LOV nr 1664 af 30/12/2024
Børne- og Undervisningsministeriet
Lov om ændring af lov om elevers og studerendes undervisningsmiljø, lov om Danmarks Evalueringsinstitut og forskellige andre love (Opgavebortfald på Børne- og Undervisningsministeriets område m.v.) § 1
I lov om elevers og studerendes undervisningsmiljø, jf. lovbekendtgørelse nr. 316 af 5. april 2017, foretages følgende ændringer:
1. Kapitel 2 ophæves.
2. I § 4, stk. 3, 2. pkt., ændres »Undervisningsministeren« til: »Vedkommende minister«.
3. I § 7 a, stk. 2, 3. pkt., ændres »Dansk Center for Undervisningsmiljø« til: »børne- og undervisningsministeren«.
4. § 7 b affattes således:
**»§ ** 7 b. Børne- og undervisningsministeren træffer afgørelse i klagesager efter § 7 a, stk. 2.«
5. I § 7 c, stk. 1, ændres »Dansk Center for Undervisningsmiljø« til: »Børne- og undervisningsministeren«.
6. I § 7 c, stk. 2, ændres »centeret« til: »børne- og undervisningsministeren«.
7. I § 7 c, stk. 3, udgår »efter anmodning fra centeret«.
8. Kapitel 4 b ophæves.
Forarbejder til Lov om ændring af lov om elevers og studerendes undervisningsmiljø, lov om Danmarks Evalueringsinstitut og forskellige andre love (Opgavebortfald på Børne- og Undervisningsministeriets område m.v.) § 1
RetsinformationTil nr. 1
Kapitel 2 i lov om elevers og studerendes undervisningsmiljø (undervisningsmiljøloven) indeholder bestemmelser om Dansk Center for Undervisningsmiljøs opgaver og ledelse.
Efter den gældende bestemmelse i undervisningsmiljølovens § 2, stk. 1, er Dansk Center for Undervisningsmiljø oprettet som en statslig institution, der har til formål at medvirke til at sikre og udvikle et godt undervisningsmiljø i Danmark, herunder til at yde vejledning og rådgivning til elever og studerende samt uddannelsessteder og myndigheder i undervisningsmiljøspørgsmål.
Det følger af den gældende bestemmelse i § 2, stk. 2, at centeret samler og systematiserer viden om regler og praksis af betydning for undervisningsmiljøet og stiller den indsamlede viden til rådighed for offentligheden.
I henhold til den gældende bestemmelse i § 2, stk. 3, er centeret forum for dialog om og udvikling af et godt undervisningsmiljø i Danmark og kan tage initiativer med hensyn til ethvert spørgsmål, som det finder af betydning for undervisningsmiljøet, og udtale sig herom over for den myndighed, hvorunder det overordnede ansvar for spørgsmålet hører. Centeret kan beskæftige sig med de tilsvarende spørgsmål vedrørende sikkerhed og sundhed for børn i dagtilbud, jf. lov om social service.
I henhold til den gældende bestemmelse i § 2, stk. 4, afgiver centeret hvert år en beretning om sit arbejde. Beretningen skal indeholde centerets vurderinger af udviklingen inden for undervisningsmiljøområdet og om de ændringer, som det finder ønskelige. Beretningen sendes til ministrene for de undervisningsområder, der er omfattet af beretningen. Centeret offentliggør samtidig beretningen.
For så vidt angår centerets organisering følger det af den gældende bestemmelse i undervisningsmiljølovens § 3, stk. 1, at Dansk Center for Undervisningsmiljø ledes af en bestyrelse.
Efter den gældende undervisningsmiljølovs § 3, stk. 2, beskikkes bestyrelsen for Dansk Center for Undervisningsmiljø med en formand og 14 andre medlemmer, der beskikkes af undervisningsministeren på følgende måde:
-
Fem medlemmer, der beskikkes efter indstilling fra organisationer og foreninger, der repræsenterer børn, elever og studerende m.v.
-
Et medlem, der beskikkes efter indstilling fra Skole og Forældre.
-
Et medlem, der beskikkes efter indstilling fra Danske Underviserorganisationers Samråd.
-
Et medlem, der beskikkes efter indstilling fra Børnerådet.
-
Seks medlemmer, der beskikkes efter indstilling fra organisationer og foreninger m.v., der repræsenterer ejerne af dagtilbuddene og uddannelsesstederne.
I henhold til den gældende bestemmelse i § 3, stk. 3, beskikkes bestyrelsen for en toårig periode, idet formanden dog beskikkes for fire år. Genbeskikkelse kan finde sted.
Det følger af den gældende bestemmelse i § 3, stk. 4, at undervisningsministeren fastsætter centerets vedtægt. Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden.
Endelig fremgår det af de gældende bestemmelser i § 3, stk. 5 og 6, at bestyrelsen har den overordnede ledelse af centeret og fastlægger centerets virksomhed. Bestyrelsen ansætter og afskediger centerets daglige leder efter undervisningsministerens godkendelse. Bestyrelsen ansætter og afskediger centerets øvrige personale. Bestyrelsen kan bemyndige lederen til at ansætte og afskedige personalet.
