Lov om ændring af lov om integrationsgrunduddannelse (igu) o...
Gældende
LOV nr 562 af 07/05/2019
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Ændringer:
0
Lov om ændring af lov om integrationsgrunduddannelse (igu) og lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (Videreførelse af igu-ordningen og egu-bonusordningen)
»Stk. 5. Integrationsgrunduddannelsen forlænges, hvis særlige forhold har medført, at det ikke har været muligt at fuldføre skoleforløbet.
Stk. 6. Udlændingen og virksomheden kan indgå aftale om forlængelse af integrationsgrunduddannelsesperioden på 2 år, hvis udlændingen inden for den 2-årige periode har
orlov i forbindelse med graviditet, barsel eller adoption efter lovgivningen herom eller
et sammenhængende sygdomsforløb på mere end 8 uger.
Stk. 7. Forlængelsesperioden i stk. 6 kan alene omfatte et tidsrum svarende til varigheden af orlovs- eller sygefraværsperioden.«
Stk. 5 bliver herefter stk. 8.
6. § 8, stk. 3, ophæves.
Stk. 4. bliver herefter stk. 3.
7. Efter § 10 indsættes:
»§ 10 a. For en udlænding, der deltager i undervisning efter lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v., og som er indkvarteret et andet sted end på sin bopæl m.v., yder staten et tilskud til udgifterne til kost og logi, når udlændingen har 120 km eller derover i samlet transportafstand fra bopæl til uddannelsessted og retur.
Stk. 2. Medfører afstanden mellem bopæl og uddannelsessted en urimelig belastning af udlændingen på grund af transportvanskeligheder eller transporttid, kan staten yde tilskud til kost og logi, selv om afstanden mellem bopæl og uddannelsessted og retur er mindre end 120 km.
Stk. 3. Tilskuddet efter stk. 1 kan søges af
udlændningen,
den virksomhed, der har afholdt udgifterne til kost og logi på vegne af den pågældende udlænding,
uddannelsesstedet, hvor udlændingen har haft ophold, eller
virksomheden, hvis uddannelsen foregår i virksomheden.
Stk. 4. Til udlændingen yder staten et tilskud efter stk. 1 med op til 500 kr. pr. døgn på baggrund af de faktiske udgifter. Til den virksomhed, der har afholdt udgiften til kost og logi for udlændingen, og til den virksomhed, hvor uddannelsen foregår på et kursussted i forbindelse med virksomheden, yder staten tilskud efter stk. 1 med op til 500 kr. pr. døgn på baggrund af de faktiske udgifter. Har uddannelsesstedet afholdt udgifterne til kost og logi for udlændingen, ydes tilskuddet efter stk. 1 med et fast beløb på 500 kr. pr. døgn.
Stk. 5. Beløbet i stk. 4 reguleres en gang årligt med virkning fra den første mandag i juli måned for pris- og lønudviklingen med 2,0 pct. tillagt den i medfør af lov om en satsregulering fastsatte procent for det pågældende finansår. Det fremkomne beløb afrundes nedad til nærmeste hele kronebeløb, der kan deles med 50. Den årlige regulering sker på grundlag af det på reguleringstidspunktet gældende beløb før afrunding.
Stk. 6. Udlændinge- og integrationsministeren kan fastsætte nærmere regler om administration af tilskud til kost og logi i forbindelse med undervisning.«
8. I § 11, stk. 2, udgår », når forløbet er fuldført«.
I lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, jf. lovbekendtgørelse nr. 811 af 20. juni 2018, som ændret ved § 1 i lov nr. 1693 af 26. december 2017, § 2 i lov nr. 745 af 8. juni 2018, § 3 i lov nr. 1701 af 27. december 2018 og § 1 i lov nr. 1737 af 27. december 2018, foretages følgende ændringer:
1. § 13, stk. 3, ophæves.
2. Efter § 13 indsættes:
»§ 14. Til private arbejdsgivere, der ansætter elever i en erhvervsgrunduddannelse, jf. § 3, stk. 3, i lov om erhvervsgrunduddannelse m.v., i perioden fra den 1. juli 2019 til den 31. juli 2019, udbetaler staten en bonus på samlet op til 40.000 kr.
Stk. 2. Til private arbejdsgivere, der ansætter elever i uddannelsessporet erhvervsgrunduddannelse, jf. § 18, stk. 1, i lov om forberedende grunduddannelse, i perioden fra den 1. august 2019 til den 30. juni 2022, udbetaler staten en bonus på samlet op til 40.000 kr.
