Det fremgår af § 54, stk. 1, 1. pkt., i folkeskoleloven, at forældrenes rettigheder efter § 3 b, § 9, stk. 3 og 4, og §§ 12-14, §
16 c, stk. 3, og §§ 19 d, 19 e, 19 f, 20, 22, 27, 33, 34, 36-38 og 51 og de i medfør af loven fastsatte regler tilkommer den eller
de personer, som har forældremyndigheden over eleven.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 2.1 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås i § 54, stk. 1, 1. pkt.,
efter ”eleven” at indsætte ”jf. dog stk. 3”.
Med den foreslåede ændring af bestemmelsen er der tale om en konsekvensændring som følge af § 1, nr. 2, hvor der foreslås indsat
et nyt stykke i folkeskolelovens § 54, stk. 3, som fastsætter en undtagelse til bestemmelsen i § 54, stk. 1, 1. pkt. Der må som
følge heraf indsættes en henvisning til den foreslåede nye bestemmelse i § 54, stk. 3, i § 54, stk. 1.
Der henvises til bemærkningerne til § 1, nr. 2.
Til nr. 2
Det fremgår af den gældende bestemmelse i folkeskolelovens § 54, stk. 1, at forældrenes rettigheder efter § 3 b, § 9, stk. 3 og 4,
og §§ 12-14, § 16 c, stk. 3, og §§ 19 d, 19 e, 19 f, 20, 22, 27, 33, 34, 36-38 og 51 og de i medfør af loven fastsatte regler
tilkommer den eller de personer, som har forældremyndigheden over eleven. Elever, der ikke er undergivet forældrenes myndighed,
træffer selv afgørelse efter § 12, § 14, stk. 6, § 19 d, § 19 e, § 19 f, § 20, stk. 1 og 2, § 22, stk. 4, og § 27, stk. 1.
Det fremgår af bestemmelsens stk. 2, at bortset fra spørgsmålene om skolegangens begyndelse og varighed kan skolen anse den, der
har eleven i pleje, for bemyndiget til at handle på forældremyndighedens indehavers vegne.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 2.1 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås efter § 54, stk. 2, at indsætte en ny bestemmelse i § 54, stk. 3,
hvoraf fremgår, at såfremt en elev opholder sig i en boform efter § 109 i lov om social service med den ene forælder, og godtgøres
det, at opholdet skyldes vold som defineret i § 109 i lov om social service fra den anden forælder, kan kommunalbestyrelsen i den
kommune, hvor eleven senest var folkeregisteret, hvis det er påkrævet af hensyn til elevens sikkerhed og trivsel efter anmodning
fra den forælder, som barnet opholder sig hos, med henblik på skoleskift træffe en afgørelse om bortfald af den anden forælders
rettigheder i henhold til stk. 1, 1. pkt. Afgørelsen kan træffes for en periode på op til 6 måneder, eller til der er truffet
afgørelse om midlertidig eller endelig placering af forældremyndigheden efter forældreansvarsloven. Oplysninger, der kan tjene til
at identificere barnets opholdssted, må ikke oplyses til den forælder, hvis rettigheder begæres frataget efter 1. pkt. under
sagens behandling, herunder i forbindelse med den endelige afgørelse.
Da der er tale om et indgreb i en forældres rettigheder i forhold til eget barn foreslås det, at rettigheder efter § 54, stk. 1,
pkt., højest vil kunne fratages i 6 måneder, og indgrebet vil falde bort, hvis der inden dette tidspunkt er truffet afgørelse
om midlertidig eller endelig placering af forældremyndigheden hos den ene forældre efter forældreansvarsloven, eller hvis barnet
fraflytter et krisecenter til egen bolig.
Det foreslås, at det vil være elevens seneste bopælskommune inden opholdet på krisecenteret, som efter anmodning fra den forældre,
som eleven opholder sig hos, skal træffe afgørelse i sagen.
Afgørelsen vil skulle træffes på baggrund af en eventuel udtalelse fra det relevante krisecenter samt andre relevante oplysninger
fra f.eks. politiet eller de sociale myndigheder om vold i familien mv. Efter praksis udsteder krisecentre en erklæring om
baggrunden for opholdet. Foreligger der en sådan krisecentererklæring, der samtidigt indeholder oplysninger om barnet og barnets
perspektiv på baggrund af volden m.v., vil den oftest kunne danne grundlag for at træffe en midlertidig afgørelse om fratagelse af
rettigheder efter § 54, stk. 1, 1. pkt.
I øvrigt vil der konkret være tale om en afvejning mellem karakteren af volden og dennes betydning for barnet, samt hensynet til
den anden forældres rettigheder.
Af hensyn til elevens krav på skolegang, er det hensigten, at en anmodning efter bestemmelsen vil skulle færdigbehandles inden 7
arbejdsdage efter modtagelsen, medmindre dette på grund af sagens kompleksitet undtagelsesvis ikke er muligt.
Det bemærkes, at en afgørelse der træffes i medfør af det foreslåede stk. 3, vil være en afgørelse i forvaltningslovens forstand.
