Det foreslås, at fodnoten
til lovens titel affattes således, at der – udover de direktiver, der fortsat er gældende – nævnes de direktiver, der har
erstattet tidligere direktiver på lovens område. Der er tale om følgende direktiver: Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2014/34/EU af 26. februar 2014 om harmonisering af medlemsstaternes love om materiel og sikringssystemer til anvendelse i en
potentielt eksplosiv atmosfære, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/33/EU af 26. februar 2014 om harmonisering af
medlemsstaternes love om elevatorer og sikkerhedskomponenter til elevatorer, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/68/EU af
15. maj 2014 om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om tilgængeliggørelse på markedet af trykbærende udstyr,
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/29/EU af 26. februar 2014 om harmonisering af medlemsstaternes love om
tilgængeliggørelse af simple trykbeholdere på markedet.
Derudover foreslås det, at det fremgår af noten, at der i loven er medtaget visse bestemmelser fra Europa-Parlamentets og Rådets
forordning 2016/424 af 9. marts 2016 om tovbaneanlæg og om ophævelse af direktiv 2000/9/EF og Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) 2016/425 af 9. marts 2016 om personlige værnemidler og om ophævelse af Rådets direktiv 89/686/EØF.
Endvidere foreslås, at det fremgår af noten, at ifølge artikel 288 i EUF-Traktaten gælder en forordning umiddelbart i hver
medlemsstat, samt at gengivelsen af disse bestemmelser i loven udelukkende er begrundet i praktiske hensyn og ikke berører
forordningens umiddelbare gyldighed i Danmark.
Til nr. 2
Loven vedrører en række tekniske produkter samt personlige værnemidler. Lovens anvendelsesområde er afgrænset i lovens § 2 via en
henvisning til de EU-direktiver, hvor de omhandlede produkter er reguleret. Følgende produkttyper er omfattet af loven:
Maskiner, som fx boremaskiner, plæneklippere, gaffeltrucks, gravemaskiner, landbrugsmaskiner, maskiner til anvendelse i
industrien og vindmøller.
Den nærmere afgrænsning af, hvad der er omfattet, fremgår af direktiv 2006/42/EF af 17. maj 2006 om maskiner og om ændring af
direktiv 95/16/EF (omarbejdning).
Materiel og sikringssystemer til anvendelse i eksplosionsfarlig atmosfære, som fx maskiner, gearkasser o.l. til anvendelse i
eksplosionsfarlig atmosfære samt eksplosionsaflastninger til støvfiltre o.l.
Den nærmere afgrænsning af, hvad der er omfattet, fremgår af direktiv 94/9/EF af 23. marts 1994 om indbyrdes tilnærmelse af
medlemsstaternes lovgivning om materiel og sikringssystemer til anvendelse i eksplosionsfarlig atmosfære. Direktivet er siden
erstattet af direktiv 2014/34/EU af 26. februar 2014 om harmonisering af medlemsstaternes love om materiel og sikringssystemer til
anvendelse i en potentielt eksplosiv atmosfære.
Elevatorer, som fx personelevatorer, godselevatorer samt person-/godselevatorer.
Den nærmere afgrænsning af, hvad der er omfattet, fremgår af direktiv 95/16/EF af 29. juni 1995 om indbyrdes tilnærmelse af
medlemsstaternes lovgivning om elevatorer. Direktivet er siden erstattet af direktiv 2014/33/EU af 26. februar 2014 om
harmonisering af medlemsstaternes love om elevatorer og sikkerhedskomponenter til elevatorer.
Tovbaneanlæg til personbefordring, som fx skinnebundne tovbaner, svævebaner og skilifte.
Den nærmere afgrænsning af, hvad der er omfattet, fremgår af direktiv 2000/9/EF af 20. marts 2000 om tovbaneanlæg til
personbefordring.
Trykbærende udstyr, fx dampkedler (industrikedler til fremstilling af damp til opvarmning og/eller procesdamp) og
kraftværkskedler.
Den nærmere afgrænsning af, hvad der er omfattet, fremgår af direktiv 97/23/EF af 29. maj 1997 om indbyrdes tilnærmelse af
medlemsstaternes lovgivning om trykbærende udstyr. Direktivet er siden erstattet af direktiv 2014/68/EU af 15. maj 2014 om
harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om tilgængeliggørelse på markedet af trykbærende udstyr.
Transportabelt trykbærende udstyr, fx almindelige gasflasker og acetylenflasker til brug for svejsning.
Den nærmere afgrænsning af, hvad der er omfattet, fremgår af direktiv 2010/35/EU af 16. juni 2010 om transportabelt trykbærende
udstyr og om ophævelse af Rådets direktiv 76/767/EØF, 84/525/EØF, 84/526/EØF, 84/527/EØF og 1999/36/EF. Direktivet er siden
erstattet af direktiv 2010/35/EU af 16. juni 2010 om transportabelt trykbærende udstyr og om ophævelse af Rådets direktiv
76/767/EØF, 84/525/EØF, 84/526/EØF, 84/527/EØF og 1999/36/EF.
Simple trykbeholdere, fx trykluftbeholdere, der indgår i kompressoranlæg til brug for fx sprøjtemaling, pneumatisk håndværktøj
o.l. med maksimalt tryk på 30 bar, og seriefremstillede trykbeholdere bestemt til at indeholde kvælstof til forskellige formål med
maksimalt tryk på 30 bar.
Den nærmere afgrænsning af, hvad der er omfattet, fremgår af direktiv 2009/105/EF af 16. september 2009 om simple trykbeholdere.
