LOV nr 1539 af 12/12/2023
Beskæftigelsesministeriet
Lov om ændring af lov om ferie og lov om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler (Genindførelse af bagatelgrænser for udbetaling af uhævede feriepenge m.v.) § 2
I lov nr. 58 af 30. januar 2018 om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler, som ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 1223 af 21. august 2020 og senest ved § 1 i lov nr. 465 af 20. marts 2021, foretages følgende ændringer:
1. § 6, stk. 2, ophæves.
Stk. 3-5 bliver herefter stk. 2-4.
2. I § 6, stk. 3, der bliver stk. 2, indsættes efter »årlige indekseringer«: »og forholdsmæssig indeksering til og med den måned, hvori der er fastsat frist for indbetaling«, og »jf. stk. 4« ændres til »jf. stk. 3«.
3. § 6, stk. 4, der bliver stk. 3, affattes således:
»Stk. 3. Feriemidler, der indbetales efter stk. 2, indekseres efter § 7, stk. 1-3. Indekseringen er forholdsmæssig for perioden fra den seneste indeksering efter § 7, stk. 1 og 2, til og med den måned, hvori der er fastsat frist for indbetaling, jf. § 7, stk. 3.«
4. I § 6, stk. 5, der bliver stk. 4, ændres »jf. stk. 4« til: »jf. stk. 3«.
5. I § 7 indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
»Stk. 3. Ved indbetaling efter § 6, stk. 2, straksopkrævning, opkrævning efter § 9, stk. 1, og § 10 og anmeldelse til Lønmodtagernes Garantifond efter § 22 beregnes forholdsmæssig indeksering for perioden fra den seneste indeksering efter § 7, stk. 1 og 2, til og med den måned, hvor der er frist for indbetaling, eller hvor der sker anmeldelse til Lønmodtagernes Garantifond, jf. § 22, stk. 1. Den forholdsmæssige indeksering beregnes ved anvendelse af den senest fastsatte indekseringssats, jf. stk. 2.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
6. § 8, stk. 3, ophæves.
7. § 10, stk. 1, ophæves, og i stk. 2, 1. pkt., der bliver stk. 1, 1. pkt., ændres »§§ 8 og 9 og § 10, stk. 1« til: »og §§ 8 og 9«.
8. I § 11, stk. 1, indsættes efter »indbetalingstidspunkt«: »og midlertidig afskæring af mulighed for frivillig indbetaling«.
9. § 11, stk. 2, ophæves, og i stk. 3, der bliver stk. 2, udgår », hvornår der foreligger undskyldelighed efter § 10, stk. 1, 2. pkt., og om«.
Stk. 3 bliver herefter stk. 2.
10. I § 26, stk. 4, 1. pkt., indsættes efter »afgørelser«: »om arbejdsgivers indbetaling samt fondens beregning af indeksering og renter af tilgodehavende feriemidler i medfør af §§ 5-10 og regler fastsat i medfør af § 11 og afgørelser«.
11. I § 27, stk. 1, udgår »og 2«.
Forarbejder til Lov om ændring af lov om ferie og lov om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler (Genindførelse af bagatelgrænser for udbetaling af uhævede feriepenge m.v.) § 2
RetsinformationTil nr. 1
Det fremgår af § 6, stk. 2, at en arbejdsgiver, der ikke har indbetalt samtlige indberettede tilgodehavende feriemidler til fonden, årligt senest den 31. august skal bekræfte over for fonden, at arbejdsgiveren fortsat vil beholde ikke forfaldne tilgodehavende feriemidler i virksomheden.
Med en årlig bekræftelse kan arbejdsgiveren beholde de tilgodehavende feriemidler som likviditet i virksomheden, og arbejdsgiveren opretholder gældsforholdet til fonden, som er nærmere reguleret i lovens §§ 7-11.
Baggrunden for kravet om en årlig bekræftelse er hensynet til, at fonden kan holde sig ajour med virksomheders status og dermed muligheden for at kunne sikre indbetaling af de tilgodehavende feriemidler. Herved imødegås risikoen for, at en virksomhed ophører, uden at fonden bliver opmærksom derpå inden for overskuelig tid.
