Lov om ændring af lov om leje af almene boliger, lov om alme...
Gældende
LOV nr 344 af 22/03/2022
Social- og Boligministeriet
Ændringer:
0
Lov om ændring af lov om leje af almene boliger, lov om almene boliger m.v., lov om boliger for ældre og personer med handicap og forskellige andre love (Konsekvensrettelser som følge af lov om leje og lov om boligforhold samt opsigelse af fremlejegivere i almene boliger)
I lov om leje af almene boliger, jf. lovbekendtgørelse nr. 928 af 4. september 2019, som ændret bl.a. ved § 6 i lov nr. 498 af 1. maj 2019 og senest ved § 2 i lov nr. 2157 af 27. november 2021, foretages følgende ændringer:
1. I § 64, stk. 2, 1. pkt., § 65, stk. 3, 1. pkt., og § 69, stk. 3, 1. pkt., ændres »lov om midlertidig regulering af boligforholdene § 52 a, stk. 1« til: »§ 14, stk. 1, i lov om boligforhold«.
2. I § 64, stk. 2, 4. pkt., § 65, stk. 3, 4. pkt., og § 69, stk. 3, 4. pkt., ændres »lov om midlertidig regulering af boligforholdene §§ 52 a-c« til: »§§ 14-17 i lov om boligforhold«.
3. I § 85, stk. 1, indsættes efter nr. 3 som nyt nummer:
»4) Når udlejeren to eller flere gange i henhold til § 87, stk. 7, i lov om boligforhold har fået meddelelse om lejerens manglende efterlevelse af endelige huslejenævnsafgørelser.«
I lov om almene boliger m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1877 af 27. september 2021, som ændret ved § 1 i lov nr. 2157 af 27. november 2021, foretages følgende ændringer:
1. I § 27 a, stk. 1, ændres »lov om midlertidig regulering af boligforholdene« til: »lov om boligforhold«.
2. I § 27 a, stk. 2, ændres »§ 4, stk. 2, i lov om midlertidig regulering af boligforholdene« til: »§ 6, stk. 4, i lov om leje«.
3. I § 27 a, stk. 4, 1. pkt., ændres »reglerne i lov om midlertidig regulering af boligforholdene« til: »lejelovens regler om lejefastsættelse i regulerede kommuner«, og »lov om midlertidig regulering af boligforholdene« ændres til: »de nævnte regler i lov om leje«.
4. I § 27 a, stk. 4, 2. pkt., ændres »lov om midlertidig regulering af boligforholdene« til: »lejelovens regler om lejefastsættelse i regulerede kommuner«, og i 3. pkt. ændres »§ 18 b i lov om midlertidig regulering af boligforholdene« til: »§ 120 i lov om leje«.
5. I § 27 a, stk. 4, 4. pkt., ændres »lov om midlertidig regulering af boligforholdene og §§ 50-52 i lov om leje« til: »de regler i lov om leje, som gælder i regulerede kommuner, og efter §§ 46-48 i lov om leje«, og i 5. pkt. ændres »lov om midlertidig regulering af boligforholdene og §§ 50-52 i lov om leje« til: »de i 4. pkt. nævnte regler i lov om leje«.
6. I § 27 a, stk. 5, 1. pkt., ændres »reglerne om omkostningsbestemt leje i lov om midlertidig regulering af boligforholdene« til: »reglerne om omkostningsbestemt leje i lov om leje«, og i 2. pkt. ændres »§ 47 i lov om leje« til: »§ 42 og § 44, stk. 5, i lov om leje«.
7. I § 27 a, stk. 6, 2. pkt., ændres »§ 53, stk. 3-5, i lov om leje og i § 15 a, stk. 1-3, i lov om midlertidig regulering af boligforholdene« til: »§ 54, stk. 1 og 2, i lov om leje«.
8. I § 27 a, stk. 8, 1. og 2. pkt., ændres »§ 34« til: »§§ 59-62«.
9. I § 27 a, stk. 9, 1. pkt., ændres »§ 18 b i lov om midlertidig regulering af boligforholdene« til: »§ 120 i lov om leje«.
10. I § 27 a, stk. 12, ændres »kapitel VI i lov om midlertidig regulering af lejeforholdene« til: »kapitel 9 i lov om boligforhold«.
11. I § 63 a ændres »lejelovens §§ 85 a-e« til: »kapitel 6 i lov om boligforhold«.
I lov om boliger for ældre og personer med handicap, jf. lovbekendtgørelse nr. 666 af 17. juni 2010, som ændret senest ved § 9 i lov nr. 2189 af 29. december 2020, foretages følgende ændring:
1. I § 18 a, 1. pkt., ændres »kapitel VII A i lov om leje« til: »kapitel 8 i lov om leje«.
I lov nr. 1089 af 17. december 2002 om støttede private ungdomsboliger foretages følgende ændringer:
1. I § 10, 1. pkt., ændres »§ 58« til: »§§ 128 og 129«.
2. I § 12, 1. pkt., ændres »lov om midlertidig regulering af boligforholdene« til: »lov om boligforhold«, og »kapitel VI« til: »kapitel 9«, og i 2. pkt. ændres »§ 106 i lov om leje« til: »lov om leje«.
I lov om friplejeboliger, jf. lovbekendtgørelse nr. 1162 af 26. oktober 2017, som ændret ved § 2 i lov nr. 1567 af 18. december 2018, § 3 i lov nr. 2077 af 21. december 2020 og § 10 i lov nr. 2189 af 29. december 2020, foretages følgende ændringer:
1. I § 34, stk. 1, ændres »kapitel I, § 4, stk. 4-7, kapitel IV, § 33, stk. 4, § 34, § 37, stk. 4, § 46 c, stk. 2, § 46 j, stk. 3, kapitel VIII og VIII A, §§ 58-61, § 62 a, kapitel X A, § 66, stk. 1, litra a, §§ 69-74 a, § 83, stk. 2, § 98, stk. 1 og 2, kapitel XVI, § 106 og kapitel XIX« til: »§§ 1-3, § 11, stk. 2-4, kapitel 4, kapitel 5, § 58, stk. 3, §§ 59-64, § 72, stk. 5, § 82, § 84, stk. 2, §§ 87, 92, 111, 112 og 114-118, § 126, stk. 1, §§ 127-130, 132-135, 145 og 157-162, § 171, stk. 2, § 187, stk. 1 og 2, kapitel 24 og kapitel 26 samt § 58 i lov om boligforhold«.
2. I § 34, stk. 2, ændres »kapitel I, § 4, stk. 4-7, kapitel IV, § 33, stk. 4, § 34, § 37, stk. 4, § 46 c, stk. 2, § 46 j, stk. 3, § 47, §§ 49-53, kapitel VIII A, §§ 59 a-59 e, § 62 a, kapitel X A, § 66, stk. 1, litra a, §§ 69-74 a, § 98, stk. 1 og 2, kapitel XVI, § 106 og kapitel XIX« til: »§§ 1-3, § 11, stk. 2-4, § 42, § 44, stk. 5, § 45, § 46, stk. 1 og 2, § 47, stk. 3, 3. pkt., §§ 48-51 og 53, kapitel 5, § 58, stk. 3, §§ 59-64, § 72, stk. 5, § 82, § 84, stk. 2, §§ 87, 92, 111, 112, 114-118, 132, 133, 145 og 157-162, § 187, stk. 1 og 2, kapitel 24 og kapitel 26«.
3. I § 35, stk. 2, ændres »§ 6« til: »§ 15«.
4. I § 39 ændres »§ 29« til: »§§ 142 og 143«.
5. I § 48, stk. 3, ændres »lejelovens kapitel VII og VII B« til: »§§ 65-81 i lov om leje og §§ 19 og 102 i lov om boligforhold«.
6. I § 51, stk. 1, ændres »§ 37, stk. 2 og 3, i lov om leje« til: »§ 72, stk. 2 og 4, i lov om leje«, og »efter § 46 j, stk. 1, i lov om leje« udgår.
7. I § 51, stk. 3, 1. pkt., ændres »kapitel VII A« til: »kapitel 8«.
I ejendomsvurderingsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1449 af 1. oktober 2020, som ændret ved § 1 i lov nr. 2227 af 29. december 2020, § 1 i lov nr. 291 af 27. februar 2021 og § 2 i lov nr. 2614 af 28. december 2021, foretages følgende ændring:
I ligningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1735 af 17. august 2021, som ændret senest ved § 2 i lov nr. 2613 af 28. december 2021, foretages følgende ændringer:
1. I § 14 G, stk. 1, 1. pkt., ændres »lejelovens § 63 a eller efter boligreguleringslovens § 18 b« til: »§ 120 i lov om leje«, og i 2. pkt. ændres »§ 4 i lov om kommunal anvisningsret afsættes på ejendommens konto i Grundejernes Investeringsfond efter boligreguleringslovens § 18 b« til: »§ 54 i lov om boligforhold afsættes på ejendommens konto i Grundejernes Investeringsfond efter § 120 i lov om leje«.
2. I § 14 G, stk. 2, ændres »lejelovens § 63 a eller boligreguleringslovens § 18 b« til: »§ 63 a i lov om leje, jf. lovbekendtgørelse nr. 963 af 11. august 2010 med senere ændringer, jf. § 212 i lov om leje, eller § 120 i lov om leje«.
3. I § 14 G, stk. 3, 1. pkt., ændres »boligreguleringslovens § 22 a, stk. 2, og udgifter, der afholdes af beløb, der udbetales af kontoen efter lejelovens § 63 e eller boligreguleringslovens § 22 b« til: »§ 59, stk. 2, i lov om boligforhold, og udgifter, der afholdes af beløb, der udbetales af kontoen efter § 63 e i lov om leje, jf. lovbekendtgørelse nr. 963 af 11. august 2010 med senere ændringer, jf. § 212 i lov om leje, eller § 122 i lov om leje«.
4. I § 14 G, stk. 5, 2. pkt., ændres »lejelovens § 63 f, eller boligreguleringslovens § 22 e« til: »§ 63 f i lov om leje, jf. lovbekendtgørelse nr. 963 af 11. august 2010 med senere ændringer, jf. § 212 i lov om leje, eller § 62 i lov om boligforhold«.
