Efter gældende regler i lovens § 93 om ret og pligt til første tilbud har aktivitetsparate kontanthjælps- og
integrationsydelsesmodtagere – bortset fra kontanthjælps- og integrationsydelsesmodtagere, der er omfattet af
integrationsprogrammet efter integrationsloven – som i perioder på grund af personlige forhold ikke kan deltage i tilbud efter §§
92 og 94, ret og pligt til tilbud om mentorstøtte. Tilbud efter §§ 92 og 94 er tilbud om enten vejledning og opkvalificering,
virksomhedspraktik og nytteindsats eller ansættelse med løntilskud.
Tilbuddet om mentorstøtte skal gives for en periode på 6 måneder, og der skal som minimum være ugentlig kontakt mellem mentor og
personen.
Efter gældende regler i lovens § 96 c, skal aktivitetsparate uddannelseshjælps- og integrationsydelsesmodtagere - bortset fra
uddannelseshjælps- og integrationsydelsesmodtagere, der er omfattet af integrationsprogrammet efter integrationsloven - som i
perioder på grund af personlige forhold ikke kan deltage i tilbud som nævnt i § 96 b, have tilbud om mentorstøtte efter kapitel 9
b, indtil personen kan deltage i tilbud efter § 96 b. Tilbud om mentorstøtte skal gives for en periode på 6 måneder, og der skal
som minimum være ugentlig kontakt mellem mentor og personen.
Mentorstøtten skal hjælpe og støtte personen med henblik på, at personens livssituation stabiliseres i en sådan grad, at
pågældende bliver i stand til at deltage i den relevante indsats. For så vidt angår målgrupperne i lovens § 93 skal der være tale
om en arbejdsrettet indsats og for så vidt angår målgrupperne i § 96 c skal der være tale om en uddannelsesrettet indsats.
Mentoren skal løbende mødes med personen, f.eks. hjemme hos personen eller i forbindelse med en aktivitet e.l. Kontakten kan også,
hvis særlige omstændigheder taler herfor, ske på anden vis, f.eks. telefonisk. For at sikre, at formålet med mentorstøtten
opfyldes, er det dog vigtigt, at der løbende er så konkret kontakt, at der opbygges en støttende relation mellem mentor og
personen.
Det foreslås at ændre minimumskravet i § 93 til tilbud om mentorstøtte til aktivitetsparate kontanthjælps- og
integrationsydelsesmodtagere under lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, der på grund af personlige forhold ikke er i stand til
at deltage i øvrige tilbud, således at der som minimum skal være kontakt mellem mentor og personen én gang hver anden uge i stedet
for som i dag minimum én gang om ugen.
Det foreslås ligeledes at ændre minimumskravet i § 96 c til tilbud om mentorstøtte til aktivitetsparate uddannelseshjælps- og
integrationsydelsesmodtagere under lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, der på grund af personlige forhold ikke er i stand til
at deltage i øvrige tilbud, således at der som minimum skal være kontakt mellem mentor og personen én gang hver anden uge i stedet
for som i dag minimum én gang om ugen.
Da der er tale om et minimumskrav, vil jobcentrene fortsat have mulighed for at tilbyde yderligere mentorstøtte, hvis de vurderer,
at det er hensigtsmæssigt. Kommunerne får med forslaget større frihed til at tilrettelægge kontakten med udgangspunkt i den
enkeltes behov for mentorstøtte.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger i punkt 2.1.
Til nr. 2
Den gældende § 118, stk. 1, indeholder en henvisning til § 118, stk. 5, om opgørelse af rådighedsbeløbet. Da der med den
foreslåede ændring i § 1, nr. 3, indsættes et nyt stk. 5, så det gældende stk. 5 bliver stk. 6, foreslås den gældende henvisning
til stk. 5 ændret til en henvisning til stk. 6. Der er tale om en teknisk konsekvensændring.
Til nr. 3
Forslaget til § 118, stk. 4
Efter gældende regler i § 118, stk. 1, refunderer staten inden for et rådighedsbeløb 50 pct. af en kommunes udgifter for personer,
der er omfattet af lovens § 2, nr. 1-3, 10, 12 og 13, når udgiften blandt andet angår tilbud om vejledning og opkvalificering
efter kapitel 10, herunder deltagerbetaling.
Efter gældende regler i § 118, stk. 3, yder staten dog ikke refusion for en kommunes udgifter til tilbud efter § 32, stk. 1, nr.