I henhold til lovens § 9, stk. 1, vil arbejdsgiveren dog under alle omstændigheder skulle foretage indbetaling til fonden, hvis arbejdsgivers virksomhed opløses, ophører eller opgiver den tilknytning til Danmark, som udløste de registrerede krav på tilgodehavende feriemidler, og i øvrigt ved arbejdsgivers konkurs eller arbejdsgivers død, såfremt der træffes afgørelse om insolvensbehandling, eller boet sluttes ved boudlæg uden skiftebehandling.
Det foreslås, at § 6, stk. 2, ophæves.
Det foreslåede vil medføre, at arbejdsgivere, der ikke har indbetalt samtlige indberettede tilgodehavende feriemidler til fonden, ikke længere vil skulle bekræfte årligt, at de fortsat vil beholde ikke forfaldne tilgodehavende feriemidler i virksomheden.
Fonden vil fortsat løbende overvåge arbejdsgivernes status via CVR-registret, og fonden skal straks opkræve samtlige tilgodehavende feriemidler hos de arbejdsgivere, der registreres at være i en situation omfattet af § 9, stk. 1, i lov om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler.
Det forudsættes, at der ved bekendtgørelse i medfør af i § 7, stk. 3, i lov om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler, vil blive fastsat regler om, at arbejdsgiver i forbindelse med den årlige meddelelse om indeksering efter § 7, stk. 1, skal modtage oplysning om størrelsen af restgælden, hvoraf indekseringen er beregnet. Denne oplysning kan gives med en henvisning til den specificerede opgørelse på fondens selvbetjening.
Stk. 3-5 bliver herefter stk. 2-4.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.6. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Det fremgår af § 6, stk. 3, i lov om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler, at en arbejdsgiver, der ikke har indbetalt samtlige tilgodehavende feriemidler til fonden, til enhver tid frivilligt kan indbetale en lønmodtagers tilgodehavende feriemidler tillagt de foretagne årlige indekseringer, jf. stk. 4 og § 7.
Det foreslås, at i § 6, stk. 3, der bliver til § 6, stk. 2, indsættes efter »årlige indekseringer«: »og forholdsmæssig indeksering til og med den måned, hvori der er fastsat frist for indbetaling«. Det foreslås desuden, at ændre henvisningen »jf. stk. 4« til »jf. stk. 3«.
Den foreslåede ændring vil bringe bestemmelsen i overensstemmelse med den foreslåede bestemmelse i denne lovs § 2, nr. 5, hvori det foreslås, at den forholdsmæssige indeksering for perioden fra seneste 31. maj til og med den måned, hvor der er frist for indbetaling, beregnes ved anvendelse af den senest fastsatte indekseringssats, for indekseringsperioden til og med seneste 31. maj.
Den foreslåede ændring af henvisningen fra »jf. stk. 4« til »jf. stk. 3«, vil bringe bestemmelsen i overensstemmelse med denne lovs i § 2, nr. 1, hvorefter stk. 2 udgår og stk. 3-7 bliver til stk. 2-6.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.7. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Det fremgår af den gældende § 6, stk. 4, i lov om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler, at feriemidler, der er indbetalt efter stk. 3, indekseres efter § 7. Indekseringen er forholdsmæssig for perioden fra den seneste indeksering efter § 7 og frem til og med den måned, hvori indbetaling finder sted.
Det foreslås at nyaffatte § 6, stk. 4 , der bliver til § 6, stk. 3, hvorefter feriemidler, der indbetales efter stk. 2, indekseres efter § 7, stk. 1-3. Indekseringen er forholdsmæssig for perioden fra den seneste indeksering efter § 7, stk. 1 og 2, og til og med den måned, hvori der er fastsat frist for indbetaling, jf. § 7, stk. 3.
Den foreslåede ændring vil bringe bestemmelsen i overensstemmelse med den foreslåede bestemmelse i denne lovs § 2, nr. 5, hvori det foreslås, at den forholdsmæssige indeksering for perioden fra seneste 31. maj til og med den måned, hvori der er frist for indbetaling, beregnes ved anvendelse af den senest fastsatte indekseringssats, for indekseringsperioden til og med seneste 31. maj.