Stk. 3. Praktikaftaler skal påbegyndes, senest 3 måneder efter at aftalen er indgået, for at medføre ret til bonus.
Stk. 4. Ansøgning om udbetaling af bonus efter stk. 1 og 2 skal indgives til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, som administrerer ordningerne, senest 1 år efter at arbejdsgiveren har opnået ret hertil.
Stk. 5. Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag administrerer endvidere udbetalingen af bonus til private arbejdsgivere, der ansætter elever i erhvervsgrunduddannelse efter § 15 a i lov om erhvervsgrunduddannelse m.v.
Stk. 6. De udgifter, der er forbundet med ordningerne efter stk. 1, 2 og 5, herunder administrationsudgifter, afholdes af staten. § 22, stk. 3, 3. og 4. pkt., finder tilsvarende anvendelse.
Stk. 7. Undervisningsministeren fastsætter regler om tilrettelæggelsen af bonusordningerne, herunder om retten til bonus og bonussens størrelse, beregning, udbetaling, efterregulering, modregning og tilbagebetaling, og om administration af ordningen i øvrigt.«
Stk. 2. Regler fastsat i medfør af § 6, stk. 5, i lov om integrationsgrunduddannelse (igu) forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af forskrifter udstedt i medfør af § 6, stk. 8.
Det fremgår af § 2, stk. 2, i lov om integrationsgrunduddannelse (IGU), at der ved en familiesammenført til en flygtning forstås
en udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 1 eller 2, som følge af en familiemæssig tilknytning
til en udlænding, der er omfattet af stk. 1, eller en udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1, som
følge af en familiemæssig tilknytning til en herboende person, der er omfattet af stk. 1.
Det foreslås på den baggrund, at det i loven præciseres, at en herboende person er en udlænding, idet det i IGU-lovens § 2, stk.
2, kun kan være en udlænding, der refereres til.
Ved en herboende person forstås i udlændingelovens forstand både danske statsborgere og udlændinge.
Til nr. 2
Det fremgår af § 3, stk. 2, i lov om integrationsgrunduddannelse, at integrationsgrunduddannelsesforløb kan påbegyndes til og med
den 30. juni 2019.
Det foreslås i § 3, stk. 2
, i lov om integrationsgrunduddannelse, at integrationsgrunduddannelsesforløb kan påbegyndes til og med den 30. juni 2022.
Det betyder, at ordningen forlænges med 3 år, og at der potentielt vil være igangværende IGU-forløb frem til den 30. juni 2025
tillagt eventuelle forlængelser som følge af barsel m.v., jf. lovforslagets § 1, nr. 6.
Til nr. 3
Det fremgår af § 5, stk. 1, i lov om integrationsgrunduddannelse, at en udlænding i ordinær ansættelse ikke i forlængelse heraf
kan deltage i integrationsgrunduddannelse i den samme virksomhed.
Med bestemmelsen er ordningen sikret mod utilsigtet anvendelse.
Det foreslås, at bestemmelsen videreføres, men at det præciseres, at en udlænding i ordinær ansættelse ikke, før der er forløbet
en periode på 3 måneder, kan blive ansat i et IGU-forløb i den samme virksomhed.
Det betyder, at en udlænding i ordinær ansættelse i en virksomhed efter en periode på 3 måneder kan deltage i et
integrationsgrunduddannelsesforløb i den samme virksomhed. Der er tale om løbende måneder, og slutter en ordinær ansættelse
eksempelvis den 15. maj, kan IGU-ansættelsen tidligst påbegyndes den 16. august samme år i den samme virksomhed.
En virksomhed forudsættes afgrænset som en arbejdsplads med selvstændigt produktionsenhedsnummer (P-nummer), jf. lov om Det
Centrale Virksomhedsregister. En udlænding i ordinær ansættelse i en virksomhed vil således ikke i forlængelse af ordinær
ansættelse kunne deltage i et integrationsgrunduddannelsesforløb i den samme virksomhed (P-nummer), før der er forløbet 3 måneder
fra afslutningen af ansættelsesperioden med ordinær ansættelse til påbegyndelsen af integrationsgrunduddannelsesforløbet.