1, såkaldt ordinære uddannelser, bortset fra tilbud om læse-, skrive-, regne- og ordblindekurser og realkompetencevurdering efter
§ 32 a, til jobparate kontanthjælpsmodtagere og åbenlyst uddannelsesparate uddannelseshjælpsmodtagere samt jobparate og åbenlyst
uddannelsesparate integrationsydelsesmodtagere, som er omfattet af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, i de første 9 måneder på
kontanthjælp, uddannelseshjælp eller integrationsydelse fra første henvendelse til kommunen om hjælp.
Derudover yder staten efter gældende regler i § 118, stk. 4, ikke refusion for en kommunes udgifter til tilbud efter § 32, stk. 1,
nr. 2, såkaldt øvrig vejledning og opkvalificering, herunder bl.a. særligt tilrettelagte projekter, til jobparate
kontanthjælpsmodtagere og åbenlyst uddannelsesparate uddannelseshjælpsmodtagere samt jobparate og åbenlyst uddannelsesparate
integrationsydelsesmodtagere, som er omfattet af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, i de første 24 måneder på kontanthjælp,
uddannelseshjælp eller integrationsydelse fra første henvendelse til kommunen om hjælp.
Det foreslås at nyaffatte § 118, stk. 4, således, at der slet ikke ydes refusion af kommunernes udgifter til tilbud om øvrig
vejledning og opkvalificering efter gældende lovs § 32, stk. 1, nr. 2, for jobparate kontanthjælpsmodtagere og åbenlyst
uddannelsesparate uddannelseshjælpsmodtagere samt jobparate og åbenlyst uddannelsesparate integrationsydelsesmodtagere, som er
omfattet af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Definitionen af jobparate kontanthjælpsmodtagere og åbenlyst udannelsesparate uddannelseshjælpsmodtagere fremgår af § 2 i
bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats. Det fremgår heraf, at en person er jobparat, hvis personen vurderes at være i
stand til at påtage sig et ordinært arbejde, som gør pågældende i stand til at forsørge sig selv inden for tre måneder, og at en
person er åbenlyst uddannelsesparat, hvis personen vurderes ikke at have nogen barrierer i forhold til at kunne påbegynde
uddannelse på ordinære vilkår.
Med forslaget målrettes tilbuddene til disse målgrupper mod virksomhedsrettede tilbud, hvor effekten af indsatsen er størst i
forhold til at få målgrupperne i job eller uddannelse. Jobcentrene vil fortsat have mulighed for at give øvrig vejledning og
opkvalificering i de situationer, hvor det vurderes hensigtsmæssigt, selvom det sker uden refusion.
Det bemærkes, at kommunerne efter forslaget fortsat vil kunne hjemtage refusion for ordinær uddannelse efter lovens § 32, stk. 1,
nr. 1, jf. de gældende refusionsregler i lovens § 118, stk. 3.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger i punkt 2.2.
Forslaget til § 118, stk. 5
Efter gældende regler i § 121 a ydes der inden for en udmeldt ramme 50 pct. statsrefusion af kommunernes udgifter til mentorer
efter lovens kapitel 9 b til personer, der ved indgåelse af aftale om mentorstøtte er omfattet af lovens § 2, nr. 3-10 og 12-13,
når de får tilbud om mentorstøtte med henblik på at fremme, at de kan opnå eller fastholde aktiviteter, tilbud, ordinær
uddannelse, ansættelse i fleksjob eller ordinær ansættelse. Tilbud om mentorstøtte kan gives for en periode på op til 6 måneder
med mulighed for forlængelse.
Der ydes ligeledes 50 pct. statsrefusion inden for den udmeldte ramme af kommunernes udgifter til mentorer efter § 31 b, stk. 2,
til alle personer, der er omfattet af en af lovens målgrupper i § 2, og som udskrives fra psykiatrisk indlæggelse, og som har ret
til mentor i op til 3 måneder forud for udskrivelsen og for en periode på mindst 6 måneder i alt.
Beskæftigelsesministeren udmelder hvert år en ramme for udgifter til tilbud om mentorstøtte til hver kommune på baggrund af årets
finanslov. Der bliver således udmeldt en øvre refusionsramme, for hvor store udgifter kommunerne kan hjemtage refusion for. Der
bliver til brug for kommunernes budgetlægning udmeldt en foreløbig ramme på baggrund af forslag til finanslov og en endelig ramme
på baggrund af den vedtagne finanslov.