Den foreslåede ændring vil desuden præcisere, at den frivillige indbetaling for at være komplet og dermed frigørende, skal være inklusiv forholdsmæssig indeksering frem til og med den måned, hvori der er frist for indbetaling.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.7. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
Det fremgår af den gældende § 6, stk. 5, i lov om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler, at ved en arbejdsgivers fulde indbetaling af en lønmodtagers tilgodehavende feriemidler med tillæg af indeksering, jf. stk. 4 og § 7, ophører arbejdsgiverens forpligtelser over for fonden vedrørende den pågældende lønmodtager
Det foreslås i § 6, stk. 5 , der bliver til § 6, stk. 4, at henvisning til »jf. stk. 4« ændres til »jf. stk. 3«.
Den foreslåede ændring vil bringe bestemmelsen i overensstemmelse med den foreslåede bestemmelse i denne lovs § 2, nr. 1, hvorefter § 6, stk. 2 i den gældende lov udgår og stk. 3-7 bliver til stk. 2-6.
Til nr. 5
Det fremgår af § 6, stk. 3, og § 7, i den gældende lov om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler og forarbejderne til disse bestemmelser, at arbejdsgivere, der har valgt at beholde de tilgodehavende feriemidler som likviditet i virksomhederne, skal forrente det skyldige beløb med en årlig lønindeksreguleringssats svarende til lønudviklingen, indtil beløbet indbetales.
Beskæftigelsesministeren fastsætter efter § 7, stk. 2, hvert år senest den 31. maj den indekseringssats, som skal anvendes til at regulere de tilgodehavende feriemidler, som arbejdsgiverne skal indbetale til fonden. Indekseringssatsen fastsættes for en periode på et år bagudrettet, 1. juni i foregående år til 31. maj i indeværende år. Det er ved disse bekendtgørelser fastsat, at indekseringsfaktoren er 1/12-del af den årlige indekseringsfaktor pr. påbegyndt kalendermåned.
I bekendtgørelse nr. 1123 af 24. juni 2022 om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler har beskæftigelsesministeren fastsat, at tilgodehavende feriemidler indekseres første gang fra 1. september 2020 til 31. maj. 2021. Arbejdsgivernes betalingspligt over for fonden vil således omfatte tilgodehavende feriemidler med tillæg af den indeksering, der gælder for perioden 1. september 2020 og frem til, at arbejdsgiver indbetaler.
Indekseringen vil være forholdsmæssig for perioden fra den seneste indeksering pr. 31. maj og frem til og med den måned, hvori indbetaling finder sted. Efter de gældende regler beregnes den forholdsmæssige indeksering med den indekseringssats, der fastsættes pr. førstkommende 31. maj. Den forholdsmæssige indeksering opkræves derfor først i førstkommende juli måned.
Det foreslås, at indsætte et nyt § 7, stk. 3 , hvorefter der ved indbetaling efter § 6, stk. 2, straksopkrævning, opkrævning efter § 9, stk. 1, og § 10, og ved anmeldelse til Lønmodtagernes Garantifond efter § 21, beregnes forholdsmæssig indeksering for perioden fra den seneste indeksering efter § 7, stk. 1 og 2, til og med den måned, hvori der er frist for indbetaling, eller hvor der sker anmeldelse til Lønmodtagernes Garantifond, jf. § 22, stk. 1. Den forholdsmæssige indeksering beregnes ved anvendelse af den senest fastsatte indekseringssats, jf. stk. 2.
Den foreslåede ændring vil medføre, at den forholdsmæssige indeksering beregnes til den frist for indbetaling, som fonden fastsætter i opkrævning eller rykkerskrivelse. Det betyder, at hvis arbejdsgivers 4-ugers indbetalingsfrist i f.eks. anden rykkerskrivelse jf. § 10, i lov om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler, krydser et månedsskifte, vil der blive beregnet indeksering til og med den måned, hvor i betalingsfristen udløber, uanset om arbejdsgiver indbetaler i god tid og dermed måneden inden.
Den foreslåede bestemmelse vil desuden medføre, at fonden løbende vil kunne beregne og oplyse den forholdsmæssige indeksering ved frivillig indbetaling eller opkrævning af samtlige tilgodehavende feriemidler, så arbejdsgiverne i fondens selvbetjeningsløsning samt i opkrævninger og rykkerskrivelser vil kunne se det samlede beløb, der skal indbetales inklusiv forholdsmæssig indeksering, for at indbetalingen er endelig og frigørende.
