Danmarks Idrætsforbund har ændret sit navn fra Danmarks Idræts-Forbund til Danmarks Idrætsforbund. Den foreslåede ændring er
således en konsekvensændring af dette.
Til nr. 2
Det følger af § 1, stk. 1 i eliteidrætsloven, at Team Danmark er en selvejende institution.
Med den foreslåede ændring i § 1, stk. 1, 1. pkt.
understreges det, at Team Danmark er en offentlig selvejende institution, hvilket hidtil kun er fremgået af lovens forarbejder,
jf. Folketingstidende [611] tillæg A, side 4879. Det indebærer, at Team Danmark er en del af den offentlige forvaltning og dermed
omfattet af forvaltningsloven og offentlighedsloven og ligeledes en offentlig myndighed i ligestillingslovens forstand.
Formålet med ændringen er alene at tydeliggøre, hvad der hidtil er fremgået af lovens forarbejder.
Til nr. 3
I den gældende eliteidrætslov findes der ikke en eksplicit bestemmelse om, at Team Danmark skal føre tilsyn, eller hvor atleter,
trænere og andre i eliteidrætsmiljøet kan henvende sig, hvis de oplever uacceptabel adfærd.
Som forvaltningsorgan er Team Danmark forpligtet til at sikre, at organisationens økonomiske ressourcer anvendes i
overensstemmelse med de formål, hvortil de er givet. Team Danmark har i den forbindelse ansvaret for løbende at kontrollere,
hvorvidt de enkelte specialforbund, som samarbejder og modtager støtte fra Team Danmark, agerer i overensstemmelse med de
forventninger til tilrettelæggelse af eliteidrætten, som er fastlagt i eliteidrætsloven. Det følger af Team Danmarks formål, at
Team Danmark skal sikre en forsvarlig udvikling af eliteidrætsudøvere fysisk, personligt og socialt samt efter principperne i
retningslinjer for god adfærd i dansk konkurrenceidræt, der er en udmøntning af dele af Team Danmarks formål.
I det omfang Team Danmark bliver opmærksom på det, vil Team Danmark være forpligtet til at undersøge forholdene nærmere, hvis
regler, der gælder for Team Danmark, ikke bliver overholdt, eller hvis der foregår uhensigtsmæssigheder. Team Danmark yder tilskud
til de enkelte specialforbund i henhold til samarbejdsaftaler med specialforbundene. En samarbejdsaftale mellem Team Danmark og et
specialforbund etablerer en række forpligtelser for specialforbundet, som vilkår for støtten. Hvis et specialforbund ikke
efterlever vilkårene i samarbejdsaftalen, har Team Danmark pligt til at følge op på det og i yderste konsekvens ophæve
samarbejdsaftalen og/eller støttebevillingen til et specialforbund.
Det følger af den foreslåede affattelse af § 1, stk. 2
, at Team Danmark er forpligtet til at føre tilsyn med, at de regler og retningslinjer, som Team Danmark fastsætter, bliver
overholdt, og at Team Danmarks samarbejdspartnere arbejder i overensstemmelse med Team Danmarks etiske og sociale grundlag.
Formålet er at sikre, at der ikke kan opstå tvivl om rækkevidden af Team Danmarks tilsynsforpligtelse.
Bestemmelsen er endvidere formuleret sådan, at i det omfang Team Danmark samarbejder med andre organisationer eller forbund end
Danmarks Idrætsforbund og specialforbund under Danmarks Idrætsforbund, eksempelvis på esportsområdet, så er Team Danmark ligeledes
forpligtet til at føre tilsyn med, at disse organisationer eller forbund ligeledes arbejder i overensstemmelse med Team Danmarks
retningslinjer for god adfærd i dansk konkurrenceidræt. Det gælder dog ikke Team Danmarks samarbejde med andre offentlige
myndigheder/institutioner.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det følger af bestemmelsen i § 1, stk. 1, 1. pkt. i eliteidrætsloven, at Team Danmark skal udvikle dansk eliteidræt på en socialt
og samfundsmæssig forsvarlig måde. Det betyder blandt andet, jf. § 1, stk. 1, nr. 4, at Team Danmark skal sikre en forsvarlig
udvikling af eliteidrætsudøvere fysisk, personligt og socialt.
