LOV nr 1664 af 30/12/2024
Børne- og Undervisningsministeriet
Lov om ændring af lov om elevers og studerendes undervisningsmiljø, lov om Danmarks Evalueringsinstitut og forskellige andre love (Opgavebortfald på Børne- og Undervisningsministeriets område m.v.) § 2
I lov om Danmarks Evalueringsinstitut, jf. lovbekendtgørelse nr. 600 af 21. maj 2019, som ændret ved § 6 i lov nr. 686 af 11. juni 2024, foretages følgende ændringer:
1. I § 2, stk. 4, indsættes som 2. pkt.:
»Vedkommende minister skal anvise finansiering for sådanne evalueringer.«
2. I § 4, stk. 1, ændres »og børne- og socialministeren til godkendelse for hver sit område« til: »til godkendelse«.
3. I § 4, stk. 2, indsættes efter »for«: »tilskudsfinansierede aktiviteter og«.
4. § 5, stk. 2, nr. 1, affattes således:
»1) 1 medlem med viden og erfaring inden for grundskoleområdet, der beskikkes efter indstilling fra KL.«
5. I § 5, stk. 2, nr. 3, indsættes efter »af«: »FGU Danmark,«.
6. § 5, stk. 2, nr. 4, affattes således:
»4) 2 medlemmer med viden og erfaring inden for erhvervsakademi-, professionsbachelor- og universitetsuddannelser, der beskikkes efter fælles indstilling fra rektorerne for erhvervsakademier, professionshøjskolerne og universiteterne.«
7. § 5, stk. 2, nr. 6-8, ophæves, og i stedet indsættes:
»6) 1 medlem med viden og erfaring om børns og unges trivsel, læring og dannelse, der beskikkes efter fælles indstilling fra Danske Erhvervsakademiers Studenterorganisation, Danske Studerendes Fællesråd, DGS – Danske Gymnasieelevers Sammenslutning, DSE – Danske Skoleelever, Erhvervsskolernes ElevOrganisation, Landssammenslutningen af Handelsskoleelever, Modstrøm - Foreningen for FGU-elever og unge omkring FGU og Organisation for Professionshøjskolestuderende.
- 1 medlem med viden og erfaring om dagtilbudsområdet, der beskikkes efter indstilling fra Børne- og Kulturchefforeningen.«
8. I § 5 indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
»Stk. 3. Af og blandt evalueringsinstituttets medarbejdere vælges 1 medlem til bestyrelsen. Den medarbejdervalgte repræsentant i bestyrelsen er beskyttet mod afskedigelse og anden forringelse af forholdene på samme måde som tillidsrepræsentanter inden for vedkommende eller tilsvarende område.«
Stk. 3-5 bliver herefter stk. 4-6.
9. I § 6, stk. 2, udgår », jf. § 4, stk. 1,«, og efter »for« indsættes: »tilskudsfinansierede aktiviteter og«.
10. § 6, stk. 4-7, ophæves.
Stk. 8 bliver herefter stk. 4.
11. I § 8, stk. 1, 1. pkt., ændres »§ 6, stk. 8« til: »§ 6, stk. 4«.
12. I § 10, stk. 1, ændres »Undervisningsministeren« til: »Vedkommende minister«.
13. § 10, stk. 2, ophæves.
14. § 12 a, stk. 1-3, ophæves.
Stk. 4 bliver herefter stk. 1.
15. I § 12 a, stk. 4, der bliver stk. 1, udgår »endvidere«.
16. I bilag 1 indsættes som nr. 27:
»27) Lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne og Ordblindetesten.«
Forarbejder til Lov om ændring af lov om elevers og studerendes undervisningsmiljø, lov om Danmarks Evalueringsinstitut og forskellige andre love (Opgavebortfald på Børne- og Undervisningsministeriets område m.v.) § 2
RetsinformationTil nr. 1
Det fremgår af § 2, stk. 4, i lov om Danmarks Evalueringsinstitut, jf. lovbekendtgørelse nr. 600 af 21. maj 2019, at evalueringsinstituttets evalueringsområde kan udvides til at omfatte uddannelses- og institutionsevalueringer på andre ministeriers område efter aftale mellem børne- og undervisningsministeren og vedkommende minister. Det er forudsat i forarbejderne til bestemmelsen, at vedkommende minister afholder udgiften dertil, jf. Folketingstidende 1998-99, tillæg A, side 2072.
Bestemmelsen betyder, at Danmarks Evalueringsinstitut kan varetage evalueringsopgaver uden for det lovbestemte område, jf. § 2, stk. 1, og bilag 1 til lov om Danmarks Evalueringsinstitut på baggrund af aftale mellem børne- og undervisningsministeren og vedkommende minister.
Det foreslås at indsætte et nyt § 2, stk. 4, 2. pkt., hvorefter vedkommende minister skal anvise finansiering for sådanne evalueringer.