Til nr. 4 og 5
Det fremgår af den nugældende § 6, stk. 4, i lov om integrationsgrunduddannelse, at integrationsgrunduddannelsen undtagelsesvis
kan forlænges ud over 2 år, hvis særlige forhold indebærer, at det ikke inden for perioden på 2 år har været muligt at fuldføre 20
ugers skoleundervisning. Forlængelsesperioden kan alene omfatte skoleundervisning.
Med den gældende bestemmelse er det dermed sikret, at udlændingen har en mulighed for at fuldføre forløbet, uanset at udlændinges
deltagelse i skoleundervisningen har været udsat for afbrydelser som følge f.eks. af egen sygdom eller sygdom i nærmeste familie,
force majeure på ansættelsesvirksomheden eller f.eks. at et modul i et tilrettelagt undervisningsforløb er blevet aflyst på grund
af forhold på undervisningsstedet.
Det foreslås derfor at ændre § 6, stk. 4
, således at henvisningen til 20 ugers skoleundervisning, og til at forlængelsesperioden alene kan omfatte skoleundervisning,
udgår, og at der i stedet henvises til stk. 5-7, hvorefter det – efter de foreslåede nye stykker til stk. 6 – vil være muligt at
forlænge både uddannelses- og praktikdelen.
Det vil betyde, at en udlænding har en mulighed for at fuldføre forløbet, uanset at den pågældende udlændings deltagelse i
skoleundervisningen eller praktikdelen har været udsat for afbrydelser.
I den foreslåede § 6, stk. 5
, foreslås det, at integrationsgrunduddannelsen kan forlænges, jf. stk. 4, hvis særlige forhold har medført, at det ikke har været
muligt at fuldføre skoleforløbet.
Denne forlængelsesmulighed vil svare til den nugældende.
Det fremgår af bemærkningerne til lov om integrationsgrunduddannelse (IGU), jf. Folketingstidende 2015-16, tillæg A, L 188, side
7, 2. spalte, at der er tale om en undtagelsesbestemmelse. Bestemmelsen vil dermed som hidtil alene finde anvendelse, hvis
udlændingens deltagelse i skoleundervisningen er blevet udsat eller forhindret.
Som eksempler herpå nævnes udlændingens egen sygdom eller sygdom i nærmeste familie, force majeure på ansættelsesvirksomheden
eller det forhold, at et modul i et tilrettelagt undervisningsforløb er blevet aflyst på grund af forhold på undervisningsstedet.
I den foreslåede § 6, stk. 6, nr. 1,
i IGU-loven, foreslås det, at der udover muligheden for at forlænge skoleundervisningen også gives mulighed for at forlænge
praktikforløbet i virksomheden i tilfælde af, at den IGU-ansatte under IGU-forløbet, har ret til orlov i forbindelse med
graviditet, barsel eller adoption efter lovgivningen herom.
En eventuel videreførelse af IGU-forløbet ud over 2 år er aftalebaseret. Det betyder, at virksomheden og den IGU-ansatte kan
aftale at forlænge praktikforløbet med en periode svarende til varigheden af orloven i forbindelse med graviditet, barsel eller
adoption efter lovgivningen herom.
Forslaget indebærer, at ikke alene skoleforløb, men nu også praktikforløb kan forlænges. At en forlængelse er aftalebaseret
betyder, at ingen af parterne efter IGU-loven er forpligtet til at indgå aftale herom.
I den foreslåede § 6, stk. 6, nr. 2
, foreslås det, at integrationsgrunduddannelsen vil kunne forlænges ud over 2 år, hvis den IGU-ansatte har et sammenhængende
sygdomsforløb på mere end 8 uger.
Det sammenhængende sygefraværsforløb vil dermed svare til afgrænsningen efter reglerne om kommunens opfølgning af
sygedagpengesager i kategori 2 og 3 sager, jf. §§ 11 a-11 d i lov om sygedagpenge. Det fremgår af § 12, stk. 1, i lov om
sygedagpenge, at kommunen visiterer sygedagpengesager, hvori en fuld raskmelding forventes senere end 8 uger fra første
sygefraværsdag, til kategori 2 eller 3. En sygedagpengesag i kategori 2 og 3 indebærer, at kommunen skal tilrettelægge og
gennemføre et individuelt og fleksibelt opfølgningsforløb under hensyn til sygdommens karakter og sygemeldtes behov og
forudsætninger. Kommunen foretager også opfølgning i sygedagpengesager, hvor sygefraværet forventes at vare ud over 8 uger, og
hvor personen delvist har genoptaget arbejdet, men dog har mindst 4 timers sygefravær om ugen, hvorfor det også i forhold til IGU
betragtes som et sammenhængende sygefraværsforløb, selv om personen delvist har genoptaget arbejdet, men dog mindst har 4 timers
sygefravær om ugen.
