I lov om kommunernes styrelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 2 af 4. januar 2018, foretages følgende ændringer:
1. I § 60, stk. 1, indsættes efter »Ankestyrelsen«: », jf. dog § 60 a«.
2. Efter § 60 indsættes:
»§ 60 a. Aftaler om kommunale fællesskaber, jf. § 60, stk. 1, der opfylder kriterierne i revisorlovens § 1 a, stk. 1, nr. 4, kræver ikke godkendelse fra Ankestyrelsen. § 60, stk. 2 og 3, gælder ikke for sådanne aftaler.
Stk. 2. Aftaler omfattet af stk. 1 kan ophæves på de vilkår, der er indeholdt i aftalen, når et flertal af deltagerne beslutter det. En deltager kan udtræde af en sådan aftale på de vilkår, der er indeholdt i aftalen.
Stk. 3. Deltagerne orienterer inden for rimelig tid Ankestyrelsen om indgåelse, ophævelse og udtræden af aftaler omfattet af stk. 1.
Stk. 4. I aftaler omfattet af stk. 1 kan der kun fastsættes vilkår om, at det kommunale fællesskab yder diæter og erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste efter reglerne i § 16 a, stk. 2 og 3, til medlemmerne af fællesskabets styrende organ for deltagelse i møder i forbindelse med varetagelse af hvervet.«
I lov om visse erhvervsdrivende virksomheder, jf. lovbekendtgørelse nr. 1295 af 15. november 2013, som ændret senest ved § 3 i lov nr. 1665 af 26. december 2017, foretages følgende ændring:
1. I § 5, stk. 1, nr. 1, ændres »godkendt i henhold til« til: »omfattet af«.
I beredskabsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 314 af 3. april 2017, foretages følgende ændring:
1. I § 10, stk. 3, ændres »skal godkendes af den kommunale tilsynsmyndighed, jf.« til: »er omfattet af«.
I lov nr. 293 af 28. april 1997 om overdragelse af Aalborg og Odense Lufthavne foretages følgende ændring:
1. I § 2 ændres »de kommunale tilsynsmyndigheder samt af trafikministeren« til: »den kommunale tilsynsmyndighed efter §§ 60 og 60 a i lov om kommunernes styrelse og af transport-, bygnings- og boligministeren«.
I lov om havne, jf. lovbekendtgørelse nr. 457 af 23. maj 2012, som ændret ved § 3 i lov nr. 658 af 8. juni 2016, foretages følgende ændring:
1. § 6, stk. 3, 2. pkt., ophæves, og i stedet indsættes:
»Den kommunale tilsynsmyndighed godkender efter §§ 60 og 60 a i lov om kommunernes styrelse aftaler om et kommunalt fællesskab om drift af en eller flere havne. Sådanne aftaler skal også godkendes af transport-, bygnings- og boligministeren.«
Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. juli 2018.
Stk. 2. § 1 finder ikke anvendelse på anmodninger efter § 60 i lov om kommunernes styrelse, der er modtaget af Ankestyrelsen før lovens ikrafttræden. For sådanne anmodninger finder de hidtil gældende regler anvendelse.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Givet på Christiansborg Slot, den 28. februar 2018
Under Vor Kongelige Hånd og Segl
I Dronningens Navn:
FREDERIK
Kronprins
/ Simon Emil Ammitzbøll-Bille
Til nr. 1
Bestemmelsen, hvorved ordene ”jf. dog § 60 a” indsættes i slutningen af § 60, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse, skal henlede opmærksomheden på, at allerede den følgende bestemmelse i loven – den foreslåede § 60 a i lov om kommunernes styrelse – fraviger § 60, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse. Bestemmelsen understreger samtidig, at aftaler om kommunale fællesskaber omfattet af den foreslåede § 60 a i lov om kommunernes styrelse tillige er omfattet af lovens § 60.
Til nr. 2
Efter § 60, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse skal aftaler om samarbejde mellem kommuner, som vil medføre indskrænkning i de enkelte deltagende kommunalbestyrelsers beføjelser, godkendes af Ankestyrelsen, der varetager det kommunale tilsyn i første instans. Ved kommunale fællesskaber forstås et mellemkommunalt samarbejde, indenfor hvilket de samarbejdende kommuner afgiver beføjelser til et nyt styrende organ for samarbejdet, jf. herom nærmere de almindelige bemærkninger afsnit 2.1.1.1.1.
Den foreslåede nye bestemmelse i § 60 a, stk. 1, 1. pkt. , i lov om kommunernes styrelse fastsætter, at aftaler om kommunale fællesskaber, jf. § 60, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse, der opfylder kriterierne i revisorlovens § 1 a, stk. 1, nr. 4, ikke kræver godkendelse fra Ankestyrelsen.
Bestemmelsen indebærer, at nogle af de aftaler, som er omfattet af § 60, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse, ikke skal godkendes af Ankestyrelsen. De aftaler, der efter bestemmelsen er fritaget for godkendelse, er aftaler om visse kommunale fællesskaber.
