Lov om ændring af lov om kommunal indkomstskat og lov om kom...
Gældende
LOV nr 2052 af 19/12/2020
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Ændringer:
0
Lov om ændring af lov om kommunal indkomstskat og lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Ekstraordinær mulighed for at omgøre valg af selvbudgettering for 2020 som følge af covid-19)
I lov om kommunal indkomstskat, jf. lovbekendtgørelse nr. 935 af 30. august 2019, som ændret ved § 6 i lov nr. 1052 af 30. juni 2020, foretages følgende ændringer:
1. Efter § 7 indsættes i afsnit I:
»§ 7 a. Kommuner, der for kalenderåret 2020 har valgt at budgettere med eget skøn over udskrivningsgrundlaget for kommunal indkomstskat og kirkeskat efter § 7, stk. 1, kan for kalenderåret 2020 ekstraordinært vælge at ændre valget til det statsgaranterede udskrivningsgrundlag for kommunal indkomstskat og kirkeskat.
Stk. 2. Kommuner, der efter stk. 1 vælger ekstraordinært at ændre valget til det statsgaranterede udskrivningsgrundlag for kommunal indkomstskat og kirkeskat for kalenderåret 2020, skal give endelig meddelelse herom til Social- og Indenrigsministeriet den 21. december 2020.«
2. Efter § 16 indsættes:
»§ 16 a. For kommuner, der efter § 7 a har valgt ekstraordinært at ændre valget til det statsgaranterede udskrivningsgrundlag for kalenderåret 2020, foretages en regulering af det udbetalte beløb efter § 15 for henholdsvis kommunal indkomstskat og kirkeskat for kalenderåret 2020, så beløbet årligt svarer til skatten fastsat ud fra det statsgaranterede udskrivningsgrundlag for kalenderåret 2020.
Stk. 2. Afregning af det regulerede beløb efter stk. 1 sker i den næstkommende månedlige afregning fra Skattestyrelsen af kommunal indkomstskat m.v.«
I lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner, jf. lovbekendtgørelse nr. 1084 af 28. oktober 2019, som ændret ved § 5 i lov nr. 1557 af 27. december 2019, § 16 i lov nr. 1558 af 27. december 2019 og § 1 i lov nr. 1052 af 30. juni 2020, foretages følgende ændring:
1. Efter § 24 indsættes i kapitel 8:
»§ 24 a. For kommuner, der har valgt ekstraordinært at ændre valget til det statsgaranterede udskrivningsgrundlag for 2020, jf. § 7 a i lov om kommunal indkomstskat, foretages en regulering af det udbetalte beløb efter § 24, så beløbet årligt svarer til tilskud og bidrag fastsat ud fra det statsgaranterede udskrivningsgrundlag for tilskudsåret 2020.
Stk. 2. Afregning af det regulerede beløb efter stk. 1 sker i den næstkommende månedlige afregning fra Skattestyrelsen af kommunal indkomstskat m.v.«
Stk. 1. Loven træder i kraft den 20. december 2020, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. §§ 7 a og 16 a i lov om kommunal indkomstskat som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1 og 2, og § 24 a i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner som affattet ved denne lovs § 2, nr. 1, ophæves den 1. januar 2022.
Efter gældende ret skal den enkelte kommune udarbejde et budget over kommunal indkomstskat og kirkeskat. Kommunalbestyrelsen skal
i den forbindelse vælge, hvorvidt budgetteringen skal ske med kommunens eget skøn over udskrivningsgrundlaget for kommunal
indkomstskat og kirkeskat eller med det statsgaranterede udskrivningsgrundlag for kommunal indkomstskat og kirkeskat, jf.
kommuneskattelovens § 7, stk. 1. Det følger af gældende ret, at valg af budgetteringsmetode fastlægges ved kommunens
budgetvedtagelse og ikke efterfølgende kan omgøres.
Det foreslås, at der indsættes en ny § 7 a i kommuneskatteloven, hvorefter kommuner, der for kalenderåret 2020 har valgt at
budgettere med eget skøn over udskrivningsgrundlaget for kommunal indkomstskat og kirkeskat efter § 7, stk. 1, for kalenderåret
2020 ekstraordinært vil kunne vælge at ændre valget til det statsgaranterede udskrivningsgrundlag for kommunal indkomstskat og
kirkeskat efter § 7, stk. 1.
