LOV nr 1544 af 12/12/2023
Børne- og Undervisningsministeriet
Lov om ændring af lov om folkeskolen, barnets lov, lov om socialtilsyn og forskellige andre love (Styrkelse af undervisningen for anbragte og udsatte børn og unge m.v.) § 1
I lov om folkeskolen, jf. lovbekendtgørelse nr. 1086 af 15. august 2023, som ændret ved § 13 i lov nr. 1746 af 27. december 2016, § 1 i lov nr. 209 af 5. marts 2019, § 1 i lov nr. 882 af 21. juni 2022 og § 23 i lov nr. 753 af 13. juni 2023, foretages følgende ændringer:
1. I § 3, stk. 2, indsættes efter 1. pkt. som nyt punktum:
»Undervisning som nævnt i 1. pkt. kan også gives i behandlings- og specialundervisningstilbud efter § 20, stk. 5, eller specialundervisningstilbud på et børne- og ungehjem efter § 20, stk. 5.«
2. I § 3, stk. 3, indsættes som 2. pkt.:
»Børne- og undervisningsministeren fastsætter endvidere regler om målrettede undervisningsforløb på op til 8 uger for børn og unge, der er anbragt på delvis lukkede døgninstitutioner, delvis lukkede afdelinger på døgninstitutioner, sikrede døgninstitutioner og særligt sikrede afdelinger for en kortere periode, og kan i den forbindelse fastsætte regler om at fravige §§ 5, 7 og 7 a og § 14 b, stk. 1 og stk. 2, 1. pkt.«
3. I § 19 g, stk. 1, 3. pkt., og § 22, stk. 12, der bliver stk. 11, ændres » stk. 11« til: » stk. 10«.
4. I § 20, stk. 3, indsættes som 3. pkt.:
»Specialundervisning kan indrettes i kostskoleform.«
5. § 20, stk. 5, affattes således:
»Stk. 5. Specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand kan gives i behandlings- og specialundervisningstilbud, der er godkendt efter lov om behandlings- og specialundervisningstilbud til børn og unge. Specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand kan endvidere gives i specialundervisningstilbud på børne- og ungehjem, der er godkendt efter lov om socialtilsyn. Bestemmelserne i kapitel 6 bortset fra § 40, stk. 1, 3 og 7, finder ikke anvendelse på de tilbud, der er nævnt i 1. og 2. pkt.«
6. I § 20, stk. 7, ændres »et dagbehandlingstilbud eller anbragt i et anbringelsessted« til: »et specialundervisningstilbud på børne- og ungehjem«.
7. I § 20, stk. 8, ændres »interne skoler i dagbehandlingstilbud og på anbringelsessteder, om henvisning af børn til specialundervisning i et andet dagbehandlingstilbud eller anbringelsessted end det dagbehandlingstilbud eller anbringelsessted, som børnene har fået anvist af bopælskommunen« til: »specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand efter § 20, stk. 5, om den lokale skoleleders beslutningskompetence, om henvisning af børn og unge til specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand efter § 22, stk. 5«.
8. § 22, stk. 5 og 6, ophæves, og i stedet indsættes:
»Stk. 5. Kommunalbestyrelsen kan henvise elever til specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand i et behandlings- og specialundervisningstilbud eller i specialundervisningstilbud på et børne- og ungehjem, jf. § 20, stk. 5, som er beliggende i kommunen eller i anden kommune efter forudgående aftale med vedkommende kommune. Det er en betingelse for henvisning, at kommunalbestyrelsen indgår en kvalitetsaftale om specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand med behandlings- og specialundervisningstilbuddet eller børne- og ungehjemmet, jf. § 22 b.«
Stk. 7-13 bliver herefter stk. 6-12.
9. I § 22, stk. 8, der bliver stk. 7, ændres »stk. 9 og 10« til: »stk. 8 og 9«.
10. I § 22, stk. 9 og 10, der bliver stk. 8 og 9, ændres »jf. stk. 8« til: »jf. stk. 7«.
11. I § 22, stk. 13, der bliver stk. 12, ændres »stk. 8-10« til: »stk. 7-9«.
12. Efter § 22 a indsættes:
»§ 22 b. Kommunalbestyrelsen i den kommune, hvor et behandlings- og specialundervisningstilbud eller et børne- og ungehjem er beliggende, skal indgå en kvalitetsaftale om specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand med behandlings- og specialundervisningstilbuddet eller børne- og ungehjemmet, jf. § 20, stk. 5. Det er en betingelse for indgåelse af en kvalitetsaftale, at behandlings- og specialundervisningstilbuddet eller specialundervisningstilbuddet på et børne- og ungehjem har den fornødne kvalitet, jf. stk. 2.
Stk. 2. Kvaliteten af specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand efter stk. 1 vurderes inden for følgende temaer:
-
Undervisningens organisering.
-
Undervisningens tilrettelæggelse og indhold.
-
Kompetencer hos medarbejdere og ledelsen.
-
Samarbejde med det lokale skolevæsen m.v.
Stk. 3. Børne- og undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om kvalitetsaftalen efter stk. 1 og 2, herunder krav til kvalitetsaftalens form og indhold.
§ 22 c. Opfylder undervisningen ikke kravene efter § 22 b, skal kommunalbestyrelsen i den kommune, hvor behandlings- og specialundervisningstilbuddet eller børne- og ungehjemmet er beliggende, fastsætte en frist, inden for hvilken kravene skal være opfyldt. Opfyldes kravene ikke inden fristen, skal kommunalbestyrelsen give et påbud om overholdelse af kravene. Kommunalbestyrelsen tilbagekalder kvalitetsaftalen ved overtrædelse af påbud efter 2. pkt.«
13. I § 51, stk. 9, 1. pkt., ændres »dagbehandlingstilbud og på anbringelsessteder, jf. § 20, stk. 5, og § 22, stk. 5« til: »behandlings- og specialundervisningstilbud og specialundervisningstilbud på et børne- og ungehjem, jf. § 22, stk. 5«.
14. I § 51, stk. 9, 2. pkt., ændres »foranstaltningen i dagbehandlingstilbud og på anbringelsessteder« til: »specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand i behandlings- og specialundervisningstilbud og specialundervisningstilbud på børne- og ungehjem«.
15. I § 52 a ændres »anbringelsessteder, og elever på anbringelsessteder, jf. § 20, stk. 5,« til: »børne- og ungehjem, og elever, der er anbragt på børne- og ungehjem, jf. § 20, stk. 5, 2. pkt.,«.
16. I § 57 d, stk. 1, indsættes efter »folkeskolers kvalitetsudvikling«: »og med kvalitetsudviklingen i undervisning i behandlings- og specialundervisningstilbud og på børne- og ungehjem med kvalitetsaftale«.
17. Efter § 57 e indsættes i kapitel 11:
»§ 57 f. Børne- og undervisningsministeren fører tilsyn med, at kommunalbestyrelsen indgår kvalitetsaftaler efter § 22 b med behandlings- og specialundervisningstilbud og børne- og ungehjem, jf. § 20, stk. 5, der er beliggende i kommunen.
Stk. 2. Børne- og undervisningsministeren kan som led i tilsyn efter stk. 1 og § 57 d, stk. 1, pålægge kommunalbestyrelsen at indgå en kvalitetsaftale eller at sikre, at kvalitetsaftalen opfylder kravene i § 22 b og regler udstedt i medfør heraf. Børne- og undervisningsministeren fastsætter en rimelig frist herfor.
Stk. 3. Hvis kommunalbestyrelsen ikke opfylder pålæg efter stk. 2, kan børne- og undervisningsministeren give kommunalbestyrelsen påbud om ikke at benytte behandlings- og specialundervisningstilbuddet eller specialundervisningstilbuddet på børne- og ungehjemmet.
§ 57 g. Børne- og undervisningsministeren fører tilsyn med, at kommunalbestyrelsen påser, at specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand i behandlings- og specialundervisningstilbud og i specialundervisningstilbud på børne- og ungehjem overholder kravene til undervisningen og har den fornødne kvalitet efter § 22 b og regler udstedt i medfør heraf.
Stk. 2. Børne- og undervisningsministeren kan som led i tilsyn efter stk. 1 og § 57 d, stk. 1, pålægge kommunalbestyrelsen at bringe undervisningen i overensstemmelse med kravene til undervisningen og sikre den fornødne kvalitet, jf. § 22 b og regler udstedt i medfør heraf. Børne- og undervisningsministeren fastsætter en rimelig frist herfor.
Stk. 3. Hvis kommunalbestyrelsen ikke opfylder pålæg efter stk. 2, kan børne- og undervisningsministeren give kommunalbestyrelsen påbud om ikke at benytte behandlings- og specialundervisningstilbuddet eller specialundervisningstilbuddet på børne- og ungehjemmet.«
Forarbejder til Lov om ændring af lov om folkeskolen, barnets lov, lov om socialtilsyn og forskellige andre love (Styrkelse af undervisningen for anbragte og udsatte børn og unge m.v.) § 1
RetsinformationTil nr. 1
Efter den gældende folkeskolelovs § 3, stk. 2, gives børn, hvis udvikling kræver en særlig hensyntagen eller støtte, specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand i specialklasser og specialskoler. Der gives desuden specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand til børn, hvis undervisning i den almindelige klasse kun kan gennemføres med støtte i mindst 9 undervisningstimer ugentligt, jf. folkeskolelovens § 16, stk. 4.
Øvrige gældende regler om specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand fremgår af pkt. 2.1.1. i de almindelige bemærkninger. Enkelte af de heri omtalte regler ændres med barnets lov den 1. januar 2024 som beskrevet i de almindelige bemærkningers pkt. 2.1.2.
Det foreslås, at det i § 3, stk. 2, i folkeskoleloven indsættes efter 1. pkt. som nyt punktum, at specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand også kan gives i behandlings- og specialundervisningstilbud eller specialundervisningstilbud på et børne- og ungehjem, jf. om betingelserne herfor den foreslåede § 20, stk. 5, som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 5.
Den foreslåede ændring vil medføre, at specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand også kan gives i behandlings- og specialundervisningstilbud eller i specialundervisningstilbud på et børne- og ungehjem på samme måde som den blandt andet gives i specialskoler og specialklasser.
I det samtidig fremsatte lovforslag om behandlings- og specialundervisningstilbud til børn og unge foreslås en regulering af de tilbud, som kommunerne i dag anvender under betegnelsen dagbehandlingstilbud, hvor der tilbydes støttende indsatser i form af pædagogisk støtte og behandling efter barnets lov i sammenhæng med specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand efter folkeskoleloven.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1. i lovforslagets almindelige bemærkninger samt til lovforslagets § 1, nr. 5, og bemærkningerne hertil.
Til nr. 2
Efter den gældende folkeskolelovs § 3, stk. 3, fastsætter børne- og undervisningsministeren nærmere regler om specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand, herunder om adgangen til at indhente viden og specialrådgivning samt bistand til kommunens udredning fra den nationale videns- og specialrådgivningsorganisation, og kan i den forbindelse fravige §§ 5, 7, 7 a, 13 og 14, § 14 b, stk. 1 og stk. 2, 1. pkt., og § 28, stk. 1, § 29 og § 36, stk. 2 og 4. I medfør af denne bemyndigelse er udstedt bekendtgørelsen om interne skoler og specialundervisningsbekendtgørelsen.
Efter bekendtgørelsen om interne skoler § 17, stk. 1, træffer kommunalbestyrelsen i beliggenhedskommunen beslutning om, at elever, der er anbragt på en sikret afdeling på en sikret døgninstitution, henvises til specialpædagogisk bistand på institutionen. Beslutningen træffes efter samråd med lederen af den sikrede døgninstitution og elevens bopælskommune.
De gældende regler om undervisning på sikrede lukkede døgninstitutioner m.v. fremgår endvidere af pkt. 2.3.1. i de almindelige bemærkninger.
