LOV nr 1664 af 30/12/2024
Børne- og Undervisningsministeriet
Lov om ændring af lov om elevers og studerendes undervisningsmiljø, lov om Danmarks Evalueringsinstitut og forskellige andre love (Opgavebortfald på Børne- og Undervisningsministeriets område m.v.) § 8
I lov om friskoler og private grundskoler m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1245 af 28. november 2024, som ændret ved § 1 i lov nr. 397 af 2. maj 2018 og § 1 i lov nr. 563 af 7. maj 2019, foretages følgende ændring:
1. § 5, stk. 3, 4. pkt., affattes således:
»Ministeren fastsætter nærmere regler om vedtægters indhold, herunder i form af en standardvedtægt, samt om, i hvilket omfang der i vedtægterne kan henlægges beføjelser til en generalforsamling, skolekreds el.lign., om krav til forældrerepræsentation i bestyrelsen og om skolens frist for at bringe skolens vedtægt i overensstemmelse med de fastsatte regler.«
Forarbejder til Lov om ændring af lov om elevers og studerendes undervisningsmiljø, lov om Danmarks Evalueringsinstitut og forskellige andre love (Opgavebortfald på Børne- og Undervisningsministeriets område m.v.) § 8
RetsinformationTil nr. 1
Det fremgår af § 5, stk. 3, 4. pkt., i lov om friskoler og private grundskoler m.v., at børne- og undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om vedtægternes indhold, herunder om, i hvilket omfang der i vedtægterne kan henlægges beføjelser til en generalforsamling, skolekreds eller lign.
De nærmere regler er fastsat i bekendtgørelse nr. 980 af 8. oktober 2012 om vedtægter for friskoler og private grundskoler, som ændret ved bekendtgørelse nr. 1164 af 25. september 2018. Bekendtgørelsen fastsætter regler om vedtægternes indhold vedrørende skolens styrelse og om fremgangsmåde ved skolens nedlæggelse.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 2.6.1.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås, at § 5, stk. 3, 4. pkt. , nyaffattes, således at ministeren fastsætter nærmere regler om vedtægters indhold, herunder i form af en obligatorisk standardvedtægt, samt om, i hvilket omfang der i vedtægterne kan henlægges beføjelser til en generalforsamling, skolekreds eller lignende, om krav til forældrerepræsentation i bestyrelsen og om skolens frist for at bringe skolens vedtægt i overensstemmelse med de fastsatte regler.
Det foreslåede vil medføre, at de frie grundskoler omfattes af en obligatoriske standardvedtægt for udformningen af de enkelte skolers vedtægter. Standardvedtægtens opbygning og ordlyd vil være obligatorisk for skolerne at bruge i de enkelte vedtægter. Det vil indebære, at teksten i de enkelte frie grundskolers vedtægter skal være i overensstemmelse standardvedtægtens ordlyd, medmindre der i standardvedtægten er muligheder for skolerne til enten selv at til- eller fravælge formuleringer i standardvedtægten eller selv at formulere vedtægtsbestemmelers ordlyd inden for nærmere angivne rammer.
Bestemmelser, der vil kunne til- eller fravælges i den enkelte vedtægt er f.eks. angivelse af skolens formål ud over skoledrift i henhold til lov om friskoler og private grundskoler m.v. Det kan for eksempel være, hvor en beslutning om at oprette et skoletilbud på en småø efter lovens § 36 d, stk. 1, skal være indarbejdet i vedtægten, jf. lovens § 36 d, stk. 2. En bestemmelse derom vil alene være relevant for en fri grundskole, der har oprettet sådan et skoletilbud. Det vil også være tilfældet, hvor en fri grundskole varetager skole- og undervisningsvirksomhed som efterskole, fri fagskole, privat institution for gymnasial uddannelse og folkehøjskole (kombineret institution).
Det vil f.eks. også være op til de enkelte skoler at beslutte, hvorvidt der skal være en næstformand for bestyrelsen, hvorfor formuleringer om næstformand vil kunne til- eller fravælges i den enkelte vedtægt.
Bestemmelser, som det vil være op til skolen selv at formulere, vil f.eks. være beskrivelsen af skolens værdigrundlag, hvis skolen vil anføre sit værdigrundlag i vedtægten. Tilsvarende vil det inden for lovgivningens rammer i øvrigt være op til de enkelte skoler at fastsætte bestyrelsens sammensætning og formulere vedtægtens bestemmelser om sammensætning.
Standardvedtægtens bestemmelser om styrelse og om fremgangsmåden ved nedlæggelse vil i lighed med de gældende regler i bekendtgørelse nr. 980 af 8. oktober 2012 om vedtægter for friskoler og private grundskoler, som ændret ved bekendtgørelse nr. 1164 af 25. september 2018, omfatter bestemmelser om skolens navn, adresse og oprettelsesår, om skolens organisation og drift, om skolens formål, skolens bestyrelse, skolens leder og øvrige personale, skolens forældrekreds (forældrene til børn indskrevet på skolen) og eventuel skolekreds og eventuel generalforsamling, forældrekredsens og de ansattes indblik i budgetter, regnskaber og revisionsprotokoller, tegningsret, ændring af vedtægten og nedlæggelse af skolen.
