgning inden fristens udløb. Længden af fristoverskridelsen vil også kunne have betydning for vurderingen af, om en ansøgning om forlængelse skal tages under behandling.
Det forudsættes, at Udlændingestyrelsen i forlængelse af lovforslagets fremsættelse iværksætter en vejledning af udlændinge med opholdstilladelse efter særloven om vigtigheden af, at der ansøges om forlængelse, inden udløbet af vedkommendes opholdstilladelse, såfremt opholdstilladelsen ønskes forlænget, samt at en forlængelse er betinget af, at det herboende familiemedlems opholdstilladelse efter særloven tilsvarende forlænges frem til og med den 30. november 2025. Det forudsættes endvidere, at Udlændingestyrelsen vejleder såkaldte hovedpersoner til at søge om forlængelse, uagtet om vedkommende i mellemtiden har opnået opholdstilladelse på andet grundlag, såfremt hovedpersonen har familie i Danmark med opholdstilladelse efter særlovens § 3, hvis forlængelse er betinget af, at hovedpersonens opholdstilladelse efter særloven forlænges efter dette lovforslag.
Der henvises for en uddybning heraf til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 2.
Udlændingestyrelsen vil udarbejde et kort ansøgningsskema, som udlændinge, der ønsker at få deres opholdstilladelse efter særloven forlænget vil kunne benytte ved indgivelse af ansøgning herom. Det vil ikke være et krav, at de pågældende anvender ansøgningsskemaet ved indgivelse af en ansøgning om forlængelse, men anvendelse af ansøgningsskemaet vil sikre en effektiv og simpel måde at indgive ansøgning om forlængelse efter lovforslaget, ligesom det vil være med til at sikre, at der ikke opstår misforståelser om bl.a., hvorvidt ansøgningen har været indgivet rettidigt.
Det bemærkes, at en udlænding vil skulle have optaget biometri til brug for behandlingen af en ansøgning om forlængelse, jf. særlovens § 12.
Det forudsættes med lovforslaget endvidere, at eventuelle ansøgninger, der indgives til Udlændingestyrelsen i tidsrummet fra lovforslagets fremsættelse til ikrafttræden, vil blive betragtet som, at de pågældende på tidspunktet for lovforslagets ikrafttræden har indgivet ansøgning om forlængelse af opholdstilladelsen efter dette lovforslag. Det bemærkes, at der dog først vil kunne træffes afgørelser i medfør af loven fra det tidspunkt, hvor loven er trådt i kraft.
Efter det foreslåede nye stk. 4 tillægges der opsættende virkning ved en ansøgning om forlængelse af en opholdstilladelse efter stk. 2.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at en udlænding, der indgiver en ansøgning om forlængelse af sin opholdstilladelse efter særloven, bibeholder den retsstilling, som vedkommende har opnået som følge af opholdstilladelsen meddelt efter særloven. Opsættende virkning vil dog være betinget af, at det herboende familiemedlem også indgiver en ansøgning om forlængelse af sin opholdstilladelse efter særlovens § 1, stk. 1.
De pågældende vil således under behandlingen af deres ansøgning om forlængelse bevare adgangen til fortsat bl.a. at kunne arbejde i Danmark, modtage undervisning og deltage i uddannelse samt at blive boende i eget hjem. Det bemærkes, at en ansøgning, der indgives efter opholdstilladelsens udløb, jf. den foreslåede bestemmelse i særlovens § 3, stk. 3, 2. pkt., jf. lige ovenfor, også vil blive tillagt opsættende virkning.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 5
I særlovens § 4, stk. 2, nr. 4 og 5, og § 8, stk. 4, henvises til SIS II, ligesom der i § 4, stk. 2, nr. 4, tillige henvises til SIS II-forordningen.
Det følger af bemærkningerne til de pågældende bestemmelser i lovforslag L 43 af 7. oktober 2021, jf. Folketingstidende 2021-22, tillæg A, som fremsat, side 36, 37, 39 og 40, at i medfør af lov nr. 721 af 27. april 2021 om ændring af udlændingeloven og lov om Danmarks tiltrædelse af Schengenkonventionen (Gennemførelse af forordning om oprettelse af et europæisk system vedrørende rejseinformation og rejsetilladelse (ETIAS), forordninger om oprettelse af et ind- og udrejsesystem (EES) samt forordninger om oprettelse, drift og brug af Schengeninformationssystemet (SIS) på områderne for henholdsvis ind- og udrejsekontrol samt politisamarbejde og strafferetligt samarbejde og om brug af SIS i forbindelse med tilbagesendelse af tredjelandsstatsborgere med ulovligt ophold m.v.) ændres »SIS II« til »SIS«, og »SIS II-forordningen« ændres til »SIS-forordningen«. Indtil den pågældende ændring er trådt i kraft, vil »SIS II« i de pågældende bestemmelser skulle forstås som »SIS«, og »SIS II-forordningen« vil skulle forstås som »SIS-forordningen«.
Ændringen i lov nr. 721 af 27. april 2021 er trådt i kraft den 7. marts 2023, jf. bekendtgørelse nr. 203 af 27. februar 2023 om ikrafttræden af visse bestemmelser i lov om ændring af udlændingeloven (Gennemførelse af forordning om oprettelse af et europæisk system vedrørende rejseinformation og rejsetilladelse (ETIAS), forordninger om oprettelse af et ind- og udrejsesystem (EES) samt forordninger om oprettelse, drift og brug af Schengeninformationssystemet (SIS) på områderne for henholdsvis ind- og udrejsekontrol samt politisamarbejde og strafferetligt samarbejde og om brug af SIS i forbindelse med tilbagesendelse af tredjelandsstatsborgere med ulovligt ophold m.v.).