Det foreslås, at det indsættes i § 3, stk. 3, som 2. pkt., at børne- og undervisningsministeren fastsætter endvidere regler om målrettede undervisningsforløb på op til otte uger for børn og unge, der bliver anbragt på delvis lukkede døgninstitutioner, delvis lukkede afdelinger på døgninstitutioner, sikrede døgninstitutioner og særligt sikrede afdelinger for en kortere periode, og kan i den forbindelse fastsætte regler om at fravige folkeskolelovens regler og fagrække og undervisningstimetal i §§ 5, 7, 7 a og § 14 b, stk. 1 og stk. 2, 1. pkt.
Med forslaget bemyndiges børne- og undervisningsministeren til at fastsætte nærmere regler om målrettede undervisningsforløb på op til otte uger for børn og unge, der bliver anbragt på en sikret døgninstitution eller særligt sikrede afdelinger for en kortere periode, både hvor barnet eller den unge har behov specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand, og hvor barnet eller den unge ikke har behov herfor.
Kommunalbestyrelsen i beliggenhedskommunen vil, efter den foreslåede bestemmelse i § 22 b, som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 12, skulle indgå kvalitetsaftale med delvis lukkede døgninstitutioner, delvis lukkede afdelinger på døgninstitutioner, sikrede døgninstitutioner og særligt sikrede afdelinger, der ligesom andre former for børne- og ungehjem vil være omfattet heraf.
Dermed tilsigtes at styrke kommunalbestyrelsens myndighedsansvar for, at undervisningen på en sikret døgninstitution lever op til folkeskolelovgivningens krav til fagrække og undervisningstimetal, herunder reglerne om fritagelse for fag og reduktion af timetal.
Det foreslås endvidere, at børne- og undervisningsministeren, ved fastsættelsen af sådanne regler, vil kunne fravige folkeskolelovens regler og fagrække og undervisningstimetal i §§ 5, 7, 7 a og § 14 b, stk. 1 og stk. 2, 1. pkt. I forhold til kortere ophold på de nævnte institutioner vil der således kunne være behov for, at kommunalbestyrelsen fastlægger særlige målrettede forløb, hvor ikke alle folkeskolens krav til fagrække og undervisningstimetal overholdes. Det vil f.eks. kunne være relevant, hvor den unge, på grund af misbrugsproblemer eller store huller i sin skolegang, har brug for en særlig indsats i dansk, engelsk og matematik.
Det foreslås videre, at der i medfør af bemyndigelsen fastsættes regler om inddragelse af den kommunale ungeindsats i den kommune, hvor den unge kommer fra. Bemyndigelsen vil blive anvendt til at fastsætte regler om, at kommunalbestyrelsen skal sørge for, at der også mellem kommunerne sker en koordinering af ungeindsatsen på tværs af uddannelses-, beskæftigelses- og socialindsatsen i forhold til den enkelte unge, jf. hertil § 2 j, stk. 1, i lov om kommunal indsats for unge under 25 år, jf. lovbekendtgørelse nr. 1393 af 5. oktober 2022.
Med fastsættelsen af sådanne regler gives der mulighed for, at kommunalbestyrelserne kan fastsætte kortere, målrettede undervisningsforløb for unge, der i en kortere periode er anbragt på sikrede døgninstitutioner.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Efter den gældende folkeskolelovs § 19 g må betegnelsen 10. klasse kun anvendes i andre skoleformer end folkeskolen, hvis undervisningen står mål med den obligatoriske undervisning i folkeskolens 10. klasse, jf. § 19 c, stk. 2, 3, 5 og 6, jf. dog § 19 i, stk. 1, om specialundervisning, og hvis skolen tilbyder de dertil knyttede prøver, jf. § 19 f, stk. 1. § 19 c, stk. 4, finder tilsvarende anvendelse for disse skoler. For eud10, jf. § 19 j, gælder bestemmelsen i § 22, stk. 11.
Efter den gældende folkeskolelovs § 22, stk. 12, kan børne- og undervisningsministeren fastsætte nærmere krav til indholdet af overenskomsten, der er nævnt i stk. 11.
Det foreslås, at folkeskolelovens § 19 g, stk. 1, 3. pkt., og § 22, stk. 12, der bliver stk. 11, ændres, således at henvisningen til stk. 11 ændres til stk. 10.
Forslaget er alene en konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1, nr. 8, hvorefter § 22, stk. 5 og 6 ophæves og i stedet indsættes en ny stk. 5.
Til nr. 4
Efter den gældende folkeskolelovs § 20, stk. 3, påhviler det regionsrådet at drive lands- og landsdelsdækkende undervisningstilbud for børn og unge under 18 år, som vedkommende kommunalbestyrelse har henvist til specialundervisning ved regionsrådets foranstaltning, jf. folkeskolelovens § 21, stk. 1 og 2. Det samme gælder for børn, der henvises til specialpædagogisk bistand ved regionens undervisningstilbud, og som endnu ikke har påbegyndt skolegangen.
Efter den gældende folkeskolelovs § 20, stk. 5, 2. pkt., kan specialundervisning af den i stk. 3 nævnte karakter indrettes i kostskoleform. Bestemmelsen blev indført ved lov nr. 509 af 30. juni 1993. Det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen, jf. Folketingstidende 1992-93, tillæg A, spalte 8957, at det herefter bliver et lokalt spørgsmål, hvorvidt specialundervisning i visse tilfælde skal tilrettelægges i kostskoleform.
Det foreslås, at det indsættes som folkeskolelovens § 20, stk. 3, 3. pkt., at specialundervisning kan indrettes i kostskoleform.
Forslaget vil sammen med den foreslåede bestemmelse i § 1, nr. 5, medføre, at gældende ret i folkeskolelovens § 20, stk. 5, 2. pkt., der handler om forhold vedrørende § 20, stk. 3, flyttes dertil. Med forslaget vil et barn eller en ung, som kommunalbestyrelsen har henvist til specialundervisning ved regionsrådets foranstaltning, ligesom hidtil, kunne modtage specialundervisningen i kostskoleform.
Til nr. 5
Efter den gældende folkeskoleloves § 20, stk. 5, 1. pkt., kan specialundervisning indrettes i dagbehandlingstilbud eller i et efter lov om social service oprettet eller godkendt anbringelsessted. Anbringelsessteder godkendes efter socialtilsynsloven.
Efter den gældende folkeskolelovs § 22, stk. 5, kan en kommunalbestyrelse efter overenskomst med et i kommunen beliggende dagbehandlingstilbud henvise elever til specialundervisning, jf. § 20, stk. 2, i dagbehandlingstilbuddet. Tilsvarende kan en kommunalbestyrelse efter overenskomst med et i kommunen beliggende anbringelsessted for børn og unge, der er oprettet eller godkendt efter lov om social service, henvise elever til specialundervisning i anbringelsesstedet.
De gældende regler om henvisning til specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand fremgår endvidere af pkt. 2.1.1. i de almindelige bemærkninger. De heri omtalte regler i serviceloven ændres med barnets lov den 1. januar 2024 som beskrevet i de almindelige bemærkningers pkt. 2.1.2.
Dagbehandlingstilbud er i dag ikke reguleret i lovgivningen, herunder hverken serviceloven eller folkeskoleloven, og er heller ikke underlagt socialtilsynets godkendelse eller driftsorienterede tilsyn.
I det samtidig fremsatte lovforslag om behandlings- og specialundervisningstilbud til børn og unge foreslås en regulering af de tilbud, som kommunerne i dag anvender under betegnelsen dagbehandlingstilbud, som en kombineret behandlings- og specialundervisningsinstitution i selvstændig lovgivning. Som en konsekvens heraf foreslås det, at folkeskolelovens § 20, stk. 5, affattes således, at specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand efter folkeskoleloven kan gives i et behandlings- og specialundervisningstilbud, hvis dette er godkendt i henhold til de foreslåede regler herfor i det samtidig fremsatte lovforslag om behandlings- og specialundervisningstilbud til børn og unge.
Det samtidig fremsatte lovforslag om behandlings- og specialundervisningstilbud til børn og unge vedrører ikke specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand på børne- og ungehjem.
Det følger af den foreslåede bestemmelse i folkeskolelovens § 20, stk. 5, 1. pkt., at specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand kan gives i behandlings- og specialundervisningstilbud, der er godkendt efter lov om behandlings- og specialundervisningstilbud til børn og unge.
Det foreslåede vil indebære, at specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand efter folkeskolelovens § 3, stk. 2, vil kunne gives i et behandlings- og specialundervisningstilbud.
Det følger endvidere af den foreslåede bestemmelse i folkeskolelovens § 20, stk. 5, 2. pkt., at specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand endvidere kan gives i specialundervisningstilbud på et børne- og ungehjem, der er godkendt efter lov om socialtilsyn.
Det foreslåede vil indebære, at specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand efter folkeskolelovens § 3, stk. 2, kan gives på et børne- og ungehjem, jf. den foreslåede § 1, nr. 1, der som hidtil reguleres efter den sociale lovgivning, herunder med hensyn til krav om godkendelse efter socialtilsynsloven.
Det medfører også, at elever, der er anbragt eller henvist til dagbehandling efter barnets lov (dagelever) på et børne- og ungehjem, som er godkendt af socialtilsynet og omfattet af socialtilsynsloven, – som i dag – vil kunne modtage specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand i specialundervisningstilbud på disse tilbud samtidigt og/eller parallelt med, at de modtager behandling eller anden social indsats efter barnets lov.
Det vil således være forventningen, at beliggenhedskommunen sikrer sig, at specialundervisningstilbuddet er beliggende på et børne- og ungehjem, der er godkendt af socialtilsynet, men det vil ikke være en betingelse, at denne godkendelse omfatter den socialfaglige indsats i undervisningen.
Forslaget skal ses i sammenhæng med lovforslagets § 1, nr. 8, hvorefter kommunalbestyrelsen kan henvise elever specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand til disse institutioner.
Efter den gældende folkeskolelovs § 2, har kommunalbestyrelsen ansvaret for folkeskolen, jf. dog § 20, stk. 3, § 44 og § 45, stk. 2, 2. pkt. Kommunalbestyrelsen har ansvaret for, at alle børn i kommunen sikres ret til vederlagsfri undervisning i folkeskolen. Den enkelte skoles leder har, inden for rammerne af lovgivningen og kommunalbestyrelsens og skolebestyrelsens beslutninger, ansvaret for undervisningens kvalitet i henhold til folkeskolens formål, jf. § 1 og fastlægger undervisningens organisering og tilrettelæggelse.
Efter den gældende folkeskolelovs kapitel 6 om styrelsen af kommunens skolevæsen angives en række regler om kommunalbestyrelsens rolle for skolens virksomhed, skoleudviklingssamtaler med skolens leder, skolebestyrelsen, skolens leder, m.v.
Efter den gældende folkeskolelovs § 40, stk. 1, har kommunalbestyrelsen ansvaret for, at ethvert undervisningspligtigt barn i kommunen indskrives i folkeskolen eller får en undervisning, der står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen.
Det følger endvidere af den foreslåede bestemmelse i folkeskolelovens § 20, stk. 5, 3. pkt., at bestemmelserne i kapitel 6, bortset fra § 40, stk. 1, 3 og 7, ikke finder anvendelse på de tilbud, der er nævnt i 1. og 2. pkt., dvs. for behandlings- og specialundervisningstilbud og for specialundervisningstilbud på et børne- og ungehjem efter § 20, stk. 5, 1. og 2. pkt.
Den foreslåede ændring medfører, at hovedparten af de regler, der vedrører styrelsen af kommunens skolevæsen, ikke vil gælde for behandlings- og specialundervisningstilbud og for specialundervisningstilbud på børne- og ungehjem. Regler i folkeskolelovens § 40, stk. 3, om, at kommunalbestyrelsen skal godkende læseplaner, jf. folkeskolelovens § 10, stk. 3, samt regler i folkeskolelovens § 40, stk. 7, hvorefter kommunalbestyrelsen skal sikre, at lærerne i kommunes skolevæsen har undervisningskompetence fra læreruddannelsen eller tilsvarende faglig kompetence i de obligatoriske fag, som de underviser i (kompetencedækning), vil fortsat gælde.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 6
Efter den gældende folkeskolelovs § 20, stk. 7, fastsætter børne- og undervisningsministeren nærmere regler om bopælskommunens inddragelse og godkendelse af undervisningstilbud til børn og unge, der af bopælskommunen er henvist til et dagbehandlingstilbud eller anbragt i et anbringelsessted i en anden kommune.