5. I § 14 G, stk. 6, ændres »lejelovens § 63 a eller boligreguleringslovens § 18 b« til: »§ 63 a i lov om leje, jf. lovbekendtgørelse nr. 963 af 11. august 2010 med senere ændringer, jf. § 212 i lov om leje, eller § 120 i lov om leje«.
6. I § 14 G, stk. 7, 1. pkt., ændres »lejelovens § 63 a og boligreguleringslovens § 18 b« til: »§ 63 a i lov om leje, jf. lovbekendtgørelse nr. 963 af 11. august 2010 med senere ændringer, jf. § 212 i lov om leje, og § 120 i lov om leje«.
I lov om Familieretshuset, jf. lovbekendtgørelse nr. 766 af 7. august 2019, som ændret ved § 1 i lov nr. 962 af 26. juni 2020, § 1 i lov nr. 969 af 26. juni 2020 og § 3 i lov nr. 227 af 15. februar 2022, foretages følgende ændringer:
1. I § 2 indsættes som nr. 19-21:
»19) §§ 160 og 169 i lov om leje.
§ 68 i lov om leje af almene boliger.
§ 54 i erhvervslejeloven.«
2. I § 4, stk. 1, 3. pkt., og § 8 ændres »nr. 12-18« til: »nr. 12-21«.
I erhvervslejeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1218 af 11. oktober 2018, som ændret ved § 2 i lov nr. 359 af 4. april 2020 og § 3 i lov nr. 529 af 27. marts 2021, foretages følgende ændringer:
1. I § 31, stk. 1, 2. pkt., og stk. 4, ændres »§ 46 a, stk. 3,« til: »§ 146«.
2. I § 76, stk. 2, ændres »kapitel XVIII i lov om leje« til: »kapitel 10 i lov om boligforhold«.
Stk. 1. Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Stk. 2. § 9 kan ved kongelig anordning helt eller delvis sættes i kraft for Grønland med de ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
Givet på Christiansborg Slot, den 22. marts 2022
Under Vor Kongelige Hånd og Segl
MARGRETHE R.
/ Kaare Dybvad Bek
15. I § 58, nr. 3, ændres »§ 55« til: »§ 103«.
16. I § 58, nr. 6, ændres »kapitel VII i lov om leje, herunder uenighed om acontobidrag og om udførelse af arbejder omfattet af § 46 a, stk. 2, i lov om leje, antennebidrag og betaling for adgang til elektroniske kommunikationstjenester efter kapitel VII A i lov om leje og om betaling for vand m.v. efter kapitel VII B i lov om leje, herunder tilfælde, hvor friplejeboligleverandøren modsætter sig installation af vandmålere efter § 46 j, stk. 5, i lov om leje« til: »§§ 65-81 og 83 i lov om leje og §§ 19 og 102 i lov om boligforhold, herunder uenighed om acontobidrag, antennebidrag og betaling for adgang til elektroniske kommunikationstjenester efter kapitel 8 i lov om leje«.
17. I § 58, nr. 7, ændres »§ 29, stk. 9, i lov om leje og om deposita efter samme lovs § 29, stk. 4 og 5, og tvister om, hvorvidt en aftale i henhold til § 66 a i lov om leje« til: »§ 142 stk. 2, i lov om leje og om deposita efter samme lovs § 143, stk. 3 og 4, og tvister om, hvorvidt en aftale i henhold til § 138 i lov om leje«.
18. I § 58, nr. 8, ændres »§§ 79 a-79 c i lov om leje, som indbringes for huslejenævnet efter samme lovs § 79 c, 1. pkt.« til: »kapitel 18 i lov om leje, som indbringes for huslejenævnet efter samme lovs § 155.«
19. I § 60, stk. 3, 1. og 2. pkt., ændres »§ 62 a« til: »§ 145«.
20. I § 61, 1. pkt., ændres »kapitel X A om konto for forbedringer i Grundejernes Investeringsfond i lov om leje, eller som er omfattet af kapitel III om vedligeholdelse og opretning i lov om midlertidig regulering af boligforholdene« til: »§ 120 i lov om leje om konto for udvendig vedligeholdelse i Grundejernes Investeringsfond«.
Reglerne i almenlejelovens §§ 64, stk. 2, 65, stk. 3, og 69 stk. 3, fastslår, at udlejeren i henhold til lejelovgivningens regler
om beboermaksimum skal modsætte sig fremleje eller bytte, hvis det pågældende lejemål vil blive beboet af flere end 2 personer pr.
beboelsesrum. Det gælder alene i de kommuner, hvor kommunalbestyrelsen har truffet beslutning om, at reglerne om beboermaksimum
skal gælde.
Det foreslås at ændre almenlejelovens §§ 64, stk. 2, 65, stk. 3
, og 69 stk. 3
, således, at »lov om midlertidig regulering af boligforholdene § 52 a, stk. 1« ændres til: »lov om boligforhold § 14, stk. 1«, og
»lov om midlertidig regulering af boligforholdene §§ 52 a-c« ændres til: »lov om boligforhold §§ 14-17«.
Forslaget er en konsekvensændring som følge af de samtidig fremsatte forslag til lov om leje og lov om boligforhold, hvor reglerne
i den gældende boligreguleringslovs §§ 52 a-c om beboermaksimum videreføres i §§ 14-17 i det samtidig fremsatte forslag til lov om
boligforhold.
Til nr. 3
Almenlejelovens § 85, stk. 1, fastslår de tilfælde, hvor udlejeren kan opsige lejeaftalen.
I almenlejeloven findes ikke i dag bestemmelser, som giver udlejeren mulighed for at opsige en lejer, som gentagne gange har
misligholdt fremlejeforhold.
Det foreslås som en ny bestemmelse i lejelovens § 85, stk. 1, nr. 4
, at udlejeren kan opsige lejeaftalen, når udlejeren to eller flere gange i henhold til § 86, stk. 8, i lov om boligforhold har
fået meddelelse om lejerens manglende efterlevelse af endelige huslejenævnsafgørelser.
Bestemmelsen giver udlejer mulighed for, når denne to eller flere gange har fået meddelelse i henhold til § 86, stk. 8, i det
samtidig fremsatte forslag til lov boligforhold, at opsige lejeren.
Meddelelsen i henhold til § 86, stk. 8, i det samtidig fremsatte forslag til lov om boligforhold, er en meddelelse om, at lejeren,
som udlejer i et fremlejeforhold, ikke har efterlevet en forpligtelse fastsat i en endelig huslejenævnsafgørelse inden for den
frist, som er fastsat i afgørelsen.
Lejeforholdet mellem lejeren og udlejeren er omfattet af reglerne i almenlejeloven, mens lejerens fremlejeforhold er omfattet af
reglerne i de samtidig fremsatte forslag til lov om leje og lov om boligforhold.
Udlejeren bliver ikke berettiget til at opsige lejeren, før udlejeren har modtaget to meddelelser fra huslejenævnet vedrørende
samme lejer, men meddelelserne skal ikke nødvendigvis vedrøre samme fremlejeforhold.
Udlejeren skal ikke foretage en væsentlighedsvurdering eller lignende, men vil være berettiget til at opsige efter den foreslåede
bestemmelse, når blot udlejeren har modtaget to meddelelser fra huslejenævnet vedrørende samme lejer.
Bestemmelsen har til formål at sikre, at lejeren ikke uden konsekvenser kan misligholde sine forpligtelser i fremlejeforhold,
ligesom udlejer kan medvirke til at sikre ordnede forhold i ejendommen.
Almenlejelovens § 85, stk. 1, nr. 4-6, bliver herefter nr. 5-7.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger under afsnit 2.2.
Til nr. 4
Reglen i almenlejelovens § 86 omhandler udlejerens pligt til at tilbyde lejeren erstatningsbolig, når lejeren opsiges i tilfælde
af, at ejendommen skal nedrives eller ombygges. § 86, stk. 9, fastslår, at for blandede lejemål, hvorfra lejeren driver
erhvervsvirksomhed, hvis stedlige forbliven i ejendommen er af væsentlig betydning og værdi for virksomheden, finder § 87, stk. 1,
3. pkt., og §§ 88-91 i lov om leje tilsvarende anvendelse.
Det foreslås at ændre almenlejelovens § 86, stk. 9
, således, at »§ 87, stk. 1, 3. pkt.« ændres til: »§ 176, stk. 1, 3. pkt.«, og »§§ 88-91« ændres til: »§§ 177-180«.
Forslaget er en konsekvensændring som følge af de samtidig fremsatte forslag til lov om leje og lov om boligforhold, hvor den
gældende lejelovs § 87, stk. 1, 3. pkt., om de formelle krav til udlejerens opsigelse, foreslås videreført i § 176, stk. 1, 3.
pkt., i det samtidig fremsatte forslag til lov om leje.
Reglerne i den gældende lejelovs §§ 88-91, om opsigelse af lejere, der driver erhvervsvirksomhed i lejemålet, foreslås videreført
i §§ 177-180 i det samtidig fremsatte forslag til lov om leje.
Til nr. 5
Almenlejelovens § 98, stk. 1, fastslår, at beboerklagenævnets formand, medlem eller suppleant skal opfylde betingelserne i § 109,
stk. 2, i lov om leje, bortset fra betingelsen om dansk indfødsret.
Det foreslås at ændre almenlejelovens § 98, stk. 1
, således, at »§ 109, stk. 2, i lov om leje« ændres til: »§ 95, stk. 2, i lov om boligforhold«.
Forslaget er en konsekvensændring som følge af de samtidig fremsatte forslag til lov om leje og lov om boligforhold, hvor reglen i
den gældende lejelov § 109, stk. 2, om krav, der skal være opfyldt af medlemmer af huslejenævn og boligret, foreslås videreført i
§ 95, stk. 2, i det samtidig fremsatte forslag til lov om boligforhold.
