Lov om ændring af lov om leje, lov om leje af almene boliger...
Gældende
LOV nr 529 af 27/03/2021
Social- og Boligministeriet
Ændringer:
0
Lov om ændring af lov om leje, lov om leje af almene boliger og erhvervslejeloven (Yderligere foranstaltninger for at forebygge og inddæmme smitte med covid-19 m.v.)
I lov om leje, jf. lovbekendtgørelse nr. 927 af 4. september 2019, som ændret bl.a. ved § 3 i lov nr. 359 af 4. april 2020 og senest ved § 4 i lov nr. 2079 af 21. december 2020, foretages følgende ændringer:
1. § 43 a affattes således:
»§ 43 a. Indenrigs- og boligministeren kan som led i håndteringen af covid-19 fastsætte regler om, at fristen i § 43, 1. pkt., forlænges.«
2. Efter § 64 indsættes:
»§ 64 a. Indenrigs- og boligministeren kan som led i håndteringen af covid-19 fastsætte regler om, at fristen i § 64, stk. 6, forlænges.«
I lov om leje af almene boliger, jf. lovbekendtgørelse nr. 928 af 4. september 2019, som ændret ved § 6 i lov nr. 498 af 1. maj 2019, § 4 i lov nr. 359 af 4. april 2020, § 3 i lov nr. 1832 af 8. december 2020 og § 2 i lov nr. 2078 af 21. december 2020, foretages følgende ændring:
1. § 56 a affattes således:
»§ 56 a. Indenrigs- og boligministeren kan som led i håndteringen af covid-19 fastsætte regler om, at fristen i § 56, stk. 1, 1. pkt., forlænges.«
I erhvervslejeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1218 af 11. oktober 2018, som ændret ved § 2 i lov nr. 359 af 4. april 2020, foretages følgende ændring:
1. § 49 a affattes således:
»§ 49 a. Erhvervsministeren kan som led i håndteringen af covid-19 fastsætte regler om, at fristen i § 49, stk. 1, 1. pkt., forlænges.«
Stk. 1. Loven træder i kraft ved bekendtgørelsen i Lovtidende.
Stk. 2. Loven har virkning fra den 10. februar 2021.
Stk. 3. §§ 43 a og 64 a i lov om leje som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1 og 2, § 56 a i lov om leje af almene boliger som affattet ved denne lovs § 2, nr. 1, og § 49 a i erhvervslejeloven som affattet ved denne lovs § 3, nr. 1, ophæves den 1. marts 2022.
Efter den gældende lejelov § 43 a kan indenrigs- og boligministeren som led i håndteringen af covid-19 fastsætte regler om, at
fristen i § 43, stk. 1, 1. pkt., forlænges.
Det følger af § 7, stk. 3, lov nr. 359 af 4. april 2020 om ændring af lov om foranstaltninger mod smitsomme og andre overførbare
sygdomme og forskellige andre love, at lovhjemlen, der gør det muligt at forlænge fristen midlertidigt, ophæves den 1. marts 2021.
På grund af den fortsatte ekstraordinære situation, hvor regeringen løbende siden marts 2020 har iværksat en række særlige tiltag
for at hindre spredning af covid-19-virussen blandt befolkningen, foreslås at videreføre hjemlen således, at indenrigs- og
boligministeren efter 1. marts 2021 på ny som led i håndteringen af covid-19 kan fastsætte regler om, at fristen i § 43, stk. 1,
pkt., forlænges.
Det fremgår af 36, stk. 1 og 2, i lejeloven, at udlejere, der leverer varme og vand m.v. til lejerne, kan kræve deres udgifter til
lejerens forbrug og andel i andre udgifter refunderet, og af lejelovens § 37, stk. 1, fremgår, at udgifterne skal opgøres i et
forbrugsregnskab for ejendommen.
Ifølge § 43, 1. pkt., i lejeloven skal forbrugsregnskabet være kommet frem til lejerne senest 4 måneder efter regnskabsårets
udløb. Hvis regnskabet ikke er kommet frem til lejeren ved udløbet af fristen, mister udlejeren sin ret til at kræve
tillægsbetaling af lejeren, jf. § 45 b, stk. 1, i lejeloven.
Aflæggelse af forbrugsregnskab forudsætter, at der sker aflæsning af målere. I de tilfælde, hvor der ikke kan foretages
fjernaflæsning, skal professionelle aflæsere have fysisk adgang til lejemålene og foretage fysisk aflæsning af forbrugsmålere i
lejemålene.
Det betyder, at forbrugsregnskaber, hvor regnskabsåret udløber i den kommende tid, skal fremsendes til lejerne senest 4 måneder
herefter. Det forudsætter, at de professionelle aflæsere får fysisk adgang til lejemålene og foretager fysisk aflæsning af
forbrugsmålere i lejemålene i forbindelse med regnskabsårets udløb. I den nuværende situation vil dette indebære en betydelig
risiko for smittespredning.