Efter gældende regler i § 118, stk. 1-4, refunderer staten inden for et rådighedsbeløb, som udgangspunkt 50 pct. af en kommunes
driftsudgifter til aktivering m.m. for personer, der er omfattet af lovens § 2, nr. 1-3, 10, 12 og 13.
Rådighedsbeløbet opgøres efter den gældende § 118, stk. 5, som antallet af personer, der er omfattet af lovens § 2, nr. 1-3, 12 og
13, herunder personer, der deltager i tilbud om ansættelse med løntilskud efter kapitel 12 eller 6 ugers jobrettet uddannelse
efter kapitel 8 a, men ikke personer, der deltager i tilbud om uddannelsesløft efter § 33 a og uddannelse inden for den regionale
uddannelsespulje efter 33 b, ganget med driftsloftet i form af et beløb i hele kroner, som fastsættes på årets finanslov.
Beskæftigelsesministeren offentliggør senest den 1. juli et foreløbigt driftsloft for det kommende finansår.
Efter gældende regler i § 118, stk. 6, offentliggør Beskæftigelsesministeriet endvidere en opgørelse over det antal bruttoledige
helårspersoner omfattet af § 2, nr. 1-3, 12 og 13, som kommunen skal lægge til grund for beregningen af rådighedsbeløbet.
Det foreslås at indsætte et nyt stk. 5 i § 118, hvorefter udgifter til mentorstøtte til personer, der er omfattet af § 2, nr. 3,
8-10, 12 og 13, og § 31 b, stk. 2, flyttes ind under rådighedsbeløbet for refusion af driftsudgifterne til aktivering m.m. i §
118, således at staten inden for rådighedsbeløbet refunderer 50 pct. af en kommunes udgifter til mentorstøtte og driftsudgifter
til aktivering m.m. til de nævnte målgrupper. De nævnte målgrupper omfatter aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere, nyuddannede
handicappede, personer under 18 år, som har behov for en uddannelses- og beskæftigelsesrettet indsats, ledige selvforsørgende,
uddannelsesparate og aktivitetsparate uddannelseshjælpsmodtagere samt aktivitetsparate og uddannelsesparate
integrationsydelsesmodtagere, der er omfattet af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats samt personer omfattet af målgrupperne i
lovens § 2, som udskrives fra psykiatrisk indlæggelse, og som har ret til tilbud om mentorstøtte i op til 3 måneder forud for
udskrivelsen og for en periode på mindst 6 måneder i alt.
Der foreslås ingen ændringer i måden, hvorpå rådighedsbeløbet efter den gældende § 118, stk. 5, som med forslaget bliver til stk.
6, opgøres.
Driftsloftet vil blive forhøjet som følge af, at udgifterne til refusion af mentorudgifterne flyttes ind under rådighedsbeløbet,
og reduceret som følge af den foreslåede rammereduktion. Der henvises i øvrigt til de økonomiske bemærkninger.
Det er fortsat sådan, at hvis den ledige skifter målgruppe, herunder f.eks. kommer i arbejde, vil kommunen kunne opretholde den
indgåede aftale om mentorstøtte for den resterende aftaleperiode og modtage refusion også for denne periode. Således har kommunen
mulighed for efter behov at lade mentoren følge personen videre i f.eks. ordinær beskæftigelse eller uddannelse med refusion, og
således at personen sikres støtte og hjælp i overgangsperioden.
Forslaget skal ses i sammenhæng med lovforslagets § 1, nr. 7, hvorefter den gældende § 121 a foreslås ophævet.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger i punkt 2.3.
Til nr. 4
Den gældende § 118, stk. 5, indeholder en henvisning til § 118, stk. 6. Da der med den foreslåede ændring i § 1, nr. 3, indsættes
et nyt stk. 5, så det gældende stk. 5 bliver stk. 6, foreslås den gældende henvisning til stk. 6 ændret til en henvisning til stk.
7. Der er tale om en teknisk konsekvensændring.
Til nr. 5
Den gældende § 118 a, stk. 1, indeholder en henvisning til § 118 a , stk. 2, om opgørelse af rådighedsbeløbet. Da der med den
foreslåede ændring i § 1, nr. 5, indsættes et nyt stk. 2, så det gældende stk. 2 bliver stk. 3, foreslås den gældende henvisning
til stk. 2 ændret til en henvisning til stk. 3. Der er tale om en teknisk konsekvensændring.