De aftaler om kommunale fællesskaber, der efter det foreslåede § 60 a, stk. 1, 1. pkt., i lov om kommunernes styrelse ikke skal godkendes af Ankestyrelsen, er dem, der opfylder kriterierne i § 1 a, stk. 1, nr. 4, i revisorloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1167 af 9. september 2016 med senere ændringer, for at være små virksomheder.
Ophævelsen af kravet om Ankestyrelsens godkendelse af de kommunale fællesskaber, der er omfattet af det foreslåede § 60 a, stk. 1,
Ændringen forventes på den baggrund at give kommunerne øget fleksibilitet i forbindelse med indgåelse og ændring af aftalerne og at indebære en administrativ lettelse for kommunerne og for Ankestyrelsen.
Se om baggrunden for bestemmelsen i øvrigt de almindelige bemærkninger afsnit 2.1.2.2.
Kun aftaler om kommunale fællesskaber omfattet af § 60, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse er omfattet af den foreslåede bestemmelse i § 60 a, stk. 1, 1. pkt., i lov om kommunernes styrelse.
Om de krav, der gælder for aftaler om kommunale fællesskaber, og om retsvirkningerne af sådanne aftaler henvises til de almindelige bemærkninger afsnit 2.1.1.1.1.-2.1.1.1.6.
Kun aftaler om kommunale fællesskaber, der opfylder kriterierne i revisorlovens § 1 a, stk. 1, nr. 4, for at være små virksomheder, vil blive fritaget for den godkendelse af aftalen, som Ankestyrelsen som kommunal tilsynsmyndighed ellers skal foretage efter § 60, stk. 1, 1. pkt., i lov om kommunernes styrelse.
Små virksomheder er efter den nævnte bestemmelse i revisorloven virksomheder, der i to på hinanden følgende regnskabsår på balancetidspunktet ikke overskrider to af følgende størrelsesgrænser:
a. En balancesum på 44 mio. kr.,
b. en nettoomsætning på 89 mio. kr. og
c. et gennemsnitligt antal heltidsbeskæftigede i løbet af regnskabsåret på 50.
Efter revisorlovens § 1, stk. 4, 2. pkt., er kommunale fællesskaber, der opfylder de nævnte kriterier, ikke underlagt de samme krav til revisionen, som gælder for større kommunale fællesskaber, kommuner og regioner.
Det er i det foreslåede § 60 a, stk. 1, 1. pkt., i lov om kommunernes styrelse forudsat, at kriterierne anvendes på samme måde som efter revisorloven, således at der ved afgørelsen af, om kommunale fællesskaber, der kun aflægger regnskab efter reglerne i det kommunale budget- og regnskabssystem, opfylder kriterierne for at være små virksomheder, i stedet for nettoomsætning som nævnt i revisorlovens § 1 a, stk. 1, nr. 4, litra b, anvendes de samlede bruttodrifts- og anlægsudgifter. Det skyldes, at begrebet nettoomsætning ikke er defineret i det kommunale budget- og regnskabssystem. Se nærmere de almindelige bemærkninger afsnit 2.1.3.1.
Det foreslåede § 60 a, stk. 1, 1. pkt., i lov om kommunernes styrelse og den heri indeholdte fritagelse for Ankestyrelsens godkendelse vil gælde for alle aftaler om kommunale fællesskaber efter § 60, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse, der opfylder kriterierne for at være små virksomheder. Den foreslåede bestemmelse vil dermed fritage både nye aftaler om oprettelse af kommunale fællesskaber og ændringer af eksisterende aftaler om kommunale fællesskaber for godkendelse efter § 60, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse, hvis aftalerne på tidspunktet for oprettelsen eller ændringen overholder de nævnte kriterier. Dette gælder også, selv om en aftale, der ændres, efter de gældende regler er godkendt af tilsynsmyndigheden.
Når der er tale om oprettelse af et nyt kommunalt fællesskab, må virksomhedens størrelse i forhold til kriterierne i revisorlovens § 1 a, stk. 1, nr. 4, vurderes uden, at der foreligger regnskaber fra det kommunale fællesskab til brug herfor. I stedet for det kommunale fællesskabs regnskaber må derfor ved vurderingen af, om kriterierne for fritagelse for godkendelse er opfyldt, anvendes åbningsbalancen for så vidt angår opgørelsen af balancesummen. Summen af værdierne fra de deltagende kommuners regnskaber i de to senest afsluttede regnskabsår for de opgaver, der overføres til det kommunale fællesskab, må anvendes for så vidt angår de samlede bruttodrifts- og anlægsudgifter og det gennemsnitlige antal heltidsbeskæftigede. Se eventuelt vejledning af 7. april 2016 om kommunale fællesskaber, afsnit 4.2.2, hvor det er forudsat, at der udarbejdes en åbningsbalance ved stiftelsen af et kommunalt fællesskab.
Når der er tale om et kommunalt fællesskab, der alene har aflagt ét årsregnskab, må vurderingen af, om kriterierne for fritagelse for godkendelse i forbindelse med vedtægtsændringer basere sig på oplysninger fra selskabets første regnskab.
