Til nr. 1
Det følger af § 3, stk. 1, i lov nr. 511 af 26. maj 2014 om indsamling m.v., som ændret ved lov nr. 81 af 30. januar 2019 (herefter indsamlingsloven), at en indsamling først kan iværksættes, når Indsamlingsnævnet har givet tilladelse til indsamlingen, jf. dog § 4, stk. 1. Ved ansøgning om tilladelse til en indsamling skal formålet med indsamlingen anføres.
Det foreslås indsat i § 3, stk. 1, 3. pkt. , at Indsamlingsnævnet i forbindelse med ansøgningen foretager en kontrol af det oplyste formål med indsamlingen, jf. § 10.
Efter indsamlingslovens § 10, stk. 2, fører Indsamlingsnævnet tilsyn med, at de indsamlede midler er anvendt i overensstemmelse med det formål, der er angivet i ansøgningen, og at formålet er lovligt.
Forslaget har til formål at præcisere, at Indsamlingsnævnets pligt til at sikre, at formålet med en indsamling er lovligt, indtræder allerede ved behandlingen af en ansøgning om tilladelse til at foretage en indsamling. Det vil indgå i nævnets vurdering, om ansøgeren tidligere har samlet ind til ulovlige formål.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Efter indsamlingslovens § 3, stk. 3, skal indehaveren af en indsamlingsplatform sikre, at Indsamlingsnævnet har givet tilladelse efter stk. 1 til en indsamling, der oprettes på indsamlingsplatformen, eller at den organisation, der foretager indsamlingen, er omfattet af § 4, stk. 1.
Det følger af den foreslåede § 3, stk. 3 , at indehaveren af en indsamlingsplatform skal sikre, at en indsamling, der oprettes på platformen, har fået tilladelse fra Indsamlingsnævnet efter § 3, stk. 1, eller § 4, stk. 1.
Den foreslåede ændring er en konsekvens af forslaget om at erstatte den særlige ordning, der gælder for organisationer omfattet af indsamlingslovens § 4, stk. 1, med en tre-årig tilladelsesordning, jf. lovforslagets § 1, nr. 4.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Det følger af indsamlingslovens § 3, stk. 4, at når en indsamling er afsluttet, skal der indsendes regnskab herfor til Indsamlingsnævnet, jf. dog § 4, stk. 1. Efter § 4, stk. 1, kan en organisation, der er godkendt efter ligningsloven som berettiget til at modtage gaver, som kan fradrages ved indkomstopgørelsen, foretage indsamlinger uden tilladelse og efterfølgende indsendelse af regnskab, hvis organisationen indsender en række oplysninger til Indsamlingsnævnet. Sådanne organisationer skal i stedet indsende årsregnskab til nævnet, jf. § 4, stk. 3.
Som en konsekvens af den foreslåede § 4, stk. 1, hvorefter den særlige ordning, der gælder for organisationer omfattet af indsamlingslovens § 4, stk. 1, erstattes med en tre-årig tilladelsesordning, jf. lovforslagets § 1, nr. 4, foreslås det at nyaffatte § 3, stk. 4 , således at det fremgår af bestemmelsen, at kravet om indsendelse af regnskab for en indsamling alene gælder, når der er tale om en indsamling efter § 3, stk. 1.
Til nr. 4
Efter den gældende indsamlingslovs § 4, stk. 1, kan organisationer, der er godkendt af skatteministeren som berettiget til at modtage gaver, som kan fradrages ved indkomstopgørelsen, foretage indsamlinger uden tilladelse og efterfølgende indsendelse af regnskab, hvis organisationen indsender en række oplysninger til Indsamlingsnævnet, herunder om til hvilke formål indsamlede midler anvendes. Organisationer omfattet af indsamlingslovens § 4, stk. 1, er organisationer, som er godkendt efter ligningslovens § 8 A eller § 12, stk. 3, om bl.a. almenvelgørende og almennyttige foreninger og religiøse samfund.
Det foreslås med § 4, stk. 1 , at Indsamlingsnævnet efter ansøgning kan meddele tilladelse til at foretage indsamlinger i en periode på 3 år ad gangen, hvis ansøgeren er en organisation, der er godkendt efter ligningsloven som berettiget til at modtage gaver, som kan fradrages ved indkomstopgørelsen, og organisationen har eksisteret i mindst 3 år.
I lyset af, at det ikke længere er skatteministeren, men Skattestyrelsen, der godkender organisationer som berettiget til efter ligningsloven at modtage gaver, som kan fradrages ved indkomstopgørelsen, foreslås det at ændre bestemmelsens ordlyd, så det fremgår, at organisationer skal være godkendt efter ligningsloven. Det indebærer fortsat, at organisationen skal være godkendt efter ligningslovens § 8 A eller § 12, stk. 3.
Om en organisation har eksisteret i 3 år, vil typisk fremgå af CVR-registeret, organisationens vedtægter eller af et referat fra organisationens stiftende generalforsamling.
Den foreslåede tilladelsesordning vil omfatte færre organisationer end den eksisterende ordning i indsamlingslovens § 4, stk. 1, og flere organisationer, herunder non-profit organisationer, vil således blive underlagt reglerne i indsamlingslovens § 3, stk. 1, hvorefter der stilles krav om tilladelse for hver enkelt indsamling, ligesom der stilles krav om efterfølgende indsendelse af regnskab for den pågældende indsamling, jf. § 3, stk. 4.
Af det foreslåede § 4, stk. 2, fremgår, at en ansøgning om tilladelse efter § 4, stk. 1, skal indeholde 1) oplysninger om navn og adresse på organisationen, herunder hvem der kan tegne organisationen, 2) oplysninger om, på hvilken måde organisationen foretager indsamlinger, 3) oplysninger om, til hvilke formål indsamlede midler anvendes, 4) organisationens vedtægter og 5) organisationens seneste årsregnskab.
Som nyt § 4, stk. 3, foreslås det, at Indsamlingsnævnet i forbindelse med ansøgningen foretager en kontrol af de oplyste formål, jf. § 10. Det vil indgå i nævnets vurdering, om organisationen tidligere har samlet ind til ulovlige formål.
Som en konsekvens af de foreslåede ændringer bliver stk. 2-4 herefter til stk. 4-6. De gældende betingelser i lovens § 4, stk. 2-4, videreføres.
Det vil således fortsat være en betingelse, at en organisation, der har fået en tilladelse efter den foreslåede § 4, stk. 1, skal meddele Indsamlingsnævnet, hvis organisationens godkendelse nævnt i stk. 1, bortfalder, eller hvis forholdene, der er oplyst i forbindelse med ansøgningen, ændres, ligesom organisationen skal indsende årsregnskab til Indsamlingsnævnet. Herudover skal organisationen på en måde, der gør informationen let tilgængelig for offentligheden, oplyse, hvilke indsamlinger den har iværksat.
