Til nr. 1
Det fremgår af den gældende § 7, stk.1, i lov om et midlertidigt børnetilskud til visse forsørgere, at Udbetaling Danmark udbetaler det midlertidige børnetilskud og tillæg til enlige forsørgere uden ansøgning til personer, der er berettiget, efter lovens §§ 1-3, 4 og 5. Der er tale om en automatisk udbetaling, hvor borgerne som udgangspunkt ikke selv skal henvende sig til myndighederne og søge om udbetaling og indsende dokumentation for, at betingelserne er opfyldt.
Det fremgår endvidere af samme bestemmelses stk. 1, 2. pkt., at der efter ansøgning kan træffes afgørelse om, hvorvidt en person er omfattet af den berettigede personkreds for midlertidigt børnetilskud og tillæg til enlige forsørgere, selvom personen ikke har modtaget en afgørelse fra Udbetaling Danmark. Det betyder, at hvis en person ikke har modtaget en automatisk afgørelse fra Udbetaling Danmark efter lovens § 7, stk. 1, 1. pkt., kan personen rette henvendelse til Udbetaling Danmark, som på baggrund af ansøgningen kan træffe afgørelse om, hvorvidt en person er berettiget til at modtage midlertidigt børnetilskud og tillæg til enlige forsørgere. Det fremgår videre af bestemmelsens stk. 1, 3. pkt., at ansøgningen skulle være modtaget hos Udbetaling Danmark senest 31. august 2021. Baggrunden for denne frist er et hensyn til, at der er tale om administration af en midlertidig ordning med midlertidigt børnetilskud, som efter lovens indhold ydes månedsvis. Oprindeligt var juni 2021 den sidste måned, som midlertidigt børnetilskud og tillæg til enlig forsørgere kunne ydes for.
Fristen i § 7, stk. 1, 3. pkt., skulle rettelig have været forlænget med lov nr. 781 af 4. maj 2021 om forlængelse af det midlertidige børnetilskud, hvor det midlertidige børnetilskud blev forlænget med 6 måneder første gang. Det betyder, at der ikke har eksisteret en ret til at indgive en ansøgning til Udbetaling Danmark i perioden fra 1. september 2021 til og med den 31. december 2021.
Det foreslås i lovforslagets § 1, nr. 1, at ændre lovens § 7, stk. 1, 3. pkt., så den 31. august 2021 ændres til den 31. august 2022. Med forslaget forlænges perioden for ansøgninger til og med den 31. august 2022.
Det betyder, at ansøgningen skal være modtaget hos Udbetaling Danmark senest den 31. august 2022. Med forslaget forlænges fristen for adgangen til at sende en ansøgning til Udbetaling Danmark dermed som følge af lovforslagets § 1, nr. 3. om forlængelsen af virkningsperioden for lovens øvrige bestemmelser.
Efter lovforslagets indhold sikres adgangen til at indgive en ansøgning til Udbetaling Danmark for hele den samlede virkningsperiode for det midlertidige børnetilskud. Beskæftigelsesministeriet er ikke bekendt med, at den manglende ret til indgivelse af ansøgning har givet problemer ved administrationen af det midlertidige børnetilskud og tillæg til enlige forsørgere.
Til nr. 2
Det fremgår af den gældende § 17, 1. pkt., at de beløb, der er nævnt i §§ 1-3, § 4, stk. 1 og § 6, stk. 2, reguleres en gang årligt den 1. januar med 1,7 pct. tillagt tilpasningsprocenten for det pågældende finansår, jf. lov om en satsreguleringsprocent. Der er tale om de beløb, som er nævnt i §§ 1-3 om de månedlige beløb for det midlertidigt børnetilskud, § 4, stk. 1, om det månedlige beløb for tillæg til enlige forsørgere og § 6, stk. 2, om de to grænsebeløb for henholdsvis enlige og gifte/samlevende selvforsørgelses-og hjemrejseydelse eller overgangsydelsesmodtagere. Det fremgår af § 17, 2. og 3. pkt., at ved den årlige regulering af beløbene fradrages reguleringen for det pågældende finansår med en procentsats. For finansårene 2019-2021 udgør procentsatsen 0,75.
Det foreslås med lovforslagets § 1, nr. 2, at ændre 2019-2021 til 2019-2022.
Det betyder, at der ved den årlige regulering af beløbene anvendes reguleringsprocenten på 1,7 pct. tillagt tilpasningsprocenten for det pågældende finansår på samme måde som for ydelserne i kontanthjælpssystemet. Reguleringen fradrages en procentsats for det pågældende finansår. For finansårene 2019-2022, svarende til den foreslåede virkningsperiode for midlertidigt børnetilskud og tillæg til enlige forsørgere (fra og med 1. august 2019 til og med 30. juni 2022), udgør procentsatsen 0,75.
Til nr. 3
Det fremgår af den gældende § 19, stk. 2, i lov om et midlertidigt børnetilskud til visse forsørgere, at §§ 1-18 har virkning i perioden fra og med den 1. august 2019 til og med den 31. december 2021.
Det foreslås i lovforslagets § 1, nr. 3, at ændre § 19, stk. 2, i lov om et midlertidigt børnetilskud til visse forsørgere således, at virkningsperioden for lovens §§ 1-18 fortsætter til og med den 30. juni 2022. Forslaget medfører, at §§ 1-18 får virkning i perioden fra og med den 1. august 2019 til og med den 30. juni 2022.