Den foreslåede bestemmelse forudsætter, at kommuner ikke vil kunne ophæve eksisterende kommunale fællesskaber og fordele deres opgaver i nye (mindre) kommunale fællesskaber alene med det formål at undgå kravet om Ankestyrelsens godkendelse. Vilkårene for ophævelse af et kommunalt fællesskab, der ikke er omfattet af den foreslåede § 60 a i lov om kommunernes styrelse, skal godkendes af tilsynsmyndigheden, jf. lovens § 60, stk. 3.
Ligeledes er det forudsat, at en kreds af kommuner ikke efter bestemmelsen vil kunne opdele opgaver, som det i øvrigt ville være naturligt at placere under én ledelse i ét kommunalt fællesskab, mellem flere kommunale fællesskaber alene med det formål at undgå godkendelse af et nyt (stort) kommunalt fællesskab.
Det følger af det foreslåede § 60 a, stk. 1, 1. pkt., i lov om kommunernes styrelse, at vedtægterne for et kommunalt fællesskab, der i medfør af bestemmelsen ikke er godkendt, skal godkendes efter § 60, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse, hvis og når det ikke længere måtte opfylde kriterierne for fritagelse for godkendelse.
Ankestyrelsen vil efter § 47, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse uanset fritagelsen for godkendelse være tilsynsmyndighed for kommunale fællesskaber omfattet af det foreslåede § 60 a, stk. 1, 1. pkt., i lov om kommunernes styrelse og i forhold til de deltagende kommuner. Ankestyrelsen vil således efter de almindelige regler om tilsynets virksomhed påse lovligheden af samarbejdet, og tilsynets sanktioner efter lovens §§ 50 a-51 vil finde anvendelse i forhold til fællesskabet og medlemmerne af dets (øverste) styrelsesorgan.
Ankestyrelsens tilsyn med kommuner og kommunale fællesskaber omfatter spørgsmålet om, hvorvidt et kommunalt fællesskab opfylder betingelserne for at være fritaget for godkendelse efter den foreslåede bestemmelse i § 60 a, stk. 1, 1. pkt., i lov om kommunernes styrelse.
Såfremt Ankestyrelsen på grundlag af fremkomne oplysninger må konstatere, at det kommunale fællesskab, som ønskes oprettet, ikke opfylder kriterierne i det foreslåede § 60 a, stk. 1, 1. pkt., skal Ankestyrelsen godkende oprettelsen af det nye kommunale fællesskab efter de almindelige regler i § 60, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse.
Såfremt Ankestyrelsens gennemgang af regnskaber for kommunale fællesskaber, hvis vedtægter den i overensstemmelse med den foreslåede bestemmelse i § 60 a, stk. 1, 1. pkt., i lov om kommunernes styrelse ikke har godkendt, giver styrelsen anledning til at antage, at fællesskabet ikke længere opfylder kriterierne for fritagelse for godkendelse, kan Ankestyrelsen indhente supplerende oplysninger fra det kommunale fællesskab. Dette gælder f.eks., hvis de relevante værdier ikke fremgår direkte af det kommunale fællesskabs regnskaber.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger afsnit 2.1.2. og 2.1.2.2.
Det foreslåede § 60 a, stk. 1, 2. pkt. , i lov om kommunernes styrelse fastsætter, at § 60, stk. 2 og 3, i lov om kommunernes styrelse ikke gælder for aftaler omfattet af det foreslåede § 60 a, stk. 1, 1. pkt., i lov om kommunernes styrelse.
Efter § 60, stk. 2, i lov om kommunernes styrelse kan aftaler om samarbejde omfattet af bestemmelsens stk. 1, herunder aftaler om kommunale fællesskaber, ophæves, dersom de deltagende kommuner er enige herom, eller når Ankestyrelsen finder rimelig grund dertil. Efter § 60, stk. 3, i lov om kommunernes styrelse skal vilkårene for aftalens ophævelse altid godkendes af Ankestyrelsen og fastsættes af denne i tilfælde af uenighed mellem deltagerne.
For ophævelse af aftaler omfattet af det foreslåede § 60 a, stk. 1, 1. pkt., i lov om kommunernes styrelse vil i stedet for lovens § 60, stk. 2 og 3, gælde det foreslåede § 60 a, stk. 2, 1. pkt., i lov om kommunernes styrelse, hvorefter aftaler om kommunale fællesskaber omfattet af det foreslåede § 60 a, stk. 1, 1. pkt., i lov om kommunernes styrelse kan ophæves på de i aftalen indeholdte vilkår, når et flertal af deltagerne beslutter det. Ændringen vil indebære, at Ankestyrelsen ikke har kompetence til at træffe afgørelse om ophævelse af de nævnte fællesskaber eller til at træffe afgørelse om vilkår for ophævelse af sådanne kommunale fællesskaber, jf. nærmere bemærkningerne til det foreslåede § 60 a, stk. 2, 1. pkt.
Det afgørende for, om det foreslåede § 60 a, stk. 1, 2. pkt., i lov om kommunernes styrelse vil finde anvendelse på et kommunalt fællesskab, er, om fællesskabet på tidspunktet for ophævelse eller et eller flere medlemmers udtræden opfylder kriterierne i revisorlovens § 1 a, stk. 1, nr. 4, jf. ovenfor i bemærkningerne til det foreslåede § 60 a, stk. 1, 1. pkt., i lov om kommunernes styrelse. Det vil ikke være afgørende, om den oprindelige aftale om det kommunale fællesskab eller senere ændringer heraf er godkendt eller ikke. Se bemærkningerne nedenfor til det foreslåede § 60 a, stk. 2.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger afsnit 2.1.3.2.