Til nr. 6
Almenlejelovens § 107 omhandler indbringelse af tvister for boligretten. § 107, stk. 2, fastslår, at om boligretten gælder
reglerne i kapitel XVIII i lov om leje.
Det foreslås at ændre almenlejelovens § 107, stk. 2,
således, at »kapitel XVIII i lov om leje« ændres til: »kapitel 10 i lov om boligforhold«.
Forslaget er en konsekvensændring som følge af det samtidig fremsatte forslag til lov om leje og lov om boligforhold, hvor
reglerne om boligretten i den gældende lejelovs kapitel XVIII foreslås videreført i kapitel 10 i det samtidig fremsatte forslag
til lov om boligforhold.
Almenboliglovens § 27 a omhandler retsstillingen for lejeforhold for boliger, som afhændes efter almenboliglovens § 27, og som
efter afhændelsen ikke er omfattet af lov om leje af almene boliger. De pågældende lejeforhold er med de undtagelser, som følger
af § 27 a, stk. 2-11, omfattet af lov om leje og lov om midlertidig regulering af boligforholdene.
Det foreslås at ændre almenboliglovens § 27 a, stk. 1
, således, at »lov om midlertidig regulering af boligforholdene« ændres til: »lov om boligforhold«.
Forslaget er en konsekvensændring som følge af det samtidig fremsatte forslag til lov om leje og lov om boligforhold. Den gældende
boligreguleringslov ophæves, og reglerne heri foreslås videreført i det samtidig fremsatte forslag til lov om leje og lov om
boligforhold.
Til nr. 2
Almenboliglovens § 27 a stk. 2, fastslår, at § 4, stk. 2, i lov om midlertidig regulering af boligforholdene ikke finder
anvendelse på lejeforhold som nævnt i stk. 1. § 4, stk. 2, i lov om midlertidig regulering af boligforholdene fastslår hvilke
lejeforhold, som hovedparten af reglerne i lov om midlertidig regulering af boligforholdene ikke finder anvendelse for, herunder
reglerne om omkostningsbestemt leje.
Det foreslås at ændre almenboliglovens § 27 a, stk. 2
, således, at »§ 4, stk. 2, i lov om midlertidig regulering af boligforholdene« ændres til: »§ 6, stk. 4, i lov om leje«.
Forslaget er en konsekvensændring som følge af det samtidig fremsatte forslag til lov om leje og lov om boligforhold, hvor § 4,
stk. 2, nr. 2, i den gældende boligreguleringslov foreslås videreført i § 6, stk. 4, i det samtidig fremsatte forslag til lov om
leje.
Det bemærkes, at § 4, stk. 2, nr. 1 og 3, i den gældende boligreguleringslov fastslår, at de i bestemmelsen opremsede regler ikke
finder anvendelse for almene boliger. Det følger i den forbindelse af § 2, stk. 3, i det samtidig fremsatte forslag til lov om
leje, at lovens regler ikke finder anvendelse for almene boliger, og § 4, stk. 2, nr. 1 og 3, i den gældende boligreguleringslov
er derfor ikke foreslået videreført.
Til nr. 3-5
Almenboliglovens § 27 a stk. 4, omhandler lejefastsættelsen for boliger, som er afhændt efter almenboliglovens § 27.
Almenboliglovens § 27 a, stk. 4, fastslår overordnet, at såfremt lejefastsættelsen skal ske efter reglerne i lov om midlertidig
regulering af boligforholdene og den leje, der er gældende på afhændelsestidspunktet, er lavere end den leje, som vil kunne
fastsættes efter lov om midlertidig regulering af boligforholdene, opretholdes den gældende leje og reguleres fremover efter
nettoprisindeks.
Det foreslås at ændre almenboliglovens § 27 a, stk. 4
, 1. pkt.,
således, at »reglerne i lov om midlertidig regulering af boligforholdene« ændres til: »lejelovens regler om lejefastsættelse i
regulerede kommuner«, og »lov om midlertidig regulering af boligforholdene« ændres til: »de nævnte regler i lov om leje«. § 27
a, stk. 4
, 2-3. pkt.,
ændres således, at »lov om midlertidig regulering af boligforholdene« ændres til: »lejelovens regler om lejefastsættelse i
regulerede kommuner«, og »§ 18 b i lov om midlertidig regulering af boligforholdene« ændres til: »§ 120 i lov om leje«. § 27 a,
stk. 4, 4. pkt.,
ændres således, at »lov om midlertidig regulering af boligforholdene og §§ 50-52 i lov om leje« ændres til: »de regler i lov om
leje, som gælder i regulerede kommuner, samt efter §§ 46-48 i lov om leje«, og § 27 a, stk. 4, 5. pkt.,
ændres således, at »lov om midlertidig regulering af boligforholdene og §§ 50-52 i lov om leje« ændres til: »de i 4. pkt. nævnte
regler i lov om leje«.
Forslaget er en konsekvensændring som følge af de samtidig fremsatte forslag til lov om leje og lov om boligforhold.
Reglerne om lejefastsættelse i den gældende boligreguleringslov foreslås videreført i det samtidig fremsatte forslag til lov om
leje, og § 18 b i den gældende boligreguleringslov, om afsætning af beløb til den bindingspligtige vedligeholdelseskonto i
Grundejernes Investeringsfond, foreslås videreført i § 120 i det samtidig fremsatte forslag til lov om leje.
Herudover foreslås den gældende lejelovs §§ 50-52 om regulering af lejen efter ejendomsskatter og lignende videreført i §§ 46-48 i
det samtidig fremsatte forslag til lov om leje.
Til nr. 6
Almenboliglovens § 27 a omhandler retsstillingen for lejeforhold for almene lejere af boliger, som afhændes efter almenboliglovens
§ 27, og som efter afhændelsen ikke er omfattet af lov om leje af almene boliger. Almenboliglovens § 27 a stk. 5, fastslår i den
forbindelse, at hvis den leje, der er gældende på afhændelsestidspunktet, er højere end den leje, der kan fastsættes efter
reglerne om omkostningsbestemt leje eller efter reglerne om det lejedes værdi, nedsættes lejen.
Det foreslås at ændre almenboliglovens § 27 a, stk. 5,
således, at »reglerne om omkostningsbestemt leje i lov om midlertidig regulering af boligforholdene« ændres til: »reglerne om
omkostningsbestemt leje i lov om leje«, og »§ 47 i lov om leje« ændres til: »§§ 42 og 44, stk. 5, i lov om leje«.
Forslaget er en konsekvensændring som følge af det samtidig fremsatte forslag til lov om leje og lov om boligforhold. Reglerne om
omkostningsbestemt leje i den gældende boligreguleringslov foreslås videreført i kapitel 3 i det samtidig fremsatte forslag til
lov om leje, mens den gældende lejelovs § 47 om det lejedes værdi, foreslås videreført i §§ 42 og 44, stk. 5, i det samtidig
fremsatte forslag til ny lov om leje.
Til nr. 7
Almenboliglovens § 27 a omhandler retsstillingen for lejeforhold for boliger, som afhændes efter almenboliglovens § 27, og som
efter afhændelsen ikke er omfattet af lov om leje af almene boliger. § 27 a, stk. 6, fastslår i den forbindelse, at den leje, der
er gældende på afhændelsestidspunktet, opretholdes i ejendomme, der er taget i brug efter udgangen af 1991 og indeksreguleres.
Det samme gælder for lejemål som nævnt i § 53, stk. 3-5, i lov om leje og i § 15 a, stk. 1-3, i lov om midlertidig regulering af
boligforholdene.
Det foreslås at ændre almenboliglovens § 27 a, stk. 6, 2. pkt.,
således, at »§ 53, stk. 3-5, i lov om leje og i § 15 a, stk. 1-3, i lov om midlertidig regulering af boligforholdene« ændres til:
»§ 54, stk. 1 og 2, i lov om leje«.
Forslaget er en konsekvensændring som følge af det samtidig fremsatte forslag til lov om leje og lov om boligforhold, hvor
reglerne i § 53, stk. 3-5, i den gældende lejelov og § 15 a, stk. 1-3, i den gældende boligreguleringslov, om muligheden for at
aftale fri leje, foreslås videreført i § 54, stk. 1 og 2, i det samtidig fremsatte forslag til lov om leje.
Til nr. 8
Almenboliglovens § 27 a omhandler retsstillingen for lejeforhold for boliger, som afhændes efter almenboliglovens § 27, og som
efter afhændelsen ikke er omfattet af lov om leje af almene boliger. Almenboliglovens § 27 a, stk. 8, fastslår i den forbindelse,
at indestående beboerindskud efter almenlejelovens § 45 forbliver efter afhændelsen indestående hos udlejeren som depositum efter
§ 34 i lov om leje, uanset om det overstiger 3 måneders leje. Depositum som nævnt i 1. pkt. kan ikke reguleres efter § 34 i lov om
leje.
Det foreslås at ændre almenboliglovens § 27 a, stk. 8, 1. og 2. pkt.,
således, at »§ 34« ændres til: »§§ 59-62«.
Forslaget er en konsekvensændring som følge af det samtidig fremsatte forslag til lov om leje og lov om boligforhold, hvor § 34 i
den gældende lov om leje om depositum og forudbetalt leje foreslås videreført i §§ 59-62 i det samtidig fremsatte forslag til lov
om leje.
Til nr. 9
Almenboliglovens § 27 a omhandler retsstillingen for lejeforhold for af boliger, som afhændes efter almenboliglovens § 27, og som
efter afhændelsen ikke er omfattet af lov om leje af almene boliger. Almenboliglovens § 27 a, stk. 9, fastslår i den forbindelse,
at de beløb, der efter § 68 er henlagt for de boliger, som afhændes, udbetales til erhververen ved afhændelsen og indbetales
herefter til ejendommens konto i Grundejernes Investeringsfond efter § 18 b i lov om midlertidig regulering af boligforholdene,
hvis den afhændede ejendom er omfattet af reglerne i samme lovs kapitel II-V.
Det foreslås at ændre almenboliglovens § 27 a, stk. 9, 1. pkt.,
således, at »§ 18 b i lov om midlertidig regulering af boligforholdene« ændres til: »§ 120 i lov om leje«.