Det følger af den gældende bestemmelse i indsamlingslovens § 10, stk. 1, at Indsamlingsnævnet fører tilsyn med, at indsamlinger foretages i overensstemmelse med indsamlingsloven. Denne tilsynsforpligtelse indebærer bl.a., at nævnet fører kontrol med, at organisationer, der foretager indsamlinger i medfør af indsamlingslovens § 4, fortsat er godkendt efter ligningsloven.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 5
Efter indsamlingslovens § 4, stk. 2, skal en organisation meddele Indsamlingsnævnet, hvis skatteministerens godkendelse nævnt i stk. 1 bortfalder, eller hvis forholdene omfattet af stk. 1, nr. 1-3, ændres.
Med forslaget videreføres bestemmelsen i den gældende § 4, stk. 2, i den foreslåede stk. 4, således at en organisation, der har fået en tilladelse efter den foreslåede § 4, stk. 1, jf. lovforslagets § 1, nr. 4, skal meddele Indsamlingsnævnet, hvis forholdene i de indsendte oplysninger ændres.
Hvis en organisation f.eks. indsamler midler til andre formål, end organisationen har oplyst i forbindelse med ansøgningen, skal organisationen – ligesom i dag – meddele det til Indsamlingsnævnet.
Som følge af, at organisationer i forbindelse med indgivelse af ansøgning om tilladelse, som noget nyt skal indsende organisationens vedtægter til Indsamlingsnævnet, jf. den foreslåede § 4, stk. 2, nr. 4, vil organisationer, som har fået tilladelse efter den foreslåede § 4, stk. 1, fremover også skulle oplyse nævnet, hvis der sker ændringer i organisationens vedtægter.
I lyset af, at det ikke længere er skatteministeren, men Skattestyrelsen, der godkender organisationer efter ligningslovens § 8 A og § 12, stk. 3, foreslås det, at det fremgår af den foreslåede bestemmelses ordlyd, at organisationen skal meddele Indsamlingsnævnet, hvis organisationens godkendelse efter stk. 1 bortfalder.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 6
Det følger af indsamlingslovens § 4, stk. 3, at organisationer omfattet af § 4, stk. 1, skal indsende et årsregnskab til Indsamlingsnævnet. I årsregnskabet skal såvel udgifterne ved administration som anvendelsen af overskuddet være specificeret, jf. indsamlingsbekendtgørelsens § 8, stk. 2, 3. pkt., jf. § 8, stk. 1, 2. pkt. Det følger desuden af indsamlingsbekendtgørelsens § 8, stk. 4, at årsregnskabet skal indeholde en beretning, der beskriver, hvilke indsamlinger organisationen har foretaget. Indsamlingsnævnet kan endvidere indhente yderligere oplysninger i forbindelse med nævnets gennemgang af regnskabet, jf. bekendtgørelsens § 9, stk. 5.
Det foreslås indsat som 2. pkt. i indsamlingslovens § 4, stk. 3, der bliver stk. 5, at årsregnskabet skal indeholde oplysninger om, hvilke indsamlinger organisationen har foretaget, herunder indsamlingsresultatet for de enkelte indsamlinger. Ved indsamlingsresultat forstås indsamlingens indtægter fratrukket de udgifter, som organisationen har afholdt i forbindelse med den pågældende indsamling.
Den foreslåede bestemmelse er indsat med henblik på at skabe yderligere gennemsigtighed med indsamlinger foretaget af organisationer, der har fået en tilladelse efter den foreslåede § 4, stk. 1.
En organisation, der har fået en tilladelse efter den foreslåede § 4, stk. 1, vil således i organisationens årsregnskab – ligesom i dag – skulle angive, hvilke indsamlinger organisationen har foretaget i løbet af regnskabsåret.
Den foreslåede bestemmelse indebærer desuden, at sådanne organisationer vil skulle angive indsamlingsresultatet for hver enkelt indsamling afholdt i det pågældende regnskabsår.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 7
Den gældende bestemmelse i indsamlingslovens § 4, stk. 2, medfører en pligt for organisationer, der er omfattet af indsamlingslovens § 4, til at meddele Indsamlingsnævnet, hvis organisationens godkendelse efter ligningsloven til at modtage gaver, der kan fradrages ved indkomstopgørelsen, bortfalder, eller hvis organisationen skifter navn eller adresse, ændrer måden, hvorpå organisationen foretager indsamlinger, eller ændrer de formål, som organisationen samler ind til.
Det foreslås i § 4, stk. 7, 1. pkt., at Indsamlingsnævnet tilbagekalder organisationens tilladelse, hvis organisationen tilsidesætter betingelserne i stk. 4-6 om efterfølgende orientering af Indsamlingsnævnet ved ændringer mv., eller hvis grundlaget for den meddelte tilladelse i øvrigt ikke længere anses for opfyldt.
Nævnet vil således skulle tilbagekalde en tilladelse, hvis organisationen ikke oplyser Indsamlingsnævnet om, at organisationens godkendelse efter ligningsloven er bortfaldet, eller nævnet bliver opmærksom på, at godkendelsen er bortfaldet. Det bemærkes, at det følger af den gældende bestemmelse i indsamlingslovens § 10, stk. 1, at Indsamlingsnævnet fører tilsyn med, at indsamlinger foretages i overensstemmelse med indsamlingsloven, hvilket bl.a. indebærer, at nævnet har en pligt til at sikre, at organisationer, der indsamler midler i medfør af indsamlingslovens § 4, fortsat er godkendt efter ligningsloven.
Indsamlingsnævnet vil ligeledes skulle tilbagekalde organisationens tilladelse, hvis organisationen ikke oplyser nævnet om, at de oplysninger, som organisationen indsendte til nævnet i forbindelse med organisationens ansøgning om tilladelse, jf. den foreslåede bestemmelse i § 4, stk. 2, nr. 1-4, har ændret sig. Den foreslåede bestemmelse i § 4, stk. 7, indebærer således, at Indsamlingsnævnet vil skulle tilbagekalde en organisations tilladelse til at foretage indsamlinger efter den foreslåede § 4, stk. 1, hvis organisationen undlader at orientere nævnet om, at organisationen ændrer navn eller adresse, hvis der sker en ændring af den personkreds, som kan tegne organisationen, hvis organisationen ændrer måden, hvorpå den samler ind, hvis organisationen ændrer de formål, til hvilke de indsamlede midler anvendes, eller hvis organisationens vedtægter ændres.