Det foreslåede § 60 a, stk. 2, 1. pkt., i lov om kommunernes styrelse fastsætter, at aftaler om kommunale fællesskaber omfattet af det foreslåede § 60 a, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse kan ophæves på de i aftalen indeholdte vilkår, når et flertal af deltagerne beslutter det.
Efter § 60, stk. 2, i lov om kommunernes styrelse kan aftaler om samarbejde omfattet af bestemmelsens stk. 1, herunder aftaler om kommunale fællesskaber, ophæves, dersom de deltagende kommuner er enige herom, eller når Ankestyrelsen finder rimelig grund dertil. Efter § 60, stk. 3, i lov om kommunernes styrelse skal vilkårene for aftalens ophævelse altid godkendes af Ankestyrelsen og fastsættes af denne i tilfælde af uenighed mellem deltagerne.
Disse regler vil efter det foreslåede § 60 a, stk. 1, 2. pkt., i lov om kommunernes styrelse ikke gælde for aftaler om kommunale fællesskaber omfattet af det foreslåede § 60 a, stk. 1, 1. pkt., i lov om kommunernes styrelse.
Ankestyrelsen, der ikke vil have kompetence til at godkende de pågældende aftaler, vil således heller ikke være tillagt kompetence til at træffe beslutning om ophævelse af sådanne aftaler eller om vilkårene for ophævelse af dem.
Det foreslåede § 60 a, stk. 2, 1. pkt., i lov om kommunernes styrelse vil indebære, at ophævelse af de omfattede kommunale fællesskaber vil kunne ske, når et flertal af de kommunalbestyrelser, der deltager i det kommunale fællesskab, træffer beslutning herom. Bestemmelsen ændrer ikke på det forhold, at beslutning om ophævelse af samarbejdet kun kan træffes af hver kommunalbestyrelse på et møde, jf. herom de almindelige bemærkninger afsnit 2.1.1.1.6. Beslutning om ophævelse af en aftale om et kommunalt fællesskab omfattet af det foreslåede § 60 a, stk. 1, 1. pkt., i lov om kommunernes styrelse vil således kræve godkendelse i et møde i over halvdelen af de kommunalbestyrelser, der deltager i det kommunale fællesskab. Beslutningen vil ikke kunne overlades til det styrende organ i det kommunale fællesskab, men der er ikke noget til hinder for, at det styrende organ i vedtægterne for fællesskabet vil kunne tillægges beføjelse til at indstille til kommunalbestyrelserne at ophæve fællesskabet.
Det følger endvidere af det foreslåede § 60 a, stk. 2, 1. pkt., i lov om kommunernes styrelse, at ophævelse i givet fald vil ske på de vilkår, der er indeholdt i aftalen om det kommunale fællesskab, dvs. på de vilkår, der fremgår af fællesskabets vedtægter. Det følger således forudsætningsvis af bestemmelsen, at vedtægterne for kommunale fællesskaber omfattet § 60 a, stk. 1, 1. pkt., i lov om kommunernes styrelse skal omfatte vilkår om ophævelse af samarbejdet. Fastsættelse (og eventuelt ændring) af vilkår for ophævelse kan ske frem til ophævelsen af fællesskabet. Fastsættelse af vilkår for ophævelse indebærer en ændring af de beføjelser, der er afgivet til fællesskabet og/eller af vilkårene herfor og udgør dermed en indholdsmæssig ændring af aftalen om det kommunale fællesskab, der skal godkendes af alle de deltagende kommunalbestyrelser, og det samme vil normalt gælde ændringer af sådanne vilkår, jf. om kommunalbestyrelsernes godkendelse af vedtægtsændringer de almindelige bemærkninger afsnit 2.1.1.1.3. I tilfælde, hvor vedtægterne for et kommunalt fællesskab omfattet af den foreslåede § 60 a i lov om kommunernes styrelse ikke indeholder vilkår om ophævelse, må de deltagende kommuner således optage forhandlinger om og vedtage sådanne vilkår, inden ophævelse kan ske. Sager om uenighed om vilkår for ophævelse vil ikke kunne behandles af tilsynsmyndigheden, men vil kunne indbringes for domstolene.
Det afgørende for, om det foreslåede § 60 a, stk. 2, 1. pkt., i lov om kommunernes styrelse vil finde anvendelse på et kommunalt fællesskab, vil være, om fællesskabet på tidspunktet for ophævelsen opfylder kriterierne i revisorlovens § 1 a, stk. 1, nr. 4, jf. ovenfor i bemærkningerne til det foreslåede § 60 a, stk. 1, 1. pkt., i lov om kommunernes styrelse. Det vil ikke være afgørende, om den oprindelige aftale om det kommunale fællesskab eller senere ændringer heraf er godkendt eller ikke.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger afsnit 2.1.3.2.