Direktivet er siden erstattet af direktiv 2014/29/EU af 26. februar 2014 om harmonisering af medlemsstaternes love om
tilgængeliggørelse af simple trykbeholdere på markedet.
Aerosoler, fx engangsaerosolbeholdere (ikke-genopfyldelige) som hårlak, lightergas, spraymaling, smøremidler eller deodoranter.
Den nærmere afgrænsning af, hvad der er omfattet, fremgår af direktiv 75/324/EØF af 20. maj 1975 om tilnærmelse af
medlemsstaternes lovgivning om aerosoler.
Personlige værnemidler, fx sikkerhedshjelme, sikkerhedssko og øjenværn.
Den nærmere afgrænsning af, hvad der er omfattet, fremgår af direktiv 89/686/EØF af 21. december 1989 om indbyrdes tilnærmelse af
medlemsstaternes lovgivninger om personlige værnemidler.
Produkterne har det til fælles, at de alle er reguleret i EU-totalharmoniseringsdirektiver. Det betyder, at direktiverne ikke kan
fraviges ved gennemførelsen i national ret. Disse direktiver stiller krav til indretningen m.v. af produkter, så de kan anvendes
sikkert. Hvis et produkt lever op til kravene i direktivet, kan det bringes i omsætning eller gøres tilgængeligt på markedet i
alle medlemsstater.
Direktivernes krav om indretning m.v. omfatter en række krav, herunder både krav til konstruktion og fremstilling, men også bl.a.
krav om fabrikantens eller importørens mærkning med eget navn, og krav til overensstemmelsesvurdering og –mærkning m.v.
EU-Kommissionen har vedtaget to forordninger: Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/424 af 9. marts 2016 om
tovbaneanlæg og om ophævelse af direktiv 2000/9/EF og Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/425 af 9. marts 2016 om
personlige værnemidler og om ophævelse af Rådets direktiv 89/686/EØF. Forordningerne erstatter to af de direktiver, som loven
implementerer – direktiv om tovbaneanlæg til personbefordring og direktiv om personlige værnemidler. EU-forordninger gælder
direkte i medlemslandene og må ikke implementeres i den nationale lovgivning, men der stilles fortsat krav om, at medlemslandene
har nationale regler, der kan håndhæve kravene i forordningerne, samt at medlemslandene fastsætter sanktioner, herunder eventuelt
straf, for overtrædelse af reglerne.
Derudover er flere af de direktiver, der er implementeret via loven, erstattet af nye direktiver. Endvidere er der udsigt til, at
der inden for en overskuelig fremtid vil blive udstedt flere nye forordninger, der skal erstatte de direktiver, der er omfattet af
lovens område. Fx vil EU-Kommissionen fremsætte forslag om en forordning om maskiner, der skal erstatte maskindirektivet.
Anvendelsesområdet for lov om indretning m.v. af visse produkter er afgrænset i § 2 via en henvisning til de 9 forskellige
EU-direktiver, hvori de omhandlede produkter er reguleret.
Det foreslås, at bestemmelsen ændres, således at der i stedet foretages en opregning af de produkttyper, der er omfattet af loven.
Det foreslås samtidig, at loven begrænses til kun at gælde, hvis der er udstedt EU-direktiver eller EU-forordninger om
harmonisering af medlemsstaternes lovgivning for produkterne. Derved vil en ændring af formen af EU-reguleringen – fx at der i
forbindelse med en ændring af indholdet i et EU-direktiv i stedet udstedes en forordning på området - ikke længere nødvendiggøre
en lovændring, hvis forordningens indhold ligger inden for rammerne af loven. Samtidig bliver lovens anvendelsesområde mere
gennemsigtigt og læsevenligt for borgeren. Ved den foreslåede ændring af formuleringen af § 2 tilsigtes der ikke en ændring af,
hvilke produkter der skal være omfattet af lovens område. Det vil således fortsat være de samme typer af produkter, der er
omfattet af loven efter ændringen, som det er i dag – se hertil eksempler på hver af de enkelte nedenstående produkttyper øverst i
bemærkningerne til denne bestemmelse:
Maskiner og tilhørende udskifteligt udstyr, sikkerhedskomponenter m.v. samt delmaskiner.
Materiel og sikringssystemer til anvendelse i en potentielt eksplosiv atmosfære og tilhørende sikkerheds-, kontrol- og
reguleringsanordninger samt komponenter.
Elevatorer og sikkerhedskomponenter til elevatorer.
Trykbærende udstyr, herunder beholdere, rørsystemer, sikkerhedstilbehør og trykbærende tilbehør m.v.
Transportabelt trykbærende udstyr.
Simple trykbeholdere, der er seriefremstillet.
Aerosolbeholdere
Tovbaneanlæg til personbefordring, herunder dertil hørende delsystemer og sikkerhedskomponenter.
Personlige værnemidler og dertil hørende udskiftelige dele og forbindelsessystemer til udstyret.
Til nr. 3
EU-reguleringen af de produkttyper, der er omfattet af loven, har indtil nu været i form af direktiver, der harmoniserer reglerne
på de pågældende områder i hele EU. EU har nu vedtaget to nye forordninger hhv. forordning 2016/424 af 9. marts 2016 om
tovbaneanlæg og om ophævelse af direktiv 2000/9/EF og forordning 2016/425 af 9. marts 2016 om personlige værnemidler og om
ophævelse af Rådets direktiv 89/686/EØF. Forordningerne erstatter de gældende direktiver om hhv. tovbaner til personbefordring og
om personlige værnemidler Det forventes, at der vil blive vedtaget forordninger vedr. flere af de øvrige produkttyper, der er
omfattet af loven. EU-Kommissionen vil fx fremsætte forslag i 2020 om en ny forordning om maskiner, som skal erstatte direktiv
2006/42/EF om maskiner.