Forslaget er en konsekvensændring som følge af det samtidig fremsatte forslag til lov om leje og lov om boligforhold, hvor § 18 b
i den gældende boligreguleringslov, om afsætning af beløb til den bindingspligtige vedligeholdelseskonto i Grundejernes
Investeringsfond, foreslås videreført i § 120 i det samtidig fremsatte forslag til lov om leje.
Til nr. 10
Almenboliglovens § 27 a omhandler retsstillingen for lejeforhold for boliger, som afhændes efter almenboliglovens § 27, og som
efter afhændelsen ikke er omfattet af lov om leje af almene boliger. Almenboliglovens § 27 a, stk. 12, fastslår i den forbindelse,
at huslejenævnet, jf. kapitel VI i lov om midlertidig regulering af lejeforholdene, afgør uenighed om lejefastsættelse og
-regulering efter § 27 a, stk. 3-7.
Det foreslås at ændre almenboliglovens § 27 a, stk. 12,
således, at »kapitel VI i lov om midlertidig regulering af lejeforholdene« ændres til: »kapitel 9 i lov om boligforhold«.
Forslaget er en konsekvensændring som følge af det samtidig fremsatte forslag til lov om leje og lov om boligforhold, hvor
reglerne om huslejenævn i kapitel VI i den gældende boligreguleringslov foreslås videreført i kapitel 9 i det samtidig fremsatte
forslag til lov om boligforhold.
Til nr. 11
Det følger af almenboliglovens § 63 a, at reglerne i lejelovens §§ 85 a-e om kommunal anvisning af erstatningsboliger og
udbetaling af godtgørelse til lejere, der opsiges som følge af ekspropriation mv., finder tilsvarende anvendelse på almene
boliger, der ejes af en almen boligorganisation, en kommune, en region eller en selvejende institution.
Det foreslås at ændre almenboliglovens § 63 a
således, at »lejelovens §§ 85 a-e« ændres til: »kapitel 6 i lov om boligforhold«.
Forslaget er en konsekvensændring som følge af det samtidig fremsatte forslag til lov om leje og lov om boligforhold, hvor
reglerne i den gældende lejelovs §§ 85 a-e om kommunal anvisning af erstatningsboliger og udbetaling af godtgørelse til lejere,
der opsiges som følge af ekspropriation mv., foreslås videreført i kapitel 6 i det samtidig fremsatte forslag til lov om
boligforhold.
Det følger af ældreboliglovens § 18 a, 1. pkt., at bestemmelserne i kapitel VII A i lov om leje om udgifter til fællesantenner og
adgang til elektroniske kommunikationstjenester mv. finder tilsvarende anvendelse for boliger omfattet af ældreboligloven.
Det foreslås at ændre ældreboliglovens § 18 a, 1. pkt.
, således, at »kapitel VII A i lov om leje« ændres til: »kapitel 8 i lov om leje«.
Forslaget er en konsekvensændring som følge af det samtidig fremsatte forslag til lov om leje og lov om boligforhold, hvor
reglerne i kapitel VII A i den gældende lejelov, om lejerens betaling til fællesantenne og adgang til elektroniske
kommunikationstjenester m.v., foreslås videreført i kapitel 8 i det samtidig fremsatte forslag til lov om leje.
Det følger af § 10, 1. pkt. i lov om støttede private ungdomsboliger, at lejen efter lovens § 9 kan forhøjes som følge af
forbedringer efter § 58 i lov om leje.
Det foreslås at ændre § 10, 1. pkt.,
i lov om støttede private ungdomsboliger således, at »§ 58« ændres til: »§§ 128-129«.
Forslaget er en konsekvensændring som følge af det samtidig fremsatte forslag til lov om leje og lov om boligforhold, hvor
reglerne i § 58 i den gældende lejelov om lejeforhøjelse som følge af forbedringer foreslås videreført i §§ 128-129 i det samtidig
fremsatte forslag til lov om leje.
Til nr. 2
Det følger af § 12 i lov om støttede private ungdomsboliger, at de i henhold til lov om midlertidig regulering af boligforholdene
nedsatte huslejenævn, jf. nævnte lovs kapitel VI, træffer afgørelse i tvister om lejefastsættelse og lejeregulering efter §§ 9 og
10. Huslejenævnet træffer i øvrigt afgørelse i tvister, hvor nævnet har kompetencen efter § 106 i lov om leje.
Det foreslås at ændre § 12
i lov om støttede private ungdomsboliger således, at »lov om midlertidig regulering af boligforholdene« ændres til: »lov om
boligforhold«, »kapitel VI« ændres til: »kapitel 9«, og »§ 106 i lov om leje« ændres til: »lov om leje«.
Forslaget er en konsekvensændring som følge af det samtidig fremsatte forslag til lov om leje og lov om boligforhold, hvor
reglerne om huslejenævn i den gældende boligreguleringslov foreslås videreført i kapitel 9 i det samtidig fremsatte forslag til
lov om boligforhold.
Den gældende lejelovs § 106 om huslejenævnets kompetence foreslås opdelt i flere bestemmelser i det samtidig fremsatte forslag til
lov om leje, og der henvises derfor generelt til nævnets kompetence efter lov om leje.
Til nr. 3
Det følger af § 16 i lov om støttede private ungdomsboliger, at reglerne om beboerrepræsentation i kapitel XI i lov om leje gælder
tilsvarende for lejere af enkeltværelser etableret efter lov om støttede private ungdomsboliger.
Det foreslås at ændre § 16
i lov om støttede private ungdomsboliger således, at »kapitel XI« ændres til: »kapitel 23«.
Forslaget er en konsekvensændring som følge af det samtidig fremsatte forslag til lov om leje og lov om boligforhold, hvor
reglerne om beboerrepræsentation i den gældende lejelovs kapitel XI foreslås videreført i kapitel 23 i det samtidig fremsatte
forslag til lov om leje.
Til nr. 4
Det følger af § 17 i lov om støttede private ungdomsboliger, at reglerne om tilbudspligt i kapitel XVI i lov om leje ikke finder
anvendelse for boliger etableret efter lov om støttede private ungdomsboliger.
Det foreslås at ændre § 17
i lov om støttede private ungdomsboliger således, at »kapitel XVI« ændres til: »kapitel 24«.
Forslaget er en konsekvensændring som følge af det samtidig fremsatte forslag til lov om leje og lov om boligforhold, hvor
reglerne om tilbudspligt i den gældende lejelovs kapitel XVI foreslås videreført i kapitel 24 i det samtidig fremsatte forslag til
lov om leje.
Det følger af friplejeboliglovens § 34, stk. 1, at forholdet mellem friplejeboligleverandøren (udlejeren) og lejeren vedrørende
boligen reguleres for friplejeboliger, hvortil der ydes eller har været ydet offentlig støtte, af lov om leje, med undtagelse af
kapitel I, § 4, stk. 4-7, kapitel IV, § 33, stk. 4, § 34, § 37, stk. 4, § 46 c, stk. 2, § 46 j, stk. 3, kapitel VIII og VIII A, §§
58-61, § 62 a, kapitel X A, § 66, stk. 1, litra a, §§ 69- 74 a, § 83, stk. 2, § 98, stk. 1 og 2, kapitel XVI, § 106 og kapitel
XIX.
Det foreslås at ændre friplejeboliglovens § 34, stk. 1,
således at »kapitel I, § 4, stk. 4-7, kapitel IV, § 33, stk. 4, § 34, § 37, stk. 4, § 46 c, stk. 2, § 46 j, stk. 3, kapitel VIII
og VIII A, §§ 58-61, § 62 a, kapitel X A, § 66, stk. 1, litra a, §§ 69-74 a, § 83, stk. 2, § 98, stk. 1 og 2, kapitel XVI, § 106
og kapitel XIX« ændres til: »§§ 1-3, § 11, stk. 2-4, kapitel 4, kapitel 5, § 58, stk. 3, §§ 59-64, § 72, stk. 5, § 82, § 84, stk.
2, § 87, § 92, §§ 111-112, §§ 114-115, §§ 116-118, § 126, stk. 1, §§ 127-130, §§ 132-134, § 135, § 145, §§ 157-162, § 171, stk. 2,
§ 187, stk. 1 og 2, kapitel 24, og kapitel 26 samt § 58 i lov om boligforhold«.
Forslaget er en konsekvensændring som følge af det samtidig fremsatte forslag til lov om leje og lov om boligforhold. De opremsede
bestemmelser omhandler bl.a. krav om skriftlighed, indgåelse af aftalen, digital kommunikation, anvendelse af blanketter, forbud
mod dusør samt beskyttelse af lejers rettigheder i forhold til udlejerens kreditorer.
Til nr. 2
Det følger af friplejeboliglovens § 34, stk. 2, at forholdet mellem friplejeboligleverandøren (udlejeren) og lejeren vedrørende
boligen reguleres for friplejeboliger, hvortil der ydes eller har været ydet offentlig støtte, af lov om leje, med undtagelse af
§§ 1-3, § 11, stk. 2-4, kapitel 4, kapitel 5, § 58, stk. 3, §§ 59-64, § 72, stk. 5, § 82, § 84, stk. 2, § 87, § 92, §§ 111-112, §§
114-115, §§ 116-118, § 126, stk. 1, §§ 127-130, §§ 132-134, § 135, § 145, §§ 157-162, § 171, stk. 2, § 187, stk. 1 og 2, kapitel
24, og kapitel 26 samt § 58 i lov om boligforhold.