Den foreslåede bestemmelse i § 60 a, stk. 2, 2. pkt. , i lov om kommunernes styrelse fastsætter, at en deltager på de vilkår, der er indeholdt i aftalen, kan udtræde af en aftale omfattet af det foreslåede § 60 a, stk. 1, 1. pkt., i lov om kommunernes styrelse.
Den gældende bestemmelse i § 60 i lov om kommunernes styrelse regulerer ikke de deltagende kommuners muligheder for at udtræde af en aftale efter bestemmelsen, herunder af et kommunalt fællesskab. Hvis der skal være mulighed for, at en eller flere kommuner kan udtræde af en sådan aftale, mens de øvrige deltagere fortsætter samarbejdet, skal dette efter de gældende regler være hjemlet i aftalen, dvs. i vedtægterne for samarbejdet. Er der ikke bestemmelser i samarbejdsaftalen om udtræden, må en eller flere kommuners udtræden efter de gældende regler betragtes som en ophævelse af samarbejdet, som kan ske efter reglerne i § 60, stk. 2, i lov om kommunernes styrelse, i forlængelse af hvilken de tilbageværende deltagere med Ankestyrelsens godkendelse efter § 60, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse etablerer en ny aftale om samarbejde.
Den foreslåede bestemmelse i § 60 a, stk. 2, 2. pkt., i lov om kommunernes styrelse skal ses på baggrund af, at Ankestyrelsen ikke vil have kompetence til at godkende aftaler omfattet af det foreslåede § 60 a, stk. 1, 1. pkt., i lov om kommunernes styrelse, og at styrelsen derfor heller ikke vil have kompetence til at godkende ophævelse af sådanne samarbejder, jf. de foreslåede bestemmelser i § 60 a, stk. 1, 2. pkt., og stk. 2, 1. pkt.
Det foreslåede § 60 a, stk. 2, 2. pkt., i lov om kommunernes styrelse vil således indebære, at en eller flere deltagere i et kommunalt fællesskab, der efter det foreslåede § 60 a, stk. 1, 1. pkt., i lov om kommunernes styrelse ikke skal godkendes af Ankestyrelsen, vil have mulighed for at udtræde af fællesskabet. Beslutningen om udtræden af fællesskabet skal træffes af kommunalbestyrelsen i den udtrædende kommune på et møde, jf. de almindelige bemærkninger afsnit 2.1.1.1.6.
Det følger endvidere af det foreslåede § 60 a, stk. 2, 2. pkt., i lov om kommunernes styrelse, at udtræden i givet fald vil ske på de vilkår, der er indeholdt i aftalen om det kommunale fællesskab, dvs. på de vilkår, der følger af fællesskabets vedtægter. Det følger dermed forudsætningsvis af bestemmelsen, at vedtægterne for kommunale fællesskaber omfattet af § 60 a, stk. 1, 1. pkt., i lov om kommunernes styrelse skal omfatte vilkår om udtræden af samarbejdet. Bestemmelsen udelukker ikke, at der frem til en kommunes udtræden af fællesskabet kan ske fastsættelse af og/eller ændring af vilkårene for udtræden. Fastsættelse og indholdsmæssige ændringer af sådanne vilkår indebærer en ændring af aftalen om det kommunale fællesskab, der skal godkendes af alle de deltagende kommunalbestyrelser, jf. de almindelige bemærkninger afsnit 2.1.1.1.3. I tilfælde, hvor vedtægterne for et kommunalt fællesskab omfattet af den foreslåede § 60 a i lov om kommunernes styrelse ikke indeholder vilkår om udtræden, må de deltagende kommuner således optage forhandlinger om og vedtage sådanne vilkår, inden en eller flere deltagere kan udtræde. Sager om uenighed om vilkår om udtræden vil ikke kunne behandles af tilsynsmyndigheden, men vil kunne indbringes for domstolene.
Det afgørende for, om det foreslåede § 60 a, stk. 2, 2. pkt., i lov om kommunernes styrelse vil finde anvendelse på et kommunalt fællesskab, vil være, om fællesskabet på tidspunktet for et eller flere medlemmers udtræden opfylder kriterierne i revisorlovens § 1 a, stk. 1, nr. 4, jf. ovenfor i bemærkningerne til det foreslåede § 60 a, stk. 1, 1. pkt., i lov om kommunernes styrelse. Det vil ikke være afgørende, om den oprindelige aftale om det kommunale fællesskab eller senere ændringer heraf er godkendt eller ikke.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger afsnit 2.1.3.2.
Det foreslåede § 60 a, stk. 3 , i lov om kommunernes styrelse fastsætter, at de deltagende kommuner inden for rimelig tid skal orientere Ankestyrelsen om indgåelse, ophævelse og udtræden af aftaler om kommunale fællesskaber, som er fritaget for godkendelse efter det foreslåede § 60 a, stk. 1, 1. pkt.
Baggrunden for bestemmelsen er, at Ankestyrelsen er tilsynsmyndighed for de kommunale fællesskaber og skal kunne sikre sig, at styrelsen i overensstemmelse med bestemmelsen i § 57, stk. 2, i lov om kommunernes styrelse modtager regnskaber fra kommunale fællesskaber, der er fritaget for godkendelse. Disse regnskaber vil, som beskrevet ovenfor i de almindelige bemærkninger afsnit 2.1.3.1., udgøre grundlaget for Ankestyrelsens tilsyn med, at de kommunale fællesskaber opfylder kriterierne for at være fritaget for godkendelse.