Det foreslås derfor, at der i en ny § 3 a, stk. 1
, fastsættes, at lovens kapitel 2 ikke finder anvendelse i det omfang, der i en forordning er fastsat bestemmelser om
forpligtelser for fabrikanter, importører og distributører m.fl. Det indebærer, at når en produkttype, der er omfattet af loven,
er reguleret i en EU-forordning, så gælder bestemmelserne om fabrikanters, importørers og distributørers pligter i kapitel 2 ikke,
hvis der er regler om disse i EU-forordningen. Baggrunden for bestemmelsen er, at det er i strid med EU-retten at have national
regulering, der regulerer de samme forhold, som er reguleret i EU-forordninger. Som eksempel på dette kan nævnes, at der både i
forordningen om personlige værnemidler og i forordningen om tovbaneanlæg er regler, der vedrører fabrikanter m.fl., og lovens
kapitel 2 vil derfor ikke kunne anvendes i forhold til disse produkttyper.
Det foreslås endvidere, at der i en ny § 3 a, stk. 2
, gives bemyndigelse til beskæftigelsesministeren til at fastsætte regler om indretning m.v. på de nærmere bestemte områder, hvor
det i en forordning er overladt til medlemsstaterne at fastsætte regler. Bestemmelsen tager højde for, at der i EU-forordninger om
produkter, der er omfattet af loven, kan være overladt til medlemsstaterne at fastsætte nærmere regler på visse områder. Fx er det
i forordningerne om hhv. tovbaneanlæg og personlige værnemidler overladt til medlemsstaterne at fastsætte sprogkrav til
brugsanvisninger, anden sikkerhedsinformation og til overensstemmelseserklæringer. I forordningen om tovbaneanlæg er det derudover
bestemt, at medlemslandene skal fastsætte procedurer for tilladelse til opførelse og ibrugtagning af tovbaneanlæg m.m. Den
foreslåede § 3 a, stk. 2, vil give beskæftigelsesministeren hjemmel til at kunne fastsætte de nævnte regler.
Til nr. 4
Efter § 12, stk. 1, i loven fører kontrolmyndigheden (Arbejdstilsynet) kontrol med, at produkter er indrettet m.v. i
overensstemmelse med kravene i loven, bekendtgørelser med hjemmel i loven eller i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og
Rådets forordning nr. 765/2008/EF af 9. juli 2008 om kravene til akkreditering og markedsovervågning i forbindelse med
markedsføring af produkter.
Det foreslås, at bestemmelsen konsekvensrettes i overensstemmelse med, at der både udstedes EU-direktiver og EU-forordninger om
produkter omfattet af loven. Samtidig foreslås det, at henvisningen til EU-forordningen om markedsovervågning ændres fra en
specifik henvisning til Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 765/2008/EF af 9. juli 2008 om kravene til akkreditering og
markedsovervågning i forbindelse med markedsføring af produkter til en generel henvisning til EU-forordninger om
markedsovervågning af produkter. Baggrunden for forslaget om en generel henvisning til EU-forordninger om markedsovervågning af
produkter er, at EU-Kommissionen har varslet, at den i 2017 vil komme med et forslag til en ny forordning om markedsovervågning af
produkter, som skal afløse forordning 765/2008/EF.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2 i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 5
Efter § 12, stk. 2, i loven kan kontrolmyndigheden (Arbejdstilsynet) træffe foranstaltninger over for de personer, der er nævnt i
lovens §§ 6-11, hvis kontrolmyndigheden konstaterer, at et produkt ikke lever op til reglerne. Som det fremgår af forslaget til §
3 a, stk. 1, jf. lovforslagets § 1, nr. 3, vil kapitel 2 ikke gælde, når der er udstedt en forordning om indretning af en
produkttype, der er omfattet af lovens anvendelsesområde.
Det foreslås derfor, at bestemmelsen konsekvensrettes, så kontrolmyndigheden også kan træffe foranstaltninger over for de
personer, der er nævnt i EU-forordninger om produkter, der er omfattet af loven.
Samtidig foreslås det, at den specifikke henvisning i § 12, stk. 2, til Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 765/2008/EF
af 9. juli 2008 om kravene til akkreditering og markedsovervågning i forbindelse med markedsføring af produkter ændres til en
generel henvisning til EU-forordninger om markedsovervågning af produkter. Baggrunden for forslaget om en generel henvisning til
EU-forordninger om markedsovervågning af produkter er, at EU-Kommissionen har varslet, at den i 2017 vil komme med et forslag til
en ny forordning om markedsovervågning af produkter, som skal afløse forordning 765/2008/EF.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2 i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 6
Efter § 13 kan beskæftigelsesministeren fastsætte regler om, at kontrolmyndigheden skal underrette EU-Kommissionen og de øvrige
medlemslande om de foranstaltninger, som kontrolmyndigheden har pålagt de i §§ 6-11 nævnte personer at træffe, hvis
kontrolmyndigheden finder, at et produkt ikke lever op til de gældende krav.
