LOV nr 1704 af 30/12/2024
Ældreministeriet
Lov om ændring af lov om friplejeboliger og lov om almene boliger m.v. (Finansiering af støttede friplejeboliger, forhøjelse af årlig bevillingskvote, afhændelse af friplejeboliger, sale and lease back-aftaler, forbud mod afvisning af borgere, fastsættelse af afregningspriser, ændringer som følge af ældreloven m.v.) § 2
I lov om almene boliger m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1171 af 11. november 2024, foretages følgende ændringer:
1. I § 5, stk. 2, indsættes efter »lov om social service«: »og ældreloven«.
2. I § 54 a, stk. 1, ændres »§ 192 i lov om social service« til: »§ 47 i ældreloven«.
3. I § 58 a, stk. 1, 1. pkt., ændres »kommunale eller regionale botilbud samt plejehjem og beskyttede boliger, jf. §§ 108 og 192 i lov om social service« til: »kommunale og regionale botilbud, jf. § 108 i lov om social service, og plejehjem og beskyttede boliger, jf. § 47 i ældreloven«.
4. I § 78, stk. 5, 1. pkt., og § 89 b, stk. 1, 2. pkt., udgår »§ 73, stk. 4,«, »og 8« og »§ 78, stk. 5,«.
5. I § 92 a, stk. 2, 4. pkt., indsættes efter »§ 128 a, stk. 1,«: »i denne lov eller § 19 a, stk. 1, i lov om friplejeboliger,«.
6. I § 128 a, stk. 2, indsættes efter »almene boliger«: »eller støttede friplejeboliger«.
7. I § 161, stk. 1, 1. pkt., indsættes efter »service«: », ældreloven«.
Forarbejder til Lov om ændring af lov om friplejeboliger og lov om almene boliger m.v. (Finansiering af støttede friplejeboliger, forhøjelse af årlig bevillingskvote, afhændelse af friplejeboliger, sale and lease back-aftaler, forbud mod afvisning af borgere, fastsættelse af afregningspriser, ændringer som følge af ældreloven m.v.) § 2
RetsinformationTil nr. 1
Det fremgår af almenboliglovens § 5, stk. 2, lov om almene boliger m.v. (herefter almenboligloven), at plejeboliger er almene ældreboliger, hvor der til den samlede bebyggelse hører servicearealer for personer med behov for omfattende service og pleje efter lov om social service.
Det foreslås, at der i § 5, stk. 2, efter »lov om social service« indsættes »og ældreloven«.
Forslaget skal ses i sammenhæng med det samtidigt fremsatte forslag til ældreloven, hvor hensigten er, at reguleringen af ældreområdet i serviceloven skal ophæves og flyttes til den foreslåede nye ældrelov. Da bestemmelserne i serviceloven ikke kun gælder for personer på ældreområdet (borgere der har nået pensionsalderen), men også personer med midlertidigt eller varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer, der ikke har nået pensionsalderen, foreslås henvisning til serviceloven dog ikke fjernet, da personer, der får hjælp efter serviceloven fortsat kan anvises til en almen plejebolig.
Forslaget vil betyde, at det fremgår af almenboligloven, at almene plejeboliger også er for personer med behov for omfattende service og pleje efter den foreslåede ældrelov.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.6 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Det fremgår af almenboliglovens § 54 a, stk. 1, at kommunalbestyrelsen skal tilbyde ældre, der har særligt behov for en almen plejebolig, jf. § 5, stk. 2, eller for en plads på plejehjem, jf. § 192 i lov om social service, en sådan bolig eller plads senest 2 måneder efter optagelse på en venteliste.
Det foreslås, at i § 54 a, stk. 1, ændres »§ 192 i lov om social service« til »§ 47 i ældreloven«.
Den foreslåede bestemmelse skal ses i sammenhæng med det samtidigt fremsatte forslag til ældrelov, hvor hensigten er, at reguleringen af ældreområdet i serviceloven skal ophæves og flyttes til den foreslåede nye ældrelov.
