Lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om friskoler og pr...
Gældende
LOV nr 881 af 21/06/2022
Børne- og Undervisningsministeriet
Ændringer:
1
Lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om friskoler og private grundskoler m.v., lov om efterskoler og frie fagskoler og lov om kommunale internationale grundskoler (Forlængelse af frihedsgrader til håndtering af faglige udfordringer som følge af covid-19 i skoleåret 2022/23 og etablering af mulighed for fjernundervisning)
I lov om folkeskolen, jf. lovbekendtgørelse nr. 1887 af 1. oktober 2021, som ændret bl.a. ved § 13 i lov nr. 1746 af 27. december 2016, § 1 i lov nr. 209 af 5. marts 2019 og lov nr. 2047 af 14. november 2021 og senest ved § 2 i lov nr. 693 af 24. maj 2022, foretages følgende ændringer:
1. I § 16 c indsættes som stk. 3:
»Stk. 3. Undervisningen kan i begrænset omfang tilrettelægges som fjernundervisning, hvis det ud fra en pædagogisk vurdering er til gavn for den enkelte elev og tilgodeser klassens samlede behov. Deltagelse i fjernundervisning kan kun finde sted efter aftale med forældrene, jf. § 54.«
2. I § 16 e, stk. 1, ændres »2021/22« til: »2022/23«.
I lov om friskoler og private grundskoler m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1656 af 9. august 2021, som ændret ved § 1 i lov nr. 397 af 2. maj 2018, § 1 i lov nr. 563 af 7. maj 2019, § 2 i lov nr. 567 af 10. maj 2022 og § 6 i lov nr. 693 af 24. maj 2022, foretages følgende ændring:
1. I § 1 indsættes som stk. 7:
»Stk. 7. Undervisningen kan i begrænset omfang tilrettelægges som fjernundervisning, hvis det ud fra en pædagogisk vurdering er til gavn for den enkelte elev og tilgodeser klassens samlede behov. Deltagelse i fjernundervisning kan kun finde sted efter aftale med forældrene.«
I lov om efterskoler og frie fagskoler, jf. lovbekendtgørelse nr. 1903 af 6. oktober 2021, som ændret ved lov nr. 383 af 28. marts 2022 og § 3 i lov nr. 567 af 10. maj 2022, foretages følgende ændring:
1. I § 2 indsættes som stk. 12:
»Stk. 12. Undervisningen kan i begrænset omfang tilrettelægges som fjernundervisning, hvis det ud fra en pædagogisk vurdering er til gavn for den enkelte elev og tilgodeser klassens samlede behov. Deltagelse i fjernundervisning kan kun finde sted efter aftale med forældrene.«
I lov om kommunale internationale grundskoler, jf. lovbekendtgørelse nr. 599 af 20. maj 2019, som ændret ved lov nr. 2155 af 27. november 2021, foretages følgende ændring:
1. I § 4 indsættes som stk. 4:
»Stk. 4. Undervisningen kan i begrænset omfang tilrettelægges som fjernundervisning, hvis det ud fra en pædagogisk vurdering er til gavn for den enkelte elev og tilgodeser klassens samlede behov. Deltagelse i fjernundervisning kan kun finde sted efter aftale med forældrene.«
I lov nr. 2047 af 14. november 2021 om ændring af lov om folkeskolen (Frihedsgrader til håndtering af faglige udfordringer som følge af covid-19 hos elever i folkeskolen i skoleåret 2021/22) foretages følgende ændring:
1. I § 2, stk. 2, udgår », § 16 e i lov om folkeskolen som affattet ved denne lovs § 1, nr. 2, § 40, stk. 7, 3. pkt., i lov om folkeskolen som affattet ved denne lovs § 1, nr. 3,«.
Stk. 2. § 16 e i lov om folkeskolen som affattet ved denne lovs § 1, nr. 2, og § 40, stk. 7, 3. pkt., i lov om folkeskolen som affattet ved denne lovs § 1, nr. 3, ophæves den 1. august 2023.
Gældende lovgivning på Børne- og Undervisningsministeriets område indeholder ikke bestemmelser, som giver mulighed for at
tilrettelægge undervisningen i folkeskolen som fjernundervisning.