Med hjemmel i denne bemyndigelsesbestemmelse er der fastsat regler i kapitel 3 i bekendtgørelsen om interne skoler, herunder om, at kommunalbestyrelsen i den anbringende kommune skal inddrage beliggenhedskommunen forud for anbringelsen, hvis de sociale myndigheder i den anbringende kommune ønsker at anbringe en elev i et anbringelsessted, der ligger i en anden kommune.
Det følger endvidere af § 9 i bekendtgørelsen om interne skoler, at kommunalbestyrelsen i beliggenhedskommunen følger udviklingen hos elever, der modtager specialpædagogisk bistand i et anbringelsessted.
Det foreslås, at den gældende folkeskolelovs § 20, stk. 7, ændres, således at terminologien ”et dagbehandlingstilbud eller anbragt i et anbringelsessted” ændres til ” et specialundervisningstilbud på børne- og ungehjem”.
Det foreslåede vil indebære, at børne- og undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om bopælskommunens inddragelse og om godkendelse af undervisningstilbud til børn og unge, der af bopælskommunen er henvist til et børne- og ungehjem i en anden kommune.
Det foreslåede vil indebære, at dagbehandlingstilbud udgår af bestemmelsen. Det skyldes, at der i det samtidig fremsatte lovforslag om behandlings- og specialundervisningstilbud til børn og unge foreslås en regulering af de tilbud, som kommunerne i dag anvender under betegnelsen dagbehandlingstilbud, hvor der tilbydes støttende indsatser i form af pædagogisk støtte og behandling efter barnets lov i sammenhæng med specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand efter folkeskoleloven. De nærmere regler om godkendelse af behandlings- og specialundervisningstilbud foreslås at følge reglerne heri.
Den foreslåede bestemmelse vil blandt andet medføre, at børne- og undervisningsministeren f.eks. vil kunne fastsætte regler om, at kommunalbestyrelsen i bopælskommunen skal inddrage beliggenhedskommunen forud for anbringelsen med henblik på, at der kan etableres en faglig dialog om barnets undervisningstilbud, hvis de sociale myndigheder ønsker at anbringe en elev i et børne- og ungehjem, der ligger i den anden kommune.
Til nr. 7
Efter den gældende folkeskolelovs § 20, stk. 8, fastsætter børne- og undervisningsministeren endvidere nærmere regler om minimumsstørrelsen for interne skoler i dagbehandlingstilbud og på anbringelsessteder, om henvisning af børn til specialundervisning i et andet dagbehandlingstilbud eller anbringelsessted end det dagbehandlingstilbud eller anbringelsessted, som børnene har fået anvist af bopælskommunen, og om kvalifikationskrav til den, der tilrettelægger undervisningen.
Denne bemyndigelse er udmøntet i bekendtgørelsen om interne skoler, hvis kapitel 4 indeholder regler om minimumsstørrelsen for interne skoler i dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder m.v. Efter § 11 skal en intern skole i dagbehandlingstilbud og på anbringelsessteder som udgangspunkt være normeret til mindst 10 elever ved skoleårets begyndelse, før den interne skole kan oprettes. Ved fastsættelse af normeringen må det forventede gennemsnitlige elevtal for hele skoleåret ikke være under 10.
Derudover er det blandt andet fastsat i § 12, at kommunalbestyrelsen i beliggenhedskommunen, efter visse betingelser, kan træffe beslutning om, at elever med behov for et lille undervisningsmiljø, herunder elever, der af adfærdsmæssige eller psykosociale grunde ikke kan være sammen med andre elever, kan henvises til specialpædagogisk bistand i det dagbehandlingstilbud eller anbringelsessted, som eleven af de sociale myndigheder er henvist til eller anbragt i.
Efter den gældende folkeskolelovs § 45 har skolens leder den administrative og pædagogiske ledelse af skolen og er ansvarlig for skolens virksomhed over for skolebestyrelsen og kommunalbestyrelsen.
Efter bekendtgørelse om folkeskolens prøver, er skolens leder ansvarlig for, at skolen afholder folkeskolens prøver i overensstemmelse med gældende regler.
Efter de gældende regler i specialundervisningsbekendtgørelsens § 13 kan en elev med forældrenes samtykke fritages for undervisning i et fag, hvis en elev har usædvanligt store vanskeligheder i et fag, således at det ikke skønnes hensigtsmæssigt at give eleven specialundervisning i faget, dog ikke for så vidt angår dansk og matematik. Afgørelse herom træffes af skolens leder på grundlag af en pædagogisk-psykologisk vurdering. Eleven skal have anden undervisning i stedet for det pågældende fag.
Det foreslås, at den gældende folkeskolelovs § 20, stk. 8, ændres, således at »interne skoler i dagbehandlingstilbud og på anbringelsessteder, om henvisning af børn til specialundervisning i et andet dagbehandlingstilbud eller anbringelsessted end det dagbehandlingstilbud eller anbringelsessted, som børnene har fået anvist af bopælskommunen« ændres til: »specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand efter § 20, stk. 5, om den lokale skoleleders beslutningskompetence, om henvisning af børn og unge til specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand efter § 22, stk. 5«.
Det foreslåede vil indebære, at børne- og undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om minimumsstørrelsen for specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand efter § 20, stk. 5, om den lokale skoleleders beslutningskompetence, om henvisning af børn og unge til specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand efter § 22, stk. 5, og om kvalifikationskrav til den, der tilrettelægger undervisningen.
Det foreslåede vil således indebære, at børne- og undervisningsministeren efter bestemmelsen bemyndiges til at fastsætte regler om specialundervisningstilbud i behandlings- og specialundervisningstilbud og børne- og ungehjem, og om henvisning af børn og unge til specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand efter § 22, stk. 5.
Det foreslåede vil desuden indebære, at børne- og undervisningsministeren bemyndiges til at fastsætte regler om minimumsstørrelsen. Med aftalen om at styrke undervisningen for anbragte og udsatte børn og unge er det ikke forudsat en ændring af de gældende regler om minimumsstørrelsen. Det er derfor aktuelt forventningen, at minimumsstørrelsen vil blive fastsat til 10 elever.
Det foreslåede vil endvidere indebære, at børne- og undervisningsministeren efter bestemmelsen bemyndiges til at fastsætte regler om den lokale skoleleders beslutningskompetence i forbindelse med specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand. Det vil give mulighed for at fastsætte nærmere regler om, at det vil være en lokal skoleleder, såsom distriktsskolelederen eller en skoleleder i en specialskole i kommunen, der vil være ansvarlig for fritagelse fra fag og afholdelse af prøver for de elever, der modtager specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand i børne- og ungehjem eller i den nye institutionsform behandlings- og specialundervisningstilbud.
Forslaget skal ses i sammenhæng med forslag til § 22, stk. 5, som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 8, hvorefter kommunalbestyrelsen kan henvise elever til specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand i behandlings- og specialundervisningstilbud og børne- og ungehjem.
Til nr. 8
Efter folkeskolelovens § 22, stk. 5, kan en kommunalbestyrelse efter overenskomst med et i kommunen beliggende dagbehandlingstilbud henvise elever til specialundervisning, jf. § 20, stk. 2, i dagbehandlingstilbuddet. Tilsvarende kan en kommunalbestyrelse efter overenskomst med et i kommunen beliggende anbringelsessted for børn og unge, der er oprettet eller godkendt efter lov om social service, henvise elever til specialundervisning i anbringelsesstedet.
Efter den gældende folkeskolelovs § 22, stk. 6, kan børne- og undervisningsministeren fastsætte regler om indgåelsen og indholdet af overenskomsten mellem en kommunalbestyrelse og et dagbehandlingstilbud eller anbringelsessted. Dette gælder dog ikke for overenskomsten med de i stk. 1, nr. 3-5, nævnte skoler, der efter lov om social service er godkendt som anbringelsessteder. I særlige tilfælde kan børne- og undervisningsministeren fastsætte regler om størrelsen af udgiften til undervisningen i et anbringelsessted.
De gældende regler om specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand fremgår af pkt. 2.1.1. i de almindelige bemærkninger. Enkelte af de heri omtalte regler ændres med barnets lov den 1. januar 2024 som beskrevet i de almindelige bemærkningers pkt. 2.1.2.
Det følger af den foreslåede § 22, stk. 5, at kommunalbestyrelsen kan henvise elever til specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand i et behandlings- og specialundervisningstilbud eller i specialundervisningstilbud på et børne- og ungehjem, jf. § 20, stk. 5, som er beliggende i kommunen eller i anden kommune efter forudgående aftale med vedkommende kommune. Det er endvidere en betingelse for henvisning, at kommunalbestyrelsen indgår en kvalitetsaftale om specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand med behandlings- og specialundervisningstilbuddet eller børne- og ungehjemmet, jf. § 22 b.
Den foreslåede ændring indebærer, at kommunalbestyrelsen, efter at have indgået en kvalitetsaftale med et behandlings- og specialundervisningstilbud eller et børne- og ungehjem, kan henvise elever til specialundervisning heri, jf. forslag til folkeskolelovens § 20, stk. 5, som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 5.
Med hensyn til børne- og ungehjem vil forslaget medføre, at der skal indgås en kvalitetsaftale mellem beliggenhedskommunen og børne- og ungehjemmet om et specialundervisningstilbud. Kvalitetsaftalen er dermed en betingelse for, at børn og unge, der er anbragt på et børne- og ungehjem, kan henvises til – og dermed modtages til undervisning i – specialundervisningstilbuddet på den institution. De nærmere krav til kvalitetsaftalen fremgår af den foreslåede folkeskolelovs § 22 b, som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 12.
Børne- og ungehjemmet vil skulle være godkendt af socialtilsynet, jf. den foreslåede bestemmelse i folkeskolelovens § 20, stk. 5, som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 5.
Med hensyn til behandlings- og specialundervisningstilbud vil forslaget medføre, at kommunalbestyrelsen vil kunne henvise elever til specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand i et behandlings- og specialundervisningstilbud, hvis kommunalbestyrelsen har indgået en kvalitetsaftale med tilbuddet efter reglerne i den foreslåede folkeskolelovs § 22 b som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 12, og det samtidig fremsatte lovforslag om behandlings- og specialundervisningstilbud til børn og unge.
Efter det samtidig fremsatte lovforslag om behandlings- og specialundervisningstilbud til børn og unge, kan der oprettes og godkendes behandlings- og specialundervisningstilbud til børn og unge, der både har behov for støttende indsatser i form af pædagogisk støtte og behandling efter barnets lov og for specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand efter folkeskoleloven.
Den foreslåede ændring medfører også, at den gældende folkeskolelovs § 22, stk. 6, ophæves. Folkeskolovens § 22, stk. 7-13, vil herefter blive stk. 6-12. Forslaget skal ses i sammenhæng med forslag til folkeskolelovens § 22 b som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 12, hvorefter beliggenhedskommunen skal indgå en kvalitetsaftale med et behandlings- og specialundervisningstilbud og et børne- og ungehjem, og hvorefter børne- og undervisningsministeren bemyndiges til at fastsætte nærmere regler om blandt andet kvalitetsaftalens form og indhold. Det er således ikke længere relevant at opretholde en bemyndigelse til at fastsætte regler om indgåelsen og indholdet af overenskomsten mellem en kommunalbestyrelse og et dagbehandlingstilbud eller anbringelsessted.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.4. i lovforslagets almindelige bemærkninger samt bemærkninger til lovforslagets § 1, nr. 5 og 12.
Til nr. 9
Efter den gældende folkeskolelovs § 22, stk. 8, kan kommunalbestyrelsen indgå overenskomst med en institution, der udbyder erhvervsuddannelse, om undervisning af elever i grundskolen i dele af undervisningstiden, jf. stk. 9 og 10. Finansieringen heraf er et anliggende mellem kommunalbestyrelsen og den pågældende institution, der udbyder erhvervsuddannelse. Kommunalbestyrelsen fører tilsyn med undervisningen
Det foreslås, at folkeskolelovens § 22, stk. 8, der bliver stk. 7, ændres, således at henvisningen til stk. 9 og 10, ændres til stk. 8 og 9.