Det foreslås, at bestemmelsen konsekvensrettes, så bemyndigelsen også gælder underretning af EU-Kommissionen og de øvrige
medlemslande om de foranstaltninger, kontrolmyndigheden har pålagt de personer, der er nævnt i EU-forordninger om produkter, der
er omfattet af loven. Endvidere foreslås, at bemyndigelsen også skal gælde underretning af EU-Kommissionen og de øvrige
medlemslande om foranstaltninger, der er truffet, når det konstateres, at et produkt, der opfylder reglerne, er farligt, jf. ny §
17, stk. 2 – se her til bemærkningerne til nr. 10.
Baggrunden for forslaget er, at efter de to nye forordninger om hhv. tovbaneanlæg og personlige værnemidler, samt de seneste
ændringer af direktiverne om elevatorer, om trykbærende udstyr, om simple trykbeholdere og om materiel og sikringssystemer til
anvendelse i en potentielt eksplosiv atmosfære skal medlemslandene underrette EU-Kommissionen og de øvrige medlemsstater om
foranstaltninger, der er truffet i forhold til produkter, der opfylder reglerne, men alligevel er farlige.
Samtidig foreslås det, at den specifikke henvisning i § 12, stk. 2, til Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 765/2008/EF
af 9. juli 2008 om kravene til akkreditering og markedsovervågning i forbindelse med markedsføring af produkter ændres til en
generel henvisning til EU-forordninger om markedsovervågning af produkter. Baggrunden for forslaget om en generel henvisning til
EU-forordninger om markedsovervågning af produkter er, at EU-Kommissionen har varslet, at de i 2017 vil komme med et forslag til
en ny forordning om markedsovervågning af produkter, som skal afløse forordning 765/2008/EF.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2 i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 7
Efter § 14, stk. 1, i loven skal de, der er pålagt pligter efter loven, efter regler udstedt med hjemmel i loven eller efter
EU-forordning 765/2008/EF om kravene til akkreditering og markedsovervågning i forbindelse med markedsføring af produkter samt
ejere og brugere af produkter, der er omfattet af loven, efter anmodning give kontrolmyndigheden (Arbejdstilsynet) alle de
oplysninger, der er nødvendige for at kunne udføre kontrollen. De forpligtede kan ikke undlade at give kontrolmyndigheden
oplysninger med henvisning til, at oplysningerne har karakter af forretningshemmeligheder.
Det foreslås, at bestemmelsen ændres, så pligten til at give kontrolmyndigheden de nødvendige oplysninger også gælder for de, der
er pålagt pligter efter forordninger om produkter, der er omfattet af loven. Derudover foreslås, at henvisningen til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 765/2008/EF af 9. juli 2008 om kravene til akkreditering og markedsovervågning i
forbindelse med markedsføring af produkter ændres til en generel henvisning til EU-forordninger om markedsovervågning af
produkter. Baggrunden for forslaget om en generel henvisning til EU-forordninger om markedsovervågning af produkter er, at
EU-Kommissionen har varslet, at de i 2017 vil komme med et forslag til en ny forordning om markedsovervågning af produkter, som
skal afløse forordning 765/2008/EF.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2 i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 8
Efter § 14, stk. 4, i loven kan kontrolmyndighedens (Arbejdstilsynets) medarbejdere som led i kontrollen kræve tilgængelig
dokumentation udleveret, foretage fotografiske optagelser o.l. og medtage prøver til nærmere analyse eller undersøgelse. Kravet
kan stilles over for de personer, som er pålagt pligter efter loven, regler udstedt i medfør af loven og EU-forordning nr.
765/2008/EF om kravene til akkreditering og markedsovervågning i forbindelse med markedsføring af produkter samt ejere og brugere
af produkter, der er omfattet af loven.
Det foreslås, at bestemmelsen ændres, så kravet om udlevering af tilgængelig dokumentation m.m. også gælder for de, der er pålagt
pligter efter forordninger om produkter, der er omfattet af loven. Derudover foreslås, at henvisningen til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning nr. 765/2008/EF af 9. juli 2008 om kravene til akkreditering og markedsovervågning i forbindelse med
markedsføring af produkter ændres til en generel henvisning til EU-forordninger om markedsovervågning af produkter. Baggrunden for
forslaget om en generel henvisning til EU-forordninger om markedsovervågning af produkter er, at EU-Kommissionen har varslet, at
de i 2017 vil komme med et forslag til en ny forordning om markedsovervågning af produkter, som skal afløse forordning
765/2008/EF.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2 i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 9
Efter § 17, stk. 1, 1. pkt., kan kontrolmyndigheden træffe afgørelse om forhold, der er i strid med loven, med regler udstedt i
medfør af loven eller EU-forordning 765/2008/EF om kravene til akkreditering og markedsovervågning i forbindelse med markedsføring
af produkter. Herunder kan kontrolmyndigheden påbyde, at forholdene bringes i orden straks eller inden en frist.
Det foreslås, at bestemmelsen udvides, så Arbejdstilsynet også kan træffe afgørelser, herunder udstede påbud, om forhold, der er i
strid med EU-forordninger om produkter, der er omfattet af loven.
Derudover foreslås, at henvisningen til Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 765/2008/EF af 9. juli 2008 om kravene til
akkreditering og markedsovervågning i forbindelse med markedsføring af produkter ændres til en generel henvisning til
EU-forordninger om markedsovervågning af produkter. Baggrunden for forslaget om en generel henvisning til EU-forordninger om
markedsovervågning af produkter er, at EU-Kommissionen har varslet, at de i 2017 vil komme med et forslag til en ny forordning om
markedsovervågning af produkter, som skal afløse forordning 765/2008/EF.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2 i de almindelige bestemmelser.