Efter folkeskolelovens § 16 c, stk. 1, kan dele af undervisningen organiseres og tilrettelægges som ekskursioner uden overnatning
eller som lejrskoler med overnatning. Efter bestemmelsens stk. 2 kan skolerejser med overnatning anvendes som et alternativ til
den almindelige undervisning.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 2.1.1.1. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås, at der indsættes en ny § 16 c, stk. 3,
hvorefter undervisningen i begrænset omfang vil kunne tilrettelægges som fjernundervisning, hvis det ud fra en pædagogisk
vurdering er til gavn for den enkelte elev og tilgodeser klassens samlede behov. Deltagelse i fjernundervisning vil kun kunne
finde sted efter aftale med forældrene, jf. § 54.
Den foreslåede bestemmelse vil ikke ændre på, at eleverne som den alt overvejende hovedregel skal være fysisk til stede ved
undervisning. Det foreslås således, at fjernundervisning kun vil kunne anvendes i begrænset omfang. Dette indebærer, at
fjernundervisning højst kan anvendes i 20 pct. af den samlede undervisningstid for den enkelte klasse.
Det vil være en betingelse, at fjernundervisningen i den konkrete situation ud fra en pædagogisk vurdering skal være til gavn for
den enkelte elev og tilgodese klassens samlede behov.
Dette vil indebære, at beslutningen om at anvende fjernundervisning vil skulle baseres på en vurdering af, om hver enkelt elev,
der skal deltage i fjernundervisningen, fagligt og pædagogisk vil have gavn af, at undervisningen tilrettelægges som
fjernundervisning frem for som tilstedeværelsesundervisning.
Det vil endvidere indebære, at beslutningen om at anvende fjernundervisning vil skulle baseres på en vurdering af, om anvendelse
af fjernundervisning for en eller flere elever i klassen vil tilgodese klassens samlede behov.
Fjernundervisning vil for eksempel kunne anvendes i situationer, hvor nogle elever, på baggrund af en pædagogisk vurdering, kan
være hjemme og modtage virtuel undervisning og lave selvstændige opgaver, gruppearbejde med videre, mens andre elever er på skolen
og modtager fysisk undervisning. Fjernundervisning vil endvidere kunne anvendes som led i variationen af undervisning eller som
led i et projektforløb, temauger eller lignende, hvor det fagligt og pædagogisk vurderes hensigtsmæssigt.
Fjernundervisning vil, i henhold til den foreslåede bestemmelse, derimod ikke kunne anvendes i den almindelige undervisning af
ressource- og kapacitetsmæssige grunde mv., for eksempel ved fravær eller lokalemæssige begrænsninger.
Fjernundervisningen vil være en del af den almindelige undervisning i folkeskolen. Skolerne vil derfor fortsat have
tilsynsforpligtelsen over for eleverne, når der gøres brug af fjernundervisning. Det betyder i praksis, at fjernundervisning kun
undtagelsesvist vil kunne anvendes i forhold til de yngre elever.
Forældrene vil endvidere ikke – i det omfang deres barn er indskrevet i en skolefritidsordning, jf. folkeskolelovens § 3, stk. 7,
eller i et andet relevant fritidstilbud – have krav på, at deres barn kan opholde sig der i den periode, hvor der fjernundervises.
Fjernundervisning vil derfor også skulle aftales konkret med forældrene, og forældrene vil have ret til at afslå, hvis de for
eksempel ikke vurderer, at eleven kan være hjemme i den pågældende periode.
Da beslutningen om anvendelse af fjernundervisning beror på en pædagogisk vurdering af den enkelte elev og klassens behov, vil det
være skolelederen, der har de faglige forudsætninger for at træffe beslutningen. Skolelederens konkrete beslutninger vedrørende
skolens elever inden for de mål, rammer og principper, som kommunalbestyrelsen henholdsvis skolebestyrelsen har fastsat, kan ikke
behandles af kommunalbestyrelsen, jf. folkeskolelovens § 45, stk. 2, 2. pkt.
Det betyder, at skolelederens pædagogiske ledelse og konkrete beslutninger om elevernes undervisning som udgangspunkt ligger uden
for rammerne af, hvad kommunalbestyrelsen kan behandle, dvs. hverken på eget initiativ eller i en prøvelsessituation, eller i
øvrigt at give konkrete tjenestebefalinger om.