Til nr. 6
Efter gældende regler i § 121 a ydes der inden for en udmeldt ramme 50 pct. statsrefusion af kommunernes udgifter til mentorer
efter lovens kapitel 9 b til personer, der ved indgåelse af aftale om mentorstøtte er omfattet af lovens § 2, nr. 3-10 og 12-13,
når de får tilbud om mentorstøtte med henblik på at fremme, at de kan opnå eller fastholde aktiviteter, tilbud, ordinær
uddannelse, ansættelse i fleksjob eller ordinær ansættelse. Tilbud om mentorstøtte kan gives for en periode på op til 6 måneder
med mulighed for forlængelse.
Der ydes ligeledes 50 pct. statsrefusion inden for den udmeldte ramme af kommunernes udgifter til mentorstøtte efter § 31 b, stk.
2, til alle personer, der er omfattet af en af lovens målgrupper i § 2, og som udskrives fra psykiatrisk indlæggelse, og som har
ret til mentor i op til 3 måneder forud for udskrivelsen og for en periode på mindst 6 måneder i alt.
Beskæftigelsesministeren udmelder hvert år en ramme for udgifter til tilbud om mentorstøtte til hver kommune på baggrund af årets
finanslov. Der bliver således udmeldt en øvre refusionsramme for, hvor store udgifter kommunerne kan hjemtage refusion for. Der
bliver til brug for kommunernes budgetlægning udmeldt en foreløbig ramme på baggrund af forslag til finanslov og en endelig ramme
på baggrund af den vedtagne finanslov.
Efter gældende regler i § 118 a, stk. 1, refunderer staten inden for et rådighedsbeløb 50 pct. af en kommunes udgifter til
aktivering m.m. for personer, der er omfattet af lovens § 2, nr. 4, personer, der er omfattet af § 2, nr. 5, hvis personen er
visiteret til kategori 2 eller 3, jf. § 12, stk. 1, nr. 2 og 3, i lov om sygedagpenge, og personer, der er omfattet af § 2, nr. 7,
og som modtager ledighedsydelse efter § 74 i lov om aktiv socialpolitik.
Rådighedsbeløbet opgøres efter den gældende § 118 a, stk. 2, som antallet af personer, der er omfattet af § 2, nr. 4 og 5,
herunder personer, der deltager i tilbud om ansættelse med løntilskud efter kapitel 12, og personer, der er omfattet af § 2, nr.
7, og som modtager ledighedsydelse efter § 74 i lov om aktiv socialpolitik eller deltager i 6 ugers jobrettet uddannelse efter §
73 b, jf. stk. 3, ganget med driftsloftet i form af et beløb i hele kroner, som fastsættes endeligt på årets finanslov.
Beskæftigelsesministeren offentliggør senest den 1. juli et foreløbigt driftsloft for det kommende finansår.
Efter gældende regler i § 118 a, stk. 3, offentliggør Beskæftigelsesministeriet en opgørelse over det antal bruttoledige
helårspersoner omfattet af § 2, nr. 4, 5 og 7, som kommunen skal lægge til grund for beregningen af rådighedsbeløbet.
Det foreslås at indsætte et nyt stk. 2 i § 118 a, hvorefter udgifter til mentorstøtte til personer, der er omfattet af § 2, nr.
4-7, flyttes ind under rådighedsbeløbet for refusion af driftsudgifterne til aktivering m.m. i § 118 a, således at staten inden
for rådighedsbeløbet refunderer 50 pct. af en kommunes udgifter til mentorudgifter til målgrupperne. De nævnte målgrupper omfatter
revalidender, sygedagpengemodtagere, førtidspensionister og fleksjobvisiterede.
Der foreslås ingen ændringer i måden, hvorpå rådighedsbeløbet efter den gældende § 118 a, stk. 2, som med forslaget bliver stk. 3,
opgøres.
Driftsloftet vil blive forhøjet som følge af, at udgifterne til refusion af mentorudgifterne med forslaget flyttes ind under
rådighedsbeløbet. Der henvises i øvrigt til de økonomiske bemærkninger.
