Ifølge § 2 i lov om mediestøtte kan tilskud efter loven ikke ydes til nyhedsmedier, der ejes helt eller delvis af offentlige
institutioner eller af offentligt finansierede selskaber eller lignende. Ifølge bemærkningerne til bestemmelsen betragtes et
selskab som offentligt finansieret, såfremt den offentlige støtte – herunder licensmidler – udgør 50 pct. eller mere af den
samlede drift.
Det foreslås, at kravet i lovens § 2 ikke skal gælde for nyhedsmedier, der henvender sig til det danske mindretal i Sydslesvig
eller det tyske mindretal i Sønderjylland. Det vil betyde, at sådanne nyhedsmedier ikke udelukkes fra at modtage mediestøtte på
grund af deres eventuelle finansiering ved anden offentlig støtte. Det er dog ikke hensigten at give de omhandlede nyhedsmedier
mulighed for at opnå mediestøtte til dækning af de omkostninger, der er støtteberettiget i henhold til mediestøtteloven, i det
omfang de samme omkostninger måtte være dækket af andre offentlige tilskud.
Om baggrunden for og Kulturministeriets overvejelser i forhold til bestemmelsen henvises til afsnit 2.1. i de almindelige
bemærkninger.
Til nr. 2
Det fremgår af § 15 i lov om mediestøtte, at Kulturstyrelsen stiller sekretariatsbetjening til rådighed for Medienævnet.
Det foreslås, at ”Kulturstyrelsen” ændres til ”Slots- og Kulturstyrelsen” i bestemmelsen, idet der er tale om en redaktionel
ændring som følge af oprettelsen af Slots- og Kulturstyrelsen pr. 1. januar 2016.
Til nr. 3
Det fremgår af § 21 i lov om mediestøtte, at kulturministeren fremsætter forslag om revision af loven senest i folketingsåret
2016-17. Det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen, at det er hensigten, at der senest tre år efter ordningens ikrafttræden
politisk tages stilling til, om der er behov for at revidere ordningen ud fra erfaringerne med administrationen af lovens
tilskudsordninger, herunder også den teknologiske indvirken på medieområdet samt udviklingen i markedet og medieforbruget. Til
brug for den politiske stillingtagen gennemføres der ifølge bemærkningerne en evaluering af de i loven omfattede tilskudsordninger
med henblik på en vurdering af, hvorvidt loven fungerer efter hensigten, samt om dele af loven eventuelt har medført
uhensigtsmæssige virkninger. Bl.a. er der ikke i loven indført et udgiverloft i ordningen. Ved evalueringen af loven vil det blive
vurderet, hvorvidt det vil være hensigtsmæssigt at fastsætte et sådant loft.
Der er på denne baggrund i efteråret 2015 gennemført en kortlægning af erfaringerne med administrationen af ordningen samt af
udviklingen i mediemarkedet, -teknologien og -forbruget mm. i form af en høring af Medienævnet og mediebranchen. Det fremgår af
kortlægningen af mediestøtteordningen, at det overordnede formål med ordningen synes opnået, idet der dog på baggrund af
kortlægningen kan overvejes justeringer af regelgrundlaget.
Regeringen har imidlertid besluttet, at mediestøtteordningen – bl.a. som følge af konvergensudviklingen – bliver en del af
regeringens samlede oplæg til den næste mediepolitiske aftale, jf. regeringsgrundlaget af 27. november 2016. Det bemærkes, at den
gældende mediepolitiske aftale udløber med udgangen af 2018.
På denne baggrund foreslås revisionsbestemmelsen i mediestøtteloven ophævet.
Bestemmelsen fastsætter lovens ikrafttrædelsestidspunkt. Loven træder i kraft den 1. juli 2017. Loven får således virkning for
Medienævnets tildeling af mediestøtte efter ikrafttrædelsestidspunktet.