Forslaget er alene en konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1, nr. 8, hvorefter § 22, stk. 5 og 6, ophæves og der i stedet indsættes et nyt stk. 5.
Til nr. 10
Efter den gældende folkeskolelovs § 22, stk. 9, kan overenskomsten mellem kommunalbestyrelsen og en institution, der udbyder erhvervsuddannelse, jf. stk. 8, omfatte tilrettelæggelse og varetagelse af undervisning i valgfag efter § 9, stk. 1, 5 og 6, for elever på 7.-9. klassetrin. Undervisningen skal tilrettelægges og varetages af en erhvervsskolelærer, som har de fornødne kvalifikationer, og gennemføres i erhvervsskolens faglokaler.
Efter den gældende folkeskolelovs § 22, stk. 10, kan overenskomsten mellem kommunalbestyrelsen og en institution, der udbyder erhvervsuddannelse, jf. stk. 8, omfatte tilrettelæggelse og varetagelse af undervisning i valgfag omfattet af § 9, stk. 8, for elever på 7.-9. klassetrin og tilrettelæggelse og varetagelse af relevante forløb og aktiviteter for elever i grundskolen. Undervisningen skal tilrettelægges og varetages af en erhvervsskolelærer, som har kvalifikationer svarende til en person med særlige kvalifikationer til at undervise i enkelte fag, jf. § 28, stk. 2, og gennemføres i folkeskolens lokaler.
Det foreslås, at folkeskolelovens § 22, stk. 9 og 10, der bliver stk. 8 og 9, ændres, således at henvisningen til stk. 8 ændres til stk. 7.
Forslaget er alene en konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1, nr. 8, hvorefter § 22, stk. 5 og 6, ophæves og der i stedet indsættes et nyt stk. 5.
Til nr. 11
Efter den gældende folkeskolelovs § 22, stk. 13, der bliver stk. 12, kan børne- og undervisningsministeren fastsætte regler om betingelser for optagelse, befordring m.v. og om indgåelsen og indholdet af overenskomsten mellem kommunalbestyrelsen og institutionen, der udbyder erhvervsuddannelse, om 10.-klasseundervisning, jf. stk. 1, nr. 6, og om undervisning af elever i grundskolen i dele af undervisningstiden, jf. stk. 8-10.
Det foreslås, at folkeskolelovens § 22, stk. 13, ændres, således at henvisningen til stk. 8-10 ændres til stk. 7-9.
Forslaget er alene en konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1, nr. 8, hvorefter § 22, stk. 5 og 6, ophæves og der i stedet indsættes et nyt stk. 5.
Til nr. 12
Efter bekendtgørelsen om interne skoler § 15, stk. 1, er en henvisning af en elev til specialpædagogisk bistand i et privat, selvejende eller regionalt dagbehandlingstilbud eller anbringelsessted betinget af, at der på forhånd mellem institutionen og kommunalbestyrelsen i beliggenhedskommunen er indgået overenskomst om undervisningens omfang, indhold og tilrettelæggelse på den interne skole. Det samme gælder kommunale dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder, der er beliggende i en anden kommune. Overenskomsten skal mindst omfatte følgende elementer:
-
Time- og læseplaner.
-
Personalets kvalifikationer. Det skal fremgå, hvilke kvalifikationer personalet har for at varetage den specialpædagogiske bistand i dagbehandlingstilbuddet eller anbringelsesstedet.
-
Tilsynsfunktionen og dens indhold.
-
Den pædagogisk-psykologiske betjening.
-
Budgettet for undervisningen og aflæggelse af regnskab.
-
Registrering og indberetning til kommunalbestyrelsen af magtanvendelse over for elever.
-
Pligt til at tilvejebringe enhver oplysning om den interne skole til Børne- og Undervisningsministeriet, som ministeriet måtte skønne nødvendig til opfølgning på skolens resultater og forhold i øvrigt.
-
Opsigelsesvarsel for overenskomsten.
-
Procedure for og dokumentation af elevers fritagelse for et eller flere fag, jf. § 5, herunder procedure for inddragelse af beliggenhedskommunen.
Det fremgår af § 15, stk. 2, i bekendtgørelsen om interne skoler, at time- og læseplanerne, jf. stk. 1, nr. 1, skal omfatte folkeskolens fulde fagrække, jf. folkeskolelovens § 5, stk. 1-4, § 19 c, stk. 2, og § 19 d, stk. 2 og 4. Timeplanen skal opfylde de i folkeskolelovens § 14 b, stk. 1, fastsatte krav til undervisningstidens samlede varighed og må ikke overstige det i folkeskolelovens § 14 b, stk. 2, 1. pkt., fastsatte loft over den højeste undervisningstid på 1.400 timer i et skoleår. Kommunalbestyrelsen kan desuden godkende særlige læseplaner, jf. folkeskolelovens § 40, stk. 3.
Det foreslås som § 22 b, stk. 1, at kommunalbestyrelsen i den kommune, hvor et behandlings- og specialundervisningstilbud eller et børne- og ungehjem er beliggende, skal indgå en kvalitetsaftale om specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand med behandlings- og specialundervisningstilbuddet eller børne- og ungehjemmet, jf. § 20, stk. 5. Det er en betingelse for indgåelse af en kvalitetsaftale, at behandlings- og specialundervisningstilbuddet eller specialundervisningstilbuddet på et børne- og ungehjem har den fornødne kvalitet, jf. stk. 2.
Den foreslåede ændring indebærer, at der fremadrettet skal indgå en kvalitetsaftale om specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand med både behandlings- og specialundervisningstilbud og med børne- og ungehjem.
Det foreslåede vil indebære, at kommunalbestyrelsen i beliggenhedskommunen vil have eneansvaret for indgåelse af kvalitetsaftaler med behandlings- og specialundervisningstilbud og børne- og ungehjem, der er beliggende i kommunen. En anden kommune end beliggenhedskommunen vil således ikke kunne indgå en kvalitetsaftale med behandlings- og specialundervisningstilbuddet eller børne- og ungehjemmet og henvise elever direkte dertil. Det vil også være tilfældet, hvor det pågældende behandlings- og specialundervisningstilbud eller børne- og ungehjem er ejet og drevet af den anden kommune.
Kommunalbestyrelsen vil skulle påse, at det enkelte behandlings- og specialundervisningstilbud eller børne- og ungehjem har den fornødne kvalitet, jf. stk. 2. Ved vurderingen af, om der er grundlag for at indgå kvalitetsaftale med et behandlings- og specialundervisningstilbud eller et børne- og ungehjem, vil beliggenhedskommunen skulle lægge vægt på behandlings- og specialundervisningstilbuddets eller børne- og ungehjemmets forventede evne til at opfylde betingelserne. Den foreslåede ændring medfører også, at kommunalbestyrelsen i forbindelse med indgåelse af kvalitetsaftale, jf. det samtidig fremsatte lovforslag om behandlings- og specialundervisningstilbud til børn og unge, skal tage stilling til, hvordan der sikres kvalitet specialundervisningen og den anden specialpædagogisk bistand ud fra de temaer, der er foreslået i stk. 2.
Behandlings- og specialundervisningstilbuddene og børne- og ungehjemmene vil således varetage en myndighedsopgave på grundlag af en særskilt forvaltningsakt. Der vil derfor ikke være tale om en aftale i aftaleretlig forstand, men en ensidig forvaltningsakt fra beliggenhedskommunen, hvori beliggenhedskommunen godkender behandlings- og specialundervisningstilbuddet eller børne- og ungehjemmet til at varetage specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand på baggrund af en vurdering af, om behandlings- og specialundervisningstilbuddet henholdsvis børne- og ungehjemmet opfylder kravene til at indgå kvalitetsaftale.
Det foreslås som § 22 b, stk. 2, at kvaliteten af specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand efter stk. 1, vurderes inden for følgende temaer:
-
Undervisningens organisering m.v.
-
Undervisningens tilrettelæggelse og indhold.
-
Kompetencer hos medarbejdere og ledelsen.
-
Samarbejde med det lokale skolevæsen m.v.
Den foreslåede bestemmelse beskriver de temaer, som vurderingen af kvaliteten af specialundervisning i et behandlings- og specialundervisningstilbud eller et børne- og ungehjem vil skulle leve op til, for at kommunalbestyrelsen kan indgå i kvalitetsaftale med tilbuddet.
Temaerne vil også danne udgangspunkt for de krav, der forventes at blive stillet til kvalitetsaftalen ved udmøntningen af den foreslåede bestemmelse i folkeskolelovens § 22 b, stk. 3, jf. bemærkningerne hertil nedenfor.
Temaerne vil skulle ses i sammenhæng med temaerne i den vurdering af kvaliteten af behandlings- og specialundervisningstilbud, som fremgår af den foreslåede bestemmelse i § 10, stk. 2, i det samtidig fremsatte lovforslag om behandlings- og specialundervisningstilbud til børn og unge. Det fremgår således af den foreslåede bestemmelse i § 10, stk. 2, nr. 1, i det nævnte lovforslag, at vurderingen af kvaliteten af et behandlings- og specialundervisningstilbud blandt andet vil skulle ske inden for temaet ’Undervisningens organisering, tilrettelæggelse og indhold m.v., jf. folkeskolelovens § 22 b’.
Det foreslås i § 22 b, stk. 2, nr. 1, at kvaliteten af specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand efter stk. 1, vurderes ud fra undervisningens organisering m.v.
Med forslaget sikres det, at der ved kommunalbestyrelsens vurdering af kvaliteten af et tilbud tages stilling til undervisningens organisering m.v.
Ved vurderingen vil der således skulle tages stilling til undervisningens organisering, herunder elevernes undervisningstimetal på hvert klassetrin, skoledagens længde, understøttende undervisning, holddannelse, udbud af valgfag og elevernes placering i klasser. Dette tema vil dække også time- og læseplaner, som svarer til de gældende § 15, stk.1, nr. 1, i bekendtgørelse om interne skoler.
Der vil endvidere skulle tages stilling til, hvordan der arbejdes systematisk med faglige tilgange og metoder, der fører til positive resultater for eleverne, og hvordan tilbuddet understøtter elevernes deltagelse i undervisningen.
Der vil i kvalitetsaftalen skulle tages stilling til aflæggelse af prøver, således at det lokale skole skal inddrages i forbindelse med prøveaflæggelse. Det vil være en lokal skoleleder, såsom distriktsskolelederen eller en skoleleder i en specialskole i kommunen, der vil være ansvarlig for afholdelse af prøver for de elever, der modtager specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand på et børne- og ungehjem eller den nye institutionsform behandlings- og specialundervisningstilbud.
Dette aspekt af vurderingen vil dermed svare til temaet ’Målgruppe, metoder og resultater’ fra kriterierne for godkendelse af behandlings- og specialundervisningstilbud, jf. den foreslåede bestemmelse i § 10, stk. 2, nr. 4, i det samtidig fremsatte lovforslag om behandlings- og specialundervisningstilbud til børn og unge, og kriterierne for godkendelse af blandt andet børne- og ungehjem, jf. socialtilsynslovens § 6, stk. 2, nr. 3.
Ved vurderingen af undervisningens organisering m.v. vil der endvidere skulle tages stilling til, om tilbuddet har de nødvendige fysiske og økonomiske rammer for at løfte opgaven. Dette tema vil også dække budgettet for undervisningen og aflæggelse af regnskaber, som svarer til de gældende § 15, stk.1, nr. 5, i bekendtgørelse om interne skoler.
Der vil således skulle tages stilling til et udførligt budget for specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand, herunder løn til leder og undervisende personale, administration, lokale udgifter og aflæggelse af regnskab, herunder opsigelsesvilkår. Dette skal sikre, at tilbuddenes midler til undervisning i et børne- og ungehjem eller behandlings- og specialundervisningstilbud alene må gå til undervisningsformål.