Bestemmelsen om eksisterende plejehjem, jf. § 192 i lov om social service, foreslås ophævet i serviceloven og videreført uændret som § 47 i ældreloven. Det er derfor nødvendigt at ophæve henvisningen til § 192 i serviceloven og i stedet henvise til § 47 i ældreloven.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.6 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Det fremgår af § 58 a, stk. 1, i lov om almene boliger m.v., at ældre og personer med handicap, der har særligt behov for almene ældreboliger, jf. § 5, i lov om almene boliger m.v., kommunale og regionale botilbud samt plejehjem og beskyttede boliger, jf. §§ 108 og 192, i lov om social service, har ret til frit at vælge sådanne boliger.
Det foreslås, at i § 58 a, stk. 1, 1. pkt., ændres »kommunale og regionale botilbud samt plejehjem og beskyttede boliger, jf. §§ 108 og 192 i lov om social service« til »kommunale og regionale botilbud, jf. § 108 i lov om social service, samt plejehjem og beskyttede boliger, jf. § 47 i ældreloven«.
Den foreslåede bestemmelse skal ses i sammenhæng med det samtidigt fremsatte forslag til ældrelov, hvor hensigten er, at reguleringen af ældreområdet i serviceloven skal ophæves og flyttes til den foreslåede nye ældrelov.
Bestemmelsen om eksisterende plejehjem og beskyttede boliger, jf. § 192, i lov om social service, foreslås ophævet i serviceloven og videreført uændret som § 47 i ældreloven. Det er derfor nødvendigt at ophæve henvisningen til § 192 i serviceloven og i stedet henvise til § 47 i ældreloven.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.6 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
Det fremgår af § 78, stk. 5, i lov om almene boliger m.v., at når midlerne i Landsbyggefondens nybyggerifond ikke er tilstrækkelige til at dække underskud ved afhændelse af friplejeboliger og servicearealer, jf. friplejeboliglovens § 73, stk. 4, § 74, stk. 3, § 76, stk. 4 og 8, § 77, stk. 2, § 78, stk. 5, og § 79, stk. 2, kan Landsbyggefonden med social- og boligministerens godkendelse optage statslån til dækning af underskuddet.
Det fremgår af § 89 b, stk. 1, at Landsbyggefondens nybyggerifond bl.a. har til formål at dække underskud ved afhændelse af friplejeboliger og servicearealer, jf. friplejeboliglovens § 73, stk. 4, § 74, stk. 3, § 76, stk. 4 og 8, § 77, stk. 2, § 78, stk. 5, og § 79, stk. 2.
Det foreslås i § 78, stk. 5, og § 89 b, stk. 1, 2. pkt., at »§ 73, stk. 4,«, » og 8« og »§ 78, stk. 5,« udgår.
Forslaget vil betyde, at Landsbyggefonden ikke fremover vil skulle dække underskud eller kunne optage statslån til at dække underskud ved afhændelse af servicearealer tilknyttet friplejeboliger efter bestemmelserne i friplejeboliglovens § 73, stk. 4, § 76, stk. 8, og § 78, stk. 5. Den foreslåede ændring skal ses i sammenhæng med, at Landsbyggefonden ikke fremover vil skulle dække underskud, som opstår ved afhændelse af servicearealer, jf. lovforslagets § 1, nr. 31, 36 og 40 om Landsbyggefondens forpligtigelse til at dække friplejeboligleverandørens egenfinansiering af anskaffelsessummen for servicearealer.
Det bemærkes, at ændringen vil omfatte servicearealer, som er meddelt tilsagn eller godkendelse efter lovforslagets ikrafttrædelse, jf. § 3, stk. 2, til dette lovforslag.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 5
Det følger af § 92 a, stk. 1, 1. pkt., i lov om almene boliger m.v., at Landsbyggefonden bidrager til statens udgifter til ydelsesstøtte efter § 130 i almenboligloven og § 13 i friplejeboligloven med et beløb, der svarer til 25 pct. af ydelsesstøtten til boliger med tilsagn efter §§ 115 og 117 i almenboligloven og § 11 a i friplejeboligloven.
Det følger af almenboliglovens § 92 a, stk. 2, at Landsbyggefondens refusion af statens udgifter til ydelsesstøtte opgøres endeligt for en tilsagnsårgang den 1. oktober i det andet år efter tilsagnsåret. Det betyder f.eks., at refusionen for tilsagnsåret 2022 opgøres den 1. oktober 2024. Ved beregning af refusionen anvendes de rente- og inflationsforudsætninger, som har været anvendt ved budgetteringen af udgifterne til ydelsesstøtte i forbindelse med den vedtagne finanslov i opgørelsesåret, i eksemplet på finansloven for 2024.