Med forslaget vil det midlertidige børnetilskud og tillæg til enlige forsørgere kunne udbetales for yderligere 6 måneder, mens betingelserne for tildeling og udmåling i øvrigt vil være uændret. Det betyder, at der vil kunne udbetales midlertidigt børnetilskud og tillæg til enlige forsørgere for månederne januar til og med juni 2022, når betingelserne er opfyldt. Juni 2022 bliver dermed den sidste måned, som det midlertidige børnetilskud og tillæg til enlige forsørgere kan ydes for. Det midlertidige børnetilskud og tillæg til enlige forsørgere for juni 2022 udbetales i august 2022.
Efter lovforslagets indhold kan det midlertidige børnetilskud og tillæg til enlige forsørgere udbetales fra lovens ikrafttrædelse. Da lovforslaget først fremsættes og behandles i Folketinget i januar og februar 2022, foreslås det, at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende. Det betyder, at der fra udløbet af den tidligere gældende virkningsperiode den 31. december 2021 og frem til ikrafttrædelsen af dette lovforslag ikke vil være hjemmel til at udbetale det midlertidige børnetilskud og tillæg til enlige forsørgere. Dette vil dog ikke få betydning for den berettigede personkreds, da tilskuddet udbetales to måneder forskudt bagud.
Det midlertidige børnetilskud og tillæg til enlige forsørgere for januar og februar 2022 skal således beregnes efter lovforslagets ikrafttræden med henblik på udbetaling i henholdsvis marts og april 2022 i direkte forlængelse af udbetalingerne for november og december 2021, der udbetales i henholdsvis januar og februar 2022.
Lovforslaget træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende og får virkning fra den 1. januar 2022.
Til nr. 4
Det fremgår af den gældende § 19, stk. 3, i lov om et midlertidigt børnetilskud til visse forsørgere, at midlertidigt børnetilskud og tillæg til enlige forsørgere for perioden fra og med den 1. august 2019 til og med den 30. november 2019 udbetales i januar 2020, samt at midlertidigt børnetilskud og tillæg til enlige forsørgere for december udbetales i februar 2020.
Med lovforslagets § 1, nr. 4, foreslås det at indsætte to nye punktummer i lovens § 19, stk. 3. Af disse fremgår det, at det midlertidige børnetilskud og tillæg til enlige forsørgere for januar 2022 udbetales i marts 2022, og at det midlertidige børnetilskud og tillæg til enlige forsørgere for februar 2022 udbetales i april 2022.
Det betyder, at udbetalinger for januar og februar 2022 vil kunne ske i henholdsvis marts og april 2022. Med forslaget sikres det, at midlertidigt børnetilskud og tillæg til enlige forsørgere kan udbetales for januar og februar 2022.
Det er Beskæftigelsesministeriets vurdering, at udbetaling af midlertidigt børnetilskud og tillæg til enlige forsørgere for en periode forud for tidspunktet for lovens ikrafttræden ikke er betænkeligt, da der alene vil være tale om begunstigende udbetalinger for den berettigede personkreds.
Da lovforslaget fremsættes i januar 2022 og først træder i kraft ved bekendtgørelsen i Lovtidende, vil der ikke være hjemmel til at udbetale det midlertidige børnetilskud og tillæg til enlige forsørgere i januar og februar 2022. Fra lovens ikrafttrædelsestidspunkt vil der kunne behandles oplysninger til brug for udbetalingerne i januar og februar 2022.
Det vil være uden betydning for udbetalingen af det midlertidige børnetilskud og tillæg for enlige forsørgere for den berettigede personkreds, at der først fra lovens ikrafttrædelsestidspunkt vil kunne behandles oplysninger til brug for udbetalinger. Dette skyldes, at det midlertidige børnetilskud og tillæg til enlige forsørgere udbetales månedsvis i starten af den anden måned efter den måned, som den enkelte udbetaling af det midlertidige børnetilskud vedrører. Dermed udbetales det midlertidige børnetilskud for november 2021 i januar 2022, mens tilskuddet for december 2021 udbetales i februar 2022.
Det foreslås, at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Da lovforslaget fremsættes og behandles i januar og februar 2022 foreslås det, at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Fra lovens ikrafttræden kan Udbetaling Danmark behandle oplysninger til brug for udbetalingen af det midlertidige børnetilskud for januar og februar 2022.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, idet lov om et midlertidigt børnetilskud til visse forsørgere ikke gælder for disse dele af riget og ikke indeholder hjemmel til at sætte loven i kraft for Færøerne og Grønland.
I lov nr. 1550 af 27. december 2019 om et midlertidigt børnetilskud til visse forsørgere, som ændret ved § 19 i lov nr. 1558 af 27. december 2019 og lov nr. 781 af 4. maj 2021, foretages følgende ændringer:
1. I § 7, stk. 1, 3. pkt., ændres »den 31. august 2021« til: »den 31. august 2022«.
2. I § 17, 3. pkt., ændres »2019-2021« til: »2019-2022«.
3. I § 19, stk. 2, ændres »den 31. december 2021« til: »den 30. juni 2022«.
4. I § 19, stk. 3, indsættes som 3. og 4. pkt.:
»Midlertidigt børnetilskud og tillæg til enlige forsørgere for januar 2022 udbetales i marts 2022. Midlertidigt børnetilskud og tillæg til enlige forsørgere for februar 2022 udbetales i april 2022.«
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Givet på Amalienborg, den 15. februar 2022
Under Vor Kongelige Hånd og Segl
MARGRETHE R.
/ Peter Hummelgaard