LOV nr 310 af 29/03/2014
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Lov om ændring af lov om forskningsrådgivning m.v. og forskellige andre love og om ophævelse af lov om Højteknologifonden (Ændringer som følge af lov om Danmarks Innovationsfond) § 8
I folkeoplysningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 854 af 11. juli 2011, som ændret ved § 2 i lov nr. 444 af 23. maj 2012, foretages følgende ændring:
1. I § 47, stk. 2, nr. 1, ændres »de statslige forskningsråd« til: »Det Frie Forskningsråd«.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Forarbejder til Lov om ændring af lov om forskningsrådgivning m.v. og forskellige andre love og om ophævelse af lov om Højteknologifonden (Ændringer som følge af lov om Danmarks Innovationsfond) § 8
RetsinformationTil nr. 1
Med forslaget foretages der i folkeoplysningsloven en ændring som følge af tidligere vedtagne ændringer af lov om forskningsrådgivning m.v., hvorefter Det Frie Forskningsråd allerede har overtaget de opgaver, som de statslige forskningsråd førhen varetog.
I den nuværende folkeoplysningslovs § 47, stk. 2, nr. 1, er det fastsat, at de statslige forskningsråd indstiller to medlemmer af folkeuniversitetsnævnet til kulturministeren.
Formålet med bestemmelsen er at sikre, at forskningsformidlingen og forskningsrepræsentationen indgår med tilstrækkelig vægt i alle dele af folkeuniversitetsvirksomheden.
Da Det Frie Forskningsråd har overtaget denne opgave, foreslås det på den baggrund, at henvisningen til de statslige forskningsråd ændres til Det Frie Forskningsråd.
Til § 9
Til nr. 1
Af § 104, stk. 1, 5. pkt., i den gældende fiskerilov fremgår det, at Forbrugerrådet, Arbejdsbevægelsens Erhvervsråd, Det Frie Forskningsråd og Det Strategiske Forskningsråd i fællesskab udtaler sig om 1/3 af produktionsafgiftsfondenes bestyrelsesmedlemmer. Fondene er nedsat af ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri, der også udpeger medlemmerne.
Som anført i pkt. 3.4 i de almindelige bemærkninger foreslås det som en følge af forslaget om at nedlægge Det Strategiske Forskningsråd, at rådet udgår af bestemmelsen. Med forslaget vil opgaven med at udtale sig om 1/3 af produktionsafgiftsfondenes bestyrelsesmedlemmer fremadrettet varetages af Det Frie Forskningsråd i fælleskab med Forbrugerrådet og Arbejdsbevægelsens Erhvervsråd.
Til § 10
Til nr. 1
Det fremgår af § 8, stk. 2-4, i den gældende landbrugsstøttelov, at Forbrugerrådet, Arbejdsbevægelsens Erhvervsråd, Det Frie Forskningsråd og Det Strategiske Forskningsråd i fællesskab udtaler sig om 1/3 af medlemmerne af de respektive bestyrelser for henholdsvis produktionsafgiftsfondene, Promilleafgiftsfonden for landbrug, Promilleafgiftsfonden for frugtavlen og gartneribruget og Fonden for økologisk landbrug. Fondene er nedsat af ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri, der også udpeger medlemmerne.
Som anført i pkt. 3.4 i de almindelige bemærkninger foreslås det, som en følge af forslaget om at nedlægge Det Strategiske Forskningsråd, at rådet udgår af bestemmelsen. Med forslaget vil opgaven med at udtale sig om 1/3 af medlemmerne af de respektive bestyrelser fremadrettet varetages af Det Frie Forskningsråd i fælleskab med Forbrugerrådet og Arbejdsbevægelsens Erhvervsråd.
Til § 11
Til nr. 1 og 2
Af § 5, stk. 1, i lov om Grønt Udviklings- og Demonstrationsprogram fremgår det, at bestyrelsen for Grønt Udviklings- og Demonstrationsprogram skal indhente forskningsfaglig rådgivning hos Det Strategiske Forskningsråd. Bestyrelsen kan desuden indhente forskningsfaglig rådgivning hos Det Strategiske Forskningsråd vedrørende andre projektansøgninger. Det kan f.eks. være projekter, hvor der indgår både forsknings- og udviklingsaktiviteter.