Dette aspekt af vurderingen vil dermed svare til temaet ’Økonomi/økonomiske forhold’ fra kriterierne for godkendelse af behandlings- og specialundervisningstilbud, jf. den foreslåede bestemmelse i § 10, stk. 2, nr. 6, i det samtidig fremsatte lovforslag om behandlings- og specialundervisningstilbud til børn og unge og kriterierne for godkendelse af blandt andet børne- og ungehjem, jf. socialtilsynslovens § 6, stk. 2, nr. 7.
Der vil endvidere skulle tages stilling til, om tilbuddet har de fornødne undervisningsfaciliteter til at give undervisning i alle fag og obligatoriske emner samt valgfag. I det omfang tilbuddet ikke har disse faciliteter, vil det skulle indgå i vurderingen, om tilbuddet har eller vil kunne få adgang til de nødvendige faciliteter uden for tilbuddet, f.eks. på den nærmeste folkeskole. Der vil ligeledes skulle tages stilling til, hvor tilbuddets elever skal deltage i prøven på 8. klassetrin og 9.-klasseprøverne.
Dette aspekt af vurderingen vil dermed svare til temaet ’Fysiske rammer’ fra kriterierne for godkendelse af behandlings- og specialundervisningstilbud, jf. den foreslåede bestemmelse i § 10, stk. 2, nr. 7, i det samtidig fremsatte lovforslag om behandlings- og specialundervisningstilbud til børn og unge, og kriterierne for godkendelse af blandt andet børne- og ungehjem, jf. socialtilsynslovens § 6, stk. 2, nr. 8.
Det foreslås i § 22 b, stk. 2, nr. 2, at kvaliteten af specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand efter stk. 1, vurderes ud fra undervisningens tilrettelæggelse og indhold.
Med forslaget sikres det, at der ved kommunalbestyrelsens vurdering af kvaliteten af et tilbud tages stilling til undervisningens tilrettelæggelse og indhold.
Ved vurderingen vil der således skulle tages stilling til undervisningens tilrettelæggelse og indhold, herunder hvordan det sikres, at undervisningen i tilbuddet lever op til folkeskolelovens krav.
Indholdet af undervisningen vil således skulle vælges og tilrettelægges, så det giver eleverne mulighed for faglig fordybelse, overblik og oplevelse af sammenhænge. Undervisningen vil endvidere skulle give eleverne mulighed for at tilegne sig de enkelte fags erkendelses- og arbejdsformer. I vekselvirkning hermed skal eleverne have mulighed for at anvende og udbygge de tilegnede kundskaber og færdigheder gennem undervisningen i tværgående emner og problemstillinger. Der henvises til folkeskolelovens § 5, stk. 1.
Undervisningen vil endvidere skulle omfatte alle fag og obligatoriske emner samt valgfag i folkeskolen. Der henvises til folkeskolelovens § 5, stk. 2, samt §§ 7, 9 og 11. Tilbuddet vil således ikke generelt kunne undlade at udbyde bestemte fag, obligatoriske emner eller valgfag, men vil kunne fritage den enkelte elev fra undervisning i et eller flere fag efter reglerne i § 13, stk. 1, i bekendtgørelse om folkeskolens specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand. Det indebærer, at en eventuel afgørelse om fritagelse træffes af skolens leder på grundlag af en pædagogisk-psykologisk vurdering. Eleven skal have anden undervisning i stedet for det pågældende fag. Dette tema vil også dække procedure for og dokumentation af elevers fritagelse for fag, som svarer til de gældende § 15, stk.1, nr. 9, i bekendtgørelse om interne skoler.
Tilsvarende vil eleverne som udgangspunkt skulle deltage i obligatoriske test, jf. folkeskolelovens § 13 a, prøver, jf. folkeskolelovens § 14, samt trivselsmålinger, jf. folkeskolelovens § 56 b.
Tilrettelæggelsen af undervisningen, herunder valg af undervisnings- og arbejdsformer, metoder, undervisningsmidler og stofudvælgelse, vil i alle fag skulle leve op til folkeskolens formål, mål for fag samt emner og varieres, så den svarer til den enkelte elevs behov og forudsætninger. Der henvises til folkeskolelovens § 18, stk. 1.
Herudover vil det undervisende personale skulle planlægge og tilrettelægge undervisningen, så alle elever udvikler sig fagligt og alsidigt, herunder socialt, og trives i skolens faglige og sociale fællesskaber. Der henvises til folkeskolelovens § 18, stk. 2.
I de fag, hvor der er prøver, jf. folkeskolelovens § 14, vil undervisningens indhold desuden skulle fastlægges således, at kravene i de enkelte fag ved prøverne kan opfyldes. Der henvises til folkeskolelovens § 18, stk. 3.
Derudover vil lærere og pædagoger løbende skulle samarbejde med den enkelte elev om fastlæggelse af de mål, der søges opfyldt. Elevens arbejde tilrettelægges under hensyntagen til disse mål. Fastlæggelse af arbejdsformer, metoder og stofvalg skal i videst muligt omfang foregå i samarbejde mellem det undervisende personale og elever. Der henvises til folkeskolelovens § 18, stk. 4.
Ved vurderingen vil der i øvrigt tages stilling til, om den specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand til en elev skal fortsætte eller ændres, eller om eleven skal henvises til et undervisningstilbud i folkeskolen, herunder til et undervisningstilbud i en specialklasse eller en specialskole.
Denne vurdering vil dermed svare til temaerne ’Uddannelse og beskæftigelse’, ’Selvstændighed og relationer’ og ’Sundhed og trivsel’ fra kriterierne for godkendelse af behandlings- og specialundervisningstilbud, jf. den foreslåede bestemmelse i § 10, stk. 2, nr. 3, i det samtidig fremsatte lovforslag om behandlings- og specialundervisningstilbud til børn og unge, som dog kun omfatter ’Selvstændighed og relationer’, og kriterierne for godkendelse af blandt andet børne- og ungehjem, jf. socialtilsynslovens § 6, stk. 2, nr. 1-2 og 4.
Vurderingen vil endvidere indeholde elementer af temaet ’Målgruppe, metoder og resultater’ fra kriterierne for godkendelse af behandlings- og specialundervisningstilbud, jf. den foreslåede bestemmelse i § 10, stk. 2, nr. 4, i det samtidig fremsatte lovforslag om behandlings- og specialundervisningstilbud til børn og unge, og kriterierne for godkendelse af blandt andet børne- og ungehjem, jf. socialtilsynslovens § 6, stk. 2, nr. 3.
Det foreslås i § 22 b, stk. 2, nr. 3, at kvaliteten af specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand efter stk. 1, vurderes ud fra kompetencer hos medarbejdere og ledelsen.
Med forslaget sikres det, at der ved kommunalbestyrelsens vurdering af kvaliteten af et tilbud tages stilling til tilbuddets kompetencer.
Ved vurderingen vil der således skulle tages stilling til, om medarbejderne i tilbuddet har de nødvendige kompetencer til at varetage undervisningen, jf. folkeskolelovens kapitel 4. I denne vurdering vil skulle indgå, at den, der tilrettelægger undervisningen, skal have de fornødne kvalifikationer til at varetage undervisningen efter folkeskolelovens §§ 28 og 29 og efter specialundervisningsbekendtgørelsens § 17. Dette tema vil dermed også dække personalets kvalifikationer som efter § 15, stk. 1, nr. 2, i den gældende bekendtgørelse om interne skoler.
Det følger blandt andet af kapitel 4 i folkeskoleloven vedrørende lærere og øvrigt undervisende personale, at for at kunne varetage undervisningen i folkeskolens 1.-10. klasse skal underviseren have gennemført uddannelsen til lærer i folkeskolen eller anden læreruddannelse, der er godkendt af børne- og undervisningsministeren i denne henseende, jf. dog stk. 2 og §§ 29 a, 30 og 30 c. Godkendelsen kan betinges af, at de uddannede består en prøve ved en professionshøjskole, der af børne- og undervisningsministeren er godkendt til at uddanne lærere i folkeskolen.
Det følger endvidere af folkeskolelovens § 29, at personale med lærer- eller pædagoguddannelse, jf. §§ 28 og 29, kan varetage undervisning i børnehaveklassen og på 1.-3. klassetrin. Det er en betingelse, at pædagogen på 1.-3. klassetrin varetager afgrænsede undervisningsopgaver inden for sine kompetencer og kvalifikationer i øvrigt. Tilsvarende er det en betingelse, at læreren i børnehaveklassen varetager afgrænsede undervisningsopgaver inden for sine kompetencer og kvalifikationer i øvrigt.
Det følger derudover af folkeskolelovens § 30, at personale med pædagoguddannelse, jf. § 29, og andet personale med relevante kvalifikationer kan varetage understøttende undervisningsopgaver.
Ved vurderingen vil der endvidere skulle tages stilling til, om ledelsen i tilbuddet har de nødvendige kompetencer til at tage ansvaret for undervisningen. I denne forbindelse vil der skulle tages stilling til, om ledelsen har forudsætningerne for at træffe de beslutninger om eleverne, som normalt træffes af skolelederen, jf. folkeskolelovens § 45, stk. 2. Det vil f.eks. kunne være beslutninger om fritagelse af elever fra undervisning i bestemte fag eller fra deltagelse i test eller prøver.
I det omfang ledelsen ikke har de nødvendige pædagogiske og didaktiske kompetencer til at træffe disse beslutninger, vil kommunalbestyrelsen skulle tage stilling til, om det vil være muligt at sikre den fornødne faglige sparring, f.eks. fra en ansat, der har gennemført uddannelsen til lærer i folkeskolen eller anden læreruddannelse, der er godkendt af børne- og undervisningsministeren i denne henseende, eller fra skolelederen ved den nærmeste folkeskole. I denne forbindelse vil kommunalbestyrelsen skulle være opmærksom på, at en ansat vil være underlagt den pågældende ledelses instruktionsbeføjelse og ikke i samme omfang som en skoleleder ved en af kommunens folkeskoler vil kunne pålægges at rapportere til kommunalbestyrelsen om uregelmæssigheder i regelanvendelsen.
Dette aspekt af vurderingen vil dermed svare til temaerne ’Organisation og ledelse’ og ’Kompetencer hos medarbejdere, der varetager støttende indsatser i form af pædagogisk støtte og behandling efter barnets lov’ fra kriterierne for godkendelse af behandlings- og specialundervisningstilbud, jf. den foreslåede bestemmelse i § 10, stk. 2, nr. 2 og 5, i det samtidig fremsatte lovforslag om behandlings- og specialundervisningstilbud til børn og unge, og kriterierne for godkendelse af blandt andet børne- og ungehjem, jf. socialtilsynslovens § 6, stk. 2, nr. 5 og 6.
Det foreslås i § 22 b, stk. 2, nr. 4, at kvaliteten af specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand efter stk. 1, vurderes ud fra samarbejde med det lokale skolevæsen m.v.
Med forslaget sikres det, at der ved kommunalbestyrelsens vurdering af kvaliteten tages stilling til samarbejder med skolevæsen samt relevante i kommunen.
Det foreslåede har til hensigt at styrke kvaliteten i undervisning ved at sikre, at tilbuddet vil skulle samarbejde med det lokale skolevæsen. Det vil skulle smidiggøre samarbejdet med kommunen. Samarbejdet mellem behandlings- og specialundervisningstilbud, børne- og ungehjem samt beliggenhedskommunen vil således være gensidigt forpligtende, således at både tilbuddet og kommunen forpligter sig i forhold til at sikre et tilbud med den fornødne kvalitet.
Det vil således skulle fremgå af kvalitetsaftalen, hvordan samarbejdet tilrettelægges, herunder hvordan beliggenhedskommunen vil medvirke til og sikre, at børne- og ungehjem samt behandlings- og specialundervisningstilbuddene bliver koblet til den ekspertise og viden, som kommunens almene folkeskoler, specialklasser og specialskoler har i forhold til undervisning af børn med særlige behov.