Det er fortsat sådan, at hvis personen skifter målgruppe, herunder f.eks. kommer i arbejde, vil kommunen kunne opretholde den
indgåede aftale om mentorstøtte for den resterende aftaleperiode og modtage refusion også for denne periode. Således har kommunen
mulighed for efter behov at lade mentoren følge personen videre i f.eks. ordinær beskæftigelse eller uddannelse med refusion, og
således at personen sikres støtte og hjælp i overgangsperioden.
Forslaget skal ses i sammenhæng med lovforslagets § 1, nr. 7, hvorefter den gældende § 121 a foreslås ophævet.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger i punkt 2.3.
Til nr. 7
Efter gældende regler i § 121 a ydes der inden for en udmeldt ramme 50 pct. statsrefusion af kommunernes udgifter til mentorer
efter lovens kapitel 9 b til personer, der ved indgåelse af aftale om mentorstøtte er omfattet af lovens § 2, nr. 3-10 og 12-13,
når de får tilbud om mentorstøtte med henblik på at fremme, at de kan opnå eller fastholde aktiviteter, tilbud, ordinær
uddannelse, ansættelse i fleksjob eller ordinær ansættelse. Tilbud om mentorstøtte kan gives for en periode på op til 6 måneder
med mulighed for forlængelse.
Der ydes ligeledes 50 pct. statsrefusion inden for den udmeldte ramme af kommunernes udgifter til mentorstøtte efter § 31 b, stk.
2, til alle personer, der er omfattet af en af lovens målgrupper i § 2, og som udskrives fra psykiatrisk indlæggelse, og som har
ret til mentor i op til 3 måneder forud for udskrivelsen og for en periode på mindst 6 måneder i alt.
Beskæftigelsesministeren udmelder hvert år en ramme for udgifter til tilbud om mentorstøtte til hver kommune på baggrund af årets
finanslov. Der bliver således udmeldt en øvre refusionsramme for, hvor store udgifter kommunerne kan hjemtage refusion for. Der
bliver til brug for kommunernes budgetlægning udmeldt en foreløbig ramme på baggrund af forslag til finanslov og en endelig ramme
på baggrund af den vedtagne finanslov.
Det foreslås, at § 121 a ophæves.
I stedet for refusion inden for en mentorramme foreslås refusion af udgifterne til mentorstøtte til de målgrupper, som kommunerne
i dag får refusion for efter § 121 a, lagt ind under de to rådighedsbeløb for refusion af udgifter til aktivering m.m. i
henholdsvis § 118 og § 118 a.
Refusion af udgifter til mentor til målgrupperne i lovens § 1, nr. 3, 8-10, 12 og 13, og § 31 b, stk. 2, foreslås lagt ind under
rådighedsbeløbet i § 118.
Refusion af udgifter til mentor til målgrupperne i lovens § 1, nr. 4-7, foreslås lagt ind under rådighedsbeløbet i § 118 a.
Forslaget skal således ses i sammenhæng med lovforslagets § 1, nr. 3 og 6.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger i punkt 2.3.
Den kommunale budgetgaranti indebærer, at kommunerne under ét kompenseres for udviklingen i de kommunale udgifter på visse
områder, herunder udgifter til kontant- og uddannelseshjælp. Kompensationen sker via en regulering af bloktilskuddet.
Efter gældende regler i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner er kommunernes mentorudgifter ikke omfattet af
budgetgarantien.
Efter gældende regler i § 14 i samme lov gælder budgetgarantien for kommunernes driftsudgifter ved aktivering af modtagere af
kontant- og uddannelseshjælp, sygedagpenge og ledighedsydelse samt revalidender, hvor udgifterne er omfattet af statens regler om
refusion.
For kontant- og uddannelseshjælpsmodtagere betyder det, at der er refusion og dermed budgetgaranti af kommunernes driftsudgifter
ved aktivering af alle aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere omfattet af § 2, nr. 3, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, og
alle uddannelses- og aktivitetsparate uddannelseshjælpsmodtagere omfattet af § 2, nr. 12 og 13, i samme lov, bortset fra de
åbenlyst uddannelsesparate.