En eventuel videreførelse af IGU-forløbet ud over 2 år aftales skriftligt mellem udlændingen og virksomheden. Ingen af parterne er
efter lov om integrationsgrunduddannelse (IGU) forpligtet til at indgå aftale herom.
I den foreslåede § 6, stk. 7
, foreslås det, at integrationsgrunduddannelsen alene kan forlænges for et tidsrum svarende til varigheden af orlovs- eller
sygefraværsperioden.
Det betyder, at integrationsgrunduddannelsen alene kan forlænges for et tidsrum svarende til varigheden af orlovs- eller
sygefraværsperioden.
Til nr. 6
Det fremgår af § 8, stk. 3, i lov om integrationsgrunduddannelse (IGU), at udlændingens bopælskommune efter udlændingens anmodning
ved opslag i danskundervisningsdatabasen skal afgive oplysninger om udlændingens deltagelse i danskuddannelse.
Det foreslås, at bestemmelsen ophæves, da den pågældende facilitet i danskundervisningsdatabasen ikke er tilstrækkelig dækkende
som dokumentation af omfanget af undervisningen.
Det betyder, at oplysningerne om udlændingens deltagelse i danskundervisning på anden vis må indhentes hos sprogcentrene,
eksempelvis via en progressionsudskrift med angivelse af antal skemalagte timer, som kan fremskaffes af udlændingen selv. Således
har udlændingen i medfør af § 8, stk. 2, over for virksomheden pligt til at afgive dokumentation for de skoleundervisningsdele,
der indgår i forløbet.
Til nr. 7
I dag ydes der refusion af udgifter til kost og logi i forbindelse med en udlændings deltagelse i AMU-kurser under et IGU-forløb
efter en ordning, som blev etableret ved siden af IGU-loven efter aftale med aftaleparterne.
Der er ikke i gældende regler om integrationsgrunduddannelsen fastsat regler om, at der kan ydes refusion af udgifter til kost og
logi, når IGU-ansatte deltager i AMU-kurser.
Det foreslås derfor med baggrund i aftalen om forlængelsen af IGU mellem regeringen og arbejdsmarkedets parter, at der i loven
indsættes en bestemmelse, der regulerer adgangen til tilskud til kost og logi under deltagelse i arbejdsmarkedsuddannelse m.v. I
den foreslåede § 10 a, stk. 1
, foreslås det, at for en udlænding, der deltager i undervisning efter lov om arbejdsmarkedsuddannelse m.v. (AMU), og som er
indkvarteret et andet sted end på sin bopæl m.v., yder staten et tilskud til udgifterne til kost og logi. Det er et krav, at
deltageren har 60 km eller derover i transportafstand mellem bopæl og uddannelsessted svarende til en samlet transportafstand på
120 km eller derover tur/retur.
Det betyder, at udlændinge, hvis uddannelsessted ligger i en transportafstand på 60 km eller derover fra bopælen, og hvor
indkvartering i forbindelse med uddannelsesstedet anses for mest hensigtsmæssig, har mulighed for at få dækket udgifterne til kost
og logi helt eller delvist. Transportafstanden måles i forhold til den korteste vej mellem udlændingens bopæl og uddannelsesstedet
med offentlige transportmidler.
Hvad angår bopæl m.v. henvises endvidere til AMU-kursistens eventuelle rådighed over et sommerhus eller campingvogn i nærheden af
kursusstedet i sæsonen, der som udgangspunkt varer fra den 1. april til den 30. september.
I den foreslåede § 10 a, stk. 2
, foreslås det, at medfører afstanden mellem bopæl og arbejdssted en urimelig belastning af udlændingen på grund af
transportvanskeligheder eller den tid, der går til transport, yder staten tilskud til kost og logi, selv om afstanden mellem bopæl
og uddannelsessted og retur er mindre end 120 km.
Det betyder, at er udlændingen eksempelvis bosat på en ø og uddannelsesstedet ligger inden for 60 km transportafstand fra bopælen
til uddannelsesstedet, men transportforholdene er vanskelige i forhold til mødetider på uddannelsesinstitutionen, vil der
alligevel kunne ydes tilskud til kost og logi. Der tages ved bedømmelsen heraf udgangspunkt i, at en samlet daglig transporttid på
op til 4 timer med offentlige transportmidler mellem bopæl og arbejdssted som udgangspunkt ikke vil være en urimelig belastning.