Det foreslåede vil medføre, at det vil fremgå direkte af loven, at en udvidelse af evalueringsinstituttets evalueringsområde forudsætter anvisning af finansiering fra vedkommende minister. For evalueringsinstituttet vil sådan finansiering være tilskudsfinansierede aktiviteter eller indtægtsdækket virksomhed, jf. reglerne herom i Budgetvejledningen. Der kan i vedkommende ministers finansiering indgå midler fra private, herunder f.eks. fonde.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.4 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Det fremgår af § 4, stk. 1, i lov om Danmarks Evalueringsinstitut, jf. lovbekendtgørelse nr. 600 af 21. maj 2019, at evalueringsinstituttets samlede forslag til det kommende års evalueringsområder sendes til børne- og undervisningsministeren og børne- og socialministeren til godkendelse for hver sit område. Dagtilbudsområdet, der indtil 2019 henhørte under børne- og socialministeren, henhører i dag under børne- og undervisningsministeren, hvorfor forslaget sendes til børne- og undervisningsministeren.
Det samlede forslag til det kommende års evalueringsområder omfatter også evalueringsområder, der ikke henhører under børne- og undervisningsministerens område. Evalueringsinstituttets ordinære virksomhed efter lovene nævnt i bilag 1 til lov om Danmarks Evalueringsinstitut omfatter ud over love under Børne- og Undervisningsministeriet også lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed, jf. bilag 1, nr. 3, der henhører under Indenrigs- og Sundhedsministeriet, lov om støtte til folkeoplysende voksenundervisning, frivilligt folkeoplysende foreningsarbejde og daghøjskoler samt om Folkeuniversitetet (folkeoplysningsloven), jf. bilag 1, nr. 21, og lov om folkehøjskoler, jf. bilag 1, nr. 26, der henhører under Kulturministeriet, samt danskuddannelsesloven, jf. bilag 1, nr. 22, der henhører under Udlændinge- og Integrationsministeriet. Desuden omfatter evalueringsområdet en række love på Uddannelses- og Forskningsministeriets område. Det drejer sig om universitetsloven, jf. bilag 1, nr. 1, lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, jf. bilag 1, nr. 2, lov om professionshøjskoler for videregående uddannelser, jf. bilag 1, nr. 4, lov om medie- og journalisthøjskolen, jf. bilag 1, nr. 5, lov om erhvervsakademier for videregående uddannelser, jf. bilag 1, nr. 6, og uddannelser på Uddannelses- og Forskningsministeriets område omfattet af lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v., jf. bilag 1, nr. 9.
I det omfang, at evalueringsinstituttets evalueringsområde er udvidet efter § 2, stk. 4, i lov om Danmarks Evalueringsinstitut, vil sådanne områder også skulle indgå i forslaget til det kommende års evalueringsområder.
Det foreslås i § 4, stk. 1, at ændre »og børne- og socialministeren til godkendelse for hver sit område« til »til godkendelse«.
Det foreslåede vil indebære, at evalueringsinstituttet alene skal sende forslaget til det kommende års evalueringsområder til børne- og undervisningsministeren til godkendelse. Det er svarende til gældende praksis.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.5 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Det fremgår af § 4, stk. 2, i lov om Danmarks Evalueringsinstitut, jf. lovbekendtgørelse nr. 600 af 21. maj 2019, at instituttet inden den 1. oktober sender instituttets budget, herunder rammer for den indtægtsdækkede virksomhed, til børne- og undervisningsministerens godkendelse. Evalueringsinstituttet kan inden for rammerne for indtægtsdækket virksomhed gennemføre aktiviteter, der er naturlige udløbere af instituttets virksomhed, herunder f.eks. opfølgende analyser på baggrund af de gennemførte evalueringer.
Det foreslås, at der i § 4, stk. 2, efter »for« indsættes »tilskudsfinansierede aktiviteter og«.
Det foreslåede vil medføre, at det tydeliggøres, at evalueringsinstituttet kan have tilskudsfinansierede aktiviteter ud over indtægtsdækket virksomhed.
Instituttets tilskudsfinansierede aktiviteter kan være udvidelse af instituttets evalueringsområde til andre ministeriers område, jf. nærmere lovforslagets § 2, nr. 1. Rammerne for de tilskudsfinansierede aktiviteter vil skulle følge de til enhver tid gældende regler i Budgetvejledningen herom. Det foreslåede skal ses i sammenhæng med lovforslagets § 2, nr. 9.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.4 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
Det fremgår af § 5, stk. 2, nr. 1, i lov om Danmarks Evalueringsinstitut, jf. lovbekendtgørelse nr. 600 af 21. maj 2019, at der til instituttets bestyrelse beskikkes 1 medlem efter indstilling af og blandt formandskabet for Rådet for Børns Læring.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 2.2.1.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås at nyaffatte § 5, stk. 2, nr. 1, således, at der til evalueringsinstituttets bestyrelse beskikkes 1 medlem med viden og erfaring inden for grundskoleområdet, der beskikkes efter indstilling fra KL.
Det forudsættes, at det pågældende medlem har viden og erfaring om de kommunale opgaver på grundskoleområdet inden for evalueringsinstituttets evalueringsområde. Det foreslås, at beskikkelsen af medlemmet sker efter indstilling fra KL.
Med det foreslåede sikres det, at der er repræsentation i evalueringsinstituttets bestyrelse med viden og erfaring inden for grundskoleområdet.