Den foreslåede ændring indebærer, at hvis fonden, efter arbejdsgiver har indbetalt forfaldne feriemidler for en lønmodtager, modtager indberetning af yderligere tilgodehavende feriemidler, vil der ved straksopkrævning af den ekstra indberetning beregnes forholdsmæssig indeksering med den senest fastsatte indekseringssats og for perioden indtil betalingsfristen for det nye krav.
Den foreslåede ændring indebærer, at ved fondens anmeldelse af kravet mod en arbejdsgiver til Lønmodtagernes Garantifond, beregnes indeksering forholdsmæssigt indtil anmeldelsestidspunktet, med anvendelse af den senest fastsatte indekseringssats.
Årlig opkrævning af forfaldne tilgodehavende feriemidler efter § 8, vil ikke omfattes af den forslåede ændring. Ved årlig opkrævning og ved udsendelse af første rykkerskrivelse for indbetaling af de årligt forfaldne beløb, vil der derfor indekseres efter de allerede gældende regler. Det betyder, at såfremt arbejdsgiver foretager fuld og rettidig indbetaling af beløbet i den årlige opkrævning inklusiv tilskrevet indeksering pr. seneste 31. maj, opkræves der ikke forholdsmæssig indeksering for perioden fra seneste 31. maj til indbetaling. Ved udsendelse af første rykkerskrivelse for indbetaling af den årlige opkrævning, beregnes heller ikke forholdsmæssig indeksering i henhold til forslaget. Der vil derfor som efter gældende regler i juli året efter blive beregnet og opkrævet forholdsmæssig indeksering fra 1. juni i året før til og med den måned, hvori fonden har modtog arbejdsgivers indbetaling.
Det forudsættes, at der ved bekendtgørelse fortsat vil blive fastsat regler om, at den forholdsmæssige indeksering beregnes med den senest fastsatte årlige indekseringssats, således at indekseringsfaktoren er 1/12-del af den årlige indekseringsfaktor pr. påbegyndt kalendermåned.
Med forslaget om nyt § 7, stk. 3, bliver det gældende stk. 3 herefter stk. 4.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.7. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 6
Det fremgår af § 8, stk. 3, i den gældende lov om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler, at fonden hvert år inden udgangen af juli måned træffer afgørelse om, at forholdsmæssig indeksering efter § 6, stk. 4, som vedrører perioden fra den
- juni i det forudgående år til den 31. maj i afgørelsesåret, skal indbetales af arbejdsgiveren til fonden senest den 1. september i afgørelsesåret.
Det foreslås, at § 8, stk. 3 , ophæves.
Den foreslåede ændring vil indebære, at fondene ikke længere vil skulle opkræve forholdsmæssig indeksering af en frivillig indbetaling efter den gældende § 6, stk. 4, der bliver til § 6, stk. 3.
Den foreslåede ændring vil bringe bestemmelsen i overensstemmelse med den foreslåede bestemmelse i denne lovs § 2, nr. 5, hvorefter den forholdsmæssige indeksering for perioden fra seneste 31. maj til og med den måned, hvori der er frist for indbetaling, beregnes ved anvendelse af den senest fastsatte indekseringssats, for indekseringsperioden til og med seneste 31. maj.
Til nr. 7
Det fremgår af § 10, stk. 1, i lov om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler, at undlader en arbejdsgiver, der ikke har indbetalt tilgodehavende feriemidler, at tilkendegive, at denne ønsker at beholde tilgodehavende feriemidler i virksomheden, jf. § 6, stk. 2, skal fonden umiddelbart efter fristen for indberetning, jf. § 3, stk. 1, eller fristen for bekræftelse, jf. § 6, stk. 2, sende en rykkerskrivelse til den pågældende arbejdsgiver. Foreligger der ikke svar inden 4 uger fra modtagelse af rykkerskrivelsen, forfalder samtlige tilgodehavende feriemidler hos arbejdsgiveren, medmindre manglende tilkendegivelse eller rettidig bekræftelse er undskyldelig og uden betydning for udsigten til, at der vil ske betaling.