Til nr. 10
Det foreslås, at der efter stk. 1 i § 17 indføres et nyt stykke med en ny bestemmelse om, at kontrolmyndigheden kan træffe
foranstaltninger i forhold til produkter, der – uanset at produkterne lever op til de gældende regler – udgør en risiko for
menneskers sikkerhed eller sundhed eller en risiko for husdyrs eller formuegoders sikkerhed.
Et produkt kan godt vise sig at være farligt, uanset at produktet opfylder bestemmelserne i reglerne og harmoniserede standarder
på området. Den foreslåede bestemmelse gør det muligt for kontrolmyndigheden at gribe ind over for sådanne farlige produkter, der
lever op til regler og standarder på området, hvis produktet udgør en risiko for menneskers sikkerhed eller sundhed eller for
husdyrs eller formuegoders sikkerhed.
Kontrolmyndigheden skal kunne reagere, hvis et farligt produkt frembyder risiko for mennesker, husdyr eller formuegoder.
Kontrolmyndigheden skal i forbindelse med valg af reaktion i forhold til den konkrete risiko vælge den mindst indgribende reaktion
under hensyntagen til proportionalitetsprincippet og gældende praksis på området.
Foranstaltningerne kan træffes i forhold til fabrikanter, importører og distributører m.fl. En markedsovervågningsforanstaltning
kan fx være påbud efter den foreslåede nr. 1
om, at det skal tilbydes slutbrugeren, at risikoen ved produktet afhjælpes. Det kan også være påbud efter den foreslåede nr. 2
om, at produktet skal tilbagetrækkes, hvilket vil sige at forhindre, at et produkt bliver gjort tilgængeligt på markedet. Endelig
kan det være et påbud efter den foreslåede nr. 3
om, at produktet skal tilbagekaldes fra markedet. Påbud om tilbagekaldelse anvendes kun, når andre forholdsregler ikke er
tilstrækkelige til at forebygge risikoen. Ved tilbagekaldelse i nr. 3 forstås, at fabrikanten m.fl. skal opfordre slutbrugeren til
at returnere produktet. Dette er relevant, når et produkt viser sig at frembyde en alvorlig risiko, og risikoen ikke kan
forebygges på anden vis.
Fristen vil blive fastsat efter en konkret vurdering af risikoen, de konkrete omstændigheder og under hensyntagen til
proportionalitetsprincippet og gældende praksis på området.
Baggrunden for den foreslåede ny bestemmelse er, at de to nye forordninger samt de seneste ændringer af direktiver, som loven
gennemfører i dansk ret, indeholder en ny bestemmelse om, at myndighederne i medlemsstaterne skal have hjemmel til at træffe
foranstaltninger i sådanne tilfælde.
Bestemmelsen vil alene blive anvendt i forhold til produkter, der er omfattet af forordninger eller direktiver, hvori der indgår
en bestemmelse om indgreb over for produkter, der lever op til reglerne, men alligevel udgør en risiko. Ved lovforslagets
fremsættelse indgår en sådan bestemmelse i følgende forordninger og direktiver:
– Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/34/EU af 26. februar 2014 om harmonisering af medlemsstaternes love om materiel og
sikringssystemer til anvendelse i en potentielt eksplosiv atmosfære.
– Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/33/EU af 26. februar 2014 om harmonisering af medlemsstaternes love om elevatorer og
sikkerhedskomponenter til elevatorer.
– Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/68/EU af 15. maj 2014 om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om
tilgængeliggørelse på markedet af trykbærende udstyr.
– Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2010/35/EU af 16. juni 2010 om transportabelt trykbærende udstyr og om ophævelse af
Rådets direktiv 76/767/EØF, 84/525/EØF, 84/526/EØF, 84/527/EØF og 1999/36/EF.
– Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/29/EU af 26. februar 2014 om harmonisering af medlemsstaternes love om
tilgængeliggørelse af simple trykbeholdere på markedet.
– Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/424 af 9. marts 2016 om tovbaneanlæg og om ophævelse af direktiv 2000/9/EF.
– Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/425 af 9. marts 2016 om personlige værnemidler og om ophævelse af Rådets
direktiv 89/686/EØF.
Til nr. 11
Efter den gældende § 17, stk. 2, 2. pkt., kan kontrolmyndigheden kræve udgifter til indhentelse af sagkyndige erklæringer
refunderet af den, der har fået et påbud. Bestemmelsen er ved ordvalget ”påbud” utilsigtet blevet begrænset til, at
kontrolmyndigheden kun kan forlange refusion for udgifter til sagkyndige erklæringer, når fabrikanten, importøren eller
distributøren har fået et egentligt påbud om at træffe foranstaltninger. I praksis gives påbud på markedsovervågningsområdet først
på et sent tidspunkt i et sagsforløb – først når fabrikanten m.fl. har afvist at træffe de fornødne foranstaltninger, uanset at
kontrolmyndigheden allerede har truffet afgørelse om, at produktet er i strid med reglerne.
Det foreslås, at bestemmelsen om refusion af kontrolmyndighedens udgifter til indhentelse af sagkyndige erklæringer, fx i form af
en test, præciseres, så bestemmelsen gælder, hvor der træffes afgørelse om, at et produkt er i strid med de gældende regler, jf. §
17, stk. 1.