Skolelederen træffer ikke alle konkrete beslutninger vedrørende skolens elever selv, men alle beslutninger træffes på lederens
vegne. Beføjelserne kan delegeres til det undervisende personale, som også har de fornødne faglige forudsætninger for at træffe en
beslutning om anvendelse af fjernundervisning.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Efter den gældende § 16 e, stk. 1, i folkeskoleloven kan kommunalbestyrelsen, for så vidt angår den understøttende undervisning,
godkende at fravige reglerne om en mindste varighed af undervisningstiden på alle klassetrin i skoleåret 2021/22, jf. § 14 b, stk.
1, og § 16 a, med henblik på tilrettelæggelse af andre aktiviteter, der udløser et tilsvarende personaleforbrug i undervisningen,
hvis skolens leder vurderer, at det er den rigtige løsning for at sikre klassens faglige udvikling. Skolens leder kan efter
indhentet udtalelse fra skolebestyrelsen ansøge kommunalbestyrelsen herom.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 2.2.1. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås, at folkeskolelovens § 16 e, stk. 1,
videreføres i overensstemmelse med gældende ret, sådan at den forlænges til at gælde for skoleåret 2022/23.
Den foreslåede ændring betyder, at også § 16 e, stk. 2 og stk. 3 har virkning i skoleåret 2022/23.
Det bemærkes, at den foreslåede bestemmelse i § 16 e, foreslås ophævet med udgangen af skoleåret 2022/23, jf. lovforslagets § 6,
stk. 2, og bemærkningerne hertil.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Efter den gældende § 40, stk. 7, 3. pkt., kan kommunalbestyrelsen beslutte at fravige kravet om undervisningskompetence i henhold
til bestemmelsens 1. pkt. i skoleåret 2021/22.
For en beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 2.3.1. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås, at folkeskolelovens § 40, stk. 7, 3. pkt.,
videreføres i overensstemmelse med gældende ret, sådan at den forlænges til at gælde for skoleåret 2022/23.
Den foreslåede ændring betyder, at § 40, stk. 7, 3. pkt. også har virkning i skoleåret 2022/23.
Det bemærkes, at den foreslåede bestemmelse i § 40, stk. 7, 3. pkt., foreslås ophævet med udgangen af skoleåret 2022/23, jf.
lovforslagets § 6, stk. 2, og bemærkningerne hertil.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
Det følger af den gældende bestemmelse i folkeskolelovens § 54, stk. 1, at forældrenes rettigheder efter folkeskolelovens § 3 b, §
9, stk. 3 og 4, og §§ 12-14, 19 d, 19 e, 19 f, 20, 22, 27, 33, 34, 36-38 og 51 og de i medfør af loven fastsatte regler tilkommer
den eller de personer, som har forældremyndigheden over eleven. Elever, der ikke er undergivet forældrenes myndighed, træffer selv
afgørelse efter § 12, § 14, stk. 6, § 19 d, § 19 e, § 19 f, § 20, stk. 1 og 2, § 22, stk. 4, og § 27, stk. 1.
Med den foreslåede ændring indsættes en henvisning til den foreslåede bestemmelse i § 16 c stk. 3, i § 54, stk. 1, 1. pkt.
Det vil medføre, at forældrenes rettigheder i medfør af § 16 c, stk. 3, tilkommer den eller de personer, som har
forældremyndigheden over eleven.
Ændringen er en konsekvens af den foreslåede bestemmelse i § 16 c, stk. 3, 2. pkt., hvorefter deltagelse i fjernundervisning kun
kan finde sted efter aftale med forældrene, jf. § 54.
Der er ikke på friskoler eller private grundskoler regulering om undervisningens tilrettelæggelse, denne tilkommer skolerne.
Undervisningen på friskoler og private grundskoler skal stå mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen, jf. § 1, stk. 2,
pkt., i lov om friskoler og private skoler.
Lov om friskoler og private skoler indeholder ingen udtrykkelig regulering af, i hvilken udstrækning fjernundervisning delvist kan
træde i stedet for undervisning med gennemført med lærerens og elevens samtidige fysiske tilstedeværelse.
Den almindelige undervisning i friskoler og private grundskoler baserer sig imidlertid på, at eleverne er fysisk til stede i
undervisningen.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 2.1.1.2. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås, at der indsættes en ny § 1, stk. 7,
i lov om friskoler og private skoler hvorefter undervisningen i begrænset omfang vil kunne tilrettelægges som fjernundervisning,
hvis det ud fra en pædagogisk vurdering er til gavn for den enkelte elev og tilgodeser klassens samlede behov. Deltagelse i
fjernundervisning vil kun kunne finde sted efter aftale med forældrene.