Det fremgår af § 10, stk. 2, 1. pkt., at undlader en arbejdsgiver at indbetale tilgodehavende feriemidler, der er forfaldne, jf. § 3, stk. 5, 2. pkt., § 5, stk. 1, 2. pkt., og stk. 2, §§ 8 og 9 og § 10, stk. 1, skal fonden, når dette ikke allerede er sket, sende en rykkerskrivelse til arbejdsgiveren med krav om indbetaling af samtlige tilgodehavende feriemidler inden 4 uger.
Arbejdsgivere, der ønskede at beholde de tilgodehavende feriemidler i virksomheden, tilkendegav første gang i 2021, at de ville beholde de indberettede tilgodehavende feriemidler i virksomheden. Fra og med 2022 har disse arbejdsgivere, såfremt de fortsat ønsker at beholde de ikke forfaldne feriemidler i virksomheden, årligt skullet bekræfte dette overfor fonden.
Det er med den foreslåede bestemmelse i denne lovs § 2, nr. 1, foreslået, at kravet om, at arbejdsgiver årligt bekræfter at ville beholde ikke forfaldne tilgodehavende feriemidler, bortfalder.
Det foreslås som konsekvens af den foreslåede bestemmelse i denne lovs § 2, nr. 1, at § 10, stk. 1 , ophæves. Det foreslås i § 10, stk. 2, 1. pkt., der bliver til stk. 1, 1. pkt. udgår § 10, stk. 1.
De foreslåede ændringer indebærer, at kravet om, at fonden skal sende en rykkerskrivelse ved arbejdsgivers manglende bekræftelse, bortfalder. Ligeledes vil de foreslåede ændringer medføre, at alle tilgodehavende feriemidler ikke forfalder, når der ikke er foretaget bekræftelse. Fonden vil desuden ikke skulle sende en anden rykkerskrivelse med krav om indbetaling af samtlige tilgodehavende feriemidler, idet alle feriemidler ikke længere vil være forfaldne i medfør af denne bestemmelse.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.6 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 8
Det følger af § 11, stk. 1, i lov om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler, at beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere regler om arbejdsgiveres indbetaling af tilgodehavende feriemidler efter §§ 3, 5, 6 og 8-10, herunder om de oplysninger, der skal ledsage indbetalingen.
Det foreslås i § 11, stk. 1 , at der efter »indbetalingstidspunkt« indsættes », midlertidig afskæring af mulighed for frivillig indbetaling,«.
Den foreslåede tilføjelse til § 11, stk. 1, vil medføre, at beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om midlertidig afskæring af mulighed for frivillig indbetaling.
Den foreslåede ændring vil imødegå utilsigtet spekulation ved arbejdsgiveres frivillige indbetaling, når der på grund af en ændring i indekseringssatsen fra år til år, kan blive tale om en mærkbar forskel mellem den senest fastsatte indekseringssats og den indekseringssats, der vil gælde fra førstkommende 31. maj. Denne forskel kan motivere arbejdsgivere til at indbetale frivilligt i en periode, hvor lønudviklingen, der danner grundlag for fastsættelsen af indekseringssatsen, er kendt.
Den foreslåede ændring vil medføre, at beskæftigelsesministerens bemyndigelse i § 11, stk. 1, udvides til at fastsætte nærmere regler om arbejdsgiveres indbetaling af tilgodehavende feriemidler efter §§ 3, 5, 6 og 8-10, herunder om indbetalingstidspunkt og om de oplysninger, der skal ledsage indbetalingen, udvides, så der også vil kunne fastsættes nærmere regler om midlertidig afskæring af mulighed for frivillig indbetaling.
Den foreslåede ændring vil bringe bestemmelsen i overensstemmelse med den foreslåede ændring i denne lovs § 2, nr. 5, hvori det foreslås, at den forholdsmæssige indeksering for perioden fra seneste 31. maj til og med den måned, hvori indbetaling finder sted, beregnes ved anvendelse af den senest fastsatte indekseringssats, for indekseringsperioden til og med seneste 31. maj.
