Lovforslaget udmønter et initiativ i vækstpakken fra juni 2014 om lavere færgetakster for godstransport til og fra øer, for så
vidt angår de færgeruter, der ikke er statslige. Der er ikke hjemmel i gældende ret til at yde et sådant tilskud.
Med den foreslåede bestemmelse i § 21 a, stk. 1
, får økonomi- og indenrigsministeren bemyndigelse til at yde tilskud til nedsættelse af færgetakster for godstransport til
kommuner med mindre øer samt til kommuner på øer uden fast forbindelse, der består af én kommune.
Økonomi- og indenrigsministeren yder ikke tilskud til de statslige færgeruter til Bornholm og Samsø.
Det fastsættes i den foreslåede bestemmelse i § 21 a, stk. 2
, at tilskuddet udgør 20 mio. kr. i 2015 og 35 mio. kr. årligt fra 2016. Tilskuddet reguleres fra tilskudsåret 2016 én gang årligt
på grundlag af den forventede pris- og lønudvikling for den kommunale sektor.
Tilskuddet er udtryk for finansieringsbehovet ved en nedsættelse af færgetaksterne for godstransport med 80 pct. og er beregnet på
grundlag af indberetninger om godsomsætningen på de enkelte færgeruter, ekskl. vareafgift opkrævet af havnene.
Den foreslåede bestemmelse i § 21 a, stk. 3
, fastsætter, at de kommuner, der modtager tilskud i henhold til stk. 1, omfatter Kalundborg, Holbæk, Slagelse, Lolland, Assens,
Faaborg-Midtfyn, Langeland, Svendborg, Haderslev, Aabenraa, Horsens, Hedensted, Struer, Norddjurs, Odder, Skive, Aalborg, Læsø,
Samsø, Fanø og Ærø Kommuner. Der er tale om de samme kommuner, som modtager tilskud efter § 20 og § 21 i lov om kommunal udligning
og generelle tilskud til kommuner, dog med undtagelse af Esbjerg Kommune, der ikke er omfattet af lovforslaget, da der ikke er en
færgeforbindelse til Mandø, med undtagelse af Bornholms Regionskommune, der har en statslig færgerute, samt med undtagelse af Fanø
Kommune, som er omfattet af lovforslaget, men ikke modtager et § 21-tilskud.
Den foreslåede bestemmelse i § 21 a, stk. 4
, fastsætter, at tilskuddet fordeles af økonomi- og indenrigsministeren efter en nøgle for godsomsætning på de enkelte ruter,
ekskl. vareafgift opkrævet af havnene.
Tilskuddet fordeles forholdsmæssigt på grundlag af de omfattede kommuners indberetning af oplysninger, herunder fra private
operatører, om godsomsætning (billetindtægter ved fragt af gods) for perioden 2011–2013 på de enkelte ruter, ekskl. vareafgift
opkrævet af havnene. Godsomsætningen defineres som transport af gods, herunder overfart af erhvervskøretøjer.
Den konkrete kompensation skal ske inden for rammerne af det public service-statsstøtteregelsæt, der finder anvendelse for den
enkelte rute, herunder under hensyntagen til overholdelse af EU-retlige udbudsregler i relevante tilfælde. Der indgås en aftale i
den enkelte kommune samt med private færgeselskaber om kompensationen, hvor de anvendte regler skal beskrives nærmere og være
forenelige med statsstøttereglerne for ydelse af kompensation til udførelse af pålagte tjenesteydelser af generel økonomisk
interesse og kravene for det indre marked.
Det samlede tilskud som fastlagt i § 21 a, stk. 2, ligger fast. Fordelingsnøglen for tilskuddet beregnes en gang for alle af
økonomi- og indenrigsministeren. Fordelingsnøglen vil dog kunne justeres efter 5 år.
Tilskudsprocenten kan ændre sig over tid afhængigt af udviklingen i den samlede godsomsætning på de enkelte ruter. Det kan gælde
både alle færger set under ét og i forhold til de enkelte kommuner. Tilskudsprocenten må dog ikke overstige 80 pct., ekskl.
vareafgift opkrævet af havnene. Der vil derfor blive gennemført en evaluering af fordelingsnøglen efter 5 år.
Fordelingen af tilskuddet til den enkelte kommune som fastsat i medfør af § 21 a, stk. 2, ligger således fast i 5 år.