Det foreslås i § 2, stk. 3
, at Team Danmark forpligtes til at udvikle og oprette en selvstændig funktion med det formål at give atleter, trænere eller andre
et sted at gå til med konkrete sager, hvor der kan være tale om, at Team Danmarks retningslinjer for god adfærd i dansk
konkurrenceidræt eller andre retningslinjer ikke overholdes. Det kan fx være sager om mistrivsel blandt eliteatleter,
grænseoverskridende adfærd fra trænere eller andre.
Team Danmark skal blandt andet tage stilling til funktionens formelle ophæng, kompetence og ansvarsområde herunder behandling af
klagesager og afgrænsning i forhold til Danmarks Idrætsforbunds etiske komité. Team Danmark skal i arbejdet inddrage alle
relevante samarbejdspartnere (atleter, trænere, specialforbund, Danmarks Idrætsforbund mv.) og sikre sig, at der findes en model,
som samarbejdsparterne ikke mindst atleterne kan have tillid til. Som led i beskrivelsen af den selvstændige funktion skal Team
Danmark også forholde sig til overholdelsen af databeskyttelsesreglerne og inddrage Datatilsynet i nødvendigt omfang.
Beskrivelse af funktionen skal fremgå af Team Danmarks vedtægter, som godkendes af kulturministeren.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
Det følger af bestemmelsen i § 2, stk. 1 i eliteidrætsloven, at Team Danmark ledes af en bestyrelse på 8 medlemmer, der beskikkes
af kulturministeren. 4 medlemmer udpeges af kulturministeren og 4 medlemmer udpeges af Danmarks Idrætsforbund.
Det foreslås at ophæve bestemmelsen i § 2, stk. 1
og i stedet indsætte en bestemmelse om, at Team Danmarks bestyrelse skal bestå af 8 medlemmer, der beskikkes af kulturministeren.
4 medlemmer udpeges af kulturministeren og 4 medlemmer udpeges af Danmarks Idrætsforbund. Af de 4 medlemmer, som Danmarks
Idrætsforbund udpeger, skal 1 medlem med særlig indsigt i eliteatleters forhold, være efter indstilling fra Danmarks
Idrætsforbunds og Team Danmarks Aktivkomité. Formålet er at give de aktive atleter mere direkte indflydelse på, hvem der sidder i
Team Danmarks bestyrelse.
Med den foreslåede ændring tilføjes det endvidere, at personer, som er ansat i Danmarks Idrætsforbund eller specialforbund under
Danmarks Idrætsforbund eller er medlem af bestyrelsen i et specialforbund under Danmarks Idrætsforbund, ikke samtidig kan udpeges
til Team Danmarks bestyrelse. Formålet er at minimere de generelle interessekonflikter og inhabilitet, der kan opstå i Team
Danmarks bestyrelse i sager, der vedrører specialforbundene og Danmarks Idrætsforbund. De ændrede regler vil gælde for kommende
udpegninger af medlemmer til Team Danmarks bestyrelse.
Ændringen afspejler fortsat en sammensætning af bestyrelsen, der sikrer en styring af eliteidrætten, som tager hensyn til
demokratiske traditioner og til ønsket om at sikre indflydelse for såvel idrættens organisationer som de aktive og trænere på
eliteidrættens udvikling.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.3. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
I den gældende eliteidrætslov findes der ikke bestemmelser om, hvilke kompetencer Team Danmarks bestyrelse tilsammen skal
repræsentere. Kompetencerne fremgår af lovens forarbejder, jf. Folketingstidende [611] tillæg A, side 4887 og gengivet i Team
Danmarks vedtægter. Ligeledes fremgår det af lovens forarbejder og gengivet i Team Danmarks vedtægter, at 2 ud af bestyrelsens
medlemmer skal være nuværende eller tidligere eliteidrætsudøvere og/eller –trænere.