Bestemmelsen fastsætter ikke bestemte krav til orienteringen, men det vil være naturligt, at orientering om oprettelse af et nyt kommunalt fællesskab som minimum omfatter fællesskabets navn, deltagerkommunerne og oplysning om de opgaver, der er overført til varetagelse i fællesskabet. Ved stiftelse af kommunale fællesskaber, der indebærer solidarisk hæftelse, vil orientering f.eks. kunne ske samtidig med, at udkast til vedtægter sendes til Ankestyrelsen med henblik på styrelsens godkendelse efter § 14 i den kommunale lånebekendtgørelse af den solidariske hæftelse, jf. herom nærmere de almindelige bemærkninger afsnit 2.1.3.1. Godkendelse efter lånebekendtgørelsen forudsætter, at Ankestyrelsen modtager et udkast til den pågældende samarbejdsaftale, dvs. til vedtægterne for samarbejdet.
Det kræves ikke, at alle deltagere orienterer Ankestyrelsen efter bestemmelsen, men alle har ansvar for, at orientering sker.
Det er fundet hensigtsmæssigt, at Ankestyrelsen også orienteres, når kommuner udtræder af fællesskaber omfattet af den foreslåede bestemmelse. Det er naturligt, at den kommune, der udtræder af fællesskabet, orienterer Ankestyrelsen herom.
Det fastsættes, at orienteringen skal ske inden for rimelig tid efter indgåelsen, ophævelsen og udtræden af aftaler om kommunale fællesskaber, som er fritaget for godkendelse efter det foreslåede § 60 a, stk. 1, 1. pkt. En orientering af Ankestyrelsen senest en måned efter indgåelsen, ophævelsen og udtræden af de nævnte aftaler vil i alle tilfælde blive betragtet som en orientering inden for rimelig tid. Konkrete omstændigheder vil kunne medføre, at også en orientering herefter vil kunne betragtes som en orientering inden for rimelig tid.
Orienteringen er ikke en gyldighedsbetingelse for indgåelsen, ophævelsen og udtræden af aftaler om kommunale fællesskaber, som er fritaget for godkendelse efter det foreslåede § 60 a, stk. 1, 1. pkt. Ankestyrelsen vil i tilfælde af manglende opfyldelse af den handlepligt, som efter den foreslåede bestemmelse vil påhvile en kommunalbestyrelse, kunne anvende de reaktionsmuligheder, som styrelsen har i sin egenskab af kommunal tilsynsmyndighed.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger afsnit 2.1.3.1.
Lov om kommunernes styrelse indeholder ikke regler om vederlæggelse af medlemmer af de styrende organer i kommunale fællesskaber. Det er således aftalen om det kommunale fællesskab, dvs. fællesskabets vedtægter, der udgør hjemmelsgrundlaget for at yde sådant vederlag. Spørgsmålet om vederlæggelse er undergivet Ankestyrelsens prøvelse efter § 60, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse af vedtægternes hensigtsmæssighed. Udgangspunktet ved Ankestyrelsens godkendelse er, at der alene kan vederlægges med udbetaling af mødediæter og/eller erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste.
Den foreslåede bestemmelse i § 60 a, stk. 4 , i lov om kommunernes styrelse fastsætter, at der i aftaler, der er omfattet af det foreslåede § 60 a, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse, kun kan fastsættes vilkår om, at det kommunale fællesskab yder diæter og erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste efter reglerne i lovens § 16 a, stk. 2 og 3, til medlemmerne af fællesskabets styrende organ for deltagelse i møder i forbindelse med varetagelse af hvervet.
Bestemmelsen vil indebære, at der i vedtægterne for kommunale fællesskaber, der opfylder revisorlovens kriterier for at være små virksomheder, og som derfor ikke skal godkendes af Ankestyrelsen, kun kan fastsættes bestemmelser om vederlæggelse af medlemmer af de styrende organer i form af mødediæter og/eller erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste.
Der er ved fastsættelsen af bestemmelsen lagt vægt på, at dette er i overensstemmelse med udgangspunktet for tilsynsmyndighedens godkendelse af sådan vederlæggelse i alle kommunale fællesskaber, og at bestemmelsen netop skal gælde for fællesskaber af begrænset økonomisk størrelse. Se også afsnit 2.1.2.3. i de almindelige bemærkninger.
Bestemmelsen vil indebære, at der ikke i vedtægter for kommunale fællesskaber, der er fritaget for kravet om godkendelse, gyldigt kan fastsættes vedtægtsbestemmelser om anden vederlæggelse end diæter og godtgørelse for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste. Der vil kun kunne ydes diæter eller godtgørelse for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste, hvis det er fastsat i vedtægterne. Det vil i vedtægterne kunne fastsættes, at der ydes både diæter og godtgørelse for tabt dokumenteret arbejdsfortjeneste, eller at en af delene ydes.