Der vil med hjemmel i den foreslåede § 21 a, stk. 5
, blive fastsat nærmere regler om fordelingen af tilskuddet og om ordningens administration. I den forbindelse vil der bl.a. blive
fastsat regler om, at kommunalbestyrelsen skal udarbejde en årlig redegørelse til Økonomi- og Indenrigsministeriet om, hvorledes
tilskuddet til nedsættelse af færgetakster med maksimalt 80 pct. for godstransport, ekskl. vareafgift opkrævet af havnene, er
anvendt, herunder dokumentation for ændringer i takster og omsætningstal for de enkelte billettyper. Det er en forudsætning for
udbetaling af tilskud, at kommunalbestyrelsen udarbejder en tilfredsstillende redegørelse for anvendelsen af tilskuddet i det
regnskabsår, der ligger forud for det år, hvor tilskuddet udmeldes.
Udgangspunktet for tilrettelæggelsen af ordningen er, at der skal være tale om en enkel og let administrerbar ordning.
Ordningen har ikke karakter af en refusionsordning. Hvis det på grund af udviklingen i godstransport, fx et fald i
godsomsætningen, viser sig, at en kommune ikke kan anvende hele det tilskud, som kommunen har modtaget i medfør af § 21 a, stk. 1,
forudsættes det, at kommunen anvender overskydende midler i det efterfølgende kalenderår til nedsættelse af øvrige færgetakster
eller andre serviceforbedringer på færgeområdet. Kommunen skal i sådanne tilfælde redegøre for anvendelsen af tilskuddet til
sådanne formål i den redegørelse, som kommunen skal udarbejde til Økonomi- og Indenrigsministeriet, jf. § 21 a, stk. 5.
Ved ordningens indførelse vil kommunerne skulle vise en beregning af takstnedsættelserne som dokumentation for, at færgetaksterne
for de enkelte godstyper er nedsat med maksimalt 80 pct. i forhold til gældende takster pr. 1. januar 2015, ekskl. vareafgift
opkrævet af havnene.
Udgangspunktet for prisfastsættelse af færgetakster er, at der skal ske en ligelig procentvis reduktion af færgetakster for de
enkelte billettyper og rabatordninger pr. 1. januar 2015.
Tilskud til reduktion af færgetakster vil gælde alle typer gods, uanset om det er virksomheder eller private, der skal have
transporteret gods.
Ordningen omfatter alene gods, der transporteres på færger, som er i rutefart til og fra de pågældende øer. Der ydes således ikke
tilskud til anden form for transport af gods til de pågældende øer, fx transport med coaster, andre skibstyper eller sommerruter.
Den nærmere afgrænsning af transportformer, der er omfattet af ordningen, vil blive fastsat ved bekendtgørelse.
Reduktionen af færgetakster vil gælde for køretøjer, der er beregnet til godstransport, samt for løst gods, transport af fisk,
bure til gods samt varer på paller. Trailerhåndtering vil ligeledes blive omfattet af ordningen.
Ordningen vil desuden omfatte mindre varevogne og lignende under 3.500 kg, der er registreret udelukkende til erhvervsmæssig
kørsel.
Ud fra hensynet til at etablere en enkel og let administrativ ordning vil køretøjer mv. beregnet til godstransport også være
omfattet af reducerede færgetakster, selvom der på en overfart ikke fragtes gods i de pågældende køretøjer. Der lægges således
ikke op til krav om løbende, systematisk kontrol af det enkelte køretøj mv. Returkørsel uden gods vil således være omfattet af den
reducerede færgetakst. Tilskuddet til de enkelte færgeruter er beregnet ud fra tal for godsomsætningen, hvor der ikke er skelnet
mellem, om køretøjer mv. beregnet til godstransport faktisk medbringer gods eller ej.
Ordningen vil indebære, at der ikke kan ske en reduktion af færgetakster for fx private personbiler, busser til persontransport,
autocampere, gående passagerer eller cykler, selvom der eventuelt fragtes mindre mængder af gods på denne måde.
