LOV nr 1664 af 30/12/2024
Børne- og Undervisningsministeriet
Lov om ændring af lov om elevers og studerendes undervisningsmiljø, lov om Danmarks Evalueringsinstitut og forskellige andre love (Opgavebortfald på Børne- og Undervisningsministeriets område m.v.) § 4
I lov om kommunale internationale grundskoler, jf. lovbekendtgørelse nr. 1158 af 8. august 2022, foretages følgende ændringer:
1. § 17, 1. pkt., ophæves.
2. I § 17, 2. pkt., der bliver 1. pkt., udgår »og regler fastsat i medfør heraf«.
3. § 18 ophæves.
Forarbejder til Lov om ændring af lov om elevers og studerendes undervisningsmiljø, lov om Danmarks Evalueringsinstitut og forskellige andre love (Opgavebortfald på Børne- og Undervisningsministeriets område m.v.) § 4
RetsinformationTil nr. 1
Det fremgår af § 17, 1. pkt., i lov om kommunale internationale grundskoler, at kommunale internationale grundskoler indgår i kvalitetsrapporten for kommunens skolevæsen, jf. folkeskolelovens § 40 a.
Det foreslås, at § 17, 1. pkt., ophæves.
Baggrunden for det foreslåede er, at folkeskolelovens § 40 a blev ændret ved lov nr. 882 af 21. juni 2022, hvor kommunalbestyrelsens pligt til at udarbejde en kvalitetsrapport for kommunens skolevæsen hvert andet år blev ophævet og erstattet af en pligt til at gennemføre årlige skoleudviklingssamtaler. Den her foreslåede ophævelse af § 17, 1. pkt., i lov om kommunale internationale grundskoler blev ikke medtaget i den forbindelse, jf. hertil Folketingstidende 2021-22, tillæg A, L 174 som fremsat.
Der er med det foreslåede alene tale om en lovteknisk konsekvensændring.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.4.1.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Det fremgår af § 17, 2. pkt., i lov om kommunale internationale grundskoler, at folkeskolelovens § 40 a og regler fastsat i medfør heraf finder tilsvarende anvendelse for kommunale internationale grundskoler.
Folkeskolelovens § 40 a blev ændret ved lov nr. 882 af 21. juni 2022, hvor kommunalbestyrelsens pligt til at udarbejde en kvalitetsrapport for kommunens skolevæsen hvert andet år blev ophævet og erstattet af en pligt til at gennemføre årlige skoleudviklingssamtaler.
Efter den gældende folkeskolelovs § 40 a, stk. 1, jf. lovbekendtgørelse nr. 989 af 27. august 2024, gennemfører kommunalbestyrelsen årligt en skoleudviklingssamtale med skolens leder. Det følger endvidere af den gældende § 40 a, stk. 2, at der i samtalen inddrages resultaterne fra obligatoriske test, jf. folkeskolelovens § 13 a, status på eventuelle handlingsplaner, jf. folkeskolelovens § 57 d, stk. 3, og opfølgning på tidligere skoleudviklingssamtaler.
Det foreslås i § 17, 2. pkt., der bliver 1. pkt., at ordene »og regler fastsat i medfør heraf« udgår.
Det foreslåede vil indebære, at bestemmelsen ikke længere henviser til bestemmelser fastsat med hjemmel i folkeskolelovens § 40 a. Det skyldes, at folkeskolelovens § 40 a ikke længere indeholder en bemyndigelse til børne- og undervisningsministeren til at fastsætte nærmere regler om udmøntningen af bestemmelsen. Tilføjelsen er derfor overflødig.
Det foreslåede vil endvidere indebære, at der fortsat henvises til folkeskolelovens § 40 a, og at de heri regulerede skoleudviklingssamtaler derfor fortsat vil finde tilsvarende anvendelse for kommunale internationale grundskoler. Dog vil det ikke være et krav, at der i skoleudviklingssamtalerne inddrages resultaterne fra obligatoriske test, jf. folkeskolelovens § 13 a, da kommunale internationale grundskoler ikke er omfattet af folkeskolelovens bestemmelser om obligatoriske test.