Da loven oprindeligt blev fremsat i november 2012 var intentionen, at bestemmelsen i § 17, stk. 2, skulle gælde de tilfælde, hvor
kontrolmyndigheden har indhentet sagkyndige erklæringer, fx en test af produktet, og der bliver truffet afgørelse om, at produktet
ikke lever op til de gældende regler. De økonomiske beregninger i forbindelse med fremsættelsen af lovforslaget i 2012 indeholdt
en vurdering af de økonomiske konsekvenser af at alle tilfælde, hvor kontrolmyndigheden har indhentet sagkyndige erklæringer, og
der bliver truffet afgørelse om, at produktet ikke lever op til de gældende regler. Der er således ikke yderligere økonomiske
konsekvenser af forslaget, da disse var medregnet i det oprindelige lovforslag i 2012, og der alene er tale om en præcisering af
bestemmelsen.
Som en konsekvens af at der indsættes et nyt stykke efter § 17, stk. 1, jf. lovforslagets § 1, nr. 10 ovenfor, bliver § 17, stk.
2, herefter § 17, stk. 3.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2 i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 12
I § 17, stk. 4, der bliver stk. 5 foreslås, at beskæftigelsesministeren bemyndiges til at kunne udstede regler om
kontrolmyndighedens adgang til at træffe foranstaltninger efter det foreslåede nye stk. 2 i § 17, jf. lovforslagets § 1, nr. 10
ovenfor. Som konsekvens heraf foreslås henvisningen i bestemmelsen ændret fra ”stk. 1-2” til ”stk. 1-3”.
Til nr. 13
Som en konsekvens af at to af de hidtil gældende EU-direktiver erstattes af EU-forordninger, foreslås henvisningen til direktiver
i § 20, stk. 1, ændret til en henvisning til direktiver og forordninger om produkter, der er omfattet af loven.
Til nr. 14
Efter § 21, stk. 1, kan beskæftigelsesministeren fastsætte regler, der er nødvendige for at gennemføre og håndhæve retsakter
vedtaget af EU-institutioner vedrørende produkter, der er omfattet af denne lov. Efter § 21, stk. 2, medvirker Arbejdsmiljørådet
ved udarbejdelse af regler i henhold til bemyndigelse til beskæftigelsesministeren efter denne lov.
Da flere af de EU-retsakter, der er omfattet af loven, også gælder offshore foreslås indsat et nyt stykke efter stk. 2, hvorefter
der inden beskæftigelsesministeren fastsætter regler efter stk. 1, skal indhentes en udtalelse fra Offshoresikkerhedsrådet. Dette
vil ske ved en skriftlig høring af Offshoresikkerhedsrådet om udkast til nye regler.
Som konsekvens af dette bliver stk. 3 til stk. 4.
Til nr. 15
Efter § 27, stk. 1, kan den, der overtræder visse bestemmelser i loven, straffes med bøde. Endvidere kan den, der overtræder
Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 765/2008/EF af 9. juli 2008 om kravene til akkreditering og markedsovervågning
straffes med bøde. Bødestraf kan pålægges enhver, som er forpligtet efter denne lov.
Bestemmelsen er i vidt omfang en videreførelse af bestemmelserne i arbejdsmiljølovens § 82, § 84 og § 86, som tidligere rummede
hjemmel til at implementere totalharmoniseringsdirektiverne, der er opregnet i lovens § 2. Sigtet med bestemmelsen er, at
bødeniveauet ved straf for overtrædelse af denne lov videreføres fra den gældende praksis for straf for overtrædelse af
arbejdsmiljølovgivningen. Dette er i overensstemmelse med, at denne lovs område tidligere har været administreret under
arbejdsmiljøloven.
Med den foreslåede ændring af § 27, stk. 1,
gives der mulighed for at straffe den, der overtræder de materielle bestemmelser i denne lov, og den, som overtræder forordninger
om indretning m.v. af produkter, der er omfattet af denne lov. Der gives endvidere mulighed for at straffe manglende efterkommelse
af kontrolmyndighedens påbud, forbud m.v. Bestemmelsen i § 27, stk. 1, foreslås ændret som følge af, at der skal kunne straffes
for overtrædelse af to nye forordninger om hhv. tovbaneanlæg og personlige værnemidler, som erstatter de tidligere direktiver på
området, samt kommende forordninger om produkter, der er omfattet af loven.
Samtidig foreslås det, at henvisningen i straffebestemmelsen til EU-forordningen om markedsovervågning ændres fra en specifik
henvisning til Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 765/2008/EF af 9. juli 2008 om kravene til akkreditering og
markedsovervågning i forbindelse med markedsføring af produkter til en generel henvisning til EU-forordninger om
markedsovervågning af produkter. Baggrunden for forslaget om en generel henvisning til EU-forordninger om markedsovervågning af
produkter er, at EU-Kommissionen har varslet, at de i 2017 vil komme med et forslag til en ny forordning om markedsovervågning af
produkter, som skal afløse forordning 765/2008/EF.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2 i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 16
Efter § 27, stk. 2, nr. 2, er det, ved udmåling af straf efter stk. 1, en skærpende omstændighed, at der tidligere er afgivet
påbud eller forbud efter denne lov eller efter Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 765/2008/EF af 9. juli 2008 om kravene
til akkreditering og markedsovervågning i forbindelse med markedsføring af produkter.
Bestemmelsen foreslås konsekvensrettet som følge af, at to nye forordninger om hhv. tovbaneanlæg og personlige værnemidler
erstatter de tidligere direktiver på området, og at der fremover forventes at komme nye EU-forordninger om produkter, der er
omfattet af loven. Herefter vil det være en skærpende omstændighed, hvis der tidligere er truffet afgørelse om overtrædelse af en
forordning om produkter, der er omfattet af loven, jf. den foreslåede § 2.