Herudover vil nævnet skulle tilbagekalde tilladelsen, hvis organisationen ikke indsender årsregnskab. Endelig vil en tilladelse skulle tilbagekaldes, hvis organisationen tilsidesætter pligten til på en måde, der gør informationen let tilgængelig for offentligheden, at oplyse, hvilke indsamlinger den har iværksat. Det forudsættes, at Indsamlingsnævnet forud for en eventuel tilbagekaldelse vejleder indsamleren, i det omfang nævnet vurderer, at informationen ikke er let tilgængelig for offentligheden, med henblik på at give indsamleren mulighed for at leve op til pligten.
Hvis Indsamlingsnævnet tilbagekalder en tilladelse efter den foreslåede § 4, stk. 7, 1. pkt., vil organisationen skulle ansøge om en almindelig tilladelse til at iværksætte indsamlinger efter indsamlingslovens § 3, stk. 1, og indsende regnskab for den enkelte indsamling, jf. § 3, stk. 4, indtil organisationen eventuelt opnår en ny tilladelse efter den foreslåede § 4, stk. 1.
Hvis organisationen har igangværende indsamlinger, medfører en tilbagekaldelse efter den foreslåede § 4, stk. 7, 1. pkt., at disse ikke lovligt kan videreføres, indtil organisationen eventuelt har fået tilladelse til at foretage den enkelte indsamling til et bestemt formål efter indsamlingslovens § 3, stk. 1.
Det foreslås i § 4, stk. 7, 2. pkt., at Indsamlingsnævnet endvidere vil skulle tilbagekalde organisationens tilladelse, hvis nævnet har politianmeldt organisationen.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 8
Indsamlingsloven indeholder i § 5, stk. 1, et forbud mod husindsamling. Der kan imidlertid efter stk. 2 foretages indsamling ved telefonisk henvendelse blandt juridiske personer, når der er givet tilladelse til indsamlingen, jf. § 3, stk. 1, eller organisationen er omfattet af § 4, stk. 1.
Det foreslås i § 5, stk. 2 , at der uanset forbuddet mod husindsamling kan foretages indsamling ved telefonisk henvendelse blandt juridiske personer, når der er givet tilladelse til indsamlingen efter § 3, stk. 1, eller § 4, stk. 1.
Forslaget er en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 4, som ophæver den eksisterende ordning i § 4, stk. 1, og indfører en ny tilladelsesordning.
Til nr. 9
Efter indsamlingslovens § 5, stk. 1, må husindsamlinger ikke finde sted. Indsamlingsnævnet kan imidlertid efter § 5, stk. 3, efter ansøgning meddele tilladelse for 3 år ad gangen til at foretage én årlig landsdækkende eller geografisk afgrænset husindsamling eller én enkeltstående husindsamling, som iværksættes på baggrund af en særlig begivenhed. Det er efter stk. 3 en betingelse, at ansøgeren er omfattet af § 4, stk. 1, at organisationen kan sandsynliggøre, at der ved indsamlingen indbringes et godt indsamlingsresultat, og at organisationen har den fornødne folkelige forankring.
Det foreslås i § 5, stk. 3 , at tilladelse til husindsamling forbeholdes de organisationer, der har fået tilladelse efter den foreslåede § 4, stk. 1, som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 4. Det vil herefter alene være organisationer, der har eksisteret i mindst 3 år, der vil kunne få tilladelse til husindsamling. Dermed forbeholdes husindsamling veletablerede organisationer.
Der foreslås ikke ændringer i de gældende betingelser om et godt indsamlingsresultat, og at organisationen skal have den fornødne folkelige forankring.
Det foreslås endvidere, at en tilladelse til at foretage én årlig landsdækkende eller geografisk afgrænset husindsamling kan gives for op til 3 år. Hermed sikres det, at en tilladelse til husindsamling også vil kunne gives for en kortere periode end 3 år. En tilladelse til husindsamling skal således afgrænses, så den udløber samtidig med den almindelige tilladelse efter den foreslåede § 4, stk. 1.
Hvis en ansøgning om tilladelse til husindsamling indgives samtidig med en ansøgning om en 3-årig tilladelse efter den foreslåede § 4, stk. 1, og ansøgeren opfylder de nødvendige betingelser, kan tilladelserne gives for den samme 3-årige periode.
Den foreslåede ændring i § 5, stk. 3, er en konsekvens af forslaget om at erstatte den særlige ordning, der gælder for organisationer omfattet af indsamlingslovens § 4, stk. 1, med en tre-årig tilladelsesordning, jf. lovforslagets § 1, nr. 4.
Hvis en organisations tilladelse efter den foreslåede § 4, stk. 1, jf. lovforslagets § 1, nr. 4, tilbagekaldes efter den foreslåede § 4, stk. 7, jf. lovforslagets § 1, nr. 7, vil organisationen ikke længere opfylde betingelserne for at få tilladelse efter den foreslåede § 5, stk. 3.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 10
Det fremgår af den gældende bestemmelse i indsamlingslovens § 5, stk. 4, at tilladelse til husindsamling efter stk. 2 indebærer, at ansøgeren på dagen for husindsamlingen også kan foretage gadeindsamling.
Som en konsekvens af, at der ved lov nr. 81 af 30. januar 2019 om ændring af lov om indsamling m.v. og lov om fonde og visse foreninger (Indsamlinger blandt juridiske personer, testamentariske dispositioner m.v.) blev indsat et nyt stykke i indsamlingslovens § 5, hvorefter stk. 2 blev stk. 3, foreslås henvisningen i lovens § 5, stk. 4, ændret, så der henvises til stk. 3 i stedet for stk. 2.
Til nr. 11
Det fremgår af den gældende bestemmelse i indsamlingslovens § 6, stk. 1, at gadeindsamling ikke må finde sted, jf. dog stk. 2 og § 5, stk. 3.
Som en konsekvens af, at der ved lov nr. 81 af 30. januar 2019 om ændring af lov om indsamling m.v. og lov om fonde og visse foreninger (Indsamlinger blandt juridiske personer, testamentariske dispositioner m.v.) blev indsat et nyt stykke i indsamlingslovens § 5, hvorefter stk. 2 blev stk. 3, foreslås henvisningen i lovens § 6, stk. 1, ændret, så der henvises til stk. 4 i stedet for stk. 3.
Til nr. 12
Efter indsamlingslovens § 5, stk. 1, må husindsamlinger ikke finde sted. Indsamlingsnævnet kan imidlertid efter § 5, stk. 3, efter ansøgning meddele tilladelse for 3 år ad gangen til at foretage én årlig landsdækkende eller geografisk afgrænset husindsamling eller én enkeltstående husindsamling, som iværksættes på baggrund af en særlig begivenhed. Det er efter stk. 3 en betingelse, at ansøgeren er omfattet af § 4, stk. 1, at organisationen kan sandsynliggøre, at der ved indsamlingen indbringes et godt indsamlingsresultat, og at organisationen har den fornødne folkelige forankring.