Det foreslås derfor at videreføre bemyndigelsen i § 43 a til, at indenrigs- og boligministeren som led i håndteringen af covid-19
kan forlænge fristen i § 43, 1. pkt., for aflevering af forbrugsregnskab til lejerne.
Det er hensigten, at bemyndigelsen skal benyttes til at forlænge fristen for aflæggelse af forbrugsregnskaber for boliglejemål
midlertidigt i 2021 for at forebygge spredning af covid-19 blandt lejerne.
Til nr. 2
Efter reglerne i lejelovens kapitel XI kan lejerne i private udlejningsejendomme med mindst 7 beboelseslejemål etablere
beboerrepræsentation. Formålet med ordningen er at give lejerne mulighed for at vælge repræsentanter, som kan varetage lejernes
interesser i forholdet til udlejeren og være forhandlingspart over for udlejeren. Som et led heri er det et væsentligt formål med
ordningen, at den medvirker til at sikre det bedst mulige grundlag for samarbejdet imellem lejerne og udlejeren i den enkelte
ejendom.
Det følger af lejelovens § 64, stk. 6, at en beboerrepræsentation bortfalder, såfremt der ikke har været afholdt beboermøde med
valg af beboerrepræsentanter i 2 år. Beboermøde med valg af beboerrepræsentanter skal i henhold til § 7, stk. 1, i bekendtgørelse
nr. 709 af 9. september 1997 om beboerrepræsentation afholdes i hvert kalenderår inden 1. april.
Som følge af de ekstraordinære foranstaltninger, der siden starten af marts 2020 er iværksat af regeringen for at forebygge
spredning af covid-19 blandt befolkningen, har der i mange beboerrepræsentationer ikke været mulighed for at afholde beboermøde i
denne periode. For mange beboerrepræsentationer vil dette indebære, at der med udgangen af marts 2021 ikke har været afholdt
beboermøde i 2 år, hvilket indebærer, at beboerrepræsentationen i henhold til lejelovens § 64, stk. 6, bortfalder.
For at undgå dette foreslås derfor, at der i § 64 a indsættes en bemyndigelse til, at indenrigs- og boligministeren som led i
håndteringen af covid-19 midlertidigt kan forlænge fristen i § 64, stk. 6, for afholdelse af beboermøde.
Efter den gældende almenlejelov § 56 a kan indenrigs- og boligministeren som led i håndteringen af covid-19 fastsætte regler om,
at fristen i § 56, stk. 1, 1. pkt. forlænges.
Det følger af § 7, stk. 3, lov nr. 359 af 4. april 2020 om ændring af lov om foranstaltninger mod smitsomme og andre overførbare
sygdomme og forskellige andre love, at lovhjemlen, der gør det muligt at forlænge fristen midlertidigt, ophæves den 1. marts 2021.
På grund af den fortsatte ekstraordinære situation, hvor regeringen løbende siden marts 2020 har iværksat en række særlige tiltag
for at hindre spredning af covid-19-virussen blandt befolkningen, foreslås at videreføre hjemlen således, at indenrigs- og
boligministeren efter 1. marts 2021 på ny som led i håndteringen af covid-19 kan fastsætte regler om, at fristen i § 56, stk. 1,
pkt., forlænges.
Det fremgår af 52, stk. 1 og 2, i almenlejeloven, at udlejere, der leverer varme og vand m.v. til lejerne, kan kræve deres
udgifter til lejerens forbrug og andel i andre udgifter refunderet, og at udgifterne skal opgøres i et forbrugsregnskab for
ejendommen.
Ifølge § 56, stk. 1, 1. pkt., i almenlejeloven skal forbrugsregnskabet være kommet frem til lejerne senest 4 måneder efter
regnskabsårets udløb. Hvis regnskabet ikke er kommet frem til lejeren ved udløbet af fristen, mister udlejeren sin ret til at
kræve tillægsbetaling af lejeren, jf. § 58, stk. 1, i almenlejeloven.
Aflæggelse af forbrugsregnskab forudsætter, at der sker aflæsning af målere. I de tilfælde, hvor der ikke kan foretages
fjernaflæsning, skal professionelle aflæsere have fysisk adgang til lejemålene og foretage fysisk aflæsning af forbrugsmålere i
lejemålene.
Det betyder, at forbrugsregnskaber, hvor regnskabsåret udløber i den kommende tid, skal fremsendes til lejerne senest 4 måneder
herefter. Det forudsætter, at de professionelle aflæsere får fysisk adgang til lejemålene og foretager fysisk aflæsning af
forbrugsmålere i lejemålene i forbindelse med regnskabsårets udløb. I den nuværende situation vil dette indebære en betydelig
risiko for smittespredning.