Samtidig foreslås det, at henvisningen i straffebestemmelsen til EU-forordningen om markedsovervågning ændres fra en specifik
henvisning til Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 765/2008/EF af 9. juli 2008 om kravene til akkreditering og
markedsovervågning i forbindelse med markedsføring af produkter til en generel henvisning til EU-forordninger om
markedsovervågning af produkter. Baggrunden for forslaget om en generel henvisning til EU-forordninger om markedsovervågning af
produkter er, at EU-Kommissionen har varslet, at de i 2017 vil komme med et forslag til en ny forordning om markedsovervågning af
produkter, som skal afløse forordning 765/2008/EF.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2 i de almindelige bemærkninger.
Baggrunden for lovforslaget er, at to direktiver, der er omfattet af lovens område – direktiv om tovbaneanlæg til personbefordring
samt direktiv om personlige værnemidler – erstattes af to EU-forordninger, der ifølge forordningerne skal anvendes fra den 21.
april 2018. Det foreslås derfor, at loven træder i kraft den 21. april 2018.
Efter forordningerne skal straffebestemmelserne, som medlemsstaterne ifølge forordningerne skal fastsætte, dog træde i kraft den
21. marts 2018. Det foreslås derfor, at § 1, nr. 15 og 16, træder i kraft den 21. marts 2018.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2 i de almindelige bemærkninger.
Lovforslaget gælder ikke for Færørene og Grønland.
Lov om ændring af lov om indretning m.v. af visse produkter ...
Gældende
LOV nr 197 af 13/03/2018
Erhvervsministeriet
Ændringer:
0
Lov om ændring af lov om indretning m.v. af visse produkter (Konsekvensændringer som følge af EU-forordninger om tovbaneanlæg og personlige værnemidler m.v.)
I lov nr. 155 af 20. februar 2013 om indretning m.v. af visse produkter, som ændret ved § 2 i lov nr. 238 af 18. marts 2014, foretages følgende ændringer:
1. Fodnoten til lovens titel affattes således:
»Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/42/EF af 17. maj 2006 om maskiner og om ændring af direktiv 95/16/EF, EU-Tidende 2006, nr. L 157, side 24, som senest ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/33/EU af 26. februar 2014 om harmonisering af medlemsstaternes love om elevatorer og sikkerhedskomponenter til elevatorer, EU-Tidende 2014, nr. L 96, side 251, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/34/EU af 26. februar 2014 om harmonisering af medlemsstaternes love om materiel og sikringssystemer til anvendelse i en potentielt eksplosiv atmosfære, EU-Tidende 2014, nr. L 96, side 309, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/33/EU af 26. februar 2014 om harmonisering af medlemsstaternes love om elevatorer og sikkerhedskomponenter til elevatorer, EU-Tidende 2014, nr. L 96, side 251, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/68/EU af 15. maj 2014 om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om tilgængeliggørelse på markedet af trykbærende udstyr, EU-Tidende 2014, nr. L 189, side 164, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2010/35/EU af 16. juni 2010 om transportabelt trykbærende udstyr og om ophævelse af Rådets direktiv 76/767/EØF, 84/525/EØF, 84/526/EØF, 84/527/EØF og 1999/36/EF, EU-Tidende 2010, nr. L 165, side 1, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/29/EU af 26. februar 2014 om harmonisering af medlemsstaternes love om tilgængeliggørelse af simple trykbeholdere på markedet, EU-Tidende 2014, nr. L 96, side 45, og Rådets direktiv 75/324/EØF af 20. maj 1975 om tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om aerosoler, EU-Tidende 1975, nr. L 147, side 40, som senest ændret ved Kommissionens direktiv 2013/10/EU af 19. marts 2013 om ændring af Rådets direktiv 75/324/EØF om tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om aerosoler med henblik på at tilpasse dets bestemmelser om etikettering til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1272/2008 om klassificering, mærkning og emballering af stoffer og blandinger, EU-Tidende 2013, nr. L 77, side 20. I loven er der medtaget visse bestemmelser fra Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/424 af 9. marts 2016 om tovbaneanlæg og om ophævelse af direktiv 2000/9/EF, EU-Tidende 2016, nr. L 81, side 1, og Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/425 af 9. marts 2016 om personlige værnemidler og om ophævelse af Rådets direktiv 89/686/EØF, EU-Tidende 2016, nr. L 81, side 51. Ifølge artikel 288 i EUF-Traktaten gælder en forordning umiddelbart i hver medlemsstat. Gengivelsen af disse bestemmelser i loven er således udelukkende begrundet i praktiske hensyn og berører ikke forordningens umiddelbare gyldighed i Danmark.«
2. § 2 affattes således:
»§ 2. Loven finder anvendelse på følgende produkter, der er omfattet af direktiver eller forordninger om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning:
Maskiner, herunder dertilhørende udskifteligt udstyr, sikkerhedskomponenter, hejse- og løftetilbehør, kæder, tove, stropper, aftagelige kraftoverføringsaksler og delmaskiner.
Materiel og sikringssystemer til anvendelse i en potentielt eksplosiv atmosfære, herunder dertilhørende sikkerheds-, kontrol- og reguleringsanordninger og komponenter.
Elevatorer og sikkerhedskomponenter til elevatorer.
Trykbærende udstyr, herunder beholdere, rørsystemer, sikkerhedstilbehør og trykbærende tilbehør, herunder eventuelle elementer, der er fastgjort til trykbærende dele, såsom flanger, studse og dyser, koblinger, understøtninger og løftekroge.
Transportabelt trykbærende udstyr, herunder alle trykbeholdere, tanke, batterikøretøjer, multielementgascontainere (MEGC’er) og dertilhørende ventiler og eventuelt andet tilbehør, når udstyret anvendes til transport af visse gasser og farlige stoffer.