Med det foreslåede vil der i standardvedtægten kunne fastsættes bestemmelser om, i hvilket omfang der kan henlægges beføjelser til en generalforsamling, skolekreds eller lign. Det vil således være op til den enkelte skole at beslutte, hvorvidt der skal være bestemmelser om en generalforsamling, skolekreds eller lign.
Det vil i vedtægten skulle være fastlagt, hvorvidt en generalforsamling består af forældrekredsen eller forældrekredsen og skolekredsen. Hvis en skole har en skolekreds skal det fremgå af vedtægten, hvilken kreds af personer skolekredsen består af.
Det er efter § 5, stk. 7, 1. pkt., i lov om friskoler og private grundskoler m.v. bestyrelsen, der varetager den overordnede ledelse af skolen og som er ansvarlig for skolens drift over for børne- og undervisningsministeren. Det vil derfor af standardvedtægten fremgå hvilke beføjelser, der kan henlægges til en generalforsamling.
Det er hensigten, at det som efter gældende ordning alene højst skal være muligt at tillægge generalforsamlingen kompetence til at træffe beslutning om ansættelse og afskedigelse af skolens leder efter bestyrelsens indstilling, valg af bestyrelsesmedlemmer, godkendelse af skolens værdigrundlag, fastsættelse af kontingent for en skolekreds og nedlæggelse af skolen uden for de tilfælde, hvor bestyrelsen efter loven skal drage omsorg for likvidation af skolen. Tilsvarende vil det, som efter den gældende ordning, højst være muligt at tillægge generalforsamlingen og bestyrelsen fælles kompetence til at træffe beslutning om skolepengenes størrelse, køb, slag og pantsætning af fast ejendom, vedtægtsændringer og skolens nedlæggelse. Der vil også i vedtægten, som efter den gældende ordning, kunne fastsættes, at bestyrelsen skal høre generalforsamlingen, inden den træffes bestemte beslutninger f.eks. beslutning om ansættelse og afskedigelse af skolens leder, skolepengenes størrelse, køb, slag og pantsætning af fast ejendom, vedtægtsændringer og skolens nedlæggelse.
Med det foreslåede vil der i standardvedtægten som efter den gældende ordning skulle fastsættes bestemmelser om krav til forældrerepræsentation i bestyrelsen. Det vil skulle fremgå af skolens vedtægter nøjagtig, hvor mange af bestyrelsens medlemmer, der skal vælges af og blandt forældrene til elever på skolen. Den gældende ordning, hvorefter der mindst skal være to bestyrelsesmedlemmer valgt af og blandt forældrene vil blive videreført.
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet fører efter delegation fra børne- og undervisningsministeren tilsyn med, om de frie grundskolers vedtægter er i overensstemmelse med lovgivningen. Ordningen med en obligatorisk standardvedtægt forventes at forenkle styrelsens tilsyn med, at skolernes vedtægter er i overensstemmelse med lovgivningen herom, idet vedtægten vil skulle være opbygget i overensstemmelse med standardvedtægten, hvorfor det vil være enklere at kontrollere vedtægtens overensstemmelse med lovgivningen. Vedtægten vil fortsat skulle offentliggøres på skolens hjemmeside. Styrelsen for Undervisning og Kvalitet kan i tilfælde af overtrædelser af lovgivningen om vedtægter udstede påbud, jf. § 24 a, stk. 1, i lov om friskoler og private grundskoler m.v. eller anvende tilskudsmæssige sanktioner over for skolen, jf. § 21, stk. 2, i lov om friskoler og private grundskoler m.v.
Ved fastsættelse af regler om standardvedtægter vil der i reglerne skulle fastsættes tidsfrister for, hvornår de frie grundskoler skal have bragt deres vedtægter i overensstemmelse med nye standardvedtægter. Tidsfristerne vil skulle fastsættes under hensyntagen til, at de berørte skoler skal have rimelig tid til at ændre vedtægterne i overensstemmelse med de enkelte vedtægters procedurer for gennemførelse af vedtægtsændringer. Med henblik på implementering af de første obligatoriske standardvedtægter for frie grundskoler, der udstedes med virkning fra lovens ikrafttrædelse den 1. juli 2025, forventes det fastsat, at de frie grundskoler inden den 1. januar 2027 skal have bragt deres vedtægter i overensstemmelse med de obligatoriske standardvedtægter.
Vedtægter, der indsendes til godkendelse i Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, skal være i overensstemmelse med den på indsendelsestidspunktet gældende obligatoriske standardvedtægt.
Ifølge § 5, stk. 11, i lov om friskoler og private grundskoler m.v. kan frie grundskoler, der ved lovens ikrafttræden ikke var selvejende institutioner, bevare denne status. De få frie grundskoler omfattet af lovens § 5, stk. 11, der fortsat eksisterer, påvirkes ikke af lovforslaget og bevarer deres status.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.6.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.