Bemyndigelsen forventes at blive udnyttet til at fastsætte regler om, at det ikke vil være muligt at indbetale frivilligt f.eks. fra april og indtil årlig indeksering er beregnet og tilskrevet i juni måned. Det vil være en midlertidig undtagelse fra arbejdsgivers ret til at foretage frivillig indbetaling, jf. 6, stk. 3, i lov om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.6. lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 9
Efter den gældende § 11, stk. 2, i lov om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler, fastsætter beskæftigelsesministeren nærmere regler om en arbejdsgivers meddelelse til fonden om, at arbejdsgiveren vil beholde ikke forfaldne tilgodehavende feriemidler i virksomheden, jf. § 6, stk. 1 og 2.
Det foreslås, at § 11, stk. 2 , ophæves.
Det foreslås i § 11, stk. 3 , der bliver til stk. 2, at »hvornår der foreligger undskyldelighed efter § 10, stk. 1, 2. pkt., og om« udgår af bestemmelsen.
Den foreslåede ændring vil medføre, at beskæftigelsesministerens bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler om en arbejdsgivers meddelelse til fonden om, at arbejdsgiveren vil beholde ikke forfaldne tilgodehavende feriemidler i virksomheden, udgår.
Den foreslåede ændring vil bringe bestemmelsen i overensstemmelse med den foreslåede ændring i denne lovs § 2, nr. 1, hvorefter kravet om årlig bekræftelse udgår.
Med bemyndigelsen vil beskæftigelsesministeren ikke længere kunne fastsætte regler om tilkendegivelse.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.6. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 10
Det fremgår af § 26, stk. 1, i lov om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler, at klager over afgørelser efter denne lov, skal indbringes til Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg, hvis klager ikke får medhold ved fonden.
Den eksisterende klageadgang i § 26, stk. 1, blev etableret ved lov nr. 465 af 20. marts 2021 om ændring af lov om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler og forskellige andre love. Med loven blev der etableret mulighed for at lønmodtagere kunne få førtidig udbetalt de resterende tilgodehavende feriemidler i foråret 2021. I den forbindelse blev klageadgangen overført fra Ankenævnet for ATP m.m. til Ankestyrelsen. Formålet med at rykke klagebehandlingen fra Ankenævnet for ATP m.m. til Ankestyrelsen var, at der forventedes et stort antal ansøgninger til fonden om førtidig udbetaling af feriemidler inden for rimelig kort tid, som kunne medføre et større antal klager og dermed udfordre behandlingstiden i Ankenævnet.
Klager over afgørelser om opkrævning af arbejdsgiverbidrag efter regler fastsat i medfør af § 19, stk. 6, er siden fondens etablering behandlet af Ankenævnet for ATP m.m., jf. § 26, stk. 4.
Det foreslås, i § 26, stk. 4, 1. pkt., at der efter »afgørelser« indsættes at »om arbejdsgivers indbetaling samt fondens beregning af indeksering og renter af tilgodehavender feriemidler i medfør af § 5-10 og regler fastsat i medfør af § 11, samt afgørelser«.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at afgørelser efter denne lov, herunder om arbejdsgivers indbetaling samt fondens beregning af indeksering og renter af tilgodehavende feriemidler vil skulle behandles ved Ankenævnet for ATP m.m.
Øvrige klager i henhold til lov om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler, herunder klager over afgørelser om udbetaling af tilgodehavende feriemidler til lønmodtager, beregning af afkast, ansøgning om udsat udbetaling, ansøgning om tidlig udbetaling, krav om tilbagebetaling af uberettiget udbetalte feriemidler vil fortsat skulle behandles i Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg.
Der vil fortsat ikke vil kunne klages over afgørelser efter lovens § 17 a, stk. 1, jf. § 26, stk. 3.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.8. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 11
Det fremgår af § 27, stk. 1, i lov om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler, at medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde den arbejdsgiver, der uden rimelig grund undlader at betale tilgodehavende feriemidler efter § 6, stk. 1 og 2, og §§ 8 og 9.
Det foreslås, at i § 27, stk. 1, at »og 2« udgår.
Den foreslåede ændring vil bringe bestemmelsen i overensstemmelsen med den foreslåede bestemmelse i denne lovs § 2, nr. 1, hvorefter kravet om årlig bekræftelse i § 6, stk. 2, i lov om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler, udgår.