Lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og l...
Gældende
LOV nr 2588 af 28/12/2021
Beskæftigelsesministeriet
Ændringer:
0
Lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og lov om arbejdsmiljø (Forlængelse af retten til uddannelse for personer, der har arbejdet i minkerhvervet eller følgeerhverv, inden for en pulje til og med 2022 og bemyndigelse til at fastsætte regler om Arbejdstilsynets behandling af personoplysninger i forbindelse med brug af hjælpeværktøjer m.v.)
I lov nr. 548 af 7. maj 2019 om en aktiv beskæftigelsesindsats, som ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 466 af 20. marts 2021 og senest ved § 6 i lov nr. 2152 af 27. november 2021, foretages følgende ændringer:
1. I § 10, stk. 2, indsættes efter »kapitel 12,«: »ved opkvalificering i forbindelse med ansættelse efter kapitel 14,«, og »og ved opkvalificering i forbindelse med ansættelse efter kapitel 24« udgår.
2. I § 14, stk. 1, nr. 3, indsættes efter »kapitel 12,«: »ved opkvalificering i forbindelse med ansættelse efter kapitel 14,«, og », voksenlærlingetilskud efter kapitel 23 og opkvalificering i forbindelse med ansættelse efter kapitel 24« ændres til: »og voksenlærlingetilskud efter kapitel 23«.
3. I § 97 b, stk. 1, ændres »den 31. december 2021« til: »den 31. december 2022«.
4. § 97 b, stk. 2, affattes således:
»Stk. 2. Tilbuddet skal være bevilget senest den 31. december 2022 og skal påbegyndes inden den 1. april 2023.«
I lov om arbejdsmiljø, jf. lovbekendtgørelse nr. 2062 af 16. november 2021, foretages følgende ændring:
1. I § 72 indsættes som stk. 9:
»Stk. 9. Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om Arbejdstilsynets behandling af personoplysninger i forbindelse med virksomheders brug af hjælpeværktøjer og andre løsninger, som Arbejdstilsynet stiller til rådighed for virksomhederne, herunder om ansvar og opgaver.«
Efter den gældende § 10, stk. 2, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, fastsætter beskæftigelsesministeren regler om, hvad der
medregnes til kravene om forudgående perioder med visse offentlige forsørgelsesydelser m.v. for personer i forbindelse med
ansættelse med løntilskud efter kapitel 12, som jobrotationsvikar efter kapitel 22 og som voksenlærling efter kapitel 23 og ved
opkvalificering i forbindelse med ansættelse efter kapitel 24.
Med hjemmel i bestemmelsen er der fastsat nærmere regler i bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats om, hvad der kan
medregnes til kravene om forudgående perioder med visse offentlige forsørgelsesydelser m.v.
Ved lov nr. 2201 af 29. december 2020 om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om organisering og understøttelse
af beskæftigelsesindsatsen m.v., lov om aktiv socialpolitik og lov om kompensation til handicappede i erhverv m.v. (Styrket og
forenklet indgang til korte erhvervsrettede kurser, udvidelse af mindre intensiv indsats, varslingspuljens anvendelsesområde og
fritagelse for indsats og rådighed for unge, der deltager i særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse (STU) m.v.) blev indgangen til
korte erhvervsrettede kurser styrket og forenklet.
Med loven blev ordning om opkvalificering i forbindelse med ansættelse for beskæftigede i lovens kapitel 24 indarbejdet under den
regionale uddannelsespulje i § 97 i lovens kapitel 14, dog med visse tilretninger så betingelserne for tilskud til arbejdsgivere
blev harmoneret med jobcenterets mulighed for at give tilbud om korte erhvervsrettede kurser til ledige inden for puljen.
Lovens § 10, stk. 2, som henviser til opkvalificering i forbindelse med ansættelse efter lovens kapitel 24, blev dog ikke samtidig
konsekvensrettet.
Det foreslås, at der i § 10, stk. 2,
efter ordene: kapitel 12, indsættes: ved opkvalificering i forbindelse med ansættelse efter kapitel 14. Det foreslår videre, at
følgende ord udgår: og ved opkvalificering i forbindelse med ansættelse efter kapitel 24.
Bestemmelsen vil dermed fremover henvise til kapitel 14 i stedet for kapitel 24, når der henvises til ordningen om opkvalificering
i forbindelse med ansættelse.
Med forslaget vil bestemmelsen dermed henvise til det rette kapitel i loven, hvor ordningen om opkvalificering i forbindelse med
ansættelse fremgår.
Til nr. 2
Efter den gældende § 14, stk. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats kan jobcenteret tilbyde arbejdsgivere information og
vejledning om:
Arbejdskraft- og uddannelsesforhold.
Indlæggelse af job på Jobnet for Arbejdsgivere.
