Lov om ændring af lov om Fonden for Forebyggelse og Fasthold...
Gældende
LOV nr 1874 af 29/12/2015
Beskæftigelsesministeriet
Ændringer:
0
Lov om ændring af lov om Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse (Ændring af organiseringen og administrationen af Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse)
I lov om Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 1022 af 23. september 2014, som ændret ved § 67 i lov nr. 1482 af 23. december 2014, foretages følgende ændringer:
1. I § 1 ændres »et uafhængigt organ inden for« til: »en del af«.
2. § 8 ophæves.
3. Overskriften før § 10 affattes således:
»Følgegruppen«.
4. § 10 affattes således:
»§ 10. Følgegruppen for Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse udpeges af beskæftigelsesministeren og består af 1 formand og følgende andre medlemmer:
1 medlem indstillet af Landsorganisationen i Danmark.
1 medlem fra et medlemsforbund efter indstilling fra Landsorganisationen i Danmark.
1 medlem indstillet af FTF (Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd).
1 medlem indstillet af Akademikernes Centralorganisation.
1 medlem indstillet af Dansk Arbejdsgiverforening.
1 medlem indstillet af Lederne.
1 medlem indstillet af Danske Regioner.
1 medlem indstillet af KL.
1 medlem indstillet af Danske Handicaporganisationer.
Stk. 2. Følgegruppen vejleder om anvendelsen af fondens midler.«
5. §§ 13, 14 og 16 ophæves.
6. Overskriften før § 23 affattes således:
»Administrationen af initiativerne«.
7. § 23 affattes således:
»§ 23. Administrationen af initiativerne i Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse varetages af Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.
Stk. 2. Styrelsen fastsætter retningslinjer for ansøgningers indhold og form og retningslinjer for udbetalinger.«
8. § 24 ophæves.
9. I § 24 a, stk. 1 og 2, ændres »Direktøren for Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse« til: »Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering«.
Efter § 1 i lov om Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse, er fonden et uafhængigt organ inden for den statslige forvaltning.
Fonden er en selvstændig offentlig myndighed inden for den statslige forvaltning dog uden for det ministerielle hierarki og uden
instruktionsbeføjelser for beskæftigelsesministeren.
Fonden er ikke omfattet af lov om fonde og visse foreninger eller af lov om erhvervsdrivende fonde. Der er således ikke tale om en
selvejende institution, men et uafhængigt organ uden for det almindelige ministerielle hierarki.
Det foreslås i § 1, nr. 1, at Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse skal overgå fra at være et uafhængigt organ inden for den
statslige forvaltning, til at blive en pulje under Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings ressort. Baggrunden er et ønske
om, at Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse fremover skal fortsætte som en pulje, hvor anvendelsen af midler forbliver uændret.
Ændringen skal ses i sammenhæng med § 1, nr. 7, hvor Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering skal varetage administrationen af
fonden.
Til nr. 2
Efter § 8 i lov om Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse, er det fonden, der afholder de nødvendige udgifter til
sekretariatsbetjening, øvrige administrative udgifter samt eventuelle udgifter til honorering af bestyrelsens formand og
medlemmer.
Det foreslås, at § 8 ophæves. Forslaget skal ses i sammenhæng med forslaget til § 1, nr. 7, hvor Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering skal varetage administrationen af Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse. I stedet tilvejebringes der hjemmel på
finansloven til overførsel af et årligt administrationsbidrag.
Til nr. 3
Det foreslås, at overskriften nyaffattes, da de bestemmelser, som overskriften knytter sig til, foreslås ændret.
Der henvises til de almindelige bemærkninger i pkt. 2.2.2.
Til nr. 4
Af § 10, stk. 1, i lov om Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse, fremgår det, at bestyrelsen udpeges af beskæftigelsesministeren
og består af 1 formand og ni andre medlemmer. Det fremgår, at beskæftigelsesministeren udpeger 1 medlem indstillet af
Landsorganisationen i Danmark og 1 medlem fra et medlemsforbund indstillet af Landsorganisationen i Danmark, 1 medlem indstillet
af FTF (Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd), 1 medlem indstillet af Akademikernes Centralorganisation, 1 medlem
indstillet af Danske Arbejdsgiverforening, 1 medlem indstillet af Lederne, 1 medlem indstillet Danske Regioner, 1 medlem
indstillet af KL (Kommunernes Landsorganisation) og 1 medlem indstillet af Danske Handicaporganisationer.
Af § 10, stk. 2, i lov om Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse, fremgår det, at beskæftigelsesministeren udpeger tilforordnede
til bestyrelsen. De tilforordnede har ikke stemmeret. Fremgangsmåden for beskæftigelsesministerens udpegning af bestyrelsens
medlemmer fremgår af § 10, stk. 3.