Det foreslås at ændre friplejeboliglovens § 34, stk. 2,
således at »kapitel I, § 4, stk. 4-7, kapitel IV, § 33, stk. 4, § 34, § 37, stk. 4, § 46 c, stk. 2, § 46 j, stk. 3, § 47, §§
49-53, kapitel VIII A, §§ 59 a-59 e, § 62 a, kapitel X A, § 66, stk. 1, litra a, §§ 69-74 a, § 98, stk. 1 og 2, kapitel XVI, § 106
og kapitel XIX« ændres til: »§§ 1-3, § 11, stk. 2-4, § 42, § 44, stk. 5, § 45, § 46, stk. 1 og 2, § 47, stk. 3, 3. pkt., §§ 48-51,
§ 53, kapitel 5, § 58, stk. 3, §§ 59-64, § 72, stk. 5, § 82, § 84, stk. 2, § 87, § 92, §§ 111-112, §§ 114-118, §§ 132-133, § 145,
§§ 157-162, § 187, stk. 1 og 2, kapitel 24 og kapitel 26«.
Forslaget er en konsekvensændring som følge af det samtidig fremsatte forslag til lov om leje og lov om boligforhold. De opremsede
bestemmelser omhandler bl.a. krav om skriftlighed, indgåelse af aftalen, digital kommunikation, anvendelse af blanketter, forbud
mod dusør samt beskyttelse af lejers rettigheder i forhold til udlejerens kreditorer.
Til nr. 3
Det følger af friplejeboliglovens § 35, at friplejeboliger kun kan udlejes til personer, der er visiteret til en plejebolig eller
lignende boligform af kommunen. Uanset lejelovens § 6 forpligter lejeren sig til at modtage tilbud af friplejeboligleverandøren
efter lov om social service, herunder at betale for serviceydelser omfattet af kapitel 16 i lov om social service
Det foreslås at ændre friplejeboliglovens § 35, stk. 2,
således, at »§ 6« ændres til: »§ 15«.
Forslaget er en konsekvensændring som følge af det samtidig fremsatte forslag til lov om leje og lov om boligforhold, hvor § 6 i
den gældende lejelov om forbud mod dusør foreslås videreført i § 15 i det samtidig fremsatte forslag til ny lov om leje.
Til nr. 4
Det følger af friplejeboliglovens § 39, at lejerens ret til installation efter § 29 i lov om leje ikke gælder, hvis
friplejeboligleverandøren godtgør, at installationen vil gøre boligen uegnet til den forudsatte brug.
Det foreslås at ændre friplejeboliglovens § 39
således, at »§ 29« ændres til: »§§ 142 og 143«.
Forslaget er en konsekvensændring som følge af det samtidig fremsatte forslag til lov om leje og lov om boligforhold, hvor § 29 i
den gældende lejelov om lejerens ret til at foretage sædvanlige installationer i det lejede og installation af radio- og
fjernsynsantenne på ejendommen foreslås videreført i §§ 142 og 143 i det samtidig fremsatte forslag til lov om leje.
Til nr. 5
Friplejeboliglovens § 48 vedrører lejeforhøjelse. Det følger af friplejeboliglovens § 48, stk. 3, at friplejeboligleverandørens
udgifter til levering af ydelser i henhold til lejelovens kapitel VII og VII B, der på grund af dennes forsømmelse ikke kan
opkræves efter de nævnte kapitler, ikke kan indeholdes i lejen.
Det foreslås at ændre friplejeboliglovens § 48, stk. 3,
således, at »lejelovens kapitel VII og VII B« ændres til: »§§ 65-81 i lov om leje og §§ 19 og 102 i lov om boligforhold«.
Forslaget er en konsekvensændring som følge af det samtidig fremsatte forslag til lov om leje og lov om boligforhold, hvor
reglerne i kapitel VII i den gældende lejelov om betaling for temperaturregulering, vand og el foreslås videreført i §§ 65-81 i
det samtidig fremsatte forslag til lov om leje og §§ 19 og 102 i det samtidig fremsatte forslag til lov om boligforhold.
Den gældende lejelovs kapitel VII B om udgifter til vand, er ophævet ved lov nr. 310 af 30. marts 2015.
Til nr. 6
Det følger af friplejeboliglovens § 51, stk. 1, at udgifter som følge af ændret varmefordeling efter § 37, stk. 2 og 3, i lov om
leje og udgifter som følge af overgang til betaling for vand efter forbrugsmålere efter § 46 j, stk. 1, i lov om leje betragtes
som forbedringer.
Det foreslås at ændre friplejeboliglovens § 51, stk. 1,
således, at »§ 37, stk. 2 og 3, i lov om leje« ændres til: »§ 72, stk. 2 og 4, i lov om leje«, og »efter § 46 j, stk. 1, i lov om
leje« udgår.
Forslaget er en konsekvensændring som følge af det samtidig fremsatte forslag til lov om leje og lov om boligforhold, hvor den
gældende lejelovs § 37, stk. 2 og 3, om regnskabet for forbrugsudgifter foreslås videreført i § 72, stk. 2 og 4, i det samtidig
fremsatte forslag til lov om leje.
Den gældende lejelovs § 46 j om udgifter til vand er ophævet ved lov nr. 310 af 30. marts 2015.
Til nr. 7
Det følger af friplejeboliglovens § 51, stk. 3, at såfremt friplejeboligleverandøren efter aftale med lejeren i henhold til
kapitel VII A i lov om leje har etableret eller forbedret ejendommens programforsyning eller forsyning med adgang til elektroniske
kommunikationstjenester, kan friplejeboligleverandøren forlange, at lejeren godtgør friplejeboligleverandøren de etablerings- og
forbedringsudgifter, der med rimelighed er afholdt.
Det foreslås at ændre friplejeboliglovens § 51, stk. 3, 1. pkt.,
således at »kapitel VII A« ændres til: »kapitel 8«.
Forslaget er en konsekvensændring som følge af det samtidig fremsatte forslag til lov om leje og lov om boligforhold, hvor kapitel
VII A i den gældende lejelov om lejerens betaling til fællesantenne og adgang til elektroniske kommunikationstjenester m.v.
foreslås videreført i kapitel 8 i det samtidig fremsatte forslag til lov om leje.
Til nr. 8
Det følger af friplejeboliglovens § 52, at såfremt lejeren dør uden at efterlade sig en ægtefælle eller andre, som lejeren har
haft fælles husstand med, som anført i § 75, stk. 2, i lov om leje, kan opsigelsen ske med 1 måneds varsel
Det foreslås at ændre friplejeboliglovens § 52,
således at »§ 75, stk. 2« ændres til: »§ 163, stk. 2«.
Forslaget er en konsekvensændring som følge af det samtidig fremsatte forslag til lov om leje og lov om boligforhold, hvor § 75,
stk. 2, i den gældende lejelov om husstandsmedlemmers ret til at fortsætte lejeforholdet efter lejeren foreslås videreført i §
163, stk. 2, i det samtidig fremsatte forslag til lov om leje.
Til nr. 9
Det følger af friplejeboliglovens § 53, at for friplejeboliger finder § 83, stk. 2, i lov om leje tilsvarende anvendelse. Reglen i
lejelovens § 83, stk. 2, omhandler opsigelse af lejeforhold om plejeboliger, hvor lejeren samtidig med opsigelsen skal anvises en
anden og passende bolig.
Det foreslås at ændre friplejeboliglovens § 53,
således at »§ 83, stk. 2« ændres til: »§ 171, stk. 2«.
Forslaget er en konsekvensændring som følge af det samtidig fremsatte forslag til lov om leje og lov om boligforhold, hvor § 83,
stk. 2, i den gældende lejelov om opsigelse af lejeforhold om plejeboliger foreslås videreført i § 171, stk. 2, i det samtidig
fremsatte forslag til lov om leje.
Til nr. 10
Det følger af friplejeboliglovens § 54, stk. 1, at friplejeboligleverandøren kan hæve lejeaftalen efter § 93 i lov om leje eller
opsige lejeaftalen efter § 83 i lov om leje, hvis lejeren ikke vil modtage den hjælp, som kommunalbestyrelsen har truffet
afgørelse om, at den pågældende skal tilbydes af friplejeboligleverandøren.
Det foreslås at ændre friplejeboliglovens § 54, stk. 1,
således at »§ 93« ændres til: »§ 182«, og »§ 83« ændres til: »§ 171«.
Forslaget er en konsekvensændring som følge af det samtidig fremsatte forslag til lov om leje og lov om boligforhold, hvor § 93 i
den gældende lejelov om udlejerens ret til at ophæve lejeforholdet foreslås videreført i § 182 i det samtidig fremsatte forslag
til lov om leje, og § 83 i den gældende lejelov om udlejerens opsigelse af lejeforholdet foreslås videreført i § 171 i det
samtidig fremsatte forslag til lov om leje.
Til nr. 11
Det følger af friplejeboliglovens § 54, stk. 3, at ophævelse af et lejeforhold efter § 93, stk. 1, i lov om leje kun kan ske, når
lejeren samtidig anvises en anden og passende bolig.
Det foreslås at ændre friplejeboliglovens § 54, stk. 3,
således at »§ 93, stk. 1« ændres til: »§ 182, stk. 1«.
Forslaget er en konsekvensændring som følge af det samtidig fremsatte forslag til lov om leje og lov om boligforhold, hvor § 93,
stk. 1, i den gældende lejelov om udlejerens ret til at hæve lejeforholdet foreslås videreført i § 182, stk. 1, i det samtidig
fremsatte forslag til lov om leje.
Til nr. 12
Det følger af friplejeboliglovens § 55, at lejer kan hæve lejemålet efter § 12 i lov om leje, hvis friplejeboligleverandørens
certifikation er tilbagekaldt på grund af misligholdelse af levering af service og pleje.
Det foreslås at ændre friplejeboliglovens § 55,
således at »§ 12« ændres til: »§ 96«.
Forslaget er en konsekvensændring som følge af det samtidig fremsatte forslag til lov om leje og lov om boligforhold, hvor § 12 i
den gældende lejelov om mangler ved det lejede foreslås videreført i § 96 i det samtidig fremsatte forslag til lov om leje.
Til nr. 13
Det følger af friplejeboliglovens § 58, at huslejenævnet træffer afgørelse i de i bestemmelsen opremsede tvister efter reglerne i
kapitel VI i lov om midlertidig regulering af boligforholdene.
Det foreslås at ændre friplejeboliglovens § 58
således, at »kapitel VI i lov om midlertidig regulering af boligforholdene« ændres til: »kapitel 9 i lov om boligforhold«.
