LOV nr 1565 af 12/12/2023
Skatteministeriet
Lov om ændring af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, kildeskatteloven, opkrævningsloven og skatteforvaltningsloven (Gennemførelse af aftale om initiativer til effektiv opkrævning og gældsinddrivelse i skattevæsenet m.v.) § 5
I lov nr. 679 af 3. juni 2023 om ændring af kildeskatteloven, lov om kommunal indkomstskat, ejendomsvurderingsloven og forskellige andre love (Opkrævning og inddrivelse af grundskyld og dækningsafgift m.v., statens afregning af grundskyld og dækningsafgift til kommunerne, foreløbige vurderinger som midlertidigt beskatningsgrundlag i 2024 og 2025, forenkling af ejendomsvurderingerne for 2024 og 2025, udvidelse af antallet af dommere i Landsskatteretten m.v.) foretages følgende ændringer:
1. §§ 9 og 11 ophæves.
2. I § 45, stk. 3, udgår »§ 9, nr. 1, 3 og 4,«, og »§§ 10-13« ændres til: »§§ 10, 12 og 13«.
3. § 45, stk. 4 og 6, ophæves.
Stk. 5 bliver herefter stk. 4.
Forarbejder til Lov om ændring af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, kildeskatteloven, opkrævningsloven og skatteforvaltningsloven (Gennemførelse af aftale om initiativer til effektiv opkrævning og gældsinddrivelse i skattevæsenet m.v.) § 5
RetsinformationTil nr. 1
Det fremgår af § 1 a, stk. 1, i lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, at loven ikke gælder for opkrævning og inddrivelse af kommunale fordringer, der ved deres stiftelse eller senere hæfter på fast ejendom med fortrinsstillet lovbestemt panteret, jf. dog stk. 2, 3. pkt., og §§ 13-15. Bestemmelsen i § 1 a blev indsat i lov om inddrivelse af gæld til det offentlige ved lov nr. 114 af 31. januar 2017, der trådte i kraft den 2. februar 2017. Blandt de kommunale krav, der er udstyret med fortrinsstillet lovbestemt panteret, kan nævnes de kommunale ejendomsskatter, dvs. grundskyld og dækningsafgift, og en lang række ejendomsbidrag, f.eks. rottebekæmpelsesgebyrer.
Det fremgår af § 9, nr. 1, i lov nr. 679 af 3. juni 2023, at der i lov om inddrivelse af gæld til det offentlige foretages den ændring, at § 1 a, stk. 1, affattes således:
»Loven gælder ikke for opkrævning og inddrivelse af kommunale fordringer, der ved deres stiftelse eller senere hæfter på fast ejendom med fortrinsstillet lovbestemt panteret, jf. dog stk. 2, 3. pkt., og §§ 13-15 a. Loven gælder dog for opkrævning og inddrivelse af følgende krav:
-
Grundskyld og dækningsafgift efter ejendomsskattelovens §§ 4 og 11.
-
Krav på efterbetaling af grundskyld og dækningsafgift i tilfælde, hvor kravet på efterbetaling opstår på baggrund af en efter den tidligere gældende lov om kommunal ejendomsskat, jf. lovbekendtgørelse nr. 1463 af 6. oktober 2020 med senere ændringer, foretaget foreløbig beregning af grundskyld og dækningsafgift vedrørende skatteårene 2021-2023 og den endelige beregning af grundskyld og dækningsafgift foretages den 1. januar 2024 eller senere.«
Bestemmelsen træder i kraft den 1. januar 2024, jf. § 45, stk. 3, i lov nr. 679 af 3. juni 2023.
Af lovforslaget, jf. Folketingstidende 2022-23 (2. samling), tillæg A, L 114 som fremsat, side 94, fremgår, at det foreslåede nr. 1 betyder, at restanceinddrivelsesmyndigheden vil skulle forestå inddrivelsen af grundskyld og dækningsafgift, der vedrører perioden fra og med den 1. januar 2024, hvor §§ 4 og 11 i det samtidigt fremsatte lovforslag til en ny ejendomsskattelov foreslås at få virkning fra.
Den ny ejendomsskattelov er lov nr. 678 af 3. juni 2023, der med visse undtagelser trådte i kraft den 1. juli 2023.