Der gælder et tilsvarende generelt forbud mod gadeindsamling, jf. lovens § 6, stk. 1. Indsamlingsnævnet kan ligeledes i særlige tilfælde efter ansøgning meddele tilladelse til at foretage gadeindsamling, hvis ansøgeren opfylder betingelserne for at foretage husindsamling, jf. § 6, stk. 2.
Det foreslås i § 6, stk. 2 , at tilladelse til gadeindsamling forbeholdes de organisationer, der har fået tilladelse efter den foreslåede § 4, stk. 1, som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 4. Det vil herefter alene være organisationer, der har eksisteret i mindst 3 år, der vil kunne få tilladelse til gadeindsamling. Dermed forbeholdes gadeindsamling veletablerede organisationer.
Med forslaget videreføres den gældende adgang for organisationer, der er godkendt efter ligningsloven som berettiget til at modtage gaver, som kan fradrages ved indkomstopgørelsen, og som har den fornødne folkelige forankring, til at få tilladelse til at foretage gadeindsamling, hvis organisationen kan sandsynliggøre, at der ved indsamlingen indbringes et godt indsamlingsresultat.
Hvis en organisations tilladelse efter den foreslåede § 4, stk. 1, jf. lovforslagets § 1, nr. 4, tilbagekaldes efter den foreslåede § 4, stk. 7, jf. lovforslagets § 1, nr. 7, vil organisationen ikke længere opfylde betingelserne for at få tilladelse efter den foreslåede § 6, stk. 2.
Den foreslåede ændring i § 6, stk. 2, er en konsekvens af forslaget om at erstatte den særlige ordning, der gælder for organisationer omfattet af indsamlingslovens § 4, stk. 1, med en tre-årig tilladelsesordning, jf. lovforslagets § 1, nr. 4. Den foreslåede ændring er endvidere en konsekvens af, at der ved lov nr. 81 af 30. januar 2019 om ændring af lov om indsamling m.v. og lov om fonde og visse foreninger (Indsamlinger blandt juridiske personer, testamentariske dispositioner m.v.) blev indsat et nyt stykke i indsamlingslovens § 5, hvorefter stk. 2 blev stk. 3. Henvisningen i § 6, stk. 2, 2. pkt. til stk. 2, nr. 1-3, foreslås derfor ændret til stk. 3, nr. 1-3.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 13
Det følger af indsamlingslovens § 9, stk. 1, at Indsamlingsnævnet består af en formand, der skal være jurist, og yderligere fire medlemmer. To af medlemmerne beskikkes efter indstilling fra Indsamlingsorganisationernes Brancheorganisation (ISOBRO), et medlem beskikkes efter indstilling fra Dansk Erhverv, og et medlem beskikkes efter indstilling fra Forbrugerrådet (nu Forbrugerrådet Tænk), jf. lovens § 9, stk. 1. Medlemmerne og stedfortrædere for disse, der udpeges efter samme regler, beskikkes for 4 år. Genbeskikkelse kan finde sted, jf. stk. 2.
Det fremgår af § 11, stk. 3, i bekendtgørelse nr. 895 af 18. juli 2014 om forretningsorden for Indsamlingsnævnet (herefter Indsamlingsnævnets forretningsorden), at nævnet er beslutningsdygtigt, når mindst tre af dets medlemmer er til stede. Nævnets beslutninger træffes efter stemmeflertal, og i tilfælde af stemmelighed er formandens stemme afgørende, jf. Indsamlingsnævnets forretningsordenens § 11, stk. 4.
Med henblik på i videre omfang at kunne identificere en potentiel risiko for hvidvask og terrorfinansiering foreslås det, at Indsamlingsnævnets sammensætning ændres, så nævnets medlemmer – ud over formanden – beskikkes efter indstilling fra henholdsvis Indsamlingsorganisationernes Brancheorganisation, Dansk Erhverv, Forbrugerrådet Tænk og Rigspolitiet. Det foreslås, at det medlem, der beskikkes efter indstilling fra Rigspolitiet, skal have særlig indsigt i forebyggelse og bekæmpelse af hvidvask og terrorfinansiering. Det er ikke afgørende, hvilken stillings- eller uddannelsesmæssig baggrund dette nævnsmedlem har, men derimod at nævnsmedlemmet har de fornødne faglige kompetencer til at styrke Indsamlingsnævnets indsigt i forebyggelse og bekæmpelse af hvidvask og terrorfinansiering, herunder kompetencer inden for tilsyn og kontrol med regnskaber.
De nærmere regler for Indsamlingsnævnets opgaver, herunder afstemningsregler, forudsættes fortsat fastlagt i Indsamlingsnævnets forretningsorden. Det forudsættes videreført, at nævnets beslutninger træffes efter stemmeflertal, og at det i tilfælde af stemmelighed er formandens stemme, der er afgørende.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 14
Det foreslås, at beskikkelsen af nævnets formand, medlemmer og stedfortrædere for disse er betinget af, at de pågældende sikkerhedsgodkendes, og at godkendelsen opretholdes i hele beskikkelsesperioden.
Der skal som minimum ske en sikkerhedsgodkendelse til klassifikationsgraden HEMMELIGT i overensstemmelse med Justitsministeriets cirkulære nr. 10338 af 17. december 2014 om sikkerhedsbeskyttelse af informationer af fælles interesse for landene i NATO eller EU, andre klassificerede informationer samt informationer af sikkerhedsmæssig beskyttelsesinteresse i øvrigt (sikkerhedscirkulæret).
Hvis et medlem mister sin sikkerhedsgodkendelse, vil der ske en tilbagekaldelse af det pågældende medlems beskikkelse.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 15
Efter indsamlingslovens § 10, stk. 1, 1. pkt., fører Indsamlingsnævnet en offentligt tilgængelig fortegnelse over godkendte indsamlinger, jf. § 3, stk. 1, og de organisationer, der er omfattet af § 4, stk. 1, samt godkendte indsamlinger, jf. § 5, stk. 2, og § 6, stk. 2.
Det foreslås i § 10, stk. 1, 1. pkt. , at Indsamlingsnævnet fremover vil skulle føre en fortegnelse over godkendte indsamlinger efter lovens § 3, stk. 1, og over organisationer, der har fået tilladelse efter den foreslåede § 4, stk. 1, samt godkendte indsamlinger, jf. § 5, stk. 3.
Forslaget er en konsekvensændring som følge af forslaget om at ophæve indsamlingslovens § 4, stk. 1, og indføre en ny tilladelsesordning for almennyttige organisationer mv., jf. lovforslagets § 1, nr. 4. Fortegnelsen vil således fremover også skulle indeholde de organisationer, der i dag er omfattet af den særlige ordning i § 4, der foreslås ophævet, og som fremover får tilladelse fra nævnet efter den foreslåede § 4, jf. lovforslagets § 1, nr. 4.