Forslaget er en konsekvensændring som følge af de samtidig fremsatte forslag til lov om leje og lov om boligforhold, hvor reglerne
om huslejenævn i kapitel VI i den gældende boligreguleringslov foreslås videreført i kapitel 9 i det samtidig fremsatte forslag
til lov om boligforhold.
Til nr. 14
Det følger af friplejeboliglovens § 58, nr. 1, at huslejenævnet træffer afgørelse i tvister om fastsættelse af lejen efter § 42 og
§ 47 b og lejeregulering efter §§ 48-50 eller efter §§ 47 a, 48, 58, 59, 60 og 61 i lov om leje.
Det foreslås at ændre friplejeboliglovens § 58, nr. 1
, således at »§§ 47 a, 48, 58, 59, 60 og 61 i lov om leje« ændres til: »§§ 43, 44 og 128-130 i lov om leje«.
Forslaget er en konsekvensændring som følge af de samtidig fremsatte forslag til lov om leje og lov om boligforhold , hvor
reglerne i den gældende lejelovs §§ 47 a, 48, 58, 59, 60 og 61 foreslås videreført i §§ 43, 44 og 128-130 i det samtidig fremsatte
forslag til lov om leje.
Til nr. 15
Det følger af friplejeboliglovens § 58, nr. 3, at huslejenævnet træffer afgørelse i tvister om varsling af iværksættelsen efter §
55 i lov om leje i forbindelse med gennemførelse af forbedringer i det lejede og om lejeforhøjelse efter § 51, stk. 2.
Det foreslås at ændre friplejeboliglovens § 58, nr. 3,
således at »§ 55« ændres til: »§ 103«.
Forslaget er en konsekvensændring som følge af de samtidig fremsatte forslag til lov om leje og lov om boligforhold, hvor § 55 i
den gældende lejelov foreslås videreført i § 103 i det samtidig fremsatte forslag til lov om leje.
Til nr. 16
Det følger af friplejeboliglovens § 58, nr. 6, at huslejenævnet træffer afgørelse i tvister om lejernes betaling for varme og
lign. efter kapitel VII i lov om leje, herunder uenighed om acontobidrag og om udførelse af arbejder omfattet af § 46 a, stk. 2, i
lov om leje, antennebidrag og betaling for adgang til elektroniske kommunikationstjenester efter kapitel VII A i lov om leje og om
betaling for vand m.v. efter kapitel VII B i lov om leje, herunder tilfælde, hvor friplejeboligleverandøren modsætter sig
installation af vandmålere efter § 46 j, stk. 5, i lov om leje.
Det foreslås at ændre friplejeboliglovens § 58, nr. 6
, således at »kapitel VII i lov om leje, herunder uenighed om acontobidrag og om udførelse af arbejder omfattet af § 46 a, stk. 2,
i lov om leje, antennebidrag og betaling for adgang til elektroniske kommunikationstjenester efter kapitel VII A i lov om leje og
om betaling for vand m.v. efter kapitel VII B i lov om leje, herunder tilfælde, hvor friplejeboligleverandøren modsætter sig
installation af vandmålere efter § 46 j, stk. 5, i lov om leje« ændres til: »§§ 65-81 og 83 i lov om leje og §§ 19 og 102 i lov om
boligforhold, herunder uenighed om acontobidrag, antennebidrag og betaling for adgang til elektroniske kommunikationstjenester
efter kapitel 8 i lov om leje.«.
Forslaget er en konsekvensændring som følge af de samtidig fremsatte forslag til lov om leje og lov om boligforhold, hvor kapitel
VII i den gældende lejelov om betaling for temperaturregulering, vand og el foreslås videreført i §§ 65-81 og 83 i det samtidig
fremsatte forslag til ny lov om leje og §§ 19 og 102 i det samtidig fremsatte forslag til lov om boligforhold, mens reglerne i den
gældende lejelovs kapitel VII A om lejerens betaling til fællesantenne og adgang til elektroniske kommunikationstjenester m.v.
foreslås videreført i kapitel 8 i det samtidig fremsatte forslag til ny lov om leje.
Den gældende lejelovs kapitel VII B om udgifter til vand mv., herunder bestemmelsen i § 46 j, stk. 5, er ophævet ved lov nr. 310
af 30. marts 2015. Den gældende lejelovs § 46 a, stk. 2, hvorefter beboerrepræsentanterne eller et flertal af lejerne har ret til
at foreslå gennemførelse af arbejder, der er angivet i en energiplan, foreslås ikke videreført i det samtidig fremsatte forslag
til lov om leje.
Til nr. 17
Det følger af friplejeboliglovens § 58, nr. 7, at huslejenævnet træffer afgørelse i tvister om lejerens ret til at installere
hjælpemidler efter § 29, stk. 9, i lov om leje og om deposita efter samme lovs § 29, stk. 4 og 5, og tvister om, hvorvidt en
aftale i henhold til § 66 a i lov om leje om forbedringsarbejder er åbenbart urimelig.
Det foreslås at ændre friplejeboliglovens § 58, nr. 7
, således at »§ 29, stk. 9, i lov om leje og om deposita efter samme lovs § 29, stk. 4 og 5, og tvister om, hvorvidt en aftale i
henhold til § 66 a i lov om leje« ændres til: »§ 142 stk. 2, i lov om leje og om deposita efter samme lovs § 143, stk. 3 og 4, og
tvister om, hvorvidt en aftale i henhold til § 138 i lov om leje«.
Forslaget er en konsekvensændring som følge af de samtidig fremsatte forslag til lov om leje og lov om boligforhold, hvor den
gældende lejelovs § 29, stk. 9, foreslås videreført i § 142 stk. 2, i det samtidig fremsatte forslag til lov om leje, mens den
gældende lejelovs § 29, stk. 4 og 5, foreslås videreført i § 143, stk. 3 og 4, i det samtidig fremsatte forslag til ny lov om
leje. Endelig foreslås den gældende lejelovs § 66 a videreført i § 138 i det samtidig fremsatte forslag til lov om leje
Til nr. 18
Det følger af friplejeboliglovens § 58, nr. 8, at huslejenævnet træffer afgørelse i tvister om en lejers tilsidesættelse af god
skik og orden efter §§ 79 a-79 c i lov om leje, som indbringes for huslejenævnet efter samme lovs § 79 c, 1. pkt.
Det foreslås at ændre friplejeboliglovens § 58, nr. 8
, således at »§§ 79 a-79 c i lov om leje, som indbringes for huslejenævnet efter samme lovs § 79 c, 1. pkt.« ændres til: »kapitel
18 i lov om leje, som indbringes for huslejenævnet efter samme lovs § 155.«.
Forslaget er en konsekvensændring som følge af de samtidig fremsatte forslag til lov om leje og lov om boligforhold, hvor reglerne
om lejerens tilsidesættelse af god skik og orden foreslås videreført i kapitel 18 i det samtidig fremsatte forslag til lejelov.
Til nr. 19
Friplejeboliglovens § 60 omhandler omdannelse af eksisterende lejeboliger til friplejeboliger. Det følger af friplejeboliglovens §
60, stk. 3, at i forbindelse med afviklingen af det oprindelige lejeforhold skal friplejeboligleverandøren påse, at der udbetales
godtgørelse til lejere, som har foretaget forbedringsarbejder enten efter § 62 a i lov om leje eller efter § 39 i lov om almene
boliger m.v. I forbindelse med genudlejning af boligen på lejevilkår, der er forenelige med denne lov, kan
friplejeboligleverandøren beregne en forbedringsforhøjelse, jf. § 48, stk. 4, for den del af arbejderne, som
friplejeboligleverandøren har betalt godtgørelse for efter § 62 a i lov om leje eller § 39 i lov om almene boliger m.v.
Det foreslås at ændre friplejeboliglovens § 60, stk. 3, 1. og 2. pkt.,
således at »§ 62 a« ændres til: »§ 145«.
Forslaget er en konsekvensændring som følge af de samtidig fremsatte forslag til lov om leje og lov om boligforhold, hvor den
gældende lejelovs § 62 a om lejerens ret til at udføre nærmere fastsatte forbedringsarbejder i lejligheden foreslås videreført i §
145 i det samtidig fremsatte forslag til lov om leje.
Til nr. 20
Det følger af friplejeboliglovens § 61, 1. pkt., at for udlejningsejendomme, som er omfattet af bindingspligten i kapitel X A om
konto for forbedringer i Grundejernes Investeringsfond i lov om leje, eller som er omfattet af kapitel III om vedligeholdelse og
opretning i lov om midlertidig regulering af boligforholdene, ophører bindingspligten ved omdannelse til friplejeboliger, og de
bundne midler frigives
Det foreslås at ændre friplejeboliglovens § 61, 1. pkt.,
således at »kapitel X A om konto for forbedringer i Grundejernes Investeringsfond i lov om leje, eller som er omfattet af kapitel
III om vedligeholdelse og opretning i lov om midlertidig regulering af boligforholdene« ændres til: »§ 120 i lov om leje om konto
for udvendig vedligeholdelse i Grundejernes Investeringsfond«.
Forslaget er en konsekvensændring som følge af de samtidig fremsatte forslag til lov om leje og lov om boligforhold, hvor reglen i
kapitel III i den gældende boligreguleringslov om den bindingspligtige vedligeholdelseskonto i Grundejernes Investeringsfond
foreslås videreført i § 120 i det samtidig fremsatte forslag til lov om leje.
Bestemmelsen omhandler bindingspligtige midler for ejendommen i Grundejernes Investeringsfond, og den foreslåede ændring henviser
derfor alene til bestemmelsen i § 120 i det samtidig fremsatte forslag til ny lov om leje om den bindingspligtige
vedligeholdelseskonto. Den gældende lejelovs kapitel X A om konto for forbedringer i Grundejernes Investeringsfond er ophævet ved
lov nr. 310 af 30. marts 2015.