Diæter og erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste ydes i givet fald efter § 16 a, stk. 2 og 3, i lov om kommunernes styrelse og de i medfør heraf fastsatte regler.
Betaling af dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste forudsætter, at den pågældende har lidt et tab i forbindelse med varetagelsen af hvervet som medlem af et styrende organ i et kommunalt fællesskab. Retten til erstatning omfatter alle økonomiske ydelser, der mistes ved fraværet, herunder feriegodtgørelse, manglende pensionsindbetalinger m.v. Erstatning ydes for selve mødetiden m.v. og den samlede rejsetid i forbindelse med mødet m.v. Forberedelsestid i forbindelse med møder m.v. kan ikke indgå i erstatningsberegningen. Kun hvis indholdet eller karakteren af vedkommendes arbejde gør, at medlemmet lider tab ud over dette tidsrum, kan dette tab erstattes.
Det er ved bestemmelsen, som efter bestemmelsen i § 16 a, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse, der vedrører ydelse af diæter og erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste til ikke-kommunalbestyrelsesmedlemmer for varetagelsen af kommunale hverv, forudsat, at offentligt ansatte ikke kan modtage diæter eller erstatning for tabt arbejdsfortjeneste for varetagelse af hverv, der er et led i de pågældendes tjeneste. Bestemmelsen vil altså ikke give mulighed for, at offentligt ansatte, herunder kommunalt ansatte, der som led i deres arbejde varetager et hverv som medlem af et styrende organ i et kommunalt fællesskab, kan modtage diæter eller erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste i den forbindelse.
Bestemmelsen regulerer fastsættelse efter lovens ikrafttræden af vedtægtsbestemmelser om vederlæggelse af medlemmer af de styrende organer i kommunale fællesskaber, der opfylder kriterierne for fritagelse for godkendelse efter det foreslåede § 60 a, stk. 1, 1. pkt., i lov om kommunernes styrelse. Lovforslaget vil således ikke berøre eksisterende kommunale fællesskabers muligheder for også efter lovens ikrafttræden at udbetale vederlæggelse til medlemmer af de styrende organer i overensstemmelse med vedtægtsbestemmelser om vederlæggelse, der er godkendt af det kommunale tilsyn. Dette gælder også for kommunale fællesskaber, der efter lovforslaget er fritaget for godkendelse.
Lovforslaget regulerer ikke fastsættelsen af vedtægtsbestemmelser om vederlæggelse af medlemmer af de styrende organer i kommunale fællesskaber, der ikke er fritaget for godkendelse efter det foreslåede § 60 a, stk. 1, 1. pkt., i lov om kommunernes styrelse.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger afsnit 2.1.3.3.
Til nr. 1
Den gældende § 5, stk. 1, nr. 1, i lov om visse erhvervsdrivende virksomheder fastsætter, at loven ikke gælder for virksomheder, der er godkendt i henhold til § 60 i lov om kommunernes styrelse.
Med den foreslåede bestemmelse ændres § 5, stk. 1, nr. 1, i lov om visse erhvervsdrivende virksomheder således, at bestemmelsen fastsætter, at loven ikke gælder for virksomheder, der er omfattet af § 60, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse.
Bestemmelsen er en konsekvensændring, der indebærer, at lov om visse erhvervsdrivende virksomheder fortsat ikke gælder for nogen aftaler om samarbejder omfattet af § 60 i lov om kommunernes styrelse.
Til nr. 1
Af beredskabslovens § 10, stk. 3, fremgår, at samordning af kommuners redningsberedskab skal godkendes af den kommunale tilsynsmyndighed, jf. § 60 i lov om kommunernes styrelse.
Med den foreslåede bestemmelse ændres beredskabslovens § 10, stk. 3, således, at bestemmelsen i stedet fastsætter, at samordning af kommuners redningsberedskab er omfattet af § 60 i lov om kommunernes styrelse.
Bestemmelsen er en konsekvensændring, der indebærer, at den ved lovforslagets § 1, nr. 2, foreslåede § 60 a i lov om kommunernes styrelse, hvorefter aftaler om kommunale fællesskaber, der opfylder revisorlovens kriterier for at være små virksomheder, er fritaget for Ankestyrelsens godkendelse, også gælder for kommunale fællesskaber på beredskabsområdet.
Til nr. 1
Af § 2 i lov om overdragelse af Aalborg og Odense Lufthavne fremgår, at vedtægter og ændringer i disse for kommunale fællesskaber skal godkendes af de kommunale tilsynsmyndigheder samt af trafikministeren.
Den foreslåede bestemmelse ændrer § 2 i lov om overdragelse af Aalborg og Odense Lufthavne således, at det af bestemmelsen i stedet fremgår, at kommunale fællesskabers vedtægter og ændringer i disse skal godkendes af den kommunale tilsynsmyndighed efter reglerne i §§ 60 og 60 a i lov om kommunernes styrelse samt af transport-, bygnings- og boligministeren.