Forslaget indeholder endvidere en konsekvensændring som følge af, at der ved lov nr. 81 af 30. januar 2019 om ændring af lov om indsamling m.v. og lov om fonde og visse foreninger (Indsamlinger blandt juridiske personer, testamentariske dispositioner m.v.) blev indsat et nyt stykke i indsamlingslovens § 5, hvorefter stk. 2 blev stk. 3. Henvisningen i lovens § 10, stk. 1, 1. pkt., skal derfor ændres, så der henvises til stk. 3 i stedet for stk. 2.
Til nr. 16
Indsamlingsnævnet fører tilsyn med, at indsamlinger foretages i overensstemmelse med indsamlingsloven, jf. lovens § 10, stk. 1. Indsamlingsnævnet fører endvidere tilsyn med, at de indsamlede midler er anvendt i overensstemmelse med det formål, der er angivet i ansøgningen, og at formålet er lovligt, jf. stk. 2. Det følger af bemærkningerne til bestemmelsen, at hvis Indsamlingsnævnet får mistanke om, at midlerne fra en indsamling skal gå til et ulovligt formål, vil Indsamlingsnævnet skulle anmelde forholdet til politiet, jf. Folketingstidende 2013-14, A, L 142 som fremsat, side 37.
Det foreslås, at det fremgår direkte af lovteksten, at Indsamlingsnævnet skal foretage anmeldelse til politiet, hvis nævnet får mistanke om strafbare forhold. Endvidere foreslås det, at nævnet i tilfælde af viden om, mistanke om eller rimelig grund til formodning om, at indsamlede midler har tilknytning til hvidvask eller terrorfinansiering, har pligt til at underrette Hvidvasksekretariatet omgående.
Det indebærer, at Indsamlingsnævnet i alle tilfælde, hvor der er mistanke om et strafbart forhold, skal foretage politianmeldelse, herunder også i de tilfælde, hvor der er foretaget underretning til Hvidvasksekretariatet om mistanke om hvidvask og terrorfinansiering.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 17
Det følger af indsamlingslovens § 8, stk. 1, at indsamlinger skal foregå i overensstemmelse med god indsamlingsskik. Bestemmelsen finder også anvendelse for hjælpeorganisationers hvervning af medlemmer ved personlig eller telefonisk henvendelse, jf. lovens § 1, stk. 2.
Indsamlingsnævnet har i overensstemmelse med indsamlingsbekendtgørelsens § 19 udarbejdet retningslinjer om god indsamlingsskik, som er offentliggjort på Indsamlingsnævnets hjemmeside.
Efter indsamlingslovens § 8, stk. 2, skal klager over overtrædelse af god indsamlingsskik indgives til Indsamlingsnævnet. Indsamlingsnævnet afgør herefter, om en klage giver tilstrækkelig anledning til at iværksætte en nærmere undersøgelse, jf. lovens § 11, stk. 1. Hvis en klage ikke giver nævnet anledning til kritik, kan sagen afsluttes, uden at Indsamlingsnævnet forinden forelægger klagen for den indklagede, jf. stk. 2. Indsamlingsnævnet kan offentliggøre udtalelser af kritik samt pålægge en indsamler eller hjælpeorganisation at foretage offentliggørelse heraf, jf. stk. 3.
Indsamlingsnævnet kan også af egen drift tage en sag op til behandling, jf. lovens § 10, stk. 4.
Det foreslås, at der indsættes en ny bestemmelse i indsamlingslovens § 11, stk. 3 , om, at hvis Indsamlingsnævnet træffer afgørelse om, at en indsamler har overtrådt god indsamlingsskik, udtaler nævnet kritik. Indsamlingsnævnet offentliggør udtalelser af kritik på nævnets hjemmeside og pålægger indsamleren snarest muligt at offentliggøre udtalelsen.
Det foreslås indsat som indsamlingslovens § 11, stk. 4 , at hvis en indsamler har gjort sig skyldig i gentagne overtrædelser af god indsamlingsskik, kan nævnet tilbagekalde indsamlerens tilladelse til at foretage indsamling.
Der lægges ikke op til at ændre i retningslinjerne for god indsamlingsskik.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.4 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 18
Efter indsamlingslovens § 14, stk. 1, skal der i forbindelse med indsamlinger omfattet af loven betales et nærmere angivet beløb afhængigt af, hvilken type indsamling der er tale om. Det følger af stk. 3, at beløbene reguleres årligt pr. 1. januar med 2,0 pct. tillagt tilpasningsprocenten for det pågældende finansår, jf. lov om en satsreguleringsprocent. De herefter fremkomne beløb afrundes med nærmeste 100 delelige kronebeløb. Reguleringen sker på grundlag af de på reguleringstidspunktet gældende beløb før afrunding. Indsamlingsnævnet offentliggør hvert år på nævnets hjemmeside de regulerede beløb for det kommende år, jf. stk. 4.
Der skal betales 3.300 kr. årligt (2019-niveau), hvis organisationen er omfattet af § 4, stk. 1, jf. § 14, stk. 1, nr. 2. Det følger af indsamlingsbekendtgørelsens § 17, stk. 3, at betaling efter indsamlingslovens § 14, stk. 1, nr. 2, skal ske årligt og første gang senest i forbindelse med fremsendelse af oplysninger til Indsamlingsnævnet. Betalingen vedrører kalenderåret. Betalingen i følgende år skal ske inden udgangen af januar.
Det følger af den foreslåede § 14, stk. 1, nr. 2 , at organisationer, der ønsker en tilladelse efter den foreslåede § 4, stk. 1, skal betale 10.200 kr. i forbindelse med indgivelse af ansøgningen.
Den foreslåede bestemmelse skal ses i lyset af lovforslagets § 1, nr. 4, hvorefter det foreslås, at den eksisterende ordning for almennyttige organisationer mv. ophæves og erstattes med en ny tilladelsesordning. Almennyttige organisationer mv. vil således fremover skulle have Indsamlingsnævnets tilladelse til at foretage indsamlinger. Tilladelser gives for tre år ad gangen.
Med forslaget ensrettes betalingsreglerne for de forskellige typer indsamlinger.
Beløbet på 10.200 kr. er fastsat på baggrund af, at organisationer efter de gældende regler skal betale 3.300 kr. årligt (2019-niveau). Beløbet svarer hermed til tre årlige betalinger af det beløb, der i 2020-niveau ville skulle betales for tre år.
Der skal i henhold til den gældende § 14, stk. 1, nr. 3, betales 49.400 kr. (2019-niveau) for en 3-årig tilladelse til at foretage én årlig landsdækkende husindsamling, mens der skal betales 24.700 kr. (2019-niveau) for en 3-årig tilladelse til at foretage én regional husindsamling, jf. § 14, stk. 1, nr. 4.