Det foreslås, i særlovens § 4, stk. 2, nr. 4, at henvisningen til SIS II ændres til »SIS«, og at henvisningen til SIS II-forordningen ændres til »SIS-forordningen«. Det foreslås endvidere i særlovens § 4, stk. 5, og § 8, stk. 4, at henvisningen til SIS II ændres til »SIS«.
De foreslåede ændringer har ikke indholdsmæssig karakter, men foretages alene af ordensmæssige hensyn.
Til nr. 6
Efter særlovens § 8, stk. 2, 1. pkt., skal der ved afgørelse om inddragelse efter bestemmelsens stk. 1, nr. 1, af en opholdstilladelse meddelt efter § 3, tages særligt hensyn til, om opholdsgrundlaget ikke længere er til stede som følge af samlivsophør, der skyldes, at udlændingen eller udlændingens barn har været udsat for overgreb, misbrug eller anden overlast m.v. her i landet, eller at den pågældende udlænding, der er meddelt opholdstilladelse efter § 1, stk. 1, er afgået ved døden.
Det foreslås, at i særlovens § 8, stk. 2, 1. pkt., efter »til stede« indsættes: »enten«.
Den foreslåede ændring vil indebære, at det præciseres, at bestemmelsen også vil omfatte børn med opholdstilladelse efter særlovens § 3, hvis forældre, der er meddelt opholdstilladelse efter særlovens § 1, stk. 1, er afgået ved døden.
Til nr. 7
Efter særlovens § 9, stk. 2, 1. pkt., fastsættes en udrejsefrist til 7 dage. Efter bestemmelsens 2. pkt. fastsættes udrejsefristen til 1 måned, hvis udlændingen er omfattet af EU-reglerne. En udrejsefrist kan fastsættes til et senere tidspunkt eller forlænges, såfremt særlige grunde taler derfor, dog ikke til et senere tidspunkt end 2 år fra meddelelsen af opholdstilladelsen, jf. pkt. 4.
Det foreslås, at i særlovens § 9, stk. 2, 2. pkt., indsættes efter »EU-reglerne«: », eller hvis udlændingen hidtil har haft opholdstilladelse efter loven«.
Det vil betyde at udrejsefristen vil blive fastsat til 1 måned, hvis udlændingen er omfattet af EU-reglerne, eller hvis udlændingen hidtil har haft opholdstilladelse efter loven.
Det foreslås endvidere, at i 4. pkt., ændres »2 år fra meddelelsen af opholdstilladelsen« til: »den 30. november 2025«.
Det vil betyde, at en udrejsefrist vil kunne fastsættes til et senere tidspunkt eller forlænges, såfremt særlige grunde taler derfor, dog ikke til et senere tidspunkt end den 30. november 2025.
Ændringen af § 9, stk. 2, 2. pkt., vil medføre, at personer der hidtil har haft opholdstilladelse efter særloven som udgangspunkt vil få fastsat en udrejsefrist på 1 måned. Ændringen af § 9, stk. 2, 4. pkt., vil medføre, at det dog ikke er muligt at fastsætte en udrejsefrist, der overstiger lovens gyldighedsperiode til og med den 30. november 2025.
Til nr. 8
Efter særlovens § 17, stk. 3, tillægges en klage indgivet inden 7 dage efter, at afgørelsen er meddelt den pågældende, opsættende virkning.
Det foreslås, at der i særlovens § 17, stk. 3, indsættes efter »virkning«: », dog senest indtil lovens udløb, jf. § 28, stk. 1, den 30. november 2025«.
Ændringen af § 17, stk. 3, vil medføre, at en klage ikke kan tillægges opsættende virkning i en periode, der overstiger lovens gyldighedsperiode. Det vil betyde, at en klage ikke tillægges opsættende virkning ud over den 30. november 2025, hvor loven ophæves.
Til nr. 9
Efter særlovens § 28, stk. 1, ophæves loven den 1. juni 2024.
Det foreslås, at i særlovens § 28, stk. 1, ændres »1. juni 2024« til: »1. december 2025«.
Bestemmelsen vil medføre, at særloven ophæves den 1. december 2025, frem for den 1. juni 2024.
Det bemærkes, at klager over Udlændingestyrelsens afgørelser om nægtelse af forlængelse af en opholdstilladelse efter særloven, jf. lovforslagets § 1, nr. 1 og 3, der er påklaget til Udlændingenævnet, inden loven ophæves, i overensstemmelse med særlovens § 28, stk. 2, vil skulle færdigbehandles i overensstemmelse med loven. Det bemærkes endvidere, at det efter lovforslaget alene vil være muligt at få forlænget en opholdstilladelse efter særloven til den 30. november 2025, men at en klager imidlertid fortsat vil kunne have en interesse i, at en klage færdigbehandles, f.eks. i tilfælde af, at Udlændingestyrelsen har meddelt afslag på forlængelse under henvisning til, at ansøgeren har afgivet svigagtige oplysninger.
Til § 2
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 27. november 2023.
Den første opholdstilladelse meddelt efter særloven udløber den 30. november 2023. Med den foreslåede ikrafttrædelsesdato vil lovforslaget træde i kraft i ugen, hvor den første opholdstilladelse efter særloven udløber.
De foreslåede ændringer vil ikke gælde for Færøerne og Grønland og vil ikke kunne sættes i kraft for Færøerne og Grønland, da hovedloven ikke gælder for Færøerne og Grønland og ej heller kan sættes i kraft for disse dele af Riget.