Ændringen tydeliggør, at ændringer af vedtægterne for de to lufthavne, der i dag er kommunale fællesskaber, ligesom ændringer af vedtægterne for andre kommunale fællesskaber fritages for tilsynsmyndighedens godkendelse, i det omfang det følger af den ved lovforslagets § 1, nr. 2, foreslåede § 60 a i lov om kommunernes styrelse. Odense Lufthavn opfylder i dag kriterierne for at blive omfattet af den foreslåede fritagelse for tilsynsmyndighedens godkendelse. Samtidig tager ændringen højde for den eksisterende myndighedsstruktur på tilsynsområdet, hvor Ankestyrelsen fører tilsyn med alle kommuner og kommunale fællesskaber.
Til nr. 1
Det gældende § 6, stk. 3, 2. pkt., i havneloven fastsætter, at de kommunale tilsynsmyndigheders afgørelse om godkendelse af et kommunalt fællesskab om drift af en eller flere havne træffes efter indhentet udtalelse fra transportministeren.
Den foreslåede bestemmelse ændrer havnelovens § 6, stk. 3, således at det i bestemmelsens ændrede 2. pkt. fastsættes, at den kommunale tilsynsmyndighed efter §§ 60 og 60 a i lov om kommunernes styrelse godkender aftaler om et kommunalt fællesskab om drift af en eller flere havne, og således at det i et nyt 3. pkt. fastsættes, at sådanne aftaler også skal godkendes af transport-, bygnings- og boligministeren.
Det følger af den ved lovforslagets § 1, nr. 2, foreslåede § 60 a i lov om kommunernes styrelse, at kommunale fællesskaber, herunder kommunale fællesskaber om drift af havne, ikke skal godkendes af den kommunale tilsynsmyndighed, hvis de opfylder revisorlovens kriterier for at være små virksomheder. Den foreslåede ændrede affattelse af havnelovens § 6, stk. 3, 2. pkt., tydeliggør dette. Samtidig tager ændringen højde for den eksisterende myndighedsstruktur på tilsynsområdet, hvor Ankestyrelsen fører tilsyn med alle kommuner og kommunale fællesskaber.
Det nye § 6, stk. 3, 3. pkt., i havneloven sikrer, at transport-, bygnings- og boligministeren, selv om nogle aftaler om kommunale fællesskaber efter den foreslåede § 60 a i lov om kommunernes styrelse ikke skal godkendes af den kommunale tilsynsmyndighed, fortsat har kompetence til at tage stilling til alle aftaler om kommunale fællesskaber om drift af havne.
Det foreslås i stk. 1 , at loven træder i kraft den 1. juli 2018.
I stk. 2 foreslås, at lovforslagets § 1 ikke finder anvendelse på anmodninger efter § 60 i lov om kommunernes styrelse, der er modtaget af Ankestyrelsen før lovens ikrafttræden.
Anmodninger modtaget af Ankestyrelsen før lovens ikrafttræden skal således efter bestemmelsen fortsat færdigbehandles af Ankestyrelsen efter de gældende regler. Ankestyrelsens afgørelser om sådanne anmodninger kan, hvis afgørelsen ikke giver fuldt ud medhold, fortsat indbringes for Økonomi- og Indenrigsministeriet, jf. § 52, stk. 2, i lov om kommunernes styrelse.
Der er herved lagt vægt dels på forventningerne hos de kommuner eller det kommunale fællesskab, som har anmodet om godkendelse af vedtægter eller vedtægtsændringer, om at få denne godkendelse, dels på, at Ankestyrelsen, såfremt lovforslaget omfattede allerede indgivne anmodninger, måtte standse behandlingen af sådanne for at søge oplysninger om, hvorvidt det omhandlede kommunale fællesskab opfylder kriterierne for fritagelse for godkendelse efter den foreslåede § 60 a i lov om kommunernes styrelse. Dette ville – afhængig af sagens karakter og af, hvor langt fremskreden sagsbehandlingen ved lovens ikrafttræden er – kunne være mere ressourcekrævende end at færdigbehandle godkendelsessagen.
Kommuner eller kommunale fællesskaber, der forinden lovens ikrafttræden har anmodet om godkendelse af vedtægter eller vedtægtsændringer for et kommunalt fællesskab, der opfylder kriterierne for fritagelse for godkendelse efter den foreslåede § 60 a i lov om kommunernes styrelse, vil kunne tilbagekalde en sådan anmodning, inden Ankestyrelsen har færdigbehandlet den. Efter lovens ikrafttræden vil de kunne oprette det nye kommunale fællesskab eller foretage vedtægtsændringen uden godkendelse fra Ankestyrelsen, men dog med orientering af Ankestyrelsen.
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale gyldighed. Efter bestemmelsen gælder loven ikke for Færøerne og Grønland.
Lov om kommunernes styrelse, jf. lovforslagets § 1, finder ikke anvendelse for Færøerne og Grønland. Det samme gælder for de i lovforslagets §§ 4 og 5 nævnte love (havneloven og lov om overdragelse af Aalborg og Odense Lufthavne) og de foreslåede ændringer hertil.
Lov om erhvervsdrivende virksomheder, jf. lovforslagets § 2, er delvis sat i kraft for Færøerne og Grønland. Beredskabsloven, jf. lovforslagets § 3, er delvis sat i kraft for Grønland. De i §§ 2 og 3 foreslåede ændringer skal ikke gælde for Færøerne og Grønland.