Det foreslås at ophæve kapitel 2 og dermed §§ 2 og 3, hvorved Dansk Center for Undervisningsmiljø nedlægges.
Med det foreslåede vil Dansk Center for Undervisningsmiljø blive nedlagt, og på Børne- og Undervisningsministeriets område vil centerets videns- og rådgivningsopgaver i henhold til den gældende bestemmelse i § 2 blive videreført som en del af ministeriets almindelige videns- og rådgivningsopgaver over for uddannelsesinstitutioner og kommunerne.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Det fremgår af den gældende bestemmelse i undervisningsmiljølovens § 4, stk. 3, 2. pkt., at børne- og undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om valg og opstilling af undervisningsmiljørepræsentanter og kan fastsætte, at undervisningsmiljørepræsentanter kan udpeges af elevrådet eller de studerendes råd, hvor sådanne findes.
Der er på Børne- og Undervisningsministeriets område fastsat sådanne regler i bekendtgørelse nr. 2367 af 10. december 2021 om elevråd ved institutioner for almengymnasial uddannelse, almen voksenuddannelse, erhvervsrettet uddannelse eller forberedende grunduddannelse samt private institutioner for gymnasiale uddannelser. Det følger af bekendtgørelsens § 6, stk. 2, at elevrådet kan udpege undervisningsmiljørepræsentanter, jf. lov om elevers og studerendes undervisningsmiljø. Institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse. Bekendtgørelsen gælder for institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse, institutioner for erhvervsrettet uddannelse, institutioner for forberedende grunduddannelse, private institutioner for gymnasiale uddannelser og gymnasieafdelingen på Sankt Annæ Gymnasium.
Det foreslås i § 4, stk. 3, 2. pkt., at ændre »Undervisningsministeren« til »Vedkommende minister«.
Det foreslåede vil betyde, at det er tydeligt, at det er den minister, hvorunder en uddannelsesinstitution henhører, der fastsætter eventuelle regler om valg og opstilling af undervisningsmiljørepræsentanter på institutionen. Fastsættelse af eventuelle regler om valg og opstilling af undervisningsmiljørepræsentanter vil således i medfør af den foreslåede bestemmelse varetages af den minister, hvorunder området i øvrigt henhører.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Efter den gældende undervisningsmiljølovs § 7 a, stk. 2, følger, at en klage efter § 7 a, stk. 1, indgives til uddannelsesstedet. Den myndighed, bestyrelse eller person, der har ansvar for uddannelsesstedet, vurderer, om der er grundlag for at give klager helt eller delvist medhold. Får klageren ikke fuldt ud medhold, sender den myndighed, bestyrelse eller person, der har ansvar for uddannelsesstedet, klagen og begrundelsen for afgørelsen og vurderingen videre til Dansk Center for Undervisningsmiljø.
Det foreslås i § 7 a, stk. 2, 3. pkt., at »Dansk Center for Undervisningsmiljø« ændres til »børne- og undervisningsministeren«.
Den foreslåede ændring er en følge af den foreslåede bestemmelse under § 1, nr. 1, hvorefter Dansk Center for Undervisningsmiljø nedlægges.
Centerets opgave som klageindsats foreslås derfor overflyttet til børne- og undervisningsministeren.
I praksis må ministeren forventes at henlægge behandlingen af klagesagerne til Styrelsen for Undervisning og Kvalitet. Styrelsen har erfaring med klagesagsbehandling på Børne- og Undervisningsministeriets område og har derfor de fornødne kompetencer i forhold til en fremadrettet varetagelse af behandlingen af klagesager vedr. undervisningsmiljøloven.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
Det følger af den gældende bestemmelse i § 7 b, stk. 1, at Dansk Center for Undervisningsmiljøs daglige leder træffer afgørelse i klagesager efter § 7 a, stk. 2. Centerets daglige leder er i behandlingen af disse klager ikke underlagt bestyrelsens instruktion. Det følger af bestemmelsens stk. 2, at centerets afgørelser ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed.
Det foreslås, at bestemmelsen i § 7 b nyaffattes således, at det fremgår, at børne- og undervisningsministeren træffer afgørelse i klagesager efter § 7 a, stk. 2.
Den foreslåede ændring er en følge af den foreslåede bestemmelse under § 1, nr. 1, hvorefter Dansk Center for Undervisningsmiljø nedlægges.
Centerets opgave som klageindsats foreslås derfor overflyttet til børne- og undervisningsministeren.
Bestemmelserne i undervisningsmiljølovens §§ 7 a - 7 c er underlagt en solnedgangsklausul, som indebærer, at klageordningen automatisk vil ophøre den 31. juli 2027. De øvrige bestemmelser om antimobbestrategi, handlingsplan m.v. er ikke berørt af solnedgangsklausulen.