Det foreslås, at § 10 nyaffattes, og at de gældende bestemmelser om bestyrelsens struktur og opgaver erstattes af nye bestemmelser
om følgegruppens struktur og opgaver.
Det foreslås i stk. 1
, at følgegruppen udpeges af beskæftigelsesministeren og består af 1 formand og ni andre medlemmer. Følgegruppen består af
repræsentanter fra de samme organisationer, som indtil nu har siddet i bestyrelsen.
Det foreslås i stk. 2
, at følgegruppens opgave bliver at vejlede administrationen om forskellige aspekter vedrørende fordelingen af midler.
Baggrunden for forslaget om at erstatte bestyrelsen med en følgegruppe er, at der fra 2016 vil være færre ordninger, der skal
administreres. Derudover vil der ikke være nye initiativer, der skal udvikles, og dermed færre opgaver for gruppen.
Til nr. 5
§§ 13 og 14 i lov om Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse, omhandler bestyrelsens beslutningsdygtighed og øvrige beføjelser.
Efter § 16 i lov om Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse, kan bestyrelsen i forbindelse med varetagelsen af sine opgaver
rådføre sig med relevante myndigheder og eksperter.
Det foreslås i § 1, nr. 5, at §§ 13-14 og 16 ophæves. Forslaget skal ses i sammenhæng med forslaget til § 1, nr. 4, hvor fondens
bestyrelse erstattes af en følgegruppe, som har til formål at vejlede om forskellige aspekter vedrørende fordelingen af midler.
Til nr. 6
Det foreslås, at overskriften nyaffattes, da de bestemmelser, som overskriften knytter sig til, foreslås ændret som følge af, at
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering varetager administrationen af initiativerne i Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger i pkt. 2.3.2.
Til nr. 7
Efter § 23 i lov om Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse er det beskæftigelsesministeren, der udpeger et sekretariat, som skal
sikre koordination af arbejdet i bestyrelsen.
Bestemmelsen i § 23 foreslås affattet således, at det fremgår, at det er Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, der
fremadrettet varetager administrationen af initiativerne i fonden. Det betyder, at styrelsen bl.a. vil fastsætte kriterier for
tildeling af fondsmidlerne, give tilsagn om støtte til godkendte ansøgninger og forestå udbetaling af støtte.
Som følge heraf foreslås det, at bemyndigelsen til at udstede nye retningslinjer om ansøgningers indhold og form samt
retningslinjer for udbetalinger fremover gives til Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.
Til nr. 8
Det fremgår af § 24 i lov om Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse, at sekretariatet fastsætter retningslinjer om ansøgningers
indhold og form samt retningslinjer for udbetalinger.
Efter § 24, stk. 2, påser sekretariatet, at de fastsatte retningslinjer er overholdt og afviser ansøgninger og tilbud, der ikke
opfylder formkravene.
Bestemmelsen i § 24 foreslås ophævet, idet administrationen af fonden fremadrettet varetages af Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering.
Til nr. 9
Efter § 24 a, stk. 1, i lov om Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse, kan direktøren for Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse
indhente oplysninger til brug for administrationen af denne lov fra lønmodtagere og arbejdsgivere og disses organisationer, andre
offentlige myndigheder, arbejdsløshedskasser, Lønmodtagernes Garantifond og Arbejdsmarkedets Tillægspension. Efter gældende regler
kan der indhentes oplysninger om
konkret angivne personers ansættelse hos en arbejdsgiver,
hos hvilke arbejdsgivere en konkret angivet person har været ansat,
i hvilke perioder en konkret angivet person har holdt ferie,
hvornår en konkret angivet person er ophørt hos en arbejdsgiver,
i hvilken periode og i hvilket omfang en konkret angivet person har været beskæftiget,
om, hvilken løn der er udbetalt til en konkret angivet person,
om, hvilke offentlige ydelser der er udbetalt til en konkret angivet person, og
om meddelelser af betydning for udbetaling og kontrol med udbetalinger fra fonden.
Det fremgår af § 24 a, stk. 2, at direktøren for Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse kan til brug for administrationen af
denne lov få terminaladgang til oplysninger i indkomstregisteret, jf. § 7 i lov om et indkomstregister, og til oplysninger i Det
Fælles Datagrundlag, jf. lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v.
Efter § 24 a, stk. 3, omfatter stk. 2 alle oplysninger om indkomst, løn- og ansættelsesperiode, og ansættelsesbetingelser og ferie
m.v. til brug for udbetalings- og kontrolopgaver, herunder oplysninger om identiteten af henholdsvis arbejdsgiver og lønmodtager.