Det fremgår af § 9, nr. 2, i den nævnte ændringslov, dvs. lov nr. 679 af 3. juni 2023, at § 1 a, stk. 1, i lov om inddrivelse af gæld til det offentlige affattes således:
»Loven gælder ikke for opkrævning og inddrivelse af kommunale fordringer, der ved deres stiftelse eller senere hæfter på fast ejendom med fortrinsstillet lovbestemt panteret, jf. dog stk. 2, 3. pkt., og §§ 13-15 a. Loven gælder dog for opkrævning og inddrivelse af følgende krav:
-
Grundskyld og dækningsafgift efter ejendomsskattelovens §§ 4 og 11.
-
Krav på efterbetaling af grundskyld og dækningsafgift i tilfælde, hvor kravet på efterbetaling opstår på baggrund af en efter den tidligere gældende lov om kommunal ejendomsskat, jf. lovbekendtgørelse nr. 1463 af 6. oktober 2020 med senere ændringer, foretaget foreløbig beregning af grundskyld og dækningsafgift vedrørende skatteårene 2021-2023 og den endelige beregning af grundskyld og dækningsafgift foretages den 1. januar 2024 eller senere.
-
Ejendomsbidrag efter gebyrlovens § 4.«
Skatteministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelse af § 9, nr. 2, jf. § 45, stk. 4, i lov nr. 679 af 3. juni 2023.
Af lovforslaget, jf. Folketingstidende 2022-23 (2. samling), tillæg A, L 114 som fremsat, side 95, fremgår, at den foreslåede nyaffattelse af § 1 a, stk. 1, alene vil indebære, at den foreslåede undtagelse hertil for grundskyld og dækningsafgift, der foreslås indsat med en ny bestemmelse i stk. 1, 2. pkt., jf. lovforslagets § 9, nr. 1, vil blive udvidet til også at omfatte de fordringstyper, der er nævnt i gebyrlovens § 4, jf. lovforslagets § 28, nr. 3, dvs. ejendomsbidrag, herunder rottebekæmpelsesgebyr efter miljøbeskyttelseslovens § 18. Den foreslåede nyaffattelse vil dermed alene betyde, at ejendomsbidrag også vil skulle inddrives af restanceinddrivelsesmyndigheden. Den foreslåede nyaffattelse vil således ikke ellers – ud over en lovteknisk præcisering, så der også henvises til eftergivelsesbestemmelsen i § 15 a i lov om inddrivelse af gæld til det offentlige – indebære ændringer i § 1 a, stk. 1.
Det anføres også, at den foreslåede nyaffattelse – og dermed hjemtagelse af inddrivelsen af ejendomsbidrag – foreslås ikke at skulle træde i kraft den 1. januar 2024. Det foreslås derimod, at ikrafttrædelsestidspunktet i stedet vil skulle fastsættes af skatteministeren på et senere tidspunkt, jf. lovforslagets § 44, stk. 3. I forlængelse heraf foreslås det også, at hjemtagelsen af inddrivelsen af ejendomsbidrag vil skulle gælde for ejendomsbidrag, der vedrører perioden fra og med den 1. januar 2024, jf. lovforslagets § 44, stk. 4. Lovforslagets § 44, stk. 3, svarer til ændringslovens § 45, stk. 4, mens lovforslagets § 44, stk. 4, på nær en lovteknisk justering svarer til ændringslovens § 45, stk. 6.
Det fremgår af § 29, nr. 3, den nævnte ændringslov, dvs. lov nr. 679 af 3. juni 2023, at der indsættes en ny bestemmelse, § 4, i gebyrloven. Af stk. 2 fremgår, at følgende krav anses som de ejendomsbidrag, der efter stk. 1 opkræves efter gebyrloven:
-
Gebyr for lovpligtigt skorstensfejerarbejde og for brandpræventivt tilsyn.
-
Gebyr vedrørende affaldsordninger m.v. (renovation) og vedrørende forebyggelse og bekæmpelse af jordforurening (husholdninger).
-
Gebyr til dækning af omkostningerne ved den kommunale rottebekæmpelse.
-
Bidrag til regulering og vedligeholdelse af offentlige vandløb og bidrag til offentlige pumpelag og landvindingslag.
-
Bidrag vedrørende digelag, kystsikringslag og kystbeskyttelseslag.
-
Vejbidrag efter lov om offentlige veje m.v. og gebyrer efter lov om private fællesveje for kommunens opgave vedrørende vedligeholdelse af private fællesarealer, vejbelysning, snerydning og saltning.
Bestemmelsen i ændringslovens § 29, nr. 2, træder i kraft den 1. januar 2024, jf. § 45, stk. 3, i lov nr. 679 af 3. juni 2023.