Herved sikres det, at reglerne om fjernundervisning på friskoler og private grundskoler er samstemmende med reglerne på
folkeskoleområdet.
Den foreslåede bestemmelse vil ikke ændre på, at eleverne som den alt overvejende hovedregel skal være fysisk til stede ved
undervisning. Det foreslås således, at fjernundervisning kun vil kunne anvendes i begrænset omfang. Dette indebærer, at
fjernundervisning højst kan anvendes i 20 pct. af den samlede undervisningstid for den enkelte klasse.
Det vil være en betingelse, at fjernundervisningen i den konkrete situation ud fra en pædagogisk vurdering skal være til gavn for
den enkelte elev og tilgodese klassens samlede behov.
Dette vil indebære, at beslutningen om at anvende fjernundervisning vil skulle baseres på en vurdering af, om hver enkelt elev,
der skal deltage i fjernundervisningen, fagligt og pædagogisk vil have gavn af, at undervisningen tilrettelægges som
fjernundervisning frem for som tilstedeværelses-undervisning.
Det vil endvidere indebære, at beslutningen om at anvende fjernundervisning vil skulle baseres på en vurdering af, om anvendelse
af fjernundervisning for en eller flere elever i klassen vil tilgodese klassens samlede behov.
Fjernundervisning vil for eksempel kunne anvendes i situationer, hvor nogle elever, på baggrund af en faglig og pædagogisk
vurdering, kan være hjemme og modtage virtuel undervisning og lave selvstændige opgaver, gruppearbejde med videre, mens andre
elever er på skolen og modtager fysisk undervisning. Fjernundervisning vil endvidere kunne anvendes som led i variationen af
undervisning eller som led i et projektforløb, temauger eller lignende, hvor det fagligt og pædagogisk vurderes hensigtsmæssigt.
Fjernundervisning vil, i henhold til den foreslåede bestemmelse, derimod ikke kunne anvendes i den almindelige undervisning af
ressource- og kapacitetsmæssige grunde mv., for eksempel ved fravær eller lokalemæssige begrænsninger.
Fjernundervisningen vil være en del af den almindelige undervisning. Skolerne vil derfor fortsat have tilsynsforpligtelsen over
for eleverne, når der gøres brug af fjernundervisning. Det betyder i praksis, at fjernundervisning kun undtagelsesvist vil kunne
anvendes i forhold til de yngre elever.
Fjernundervisning vil skulle aftales konkret med forældrene, og forældrene vil have ret til at afslå, hvis de for eksempel ikke
vurderer, at eleven kan være hjemme i den pågældende periode.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Den almindelige undervisning på efterskoler og frie fagskoler baserer sig på, at eleverne er fysisk til stede i undervisningen.
Lov om efterskoler og frie fagskoler indeholder ingen udtrykkelig regulering af, i hvilken udstrækning fjernundervisning delvist
kan træde i stedet for undervisning med gennemført med lærerens og elevens samtidige fysiske tilstedeværelse.
Efterskoler og frie fagskoler er imidlertid kendetegnet ved at størstedelen af eleverne bor på skolen under kurset. Det fremgår af
§ 4 i lov om efterskoler og frie fagskoler, at skolerne kan optage elever, der under kurset ikke skal bo på skolen.
Det fremgår af § 2, stk. 1, 1. pkt., at optager en skole elever, der er undervisningspligtige i henhold til folkeskoleloven, skal
skolen tilbyde disse elever en undervisning, der står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 2.1.1.3. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås, at der indsættes en ny § 2, stk. 12,
hvorefter undervisningen i begrænset omfang vil kunne tilrettelægges som fjernundervisning, hvis det ud fra en pædagogisk
vurdering er til gavn for den enkelte elev og tilgodeser klassens samlede behov. Deltagelse i fjernundervisning vil kun kunne
finde sted efter aftale med forældrene.
Herved sikres det, at reglerne om fjernundervisning på efterskoler og frie fagskoler er samstemmende med reglerne i øvrigt på
folkeskole og grundskoleområdet.