Derudover kan det også indebære om kommunen stiller faglokaler eller lignende til rådighed for tilbuddet og rammerne herfor. Dette har til hensigt at angive en forpligtelse for beliggenhedskommunen til at overveje, hvorvidt kommunen har mulighed for at stille eventuel overskydende kapacitet til rådighed for tilbuddene, der søger om eller allerede har indgået kvalitetsaftale med kommunen, og ikke selv råder over de nødvendige faciliteter. Det er ikke hensigten, at kommunen skal være forpligtet til at stille f.eks. særlige faglokaler til rådighed for f.eks. behandlings- og specialundervisningstilbud i kommunen, eller at kommunen skal være forpligtet til at tilvejebringe yderligere kapacitet, hvis det ønskes af et behandlings- og specialundervisningstilbud. Det er heller ikke hensigten, at kommunen skal påtage sig en økonomisk byrde i forbindelse med behandlings- og specialundervisningstilbuds adgang til kommunens faciliteter. Det er derimod hensigten, at kommunen, hvis den har ledig kapacitet, på samme måde som hidtil kan stille denne til rådighed mod vederlag, ligesom kommunen gør for andre skoler, institutioner og foreninger m.v., der måtte ønske at benytte kommunens faciliteter. Kommunen vil i givet fald skulle tage stilling til fordelingen af eventuel ledig kapacitet uden usaglig forskelsbehandling mellem de skoler, institutioner og foreninger m.v., der måtte ønske at benytte den. I denne forbindelse vil der kunne lægges vægt på, om ønsket om adgang til den overskydende kapacitet er begrundet i lovbestemte krav til undervisning af undervisningspligtige børn og unge, eller om det er begrundet i et ønske om at stille en fritidsaktivitet til rådighed.
Samarbejdet kan f.eks. også ske ved at lade medarbejdere i disse institutioner deltage i kompetenceudvikling for medarbejdere i det kommunale skolevæsen, ved at inddrage disse institutioner i udviklingen af mål og rammer for kommunens skoler, og ved at lade børn og unge, der er henvist til disse institutioner, tage del i kommunens aktiviteter for elever i folkeskolen, herunder f.eks. idrætsdage, projektuger m.v.
Derudover vil det skulle fremgå, hvordan og i hvilket omfang, der vil skulle ske inddragelse af det lokale skolevæsen i forbindelse med aflæggelse af prøver, idet det er skolens leder, der er ansvarlig for afholdelse af prøver.
Det vil således skulle redegøres for, hvordan deres samarbejde med skolevæsen vil foregå, både i forhold til de generelle udfordringer og samarbejdet i forhold til de konkrete børn og unge, der henvises.
Det vil endvidere skulle redegøres for tilsynsfunktionen og dens indhold i kommunen, således at det fremgår, hvordan kommunalbestyrelsen vil påse, at specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand i behandlings- og specialundervisningstilbuddet eller børne- og ungehjemmet lever op til kravene i folkeskoleloven og den indgåede kvalitetsaftale, og hvordan behandlings- og specialundervisningstilbuddet eller børne- og ungehjemmet skal medvirke hertil. Ved beliggenhedskommunens tilsyn vil der skulle lægges vægt på behandlings- og specialundervisningstilbuddets faktiske evne til at opfylde betingelserne. Dette svarer til det tema, der skal tages stilling til i en overenskomst efter gældende regler i § 15, stk. 1, nr. 3, i bekendtgørelse om interne skoler.
Der vil også skulle redegøres for den pædagogisk-psykologiske betjening i kommunen, således at de nærmere rammer om behandlings- og specialundervisningstilbuddets eller børne- og ungehjemmets samarbejde med kommunens pædagogiske-psykologiske rådgivning er beskrevet. Det kunne f.eks. være nærmere retningslinjer for, hvornår tilbuddet skal kontakte den pædagogiske-psykologiske rådgivning om de elever, der er henvist til undervisning i tilbuddet. Dette svarer til det tema, der skal tages stilling i en overenskomst efter gældende regler i § 15, stk. 1, nr. 4, i bekendtgørelse om interne skoler.
Herudover vil der skulle redegøres for krav om registrering og indberetning til kommunalbestyrelsen af magtanvendelse over for elever. De nærmere regler om magtanvendelse over for elever, der modtager specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand i behandlings- og specialundervisningstilbud og børne- og ungehjem, fremgår af folkeskolelovens §§ 52 og 52 a samt regler udstedt i medfør heraf. Dette svarer til det tema, der skal tages stilling i en overenskomst efter gældende regler i § 15, stk. 1, nr. 6, i bekendtgørelse om interne skoler.
Det følger af den foreslåede ændring i § 22 b, stk. 3, at børne- og undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om kvalitetsaftalen efter stk. 1 og 2, herunder krav til form og indhold.
Med hjemmel i bestemmelsen vil der kunne fastsættes nærmere om de ovenfornævnte kriterier/temaer i overensstemmelse med de ovenfornævnte bemærkninger. Det vil herefter være op til den enkelte beliggenhedskommune at sikre, at disse kriterier og temaer konkretiseres i kvalitetsaftalen med det enkelte behandlings- og specialundervisningstilbud eller børne- og ungehjem.
Med hjemmel i denne bestemmelse vil der også blive fastsat krav om brug af bestemte skabeloner, som udarbejdes af Styrelsen for Undervisning og Kvalitet. Parter og interessenter inddrages i udformningen af skabeloner.
Med denne hjemmel vil der også kunne fastsættes, at de elementer, der i dag skal tages stilling til i forbindelse med en overenskomst, også skal indgå i en kvalitetsaftale. Der vil således kunne fastsættes, at kvalitetsaftalen skal tage stilling til pligt til at tilvejebringe enhver oplysning om den interne skole til Børne- og Undervisningsministeriet, som ministeriet måtte skønne nødvendig til opfølgning på skolens resultater og forhold i øvrigt. Det svarer til de temaer, der skal tages stilling i en overenskomst efter gældende regler i § 15, stk. 1, nr. 7, i bekendtgørelse om interne skoler.
Det bemærkes i den forbindelse, at det følger af gældende folkeskolelovs § 56, at børne- og undervisningsministeren kan til varetagelse af bl.a. lovgivnings- og vejledningsfunktioner forlange enhver oplysning, som ministeren skønner nødvendig til udførelse af disse opgaver, meddelt af kommunalbestyrelsen og regionsrådet. Børne- og undervisningsministeren kan bestemme, at kommunalbestyrelsen skal tilvejebringe oplysninger, som ministeren skønner nødvendige til brug for opfølgning på folkeskolens resultater og forhold i øvrigt.
Det følger af den foreslåede ændring i § 22 c, at opfylder undervisningen ikke kravene efter § 22 b, skal kommunalbestyrelsen i den kommune, hvor behandlings- og specialundervisningstilbuddet eller børne- og ungehjemmet er beliggende, fastsætte en frist, inden for hvilken kravene skal være opfyldt. Opfyldes kravene ikke inden fristen, skal kommunalbestyrelsen give et påbud om overholdelse af kravene. Kommunalbestyrelsen tilbagekalder kvalitetsaftalen ved overtrædelse af påbud efter 2. pkt.
Det foreslåede medfører, at kommunalbestyrelsen vil skulle tilbagekalde kvalitetsaftalen, hvis påbuddet ikke efterleves.
Den foreslåede ændring vil medføre, at kommunalbestyrelsen ved konstatering af, at et børne- og ungehjem eller behandlings- og specialundervisningstilbud med kvalitetsaftale ikke gennemfører undervisningen i overensstemmelse med reglerne i folkeskoleloven, vil skulle stille krav om, at reglerne bliver overholdt, og fastsætte en rimelig frist inden for hvilken tilbuddet skal kunne overholde reglerne i den foreslåede bestemmelse i folkeskolelovens § 22 b.
Der vil ved fastsættelsen af fristen skulle tages hensyn til omfanget og karakteren af de mangler, der skal rettes. Den nærmere frist vil således skulle fastsættes konkret ud fra en vurdering af blandt andet alvoren af den konstaterede tilsidesættelse af folkeskolelovens regler og den tid, det med rimelighed må forventes at tage at rette op på den konstaterede tilsidesættelse.
Det foreslåede vil endvidere indebære, at såfremt et børne- og ungehjem ikke opfylder kravene inden for denne frist, vil kommunalbestyrelsen skulle udstede et påbud herom.
Overtrædelse af kommunens påbud vil betyde, at kvalitetsaftalen ophæves, og at tilbuddet ikke længere vil kunne modtage elever.
Det foreslåede vil dermed indebære, at et børne- og ungehjem, som ikke opfylder betingelserne i kvalitetsaftalen, herefter ikke vil kunne varetage hverken specialundervisningen eller anden specialpædagogisk bistand. De konkrete børn eller unge vil således skulle henvises til andet børne- og ungehjem eller et godkendt behandlings- og specialundervisningstilbud.
Det foreslåede vil også betyde, at behandlings- og specialundervisningstilbud, som ikke opfylder betingelserne vedrørende undervisning i kvalitetsaftalen, efter tilsidesættelse af et påbud ikke vil kunne varetage specialundervisningen eller anden specialpædagogisk bistand. Det foreslås i § 15, stk. 1, i det samtidig fremsatte lovforslag om behandlings- og specialundervisningstilbud til børn og unge, at godkendelse af et behandlings- og specialundervisningstilbud tilbagekaldes, blandt andet hvis behandlings- og specialundervisningstilbuddet ikke opfylder betingelserne for godkendelse. Efter den foreslåede bestemmelse i samme lovforslags § 10, stk. 2, nr. 1, vil kvaliteten af et behandlings- og specialundervisningstilbud blandt andet skulle vurderes inden for temaet ’undervisningens organisering, tilrettelæggelse og indhold m.v., jf. folkeskolelovens § 22 b’. Et behandlings- og specialundervisningstilbud vil således ikke kunne opretholde sin godkendelse som behandlings- og specialundervisningstilbud, hvis betingelserne vedrørende undervisning i kvalitetsaftalen ikke er opfyldt. Den foreslåede bestemmelse i folkeskolelovens § 22 c vil finde tilsvarende anvendelse i disse tilfælde.
Det samtidig fremsatte lovforslag om behandlings- og specialundervisningstilbud til børn og unge indeholder endvidere i § 15, stk. 2 og 3, nærmere bestemmelser om kommunalbestyrelsens forpligtelser over for børn og unge, hvis godkendelsen af det behandlings- og specialundervisningstilbud, de er henvist til, tilbagekaldes.
Til nr. 13-14
Efter den gældende folkeskolelovs § 51, stk. 9, 1. pkt., kan kommunalbestyrelsens afgørelser om henvisning eller afslag på henvisning til specialundervisning i dagbehandlingstilbud og på anbringelsessteder, jf. § 20, stk. 5, og § 22, stk. 5, samt afgørelser om at tilbagekalde en henvisning inden 4 uger fra afgørelsens meddelelse af forældrene, jf. § 54, stk. 1, indbringes for Klagenævnet for Specialundervisning, jf. § 51 a. Det samme gælder for så vidt angår kommunalbestyrelsens afgørelser om det nærmere indhold af foranstaltningen i dagsbehandlingstilbud og på anbringelsessteder efter den gældende folkeskolelovs § 51, stk. 9, 2. pkt.
Det foreslås, at i § 51, stk. 9, 1. pkt., ændres »dagbehandlingstilbud og på anbringelsessteder, jf. § 20, stk. 5, og § 22, stk. 5« til »behandlings- og specialundervisningstilbud og specialundervisningstilbud på et børne- og ungehjem, jf. § 22, stk. 5«.
Det foreslås endvidere, at i § 51, stk. 9, 2. pkt., ændres »foranstaltningen i dagbehandlingstilbud og på anbringelsessteder« til »specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand i behandlings- og specialundervisningstilbud og specialundervisningstilbud på børne- og ungehjem«.
Med forslagene ændres folkeskolelovens § 51, stk. 9, således at terminologien dagbehandlingstilbud ændres til behandlings- og specialundervisningstilbud, jf. det samtidig fremsatte lovforslag om behandlings- og specialundervisningstilbud til børn og unge. Endvidere foreslås det, at terminologien anbringelsessteder ændres til et børne- og ungehjem.