Det foreslåede er en konsekvens af, at Rådet for Børns Læring nedlægges, jf. lovforslagets § 3, nr. 5, og bortfaldet af indstillingen af et medlem med viden og erfaring inden for dagtilbudsområdet, jf. lovforslagets § 2, nr. 7.
Det bemærkes, at det nuværende medlem, der er beskikket efter indstilling fra Rådet for Børns Læring vil skulle udtræde af bestyrelsen ved lovens ikrafttræden, hvorefter der vil indtræde et medlem efter den foreslåede ordning. Der henvises til bemærkningerne til § 14.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 5
Det fremgår af § 5, stk. 2, nr. 3, i lov om Danmarks Evalueringsinstitut, jf. lovbekendtgørelse nr. 600 af 21. maj 2019, at der til instituttets bestyrelse beskikkes 1 medlem med viden og erfaring inden for ungdomsuddannelserne, der beskikkes efter fælles indstilling af Danske Gymnasier, Gymnasiernes Bestyrelsesforening, Danmarks Private Skoler – grundskoler og gymnasier, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier – Bestyrelserne, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier – Lederne, Danske HF & VUC og VUC Bestyrelsesforeningen.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 2.2.1.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås, at der i § 5, stk. 2, nr. 3, efter »af« indsættes »FGU Danmark,«.
Den foreslåede ændring vil indebære, at FGU Danmark, der er samarbejds- og interesseorganisation for bestyrelser og ledere på institutioner for forberedende grunduddannelse, i lighed med bestyrelses- og lederorganisationerne på ungdomsuddannelsesområdet kan medvirke ved indstillingen af evalueringsinstituttets bestyrelse af et medlem med viden og erfaring inden for ungdomsuddannelserne.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 6
Det fremgår af § 5, stk. 2, nr. 4, i lov om Danmarks Evalueringsinstitut, jf. lovbekendtgørelse nr. 600 af 21. maj 2019, at der til instituttets bestyrelse beskikkes 2 medlemmer med viden og erfaring inden for erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelserne, der beskikkes efter indstilling fra Rådet for Erhvervsakademiuddannelser og Professionsbacheloruddannelser.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 2.2.2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås at nyaffatte § 5, stk. 2, nr. 4, således, at der til evalueringsinstituttets bestyrelse beskikkes 1 medlem med viden og erfaring inden for samspillet mellem ungdomsuddannelser og videregående uddannelser, der beskikkes efter fælles indstilling fra rektorerne for erhvervsakademierne, professionshøjskolerne og universiteterne.
Det foreslåede vil indebære, at Rådet for Erhvervsakademiuddannelser og Professionsbacheloruddannelser ikke længere vil have indstillingsret til instituttets bestyrelse.
Det foreslåede skal ses i sammenhæng med, at erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser ikke længere vil være omfattet af evalueringsinstituttets ordinære virksomhed (det obligatoriske evalueringsområde) efter § 2, stk. 1, 1. pkt., i lov om Danmarks Evalueringsinstitut, jf. lovforslagets § 2, nr. 16 og 17.
Med det foreslåede sikres det, at der er repræsentation i evalueringsinstituttets bestyrelse med viden og erfaring inden for samspillet mellem ungdomsuddannelser og videregående uddannelser. Ved viden og erfaring inden for samspillet mellem ungdomsuddannelser og videregående uddannelser forstås viden og erfaring både i forbindelse med overgangen fra ungdomsuddannelse til videregående uddannelse og i forbindelse med de videregående uddannelsesinstitutioners uddannelser af lærerne til ungdomsuddannelser.
Det bemærkes, at de nuværende medlemmer, der er beskikket efter indstilling fra Rådet for Erhvervsakademiuddannelser og Professionsbacheloruddannelser vil skulle udtræde af bestyrelsen ved lovens ikrafttræden, hvorefter der vil indtræde et medlem efter den foreslåede ordning. Der henvises til bemærkningerne til § 14.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 7
Det fremgår af § 5, stk. 2, nr. 6, i lov om Danmarks Evalueringsinstitut, jf. lovbekendtgørelse nr. 600 af 21. maj 2019, at der til instituttets bestyrelse beskikkes 1 medlem med viden og erfaring inden for de kunstneriske uddannelser m.v., der beskikkes efter indstilling fra kulturministeren.
Det fremgår af § 5, stk. 2, nr. 7, i lov om Danmarks Evalueringsinstitut, at der til instituttets bestyrelse beskikkes 1 medlem med viden og erfaring inden for dagtilbudsområdet, der beskikkes efter indstilling fra børne- og socialministeren.
Det fremgår af § 5, stk. 2, nr. 8, i lov om Danmarks Evalueringsinstitut, at der til instituttets bestyrelse beskikkes 1 medlem med viden og erfaring inden for universitetsuddannelserne, der beskikkes efter indstilling af uddannelses- og forskningsministeren.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 2.2.2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås at ophæve § 5, stk. 2, nr. 6-8, og i stedet indsætte et nyt § 5, stk. 2, nr. 6 og 7, om, at der til evalueringsinstituttets bestyrelse beskikkes 1 medlem med viden og erfaring om børns og unges trivsel, læring og dannelse, der beskikkes efter fælles indstilling fra DGS - Danske Gymnasieelevers Sammenslutning, DSE - Danske Skoleelever, Erhvervsskolernes ElevOrganisation, Landssammenslutningen af Handelsskoleelever og Modstrøm - Foreningen for FGU-elever og unge omkring FGU, og 1 medlem med viden og erfaring om dagtilbudsområdet, der beskikkes efter indstilling fra Børne- og Kulturchefforeningen.