Simple trykbeholdere, der er seriefremstillet.
Aerosolbeholdere.
Tovbaneanlæg til personbefordring, herunder dertilhørende delsystemer og sikkerhedskomponenter.
Personlige værnemidler, herunder dertilhørende udskiftelige dele, der er nødvendige for udstyrets beskyttende funktion, og forbindelsessystemer til udstyret.«
3. Efter § 3 indsættes i kapitel 1:
»§ 3 a. Kapitel 2 finder ikke anvendelse, i det omfang der i en forordning er fastsat bestemmelser om forpligtelser for fabrikanter, importører og distributører m.fl.
Stk. 2. Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om indretning m.v. på de nærmere bestemte områder, hvor det i en forordning er overladt til medlemsstaterne at fastsætte regler.«
4. I § 12, stk. 1, ændres »i medfør af denne lov eller i Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 765/2008/EF af 9. juli 2008 om kravene til akkreditering og markedsovervågning i forbindelse med markedsføring af produkter.« til: »i medfør af denne lov, i forordninger om produkter, der er omfattet af denne lov, jf. § 2, eller i forordninger om markedsovervågning af produkter.«
5. I § 12, stk. 2, indsættes efter »de i §§ 6-11 nævnte personer«: »eller over for de personer, der er nævnt i forordninger om produkter, der er omfattet af denne lov, jf. § 2, eller de personer, der er nævnt i forordninger om markedsovervågning af produkter«.
6. I § 13 ændres »§§ 6-11« til: »§ 12, stk. 2,«.
7. I § 14, stk. 1, 1. pkt., ændres »eller efter Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 765/2008/EF af 9. juli 2008 om kravene til akkreditering og markedsovervågning i forbindelse med markedsføring af produkter og om ophævelse af Rådets forordning (EØF) nr. 339/93« til: », efter forordninger om produkter, der er omfattet af denne lov, eller efter forordninger om markedsovervågning«, og i 2. pkt. ændres »samt forpligtede efter regler udstedt i medfør af denne lov« til: », forpligtede efter regler udstedt i medfør af denne lov og de personer, der er nævnt i forordningerne,«.
8. I § 14, stk. 4, 1. pkt., ændres »og efter regler udstedt i medfør af denne lov« til: », efter regler udstedt i medfør af denne lov, efter forordninger om produkter, der er omfattet af denne lov«.
9. I § 17, stk. 1, 1. pkt., ændres »eller med Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 765/2008/EF af 9. juli 2008 om kravene til akkreditering og markedsovervågning i forbindelse med markedsføring af produkter og om ophævelse af Rådets forordning (EØF) nr. 339/93« til: », med forordninger om produkter, der er omfattet af denne lov, eller med forordninger om markedsovervågning af produkter«.
10. I § 17 indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2. Indebærer et produkt, der er omfattet af denne lov, en risiko for menneskers sundhed eller sikkerhed eller en risiko for husdyrs eller formuegoders sikkerhed, selv om det opfylder kravene i denne lov, regler udstedt i medfør af denne lov, forordninger om produkter, der er omfattet af denne lov, eller forordninger om markedsovervågning, kan kontrolmyndigheden træffe afgørelse om eller påbyde, at forholdene bringes i orden straks eller inden en frist. Kontrolmyndigheden kan påbyde,
at der træffes alle de fornødne foranstaltninger til at sikre, at det pågældende produkt, når det er bragt i omsætning, ikke længere udgør denne risiko,
at produktet trækkes tilbage fra markedet, eller
at produktet tilbagekaldes fra markedet.«
Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5.
11. I § 17, stk. 2, 1. pkt., der bliver stk. 3, 1. pkt., ændres »til afgørelse af, om et påbud skal gives.« til: »til vurdering af, om der kan træffes afgørelse efter stk. 1 eller 2, herunder om et påbud skal gives.«, og i 2. pkt. indsættes efter »har fået et påbud«: »eller en afgørelse efter stk. 1«.
12. I § 17, stk. 4, der bliver stk. 5, ændres »stk. 1 og 2« til: »stk. 1-3«.
13. I § 20, stk. 1, ændres »i § 2.« til: »og forordningerne om produkter omfattet af denne lov, jf. § 2.«
14. I § 21 indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
»Stk. 3. Inden beskæftigelsesministeren fastsætter regler efter stk. 1, skal der indhentes en udtalelse fra Offshoresikkerhedsrådet.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
15. § 27, stk. 1, affattes således:
»Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde den, som
overtræder § 4, stk. 1 eller 2, § 6, stk. 1 eller 2, § 8, stk. 1 eller 2, § 9, stk. 1 eller 2, eller § 14, stk. 1, overtræder forordninger om produkter, der er omfattet af denne lov, jf. § 2, eller overtræder forordninger om markedsovervågning, eller
ikke efterkommer påbud eller forbud efter denne lov eller ikke efterkommer afgørelser, herunder påbud eller forbud efter forordninger om produkter, der er omfattet af denne lov, jf. § 2, eller efter forordninger om markedsovervågning.«
16. I § 27, stk. 2, nr. 2, ændres »eller efter Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 765/2008/EF af 9. juli 2008 om kravene til akkreditering og markedsovervågning i forbindelse med markedsføring af produkter og om ophævelse af Rådets forordning (EØF) nr. 339/93« til: », efter forordninger om produkter, der er omfattet af denne lov, eller efter forordninger om markedsovervågning«.