I den foreslåede § 10 a, stk. 3
, foreslås det, at tilskuddet kan søges af
udlændingen, der har afholdt udgifterne til kost og logi,
den virksomhed, udlændingen er ansat i et IGU-forløb i, og som har afholdt udgifterne til kost og logi på vegne af udlændingen,
uddannelsesstedet, som har afholdt udgifterne til kost og logi på vegne af udlændingen eller
en virksomhed, i det omfang uddannelsen er foregået på denne virksomhed og denne virksomhed har afholdt udgifterne til kost og
logi på vegne af udlændingen.
Det betyder, at udlændingen selv indsender ansøgning til SIRI om tilskuddet og herfra modtager tilskudsbeløbet i det omfang,
udlændingen selv har afholdt udgifterne til kost og logi i forbindelse med uddannelsesstedet.
Har virksomheden, udlændingen er ansat i et IGU-forløb i, afholdt udgifterne til kost og logi, modtager virksomheden efter
ansøgning tilskuddet. Har uddannelsesstedet afholdt udgifterne til kost og logi på vegne af udlændingen, modtager
uddannelsesstedet tilskuddet. Endelig kan en virksomhed, der selv afholder uddannelsen, eksempelvis på en lokalitet under
virksomheden og dermed afholder udgifter til kost og logi på vegne af udlændingen, søge om tilskud til dækning af udgifter til
kost og logi.
I den foreslåede § 10 a, stk. 4
, foreslås det, at der for så vidt angår udlændingen selv, ydes et tilskud på op til 500 kr. pr. døgn på baggrund af de faktisk
dokumenterede udgifter til kost og logi. Til den virksomhed, der har afholdt udgiften til kost og logi på vegne af udlændingen,
ydes der ligeledes et tilskud på op til 500 kr. pr. døgn på baggrund af de faktisk dokumenterede udgifter til kost og logi. Samme
regel gælder, hvis uddannelsen foregår på et kursussted i forbindelse med ansættelsesvirksomheden. Har uddannelsesstedet afholdt
udgifterne til kost og logi på vegne af udlændingen, ydes tilskuddet med et fast beløb på 500 kr. pr. døgn. Uddannelsesstedet skal
indsende en ansøgning for hver IGU-deltager vedlagt uddannelsesplan.
Det forudsættes, at tilskud alene udbetales for undervisningsdage, der følger umiddelbart efter hinanden. Der kan udbetales
refusion vedrørende natten før en undervisningsdag, hvis det i betragtning af tidspunktet for undervisningens påbegyndelse ville
være uforholdsmæssigt byrdefuldt for deltageren at rejse til undervisningsstedet på selve undervisningsdagen.
Ansøger udlændingen selv om kost og logi, skal det dokumenteres i ansøgningsskemaet, dels over hvilken periode indkvarteringen
omfatter, dels hvilke udgifter til kost og logi, der er afholdt i forbindelse med indkvarteringen, herunder af kost på dage, der
støder op til de overnatninger, hvor udlændingen har været indkvarteret. Der skal vedlægges dokumentation for de afholdte
udgifter.
Ansøger virksomheden om refusion af kost og logi, skal der indsendes samme dokumentation for de afholdte udgifter i form at f.eks.
en regning eller en kvittering, som gælder, hvis udlændingen selv ansøger.
I den foreslåede § 10 a, stk. 5
, foreslås det, at beløbet på 500 kr. pr. døgn reguleres en gang årligt med virkning fra den første mandag i juli måned for pris-
og lønudviklingen med 2,0 pct. tillagt den i medfør af lov om en satsregulering fastsatte procent for det pågældende finansår. Det
fremkomne beløb afrundes nedad til nærmeste hele kronebeløb, der kan deles med 50. Reguleringen sker på grundlag af det på
reguleringstidspunktet gældende beløb før afrunding.
Endelig fremgår det af den foreslåede § 10 a, stk. 6
, at udlændinge- og integrationsministeren kan fastsætte nærmere regler om administrationen af tilskud til kost og logi i
forbindelse med skoleundervisning uden for udlændingens bolig. Ordningen vil fortsat tage udgangspunkt i de regler, som
undervisningsministeren fastsætter med hjemmel i lov om godtgørelse og tilskud til befordring ved deltagelse i erhvervsrettet
voksen- og efteruddannelse, jf. § 12 i bekendtgørelse nr. 1797 af 27. december 2018 om godtgørelse og tilskud ved deltagelse i
erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse.