Den foreslåede nyaffattelse af § 5, stk. 2, nr. 6, vil indebære, at der i evalueringsinstituttets bestyrelse er 1 medlem med specifik viden og erfaring om børns og unges trivsel, læring og dannelse, herunder f.eks. erfaring med trivselsarbejdet og dets betydning for elevernes faglighed.
Den foreslåede nyaffattelse af § 5, stk. 2, nr. 7, skal ses i sammenhæng med, at dagtilbudsområdet i dag henhører under Børne- og Undervisningsministeriets område, hvorfor indstillingen om beskikkelse i lighed med de øvrige områder bør foretages af organisationer på området. Det foreslåede vil indebære, at beskikkelsen af medlemmet sker efter indstilling fra Børne- og Kulturchefforeningen.
Med den foreslåede bestemmelse sikres det, at der er repræsentation i evalueringsinstituttets bestyrelse med viden og erfaring inden for dagtilbudsområdet.
Det nuværende medlem med viden og erfaring inden for dagtilbudsområdet vil skulle udtræde af bestyrelsen ved lovens ikrafttræden, hvorefter der vil indtræde et medlem efter den foreslåede ordning. Der henvises til bemærkningerne til § 14.
Den foreslåede ophævelse af § 5, stk. 2, nr. 8, skal ses i sammenhæng med, at universitetsuddannelserne ikke længere vil være omfattet af evalueringsinstituttets ordinære virksomhed (det obligatoriske evalueringsområde) efter § 2, stk. 1, 1. pkt., i lov om Danmarks Evalueringsinstitut, jf. lovforslagets § 2, nr. 16.
Det bemærkes, at de nuværende medlemmer, der er beskikket efter indstilling af uddannelses- og forskningsministeren og kulturministeren, vil skulle udtræde af bestyrelsen ved lovens ikrafttræden, hvorefter der vil indtræde et medlem efter den foreslåede ordning. Der henvises til bemærkningerne til § 14.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 8
Der er i gældende lov om Danmarks Evalueringsinstitut ikke bestemmelser om medarbejdervalgte repræsentanter i instituttets bestyrelse.
Det foreslås at indsætte et nyt § 5, stk. 3, 1. pkt., hvorefter der af og blandt evalueringsinstituttets medarbejdere vælges 1 medlem til bestyrelsen.
Det foreslås endvidere at indsætte et nyt § 5, stk. 3, 2. pkt., hvorefter den medarbejdervalgte repræsentant i bestyrelsen er beskyttet mod afskedigelse og anden forringelse af forholdene på samme måde som tillidsrepræsentanter inden for vedkommende eller tilsvarende område.
Det foreslåede vil indebære, at medarbejderne på evalueringsinstituttet i lighed med andre sammenligelige statslige institutioner og statsfinansierede selvejende institutioner på Børne- og Undervisningsministeriets område får repræsentation i bestyrelsen.
Udvælgelsen af medlemmet vil skulle ske af og blandt evalueringsinstituttets medarbejdere ved direkte afstemning. Oplysning om den medarbejdervalgte repræsentant i bestyrelsen vil skulle offentliggøres på Danmarks Evalueringsinstituts hjemmeside.
Det foreslåede vil desuden indebære, at den medarbejdervalgte repræsentant i bestyrelsen i lighed med medarbejdervalgte bestyrelsesmedlemmer på andre statslige institutioner og statsfinansierede selvejende institutioner på Børne- og Undervisningsministeriets område vil blive beskyttet mod afskedigelse og anden forringelse af forholdene på samme måde som tillidsrepræsentanter inden for vedkommende eller tilsvarende område.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 9
Det fremgår af § 6, stk. 2, i lov om Danmarks Evalueringsinstitut, jf. lovbekendtgørelse nr. 600 af 21. maj 2019, at bestyrelsen efter indstilling fra lederen og efter forudgående dialog med de berørte ministerier, jf. § 4, stk. 1, udarbejder årsprogrammet for instituttet, herunder forslag til rammer for den indtægtsdækkende virksomhed. Det er alene Børne- og Undervisningsministeriet, der er omfattet af den gældende § 4, stk. 1.
Det foreslås i § 6, stk. 2, at », jf. § 4, stk. 1,« udgår, og der efter »for« indsættes »tilskudsfinansierede aktiviteter og«.
Det foreslåede om, at henvisningen til lovens § 4, stk. 1, skal udgå skal ses i sammenhæng med, at det foreslås, at evalueringsinstituttets forslag til det kommende års evalueringsområder alene skal sendes til børne- og undervisningsministeren til godkendelse, jf. lovforslagets § 2, nr. 2.