Mulighederne for etablering af f.eks. virksomhedspraktik efter kapitel 11, ansættelse med løntilskud efter kapitel 12,
jobrotation efter kapitel 22, voksenlærlingetilskud efter kapitel 23 og opkvalificering i forbindelse med ansættelse efter kapitel
Ved lov nr. 2201 af 29. december 2020 om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om organisering og understøttelse
af beskæftigelsesindsatsen m.v., lov om aktiv socialpolitik og lov om kompensation til handicappede i erhverv m.v. (Styrket og
forenklet indgang til korte erhvervsrettede kurser, udvidelse af mindre intensiv indsats, varslingspuljens anvendelsesområde og
fritagelse for indsats og rådighed for unge, der deltager i særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse (STU) m.v.) blev indgangen til
korte erhvervsrettede kurser styrket og forenklet.
Med loven blev ordning om opkvalificering i forbindelse med ansættelse for beskæftigede i lovens kapitel 24 indarbejdet under den
regionale uddannelsespulje i § 97 i lovens kapitel 14, dog med visse tilretninger så betingelserne for tilskud til arbejdsgivere
blev harmoneret med jobcenterets mulighed for at give tilbud om korte erhvervsrettede kurser til ledige inden for puljen.
Lovens § 14, stk. 1, nr. 3, som henviser til opkvalificering i forbindelse med ansættelse efter lovens kapitel 24, blev dog ikke
samtidig konsekvensrettet.
Det foreslås, at der i § 14, stk. 1, nr. 3,
efter ordene: kapitel 12, indsættes: ved opkvalificering i forbindelse med ansættelse efter kapitel 14. Det foreslås videre, at
ordene: voksenlærlingetilskud efter kapitel 23 og opkvalificering i forbindelse med ansættelse efter kapitel 24, ændres til: og
voksenlærlingetilskud efter kapitel 23.
Bestemmelsen vil dermed fremover henvise til kapitel 14 i stedet for kapitel 24, når der henvises til ordningen om opkvalificering
i forbindelse med ansættelse.
Med forslaget vil bestemmelsen dermed henvise til det rette kapitel i loven, hvor ordningen om opkvalificering i forbindelse med
ansættelse fremgår.
Til nr. 3
Efter den gældende § 97 b, stk. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats har personer, der har arbejdet i minkerhvervet eller
følgeerhverv, jf. stk. 3, inden for en pulje og i perioden fra og med den 23. marts 2021 til og med den 31. december 2021, ret til
tilbud om uddannelse, som er omfattet af lovens §§ 90 og 91, hvis personen er omfattet af en af følgende målgrupper i loven:
§ 6, nr. 1-5.
§ 6, nr. 6 og 7, og ikke er i et ansættelsesforhold eller driver selvstændig virksomhed.
§ 6, nr. 8.
§ 6, nr. 9, og modtager ledighedsydelse.
§ 6, nr. 10-13.
Målgruppen, der kan få tilbud om uddannelse efter § 97 b er dermed dagpengemodtagere, kontanthjælps- og
uddannelseshjælpsmodtagere, overgangsydelsesmodtagere uden for introduktionsprogrammet, sygedagpengemodtagere og personer i
jobafklaringsforløb, som ikke er i et ansættelsesforhold eller driver selvstændig virksomhed, personer i ressourceforløb,
ledighedsydelsesmodtagere, revalidender, førtidspensionister, selvforsørgende ledige samt unge under 18 år med behov for en
uddannelses- og beskæftigelsesfremmende indsats.
Efter lovens § 97 b, stk. 3, skal personen have arbejdet i minkerhvervet eller følgeerhverv i hele eller dele af perioden fra og
med den 1. januar 2020 til og med den 22. marts 2021, og personen skal på tro og love erklære, at personen har arbejdet i et af
disse erhverv i hele eller dele af perioden.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 2.1.1. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås, at i § 97 b, stk. 1,
ændres datoen: den 31. december 2021, til: den 31. december 2022.
Forslaget betyder, at den midlertidige ordning med ret til tilbud om uddannelsen inden for en pulje efter lovens § 97 b, forlænges
med ét år, så personer omfattet af målgruppen i perioden fra og med den 23. marts 2021 til og med den 31. december 2022 har ret
til tilbud om uddannelse efter bestemmelsen, hvis de øvrige betingelser for tilbuddet er opfyldt. Dermed vil målgruppen også i
2022 have ret til tilbud om uddannelse under puljen efter lovens § 97 a.
Retten til tilbud om uddannelse vil fortsat være betinget af, at der er midler inden for puljen til betaling af udgiften til
uddannelsen. Dermed vil personens ret til tilbud om uddannelse være begrænset af puljen, dvs. at der på bevillingstidspunktet for
tilbuddet om uddannelse er midler inden for kommunens tilsagn/andel af puljen.
Med forslaget vil flere personer, som har arbejdet i minkerhvervet eller følgeerhverv i hele eller dele af perioden fra og med den
januar 2020 til og med den 22. marts 2021, kunne få tilbud om uddannelse inden for puljen.