For jobparate kontanthjælpsmodtagere omfattet af § 2, nr. 2, og åbenlyst uddannelsesparate uddannelsesmodtagere (del af målgruppe
i § 2, nr. 12) ydes der ikke refusion af kommunernes driftsudgifter ved aktivering efter § 32, stk. 1, nr. 1, såkaldt ordinær
uddannelse, de første 9 måneder på kontanthjælp eller uddannelseshjælp fra første henvendelse til kommunen om hjælp. Der ydes
heller ikke refusion for disse målgrupper af kommunernes driftsudgifter ved aktivering efter § 32, stk. 1, nr. 2, såkaldt øvrig
vejledning og opkvalificering, de første 24 måneder på kontanthjælp eller uddannelseshjælp fra første henvendelse til kommunen om
hjælp. Disse ikke-refusionsberettigede udgifter er ikke budgetgaranterede.
Det foreslås, at refusionsberettigede udgifter til mentorstøtte indsættes i § 14, stk. 2, nr. 5, og mentorudgifter omfattes dermed
af den kommunale budgetgarantiordning. Det er en følge af den foreslåede ændring i § 1, nr. 3 og 6, hvorefter kommunernes
mentorudgifter foreslås lagt sammen med bevillingerne til refusion af kommunernes driftsudgifter ved aktivering. De af kommunernes
driftsudgifter ved aktivering af kontant- og uddannelseshjælpsmodtagere, som er omfattet af statens regler om refusion, er også
omfattet af budgetgarantien.
Derudover foreslås det, at det kommer til at fremgå af § 14, stk. 2, nr. 5, i udligningsloven, at alene kommunernes
refusionsberettigede driftsudgifter ved aktivering af kontanthjælpsmodtagere efter kapitel 10 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats er omfattet af budgetgarantien. Det er en følge af den foreslåede ændring i § 1, nr. 3, om, at der ikke ydes
refusion af kommunernes driftsudgifter ved aktivering af jobparate kontanthjælpsmodtagere efter § 32, stk. 1, nr. 2. Hidtil har
kommunernes driftsudgifter ved aktivering af denne målgruppe efter 24 måneder været omfattet af budgetgarantien, men med den
foreslåede ændring er der ikke længere en 24 måneders regel. Der er dog fortsat en 9 måneders regel, således at kommunernes
driftsudgifter ved aktivering af de jobparate kontanthjælpsmodtagere efter § 32, stk. 1, nr. 1, er budgetgaranterede efter de
første 9 måneder på kontanthjælp. Med disse komplekse refusionsregler findes der derfor behov for at indsætte denne præcisering
om, at alene refusionsberettigede udgifter er omfattet af budgetgarantien.
Endelig foreslås der tilsvarende ændring vedrørende uddannelseshjælpsmodtagere. Dvs. at det kommer til at fremgå af § 14, stk. 2,
nr. 5, i udligningsloven, at alene kommunernes refusionsberettigede driftsudgifter ved aktivering af uddannelseshjælpsmodtagere
efter kapitel 10 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats er omfattet af budgetgarantien. Den foreslåede ændring i § 1, nr. 3,
omfatter nemlig også aktivering af åbenlyst uddannelsesparate uddannelseshjælpsmodtagere efter § 32, stk. 1, nr. 2. For denne
målgruppe har der således også været en 24 måneder regel for refusion, og dermed budgetgaranti, der med den foreslåede ændring
ophører. Tilsvarende er der fortsat en 9 måneders regel ved aktivering af de åbenlyst uddannelsesparate uddannelseshjælpsmodtagere
efter § 32, stk. 1, nr. 1. For denne målgruppe er der således samme behov for en præcisering af, hvilke udgifter der er omfattet
af budgetgarantien.
Det foreslås i stk. 1
, at loven træder i kraft den 1. januar 2016.
Det foreslås i stk. 2
, at § 93, 2. pkt., og § 96 c, 2. pkt., i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1, har
virkning for nye aftaler om ret og pligt til mentorstøtte, der indgås mellem jobcentret og personen efter lovens ikrafttræden den
januar 2016.
Allerede indgåede aftaler om ret og pligt til mentorstøtte, som kommunerne har indgået med personer før den 1. januar 2016,
fortsætter i den resterende del af 6-månedersperioden med kontakt mellem mentor og personen mininum én gang om ugen. Kommunernes
refusion af udgifter til mentorstøtte omfattes dog, jf. stk. 1, af de nye refusionregler som affattet ved denne lovs § 1, nr. 3 og
6.
Skal personen efter afslutning af 6-månedersperioden med ret og pligt til mentorstøtte have et nyt tilbud om ret og pligt til
mentorstøtte, skal der som minimum være kontakt én gang hver anden uge mellem mentor og personen i overensstemmelse med dette
forslags lempelse af krav om ret og pligt til mentor, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1.
Lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og l...
Gældende
LOV nr 1875 af 29/12/2015
Beskæftigelsesministeriet
Ændringer:
0
Lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Ændret minimumskrav til mentorindsats, sammenlægning af rammer for mentor og aktiv indsats m.v.)
I lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, jf. lovbekendtgørelse nr. 807 af 1. juli 2015, som ændret ved § 35 i lov nr. 994 af 30. august 2015 og § 2 i lov nr. 1000 af 30. august 2015, foretages følgende ændringer:
1. I § 93, 2. pkt., og § 96 c, 2. pkt., ændres »ugentlig kontakt« til: »kontakt en gang hver anden uge«.
2. I § 96 indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
»Stk. 3. En person, der er omfattet af § 2, nr. 3, og som i perioder på grund af personlige forhold ikke aktuelt kan deltage i tilbud efter stk. 2, har ret og pligt til tilbud om mentorstøtte efter kapitel 9 b, indtil personen kan deltage i tilbud efter stk. 2. Tilbud om mentorstøtte skal gives for en periode på 6 måneder, og der skal som minimum være kontakt en gang hver anden uge mellem mentor og personen. Tilbud om mentorstøtte kan kun afbrydes, hvis personen i stedet kan påbegynde et tilbud efter stk. 2. Kan personen efter de 6 måneder fortsat ikke deltage i tilbud efter stk. 2, skal der gives et nyt tilbud om mentorstøtte.«
»Stk. 4. Der ydes ikke refusion efter stk. 1, nr. 1, for en kommunes udgifter til tilbud efter § 32, stk. 1, nr. 2, for personer omfattet af § 2, nr. 2, og personer omfattet af § 2, nr. 12, som vurderes åbenlyst uddannelsesparate.
Stk. 5. Inden for et rådighedsbeløb, jf. stk. 6, refunderer staten 50 pct. af en kommunes udgifter til mentorstøtte efter kapitel 9 b for personer, der ved indgåelse af aftale om mentorstøtte er omfattet af § 2, nr. 3, 8-10, 12 og 13, og § 31 b, stk. 2.«
Stk. 5 og 6 bliver herefter stk. 6 og 7.
5. I § 118, stk. 5, der bliver stk. 6, ændres »jf. stk. 6,« til: »jf. stk. 7,«.
6. I § 118 a, stk. 1, ændres »som nævnt i stk. 2« til: », jf. stk. 3,«.
7. I § 118 a indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2. Inden for et rådighedsbeløb, jf. stk. 3, refunderer staten 50 pct. af en kommunes udgifter til mentorstøtte efter kapitel 9 b for personer, der ved indgåelse af aftale om mentorstøtte er omfattet af § 2, nr. 4-7.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og 4.
8. I § 118 a, stk. 2, der bliver stk. 3, ændres »jf. stk. 3,« til: »jf. stk. 4,«.
I lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner, jf. lovbekendtgørelse nr. 798 af 24. juni 2013, som ændret bl.a. ved § 4 i lov nr. 790 af 28. juni 2013, § 7 i lov nr. 895 af 4. juli 2013, § 8 i lov nr. 1610 af 26. december 2013, § 11 i lov nr. 720 af 25. juni 2014, § 6 i lov nr. 1486 af 23. december 2014 og § 30 i lov nr. 174 af 24. februar 2015 og senest ved § 14 i lov nr. 1000 af 30. august 2015, foretages følgende ændring:
1. I § 14, stk. 2, nr. 5, ændres »kontanthjælps-,« til: »kontanthjælpsmodtagere (ved aktivering efter kapitel 10 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, dog kun refusionsberettigede udgifter, jf. § 118 i samme lov), aktivering af«, efter »modtagere af uddannelseshjælp« indsættes: »(ved aktivering efter kapitel 10 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, dog kun refusionsberettigede udgifter, jf. § 118 i samme lov)«, og efter »jobrettet uddannelse,« indsættes: »refusionsberettigede udgifter til mentorstøtte, jf. § 118 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,«.
Stk. 2. Lovens § 1, nr. 1, finder ikke anvendelse på tilbud om mentorstøtte, der er bevilget før den 1. januar 2016. For sådanne tilbud finder de hidtil gældende regler anvendelse.