Den foreslåede bestemmelse vil ikke ændre på, at eleverne som den alt overvejende hovedregel skal være fysisk til stede ved
undervisning. Det foreslås således, at fjernundervisning kun vil kunne anvendes i begrænset omfang. Dette indebærer, at
fjernundervisning højst kan anvendes i 20 pct. af den samlede undervisningstid for den enkelte klasse.
Det vil være en betingelse, at fjernundervisningen i den konkrete situation ud fra en pædagogisk vurdering skal være til gavn for
den enkelte elev og tilgodese klassens samlede behov.
Dette vil indebære, at beslutningen om at anvende fjernundervisning vil skulle baseres på en vurdering af, om hver enkelt elev,
der skal deltage i fjernundervisningen, fagligt og pædagogisk vil have gavn af, at undervisningen tilrettelægges som
fjernundervisning frem for som tilstedeværelses-undervisning.
Det vil endvidere indebære, at beslutningen om at anvende fjernundervisning vil skulle baseres på en vurdering af, om anvendelse
af fjernundervisning for en eller flere elever i klassen vil tilgodese klassens samlede behov.
Fjernundervisning vil for eksempel kunne anvendes i situationer, hvor nogle elever, på baggrund af en faglig og pædagogisk
vurdering, kan være hjemme eller på deres værelser og modtage virtuel undervisning og lave selvstændige opgaver, gruppearbejde med
videre, mens andre elever er i klassen og modtager fysisk undervisning. Fjernundervisning vil endvidere kunne anvendes som led i
variationen af undervisning eller som led i et projektforløb, temauger eller lignende, hvor det fagligt og pædagogisk vurderes
hensigtsmæssigt.
Fjernundervisning vil, i henhold til den foreslåede bestemmelse, derimod ikke kunne anvendes i den almindelige undervisning af
ressource- og kapacitetsmæssige grunde mv.
Fjernundervisningen vil være en del af den almindelige undervisning. Fjernundervisning vil skulle aftales konkret med forældrene,
og forældrene vil have ret til at afslå, hvis de for eksempel ikke vurderer, at eleven kan være hjemme i den pågældende periode.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Den almindelige undervisning på kommunale internationale grundskoler baserer sig på, at eleverne er fysisk til stede i
undervisningen.
Det fremgår af § 4, stk. 1, i lov om kommunale internationale grundskoler, at kommunale internationale grundskoler giver
undervisning inden for børnehaveklasse og 1.-9. klassetrin, som står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 2.1.1.4. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås, at der indsættes en ny § 4, stk. 4,
i lov om kommunale internationale grundskoler hvorefter undervisningen i begrænset omfang vil kunne tilrettelægges som
fjernundervisning, hvis det ud fra en pædagogisk vurdering er til gavn for den enkelte elev og tilgodeser klassens samlede behov.
Deltagelse i fjernundervisning vil kun kunne finde sted efter aftale med forældrene.
Herved sikres det, at reglerne om fjernundervisning på kommunale internationale grundskoler er samstemmende med reglerne på
folkeskoleområdet og grundskoleområdet i øvrigt.
Den foreslåede bestemmelse vil ikke ændre på, at eleverne som den alt overvejende hovedregel skal være fysisk til stede ved
undervisning. Det foreslås således, at fjernundervisning kun vil kunne anvendes i begrænset omfang. Dette indebærer, at
fjernundervisning højst kan anvendes i 20 pct. af den samlede undervisningstid for den enkelte klasse.
Det vil være en betingelse, at fjernundervisningen i den konkrete situation ud fra en pædagogisk vurdering skal være til gavn for
den enkelte elev og tilgodese klassens samlede behov.
Dette vil indebære, at beslutningen om at anvende fjernundervisning vil skulle baseres på en vurdering af, om hver enkelt elev,
der skal deltage i fjernundervisningen, fagligt og pædagogisk vil have gavn af, at undervisningen tilrettelægges som
fjernundervisning frem for som tilstedeværelses-undervisning.
Det vil endvidere indebære, at beslutningen om at anvende fjernundervisning vil skulle baseres på en vurdering af, om anvendelse
af fjernundervisning for en eller flere elever i klassen vil tilgodese klassens samlede behov.
Fjernundervisning vil for eksempel kunne anvendes i situationer, hvor nogle elever, på baggrund af en faglig og pædagogisk
vurdering, kan være hjemme og modtage virtuel undervisning og lave selvstændige opgaver, gruppearbejde med videre, mens andre
elever er på skolen og modtager fysisk undervisning. Fjernundervisning vil endvidere kunne anvendes som led i variationen af
undervisning eller som led i et projektforløb, temauger eller lignende, hvor det fagligt og pædagogisk vurderes hensigtsmæssigt.
