Ansøgere om projektstøtte til bygge- og anlægsarbejder skal i dag indhente tilbud efter tilbudslovens bestemmelser. Tilbudslovens
regler er i dag til hinder for, at mulighederne for at forenkle EU-støtteordningerne ved anvendelse af standardomkostninger kan
udnyttes, da standardomkostninger ikke kan anvendes i sager, hvor der ifølge national lovgivning er krav om at følge reglerne om
offentlige indkøb.
Forslaget i § 1, nr. 1, indebærer, at miljø- og fødevareministeren som noget nyt i Landdistriktsfondslovens § 2, stk. 4,
bemyndiges til ved bekendtgørelse at fastsætte regler om, at udbydere af bygge- og anlægsarbejder, som modtager offentlig støtte
efter lov om Landdistriktsfonden, kan undtages fra tilbudslovens regler i det omfang, størrelsen af den offentlige støtte bygger
på standardomkostninger.
Bestemmelsen omfatter standardomkostninger fastsat med hjemmel i forordning 1303/2013, art. 67, stk. 1.
Hvis en støtteordning er sammensat på en måde, så der kan ydes støtte både i form af standardpriser for enhedsomkostninger og
refusion af faktiske udgifter, er det alene den del, der omfatter standardomkostninger, der er undtaget fra lovens regler. Det
fremgår af de enkelte støttebekendtgørelser, for hvilke investeringer der er beregnet standardomkostninger.
Der vil som udgangspunkt være tale om, at støtten er finansieret af EU-midler, men dette er ikke afgørende for anvendelsen af
bestemmelsen. Således kan også ordninger med national medfinansiering undtages fra tilbudslovens bestemmelser i det omfang, at
støtten bygger på standardomkostninger.
Bestemmelsen gælder for ”bygge- og anlægsarbejder”. Dette udtryk skal forstås på samme måde som det tilsvarende udtryk i
tilbudslovens § 1, stk. 2, nr. 2, som igen stammer fra EU's udbudsdirektiver.
Sondringen mellem bygge- og anlægsarbejder og varekøb kan i nogle tilfælde give anledning til vanskeligheder. Der lægges ved
vurderingen af, om der i konkrete sager er tale om et bygge- og anlægsarbejde eller et varekøb, afgørende vægt på, hvad der må
antages at være kontraktens hovedformål.
Sondringen vil for investeringer omfattet af standardomkostninger, hvor bemyndigelsen er udnyttet, ikke længere have praktisk
betydning. Privates varekøb er i forvejen ikke omfattet af tilbudslovens regler, og det vil derfor med hensyn til disse
investeringer ikke have betydning for ansøgningen om støtte, om der er tale om bygge- anlægsopgaver eller varekøb.
Bestemmelsen omfatter alene udbydere, der i dag er omfattet af tilbudslovens § 1, stk. 2, nr. 2, om andre (ikke offentlige)
udbydere. Statslige, regionale og lokale myndigheder og offentligretlige organer omfattet af tilbudslovens § 1, stk. 2, nr. 1,
skal således fortsat gå frem efter tilbudslovens regler, selvom de modtager støtte bygget på standardomkostninger.
I sager, hvor ansøgning indgives af private og offentlige partnerskaber, skal tilbudslovens regler som udgangspunkt følges,
medmindre det er klart, at indkøb af ydelser hos underentreprenører alene forestås af private.
Arbejder, der er omfattet af udbudsloven, er ikke omfattet af bestemmelsen. Udbudsloven omfatter – med hensyn til private indkøb –
bygge- og anlægsarbejder med en værdi på over godt 38 mio. kr., når det offentlige yder et tilskud på mere end 50% af kontraktens
værdi.
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2017.
Miljø- og fødevareministeren kan anvende den foreslåede bemyndigelse i lovforslaget § 1, nr. 1, på projektstøtteordninger, der
etableres efter lovens ikrafttræden.
Bemyndigelsen kan endvidere anvendes på ordninger med standardomkostninger, der er etableret før lovens ikrafttræden, med hensyn
til sager, hvor der på tidspunktet for lovens ikrafttræden ikke er indgivet anmodning om slutudbetaling. Undtagelsen fra
tilbudslovens regler kan herunder omfatte sager, hvor der er søgt om rateudbetaling, men endnu ikke slutudbetaling.
Ansøgere omfattet af disse ordninger, der endnu ikke har indhentet tilbud efter tilbudslovens bestemmelser, kan hermed opnå en
betydelig administrativ lettelse. Endvidere vil Landbrugs- og Fiskeristyrelsen generelt ikke føre kontrol med, om tilbudslovens
regler er overholdt med hensyn til disse ordninger.
I lov om Landdistriktsfonden, jf. lovbekendtgørelse nr. 18 af 4. januar 2017, foretages følgende ændring:
1. I § 2 indsættes som stk. 4:
»Stk. 4. Miljø- og fødevareministeren kan fastsætte regler om, at lov om indhentning af tilbud på visse offentlige og offentligt støttede kontrakter ikke finder anvendelse for private udbydere af bygge- og anlægsarbejder, som modtager offentlig støtte efter denne lov, i det omfang størrelsen af den offentlige støtte er fastsat på baggrund af standardomkostninger.«
Loven træder i kraft den 1. juli 2017 og gælder for projektstøtteordninger, der etableres efter lovens ikrafttræden, samt ordninger, der er etableret før lovens ikrafttræden, med hensyn til sager, hvor der ikke er indgivet anmodning om slutudbetaling.