Med den foreslåede bestemmelse i § 2, stk. 2,
foreslås det, at Team Danmarks bestyrelse tilsammen skal repræsentere en bred indsigt i idrættens verden og andre relevante
områder. De konkrete kompetencer skal – som i dag - fremgå af Team Danmarks vedtægter, og kan tilpasses ved behov efter dialog med
Kulturministeriet. Kulturministeren skal efter de gældende regler godkende Team Danmarks vedtægter. Derudover tilføjes det, at 2
af de 8 medlemmer skal have særlig indsigt i eliteatleters forhold. Det kan være nuværende eller tidligere eliteidrætsudøvere
og/eller eliteidrætstrænere, men det kan også være andre personer med særlig indsigt i eliteatleters forhold. Hermed vil der være
større mulighed for at rekruttere bredere, for så vidt angår personer med særlig indsigt i eliteatleters forhold. Det kan fx være
tidligere sportschefer eller andre, der har været tæt knyttet til et elitemiljø. Dog kan det ikke være personer, der er omfattet
af bestemmelsen i § 2, stk. 1.
Kulturministeren og Danmarks Idrætsforbund skal ved udpegning af bestyrelsesmedlemmerne sikre, at bestyrelsen til sammen
repræsenterer den bredde og de kompetencer, som fremgår af Team Danmarks vedtægter.
Sammensætningen af bestyrelsen skal ses på baggrund af behovet for at sikre, at den fremtidige styring af eliteidrætten fortsat
tager hensyn til de demokratiske traditioner og til ønsket om at sikre indflydelse for såvel idrættens organisationer som de
aktive og trænerne på eliteidrættens udvikling.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.3. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 5
Det fremgår af § 2, stk. 2 i eliteidrætsloven, at bestyrelsesmedlemmer udpeges for en 4-årig periode. Da den nuværende
eliteidrætslov trådte i kraft 1. juni 2004 blev beskikkelsesperioden fastlagt på samme tidspunkt fra 1. juni til og med 31. maj
fire år efter.
Med bestemmelsen i § 2, stk. 5
foreslås det, at beskikkelsestidsperioden for Team Danmarks nuværende bestyrelsesmedlemmer pr. 1. januar 2021 forlænges, således
at deres indeværende beskikkelsesperiode, som udløbet henholdsvis 31. maj 2022 og 31. maj 2024, i stedet for udløber henholdsvis
31. december 2022 og 31. december 2024.
Formålet med at ændre beskikkelsesperioden fra 1. juni til 1. januar er, at Team Danmark finder det uhensigtsmæssigt, at halvdelen
af bestyrelsen inkl. formanden udskiftes få måneder før sommer OL/PL, og dermed ikke har været med i den forudgående planlægning.
Dertil kommer også, at især formanden har en lang række opgaver og forpligtelser i forbindelse med de Olympiske Lege og
Paralympiske Lege.
Overgangsordningen gælder udelukkende for den nuværende bestyrelse, som får deres indeværende beskikkelsesperiode forlænget fra 1.
juni til 31. december i det år, hvor deres nuværende beskikkelsesperiode udløber. I det tilfælde hvor et af de nuværende
bestyrelsesmedlemmer udelukkende har siddet i én periode, ændrer forlængelsen ikke på, at de vil kunne genbeskikkes efter regler i
§ 2, stk. 2 i eliteidrætsloven for endnu en periode.
Det følger af integritetslovens § 4, stk. 1, at Anti Doping Danmark ledes af en bestyrelse på 6 medlemmer, der beskikkes af
kulturministeren. 4 medlemmer udpeges af kulturministeren, 1 medlem med viden om eliteidræt udpeges af Team Danmark og Danmarks
Idrætsforbund i fællesskab og 1 medlem med viden om bredde- og motionsidræt udpeges i fællesskab af Danmarks Idrætsforbund, DGI og
Dansk Firmaidrætsforbund. Endvidere følger det, at de medlemmer som Danmarks Idrætsforbund, DGI, Dansk Firmaidrætsforbund eller
Team Danmark udpeger til Anti Doping Danmarks bestyrelse, ikke må være medlem af bestyrelsen eller ansat i disse
idrætsorganisationer.
Med den foreslåede ændring i § 4, 4 stk. 1, 4. pkt.
tilføjes det, at personer, som er ansat i Danmarks Idrætsforbund, DGI, Dansk Firmaidrætsforbund, Team Danmark eller specialforbund
under Danmarks Idrætsforbund samt Dansk Fitness & Helse Organisation, ikke kan udpeges til Anti Doping Danmarks bestyrelse.