Der kan ske samkøring og sammenstilling af oplysninger for at kontrollere, at udbetalinger fra fonden sker i henhold til loven og
regler, der er udstedt i medfør af loven.
Jf. § 24 a, stk. 4, fastsætter beskæftigelsesministeren, i det omfang det er påkrævet, regler om indhentning af oplysninger efter
denne bestemmelse.
Det foreslås, at Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering bemyndiges til at indhente de oplysningstyper, der er nævnt i lovens
§ 24 a, stk. 1 og 2, og som er nødvendige til brug for styrelsens administration af denne lov.
Personoplysninger skal efter persondatalovens § 5 behandles i overensstemmelse med god databehandlingsskik. Det indebærer bl.a.,
at:
– Indsamling af oplysninger skal ske til udtrykkeligt angivne og saglige formål, og senere behandling må ikke være uforenelig med
disse formål.
– Oplysninger, som behandles, skal være relevante og tilstrækkelige og ikke omfatte mere, end hvad der kræves til opfyldelse af de
formål, hvortil oplysningerne indsamles, og de formål, hvortil oplysningerne senere behandles.
– Behandling af oplysninger skal tilrettelægges således, at der foretages fornøden ajourføring af oplysningerne.
– Der skal endvidere foretages den fornødne kontrol for at sikre, at der ikke behandles urigtige eller vildledende oplysninger.
– Oplysninger, der viser sig urigtige eller vildledende, skal snarest muligt slettes eller berigtiges.
– Indsamlede oplysninger må ikke opbevares på en måde, der giver mulighed for at identificere den registrerede i et længere
tidsrum end det, der er nødvendigt af hensyn til de formål, hvortil oplysningerne behandles.
Behandlingen af personoplysninger som led i administrationen af Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse vil skulle ske i
overensstemmelse med disse principper.
For oplysninger omfattet af § 24 a, stk. 1 og 2, i lov om Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse vurderes det, at der er tale om
oplysninger omfattet af persondatalovens § 6. Det vurderes, at behandlingen kan ske i overensstemmelse med persondatalovens § 6,
stk. 1, nr. 6. Efter denne bestemmelse kan der således ske behandling af oplysninger, hvis behandlingen er nødvendig af hensyn til
udførelsen af en opgave, der henhører under offentlig myndighedsudøvelse, som den dataansvarlige eller en tredjemand, til hvem
oplysningerne videregives, har fået pålagt.
For oplysninger i indkomstregisteret gælder, at myndigheder m.fl. alene kan få adgang til forud definerede data i
indkomstregistret, jf. § 15, stk. 3, i bekendtgørelse nr. 1256 af 9. november 2010 om et indkomstregister. Herved er
persondatalovens bestemmelser om, at der alene må behandles nødvendige, relevante og tilstrækkelige oplysninger til udtrykkeligt
angivne og klare formål, opfyldt.
Behandling af oplysninger om personnummer kan finde sted i overensstemmelse med persondatalovens § 11, hvorefter offentlige
myndigheder kan behandle oplysninger om personnummer med henblik på en entydig identifikation eller som journalnummer.
Forslaget er en konsekvens af, at administrationen af Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse fra den 1. januar 2016 varetages af
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.
Til nr. 10
Efter § 31, stk. 1, i lov om Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse, fører sekretariatet tilsyn med anvendelsen af midler, som
fonden administrerer og bevilger. Af stk. 2 fremgår, at sekretariatet fastsætter retningslinjer for tilsynet, herunder plan for
tilsyn ved projektets gennemførelse, som kan gradueres efter projektets størrelse, emneområde m.v., og krav om indsendelse af
fremdriftsrapport m.v.
I medfør § 32 i lov om Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse, skal støttemodtager underrette sekretariatet, hvis projekter
forsinkes eller forudsætningerne ændres væsentligt.
Det fremgår af § 33 i lov om Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse, at fonden kan træffe afgørelse om bortfald og
tilbagebetaling af støtten.
Efter § 34, stk. 1, i lov om Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse, kan afgørelser, som efter denne lov er truffet af fonden,
ikke indbringes for anden administrativ myndighed. Afgørelser efter § 24, stk. 2, kan dog indbringes for Arbejdsmiljøklagenævnet
inden 4 uger efter, at ansøgningen eller tilbuddet er blevet afvist, jf. § 34, stk. 2.
Det foreslås i § 1, nr. 10, at alle bestemmelser ophæves, idet administrationen af initiativerne i fonden fremadrettet varetages
af Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.