Til nr. 21
Det følger af friplejeboliglovens § 62, at de regler om arealberegning, som transport-, bygnings- og boligministeren fastsætter i
medfør af § 115 a i lov om leje, gælder tilsvarende for friplejeboliger.
Det foreslås at ændre friplejeboliglovens § 62
således, at »§ 115 a« ændres til: »§ 206«.
Forslaget er en konsekvensændring som følge af de samtidig fremsatte forslag til ny lov om leje og lov om boligforhold, hvor den
gældende lejelovs § 115 a foreslås videreført i § 206 i det samtidig fremsatte forslag til lov om leje.
Det følger af andelsboliglovens § 2, stk. 2, at en andelsboligforening ikke gyldigt kan indgå aftale om erhvervelse af en ejendom,
der inden for de seneste 5 år har været ejet af en andelsboligforening, et boligaktieselskab eller et boliganpartsselskab.
Bestemmelsens 4. pkt. fastslår, at reglerne om tilbudspligt i kapitel XVI i lov om leje ikke gælder for ejendomme, der inden for
de seneste 5 år har været ejet af en andelsboligforening, et boligaktieselskab eller et boliganpartsselskab.
Det foreslås at ændre andelsboliglovens § 2, stk. 2, 4. pkt.,
således at »kapitel XVI« ændres til: »kapitel 24«.
Forslaget er en konsekvensændring som følge af de samtidig fremsatte forslag til lov om leje og lov om boligforhold, hvor reglerne
om tilbudspligt i den gældende lejelov foreslås videreført i kapitel 24 i det samtidig fremsatte forslag til lov om leje.
Til nr. 2
Det følger af andelsboliglovens § 3, stk. 1, at den, der overdrager en ejendom til en andelsboligforening, skal inden aftalens
indgåelse give sædvanlige oplysninger om ejendommen, herunder ejendommens driftsudgifter, lejeforhold og saldi på de forskellige
konti, som ejeren skal føre i henhold til lov om leje og lov om midlertidig regulering af boligforholdene.
Det foreslås at ændre andelsboliglovens § 3, stk. 1,
således at »og lov om midlertidig regulering af boligforholdene« udgår.
Forslaget er en konsekvensændring som følge af de samtidig fremsatte forslag til lov om leje og lov om boligforhold, hvor reglerne
om de forskellige konti for ejendommen, som ejeren skal føre, foreslås videreført i det samtidig fremsatte forslag til lov om
leje.
Til nr. 3
Det følger af andelsboliglovens § 3, stk. 2, at såfremt overdragelsen sker efter reglerne om tilbudspligt i lov om leje, skal
oplysningerne gives senest samtidig med tilbuddet. Den i lejelovens § 103, stk. 1, nævnte acceptfrist på mindst 10 uger løber fra
det tidspunkt, hvor lejerne har modtaget oplysningerne.
Det foreslås at ændre andelsboliglovens § 3, stk. 2,
således at »§ 103, stk. 1« ændres til: »199, stk. 1«.
Forslaget er en konsekvensændring som følge af de samtidig fremsatte forslag til lov om leje og lov om boligforhold, hvor reglen i
den gældende lejelovs § 103, stk. 1, om opfyldelse af tidbudspligten foreslås videreført i § 199, stk. 1, i det samtidig fremsatte
forslag til lov om leje.
Til nr. 4
Det følger af andelsboliglovens § 4, stk. 9, at uenighed om fastsættelse af leje og om betaling af forudbetalt leje og depositum
afgøres af huslejenævnet, jf. reglerne i lov om midlertidig regulering af boligforholdene.
Det foreslås at ændre andelsboliglovens § 4, stk. 9,
således at »lov om midlertidig regulering af boligforholdene« ændres til: »lov om boligforhold«.
Forslaget er en konsekvensændring som følge af de samtidig fremsatte forslag til lov om leje og lov om boligforhold, hvor reglerne
om huslejenævn i den gældende boligreguleringslov foreslås videreført i det samtidig fremsatte forslag til lov om boligforhold.
Det følger af ejendomsvurderingslovens § 7, stk. 3, at kompensation efter stk. 1 behandles i henhold til § 52 i lov om leje og
erhvervslejelovens § 12 som de oprindelig beregnede skatter, som kompensationen er beregnet på grundlag af.
Det foreslås at ændre ejendomsvurderingslovens § 75, stk. 3,
således at »§ 52« ændres til: »§ 48«.
Forslaget er en konsekvensændring som følge af de samtidig fremsatte forslag til lov om leje og lov om boligforhold, hvor den
gældende lejelovs § 52 om lejenedsættelse som følge af bortfald eller nedsættelse af skatter, afgifter eller bidrag foreslås
videreført i § 48 i det samtidig fremsatte forslag til lov om leje.
Det følger af § 14 G, stk. 1, i ligningsloven, at ejeren af en udlejningsejendom ikke skal medregne den del af lejeindtægten, der
svarer til beløb, der skal afsættes efter lejelovens § 63 a eller efter boligreguleringslovens § 18 b, ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst. Det samme gælder for godtgørelser, der efter § 4 i lov om kommunal anvisningsret afsættes på ejendommens
konto i Grundejernes Investeringsfond efter boligreguleringslovens § 18 b.
Det foreslås at ændre ligningslovens § 14 G, stk. 1,
således at »lejelovens § 63 a eller efter boligreguleringslovens § 18 b« ændres til: »§ 120 i lov om leje«, og »§ 4 i lov om
kommunal anvisningsret afsættes på ejendommens konto i Grundejernes Investeringsfond efter boligreguleringslovens § 18 b« ændres
til: »§ 54 i lov om boligforhold afsættes på ejendommens konto i Grundejernes Investeringsfond efter § 120 i lov om leje«.
Forslaget er en konsekvensændring som følge af de samtidig fremsatte forslag til lov om leje og lov om boligforhold, hvor den
gældende boligreguleringslovs § 18 b foreslås videreført i § 120 i det samtidig fremsatte forslag til lov om leje, og § 4 i lov om
kommunal anvisningsret foreslås videreført i § 54 i det samtidig fremsatte forslag til lov om boligforhold.
Lejelovens kapitel X A om konto for forbedringer i Grundejernes Investeringsfond, herunder § 63 a, er ophævet ved lov nr. 310 af
30. marts 2015, og der skal således ikke længere afsættes beløb efter bestemmelsen.
Til nr. 2
Det følger af § 14 G, stk. 2, i ligningsloven, at renter af beløb, der er bundet efter lejelovens § 63 a eller
boligreguleringslovens § 18 b, ikke medregnes ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst.
Det foreslås at ændre ligningslovens § 14 G, stk. 2,
således at »lejelovens § 63 a eller boligreguleringslovens § 18 b« ændres til: »§ 63 a i lov om leje, jf. lovbekendtgørelse nr.
963 af 11. august 2010 med senere ændringer, jf. § 212 i lov om leje, eller § 120 i lov om leje«.
Forslaget er en konsekvensændring som følge af de samtidig fremsatte forslag til lov om leje og lov om boligforhold, hvor den
gældende boligreguleringslovs § 18 b foreslås videreført i § 120 i det samtidig fremsatte forslag til lov om leje.
Lejelovens kapitel X A om konto for forbedringer i Grundejernes Investeringsfond, herunder § 63 a, er ophævet ved lov nr. 310 af
30. marts 2015. Der består dog stadig en konto for forbedringer for nogle ejendomme, og der henvises derfor til reglerne herom i
lovbekendtgørelse nr. 963 af 11. august 2010 med senere ændringer, jf. § 212 i lov om leje.
Til nr. 3
Det følger af § 14 G, stk. 3, i ligningsloven, at beløb til vedligeholdelse og forbedring af ejendommen, som fradrages i den
årlige indbetaling til ejendommens konto i Grundejernes Investeringsfond efter boligreguleringslovens § 22 a, stk. 2, og udgifter,
der afholdes af beløb, der udbetales af kontoen efter lejelovens § 63 e eller boligreguleringslovens § 22 b, kan ikke fradrages
ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst eller medregnes ved opgørelsen af grundlaget for skattemæssige afskrivninger og til
anskaffelsessummen ved opgørelse af skattepligtig fortjeneste ved afståelse af ejendommen. Udgifter til vedligeholdelse og
forbedring af ejendommen anses for fortrinsvis at være afholdt af de beløb, der er nævnt i 1. pkt.
Det foreslås at ændre ligningslovens § 14 G, stk. 3, 1. pkt.,
således at »boligreguleringslovens § 22 a, stk. 2, og udgifter, der afholdes af beløb, der udbetales af kontoen efter lejelovens §
63 e eller boligreguleringslovens § 22 b« ændres til: »§ 60, stk. 2, i lov om boligforhold, og udgifter, der afholdes af beløb,
der udbetales af kontoen efter § 63 e i lov om leje, jf. lovbekendtgørelse nr. 963 af 11. august 2010 med senere ændringer, jf. §
212 i lov om leje, eller § 122 i lov om leje«.
Forslaget er en konsekvensændring som følge af de samtidig fremsatte forslag til lov om leje og lov om boligforhold, hvor den
gældende boligreguleringslovs § 22 a, stk. 2, om fradrag af beløb i den årlige indbetaling til den bindingspligtige
vedligeholdelseskonto i Grundejernes Investeringsfond foreslås videreført i § 60, stk. 2, i det samtidig fremsatte forslag til lov
om boligforhold, og den gældende boligreguleringslovs § 22 b foreslås videreført i § 122 i det samtidig fremsatte forslag til lov
om leje.
Lejelovens kapitel X A om konto for forbedringer i Grundejernes Investeringsfond, herunder § 63 e, er ophævet ved lov nr. 310 af
30. marts 2015. Der består dog stadig en konto for forbedringer for nogle ejendomme, og der henvises derfor til reglerne herom i
tidligere lovbekendtgørelse nr. 963 af 11. august 2010 med senere ændringer, jf. § 212 i lov om leje.
Til nr. 4
Det følger af § 14 G, stk. 5, 2. pkt., i ligningsloven, at beløb, der udbetales efter lejelovens § 63 f eller
boligreguleringslovens § 22 e, medregnes i ejerens skattepligtige indkomst i det indkomstår, hvori beløbet kan kræves udbetalt.