Ændringen indebærer, at de medlemmer, som bliver udpeget af idrætsorganisationerne, ikke samtidig må være medlem af bestyrelsen
eller ansat i de selvsamme idrætsorganisationer, herunder nu også omfattende specialforbund under Danmarks Idrætsfor bund og Dansk
Fitness & Helse Organisation. Ændringen består endvidere i, at dette også gælder for de medlemmer, som kulturministeren udpeger.
Ændringen foreslås for at skabe en vis parallelitet med bestemmelsen om Team Danmarks bestyrelse.
Som noget nyt tilføjes også Dansk Fitness & Helse Organisation, da de er en betydelig interesseorganisation på fitnessområdet, som
er et væsentlig indsatsområde for Anti Doping Danmark.
De ændrede regler vil gælde for kommende udpegninger af medlemmer til Anti Doping Danmarks bestyrelse. Ændringen får ikke
betydning for de nuværende medlemmer af Anti Doping Danmarks bestyrelse.
Der henvises i øvrigt til nr. 4 i lovforslagets specielle bemærkninger og til de almindelige bemærkninger pkt. 2.2.3.
Det følger af udlodningslovens § 12, stk. 4, at de medlemmer som Danmarks Idrætsforbund, DGI, Dansk Firmaidrætsforbund eller Team
Danmark udpeger til Sport Event Denmarks bestyrelse, ikke må være medlem af bestyrelsen eller ansat i disse idrætsorganisationer.
Med den foreslåede ændring i § 12, stk. 4
tilføjes det, at personer, som er medlem af bestyrelserne eller ansat i Danmarks Idrætsforbund, DGI, Dansk Firmaidrætsforbund
eller et specialforbund under Danmarks Idrætsforbund, ikke kan udpeges til Sport Event Denmarks bestyrelse.
Ændringen indebærer, at de medlemmer, som bliver udpeget af idrætsorganisationerne, ikke samtidig må være medlem af bestyrelsen
eller ansat i de selvsamme idrætsorganisationer, herunder nu også omfattende specialforbund under Danmarks Idrætsforbund.
Ændringen består endvidere i, at dette også gælder for de medlemmer, som kulturministeren udpeger. Ændringen foreslås for at skabe
en vis parallelitet med bestemmelsen om Team Danmarks bestyrelse.
De ændrede regler vil gælde for kommende udpegninger af medlemmer til Sport Event Denmarks bestyrelse. Ændringen får ikke
betydning for de nuværende medlemmer af Sport Event Denmarks bestyrelse.
Der henvises i øvrigt til § 1 nr. 4 i lovforslagets specielle bemærkninger og til de almindelige bemærkninger pkt. 2.2.3.
Det foreslås i stk. 1,
at loven skal træde i kraft den 1. januar 2021.
Det foreslås i stk. 2.,
at loven ikke skal finde anvendelse for nuværende medlemmer af Team Danmarks bestyrelse. For disse medlemmer finder de gældende
regler anvendelse.
Det foreslås i stk. 3
, at loven ikke skal finde anvendelse for nuværende medlemmer af Anti Doping Danmarks bestyrelse. For disse medlemmer finder de
gældende regler anvendelse.
Det foreslås i stk. 4,
at loven ikke skal finde anvendelse for nuværende medlemmer af Sport Event Denmarks bestyrelse. For disse medlemmer finder de
gældende regler anvendelse.
Det bemærkes, at hovedlovene ikke finder anvendelse for Grønland og Færøerne og ikke indeholder hjemmel til at sætte lovene i
kraft for Grønland og Færøerne.
Lov om ændring af lov om eliteidræt, lov om fremme af integr...
Gældende
LOV nr 785 af 04/05/2021
Kulturministeriet
Ændringer:
0
Lov om ændring af lov om eliteidræt, lov om fremme af integritet i idrætten og lov om udlodning af overskud og udbytte af lotteri (Styrkelse af atleternes stemme i Team Danmarks bestyrelse, Team Danmarks tilsynsforpligtelse m.v.)
