Ændringer af hvidvaskloven
Det forslås at ændre i § 16 i lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask af udbytte og finansiering af terrorisme.
Til nr. 1
Det foreslås, at der indsættes en henvisning til stk. 5 i § 16, stk. 1. Dette er en konsekvens af, at det i forslagets § 1, nr. 5, foreslås indsat et stk. 5 i § 16.
Til nr. 2 og 3
Der foreslås to ændringer af § 16, stk. 2. Ændringerne betyder, at pengeoverførsler mellem Danmark og Færøerne ligestilles med pengeoverførsler inden for Danmark. Da betalingsformidlere på Færøerne ikke er omfattet direkte af den danske hvidvasklov udvides henvisningen i § 16, stk. 2, nr. 2, med henvisninger til tilsvarende regler for Færøerne. De tilsvarende regler for Færøerne vil være hvidvaskloven, som ikraftsat for Færøerne ved kongelig anordning, og Færøernes lagtings hvidvasklov.
Til nr. 4
Det foreslås, at § 16, stk. 3, nyaffattes. Der er primært tale om en redaktionel ændring, som gør bestemmelsen mere overskuelig. Den eneste reelle ændring består i, at »indenlandske overførsler« ændres til »overførsler inden for Danmark eller mellem Danmark og Færøerne«. Denne ændring er en konsekvens af, at pengeoverførsler mellem Danmark og Færøerne ligestilles med pengeoverførsler inden for Danmark.
Til nr. 5
Det foreslås at indsætte et stk. 5 i § 16, således, at der tages højde for, at pengeoverførsler mellem Danmark og Færøerne kan behandles efter samme regler som pengeoverførsler inden for Danmark.
Det fastsættes således, at de regler, der gælder for betalingsformidlere i Danmark ved pengeoverførsler inden for Danmark i medfør af forordning 1781/2006, finder tilsvarende anvendelse for betalingsformidlere i Danmark, der sender eller modtager pengeoverførsler til og fra Færøerne.
Det betyder eksempelvis, at kravet i forordningens artikel 5, stk. 1, om, at en pengeoverførsel skal ledsages af fuldstændige oplysninger om betaler ikke gælder, når betalers betalingsformidler befinder sig i Danmark og modtagers betalingsformidler befinder sig på Færøerne, og pengeoverførslen ledsages af betalers kontonummer eller en entydig identifikator, der gør det muligt at spore transaktionen tilbage til betaler. Hvis modtagers betalingsformidler anmoder herom, skal betalers betalingsformidler dog stille de fuldstændige oplysninger om betaler til rådighed for modtagers betalingsformidler inden for tre arbejdsdage efter, at anmodningen er modtaget.
Det betyder eksempelvis også, at når en betalingsformidler i Danmark modtager en pengeoverførsel fra Færøerne, så skal den danske betalingsformidler konstatere, om felterne vedrørende oplysninger om betaler i det meddelelses- eller betalings- og afviklingssystem, der anvendes til en pengeoverførsel, er udfyldt med karakterer eller input, der er tilladt ifølge reglerne i det pågældende meddelelses- eller betalings- og afviklingssystem. En betalingsformidler i Danmark skal, ved modtagelse af pengeoverførsler fra Færøerne, have effektive procedurer til at konstatere, hvorvidt der mangler de oplysninger, som kræves efter artikel 6, dvs. kontonummer eller anden entydig identifikator.
Til § 2
Ændringer af lov om finansiel virksomhed
Til nr. 1
Det fremgår af § 3 i lovforslaget for Færøerne om hvilke oplysninger, der skal medsendes om betaler ved pengeoverførsler, at almennyttige organisationer kan modtage pengeoverførsler på op til 150 euro uden at opfylde de nævnte oplysningskrav under forskellige betingelser, herunder at organisationer skal optages i et register hos Finanstilsynet.
Optagelse i et sådant register er forbundet med en afgift, som skal erlægges til Finanstilsynet. Af lov om finansiel virksomhed fremgår, at Finanstilsynets bevilling dækkes af afgifter fra virksomheder under tilsyn. Da almennyttige organisationer ikke er under Finanstilsynets tilsyn, er det nødvendigt med den foreslåede tilføjelse til § 360, stk. 2, i lov om finansiel virksomhed for, at afgiften kan medgå til dækning af Finanstilsynets bevilling.
Til nr. 2
Med ændringen af § 361, stk. 1, nr. 22, i lov om finansiel virksomhed fastsættes afgiften for de almennyttige organisationer, som skal betale en fast afgift for anmodning om optagelse i det i bestemmelsen nævnte register.
Der er tale om en fast afgift pr. anmodning. Afgiften udgør kr. 900 i 2007-tal pr. anmodning. Afgiften reguleres årligt svarende til udviklingen i Finanstilsynets bevilling på finansloven.
Afgiften opkræves i overensstemmelse med § 369, stk. 1, i lov om finansiel virksomhed primo december i det år, hvor anmodningen er indsendt til Finanstilsynet.
Til § 3
Ikrafttræden
Det foreslås, at økonomi- og erhvervsministeren fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden.
Det er en forudsætning for, at loven kan træde i kraft, at Kommissionen efter artikel 17, stk. 3, i forordning 1781/2006 beslutter, at Danmark kan indgå aftale med Færøerne om, at forordningen kan fraviges, således, at det bliver muligt at behandle pengeoverførsler mellem Danmark og Færøerne som pengeoverførsler inden for Danmark. I praksis indgås ikke en aftale mellem Danmark og Færøerne, men den lovgivning, der er nødvendig for, at betingelserne i artikel 17, stk. 1, er opfyldt, skal vedtages.
Finanstilsynet indgav den 22. december 2006 ansøgning til Kommissionen om, at Færøerne kunne udnytte undtagelsen i artikel 17 i forordningen. Kommissionen skal senest 18 måneder efter - dvs. i juni 2008 - træffe beslutning om ansøgningen. Hvis Kommissionen har truffet den nødvendige beslutning, stiles efter, at loven kan træde i kraft i løbet af sommeren 2008.
Til § 4
Territorial afgrænsning
Loven gælder som udgangspunkt ikke for Færøerne og Grønland. Ændringerne af lov om finansiel virksomhed og hvidvaskloven kan dog ved kongelig anordning helt eller delvist sættes i kraft for Færøerne og Grønland med de afvigelser, som de særlige færøske og grønlandske forhold tilsiger.
nr. 1, ophæves.