Evalueringsinstituttets evalueringsområder omfatter imidlertid ikke alene Børne- og Undervisningsministeriets område, hvorfor det foreslås, at henvisningen til § 4, stk. 1, skal udgå. De berørte ministerier vil være de ministerier, der har institutioner og uddannelser, der er omfattet af de påtænkte evalueringer inden for evalueringsområdet. Det vil ud over Børne- og Undervisningsministeriet være Indenrigs- og Sundhedsministeriet, hvor evalueringsområdet omfatter lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed, jf. bilag 1, nr. 3, Kulturministeriet, hvor evalueringsområdet omfatter lov om støtte til folkeoplysende voksenundervisning, frivilligt folkeoplysende foreningsarbejde og daghøjskoler samt om Folkeuniversitetet (folkeoplysningsloven), jf. lovens bilag 1, nr. 21, og lov om folkehøjskoler, jf. lovens bilag 1, nr. 26, og Udlændinge- og Integrationsministeriet, hvor evalueringsområdet omfatter danskuddannelsesloven, jf. lovens bilag 1, nr. 22. Endvidere vil berørte ministerier være ministerier, hvor evalueringsområdet efter lovens § 2, stk. 4, er udvidet til at omfatte uddannelses- og institutionsevalueringer på deres område.
Det foreslåede om, at »tilskudsfinansierede aktiviteter og« skal indsættes i § 6, stk. 2, vil medføre, at det tydeliggøres, at evalueringsinstituttet kan have tilskudsfinansierede aktiviteter ud over indtægtsdækket virksomhed.
Instituttets tilskudsfinansierede aktiviteter kan være udvidelse af instituttets evalueringsområde til andre ministeriers områder, jf. nærmere lovforslagets § 2, nr. 1. Rammerne for de tilskudsfinansierede aktiviteter vil skulle følge de til enhver tid gældende regler i Budgetvejledningen herom. Det foreslåede skal ses i sammenhæng med lovforslagets § 2, nr. 3.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.4 og 2.2.5 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 10
Det fremgår af § 6, stk. 4, 1. pkt., i lov om Danmarks Evalueringsinstitut, jf. lovbekendtgørelse nr. 600 af 21. maj 2019, at instituttets bestyrelse nedsætter et repræsentantskab fælles for instituttets virksomhedsområde.
Der er nærmere bestemmelser i § 6, stk. 4-7, om repræsentantskabets opgaver, bestyrelsens inddragelse af repræsentantskabet, sammensætningen af repræsentantskabet og dets funktionsperiode.
Repræsentantskabet blev nedsat med det formål at styrke interessentrepræsentationen i forhold til evalueringsinstituttets virke.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 2.2.3.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås at ophæve § 6, stk. 4-7.
Det foreslåede vil medføre, at der ikke fremover vil blive nedsat et repræsentantskab i medfør af lov om Danmarks Evalueringsinstitut.
Det forudsættes, at evalueringsinstituttet løbende er i dialog med relevante organisationer på de områder, der er omfattet af instituttets evalueringsområder, med henblik på den løbende udvikling af evalueringsområdet, herunder bl.a. forhold omkring kvalitet og principper for evalueringer.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 11
Det fremgår af § 8, stk. 1, 1. pkt., i lov om Danmarks Evalueringsinstitut, jf. lovbekendtgørelse nr. 600 af 21. maj 2019, at evalueringsgruppen, jf. § 6, stk. 8, har ansvaret for evalueringen og den evalueringsrapport, der skal afslutte evalueringen.
Det foreslås i § 8, stk. 1, 1. pkt., at ændre »§ 6, stk. 8« til »§ 6, stk. 4«.
Det foreslåede er en konsekvensændring som følge af, at det foreslås, at § 6, stk. 4-7, ophæves, hvorved § 6, stk. 8, bliver stk. 4, jf. lovforslagets § 2, nr. 10.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 12
Det fremgår af § 10, stk. 1, i lov om Danmarks Evalueringsinstitut, jf. lovbekendtgørelse nr. 600 af 21. maj 2019, at børne- og undervisningsministeren kan fastsætte regler om evaluering og om opfølgning på evaluering, som er gennemført efter § 2, stk. 1.
Evalueringsinstituttets evalueringer efter § 2, stk. 1, omfatter udover en række love under Børne- og Undervisningsministeriet også lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed, jf. bilag 1, nr. 3, der henhører under Indenrigs- og Sundhedsministeriet, lov om støtte til folkeoplysende voksenundervisning, frivilligt folkeoplysende foreningsarbejde og daghøjskoler samt om Folkeuniversitetet (folkeoplysningsloven), jf. bilag 1, nr. 21, og lov om folkehøjskoler, jf. bilag 1, nr. 26, der henhører under Kulturministeriet, samt danskuddannelsesloven, jf. bilag 1, nr. 22, der henhører under Udlændinge- og Integrationsministeriet. Der er med gældende lov alene hjemmel for børne- og undervisningsministeren til at fastsætte regler om evaluering og om opfølgning på evaluering. Desuden omfatter evalueringsområdet en række love på Uddannelses- og Forskningsministeriets område. Det drejer sig om universitetsloven, jf. bilag 1, nr. 1, lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, jf. bilag 1, nr. 2, lov om professionshøjskoler for videregående uddannelser, jf. bilag 1, nr. 4, lov om medie- og journalisthøjskolen, jf. bilag 1, nr. 5, lov om erhvervsakademier for videregående uddannelser, jf. bilag 1, nr. 6, og uddannelser på Uddannelses- og Forskningsministeriets område omfattet af lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v., jf. bilag 1, nr. 9.