Med forslaget vil kommunalbestyrelsens afgørelser om henvisning eller afslag på henvisning og tilbagekaldelse af en henvisning til specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand i behandlings- og specialundervisningstilbud og på børne- og ungehjem kunne indbringes for Klagenævnet for Specialundervisning, ligesom de nævnte afgørelser vedrørende dagbehandlingstilbud og anbringelsesstedet i dag kan det.
Den foreslåede ændring vil endvidere indebære, at kommunalbestyrelsens afgørelser om det nærmere indhold af specialundervisningen og anden specialpædagogisk bistand i et behandlings- og specialundervisningstilbud og på et børne- og ungehjem ligesom i dag vil kunne påklages til Klagenævnet for Specialundervisning.
Forslaget er en konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1, nr. 1 og 5, hvorefter specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand kan gives i behandlings- og specialundervisningstilbud efter § 20, stk. 5, og specialundervisningstilbud på børne- og ungehjem efter § 20, stk. 5, jf. § 22 b.
Til nr. 15
For undervisere, der er ansat på anbringelsessteder, og elever på anbringelsessteder, jf. § 20, stk. 5, gælder uanset § 52 bestemmelserne om magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten i lov om voksenansvar for anbragte børn og unge, jf. den gældende folkeskolelovs § 52 a.
Bestemmelserne om magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten i lov om voksenansvar for anbragte børn og unge gælder således i dag for undervisningen i interne skoler på anbringelsessteder, fremover børne- og ungehjem. Til gengæld er interne skoler i dagbehandlingstilbud, fremover behandlings- og specialundervisningstilbud, ikke omfattet af lov om voksenansvar for anbragte børn og unge.
Det foreslås, at bestemmelsen i folkeskolelovens § 52 a ændres, således at »anbringelsessteder, og elever på anbringelsessteder, jf. § 20, stk. 5«, ændres til »et børne- og ungehjem, og elever i specialundervisningstilbud på et børne- og ungehjem, jf. § 22, stk. 5, 2. pkt.«
Med forslaget vil bestemmelserne om magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten i lov om voksenansvar for anbragte børn og unge fortsat være gældende for undervisere, der er ansat i et børne- og ungehjem, og for elever, der er anbragt på et børne- og ungehjem, jf. § 20, stk. 5, 2. pkt.
Forslaget er en konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1, nr. 1 og 5, hvorefter specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand kan gives som specialundervisningstilbud på et børne- og ungehjem.
Til nr. 16
Det følger af folkeskolelovens § 57 d, stk. 1, at børne- og undervisningsministeren fører tilsyn med folkeskolers kvalitetsudvikling. De gældende regler om tilsynet med undervisningen i dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder fremgår af pkt. 2.5.1 i de almindelige bemærkninger.
Selvom det ikke fremgår særskilt af folkeskolelovens bestemmelse, har det hidtil været forudsat, at kvalitetstilsynet også omfatter specialundervisning i dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder (interne skoler). Det har imidlertid ikke i praksis været muligt at gennemføre kvalitetstilsyn med specialskoler, specialklasser og interne skoler, fordi elevsammensætningen er så varieret, og fordi datagrundlaget på disse undervisningssteder ikke har den fornødne kvalitet og et tilstrækkeligt omfang.
Det foreslås, at bestemmelsen i folkeskolelovens § 57 d, stk. 1, ændres, således at der efter »folkeskolers kvalitetsudvikling« indsættes: »og med kvalitetsudviklingen i undervisning i behandlings- og specialundervisningstilbud og i børne- og ungehjem med kvalitetsaftale«.
Det foreslåede vil indebære, at kvalitetstilsynet efter § 57 d, stk. 1, fremover eksplicit omfatter undervisningen i behandlings- og specialundervisningstilbud og børne- og ungehjem med kvalitetsaftale efter de foreslåede bestemmelser i folkeskolelovens § 22 b som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 12.
Rammerne for kvalitetstilsynet vil skulle tilpasses de særlige forhold for den segregerede specialundervisning – dvs. specialskoler, specialklasser, behandlings- og specialundervisningstilbud og specialundervisningstilbud i børne- og ungehjem – da deres forskelligartede elevsammensætning medfører store variationer i omfanget og kvaliteten af data om elevernes resultater og trivsel m.v. på tværs af undervisningsstederne. Elever på det segregerede specialundervisningsområde er således i langt videre omfang end på almenområdet fritaget fra deltagelse i folkeskolens prøver, obligatoriske test og trivselsmålinger.
En udvælgelse af specialskoler, specialklasser, behandlings- og specialundervisningstilbud og specialundervisningstilbud i børne- og ungehjem til nærmere undersøgelse vil således ikke kunne gennemføres inden for de rammer, der finder anvendelse ved udvælgelsen af almenskoler i kvalitetstilsynet.
Udtagelsen i kvalitetstilsyn vil – som på almenområdet – skulle være inddelt i en screeningsfase, en analysefase og en redegørelsesfase, men vil i screeningsfasen i stedet skulle baseres på risikoindikatorer, der er tilgængelige og egnede på specialundervisningsområdet, suppleret med en stikprøve blandt de undervisningssteder, der ikke er egnede til udtagelse på baggrund af indikatorer. Herudover vil analysefasen og redegørelsesfasen få større vægt ved udtagelsen på det segregerede specialundervisningsområde.
Det er forventningen, at undervisningssteder på det segregerede specialundervisningsområde ud fra de aktuelt tilgængelige data på området i screeningsfasen vil blive vurderet på baggrund af data om elevernes overgang til ungdomsuddannelse, herunder forberedende grunduddannelse, trivsel og fravær. Det er endvidere forventningen, at undervisningsstederne i analysefasen vil blive vurderet på baggrund af blandt andet eventuelle prøve- og testresultater.
Det nærmere tilsynskoncept, herunder vægtningen mellem de to udvælgelsesmetoder i screeningsfasen og det nærmere omfang og indhold af analyse- og redegørelsesfaserne, vil afhænge af udviklingen i sektoren, tilgængeligheden af data samt de erfaringer, som Styrelsen for Undervisning og Kvalitet kommer til at indsamle om de enkelte undervisningssteder.
Tilsynskonceptet vil først blive gennemført på specialskoler i det kommunale skolevæsen og herefter udviklet til at omfatte undervisning i behandlings- og specialundervisningstilbud, børne- og ungehjem samt specialklasser på almenskoler i takt med, at Styrelsen for Undervisning og Kvalitet indsamler den fornødne viden om institutionerne.
Efter udtagelse i kvalitetstilsyn vil undervisningsstederne blive tilbudt understøttelse ved ministeriets læringskonsulenter, ligesom udtagne skoler på almenområdet.
Det bemærkes, at kvalitetstilsynet med specialundervisningsområdet – ligesom på almenområdet – vil blive ført på afdelingsniveau. Folkeskoleloven indeholder således ikke krav om, at en folkeskole skal udgøre en geografisk sammenhængende enhed. Der er derfor ikke noget til hinder for, at en nedlagt tidligere skoles bygning fortsat anvendes som lokalt undervisningssted inden for rammerne af en ny – større – skole (afdelingsstruktur). Ved et »lokalt undervisningssted« – og dermed ved en afdeling af en skole – forstås en enhed under skolen, hvori der foregår undervisning i mere end blot et enkelt eller et par fag, og som er beliggende således, at der er en klar geografisk afstand til andre undervisningssteder ved skolen. En svømme- eller idrætshal, der ligger afsondret fra øvrige undervisningssteder, anses således ikke som et særskilt undervisningssted. En geografisk samlet skole kan ikke opdeles i afdelinger.
Det bemærkes endvidere, at behandlings- og specialundervisningstilbud samt børne- og ungehjem med kvalitetsaftale ikke foreslås omfattet af Styrelsen for Undervisning og Kvalitets reaktionsmuligheder efter folkeskolelovens § 57 d, stk. 3, om pålæg af handlingsplan og folkeskolelovens § 57 d, stk. 5, om nedlæggelse af en folkeskole. Styrelsen for Undervisning og Kvalitet vil i stedet kunne anvende de reaktioner, der følger af de foreslåede bestemmelser i folkeskolelovens § 57 f, stk. 2 og 3, og § 57 g, stk. 2 og 3, som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 17.
Valget mellem de to reaktionsmuligheder vil afhænge af, om den vedvarende dårlige kvalitet skyldes, at der ikke fra beliggenhedskommunens side er stillet de fornødne krav til behandlings- og specialundervisningstilbuddet eller børne- og ungehjemmet – hvor reaktionen efter den foreslåede bestemmelse i folkeskolelovens § 57 f, stk. 2 og 3, som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 17, vil være relevant – eller om beliggenhedskommunen ikke har ført fornødent tilsyn med, at kravene i kvalitetsaftalen med behandlings- og specialundervisningstilbuddet eller børne- og ungehjemmet bliver overholdt – hvor reaktionen efter den foreslåede bestemmelse i folkeskolelovens § 57 g, stk. 2 og 3, som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 17, vil være relevant.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.5. i lovforslagets almindelige bemærkninger samt til lovforslagets § 1, nr. 17, og bemærkningerne hertil.
Til nr. 17
Der er ikke fastsat særskilte regler om udvidet legalitetstilsyn med dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder. De gældende regler om tilsynet med undervisningen i dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder fremgår af pkt. 2.5.1 i de almindelige bemærkninger.
Det foreslås, at der indsættes to nye bestemmelser i §§ 57 f og 57 g, der nærmere regulerer børne- og undervisningsministerens udvidede legalitetstilsyn med kommunernes indgåelse af kvalitetsaftaler og med, om kommunerne sikrer, at undervisningen opfylder kravene i folkeskolelovgivningen.
Det følger af den foreslåede bestemmelse i § 57 f, stk. 1, at børne- og undervisningsministeren fører tilsyn med, at kommunalbestyrelsen indgår kvalitetsaftale efter § 22 b om specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand med behandlings- og specialundervisningstilbud og børne- og ungehjem, der er beliggende i kommunen.
Det foreslåede vil indebære, at der skal føres tilsyn med, at kommunalbestyrelsen overholder de krav til indgåelse af kvalitetsaftaler om specialundervisning, der fremgår af den foreslåede bestemmelse i folkeskolelovens § 22 b, som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 12. Heri ligger blandt andet, at det skal påses, om en kvalitetsaftale fastsætter de kriterier for kvalitet, der vil følge af regler fastsat med hjemmel i den foreslåede bestemmelse i folkeskolelovens § 22 b, stk. 3, som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 12.
Tilsynet efter bestemmelsen vil skulle varetages af Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, som også varetager det ulovbestemte sektortilsyn og kvalitetstilsynet efter folkeskolelovens § 57 d, jf. § 1, stk. 1, nr. 7, i bekendtgørelse nr. 82 af 20. januar 2022 om Styrelsen for Undervisning og Kvalitet.
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet vil skulle påse, at de indgåede kvalitetsaftaler opfylder kravene til specialundervisning og til indhold af kvalitetsaftalen, som følger af den foreslåede bestemmelse i folkeskolelovens § 22 b, som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 12. Styrelsen vil i denne forbindelse kunne tage stilling til, om aftalens krav til specialundervisningen har den fornødne kvalitet til at sikre en undervisning, der er i overensstemmelse med folkeskoleloven og elevernes behov.
Det bemærkes, at styrelsens afgørelser i forbindelse med udøvelsen af tilsynet, jf. hertil de foreslåede bestemmelser i stk. 2 og 3, ikke vil kunne indbringes for anden forvaltningsmyndighed, idet der ikke er klageadgang til børne- og undervisningsministeren, jf. § 1, nr. 9, i bekendtgørelse nr. 829 af 10. juni 2022 om afskæring af klageadgang til ministeren for visse afgørelser truffet af Styrelsen for Undervisning og Kvalitet.