Det bemærkes, at kravet i folkeskolelovens § 40 a, stk. 2, om, at der i skoleudviklingssamtalerne skal inddrages status på eventuelle handlingsplaner, jf. § 57 d, stk. 3, foreslås ophævet, jf. lovforslagets § 3, nr. 2. Det foreslåede vil indebære, at der heller ikke vil blive stillet krav om at drøfte en eventuel handlingsplan i skoleudviklingssamtalen for en kommunal international grundskole.
Det følger bl.a. af bemærkningerne til folkeskolelovens § 40 a, jf. Folketingstidende 2021-22, tillæg A, L 174 som fremsat, side 16 og 33f, at skoleudviklingssamtalerne har til formål at skabe rammerne om en tillidsfuld og faglig dialog mellem kommunalbestyrelse, forvaltning og skole, herunder den eller de fritidsinstitutioner, der modtager elever fra skolen, hvor fokus skal være på at styrke den fælles forståelse af skolens udviklingsområder og de indsatser, der iværksættes på skolen og i skolevæsenet. Samtalerne vil bl.a. skulle tage udgangspunkt i en identifikation af skolens udviklings- og indsatsområder. For nærmere om skoleudviklingssamtaler henvises til de ovenfor nævnte lovbemærkninger til folkeskolelovens § 40 a.
Det bemærkes, at skoleudviklingssamtalen med skolelederen ved en kommunal international grundskole vil være omfattet af § 2, stk. 1, nr. 5, i lov om gennemsigtighed og åbenhed i uddannelserne m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 810 af 20. juni 2018, hvorefter en skole eller en uddannelsesinstitution, som giver undervisning, der er omfattet af loven, skal sikre, at gennemførte aktuelle evalueringer af kvaliteten af en skoles eller institutions undervisning, bortset fra oplysninger om en enkelt lærers undervisning og evalueringer, hvor alene skolens ansatte har medvirket, er oplyst på en lettilgængelig måde på skolens eller institutionens hjemmeside på internettet. Det følger således af gældende ret, at der i forlængelse af skoleudviklingssamtalen vil skulle udarbejdes et notat med gengivelse af evalueringens resultater.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.4.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Det følger af den gældende bestemmelse i § 18 i lov om kommunale internationale grundskoler, at børne- og undervisningsministeren fører tilsyn med kommunale internationale grundskolers kvalitetsudvikling. I tilfælde af vedvarende dårlig kvalitet på en kommunal international grundskole kan børne- og undervisningsministeren med henblik på at forbedre niveauet pålægge kommunalbestyrelsen at udarbejde en handlingsplan, jf. folkeskolelovens § 40 a, stk. 2, og eventuelt som et delelement heri at deltage i vejledning fra Børne- og Undervisningsministeriet. Ministeren fastsætter en frist for udarbejdelsen af handlingsplanen.
Det foreslås, at § 18 ophæves.
Den foreslåede ophævelse af § 18 vil indebære, at børne- og undervisningsministeren (i praksis Styrelsen for Undervisning og Kvalitet) ikke længere skal føre et lovbestemt tilsyn med kommunale internationale grundskolers kvalitetsudvikling. Dermed bortfalder også børne- og undervisningsministerens adgang til at påbyde en kommunalbestyrelse at udarbejde en handlingsplan og eventuelt som et delelement heri at deltage i vejledning fra Børne- og Undervisningsministeriet, i tilfælde af vedvarende dårlig kvalitet på en kommunal international grundskole.
Det vil betyde, at der fremover ikke vil eksistere et lovbestemt statsligt tilsyn med kommunale internationale grundskolers kvalitetsudvikling.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.4.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.