Fjernundervisning vil, i henhold til den foreslåede bestemmelse, derimod ikke kunne anvendes i den almindelige undervisning af
ressource- og kapacitetsmæssige grunde mv., for eksempel ved fravær eller lokalemæssige begrænsninger.
Fjernundervisningen vil være en del af den almindelige undervisning. Skolerne vil derfor fortsat have tilsynsforpligtelsen over
for eleverne, når der gøres brug af fjernundervisning. Det betyder i praksis, at fjernundervisning kun undtagelsesvist vil kunne
anvendes i forhold til de yngre elever.
Fjernundervisning vil skulle aftales konkret med forældrene, og forældrene vil have ret til at afslå, hvis de for eksempel ikke
vurderer, at eleven kan være hjemme i den pågældende periode.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det følger af den gældende bestemmelse i § 2, stk. 2, i lov nr. 2047 af 14. november 2021 om ændring af lov om folkeskolen
(Frihedsgrader til håndtering af faglige udfordringer som følge af covid-19 hos elever i folkeskolen i skoleåret 2021/22), at § 13
b, stk. 1, 3. pkt., i lov om folkeskolen som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1, § 16 e i lov om folkeskolen som affattet ved
denne lovs § 1, nr. 2, § 40, stk. 7, 3. pkt., i lov om folkeskolen som affattet ved denne lovs § 1, nr. 3, og § 40 a, stk. 1, 2.
pkt., i lov om folkeskolen som affattet ved denne lovs § 1, nr. 4, ophæves den 1. august 2022.
Solnedgangsklausulen betyder, at loven alene finder anvendelse i skoleåret 2021/22, medmindre Folketinget beslutter, at de
foreslåede bestemmelser skal opretholdes og vedtager dette ved lov.
Den foreslåede bestemmelse i § 5 vil medføre, at bestemmelsen i § 2, stk. 2, i lov nr. 2047 af 14. november 2021 om ændring af lov
om folkeskolen ændres, således at§ 16 e i lov om folkeskolen og § 40, stk. 7, 3. pkt., i lov om folkeskolen udgår af bestemmelsen.
De pågældende bestemmelserne vil således ikke længere automatisk blive ophævet den 1. august 2022.
Den foreslåede bestemmelsen er en konsekvens af dette lovforslags § 1, nr. 2-3, hvorefter § 16 e og § 40, stk. 7, 3. pkt. foreslås
videreført i skoleåret 2022/23.
Det foreslås i stk. 1,
at loven skal træde i kraft den 1. august 2022.
Det foreslås i stk. 2,
at § 16 e i lov om folkeskolen som affattet ved denne lovs § 1, nr. 2, og § 40, stk. 7, 3. pkt., i lov om folkeskolen som affattet
ved denne lovs § 1, nr. 3, ophæves den 1. august 2023.
Det foreslåede vil indebære, at § 16 e, stk. 4, og § 40, stk. 7, 3. pkt., i lov om folkeskolen, der gennemføres med lovforslaget,
automatisk ophæves, medmindre Folketinget forinden beslutter at forlænge de ændrede reglers gyldighedsperiode. Herved understreges
det, at loven alene vil finde anvendelse i skoleåret 2022/23.
Ophævelsen af de foreslåede ændringer vil således indebære, at retstilstanden på de to områder forud for skoleåret 2020/21
genindtræder fra og med skoleåret 2023/24. Det betyder, at kommunerne vil skulle sikre opfyldelse af
kompetencedækningsmålsætningen, og at skoleugens længde alene vil kunne afkortes i overensstemmelse med bestemmelserne i
folkeskolelovens § 16 b og § 16 d.
Loven vil ikke gælde for Færøerne og Grønland, da den gældende folkeskolelov, jf. dennes § 61, lov om friskoler og private
grundskoler m.v., jf. dennes § 45, lov om efterskoler og frie fagskoler, jf. dennes § 56, lov om kommunale internationale
grundskoler, jf. dennes § 22, ikke gælder for Færøerne og Grønland og heller ikke kan sættes i kraft for Færøerne og Grønland ved
kgl. Anordning.