Med den foreslåede § 5, stk. 3, jf. lovforslagets § 1, nr. 9, foreslås det at videreføre den gældende adgang for organisationer, der er godkendt efter ligningsloven som berettiget til at modtage gaver, som kan fradrages ved indkomstopgørelsen, og som har den fornødne folkelige forankring, til at få tilladelse til at foretage hus- og gadeindsamling, hvis organisationen kan sandsynliggøre, at der ved indsamlingen indbringes et godt indsamlingsresultat.
Det foreslås imidlertid, at en tilladelse til at foretage én årlig landsdækkende eller geografisk afgrænset husindsamling kan gives for op til 3 år. Forslaget indebærer, at en tilladelse til husindsamling kan gives for en kortere periode end 3 år.
Det foreslås derfor med § 14, stk. 1, nr. 3 , at organisationer skal betale 16.800 kr. pr. landsdækkende husindsamling. Beløbet er fastsat i lyset af, at en organisation i dag skal betale 49.400 kr. (2019-niveau). Beløbet svarer dermed nogenlunde til én årlig betaling af det beløb, der i 2020-niveau ville skulle betales for 3 år. Beløbet vil – ligesom i dag – blive reguleret årligt efter den gældende § 14, stk. 3.
På samme måde foreslås det i § 14, stk. 1, nr. 4 , at organisationer skal betale 8.400 kr. pr. regional husindsamling. Beløbet er fastsat i lyset af, at en organisation i dag skal betale 24.700 kr. (2019-niveau) for en 3-årig tilladelse til at foretage én regional husindsamling. Beløbet svarer dermed nogenlunde til én årlig betaling af det beløb, der i 2020-niveau ville skulle betales for 3 år. Også dette beløb vil blive reguleret efter de gældende regler.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 og 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 19
Ifølge den gældende § 14, stk. 1, nr. 5, skal organisationer i forbindelse med indgivelse af ansøgning om tilladelse til at foretage en enkeltstående husindsamling, jf. § 5, stk. 2, indbetale 15.000 kr. til Indsamlingsnævnet.
Som en konsekvens af, at der ved lov nr. 81 af 30. januar 2019 om ændring af lov om indsamling m.v. og lov om fonde og visse foreninger (Indsamlinger blandt juridiske personer, testamentariske dispositioner m.v.) blev indsat et nyt stykke i indsamlingslovens § 5, hvorefter stk. 2 blev stk. 3, foreslås henvisningen i lovens § 14, stk. 1, nr. 5, ændret, så der henvises til stk. 3 i stedet for stk. 2.
Til nr. 20
Efter indsamlingslovens § 14, stk. 2, afvises ansøgninger om tilladelse til at foretage indsamling efter § 3, stk. 1, eller hus- og gadeindsamling, hvis der ikke i forbindelse med ansøgningen til Indsamlingsnævnet er betalt et beløb i overensstemmelse med lovens § 14, stk. 1. Hvis en ansøgning afvises, tilbagebetales beløb indbetalt efter § 14, stk. 1.
Som en konsekvens af, at den gældende ordning i § 4, stk. 1, foreslås omdannet til en tilladelsesordning, jf. lovforslagets § 1, nr. 4, foreslås det med lovforslagets § 1, nr. 18, at der i forbindelse med indgivelse af en ansøgning om tilladelse efter § 4, stk. 1, skal betales 10.200 kr. Det foreslås derfor, at ansøgninger efter lovens § 4, stk. 1 – på samme måde som ansøgninger om tilladelse til almindelige indsamlinger og hus- og gadeindsamlinger – afvises, hvis ikke der i forbindelse med ansøgningen er betalt et beløb i overensstemmelse med lovens § 14, stk. 1. Det foreslås endvidere, at beløbet vil skulle tilbagebetales, hvis ansøgningen afvises.
Til nr. 21
Efter indsamlingslovens § 16, stk. 1, straffes bl.a. overtrædelse af det almindelige tilladelseskrav i lovens § 3, stk. 1, med bøde, medmindre højere straf er forskyldt efter den øvrige lovgivning. Der kan efter stk. 3 pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Det foreslås, at overtrædelse af den foreslåede § 4, stk. 1, straffes med bøde, medmindre højere straf er forskyldt efter den øvrige lovgivning.
Den foreslåede ændring skal ses i lyset af forslaget om at ændre den særlige ordning for visse organisationer i indsamlingslovens § 4, stk. 1, til en tilladelsesordning, jf. lovforslagets § 1, nr. 4.
Forslaget indebærer, at hvis en organisation, der er godkendt efter ligningsloven som berettiget til at modtage gaver, som kan fradrages ved indkomstopgørelsen, og som har eksisteret i mindst 3 år, foretager indsamling uden tilladelse efter § 4, stk. 1, vil organisationen kunne straffes med bøde.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 22
Det følger af indsamlingslovens § 8, stk. 1, at indsamlinger skal foregå i overensstemmelse med god indsamlingsskik. Klager over overtrædelse af god indsamlingsskik indgives til Indsamlingsnævnet, jf. stk. 2. Bestemmelsen finder også anvendelse for hjælpeorganisationers hvervning af medlemmer ved personlig eller telefonisk henvendelse, jf. lovens § 1, stk. 2.
Indsamlingsnævnet har i overensstemmelse med indsamlingsbekendtgørelsens § 19 udarbejdet retningslinjer om god indsamlingsskik, som er offentliggjort på nævnets hjemmeside.
Når Indsamlingsnævnet modtager en klage, afgør nævnet, om klagen giver tilstrækkelig anledning til at iværksætte en nærmere undersøgelse, jf. lovens § 11, stk. 1. Hvis en klage ikke giver nævnet anledning til kritik, kan sagen afsluttes, uden Indsamlingsnævnet forinden forelægger klagen for den indklagede, jf. stk. 2. Indsamlingsnævnet kan offentliggøre udtalelser af kritik samt pålægge en indsamler eller hjælpeorganisation at foretage offentliggørelse heraf, jf. stk. 3. Indsamlingsnævnet kan også af egen drift tage en sag op til behandling, jf. lovens § 10, stk. 4.
Med lovforslagets § 1, nr. 17, foreslås det, at der indsættes en ny bestemmelse i indsamlingslovens § 11, stk. 3, om, at hvis Indsamlingsnævnet træffer afgørelse om, at en indsamler har overtrådt god indsamlingsskik, udtaler nævnet kritik. Indsamlingsnævnet offentliggør udtalelser af kritik på nævnets hjemmeside og pålægger indsamleren snarest muligt at offentliggøre udtalelsen.