Det foreslås at ændre ligningslovens § 14 G, stk. 5, 2. pkt.,
således at »lejelovens § 63 f eller boligreguleringslovens § 22 e« ændres til: »§ 63 f i lov om leje, jf. lovbekendtgørelse nr.
963 af 11. august 2010 med senere ændringer, jf. § 212 i lov om leje, eller § 63 i lov om boligforhold«.
Forslaget er en konsekvensændring som følge af de samtidig fremsatte forslag til lov om leje og lov om boligforhold, hvor den
gældende boligreguleringslovs § 22 e om de tilfælde, hvor ejendommen ikke længere omfattes af den bindingspligtige
vedligeholdelseskonto, foreslås videreført i § 63 i det samtidig fremsatte forslag til lov om boligforhold.
Lejelovens kapitel X A om konto for forbedringer i Grundejernes Investeringsfond, herunder § 63 f, er ophævet ved lov nr. 310 af
30. marts 2015. Der består dog stadig en konto for forbedringer for nogle ejendomme, og der henvises derfor til reglerne herom i
tidligere lovbekendtgørelse nr. 963 af 11. august 2010 med senere ændringer, jf. § 212 i lov om leje.
Til nr. 5
Det følger af § 14 G, stk. 6, i ligningsloven, at skatteministeren kan bestemme, at der for ejendomme, der er omfattet af
lejelovens § 63 a eller boligreguleringslovens § 18 b, føres en særlig konto over beløb, der anvendes til ejendommens
vedligeholdelse og forbedring, og over de beløb, der er nævnt i stk. 3 og 5.
Det foreslås at ændre ligningslovens § 14 G, stk. 6,
således at »lejelovens § 63 a eller boligreguleringslovens § 18 b« ændres til: »§ 63 a i lov om leje, jf. lovbekendtgørelse nr.
963 af 11. august 2010 med senere ændringer, jf. § 212 i lov om leje, eller § 120 i lov om leje«.
Forslaget er en konsekvensændring som følge af de samtidig fremsatte forslag til lov om leje og lov om boligforhold, hvor den
gældende boligreguleringslovs § 18 b foreslås videreført i § 120 i det samtidig fremsatte forslag til lov om leje.
Lejelovens kapitel X A om konto for forbedringer i Grundejernes Investeringsfond, herunder § 63 a, er ophævet ved lov nr. 310 af
30. marts 2015. Der består dog stadig en konto for forbedringer for nogle ejendomme, og der henvises derfor til reglerne herom i
tidligere lovbekendtgørelse nr. 963 af 11. august 2010 med senere ændringer, jf. § 212 i lov om leje.
Til nr. 6
Det følger af § 14 G, stk. 7, 1. pkt., i ligningsloven, at skatteministeren kan fastsætte bestemmelser om, at Grundejernes
Investeringsfond skal give skattemyndighederne underretning om ind- og udbetalinger af beløb på ejendommens konto efter lejelovens
§ 63 a og boligreguleringslovens § 18 b samt om kontoens indestående.
Det foreslås at ændre ligningslovens § 14 G, stk. 7, 1. pkt.,
således at »lejelovens § 63 a og boligreguleringslovens § 18 b« ændres til: »§ 63 a i lov om leje, jf. lovbekendtgørelse nr. 963
af 11. august 2010 med senere ændringer, jf. § 212 i lov om leje, og § 120 i lov om leje«.
Forslaget er en konsekvensændring som følge af de samtidig fremsatte forslag til lov om leje og lov om boligforhold, hvor den
gældende boligreguleringslovs § 18 b foreslås videreført i § 120 i det samtidig fremsatte forslag til lov om leje.
Lejelovens kapitel X A om konto for forbedringer i Grundejernes Investeringsfond, herunder § 63 a, er ophævet ved lov nr. 310 af
30. marts 2015. Der består dog stadig en konto for forbedringer for nogle ejendomme, og der henvises derfor til reglerne herom i
tidligere lovbekendtgørelse nr. 963 af 11. august 2010 med senere ændringer, jf. § 212 i lov om leje.
Det fremgår af § 2 i lov om Familieretshuset (Familieretshusloven), at Familieretshuset behandler sager i det omfang, det følger
af de i bestemmelsen opregnede love og bestemmelser m.v.
Sager nævnt i § 2, nr. 1-11, i Familieretshusloven er omfattet af det nye familieretlige system. Det drejer sig navnlig om sager
omfattet af forældreansvarsloven, ægteskabsloven og børnebidragsloven. Disse sager visiteres efter lovens § 4, stk. 1, til videre
behandling efter bestemmelserne i lovens §§ 5-7, der inddeler sagerne i tre kategorier: Enkle sager, mindre enkle sager og
komplekse sager efter forældreansvarsloven. Familieretshusloven finder fuldt ud anvendelse på disse sager, idet lovens kapitel
8-10 dog indeholder særregler om behandlingen af sager inden for hver af de tre sagskategorier.
Sager omfattet af lovens § 2, nr. 12-18, er ikke omfattet af det nye familieretlige system. Det drejer sig navnlig om sager om
værgemål og adoption. Efter lovens § 4, stk. 1, 3. pkt., finder lovens § 8 anvendelse på disse sager. Det følger af lovens § 8, at
disse sager behandles og afgøres efter bestemmelserne i den lovgivning, der gælder for sagen. Det følger videre af § 8, at
herudover finder kapitel 3 i Familieretshusloven, der indeholder enkelte generelle sagsbehandlingsregler, anvendelse ved
behandlingen af sådanne sager.
Det foreslås, at lade det fremgå af Familieretshusloven, at lovens anvendelsesområde også omfatter de sager, som Familieretshuset
hidtil har behandlet efter lejelovgivningen. Det drejer sig om tilladelse til, at den ægtefælle, der er lejer af familiens bolig
eller af et lejemål, som ægtefællernes virksomhed eller den anden ægtefælles virksomhed drives fra, kan få Familieretshusets
tilladelse til at opsige eller fremleje lejemålet, selvom den anden ægtefælle ikke har givet samtykke hertil.
Bestemmelserne herom findes i §§ 72 og 81 i den gældende lejelov. Ved det samtidig fremsatte forslag til lov om leje foreslås
videreført §§ 72 og 81 som §§ 161 og 170.
Forslaget gennemføres ved, at der i § 2 i Familieretshusloven som nr. 19-21 indsættes henvisninger til §§ 161 og 170 i det
samtidig fremsatte forslag til lov om leje.
Forslaget er en lovfæstelse af den gældende retstilstand. Der henvises til de foreslåede bestemmelser i §§ 161 og 170 i det
samtidig fremsatte forslag til lov om leje og bemærkningerne til disse bestemmelser.
Erhvervslejelovens § 31 omhandler tilfælde, hvor udlejeren har forbedret det lejede.
Det følger af § 31, stk. 1, at såfremt udlejeren har forbedret det lejede, kan udlejeren forlange lejen forhøjet med et beløb, der
modsvarer forøgelsen af det lejedes brugsværdi. Ved vurdering af den forøgede brugsværdi ses der bort fra forbedringer, der er
gennemført efter § 46 a, stk. 3, i lov om leje. Det følger endvidere af § 31, stk. 4, at såfremt en udlejer har gennemført
arbejder efter § 46 a, stk. 3, i lov om leje, kan udlejeren forlange en lejeforhøjelse, der giver en passende forrentning af den
udgift, der med rimelighed er afholdt, samt dækker afskrivning og sædvanlige udgifter til vedligeholdelse, administration,
forsikring og lignende.
Det foreslås at ændre erhvervslejelovens § 31. stk. 1, 2. pkt.,
og § 31, stk. 4,
således at »§ 46 a, stk. 3« ændres til: »§ 146«.
Forslaget er en konsekvensændring som følge af de samtidig fremsatte forslag til lov om leje og lov om boligforhold, hvor reglen i
den gældende lejelovs § 46 a, stk. 3, foreslås videreført i § 146 i det samtidig fremsatte forslag til lov om leje.
Til nr. 2
Det følger af erhvervslejelovens § 76, stk. 2, at om boligretten gælder reglerne i kapitel XVIII i lov om leje.
Det foreslås at ændre erhvervslejelovens § 76. stk. 2,
således at »kapitel XVIII i lov om leje« ændres til: »kapitel 10 i lov om boligforhold«.
Forslaget er en konsekvensændring som følge af de samtidig fremsatte forslag til lov om leje og lov om boligforhold, hvor reglerne
om boligretten i den gældende lejelovs kapitel XVIII foreslås videreført i kapitel 10 i det samtidig fremsatte forslag til lov om
boligforhold.
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2022.
Lovforslaget indeholder rettelser af henvisninger til den gældende lejelov, boligreguleringslov, tvungenadministrationslov og lov
om kommunal anvisningsret i øvrig lovgivning, som følge af de samtidig fremsatte forslag til lov om leje og lov om boligforhold.
Lovforslagets ikrafttrædelsestidspunkt følger derfor de samtidig fremsatte forslag til lov om leje og lov om boligforhold.
Det foreslås i stk. 1
, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland.
Det foreslås i stk. 2,
at § 9 ved kongelig anordning kan helt eller delvis sættes i kraft for Grønland med de ændringer, som de grønlandske forhold
tilsiger.
De foreslåede ændringer gælder i det hele ikke for Færøerne og Grønland. Den territoriale anvendelse for de foreslåede ændringer
følger de hovedlove, som ændringerne vedrører, idet det fremgår af de enkelte hovedlove, at de ikke gælder for Færøerne og
Grønland.
Med forslagets stk. 2 foreslås det, at de ændringer af Familieretshuset, der følger af lovforslagets § 9, ved kongelig anordning
helt eller delvis kan sættes i kraft for Grønland med de ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
Der henvises til, at Familieretshusloven efter lovens § 48 ikke gælder for Færøerne og Grønland, men ved kongelig anordning helt
eller delvis kan sættes i kraft for Grønland med de ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.