Det foreslås derfor, at videreføre bemyndigelsen i § 56 a til, at indenrigs- og boligministeren som led i håndteringen af covid-19
kan forlænge fristen i § 56, stk. 1, 1. pkt., for aflevering af forbrugsregnskab til lejerne.
Det er hensigten, at bemyndigelsen skal benyttes til at forlænge fristen for aflæggelse af forbrugsregnskaber for boliglejemål
midlertidigt i 2021 for at forebygge spredning af covid-19 blandt lejerne.
Efter den gældende erhvervslejelovs § 49 a kan erhvervsministeren som led i håndteringen af covid-19 fastsætte regler om, at
fristen i § 49, stk. 1, 1. pkt., forlænges.
Det følger af § 7, stk. 3, lov nr. 359 af 4. april 2020 om ændring af lov om foranstaltninger mod smitsomme og andre overførbare
sygdomme og forskellige andre love, at lovhjemlen, der gør det muligt at forlænge fristen midlertidigt, ophæves den 1. marts 2021.
På grund af den fortsatte ekstraordinære situation, hvor regeringen løbende siden marts 2020 har iværksat en række særlige tiltag
for at hindre spredning af covid-19-virussen blandt befolkningen, foreslås at videreføre hjemlen således, at erhvervsministeren
efter 1. marts 2021 på ny som led i håndteringen af covid-19 kan fastsætte regler om, at fristen i § 49, stk. 1, 1. pkt.,
forlænges.
Det fremgår af § 45, stk. 1 og 2, i erhvervslejeloven, at udlejere, der leverer varme og vand m.v. til lejerne, kan kræve deres
udgifter til lejerens forbrug samt andel i andre udgifter refunderet, og at udgifterne skal opgøres i et forbrugsregnskab for
ejendommen.
Ifølge § 49, stk. 1, 1. pkt., i erhvervslejeloven skal forbrugsregnskabet være kommet frem til lejerne senest 4 måneder efter
regnskabsårets udløb. Hvis regnskabet ikke er kommet frem til lejeren ved udløbet af fristen, mister udlejeren sin ret til at
kræve tillægsbetaling af lejeren, jf. § 51, stk. 1, i erhvervslejeloven. Aflæggelse af forbrugsregnskab forudsætter, at der sker
aflæsning af målere. I de tilfælde, hvor der ikke kan foretages fjernaflæsning, skal professionelle aflæsere have fysisk adgang
til lejemålene og foretage fysisk aflæsning af forbrugsmålere i lejemålene.
Det betyder, at forbrugsregnskaber, hvor regnskabsåret udløber i den kommende tid, skal fremsendes til lejerne senest 4 måneder
herefter. Det forudsætter, at de professionelle aflæsere får fysisk adgang til lejemålene og foretager fysisk aflæsning af
forbrugsmålere i lejemålene i forbindelse med regnskabsårets udløb. I den nuværende situation vil dette indebære en betydelig
risiko for smitte-spredning.
Det foreslås derfor, at videreføre bemyndigelsen i § 49 a til, at erhvervsministeren som led i håndteringen af covid-19 kan
forlænge fristen i § 49, stk. 1, 1. pkt., for aflevering af forbrugsregnskab til lejerne.
Det er hensigten, at bemyndigelsen skal benyttes til at forlænge fristen for aflæggelse af forbrugsregnskaber for erhvervslejemål
midlertidigt i 2021 for at forebygge spredning af covid-19 blandt lejerne.
Det foreslås, at loven træder i kraft ved bekendtgørelsen i Lovtidende.
Ændringsloven vil ikke gælde for Færøerne og Grønland, da hverken lejeloven, almenlejeloven eller erhvervslejeloven gælder for
Færøerne og Grønland.
I stk. 2
foreslås dog, at loven har virkning fra den 10. februar 2021, hvor lovforslaget blev fremsat. Forslaget indebærer, at
forbrugsregnskaber, som skulle være kommet frem til lejerne i perioden fra den 10. februar 2021 og til lovens ikrafttræden
omfattes af fristforlængelsen. Formålet hermed er at sikre, at så mange forbrugsregnskaber som muligt bliver omfattet af
fristforlængelsen.
For så vidt angår fristen for afholdelse af beboermøder får det fremskudte virkningstidspunkt den virkning, at så mange
beboerrepræsentationer som muligt får gavn af fristforlængelsen, idet fristforlængelsen dermed også får virkning i tilfælde, hvor
beboermøde skulle være afholdt i perioden fra lovforslagets fremsættelse til lovens ikrafttræden.
Der henvises til pkt. 2.1.2 og 2.2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
I stk. 3
foreslås, at § 43 a og § 64 a i lov om leje som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1 og 2, § 56 a i lov om leje af almene boliger
som affattet ved denne lovs § 2, nr. 1, og § 49 a i lov om leje af erhvervslokaler mv. som affattet ved denne lovs § 3, nr. 1,
ophæves den 1. marts 2022.