I lyset heraf foreslås det i § 16, stk. 2 , at undladelse af at efterkomme pålæg om at offentliggøre kritik straffes med bøde, medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.4 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås i stk. 1, at loven træder i kraft den 1. februar 2020. Det indebærer bl.a., at Indsamlingsnævnet fra den 1. februar 2020 vil skulle behandle ansøgninger mv. i den ændrede sammensætning af nævnet, der foreslås med lovforslagets § 1, nr. 13. Det gælder også ansøgninger mv., der er indgivet til nævnet inden den 1. februar 2020, men som endnu ikke er færdigbehandlet.
Det foreslås i stk. 2, at § 4, stk. 1, som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 4, først finder anvendelse fra den 1. august 2020. Organisationer omfattet af § 4, stk. 1, vil således kunne indsende ansøgning om en 3-årig tilladelse til Indsamlingsnævnet fra lovens ikrafttræden, men kravet om tilladelse for at kunne foretage indsamling indtræder først den 1. august 2020. Det foreslås endvidere, at de hidtil gældende regler i § 4, stk. 1, i lov om indsamling m.v., finder anvendelse indtil den 1. august 2020. I perioden frem til dette tidspunkt kan de pågældende organisationer således foretage indsamling i overensstemmelse med den gældende orienteringsordning i den hidtil gældende § 4, stk. 1. Baggrunden for, at denne del af lovforslaget først finder anvendelse fra den 1. august 2020, er at give organisationerne tilstrækkelig tid til at indrette sig på den nye ordning og til at søge om tilladelse.
Organisationer, der er omfattet af den gældende ordning i indsamlingslovens § 4, stk. 1, og som dermed har indsendt oplysninger til Indsamlingsnævnet i overensstemmelse med § 4, stk. 1, nr. 1-3, vil skulle foretage betaling for kalenderåret 2020 inden udgangen af januar 2020, som det følger af bekendtgørelsens § 17, stk. 3, sidste pkt.
I forbindelse med indgivelse af en ansøgning om en 3-årig tilladelse efter den foreslåede § 4, stk. 1, vil der skulle ske betaling i overensstemmelse med den foreslåede ændring af indsamlingslovens § 14, stk. 1, nr. 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 18. Hvis organisationen efter den gældende ordning har foretaget den årlige betaling for at foretage indsamling i 2020, vil en forholdsmæssig del af dette beløb skulle fratrækkes indbetalingen for den 3-årige tilladelse. Det bemærkes, at de beløb, der er anført i lovforslaget reguleres årligt efter indsamlingslovens § 14, stk. 3. De regulerede beløb offentliggøres på Indsamlingsnævnets hjemmeside, jf. stk. 4.
Organisationer, der i dag er omfattet af den gældende ordning i indsamlingslovens § 4, stk. 1, men som ikke opfylder kravet om at have eksisteret i mindst 3 år, og som dermed ikke er omfattet af den foreslåede § 4, stk. 1, vil pr. 1. august 2020 være omfattet af indsamlingslovens § 3, stk. 1, og organisationen vil dermed ikke kunne foretage indsamling uden Indsamlingsnævnets tilladelse til hver enkelt indsamling. Hvis organisationen efter den gældende ordning har foretaget den årlige betaling for at foretage indsamling i 2020, vil en forholdsmæssig del af dette beløb skulle fratrækkes i forbindelse med organisationens ansøgning efter indsamlingslovens § 3, stk. 1, og betaling efter § 14, stk. 1, nr. 1.
Det foreslås i stk. 3, at organisationer, som før lovens ikrafttræden har fået tilladelse til at foretage hus- eller gadeindsamling i henhold til § 5, stk. 3, og § 6, stk. 2, i den hidtil gældende affattelse af lov om indsamling m.v., efter lovens ikrafttræden anses for at have fået en tilladelse i henhold til § 1, nr. 4. Sådanne organisationer kan derfor efter lovens ikrafttræden og indtil udløbet af tilladelsen foretage almindelig indsamling samt hus- og gadeindsamling i samme form og udstrækning, hvortil tilladelsen er givet.
Forslaget skal ses i lyset af, at en tilladelse til hus- og gadeindsamling i mange tilfælde meddeles for 3 år ad gangen, og at en sådan tilladelse derfor kan have en løbetid på op til flere år efter lovens ikrafttræden. Hertil kommer, at de organisationer, der i dag har fået en tilladelse til hus- eller gadeindsamling, alle har eksisteret i mindst 3 år, og de opfylder dermed allerede de krav, der stilles efter den foreslåede § 4, stk. 1, og bestemmelserne om hus- og gadeindsamling i § 5, stk. 3, og § 6, stk. 2.
En sådan tilladelse til hus- og gadeindsamling skal således efter lovens ikrafttræden betragtes som en tilladelse efter den foreslåede § 4, stk. 1, således at indsamlinger foretaget af organisationen anses for at ske med Indsamlingsnævnets tilladelse, så længe den meddelte tilladelse til hus- og gadeindsamling løber. Når tilladelsen til hus- og gadeindsamling udløber, vil organisationen efter de foreslåede regler skulle søge om tilladelse efter § 4, stk. 1, og i givet fald om en ny tilladelse til hus- og gadeindsamling.
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale gyldighed.
Det foreslås, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland, men at loven ved kongelig anordning helt eller delvis kan sættes i kraft for Grønland med de ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
Færøerne har overtaget indsamlingsområdet. Loven skal derfor ikke gælde eller kunne sættes i kraft for Færøerne.
Lov om indsamling m.v. er ikke sat i kraft for Grønland. For Grønland gælder lov nr. 287 af 9. juni 1971 om offentlige indsamlinger med senere ændringer. Det foreslås derfor, at loven ved kongelig anordning helt eller delvis skal kunne sættes i kraft for Grønland med de ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
I lov nr. 511 af 26. maj 2014 om indsamling m.v., som ændret ved § 1 i lov nr. 81 af 30. januar 2019, foretages følgende ændringer:
1. I § 3, stk. 1, indsættes som 3. pkt.:
»Indsamlingsnævnet foretager i forbindelse med ansøgningen en kontrol af det oplyste formål med indsamlingen, jf. § 10.«
2. § 3, stk. 3, affattes således:
»Stk. 3. Indehaveren af en indsamlingsplatform skal sikre, at en indsamling, der oprettes på platformen, har fået tilladelse fra Indsamlingsnævnet efter stk. 1 eller § 4, stk. 1.«
3. § 3, stk. 4, affattes således:
»Stk. 4. Når en indsamling efter stk. 1 er afsluttet, skal der indsendes regnskab for indsamlingen til Indsamlingsnævnet.«
4. § 4, stk. 1, ophæves, og i stedet indsættes:
»Indsamlingsnævnet kan efter ansøgning meddele tilladelse for 3 år ad gangen til at foretage indsamlinger, hvis ansøgeren er en organisation, der er godkendt efter ligningsloven som berettiget til at modtage gaver, som kan fradrages ved indkomstopgørelsen, og organisationen har eksisteret i mindst 3 år.