Den foreslåede bestemmelse i § 21 a, stk. 6
, indeholder en bemyndigelse til økonomi- og indenrigsministeren til at fastsætte regler om, at tilskuddet til kommuner med mindre
øer til reduktion af færgetakster for godstransport kan gøres betinget af, at kommunalbestyrelsen på tilfredsstillende vis kan
redegøre for, at forhøjelsen af det generelle tilskud i henhold til § 20, stk. 1, i lov om kommunal udligning og generelle tilskud
til kommuner er anvendt i overensstemmelse med intentionerne, som det fremgår af aftalen af 16. maj 2012 mellem regeringen og
Enhedslisten om justeringer i udligningssystemet. Der vil i den forbindelse blive fastsat regler om, at en redegørelse skal
baseres på anvendelsen af de ekstra midler i det regnskabsår, der ligger forud for det år, hvor tilskuddet udmeldes. Dette kan
første gang ske med fastsættelse af tilskuddet for 2017.
Ved aftalen om justeringer i udligningssystemet blev der opnået enighed om at forøge tilskuddet til kommuner med mindre øer med i
alt 15 mio. kr. årligt fra 2014. Aftalen blev udmøntet ved lov nr. 582 af 18. juni 2012 om ændring af lov om kommunal udligning og
generelle tilskud til kommuner (Justeringer af udligningssystemet). Vedrørende anvendelsen af disse midler fremgår det af
lovbemærkninger til denne lov, at forhøjelsen kan bruges til finansiering af initiativer på færgeområdet.
Om baggrunden for bestemmelserne henvises til de almindelige bemærkninger under afsnit 2.
Det foreslås, at loven træder i kraft med virkning fra den 1. juni 2015. Det indebærer, at der i 2015 anvendes 45 mio. kr. til
nedsættelse af færgetakster for godstransport til og fra øer.
Udbetaling af tilskud vil ske med virkning fra ikrafttrædelsestidspunktet.
Lov om ændring af lov om kommunal udligning og generelle til...
Gældende
LOV nr 582 af 04/05/2015
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Ændringer:
0
Lov om ændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Nedsættelse af færgetakster for godstransport til og fra øer)
I lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner, jf. lovbekendtgørelse nr. 798 af 24. juni 2013, som ændret senest ved § 30 i lov nr. 174 af 24. februar 2015, foretages følgende ændring:
1. Efter § 21 indsættes:
»§ 21 a. Økonomi- og indenrigsministeren yder et årligt tilskud til nedsættelse af færgetakster for godstransport til og fra øer. Tilskuddet ydes til kommuner med mindre øer og til kommuner på øer uden fast forbindelse, der består af én kommune. Private færger kan modtage tilskud gennem en kommune. Økonomi- og indenrigsministeren yder ikke tilskud til de statslige færgeruter til Bornholm og Samsø.
Stk. 2. Tilskuddet udgør 20 mio. kr. i 2015 og 35 mio. kr. årligt fra 2016. Tilskuddet reguleres fra tilskudsåret 2016 én gang årligt med den forventede pris- og lønudvikling for den kommunale sektor.
Stk. 3. De kommuner, der modtager tilskud i henhold til stk. 1 og 2, omfatter Kalundborg, Holbæk, Slagelse, Lolland, Assens, Faaborg-Midtfyn, Langeland, Svendborg, Haderslev, Aabenraa, Horsens, Hedensted, Struer, Norddjurs, Odder, Skive, Aalborg, Læsø, Samsø, Fanø og Ærø Kommuner.
Stk. 4. Økonomi- og indenrigsministeren fordeler tilskuddet efter stk. 1 og 2 efter en nøgle for godsomsætning eksklusive vareafgift opkrævet af havnene på de enkelte færgeruter. Nedsættelsen af færgetakster for godstransport kan maksimalt udgøre 80 pct. af færgetaksten pr. 1. januar 2015 eksklusive vareafgift opkrævet af havnene.
Stk. 5. Økonomi- og indenrigsministeren fastsætter nærmere regler om fordelingen af tilskuddet og om ordningens administration, herunder om, at kommunalbestyrelsen skal udarbejde en redegørelse vedrørende anvendelsen af tilskuddet efter stk. 1 og 2.
Stk. 6. Økonomi- og indenrigsministeren kan fastsætte regler om, at tilskuddet i henhold til stk. 1 og 2 til kommuner med mindre øer kan gøres betinget af, at kommunalbestyrelsen på tilfredsstillende måde kan redegøre for anvendelsen af det tilskud, som kommunen har modtaget som del af det forhøjede tilskud i henhold til § 20, stk. 1.«