LOV nr 1544 af 12/12/2023
Børne- og Undervisningsministeriet
Lov om ændring af lov om folkeskolen, barnets lov, lov om socialtilsyn og forskellige andre love (Styrkelse af undervisningen for anbragte og udsatte børn og unge m.v.) § 3
I lov om socialtilsyn, jf. lovbekendtgørelse nr. 1109 af 1. juli 2022, som ændret ved § 3 i lov nr. 753 af 13. juni 2023 og § 4 i lov nr. 754 af 13. juni 2023, foretages følgende ændringer:
1. I § 4, stk. 1, nr. 2, ændres »§ 66, stk. 1, nr. 6-8, jf. dog § 66 f,« til: »§ 43, stk. 1, nr. 6 og 7, i barnets lov,«.
2. I § 6, stk. 3, ændres »§ 66, stk. 1, nr. 8, i lov om social service« til: »§ 43, stk. 1, nr. 7, i barnets lov«, og », ledelse« udgår.
3. I § 16, stk. 1, ændres »§ 66, stk. 1, nr. 8, i lov om social service« til: »§ 43, stk. 1, nr. 7, i barnets lov«.
Forarbejder til Lov om ændring af lov om folkeskolen, barnets lov, lov om socialtilsyn og forskellige andre love (Styrkelse af undervisningen for anbragte og udsatte børn og unge m.v.) § 3
RetsinformationTil nr. 1
Det fremgår af socialtilsynslovens § 4, stk. 1, nr. 2, at socialtilsynet godkender og fører driftsorienteret tilsyn med døgntilbud efter § 66, stk. 1, nr. 6-8, jf. dog § 66 f, og §§ 107-110 i lov om social service samt stofmisbrugsbehandling efter §§ 101 og 101 a i lov om social service.
Det foreslås, at henvisningen til servicelovens § 66, stk. 1, nr. 6-8, jf. dog § 66 f, i socialtilsynslovens § 4, stk. 1, nr. 2 , ændres til § 43, stk. 1, nr. 6 og 7, i barnets lov.
Den foreslåede ændring af socialtilsynslovens § 4, stk. 1, nr. 2, er for så vidt angår ændringen af § 66, stk. 1, nr. 6-8, til § 43, stk. 1, nr. 6 og 7, identisk med den ændring, der foretages i socialtilsynsloven ved § 3, nr. 5, i lov nr. 753 af 13. juni 2023 om ændring af lov om social service, lov om retssikkerhed og administration på det sociale område og forskellige andre love (Ændringer som følge af barnets lov, initiativret for adopterede børn, adoption uden samtykke fra fødslen, samvær med børn på kvindekrisecentre m.v. og fasttrack for godkendelse af plejefamilier m.v.).
Da disse ændringer i lov nr. 753 af 13. juni 2023 først træder i kraft den 1. januar 2024, er det af lovtekniske grunde nødvendigt at medtage disse ændringer i dette lovforslag, da det samtidig foreslås, at henvisningen til § 66 i barnets lov skal udgå som en konsekvens af, at § 66 i barnets lov foreslås ophæves, jf. lovforslagets § 2, nr. 5.
Som følge heraf foreslås det samtidig, at § 3, nr. 5, i lov nr. 753 af 13. juni 2023 ophæves, jf. lovforslagets § 5, nr. 1.
Det følger af den foreslåede ændring af § 4, stk. 1, nr. 2, at henvisningen til § 66 f i serviceloven udgår af bestemmelsen. Dette er en konsekvensændring som følge af, at det med lovforslagets § 2, nr. 5, foreslås, at barnets lovs § 66 f udgår.
Den foreslåede ændring i socialtilsynslovens § 4, stk. 1, nr. 2, vil medføre, at efterskoler, frie fagskoler og frie grundskoler med kostafdeling, der har otte pladser eller derunder, ikke længere vil være undtaget socialtilsynets godkendelse og driftsorienterede tilsyn.
Den foreslåede ændring vil have den virkning, at efterskoler, frie fagskoler og frie grundskoler med kostafdeling, der har otte pladser og derunder til anbringelse af børn og unge efter § 46, stk. 1, eller § 47 i barnets lov, eller efter § 19, stk. 1, i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet, fremover vil skulle være godkendt af socialtilsynets på samme måde som efterskoler, frie fagskoler og frie grundskoler med kostafdeling, der har over otte pladser.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.6. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Det fremgår af socialtilsynslovens § 6, stk. 3, at såfremt tilbuddet er omfattet af § 66, stk. 1, nr. 8, i lov om social service, fører socialtilsynet ikke tilsyn med tilbuddets organisation, ledelse og økonomi, jf. stk. 2, nr. 5 og 7, og §§ 13-18.
Det foreslås, at henvisningen til servicelovens § 66, stk. 1, nr. 8, i socialtilsynslovens § 6, stk. 3 , ændres til § 43, stk. 1, nr. 7, i barnets lov, og at ordet ”ledelse” udgår.