Det følger af den foreslåede bestemmelse i § 57 f, stk. 2, at børne- og undervisningsministeren som led i tilsyn efter stk. 1 og § 57 d, stk. 1, kan pålægge kommunalbestyrelsen at indgå en kvalitetsaftale og at sikre, at kvalitetsaftalen opfylder kravene i § 22 b og regler udstedt i medfør heraf. Ministeriet fastsætter en rimelig frist herfor.
Det foreslåede vil indebære, at Styrelsen for Undervisning og Kvalitet vil kunne give den enkelte kommunalbestyrelse et pålæg om at indgå en kvalitetsaftale med et børne- og ungehjem, som er i overensstemmelse med kravene i den foreslåede bestemmelse i folkeskolelovens § 22 b, stk. 1, som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 12.
Det foreslåede vil endvidere indebære, at Styrelsen for Undervisning og Kvalitet – ved at give pålæg om indgåelse af kvalitetsaftale om undervisningen i et behandlings- og specialundervisningstilbud efter den foreslåede bestemmelse i folkeskolelovens § 22 b, stk. 1, som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 12 – vil kunne give beliggenhedskommunen pålæg om at indgå kvalitetsaftale med et behandlings- og specialundervisningstilbud efter reglerne i det samtidig fremsatte lovforslag om behandlings- og specialundervisningstilbud til børn og unge.
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet vil både kunne give pålæg om at indgå en kvalitetsaftale, hvor kommunalbestyrelsen slet ikke har indgået en kvalitetsaftale med et tilbud, der er beliggende i kommunen og modtager elever til undervisning, og hvor kommunalbestyrelsen har indgået en mangelfuld kvalitetsaftale med et tilbud, der er beliggende i kommunen og modtager elever til undervisning.
En kvalitetsaftale vil f.eks. være mangelfuld, hvis den ikke forholder sig til de temaer, der er opregnet i den foreslåede bestemmelse i folkeskolelovens § 22 b, stk. 2, som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 12, eller hvis den ikke forholder sig til et eller flere relevante kriterier under temaerne.
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet vil kunne anvende den foreslåede reaktionsmulighed både som led i tilsyn efter bestemmelsens stk. 1 og som led i kvalitetstilsyn efter den foreslåede bestemmelse i folkeskolelovens § 57 d, stk. 1, som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 16.
Styrelsen for Undervisning og Kvalitets pålæg om indgåelse af en kvalitetsaftale vil have karakter af en afgørelse i forvaltningslovens forstand og vil derfor skulle overholde forvaltningslovens regler om f.eks. partshøring og begrundelse.
Det foreslåede vil endvidere indebære, at Styrelsen for Undervisning og Kvalitet vil skulle give kommunalbestyrelsen en rimelig frist at indgå en kvalitetsaftale inden for. Det vil afhænge af de konkrete omstændigheder, hvor lang en sådan frist skal være.
Det bemærkes, at hvis det ikke vil være muligt at indgå en kvalitetsaftale med tilbuddet, f.eks. fordi tilbuddet ikke vil kunne opfylde kravene i folkeskolelovens § 22 b som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 12, og kommunalbestyrelsen ikke selv afbryder samarbejdet med tilbuddet, vil Styrelsen for Undervisning og Kvalitet skulle udstede et påbud om at afbryde samarbejdet med tilbuddet, jf. den foreslåede bestemmelse i folkeskolelovens § 57 f, stk. 3.
Det følger således af den foreslåede bestemmelse i § 57 f, stk. 3, at hvis kommunalbestyrelsen ikke opfylder pålæg efter stk. 2, kan børne- og undervisningsministeren give kommunalbestyrelsen påbud om ikke at benytte behandlings- og specialundervisningstilbuddet eller specialundervisningstilbuddet på børne- og ungehjemmet.
Et sådan påbud vil indebære, at kommunalbestyrelsen vil skulle undlade at henvise børn og unge til specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand i børne- og ungehjemmet.
Styrelsen for Undervisning og Kvalitets påbud herom vil have karakter af en afgørelse i forvaltningslovens forstand og vil derfor skulle overholde forvaltningslovens regler om f.eks. partshøring og begrundelse.
Det vil skulle indgå ved Styrelsen for Undervisning og Kvalitets fastsættelse af fristen for imødekommelse af påbuddet, hvor lang tid kommunen – ud fra karakteren af elevernes socialpædagogiske eller specialpædagogiske behov – har behov for til at finde alternative undervisningstilbud til eleverne.
En kommunalbestyrelse, der modtager et påbud om ikke at benytte et specialundervisningstilbud på et børne- og ungehjem, vil skulle sikre, at eleverne i stedet tilbydes specialundervisning i et andet specialundervisningstilbud i folkeskolen eller henvise eleven til et behandlings- og specialundervisningstilbud efter reglerne i det samtidig fremsatte lovforslag om behandlings- og specialundervisningstilbud til børn og unge.
Det følger endvidere af den foreslåede bestemmelse i § 57 g, stk. 1, at børne- og undervisningsministeren fører tilsyn med, at kommunalbestyrelsen påser, at specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand i behandlings- og specialundervisningstilbud og i specialundervisningstilbud på børne- og ungehjem overholder kravene til undervisningen og har den fornødne kvalitet efter § 22 b og regler udstedt i medfør heraf.
Det foreslåede vil indebære, at der skal føres tilsyn med, at kommunalbestyrelsen fører det tilsyn med undervisningen i behandlings- og specialundervisningstilbud, samt i specialundervisningstilbud på børne- og ungehjem, som er beskrevet i de foreslåede bestemmelser i folkeskolelovens § 22 b, som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 12, samt krav angående disse, der måtte blive fastsat med hjemmel i den foreslåede bemyndigelse i folkeskolelovens § 22 b, stk. 3, som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 12.
Tilsynet efter bestemmelserne vil skulle varetages af Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, som også varetager det ulovbestemte sektortilsyn og kvalitetstilsynet efter folkeskolelovens § 57 d, jf. § 1, stk. 1, nr. 7, i bekendtgørelse nr. 82 af 20. januar 2022 om Styrelsen for Undervisning og Kvalitet.
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet vil således skulle påse, at kommunalbestyrelserne fører tilsyn med undervisningen i alle specialundervisningstilbud på børne- og ungehjem samt behandlings- og specialundervisningstilbud, som kommunalbestyrelsen har indgået kvalitetsaftaler med efter de foreslåede bestemmelser i folkeskolelovens § 22 b, som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 12.
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet vil endvidere skulle påse, at det gennemførte tilsyn har fornødent omfang og kvalitet til at sikre, at kravene i de foreslåede bestemmelse i folkeskolelovens § 22 b, som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 12, og i de indgåede kvalitetsaftaler bliver overholdt, herunder at undervisningen i tilbuddene er i overensstemmelse med folkeskoleloven og elevernes behov.
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet vil skulle samarbejde med øvrige relevante myndigheder, når det vurderes relevant, herunder i form af samtilsyn. Ved denne vurdering skal der tages hensyn til, om der er behov for en tættere koordinering som følge af særlige bekymringer, f.eks. fald i elevernes faglige resultater, alvorlig mistrivsel, højt fravær m.v.
Tilsyn kan føres ved fysiske besøg. Det er allerede i dag et element i Børne- og Undervisningsministeriets tilsyn, hvor der i tilsynsvirksomheden indgår både anmeldte og uanmeldte besøg. Det vil bero på de konkrete omstændigheder, hvilke konsekvenser en skoles manglende afgivelse af oplysninger, herunder nægtelse af adgang til en skole eller institution, i forbindelse med tilsynsbesøg vil medføre.
Det bemærkes, at styrelsens afgørelser i forbindelse med udøvelsen af tilsynet, jf. hertil de foreslåede bestemmelser i stk. 2 og 3, ikke vil kunne indbringes for anden forvaltningsmyndighed, idet der ikke er klageadgang til børne- og undervisningsministeren, jf. § 1, nr. 9, i bekendtgørelse nr. 829 af 10. juni 2022 om afskæring af klageadgang til ministeren for visse afgørelser truffet af Styrelsen for Undervisning og Kvalitet.
Der henvises til bemærkninger til lovforslagets § 1, nr. 12, angående krav i den foreslåede bestemmelse i folkeskolelovens § 22 b.
Det forventes, at tilsynet de første 5 år vil skulle være styrket, men herefter vil skulle gennemføres som risikobaseret tilsyn. Det risikobaserede tilsyn vil både kunne have karakter af tilsyn med enkelte kommuner eller emneafgrænset tilsyn i flere kommuner.
Det følger af den foreslåede bestemmelse i § 57 g, stk. 2, at børne- og undervisningsministeren som led i tilsyn efter stk. 1 og § 57 d, stk. 1, kan pålægge en kommunalbestyrelsen at bringe undervisningen i overensstemmelse med kravene til undervisningen og sikre den fornødne kvalitet, jf. § 22 b. Børne- og undervisningsministeren fastsætter en rimelig frist herfor.
Det foreslåede vil indebære, at Styrelsen for Undervisning og Kvalitet vil skulle føre tilsyn med, at kommunalbestyrelsen sikrer sig, at undervisningen i det pågældende tilbud lever op til kravene i den foreslåede bestemmelse i folkeskolelovens § 22 b, som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 12, herunder kvalitetsaftalen.
Det foreslåede vil endvidere indebære, at Styrelsen for Undervisning og Kvalitet vil skulle give kommunalbestyrelsen en rimelig frist at gennemføre tilsynet inden for, således at det bliver muligt for kommunalbestyrelsen at bringe undervisningen i overensstemmelse med kravene til undervisningen og sikre den fornødne kvalitet. Det vil afhænge af de konkrete omstændigheder, hvor lang en sådan frist skal være.
Der vil ved fastsættelsen af fristen skulle tages hensyn til omfanget og karakteren af de mangler, der skal rettes, herunder om kommunalbestyrelsen har modtaget det materiale, som tilsynet skal gennemføres på baggrund af, eller om det vil være nødvendigt for kommunen og tilbuddet at foretage nærmere undersøgelser, herunder om der er behov for at lade en sagkyndig vurdere sagen. Samtidig bør der også tages hensyn til andre private eller offentlige interesser, herunder navnlig elevernes interesse i en hurtig behandling af sagen.
Det vil endvidere kunne vise sig nødvendigt at fastsætte en ændret frist for kommunalbestyrelsen, hvis tilsynet afdækker forhold i tilbuddet, der ikke lever op til kravene i den foreslåede bestemmelse i folkeskolelovens § 22 b, som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 12, således at der bliver den fornødne tid til at påse, at disse forhold rettes op, før fristen for pålægget udløber.
Hvis tilsynet afdækker, at den indgåede kvalitetsaftale bygger på fejlagtige eller mangelfulde oplysninger om tilbuddet, vil kommunalbestyrelsen skulle indgå en ny kvalitetsaftale med tilbuddet, således at aftalen kommer i overensstemmelse med kravene i den foreslåede bestemmelse i folkeskolelovens § 22 b, som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 12.
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet vil kunne anvende den foreslåede reaktionsmulighed både som led i tilsyn efter bestemmelsens stk. 1 og som led i kvalitetstilsyn efter den foreslåede bestemmelse i folkeskolelovens § 57 d, stk. 1, som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 16.
Det følger af den foreslåede bestemmelse i § 57 g, stk. 3, at hvis kommunalbestyrelsen ikke opfylder pålæg efter stk. 2, kan børne- og undervisningsministeren give kommunalbestyrelsen påbud om ikke at benytte tilbuddet.
Det foreslåede vil indebære, at hvis det ikke er muligt at sikre, at tilbuddet lever op til kravene i den foreslåede bestemmelse i folkeskolelovens § 22 b, som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 12, vil Styrelsen for Undervisning og Kvalitet skulle udstede et påbud om at afbryde samarbejdet med tilbuddet. Eleverne vil herefter ikke kunne modtages til undervisning i tilbuddet.
En kommunalbestyrelse, der modtager et påbud om ikke at benytte et specialundervisningstilbud på et børne- og ungehjem, vil skulle sikre, at eleverne i stedet tilbydes specialundervisning eller anden specialpædagogisk bistand f.eks. i et andet specialundervisningstilbud i folkeskolen.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.5. i lovforslagets almindelige bemærkninger.