Der er aktuelt fastsat regler i bekendtgørelse nr. 1117 af 28. december 2001 om opfølgning på evaluering ved Danmarks Evalueringsinstitut m.v., som ændret ved bekendtgørelse nr. 1102 af 18. november 2005. Bekendtgørelsen omfatter uddannelser og institutioner under Børne- og Undervisningsministeriet.
Det foreslås i § 10, stk. 1, at ændre »Børne- og undervisningsministeren« til »Vedkommende minister«.
Det foreslåede vil medføre, at vedkommende minister, for så vidt angående uddannelser eller institutioner under ministerens område, vil kunne fastsætte regler om evaluering og om opfølgning på evaluering, som er gennemført efter § 2, stk. 1, i lov om Danmarks Evalueringsinstitut. Den gældende bekendtgørelse nr. 1117 af 28. december 2001 om opfølgning på evaluering ved Danmarks Evalueringsinstitut m.v., som ændret ved bekendtgørelse nr. 1102 af 18. november 2005, vil forblive i kraft for så vidt uddannelser og institutioner under Børne- og Undervisningsministeriet, mens indenrigs- og sundhedsministeren, kulturministeren og udlændinge- og integrationsministeren vil kunne fastsætte regler for deres områder, hvis de vurderer det nødvendigt.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.5 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 13
Det fremgår af § 10, stk. 2, i lov om Danmarks Evalueringsinstitut, jf. lovbekendtgørelse nr. 600 af 21. maj 2019, at børne- og undervisningsministeren endvidere bl.a. på baggrund af en evaluering kan fastsætte regler om kvalitetsudvikling, herunder lærerkvalifikationer m.v. Der er aktuelt ikke fastsat regler i henhold til bemyndigelsen i § 10, stk. 2, i lov om Danmarks Evalueringsinstitut.
Det følger af § 11, stk. 1, i lov om Danmarks Evalueringsinstitut, jf. lovbekendtgørelse nr. 600 af 21. maj 2019, at vedkommende minister eller anden myndighed på baggrund af en afsluttet evaluering efter lovens § 2 kan give uddannelsesinstitutionen, den ansvarlige myndighed og den praktikansvarlige myndighed påbud om opfølgning på evalueringsrapporten. Det fremgår endvidere af § 11, stk. 2, at der ikke kan gives påbud i henhold til lovens § 11, stk. 1, til uddannelsesinstitutioner under universitetsloven.
Det foreslås at ophæve § 10, stk. 2, og § 11, stk. 2.
Regler om de enkelte uddannelser om kvalitetsudvikling, herunder lærerkvalifikationer m.v., fastsættes i henhold til de enkelte uddannelseslove. Bemyndigelsen i § 10, stk. 2, i lov om Danmarks Evalueringsinstitut vurderes derfor ikke længere at være nødvendig.
Den foreslåede ophævelse af § 10, stk. 2, vil indebære, at børne- og undervisningsministeren ikke længere bemyndiges til bl.a. på baggrund af en evaluering at kunne fastsætte regler om kvalitetsudvikling, herunder lærerkvalifikationer m.v., i medfør af lov om Danmarks Evalueringsinstitut.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.6 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Den foreslåede ophævelse af § 11, stk. 2, er en konsekvensændring som følge af, at det foreslås, at universitetsloven ikke længere skal være omfattet af evalueringsinstituttets evalueringer, som gennemføres af instituttet af egen drift efter § 2, stk. 1, i lov om Danmarks Evalueringsinstitut, jf. lovforslagets § 2, nr. 16.
Hvis uddannelsesinstitutioner under universitetsloven fremover omfattes af evalueringer efter § 2 i lov om Danmarks Evalueringsinstitut, vil vedkommende minister eller anden myndighed således kunne give institutionen påbud om opfølgning på evalueringsrapporten. Det betyder, at hvis der f.eks. er gennemført en evaluering af en uddannelse, der udbydes i henhold lovgivningen på Børne- og Undervisningsministeriets område, vil uddannelsesinstitutioner under universitetsloven i lighed med andre udbydere af uddannelsen kunne få et påbud efter § 11.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 14
Det fremgår af § 12 a, stk. 1, 1. pkt., i lov om Danmarks Evalueringsinstitut, jf. lovbekendtgørelse nr. 600 af 21. maj 2019, at evalueringsinstituttet efter børne- og undervisningsministerens beslutning gennemfører de akkrediteringsvurderinger og udarbejder de akkrediteringsrapporter, som er nødvendige til brug for Akkrediteringsrådets akkrediteringer efter kapitel 4 i lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser og kapitel 3 a i lov om videregående uddannelser (videreuddannelsessystemet) for voksne. Det bemærkes, at der ikke længere er bestemmelser om Akkrediteringsrådets akkrediteringer i de nævnte kapitler i de to love. Det fremgår videre af § 12 a, stk. 1, 2. pkt., i lov om Danmarks Evalueringsinstitut, at evalueringsinstituttet som indtægtsdækket virksomhed kan gennemføre akkrediteringsvurderinger og udarbejde akkrediteringsrapporter til brug for Akkrediteringsrådets akkrediteringer af udbud af danske uddannelser i udlandet, jf. kapitel 4 a i lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser og kapitel 3 b i lov om videregående uddannelser (videreuddannelsessystemet) for voksne.