Stk. 2. Ansøgningen skal indeholde
oplysninger om navn og adresse på organisationen, herunder hvem der kan tegne organisationen,
oplysninger om, på hvilken måde organisationen foretager indsamlinger,
oplysninger om, til hvilke formål indsamlede midler anvendes,
organisationens vedtægter og
organisationens seneste årsregnskab.
Stk. 3. Indsamlingsnævnet foretager i forbindelse med ansøgningen en kontrol af de oplyste formål, jf. § 10.«
Stk. 2-4 bliver herefter stk. 4-6.
5. I § 4, stk. 2, der bliver stk. 4, ændres »skatteministerens« til: »organisationens«, og »stk. 1, nr. 1-3,« ændres til: »stk. 2, nr. 1-4,«.
6. I § 4, stk. 3, der bliver stk. 5, indsættes som 2. pkt.:
»Årsregnskabet skal indeholde oplysninger om, hvilke indsamlinger organisationen har foretaget, herunder indsamlingsresultatet for de enkelte indsamlinger.«
7. I § 4 indsættes som stk. 7:
»Stk. 7. Hvis en organisation tilsidesætter betingelserne i stk. 4-6, eller hvis grundlaget for den meddelte tilladelse i øvrigt ikke længere anses for opfyldt, tilbagekalder nævnet organisationens tilladelse efter stk. 1. Det samme gælder, hvis Indsamlingsnævnet har politianmeldt organisationen.«
8. I § 5, stk. 2, ændres »eller organisationen er omfattet af § 4, stk. 1« til: »eller organisationen har fået tilladelse, jf. § 4, stk. 1«.
9. I § 5, stk. 3, indsættes før »3 år«: »op til«, og i nr. 1 ændres »er omfattet af« til: »har fået tilladelse efter«.
10. I § 5, stk. 4, ændres »stk. 2« til: »stk. 3«.
11. I § 6, stk. 1, ændres »§ 5, stk. 3« til: »§ 5, stk. 4«.
12. I § 6, stk. 2, ændres »§ 5, stk. 2, nr. 1-3« til: »§ 5, stk. 3, nr. 1-3«.
13. I § 9, stk. 1, 1. pkt., ændres »4« til: »5«.
14. § 9, stk. 1, 3. pkt., ophæves, og i stedet indsættes:
»2 af de yderligere medlemmer beskikkes efter indstilling fra Indsamlingsorganisationernes Brancheorganisation, 1 medlem beskikkes efter indstilling fra Dansk Erhverv, 1 medlem beskikkes efter indstilling fra Forbrugerrådet Tænk, og 1 medlem beskikkes efter indstilling fra Rigspolitiet. Det medlem, der beskikkes efter indstilling fra Rigspolitiet, skal have særlig indsigt i forebyggelse og bekæmpelse af hvidvask og terrorfinansiering.«
15. I § 9 indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
»Stk. 3. Beskikkelsen af nævnets formand, medlemmer og stedfortrædere for disse er betinget af, at de pågældende sikkerhedsgodkendes, og at godkendelsen opretholdes i hele beskikkelsesperioden.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
16. I § 10, stk. 1, 1. pkt., ændres »og de organisationer, der er omfattet af § 4, stk. 1,« til: »og de organisationer, der har fået tilladelse efter § 4, stk. 1,«, og »§ 5, stk. 2,« ændres til: »§ 5, stk. 3,«.
17. I § 10 indsættes efter stk. 2 som nye stykker:
»Stk. 3. Hvis Indsamlingsnævnet får mistanke om et strafbart forhold, skal Indsamlingsnævnet anmelde forholdet til politiet.
Stk. 4. Indsamlingsnævnet skal omgående underrette Hvidvasksekretariatet, hvis nævnet er vidende om eller har mistanke om eller rimelig grund til at formode, at midler fra en indsamling har eller har haft tilknytning til hvidvask eller finansiering af terrorisme.«
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 5 og 6.
18. § 11, stk. 3, ophæves, og i stedet indsættes:
»Stk. 3. Hvis Indsamlingsnævnet træffer afgørelse om, at en indsamler har overtrådt god indsamlingsskik, jf. § 10, stk. 5, nr. 3, udtaler nævnet kritik. Indsamlingsnævnet offentliggør udtalelser af kritik på nævnets hjemmeside og pålægger indsamleren snarest muligt at offentliggøre udtalelsen.
Stk. 4. Har en indsamler gjort sig skyldig i gentagne overtrædelser af god indsamlingsskik, kan nævnet tilbagekalde indsamlerens tilladelse til at foretage indsamling.«
19. § 14, stk. 1, nr. 2-4, affattes således:
»2) 10.200 kr. i forbindelse med indgivelse af ansøgning om tilladelse efter § 4, stk. 1.
16.800 kr. pr. landsdækkende husindsamling, jf. § 5, stk. 3.
8.400 kr. pr. regional husindsamling, jf. § 5, stk. 3.«
20. I § 14, stk. 1, nr. 5, ændres »§ 5, stk. 2« til: »§ 5, stk. 3«.
21. I § 14, stk. 2, 1. og 2. pkt., ændres »stk. 1, nr. 1 og 3-7,« til: »stk. 1, nr. 1-7,«.
22. I § 16, stk. 1, indsættes efter »§ 3, stk. 1 og 3,«: »§ 4, stk. 1,«.
23. I § 16 indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2. Undladelse af at efterkomme pålæg om offentliggørelse efter § 11, stk. 3, straffes med bøde, medmindre højere straf er forskyldt efter den øvrige lovgivning.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og 4.
Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. marts 2020.
Stk. 2. § 1, nr. 4, finder anvendelse fra den 1. august 2020. Indtil den 1. august 2020 finder de hidtil gældende regler i § 4, stk. 1, i lov om indsamling m.v. anvendelse.
Stk. 3. Organisationer, som før lovens ikrafttræden har fået tilladelse til at foretage husindsamling i henhold til § 5, stk. 3, eller gadeindsamling i henhold til § 6, stk. 2, i den hidtil gældende affattelse af lov om indsamling m.v., anses efter lovens ikrafttræden for at have fået en tilladelse i henhold til § 4, stk. 1, i lov om indsamling m.v. som affattet ved denne lovs § 1, nr. 4, og kan efter lovens ikrafttræden og indtil udløbet af tilladelsen foretage almindelig indsamling samt hus- og gadeindsamling i samme form og udstrækning, hvortil tilladelsen er givet.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller delvis sættes i kraft for Grønland med de ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
Givet på Amalienborg, den 4. februar 2020
Under Vor Kongelige Hånd og Segl
MARGRETHE R.
/ Nick Hækkerup