Det forventes på den baggrund, at ordningen fortsat skal administreres af Styrelsen for International Rekruttering og Integration
(SIRI), hvortil der skal ansøges om tilskud til kost og logi. For udlændinge med rådighed over mere end én bolig, er det boligen
tættest på uddannelsesstedet, som betragtes som bopæl.
Til nr. 8
I dag yder staten til private virksomheder, der har ansat en udlænding i et integrationsgrunduddannelsesforløb en bonus. Bonus
ydes til virksomheden med 20.000 kr., når udlændingen har været ansat i 6 måneder, og yderligere med 20.000 kr., efter 2 års
ansættelse, når forløbet er fuldført.
I den foreslåede § 11, stk. 2
, i lov om integrationsgrunduddannelse foreslås det, at betingelsen om, at forløbet skal være fuldført, for at der kan udløses
bonus efter 2 års ansættelse, udgår, da et forløb ikke i alle tilfælde vil være afsluttet efter 2 års ansættelse, eksempelvis hvis
der er aftalt en forlængelse i medfør af § 6, stk. 5.
Forslaget betyder, at det vil være 2 års grænsen, der er afgørende for tidspunktet for udbetaling af bonus, om end
fuldførelsestidspunktet og 2 års grænsen oftest vil være sammenfaldende.
Efter § 13, stk. 3, 1. pkt., i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, administrerer Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
udbetalingen til private arbejdsgivere af bonus for ansættelse af elever i erhvervsgrunduddannelse, jf. § 15 a i lov om
erhvervsgrunduddannelse.
Efter § 13, stk. 3, 2. og 3. pkt., i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, afholdes de udgifter, der er forbundet med
ordningen, herunder administrationsudgifter, af staten, og lovens § 22, stk. 3, 3. og 4. pkt., finder tilsvarende anvendelse.
Det foreslås at ophæve § 13, stk. 3, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
Baggrunden for forslaget er Trepartsaftale om en forlængelse af integrationsgrunduddannelse (IGU), hvoraf det i pkt. d fremgår, at
regeringen og arbejdsmarkedets parter er enige om, at den nuværende bonusordning for bl.a. EGU-forløb til virksomheder videreføres
inden for de nuværende rammer i 3 år frem til 30. juni 2022.
Det foreslåede har sammenhæng med lovforslagets § 2, nr. 2, hvor det ophævede stk. 3 videreføres stort set uændret som stk. 5 og 6
i en ny § 14 i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
Der henvises lovforslagets § 2, nr. 2, og bemærkningerne hertil.
Der henvises i øvrigt til afsnit 5 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Den indholdsmæssige regulering af den eksisterende EGU-bonusordning findes i § 15 a i lov om erhvervsgrunduddannelse m.v.
Det foreslås, at der i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag indsættes en ny § 14.
Baggrunden for forslaget er Trepartsaftale om en forlængelse af integrationsgrunduddannelse (IGU), hvoraf det i pkt. d fremgår, at
regeringen og arbejdsmarkedets parter bl.a. er enige om at videreføre den nuværende bonusordning for EGU-forløb til virksomheder
inden for de nuværende rammer i 3 år frem til den 30. juni 2022.
Det foreslåede vil samlet set, med de konsekvensændringer, som følger af, at lov om erhvervs-grunduddannelse m.v. ophæves den 1.
august 2019 og fra dette tidspunkt erstattes af lov nr. 697 af 8. juni 2018 om forberedende grunduddannelse, indebære en uændret
videreførelse af den eksisterende EGU-bonusordning.
I et nyt § 14, stk. 1
, foreslås det, at staten til private arbejdsgivere, der ansætter elever i en erhvervsgrunduddannelse, jf. § 3, stk. 3, i lov om
erhvervsgrunduddannelse m.v., i perioden fra den 1. juli 2019 til den 31. juli 2019, udbetaler en bonus på samlet op til 40.000
kr.