Det fremgår af § 12 a, stk. 2, at børne- og undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om akkrediteringsvurderinger og akkrediteringsrapporter efter stk. 1. Der er aktuelt ikke fastsat regler i henhold til bemyndigelsen.
Det fremgår af § 12 a, stk. 3, at evalueringsinstituttet gennemfører akkrediteringsvurderinger og udarbejder akkrediteringsrapporter om uddannelser på kulturministerens område efter kulturministerens beslutning. Kulturministeren kan fastsætte nærmere regler herom. Der er aktuelt ikke fastsat regler i henhold til bemyndigelsen.
Det foreslås at ophæve § 12 a, stk. 1-3.
Akkreditering af de videregående uddannelser er i dag reguleret i lov om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner, jf. lovbekendtgørelse nr. 1667 af 12. august 2021. Det følger af § 7 i lov om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner, at akkrediteringsvurderinger foretages af akkrediteringspaneler nedsat i henhold til loven, mens akkrediteringsrapporter udarbejdes af Danmarks Akkrediteringsinstitution, hvorfor bestemmelserne om akkrediteringsvurderinger i § 12 a, stk. 1-3, i lov om Danmarks Evalueringsinstitut ikke længere er nødvendige.
Det foreslåede vil indebære, at evalueringsinstituttet fremover alene som indtægtsdækket virksomhed efter anmodning kan gennemføre akkrediteringsvurderinger og udarbejde akkrediteringsrapporter.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 15
Det fremgår af § 12 a, stk. 4, i lov om Danmarks Evalueringsinstitut, jf. lovbekendtgørelse nr. 600 af 21. maj 2019, at evalueringsinstituttet endvidere efter anmodning kan gennemføre akkrediteringsvurderinger og udarbejde akkrediteringsrapporter som indtægtsdækket virksomhed.
Det foreslås i § 12 a, stk. 4, der bliver stk. 1, at »endvidere« udgår.
Det foreslåede er en konsekvensændring som følge af, at bestemmelserne i § 12 a, stk. 1-3, i lov om Danmarks Evalueringsinstitut foreslås ophævet, jf. lovforslagets § 2, nr. 14.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 16
Det fremgår af bilag 1, nr. 1 og 2, til lov om Danmarks Evalueringsinstitut, jf. lovbekendtgørelse nr. 600 af 21. maj 2019, som ændret ved § 6 i lov nr. 686 af 11. juni 2024, at universitetsloven og lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser er omfattet af § 2, stk. 1, i lov om Danmarks Evalueringsinstitut. Evalueringsinstituttet gennemfører efter § 2, stk. 1, i lov om Danmarks Evalueringsinstitut af egen drift systematiske evalueringer af læring og uddannelser og undervisning ved offentlige og private institutioner, der er omfattet af de love, som er nævnt i bilag 1 til loven.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 2.2.1.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås at ophæve bilag 1, nr. 1 og 2, til lov om Danmarks Evalueringsinstitut.
Med det foreslåede vil universitetsloven og lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser udgå af bilag 1 til lov om Danmarks Evalueringsinstitut.
Det foreslåede vil indebære, at de videregående uddannelser efter de to love ikke længere vil være omfattet af evalueringsinstituttets ordinære virksomhed (det obligatoriske evalueringsområde) efter § 2, stk. 1, 1. pkt., i lov om Danmarks Evalueringsinstitut. Evalueringsaktiviteter efter lovens § 2 kan fortsat gennemføres på det videregående uddannelsesområde, men vil i givet fald skulle ske i henhold til § 2, stk. 4, hvorefter børne- og undervisningsministeren efter aftale med vedkommende minister kan udvide evalueringsområdet under forudsætning af, at vedkommende minister afholder udgiften dertil.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 17
Det fremgår af bilag 1, nr. 4-6, til lov om Danmarks Evalueringsinstitut, jf. lovbekendtgørelse nr. 600 af 21. maj 2019, som ændret ved § 6 i lov nr. 686 af 11. juni 2024, at lov om professionshøjskoler for videregående uddannelser, lov om medie- og journalisthøjskolen og lov om erhvervsakademier for videregående uddannelser er omfattet af § 2, stk. 1, i lov om Danmarks Evalueringsinstitut. Evalueringsinstituttet gennemfører efter § 2, stk. 1, i lov om Danmarks Evalueringsinstitut af egen drift systematiske evalueringer af læring og uddannelser og undervisning ved offentlige og private institutioner, der er omfattet af de love, som er nævnt i bilag 1 til loven.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 2.2.1.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås at ophæve bilag 1, nr. 4-6, til lov om Danmarks Evalueringsinstitut.
Med det foreslåede vil lov om professionshøjskoler for videregående uddannelser, lov om medie- og journalisthøjskolen og lov om erhvervsakademier for videregående uddannelser udgå af bilag 1 til lov om Danmarks Evalueringsinstitut.