I lov om eliteidræt, jf. lovbekendtgørelse nr. 1155 af 25. september 2013, foretages følgende ændringer:
1. I § 1, 1. pkt., indsættes efter »Team Danmark er en«: »offentlig«.
2. I § 1, 2. pkt. og nr. 10, § 2, stk. 2, og § 6, 2. pkt., ændres »Danmarks Idræts-Forbund« til: »Danmarks Idrætsforbund«, og i § 1, 2. pkt., ændres »Danmarks Idræts-Forbunds« til: »Danmarks Idrætsforbunds«.
3. I § 1 indsættes som stk. 2 og 3:
»Stk. 2. Team Danmark er forpligtet til at føre tilsyn med, at de regler og retningslinjer, der gælder for Team Danmark, og som Team Danmark fastsætter, bliver overholdt, og at arbejdet i de specialforbund og lignende partnere, som Team Danmark samarbejder med, foregår i overensstemmelse med Team Danmarks etiske og sociale grundlag.
Stk. 3. Team Danmark skal udvikle og etablere en selvstændig funktion, som kan behandle indberetninger fra atleter, trænere og andre, hvis de oplever uacceptabel adfærd i de elitetræningsmiljøer, som Team Danmark samarbejder med.«
4. § 2, stk. 1, ophæves, og i stedet indsættes:
»Team Danmark ledes af en bestyrelse på 8 medlemmer, der beskikkes af kulturministeren. 4 medlemmer udpeges af kulturministeren, og 4 medlemmer udpeges af Danmarks Idrætsforbund, heraf 1 medlem med særlig indsigt i eliteatleters forhold efter indstilling fra Danmarks Idrætsforbunds og Team Danmarks Aktivkomité. Medlemmer af Team Danmarks bestyrelse må ikke samtidig være ansat i Danmarks Idrætsforbund eller specialforbund under Danmarks Idrætsforbund eller være medlem af bestyrelsen i et specialforbund under Danmarks Idrætsforbund.
Stk. 2. Bestyrelsen skal tilsammen repræsentere en bred indsigt i idrættens verden og andre relevante områder. Mindst 2 af bestyrelsesmedlemmerne skal have særlig indsigt i eliteatleters forhold.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og 4.
5. I § 2 indsættes som stk. 5:
»Stk. 5. Beskikkelsesperioden for bestyrelsesmedlemmer, der er udpeget pr. 1. januar 2021, forlænges, således at indeværende beskikkelsesperiode, som udløber henholdsvis den 31. maj 2022 og den 31. maj 2024, i stedet for udløber henholdsvis den 31. december 2022 og den 31. december 2024.«
I lov om fremme af integritet i idrætten, jf. lovbekendtgørelse nr. 1168 af 7. oktober 2015, foretages følgende ændring:
1. § 4, stk. 1, 4. pkt., affattes således:
»Medlemmer af Anti Doping Danmarks bestyrelse må ikke samtidig være medlem af bestyrelserne eller ansat i Danmarks Idrætsforbund, DGI, Dansk Firmaidrætsforbund, Team Danmark eller specialforbund under Danmarks Idrætsforbund eller Dansk Fitness & Helse Organisation.«
I lov nr. 1532 af 19. december 2017 om udlodning af overskud og udbytte fra lotteri foretages følgende ændring:
1. § 12, stk. 4, affattes således:
»Stk. 4. Medlemmer af Sport Event Denmarks bestyrelse må ikke samtidig være medlem af bestyrelserne eller ansat i Danmarks Idrætsforbund, DGI, Dansk Firmaidrætsforbund, Team Danmark eller specialforbund under Danmarks Idrætsforbund.«
Stk. 1. Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Stk. 2. § 2, stk. 1, 2. pkt., i lov om eliteidræt som affattet ved denne lovs § 1, nr. 4, finder ikke anvendelse for nuværende medlemmer af Team Danmarks bestyrelse. For disse medlemmer finder de gældende regler anvendelse.
Stk. 3. § 4, stk. 1, 4. pkt., i lov om fremme af integritet i idrætten som affattet ved denne lovs § 2, nr. 1, finder ikke anvendelse for nuværende medlemmer af Anti Doping Danmarks bestyrelse. For disse medlemmer finder de gældende regler anvendelse.
Stk. 4. § 12, stk. 4, som affattet ved denne lovs § 3, nr. 1, finder ikke anvendelse for nuværende medlemmer af Sport Event Denmarks bestyrelse. For disse medlemmer finder de gældende regler anvendelse.