Af § 11, nr. 1, i lov nr. 679 af 3. juni 2023 fremgår, at der i opkrævningslovens § 16 som nr. 8 indsættes følgende:
»8) Grundskyld og dækningsafgift af ejendomme, der ikke er nævnt i ejendomsskattelovens § 31, stk. 1.«
Det fremgår af § 45, stk. 3, i lov nr. 679 af 3. juni 2023, at § 11 træder i kraft den 1. januar 2024.
Af lovforslaget, jf. Folketingstidende 2022-23, tillæg A, L 114 som fremsat, side 102, fremgår, at den foreslåede bestemmelse skal ses i sammenhæng med § 33, stk. 1, 1. pkt., i det samtidigt fremsatte lovforslag til en ny ejendomsskattelov, hvorefter det foreslås, at grundskyld og dækningsafgift af andre ejendomme end ejendomme omfattet af samme lovforslags § 31, stk. 1, stiftes den
- januar i kalenderåret og opkræves af Skatteforvaltningen via skattekontoen, jf. opkrævningslovens kapitel 5, i to rater med forfald og sidste rettidige betalingsdag den 1. i de måneder, som Skatteforvaltningen har fastsat for betalingen for det pågældende kalenderår. Det anføres endvidere, at den foreslåede bestemmelse derfor skal sikre, at det også nævnes i opkrævningslovens § 16, at disse fordringstyper fremover skal opkræves via skattekontoen, som det er tilfældet i dag, og ikke via personskattesystemerne, som det vil blive tilfældet for grundskyld som nævnt i § 31, stk. 1, i det samtidigt fremsatte lovforslag til en ny ejendomsskattelov.
Den ny ejendomsskattelov er lov nr. 678 af 3. juni 2023, der med visse undtagelser trådte i kraft den 1. juli 2023.
Det foreslås, at § 9 i lov nr. 679 af 3. juni 2023 ophæves. Det foreslås, at dette af lovtekniske grunde skal ske den 31. december 2023. Ophævelsen har sammenhæng med lovforslagets § 1, nr. 1-4, om ændringer i § 1 a i lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, hvilke skal træde i kraft den 1. januar 2024, idet § 1, nr. 2, dog skal sættes i kraft af skatteministeren.
Det foreslås, at § 11 i lov nr. 679 af 3. juni 2023 ophæves. Det foreslås, at dette af lovtekniske grunde skal ske den 31. december 2023. Ophævelsen, der har lovteknisk karakter, skal ses i sammenhæng med lovforslagets § 3, nr. 3, om i opkrævningslovens § 16 at indsætte nr. 8, hvorefter grundskyld og dækningsafgift af ejendomme, der ikke er nævnt i ejendomsskattelovens § 31, stk. 1, skal opkræves via skattekontoen. Bestemmelsen i lovforslagets § 3, nr. 3, skal træde i kraft den 1. januar 2024.
Til nr. 2 og 3
Det fremgår af § 45, stk. 3, i lov nr. 679 af 3. juni 2023, at §§ 1 og 2, § 3, nr. 3, 4, 6, 8-18, 20, 21 og 29, §§ 4-8, § 9, nr. 1, 3 og 4, §§ 10-13, § 14, nr. 1, 2 og 7, §§ 15-18 og 21-29, § 30, nr. 2 og 4, og §§ 32-44 træder i kraft den 1. januar 2024.
Af § 45, stk. 4, fremgår, at skatteministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelse af lovens § 9, nr. 2.
Af § 45, stk. 6, fremgår, at § 1 a, stk. 1, nr. 3, i lov om inddrivelse af gæld til det offentlige som affattet ved denne lovs § 9, nr. 2, finder anvendelse for ejendomsbidrag, der vedrører perioden fra og med den 1. januar 2024.
Det foreslås i nr. 2, at der i § 45, stk. 3, i lov nr. 679 af 3. juni 2023 foretages den ændring, at »§ 9, nr. 1, 3 og 4,« udgår, og at »§§ 10-13« ændres til »§§ 10, 12 og 13«.
Forslaget er en konsekvens af den i lovforslagets § 5, nr. 1, foreslåede ophævelse af §§ 9 og 11 i lov nr. 679 af 3. juni 2023.
Det foreslås i nr. 3, at § 45, stk. 4 og 6, i lov nr. 679 af 3. juni 2023 ophæves. Stk. 5 bliver herefter stk. 4.
Forslaget er en konsekvens af den i lovforslagets § 5, nr. 1, foreslåede ophævelse af § 9 i lov nr. 679 af 3. juni 2023.