Dette vil indebære, at kommuner, der ved budgetlægningen valgte at budgettere med eget skøn over udskrivningsgrundlaget for
kalenderåret 2020, vil kunne vælge at ændre valget til det statsgaranterede udskrivningsgrundlag. Omvalget skal ses i lyset af den
ekstraordinære situation som følge af covid-19, hvor de selvbudgetterende kommuner i 2023 vil få en efterregulering for det
faktiske indtægtsgrundlag, som forventes at indebære et større tab. Det vil blive frivilligt for kommunen, om denne ekstraordinært
vil ændre valget til det statsgaranterede udskrivningsgrundlag for 2020. Et eventuelt omvalg vil ikke senere kunne omgøres.
Muligheden for at ændre valget til det statsgaranterede udskrivningsgrundlag vil være begrænset til alene at omfatte kalenderåret
2020, idet covid-19 stiller de selvbudgetterende kommuner i en helt ekstraordinær situation i 2020.
Det foreslås med stk. 2
, at de kommuner, der vælger at gøre brug af lovforslagets mulighed for ekstraordinært at ændre valget til det statsgaranterede
udskrivningsgrundlag for 2020, vil skulle give meddelelse herom til Social- og Indenrigsministeriet den 21. december 2020.
Beslutningen om ekstraordinært at ændre valget til det statsgaranterede udskrivningsgrundlag for 2020 skal godkendes af
kommunalbestyrelsen og derpå skriftligt meddeles endeligt til Social- og Indenrigsministeriet den 21. december 2020.
Social- og Indenrigsministeriet vil inden lovens ikrafttræden orientere de fire kommuner om adgangen til helt ekstraordinært at
ændre valget til det statsgaranterede udskrivningsgrundlag for 2020 og oplyse om form og proces for den skriftlige meddelelse til
ministeriet.
Fristen for kommunernes afgivelse af meddelelse til Social- og Indenrigsministeriet om ændring af valget til det statsgaranterede
udskrivningsgrundlag for 2020 er fastsat til den 21. december 2020 under hensyn til, at reguleringen vedrørende 2020 kan afregnes
i januar 2021.
Til nr. 2
Efter § 16, stk. 1, i kommuneskatteloven, skal kommuner, der har valgt at budgettere med eget skøn over udskrivningsgrundlaget pr.
maj i året to år efter det kalenderår, hvor kommunen har valgt at budgettere med eget skøn over udskrivningsgrundlaget,
foretage en opgørelse af de kommunale indkomstskatter og kirkeskatter. Det følger videre af bestemmelsen, at for kommuner, der har
valgt selvbudgettering, reguleres der for forskellen mellem indkomstskatter og kirkeskatter ud fra det selvbudgetterende
udskrivningsgrundlag og indkomstskatter og kirkeskatter ud fra det faktiske udskrivningsgrundlag.
Det følger af § 16, stk. 2, i kommuneskatteloven, at afregning af efterreguleringsbeløbet skal ske tre år efter det pågældende
kalenderår, og fordeles ud med en tredjedel i hver af månederne januar, februar og marts.
Det foreslås, at der indsættes en ny § 16 a i kommuneskatteloven, hvorved der med det foreslåede stk. 1
indføres en bestemmelse om regulering for de kommuner, der vælger ekstraordinært at ændre valget til det statsgaranterede
udskrivningsgrundlag for kalenderåret 2020 efter den i lovforslagets § 1, nr. 1, foreslåede nye § 7 a i kommuneskatteloven. Efter
den foreslåede bestemmelse vil der blive foretaget en regulering af det beløb, der er udbetalt efter kommuneskattelovens § 15 for
henholdsvis kommunal indkomstskat og kirkeskat for kalenderåret 2020, så beløbet årligt vil svare til skatten fastsat ud fra det
statsgaranterede udskrivningsgrundlag for kalenderåret 2020.
Det vil betyde, at de kommuner, der ved budgetlægningen for 2020 valgte at budgettere med eget skøn for udskrivningsgrundlaget for
den kommunale indkomstskat og kirkeskat, ved ændring af deres valg til det statsgaranterede udskrivningsgrundlag ikke vil kunne
beholde den del af det udbetalte beløb i skatteindtægter for 2020, der overstiger det beløb, som kommunen ville have modtaget ved
at vælge det statsgaranterede udskrivningsgrundlag for kommunale indkomstskatter og kirkeskat for 2020. Der vil således skulle
foretages en negativ regulering, hvor den pågældende kommune vil skulle afregne et beløb svarende til forskellen mellem
skatteindtægterne ved det selvbudgetterende udskrivningsgrundlag for 2020 og skatteindtægterne ved det statsgaranterede
udskrivningsgrundlag for 2020.