De øvrige regler og betingelser for tilbuddet finder fortsat anvendelse.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.3. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
Efter den gældende § 97 b, stk. 2, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats skal et tilbud om uddannelse under puljen i § 97 b være
bevilget senest den 31. december 2021 og skal påbegyndes inden den 1. april 2022.
Dermed skal jobcenteret senest den 31. december 2021 have givet tilbuddet om uddannelse til personen, og personen skal senest den
31. marts 2022 være begyndt på tilbuddet.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 2.1.1. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås, at § 97 b, stk. 2,
nyaffattes med følgende ordlyd: Tilbuddet skal være bevilget senest den 31. december 2022 og skal påbegyndes inden den 1. april
2023.
Forslaget er en konsekvens af forslaget i nr. 3, om at forlænge den midlertidige ordning med ret til tilbud om uddannelse inden
for en pulje efter lovens § 97 b, så retten også gælder i 2022.
Forslaget betyder, at datoerne for, hvornår et tilbud om uddannelse under ordningen med ret til tilbud om uddannelsen inden for en
pulje, senest skal være bevilget og påbegyndt forlænges med ét år, så personer omfattet af målgruppen kan få bevilget tilbud om
uddannelse til og med den 31. december 2022 og kan påbegynde tilbuddet til og med den 31. marts 2023, hvis de øvrige betingelser
for tilbuddet er opfyldt.
Retten til tilbud om uddannelse vil fortsat være betinget af, at der er midler inden for puljen til betaling af udgiften til
uddannelsen. Dermed vil personens ret til tilbud om uddannelse være begrænset af puljen, dvs. at der på bevillingstidspunktet for
tilbuddet om uddannelse er midler inden for kommunens tilsagn/andel af puljen.
Med forslaget vil flere personer, som har arbejdet i minkerhvervet eller følgeerhverv i hele eller dele af perioden fra og med den
januar 2020 til og med den 22. marts 2021, kunne få og påbegynde tilbud om uddannelse inden for puljen.
De øvrige regler og betingelser for tilbuddet finder fortsat anvendelse.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.3. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det følger af arbejdsmiljølovens § 1, nr. 2, at loven bl.a. har til formål at skabe grundlag for, at virksomhederne selv kan løse
sikkerheds- og sundhedsspørgsmål med bl.a. vejledning og kontrol fra Arbejdstilsynet. Det følger endvidere af § 72, stk. 1, nr. 1
og 2, at Arbejdstilsynets opgave bl.a. er at vejlede virksomhederne om arbejdsmiljømæssige spørgsmål og yde små virksomheder
yderligere vejledning. Arbejdstilsynet vejleder på den baggrund bl.a. virksomhederne om udarbejdelse af skriftlig
arbejdspladsvurdering (APV) og stiller et hjælpeværktøj til rådighed for virksomhederne.
Ved brug af APV-værktøjet er der tale om et fælles dataansvar for de personoplysninger, der behandles, efter
databeskyttelsesforordningens artikel 26. Det fælles dataansvar er fordelt mellem Arbejdstilsynet og de virksomheder, der benytter
værktøjet til at opfylde deres pligt om udarbejdelse af en APV. Arbejdstilsynet er således ansvarlig for opbevaringen af
personoplysningerne i løsningen samt behandlingssikkerheden efter databeskyttelsesforordningens artikel 32. Arbejdstilsynet
behandler personoplysninger i henhold til databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra e, artikel 9, stk. 2, litra g,
jf. databeskyttelseslovens § 7, stk. 4, og artikel 10 jf. databeskyttelseslovens § 8, stk. 1.
Det foreslås, at der indsættes en ny bemyndigelsesbestemmelse i § 72, stk. 9, hvorefter beskæftigelsesministeren i bekendtgørelse
kan fastsætte nærmere regler, herunder om fælles ansvar og opgaver i forbindelse med Arbejdstilsynets behandling af
personoplysninger som led i de hjælpeværktøjer og andre løsninger, som Arbejdstilsynet stiller til rådighed for virksomhederne.
Formålet med bestemmelsen er at give beskæftigelsesministeren mulighed for i bekendtgørelsesform at skabe tilstrækkelig klarhed
omkring ansvar, herunder fælles dataansvar samt opgaver i overensstemmelse med databeskyttelsesforordningen og
databeskyttelsesloven i forbindelse med behandling af personoplysninger ved virksomhedernes brug af værktøjer og andre løsninger,
som Arbejdstilsynet stiller eller fremadrettet måtte stille til rådighed for virksomhederne til opfyldelse af deres pligter efter
arbejdsmiljøloven.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.3. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. januar 2022.
Da lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og lov om arbejdsmiljø ikke gælder for Færøerne og Grønland og ikke kan sættes i kraft
for disse dele af riget, vil dette lovforslag heller ikke gælde for Færøerne og Grønland.