Det foreslåede vil indebære, at de videregående uddannelsesinstitutioner efter de tre love ikke længere vil være omfattet af evalueringsinstituttets ordinære virksomhed (det obligatoriske evalueringsområde) efter § 2, stk. 1, 1. pkt., i lov om Danmarks Evalueringsinstitut. Evalueringsaktiviteter efter lovens § 2 kan fortsat gennemføres på det videregående uddannelsesområde, men vil i givet fald skulle ske i henhold til § 2, stk. 4, hvorefter børne- og undervisningsministeren efter aftale med vedkommende minister kan udvide evalueringsområdet under forudsætning af, at vedkommende minister afholder udgiften dertil.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 18
Det fremgår af bilag 1, nr. 8, til lov om Danmarks Evalueringsinstitut, jf. lovbekendtgørelse nr. 600 af 21. maj 2019, som ændret ved § 6 i lov nr. 686 af 11. juni 2024, at lov om erhvervsrettet videregående uddannelse (videreuddannelsessystemet) for voksne er omfattet af § 2, stk. 1, i lov om Danmarks Evalueringsinstitut. Evalueringsinstituttet gennemfører efter § 2, stk. 1, i lov om Danmarks Evalueringsinstitut af egen drift systematiske evalueringer af læring og uddannelser og undervisning ved offentlige og private institutioner, der er omfattet af de love, som er nævnt i bilag 1 til loven.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 2.2.1.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås at ophæve bilag 1, nr. 8, til lov om Danmarks Evalueringsinstitut.
Med det foreslåede vil lov om erhvervsrettet videregående uddannelse (videreuddannelsessystemet) for voksne udgå af bilag 1 til lov om Danmarks Evalueringsinstitut.
Det foreslåede vil indebære, at de videregående uddannelser i henhold til lov om erhvervsrettet videregående uddannelse (videreuddannelsessystemet) ikke længere vil være omfattet af evalueringsinstituttets ordinære virksomhed (det obligatoriske evalueringsområde) efter § 2, stk. 1, 1. pkt., i lov om Danmarks Evalueringsinstitut. Evalueringsaktiviteter efter lovens § 2 kan fortsat gennemføres på det videregående uddannelsesområde, men vil i givet fald skulle ske i henhold til § 2, stk. 4, hvorefter børne- og undervisningsministeren efter aftale med vedkommende minister kan udvide evalueringsområdet under forudsætning af, at vedkommende minister afholder udgiften dertil.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 19
Det fremgår af bilag 1, nr. 9, til lov om Danmarks Evalueringsinstitut, jf. lovbekendtgørelse nr. 600 af 21. maj 2019, som ændret ved § 6 i lov nr. 686 af 11. juni 2024, at lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v. er omfattet af § 2, stk. 1, i lov om Danmarks Evalueringsinstitut. Evalueringsinstituttet gennemfører efter § 2, stk. 1, i lov om Danmarks Evalueringsinstitut af egen drift systematiske evalueringer af læring og uddannelser og undervisning ved offentlige og private institutioner, der er omfattet af de love, som er nævnt i bilag 1 til loven.
Det følger af § 1, stk. 3, i lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 117 af 31. januar 2024, at loven omfatter uddannelsesaktiviteter, der ligger inden for Børne- og Undervisningsministeriets eller Uddannelses- og Forskningsministeriets område.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 2.2.1.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås, at der i bilag 1, nr. 9, der bliver nr. 3, efter »m.v.« indsættes », for så vidt angår evalueringer af uddannelsesaktivitet inden for Børne- og Undervisningsministeriets område.«
Med det foreslåede vil alene uddannelsesaktiviteter inden for Børne- og Undervisningsministeriets område efter lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v. være omfattet af bilag 1, nr. 9, til lov om Danmarks Evalueringsinstitut. Det foreslående skal ses på baggrund af, at uddannelsesaktiviteter inden for Uddannelses- og Forskningsministeriets område ikke længere vil være omfattet af evalueringsinstituttets ordinære virksomhed (det obligatoriske evalueringsområde) efter § 2, stk. 1,
- pkt., i lov om Danmarks Evalueringsinstitut.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 20
Lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne fremgår ikke af det gældende bilag 1 til lov om Danmarks Evalueringsinstitut, jf. lovbekendtgørelse nr. 600 af 21. maj 2019, hvori de love, der er omfattet af § 2, stk. 1, 1. pkt., i lov om Danmarks Evalueringsinstitut, og dermed evalueringsinstituttets obligatoriske evalueringsområde, er oplistet.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 2.2.1.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås, at der i bilag 1 efter nr. 26, der bliver nr. 20, indsættes som nr. 21 en henvisning til lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne.
Med det foreslåede vil det fremgå af bilag 1 til lov om Danmarks Evalueringsinstitut, at lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne indgår blandt de love, hvor evalueringsinstituttet af egen drift gennemfører systematiske evalueringer af læring og uddannelser og undervisning ved offentlige og private institutioner, jf. § 2, stk. 1, 1. pkt., i lov om Danmarks Evalueringsinstitut.
Det foreslåede vil således indebære, at lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne omfattes af evalueringsinstituttets obligatoriske evalueringsområde.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.