Det foreslåede vil indebære, at den foreslåede videreførte EGU-bonusordning i perioden fra den foreslåede ikrafttræden den 1. juli
2019 og indtil lov om erhvervsgrunduddannelse m.v. ophæves den 1. august 2019 fortsat vil have sin indholdsmæssige baggrund i den
nuværende lov om erhvervsgrunduddannelse m.v., dvs. at uddannelsen for elever, som evt. ansættes i denne periode, fortsat vil være
reguleret af den nuværende lov om erhvervsgrunduddannelse m.v., jf. herved henvisningen til § 3, stk. 3, lov om
erhvervsgrunduddannelse m.v.
I et nyt § 14, stk. 2, 1. pkt
., foreslås det, at staten til private arbejdsgivere, der ansætter elever i uddannelsessporet erhvervsgrunduddannelse, jf. § 18,
stk. 1, i lov om forberedende grunduddannelse, i perioden fra den 1. august 2019 til den 31. juni 2022, udbetaler en bonus på
samlet op til 40.000 kr.
Det foreslåede vil indebære, at den foreslåede videreførte EGU-bonusordning i perioden fra lov om erhvervsgrunduddannelse m.v.
ophæves den 1. august 2019 og indtil den nye bonusordnings foreslåede udløb den 30. juni 2022 vil have sin indholdsmæssige
baggrund i lov nr. 697 af 8. juni 2018 om forberedende grunduddannelse, som træder i kraft den 1. august 2019. Det vil sige, at
uddannelsen for elever i uddannelsessporet erhvervsgrunduddannelse, som evt. ansættes i denne periode, vil være reguleret af den
nye lov om forberedende grunduddannelse, jf. herved henvisningen til § 18, stk. 1, i lov om forberedende grunduddannelse.
Af det foreslåede § 14, stk. 2, 2. pkt
., fremgår, at er der udbetalt bonus efter stk. 1 eller 5, reduceres bonus efter 1. pkt. forholdsmæssigt.
Det foreslåede stk. 2, 2. pkt., indeholder en regel om, at hvis der er allerede er udbetalt bonus i forhold til elever, som er
omfattet af lov om erhvervsgrunduddannelse m.v., vil bonus i forhold til elever, som derefter vælger at overgå til at være
omfattet af lov om forberedende grunduddannelse, blive reduceret forholdsmæssigt.
Det foreslåede vil indebære, at bonusbeløbet vil være maksimeret således, at en og samme elev alene vil kunne udløse bonus op til
40.000 kr.
Det forslåede er nødvendigt, som følge af at elever, som frem til den 31. juli 2019 er i et EGU-forløb, vil have ret til at blive
målgruppevurderet til forberedende grunduddannelse og, såfremt kommunen finder, at den pågældende er i målgruppen for forberedende
grunduddannelse, have mulighed for at påbegynde et forløb i uddannelsessporet erhvervsgrunduddannelse efter lov om forberedende
grunduddannelse.
I et nyt § 14, stk. 3
, foreslås det, at praktikaftaler skal påbegyndes senest 3 måneder efter at aftalen er indgået for at medføre ret til bonus.
Det foreslåede stk. 3 vil således fortsat indebære, at udbetaling af bonus forudsætter, at en eventuel praktikaftale skal
påbegyndes senest 3 måneder efter, at den skriftlige aftale er underskrevet. Med 3 måneder menes, at fristen for at påbegynde
praktikaftalen udløber på den samme dato i den måned, som ligger 3 måneder senere. Udløber fristen på en lørdag eller en
helligdag, vil fristen dog anses for at være forlænget til den påfølgende hverdag.
I et nyt § 14, stk. 4
, foreslås det, at ansøgning om udbetaling af bonus efter stk. 1 og 2 skal indgives til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, som
administrerer ordningen, senest 1 år efter at arbejdsgiveren har opnået ret hertil.
Det foreslåede stk. 4 vil indebære, at ansøgning om udbetaling af bonus vil skulle indgives til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
(AUB), som administrerer ordningen, senest 1 år efter, at arbejdsgiveren har opnået ret hertil.
Det foreslåede vil endvidere indebære, at Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag for staten administrerer den foreslåede videreførte
EGU-bonusordning. Det bemærkes således, at de ordninger, som Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag i almindelighed administrerer,
finansieres af arbejdsgiverbidrag, mens udgifterne ved både den eksisterende og den foreslåede videreførte EGU-bonusordning
afholdes af staten. Der er på den baggrund behov for den foreslåede bestemmelse, som i øvrigt svarer til de øvrige bestemmelser i
§ 13 i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag om en række øvrige ordninger, som Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag administrerer
for staten.