Foruden ovennævnte regulering vedrørende indtægter fra kommunal indkomstskat og kirkeskat vil der også være en regulering, som
vedrører kommunens tilskuds- og udligningsbeløb, jf. lovforslagets § 2, nr. 1.
Det foreslås endvidere med stk. 2
i den foreslåede bestemmelse, at afregningen af det regulerede beløb vedr. den kommunale indkomstskat vil skulle ske i den
næstkommende månedlige afregning fra Skattestyrelsen af kommunal indkomstskat m.v.
Heraf følger, at der ikke foretages en efterregulering i 2023 for de kommuner, der for 2020 har valgt ekstraordinært at ændre
valget til det statsgaranterede udskrivningsgrundlag.
Efter § 24 i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner sker afregning af tilskud og udligning efter en af
social- og indenrigsministeren samlet beregning for tilskudsåret. Afregningen for de kommuner, der har valgt at budgettere med det
statsgaranterede udskrivningsgrundlag sker efter bestemmelsen i § 24, stk. 2, mens afregningen for de kommuner, der har valgt at
budgettere med eget skøn for udskrivningsgrundlaget sker efter bestemmelserne i § 24, stk. 3-7.
Ifølge lovens § 24, stk. 3, 1. pkt., foretages der i tilskudsåret en foreløbig afregning af tilskud og bidrag efter loven for de
kommuner, der har valgt at budgettere med eget skøn over udskrivningsgrundlaget.
Efter lovens § 24, stk. 3, 2. og 3. pkt., opgøres der i året to år efter tilskudsåret en efterregulering af de tilskud og bidrag,
der blev afregnet i tilskudsåret. Efterreguleringen afregnes med kommunerne i året tre år efter tilskudsåret.
Det foreslås, at der indsættes en ny § 24 a i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner, hvorved der med det
foreslåede stk. 1
indføres en bestemmelse for regulering for de kommuner, der vælger ekstraordinært at ændre valget til det statsgaranterede
udskrivningsgrundlag for tilskudsåret 2020 efter den i lovforslagets § 1, nr. 1, foreslåede nye § 7 a i kommuneskatteloven.
Efter den foreslåede bestemmelse vil der blive foretaget en regulering af de tilskud og bidrag, der er udbetalt efter § 24 i lov
om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner for tilskudsåret 2020, så det årlige beløb i tilskuds- og
udligningssystemet til disse kommuner i 2020 vil svare til tilskud og bidrag fastsat ud fra det statsgaranterede
udskrivningsgrundlag for tilskudsåret 2020.
Det vil betyde, at for kommuner, der vælger ekstraordinært at ændre valget til det statsgaranterede udskrivningsgrundlag, vil der
foruden reguleringen vedrørende indkomstskat og kirkeskat efter den i lovforslagets § 1, nr. 2, foreslåede nye § 16 a i
kommuneskatteloven, skulle reguleres for den forskel, der er for 2020 mellem kommunes tilskud og bidrag efter selvbudgettering og
kommunens tilskud og bidrag efter statsgarantien.
Det foreslås endvidere med stk. 2
, at afregningen af det regulerede beløb vedrørende tilskuds- og udligningsbeløb vil skulle ske i den næstkommende månedlige
afregning fra Skattestyrelsen af kommunal indkomstskat m.v.
Heraf følger, at der ikke foretages en efterregulering i 2023 for de kommuner, der for 2020 har valgt ekstraordinært at ændre
valget til det statsgaranterede udskrivningsgrundlag.
Det foreslås med stk. 1
, at loven skal træde i kraft den 20. december 2020.
Med stk. 2
foreslås det, at §§ 7 a og 16 a i lov om kommunal indkomstskat som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1 og nr. 2, og § 24 a i lov om
kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner som affattet ved denne lovs § 2, nr. 1, ophæves den 1. januar 2022. Forslaget
indebærer, at de foreslåede bestemmelser om ekstraordinær mulighed for at omgøre valg af selvbudgettering for 2020 som følge af
covid-19 alene omfatter budgetteringsmetoden for 2020 og derfor automatisk ophæves. Det følger af de aftalte punkter angående den
ekstraordinære situation med covid-19 i Aftale om kommunernes økonomi for 2021.
Da kommuneskatteloven og lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner, der med lovforslaget foreslås ændret, ikke
gælder for Færøerne og Grønland og ikke kan sættes i kraft for disse dele af riget, vil loven ikke gælde for Færøerne og Grønland.