Som anført i pkt. 3.4 i de almindelige bemærkninger foreslås det, at Danmarks Innovationsfond overtager opgaven med at foretage forskningsfaglige vurderinger, som hidtil har været varetaget af Det Strategiske Forskningsråd, og det foreslås derfor, at bestemmelsen ændres i overensstemmelse hermed.
Til § 12
Det foreslås i stk. 1 , at loven træder i kraft den 1. april 2014, så den træder i kraft samtidigt med lovforslag nr. L 107 om Danmarks Innovationsfond og lovforslag nr. L 108 om ændring af lov om teknologi og innovation og lov om offentlige forskningsinstitutioners kommercielle aktiviteter og samarbejde med fonde. (Ændringer som følge af lov om Danmarks Innovationsfond m.v.).
Som en følge af at etablere Danmarks Innovationsfond foreslås det i stk. 2 , at lov om Højteknologifonden, der regulerer Højteknologifonden, ophæves ved lovens ikrafttræden.
I stk. 3 foreslås det, at Danmarks Innovationsfond ved lovens ikrafttræden indtræder i de rettigheder og forpligtelser, som hidtil har tilkommet Det Strategiske Forskningsråd og Højteknologifonden, bortset fra visse indstillings- og høringsopgaver, der overgår til Det Frie Forskningsråd, jf. ovenfor i pkt. 3.4 i de almindelige bemærkninger og de specielle bemærkninger til §§ 2-4. I forhold til rettigheder og forpligtelser, der overtages fra Det Strategiske Forskningsråd og Højteknologifonden tænkes bl.a. på allerede tildelte bevillinger samt indgåede aftaler.
I stk. 4 foreslås det, at følgende bekendtgørelser forbliver i kraft, indtil de ændres eller ophæves:
-
Bekendtgørelse nr. 1170 af 8. oktober 2007 om generelle tilskudsforudsætninger og vilkår for at opnå støtte fra Højteknologifonden samt om afgrænsning af små og mellemstore virksomheder.
-
Bekendtgørelse nr. 1065 af 31. august 2007 om klageadgang over Højteknologifondens afgørelser.
Formålet med bestemmelsen er dels at sikre, at generelle tilskudsforudsætninger og vilkår for at opnå støtte forbliver i kraft, indtil de ændres eller ophæves i medfør af lov om Danmarks Innovationsfond, jf. det samtidigt fremsatte lovforslag nr. L 107 om Danmarks Innovationsfond, dels at sikre, at der kan klages over retlige spørgsmål i forbindelse med afgørelser truffet af Højteknologifonden, forudsat at der klages rettidigt.
Med stk. 5 er det foreslået, at bemyndigelser udstedt til Det Strategiske Forskningsråds programkomitéer eller til sekretariatet for Det Strategiske Forskningsråd i medfør af lov om forskningsrådgivning m.v. samt bemyndigelser udstedt til Højteknologifondens sekretariat i medfør af lov om Højteknologifonden forbliver i kraft, indtil de ændres i medfør af lov om Danmarks Innovationsfond. Derved søges fondens funktionsdygtighed også i etableringsfasen tilgodeset.
Endelig foreslås ved stk. 6 nærmere retningslinjer for udpegning af medlemmer til Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd. Da rådet forventes at få et udvidet mandat og samtidig at få ændret kravene til rådets sammensætning, jf. ændringsforslagene til lovens §§ 3 og 4, findes det hensigtsmæssigt at sikre en vis fleksibilitet i forbindelse med udpegning af nye medlemmer. Samtidig ønskes bevaret en vis kontinuitet, og det er derfor foreslået, at medlemmer af Danmarks Forskningspolitiske Råd, som er midt i en udpegningsperiode, fortsætter som medlemmer af det nye råd.
Til § 13
Bestemmelsen fastsætter lovens territoriale gyldighed.
Bestemmelsen indebærer, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland. Lovens § 6 kan dog ved kongelig anordning helt eller delvist sættes i kraft for Færøerne med de ændringer, som de færøske forhold tilsiger.