Det fremgår af § 92 a, stk. 2, 4. pkt., at renteforudsætninger for tilsvarende lån uden statsgaranti på 100 pct. skal anvendes, når Landsbyggefondens refusion af udgifter til ydelsesstøtte til lån med statsgaranti efter § 128 a, stk. 1, fastsættes.
Det foreslås i § 92 a, stk. 2, 4. pkt., at indsætte efter »§ 128 a, stk. 1,«: » eller § 19 a, stk. 1, i lov om friplejeboliger,«.
Forslaget vil betyde, at Landsbyggefondens refusion af statens udgifter til ydelsesstøtte til friplejeboliger til lån med 100 pct. statsgaranti, jf. § 1, nr. 7, baseret på obligationer med 100 pct. statsgaranti ikke vil blive beregnet ved den lavere rente, som forventes på denne type lån, men ved renteforudsætninger som almindelige lån uden statsgaranti. Herved sikres, at hele besparelsen ved at anvende lån med 100 pct. statsgaranti opsamles i staten og ikke delvist hos Landsbyggefonden. Ved opgørelse af forskellen i udgifter til ydelsesstøtte sammenlignes en låneportefølje med samme varighed med henholdsvis uden statslige garanti.
For lån med statsgaranti efter § 20, i lov om friplejeboliger, anvendes fortsat de samme renteforudsætninger ved opgørelsen af Landsbyggefondens refusion, som er anvendt ved budgetteringen af finansloven i opgørelsesåret.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 6
Det fremgår af § 128 a, stk. 2, i lov om almene boliger m.v., at det er en betingelse for garanti efter § 128 a, stk. 1, at lånet er baseret på realkreditobligationer, særligt dækkede obligationer eller særligt dækkede realkreditobligationer, som udstedes fra en serie eller en gruppe af fælles hæftende serier med fælles seriereservefond eller fra et register (kapitalcenter), jf. kapitel 4 i lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v., hvorfra der udelukkende ydes lån til almene boliger med fuld statsgaranti i løbetiden.
Det foreslås i § 128 a, stk. 2, efter »almene boliger« at indsætte »eller støttede friplejeboliger«.
Forslaget vil betyde, at der vil kunne ydes lån til støttede friplejeboliger med fuld statsgaranti i løbetiden fra en serie eller en gruppe af fælles hæftende serier med fælles seriereservefond eller fra et register (kapitalcenter), jf. kapitel 4 i lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v., hvorfra der i dag ydes lån til almene boliger med fuld statsgaranti.
Ved støttede friplejeboliger forstås friplejeboliger tilvejebragt med støtte efter § 10, jf. lovbekendtgørelse nr. 897 af 17. august 2011, eller efter § 11 a, stk. 1, eller omdannelse, jf. 11, stk. 2, i lov om friplejeboliger.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 7
Det fremgår af § 161, stk. 1, i lov om almene boliger m.v., at kommunalbestyrelsen kan beslutte, at lokaler til brug for sociale tilbud efter lov om social service og lov om dag- fritids- og klubtilbud m.v. til børn og unge (dagtilbudsloven) samt lokaler til brug for tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats kan tilvejebringes ved overenskomst med almene boligorganisationer. Kommunalbestyrelsen kan i passende omfang søge sådanne lokaler til sociale tilbud, herunder målrettet ældre, indrettet i forbindelse med opførelse af alment byggeri, eller de kan indrettes som bestanddele af en boligbebyggelse efter overenskomst med den almene boligorganisationer.
Det foreslås, at i § 161, stk. 1, 1. pkt., indsættes efter »service« », ældrelov«.
Den foreslåede bestemmelse skal ses i sammenhæng med det samtidigt fremsatte forslag til ældrelov, hvor hensigten er, at reguleringen af ældreområdet i serviceloven skal ophæves og flyttes til den foreslåede nye ældrelov. Bestemmelsen om tilvejebringelse af lokaler i almene boligbyggerier til brug for sociale tilbud foreslås også at skulle omfatte sociale tilbud for ældre efter den foreslåede ældrelov.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.6.2 i de almindelige bemærkninger.