Det betyder bl.a., at den forældremyndighedsindehaver, hvis rettigheder frataget, vil have en række partsbeføjelser, herunder ret
til partsaktindsigt og partshøring, og at der stilles en række krav til selve afgørelsen, herunder om begrundelse. Der fastsættes
ikke regler om klageadgang i forhold til kommunalbestyrelsens afgørelse, som derfor vil være endelig. Der er lagt vægt på, at
afgørelsen alene har virkning til, der træffes afgørelse efter forældreansvarsloven. Det lægges til grund, at en afgørelse om
midlertidig forældremyndighed vil kunne træffes inden for perioden på seks måneder. Herefter er det ikke hensigtsmæssigt at lade
regler i folkeskoleloven regulerer forældrenes indbyrdes retsstilling. Det er således væsentligt, at en afgørelse efter
folkeskoleloven ikke træder i stedet for en afgørelse om midlertidig eller endelig placering af forældremyndigheden efter
forældreansvarsloven. Dette er baggrunden for begrænsning på 6 måneder.
Af hensyn til barnets sikkerhed og trivsel foreslås det indsat i bestemmesen, at oplysninger, der kan tjene til at identificere
barnets opholdssted, ikke vil kunne oplyses til den forælder, hvis rettigheder begæres frataget under sagens behandling, herunder
i den endelige afgørelse. Det betyder, at disse oplysninger hemmeligholdes under sagens behandling, herunder i forbindelse med
partshøringen mv. De relevante oplysninger vil i praksis være krisecenterets navn og beliggenhed, herunder beliggenhedskommune mv.
Det bemærkes, at der af hensyn til barnets krav på skolegang i disse sager som udgangspunkt vil skulle fastsættes en kort frist i
forbindelse med partshøringen, medmindre der i den konkrete sag foreligger helt særlige omstændigheder, som nødvendiggør, at den
anden forældre får mere tid til at sætte sig ind i det relevante materiale og fremkomme med en udtalelse.
I henhold til forslaget, vil en afgørelse om at fratage en forældremyndighedshavers rettigheder i henhold til § 54, stk. 1, 1.
pkt., betyde, at den forældre, som opholder sig på et krisecenter sammen med barnet, efterfølgende uden den anden forældres viden
og samtykke kan flytte barnet til en anden folkeskole. Idet alle rettigheder i henhold til folkeskolelovens § 54, stk. 1, 1. pkt.,
med afgørelsen vil blive frataget, vil den anden forældre heller ikke længere medvirke til eller få øvrige oplysninger om barnets
skolegang. Dette skønnes nødvendigt for at hemmeligholde, hvilken skole eleven nu bliver indskrevet på, og herunder elevens
opholdssted.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2. i de almindelige bemærkninger.
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. januar 2025.
Det vil sige, at kommunen efter denne dato kan træffe afgørelse om at fratage en forældre dennes rettigheder efter § 54, stk. 1,
pkt., men den i bestemmelsen omhandlede vold, kan have fundet sted tidligere.
Loven vil ikke gælde for Færøerne og Grønland, da folkeskoleloven ikke gælder for Færøerne og Grønland og heller ikke kan sættes i
kraft for Færøerne og Grønland.
Gældende
LOV nr 1658 af 30/12/2024
Børne- og Undervisningsministeriet
Ændringer:
0
Lov om ændring af lov om folkeskolen (Midlertidig fratagelse af en forælders rettigheder efter folkeskoleloven ved en elevs ophold på krisecenter)
I lov om folkeskolen, jf. lovbekendtgørelse nr. 989 af 27. august 2024, som ændret ved § 13 i lov nr. 1746 af 27. december 2016, § 1 i lov nr. 209 af 5. marts 2019 og § 1 i lov nr. 882 af 21. juni 2022, foretages følgende ændringer:
1. I § 54, stk. 1, 1. pkt., indsættes efter »eleven«: », jf. dog stk. 3«.
2. I § 54 indsættes som stk. 3:
»Stk. 3. Opholder en elev sig i en boform efter § 109 i lov om social service med den ene forælder, og godtgøres det, at opholdet skyldes vold som defineret i § 109, stk. 1, i lov om social service fra den anden forælder, kan kommunalbestyrelsen i den kommune, hvor eleven senest var folkeregistreret, hvis den finder det påkrævet af hensyn til elevens sikkerhed og trivsel efter anmodning fra den forælder, som eleven opholder sig hos, med henblik på skoleskift træffe en afgørelse om bortfald af den anden forælders rettigheder i henhold til stk. 1, 1. pkt. Afgørelsen kan træffes for en periode på op til 6 måneder, eller til der er truffet afgørelse om midlertidig eller endelig placering af forældremyndigheden efter forældreansvarsloven. Oplysninger, der kan tjene til at identificere elevens opholdssted, må ikke gives til den forælder, hvis rettigheder begæres frataget efter 1. pkt., under sagens behandling, herunder i forbindelse med den endelige afgørelse.«