I et nyt § 14, stk. 5
, foreslås det, at Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag endvidere administrerer udbetalingen til private arbejdsgivere af bonus for
ansættelse af elever i erhvervsgrunduddannelse, jf. § 15 a i lov om erhvervsgrunduddannelse mv.
Det foreslåede stk. 5 svarer til den nuværende § 13, stk. 3, 1. pkt., i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag og vil indebære,
at Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag fortsat for staten administrerer den eksisterende EGU-bonusordning. Der er dog foreslået en
indsættelse af »m.v.« i bestemmelsens slutning, hvilket alene er af lovteknisk karakter med sigte på, at titlen på lov om
erhvervsgrunduddannelse m.v. bliver korrekt.
Den foreslåede fastholdelse af henvisningen til § 15 a i den nuværende lov om erhvervsgrunduddannelse m.v. tilsigter og vil
indebære, at Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag fortsat for staten kan administrere den eksisterende EGU-bonusordning som led i
dennes udfasning frem mod den 30. juni 2023.
I et nyt § 14, stk. 6
, foreslås det, at de udgifter, der er forbundet med ordningerne efter stk. 1, 2 og 5, herunder administrationsudgifter, afholdes
af staten. Det fremgår af det foreslåede 2. pkt., at § 22, stk. 3, 3. og 4. pkt., finder tilsvarende anvendelse.
Det foreslåede stk. 6 svarer til den nuværende § 13, stk. 3, 2. og 3. pkt., i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
Det foreslåede 1. pkt. vil formelt slå fast, at de udgifter, der er forbundet med EGU-bonusordningerne, dvs. såvel den
eksisterende som den foreslåede videreførte ordning, herunder administrationsudgifter, vil blive afholdt af staten.
Den foreslåede henvisning til, at § 22, stk. 3, 3. og 4. pkt., finder tilsvarende anvendelse, jf. bestemmelsens 2. pkt.,
fastholder i relation til såvel den eksisterende som den foreslåede videreførte EGU-bonusordning, at Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag skal indsende et budget til Undervisningsministeriet over de forventede udgifter til ordningen, og at
Undervisningsministeriets udbetaling til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag sker forskudsvis én gang i kvartalet med en
efterfølgende årlig regulering på grundlag af et regnskab for det pågældende år.
I et nyt § 14, stk. 7
, foreslås det, at undervisningsministeren fastsætter regler om tilrettelæggelsen af bonusordningen, herunder om retten til bonus
og bonussens størrelse, beregning, udbetaling, efterregulering, modregning og tilbagebetaling, og om administration af ordningen i
øvrigt.
Endelig vil det foreslåede stk. 7 indebære, at undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om tilrettelæggelsen af
bonusordningen m.v., herunder at der ved fastsættelsen af disse regler sikres størst mulig parallelitet til den bonusordning, der
gælder for integrationsgrunduddannelsen.
Bemyndigelsen forventes anvendt til at videreføre bekendtgørelse nr. 1185 af 26. september 2016 om udbetaling af bonus til private
arbejdsgivere, der ansætter elever i erhvervsgrunduddannelse (EGU-bonusordningen) i som udgangspunkt uændret form.
Der vil alene kunne blive tale om tekniske tilpasninger som følge af, at lov om erhvervsgrunduddannelse m.v. ophæves den 1. august
2019 og fra dette tidspunkt erstattes af lov nr. 697 af 8. juni 2018 om forberedende grunduddannelse.
Dette vil evt. kunne vedrøre det it-mæssige grundlag for ordningernes tilrettelæggelse som følge af, at forberedende
grunduddannelse ikke pt. er tilrettelagt med sigte på EGU-bonusunderstøttelse jf. herved sætningsleddet ”tilrettelæggelsen af
bonusordningen” i den foreslåede bemyndigelse.
Det vil endvidere kunne vedrøre supplerende regler om forholdsmæssig reduktion efter det foreslåede § 14, stk. 2, 2. pkt., jf.
herved sætningsleddet »retten til bonus og bonussens størrelse« i den foreslåede bemyndigelse.
Det foreslåede vil i øvrigt ikke indebære ændringer i forhold til muligheden for at klage og afgørelser om bonus, truffet af
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, herunder ordningen med obligatorisk remonstration i § 27, stk. 2, i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag.
Der henvises i øvrigt til afsnit 7 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2019.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, idet det bemærkes, at lov om integrationsgrunduddannelse (IGU) og lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag ikke finder anvendelse for Færøerne og Grønland.