De foreslåede ændringer af socialtilsynslovens § 6, stk. 3, er for så vidt angår ændringen af § 66, stk. 1, nr. 8 til § 43, stk. 1, nr. 7, identisk med den ændring, der foretages i socialtilsynsloven ved § 3, nr. 10, i lov nr. 753 af 13. juni 2023 om ændring af lov om social service, lov om retssikkerhed og administration på det sociale område og forskellige andre love (Ændringer som følge af barnets lov, initiativret for adopterede børn, adoption uden samtykke fra fødslen, samvær med børn på kvindekrisecentre m.v. og fasttrack for godkendelse af plejefamilier m.v.). Da disse ændringer i lov nr. 753 af 13. juni 2023 først træder i kraft den 1. januar 2024, er det af lovtekniske grunde nødvendigt at medtage disse ændringer i dette lovforslag, da det samtidig forslås med lovforslagets § 3, nr. 2, at ordet ”ledelse” i socialtilsynslovens § 6, stk. 3, skal udgå.
Som følge heraf foreslås det samtidig, at § 3, nr. 10, i lov nr. 753 af 13. juni 2023 ophæves, jf. lovforslagets § 5, nr. 1.
Det fremgår af den politiske aftale om at styrke undervisningen for anbragte og udsatte børn og unge, at der skal stilles krav om, at skolerne har en kompetent ledelse, og at socialtilsynets tilsyn med den enkelte skole som anbringelsessted vil skulle udvides til også at omfatte ledelsen.
Den foreslåede ændring i socialtilsynslovens § 6, stk. 3, vil medføre, at såfremt tilbuddet er omfattet af barnets lov § 43, stk. 1, nr. 7, fører socialtilsynet ikke tilsyn med tilbuddets organisation og økonomi, jf. stk. 2, nr. 5 og 7, og §§ 13-18. Den foreslåede ordning vil således indebære, at socialtilsynet fremover vil skulle føre tilsyn med, om tilbuddet socialfagligt set drives af en kompetent ledelse. Der vil i vurderingen heraf skulle tages udgangspunkt i socialtilsynets kvalitetsmodel for tilsyn på anbringelsessteder. Dette vil indebære, at der vil kunne lægges vægt på, hvorvidt og i hvilket omfang ledelsen har relevante kompetencer i forhold til at lede tilbuddet, om tilbuddet benytter sig af ekstern faglig supervision eller anden form for sparring for ledelse og medarbejdere, samt om tilbuddet har en kompetent og aktiv bestyrelse. Der vil ligeledes kunne lægges vægt på, om ledelsen tilvejebringer en normering i tilbuddet, der understøtter den konkrete målgruppe af elever, ligesom der vil kunne lægge vægt på, om der er et højt sygefravær blandt medarbejderne eller en høj personaleomsætning.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.6. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Det fremgår af socialtilsynslovens § 16, stk. 1, at tilbud som nævnt socialtilsynslovens i § 4, stk. 1, nr. 2-4, med undtagelse af tilbud efter § 66, stk. 1, nr. 8, i lov om social service, der søger om godkendelse, eller som er godkendt af socialtilsynet, som grundlag for godkendelsen og det driftsorienterede tilsyn efter denne lov skal udarbejde et årsbudget for varetagelsen af opgaverne efter lov om social service, der skal godkendes af socialtilsynet, jf. socialtilsynslovens § 11 b.
Det foreslås, at henvisningen til servicelovens § 66, stk. 1, nr. 8, i socialtilsynslovens § 16, stk. 1, ændres til § 43, stk. 1, nr. 7, i barnets lov.
Den foreslåede ændring af § 16, stk. 1, i socialtilsynsloven er for så vidt angår ændringen af § 66, stk. 1, nr. 8 til § 43, stk. 1, nr. 7, identisk med den ændring, der foretages i socialtilsynsloven ved § 3, nr. 10, i lov nr. 753 af 13. juni 2023 om ændring af lov om social service, lov om retssikkerhed og administration på det sociale område og forskellige andre love (Ændringer som følge af barnets lov, initiativret for adopterede børn, adoption uden samtykke fra fødslen, samvær med børn på kvindekrisecentre m.v. og fasttrack for godkendelse af plejefamilier m.v.). Da disse ændringer i lov nr. 753 af 13. juni 2023 først træder i kraft den 1. januar 2024, er det af lovtekniske grunde nødvendigt at medtage disse ændringer i dette lovforslag, da det samtidig forslås med lovforslagets § 3, nr. 2, at foretage en ændring af socialtilsynslovens § 6, stk. 3.
Som følge heraf foreslås det samtidig, at § 3, nr. 10, i lov nr. 753 af 13. juni 2023 ophæves, jf. lovforslagets § 5, nr. 1.
Den foreslåede ændring i socialtilsynslovens § 16, stk. 1, vil medføre, at tilbud som nævnt socialtilsynslovens i § 4, stk. 1, nr. 2-4, med undtagelse af tilbud efter § 43, stk. 1, nr. 7 i barnets lov, der søger om godkendelse, eller som er godkendt af socialtilsynet, vil som grundlag for godkendelsen og det driftsorienterede tilsyn efter socialtilsynsloven skulle udarbejde et årsbudget for varetagelsen af opgaverne efter barnets lov, der skal godkendes af socialtilsynet, jf. socialtilsynslovens § 11 b.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.6. i lovforslagets almindelige bemærkninger.