Solnedgangsklausulen betyder, at klagesagsbehandlingen hos Dansk Center for Undervisningsmiljø skal ophøre senest den 31. juli 2027. Hvis Folketinget vurderer, at ordningen skal opretholdes, skal dette vedtages ved lov. Hvis et sådant lovforslag ikke fremsættes eller vedtages, vil klageadgangen bortfalde og eventuelle klagesager, der ikke er færdigbehandlet den 31. juli 2027, blive henlagt.
Der henvises i øvrigt til bemærkninger til § 1, nr. 3, og § 13, nr. 1.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 5
I henhold til den gældende bestemmelse i § 7 c, stk. 1, kan Dansk Center for Undervisningsmiljø til den myndighed, bestyrelse eller person, der har ansvar for uddannelsesstedet, udstede påbud om opfyldelse af en handlepligt efter §§ 1 b og 1 c inden for en rimelig frist.
Det foreslås, at henvisningen i § 7 c, stk. 1, ændres fra »Dansk Center for Undervisningsmiljø« til »børne- og undervisningsministeren«.
Den foreslåede ændring er en følge af den foreslåede bestemmelse under § 1, nr. 1, hvorefter Dansk Center for Undervisningsmiljø nedlægges.
Centerets opgave som klageindsats foreslås derfor overflyttet til børne- og undervisningsministeren.
Der henvises i øvrigt til bemærkninger til § 1, nr. 3.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 6
Efter den gældende undervisningsmiljølovs § 7 c, stk. 2, følger det, at de kommunale tilsynsmyndigheder påser efter anmodning fra centeret og efter bestemmelserne i kapitel VI og VII i lov om kommunernes styrelse, at vedkommende kommunalbestyrelse efterlever påbud udstedt efter stk. 1.
Det foreslås i § 7 c, stk. 2, at ændre »centeret« til »børne- og undervisningsministeren«.
Den foreslåede ændring er en følge af den foreslåede bestemmelse under § 1, nr. 1, hvorefter Dansk Center for Undervisningsmiljø nedlægges.
Centerets opgave som klageindsats foreslås derfor overflyttet til Børne- og Undervisningsministeriet.
Der henvises i øvrigt til bemærkninger til § 1, nr. 3. Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 7
Efter den gældende undervisningsmiljølovs § 7 c, stk. 3, følger det, at undervisningsministeren efter anmodning fra centeret tilbageholder tilskud til et selvejende uddannelsessted, som ikke har efterlevet et påbud udstedt efter stk. 1, indtil dette er efterlevet, eller lader tilskud helt bortfalde.
Det foreslås i 7 c, stk. 3, at »efter anmodning fra centeret« udgår af bestemmelsen.
Herefter vil børne- og undervisningsministeren fortsat kunne tilbageholde tilskud til et selvejende uddannelsessted, som ikke har efterlevet et påbud udstedt efter stk. 1, indtil dette er efterlevet, eller lade tilskud helt bortfalde. Idet kompetencen til at udstede påbud, jf. undervisningsmiljølovens § 7 c, stk. 1, efter det under § 1, nr. 5, foreslåede fremover vil være hos ministeren, vil der imidlertid ikke fremover være en henvisning til, at en tredjepart skal foretage anmodningen.
Der henvises i øvrigt til bemærkninger til § 1, nr. 5.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 8
Gældende kapitel 4 b i lov om elevers og studerendes undervisningsmiljø indeholder bestemmelser om tilsyn.
Efter den gældende bestemmelse i § 7 e i lov om elevers og studerendes undervisningsmiljø følger det, at Dansk Center for Undervisningsmiljø fører tilsyn med overholdelsen af bestemmelserne i lovens kapitel 1, 1 a, 3 og 4, dvs. med uddannelsesinstitutionernes overholdelse af bestemmelserne om generelle rettigheder og pligter, bestemmelserne om pligt til tiltag mod problemer med det psykiske undervisningsmiljø ved grundskoleundervisning og ungdomsuddannelser, bestemmelserne om elevers og studerendes deltagelse i uddannelsesstedets sikkerhedsarbejde og bestemmelserne om undervisningsmiljøvurderinger.
Ifølge bemærkningerne til § 7 e forløber Dansk Center for Undervisningsmiljøs tilsyn med undervisningsmiljølovens overholdelse sideløbende med øvrige tilsyn med uddannelsesstedernes undervisning m.v., som er reguleret i anden lovgivning, jf. Folketingstidende 2016-17, tillæg A, L123 som fremsat, side 21.
Det foreslås at ophæve kapitel 4 b og derved § 7 e.
Det foreslåede vil indebære, at tilsynsbestemmelsen med undervisningsmiljøloven ophæves.
Der vil herefter ikke være noget lovbestemt, statsligt tilsyn med overholdelsen af lov om elevers og studerendes undervisningsmiljø, men det vil indgå i det almindelige løbende sektortilsyn som vedkommende minister fører med institutioner, kommuner m.v. på ministerområdet.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.